Мета: Закріпити вміння та навички комплексного аналізу художнього тексту (виразне читання, загальний дух художнього тексту, засвоєння психологічного сенсу прочитаного, пошук головної ідеї тексту, стиль мови). 2) Через мовні засоби показати широкі виховні можливості тексту, вплив його змісту почуття, думки (мова) на старшокласників;3) "Породити почуття", "залишити в душі слід", "запасти в душу«.
Новела (іт. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією. Особливості новели такі: побудова на основі справжньої, невигаданої події; конфлікт більш загострений, події розвиваються напруженіше, динамічніше, ніж в оповіданні; можливі раптові повороти подій; несподіване закінчення; посилена увага до окремих художніх деталей; стислість розповіді про події та персонажів; нетривалий час дії; дві-три основні дійові особи; прозова форма; невеликий обсяг. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів. Серед різновидів епічного жанру новела вирізняється строгою й усталеною конструкцією. До композиційних канонів новели належать: наявність строгої та згорненої композиції з яскраво вираженим композиційним осередком (переломний момент у сюжеті, кульмінаційний пункт дії, контраст чи паралелізм сюжетних мотивів тощо), перевага сюжетної однолінійності, зведення до мінімуму кількості персонажів. Персонажами новели є особистості, зазвичай, цілком сформовані, що потрапили в незвичайні життєві обставини. Автор у новелі концентрує увагу на змалюванні їхнього внутрішнього світу, переживань і настроїв. Сюжет новели простий, надзвичайно динамічний, має ситуаційну чи психологічну несподіванку.
Завдання № 4(індивідуальні завдання для роботи на даному етапі роботи)I. Напишіть варіант фіналу II. Поясніть авторський фінал. Доведіть, що Ви маєте рацію. III. Запишіть найбільш спірні і загадкові висловлювання (фрази). Як їх пояснити?ІV. Простежте, як змінилося ставлення Парацельса до юнака, прийшов протягом розповіді. Які причини змін? (Будь ласка, коротко!)
1. Чому Парацельс не показав троянду учневі?2. Про якого учня молив Бога Парацельс?3. Чи можна погодитися з тим, що кожен крок на Шляху - це Камінь (тобто мета)?4. У чому сенс і в чому різниця понять Віра і Довіра?5. Чому Парацельсу було послано саме такого учня?6. Чому змінюється мова спілкування?7. Чому Парацельс називає Гризебаха довірливим?8. Чому, на думку Парацельса, неможливе повернення до небуття?9. Яким Словом скористався вчитель, щоб відродити троянду?10. Чи хотів дійсно Парацельс утримати учня?11. Чому у Парацельса не було учнів?12. Що означає тут слово Камінь, крім зрозумілого значення «філософський камінь»?
Завдання № 7 А. Виберіть і випишіть будь-яке із записаних сьогодні слів. Б. Підберіть до нього слова-асоціації за змістом і за звучанням, запишіть поруч зі словом. (3 - 5 хвилин приблизно 3 - 7 слів.)В. Прочитайте ці слова в своїх групах. Допишіть, слухаючи, що сподобалося, привернуло увагу. Наприклад: Золото - поклик, зло, дзвін, сонце, пісок, лиходії, звірі, ланки, ціна, жовтий, блиск, пече …
Рефлексія1. Подумайте і скажіть, чи відбувся, на ваш погляд, час учнівства чи не відбувся?2. Знайдіть однодумців і розділіться на 3 групи відповідно до своїх думок: так - ні - невідомо .3. Обговоріть відповідь і виступіть від групи з аргументацією своєї точки зору. Кожна група повинна створити якийсь спільний текст і обгрунтувати свій вибір, довести, що він може бути як закінчення розповіді.
Діаманта – це віршована форма з семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням. Написання діаманти дає можливість кращезрозуміти суть відмінностей і взаємозв'язок понять, протилежних за значенням. 1 і 7 рядки – іменники, 2 і 6 рядки – два прикметники, 3 і 5 рядки – три дієслова, 4 рядок - два словосполучення або речення з чотирьох слів. Пам’ятка № 1
Джерела: Eremina-t-ya- Muhina-i-a-uchitel-i-uchenik http://www.lelien.org/CHTO-TAKOE-PEDAGOGICHESKAYA?lang=fr. Літературний твір: шляхи дослідження поетики. Збірка статей. За редакцією професора О. С. Чиркова Ж.: Полісся, 2006. – 105с. Борхес Х. Л. Письмена Бога. – М.: Республика, 1994. -510с. Борхес Х. Л. Собр. соч.: В 4т. Т.2.: Новые расследования: Произведения 1942-1969 годов.- СПб.: Амфора,2000. -846с.