Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Творчий переказ «У лелечому селі»
Мета: навчити учнів думати, розуміти, осмислювати
прослуханий ними текст і передати потім свої думки
простою виразною мовою.
Хід уроку
Учитель на початку уроку повідомляє учням, що писатимуть вони творчий переказ. Учні пригадують, що таке творчий переказ і основні умови до його написання.
Одного разу бились лелеки за гніздо.
Одне гніздо над шляхом, довго було порожнє. Мабуть не повернулися хазяї, мало що статися могло. От і поселилися в ньому чужі. Довго вони приглядались до гнізда, довго кружляли над ним і таки зважилися зайняти. Вже пташенят висиджували, коли повернулися колишні хазяї. Теж узялися кружляти над осокором, усе нижче, спускаючись, пролітаючи над самим гніздом. А потім і дзьобами стали скубати один одного. Що верхній з розгону силкується штрикнути, нижній захищається. І хижо так поклацуючи дзьобами. Дітей унизу зібралося чимало, дорослих , - усі стежать, чим же закінчиться пташиний поєдинок. Щось кричали, груддям кидали, намагаючись розборонити, та хіба вони зважають? Одні лелеки засліплені гнівом, що їхнє гніздо посіли, а другі теж сердиті, бо сімейне вогнище своє захищають, пташенят.
Хтось із хлопців – здається Орлик – узявся на осокір лізти. Мабуть, хотів розбудити їх. Осокір грубий, знизу гілля немає ніякого, то Орлик дряпався, дряпався і, зрештою, до сучків добравсь, тут уже легше. Лелеки й почали над ним стукати, то він пробував картузом їх одганяти чи долонею очі затуляв. Майже до самого гнізда доліз, виламав гілляку, хотів розполохати заводіяк, що вже суцільним клубком ворушились над головою, а тут гніздо і впало йому на плечі. Лелеки теж упали, деякий час уся ця бійка точилася на Орликових плечах, а потім лелеки врозтіч кинулись, а гніздо – шеберхаючи по листю, покотилося донизу…
Потім хлопці взялись гніздо на місце покласти… Ну, прив’язали якось Орликові до плечей, а він став дряпатись. І таки вибрався по стовбуру, та поміж гілля важко стало. Поки дістався вгору од гнізда саме лише цурпалля зосталось. Ну, що ж, він і таке приладнав, а потім вимостив його віттям, листям вистелив. Думав, що помагає лелекам.
Проте ні перші, ні другі чомусь уже не повертались на цей осокір. Скільки Орлик із хлопцями навідувалися сюди, сподіваючись, що хтось поблискує вгорі червоним дзьобом – марно. Лелеки обминали цей осокір, обминали гніздо.
Бесіда за змістом прочитаного.
Учитель запитує чи все в тексті зрозуміло. Відповідає на запитання учнів. А також пояснює не зрозумілі слова та вислови, важкі з правописного погляду слова, що заздалегідь виписані на дошці.
шугати – проноситися
чимало – багато
шеберхаючи по листю – шурхаючи
картуз – головний убір
зважати – приймати до уваги
заводіяк – задира
врозтіч кинулися – в різні боки
цурпалля – палки
вгорі, унизу – прислівник, легше, груддя, гілля, дзьоб, донизу.
Діти розмірковують умовно текст на логічно і змістовно завершеної частини. До кожної частини ставлять питання, складають простий план.
Учитель зачитує свій план.
Слова, які завдають труднощі у написанні, записані на дошці. Варто зупинитися на вживання дієприслівників і дієприслівникових зворотів, що ще може не розглядалися на уроках мови. Також деякі слова доречно замінити синонімами: цурпалля – палки, тріски.
Після прочитання, учитель задає ще одне завдання. В процесі написання переказу прокоментувати події, що відбулися, спираючись на поставлене учителем запитання: Чи потрібна була допомога лелекам.