Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку в словосполученні та реченні.

Про матеріал
Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку в словосполученні та реченні.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тридцяте березня Класна робота. Тема: Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку в словосполученні та реченні. С. 208 П 35

Номер слайду 2

На уроках кожен із вас має досягти певних результатів із виучуваної теми. Ви повинні знати, що таке прийменник, знаходити його в реченні, відрізняти цю частину мови від сполучників і часток. Також ви мусите навчитися правильно поєднувати прийменники з іменниками.

Номер слайду 3

Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та числівниками. Прийменники самі членами речення не виступають, а підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.

Номер слайду 4

Давайте підкреслимо члени речення у записаному реченні. Весна зіткала вчора гобелен у  лузі – з трав, із квітів, з верболозів.-  На що вказують прийменники з іменниками?/зіткала (де?) у лузі – місце дії;гобелен (який?) з трав, із квітів, з верболозів  - ознака предмета./

Номер слайду 5

Разом з відмінковими формами іменників, числівників, займенників прийменники можуть виражати:1)час (без п’яти хвилин, о десятій годині);2)простір (злетіти у небо, доїхати до міста);3)причину (запізнився через транспорт);4)мету (прийшов на урок, зустрівся з однокласниками);5)спосіб дії (сказати по правді, робити з задоволенням);6)порівняння (більший за інших, найменший у класі);7)відношення до матеріалу (штани з вельвету, зошит з паперу);8)предмет, на який спрямована дія (розповідати про навчання, привітати зі святом).

Номер слайду 6

Вправа 1. У записаних реченнях вказати прийменники, з’ясувати значення кожного. У вказаному вчителем реченні підкреслити члени речення. Чи є прийменники членами речення? Чому?І. Сад увесь убрався в іній, проти сонця він як синій. (П. Тичина.) Зоря заглянула в вікно крізь шибку льодову. (М. Рильський.) Рипить сніжок, співає полозок, санки летять під білії намети ялин лапатих, поміж колонади струнких, поважних сосен, через ріки, у сталь заковані. (Леся Українка.) А як гляне теє сонце на весну, забудемо тую зиму навісну. (Л. Глібов.) Немає друга понад мудрість, ні ворога над глупоту. (І. Франко.) Крізь вікна книг свободи світло ллється. (Д. Павличко.) Не честолюбство за мету в житті нам треба брати з вами. (С. Шевченко.) Труд і пісня до мети через глиб кладуть мости. (П. Усенко.)

Номер слайду 7

Інколи виникає питання, який прийменник треба вживати – у (в) чи до: Я поїхав у Київ чи Я поїхав до Києва, Вихід у місто чи Вихід до міста? Узагалі, коли йдеться про рух у напрямі міста, села, селища, тоді треба ставити прийменник до: Через кілька днів я вилечу до Львова. Коли йдеться про дію чи перебування в чомусь, тоді слід користуватися прийменником у(в): У Києві на риночку ой пив чумак горілочку. Якщо мета руху в певному напрямі супроводжується ще й додатковими поясненнями, тоді після них може стояти замість прийменника до - у(в): Ми їздили на ярмарок у Косів. (М. Рильський.) У реченнях, де рух або дію скеровано до предметів, середовищ або мовиться про абстрактні поняття, ставиться прийменник у(в): Він вступив у сад. (Є. Гуцало.) Закрадається в серце острах. (М. Рильський.) Рух до приміщення позначається дієсловами з тим і другим прийменником: Уваливсь у хату. (П. Куліш.); Смерть зайшла до хати. (Д. Павличко.)

Номер слайду 8

Вправа 2. З поданих слів утворити словосполучення, вживши прийменники в(у) або до. Поспішати, школа ; запросити, гостина; збиратися, церква; зазирнути, вікно; потрапити, село; примандрувати, столиця; поїхати, ярмарок; збиратися, музей.

Номер слайду 9

З-поміж двох поданих словосполучень записати правильно побудоване (його підкреслено). Вступити в університет – вступити до університету. Звернутися в інститут – звернутися до інституту. В дев’ять годин – о дев’ятій годині. Констультації по математиці – консультації з математики. Посібник по мові – посібник з мови. Дізнатися по довіднику – дізнатися з довідника. По спеціальності - за спеціальністю. Звертайтеся по адресі – звертатися на адресу. Працювати при певних умовах – працювати за певних умов. Пливти по течії – пливти за течією. По вашому проханню – на ваше прохання. По кресленнях замовника – за кресленнями замовника.

Номер слайду 10

Робота із таблицею. Відмінки. Прийменники Родовий. Без, в(у), від, з, за, між, проти, край, коло, з-під, з-перед, поміж. Давальний. Всупереч, навздогін, назустріч, наперекір, напереріз, Знахідний. В(у), з, за, на, над, через, понад, крізь, під, про, по. Орудний. З, за, між, під, попід, над, понад, перед, поміж, у зв'язку з, слідом за. Місцевий. В(у), на, о, при, по. Вживання прийменників 

Номер слайду 11

Говоримо не правильно. Говоримо правильно. Знати по газетах. Знати з газе. По цілих днях. Цілими днями. Добрий по натуріДобрий за вдачею, доброї вдачіПо напрямку до лісу. У напрямі до лісу. Робота із таблицею.   Прийменники вживаються тільки з непрямими відмінками іменників, займенників, числівників. Уживання прийменників з певними відмінками в українській мові закріплене традиційно.  Місцевий відмінок ніколи не вживається без прийменника. А от із давальним відмінком прийменники вживаються найменше.   Робота над культурою мовлення. Рубрика «Говоримо правильно».

Номер слайду 12

Вправа3 Прочитати фразеологізми, пояснити значення кожного з них. Вказати прийменники, з’ясувати значення кожного з них. Бути перед очима. Воювати з вітряками. Галопом по Європах. Глузд за розум завертає. Проти шерсті стригти. Поміж Сциллою і Харибдою.

Номер слайду 13

Вказати прийменники, з’ясувати, з формами яких відмінків їх ужито. І. От у садочку перед хатою, напрацювавшися як слід, із снігу білого, пухнатого зліпили ляльку баба й дід. Коли це галка враз пролинула понад садком і на льоту з крила пір’їнку чорну скинула на сніговую ляльку ту. З-за хмар вечірнє сонце блиснуло, зачервоніли промінці. І враз немов рум’янець виступив на білім ляльчинім лиці. І раптом, наче небилицею, дівчатко виникло живе з такими синіми очицями, як синє небо зимове, з такими чорними косичками, як чорне галиче крило, з червоними такими щічками, як сонце ввечері було. “Добридень, каже, - мамо й таточку! Ведіть скоріш до себе в хаточку!”Д/з: - с.209-212 вивчити правила- Виконати вправу яка знаходитьсянижче.

pptx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
15668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку