Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні й реченні
українська мова, 7 клас
Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники в тексті, їх характеризувати (визначати смислові відношення, на які вони вказують); поглибити знання учнів про прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники в реченні, правильно їх поєднувати з іменниками та займенниками; розвивати орфографічні вміння вживати прийменники в — у, з — із — зі як засіб милозвучності відповідно до правил правопису; удосконалювати творчі вміння будувати словосполучення, доречно використовуючи прийменники; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників любов до рідної України.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів; прийменники у фразеологізмах, прийменники-синоніми й антоніми.
Культура мовлення і стилістика: особливості вживання прийменників з іменниками.
Текст (риторичний аспект): використання прийменників у мовленні для відтворення логічних зв’язків.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Настановчо-мотиваційний етап
Психологічна настанова щодо вивчення теми «Прийменник». Ознайомлення учнів зі структурою теми.
ІІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями теоретичного матеріалу
Колективне опрацювання схеми
Розглянути схему. Визначити, які ознаки властиві прийменнику.
За допомогою схеми сформулювати визначення прийменника як службової частини мови. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи
Аналіз мовних явищ на основі тексту
Смислові відношення:
· просторові (місце або напрям дії) — йти до школи, прибирати на подвір’ї;
· часові — після уроків, днів за п’ять;
· причинові — від радості, з журби;
· мети — підготувати для читання;
· допустові — незважаючи на погоду;
· означальні — зошит для малювання;
· об’єктні — спілкування з другом.
Пояснити лексичне значення слова толока (толока — безкоштовна праця гуртом для швидкого виконання великої за обсягом роботи, на яку скликають сусідів, родичів, друзів).
З’ясувати, чи можуть прийменники виражати певне значення самостійно, без повнозначних частин мови.
Вибіркова робота з елементами аналізу
До поданих сполучень слів дібрати з довідки синонімічні фразеологічні звороти. Виділити іменники з прийменниками. Назвати смислові відношення, виражені за допомогою прийменників, і відмінки іменників.
Просто неба, пустий гаманець, як хлющ, зводити кінці, як вітром здуло, не за горами, обоє рябоє.
Довідка: перебиватися з хліба на воду, з одного тіста, до останньої нитки, під носом, як крізь землю провалитися, під відкритим небом, вітер у кишенях.
Дослідження-зіставлення
Прочитати фразеологічні звороти. Пояснити їх значення (за потреби скористатися фразеологічним словником). Записати, утворюючи пари антонімічних фразеологізмів. Виділити в них прийменники.
Народитися під щасливою зіркою; пійматися у лабети; пливти за течією; привертати до себе; прийти на розум; під самісіньким носом; поза очима; без царя в голові.
Відвертати від себе; мати голову на плечах; народитися без сорочки; вилетіти з голови; за тридев’ять земель; пливти проти течії; у вічі; вирватися з лап.
З’ясувати, на які відмінки вказують прийменники.
Дослідити, у яких фразеологізмах прийменники виступають як антонімічні. Увести ці звороти до самостійно складених речень.
Розподільний диктант
Розподілити подані прийменники спочатку на синонімічні, потім — на антонімічні, таким чином утворивши синонімічні й антонімічні ряди прийменників.
Біля, між, над, для, уві, коло, під, від, задля, через, з метою, перед, проміж, із, близько, до, у, край, за, в, з, поміж, крізь, зі, серед, повз.
Скласти з прийменниками одного синонімічного й антонімічного рядів словосполучення. Пояснити службову роль прийменників у них.
Дослідження-відтворення
Списати, розкриваючи дужки. З’ясувати, на які відмінки вказують прийменники. Виділити відмінкові закінчення іменників і займенників.
Інтерес людини (до) своє власне ім’я; людина живе (в) суспільство; свідоцтво (про) народження; право (на) ім’я зберігається (за) людина; найменування людей пов’язане (з) історія; допомогти (у) вибір імені; розповідь (про) своє прізвище; прізвище походить (від) назва птаха; прізвище (із) суфікс; частина прізвищ спільна (для) слов’янські мови; частина прізвищ утворилася (від) імена; частина прізвищ указує (на) національність.
Моделювання словосполучень
Утворити словосполучення з поданими іменами, використавши прийменники з довідки. Визначити головне й залежне слова. Указати на відмінок іменників, ужитих з прийменниками.
1) Марічка, Оксана. 2) Михайло, Андрій.
Довідка: без, до, замість, назустріч, з, за, перед, про.
Матеріал для вчителя.
Для милозвучності мовлення в українській мові вживаються варіанти окремих прийменників, наприклад: у — в, з — зі — із. При цьому слід дотримуватися таких правил:
У — в
|
З — із — зі |
1. Прийменник у вживається: а) між приголосними (запитав у Василя); б) на початку речення перед приголосним (У Дмитра карі очі); в) перед в, ф, льв, св, тв, хв (у Львові); г) після паузи, що на письмі позначається комою, двокрапкою, тире або іншим розділовим знаком (Це було … у Києві). 2. Прийменник в уживається: а) між голосними (думки в Андрія); б) після голосного перед більшістю приголосних (спитати в батька) |
1. Прийменник з уживається: а) перед голосним незалежно від закінчення попереднього слова (Василь з Оксаною, Микола з Олесем); б) перед приголосним, якщо попереднє слово закінчується голосним (Дарина з Кирилом). 2. Прийменник із уживається переважно перед з, с, ц, ч, ш, щ та між групами приголосних (разом із сусідами, виготовити із шовку). 3. Прийменник зі вживається перед сполученням приголосних спочатку слова (в руках зі зброєю, вийти зі школи) |
Не правильно |
Правильно |
Знати по газетах По цілих днях Добрий по натурі По напрямку до лісу |
Знати з газет Цілими днями Добрий за вдачею, доброї вдачі У напрямі до лісу |
Гра «Редактор».
- Відредагуйте словосполучення і речення.
Ходити по хатам; зошит по українській мові, знання по фізиці; діяти по правилах. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста.
VІ. Підсумок уроку
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Які частини мови належать до службових?
2. Яка частина мови називається прийменником? У чому полягає його службова функція?
3. З якими самостійними частинами мови вживаються прийменники?
4. Які смислові відношення виражаються за допомогою прийменників? Навести власні приклади.
VІІ. Домашнє завдання
1. Скласти й записати діалог із 8–10 реплік на тему «Видатні українські імена», додержуючись правил пунктуації. Виділити в тексті прийменники, визначити, з якими відмінками вони вживаються.
2. Скласти невеликий твір-роздум у публіцистичному стилі на тему «Як бути корисним суспільству?»
Вживання прийменників. Прийменники вживаються з формами відмінків
Відмінки |
Одного |
Двох |
Трьох |
Приклади |
Родовий |
без,біля, коло, від, до, для, з-за, з-під, крім, крім, після, проти, серед, близько, кінець, вздовж, вглиб, край, замість, опісля та ін. |
поперед |
між, поміж, проміж, з, в,(у)
|
пісня без слів; садить вздовж алеї; поперед нас прийшов; сидить кінець столу; позичив у знайомого
|
Давальний
|
Всупереч, навздогін, назустріч, наперекір, напереріз |
|
біг навздогін нам, вийшло всупереч сподіванням |
|
Знахідний
|
Крізь, повз, попри, про, через
|
в(у), за, на, над, о(об), перед, по, поза, понад
|
|
крізь туман не видно;приїхав через місяць; стукав у вікно; пішов поміж столи
|
Орудний
|
|
за, над, перед, під, по, поза, понад |
між, поміж, з
|
видніється за лісом;стоїть перед очима; розмова (поміж)між друзями; зустрічі з ним |
Місцевий
|
при |
на , по, о(об) |
в(у) |
стоїть при дорозі; піднімається по драбині; встає о шостій годині |
Місцевий відмінок ніколи не вживається без прийменника |
1