ЩО ТАКЕ НУШ? Головна мета – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті. Це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами.
У Концепції «Нова українська школа», окреслено ідеологію змін в освіті та визначено формулу Нової української школи, яка містить дев’ять ключових компонентів:1. Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.2. Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно.3. Наскрізний процес виховання, що формує цінності.4. Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію.5. Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.6. Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.7. Нова структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.8. Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.9. Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.
Компонент «Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно», мабуть, є основним, адже саме від особистості учителя, рівня його професійної компетентності залежить якість освіти Автономія вчителя має бути забезпечена академічною свободою, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну та наукову діяльність, вільним вибором форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, розробленням та впровадженням авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання. Під час розроблення календарно-тематичного та системи поурочного планування вчитель має самостійно вибудовувати послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи при цьому послідовність розгортання змісту в навчальній програмі. Учитель може переносити теми уроків, відповідно до того, як учні засвоїли навчальний матеріал, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.
Нові ролі сучасного вчителя. В усьому світі змінюється роль учителя: із єдиного джерела знань він перетворюється на фасилітатора, консультанта, модератора, тьютора, едвайзера, менеджера, модератора, наставника, лідера.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїФасилітатор відповідає за групову динамікудопомагає, полегшує, сприяє дітям у засвоєнні ними змісту та навичок, передбаченими навчальною програмою, з урахуванням їх рівня розвитку, індивідуальних інтересів та навчальних стилів;створює безпечне середо- вище для групової роботи;використовує колективний інтелектзалучення до повноцінної участі;сприяння взаєморозу- мінню;стимулювання до прийняття взаємоприйнят-них рішень;культивування почуття загальної відповідальності
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Тьюторспеціаліст із формування майбутньогоскеровує учня та працює із його запитами, допомагає йому зрозуміти себе, поставити правильні питання, уточнити їх, обрати траєкторію руху та досягнути її;веде індивідуальні або групові заняття;слідкує за соціалізацією,спілкуванням, вихованням учня– прагнення розгледіти потенціал учня, змоде- лювати шлях до поставленої мети. Менеджер взаємодіє з іншими людьми (учнями, батьками) з метою забезпечення їхньої активної скоординованої участі в досягненні поставленої метипланує та забезпечує ресурси;планує різні види навчальної діяльності з урахуванням потреб та інтересів учнівстворення освітнього середовища, яке ефектив-но працює та відповідає сучасним вимогам, є привабливим для реально-го та потенційного спожи- вача;прагнення до творчості та гнучкості у формуванні установок, потреби і мотивів освіти, розвитку, соціалізації тараціонального використання часу. Наставник управляє педагогічним процесомдопомагає учасникам переносити здобуті знання у практику;заохочує рефлексивну практику;самостійно встановлюєінтенсивність та напрям нав-чаннядопомога у досягненні особистого зростання;прокладення шляху до поставленої мети. Консультант володіє специфічною інформацієюз певного питанняознайомлений з останніми досягненнями у роботі з учнями;уміє слухати;поширює сучасні тенденції та дослідженнянадання учням інформа- ції або джерел, яких їм не вистачає у ході виконання навчальнихдій;у разі потреби наданнядопомоги у їхньому пошуку. Тьюторспеціаліст із формування майбутньогоскеровує учня та працює із його запитами, допомагає йому зрозуміти себе, поставити правильні питання, уточнити їх, обрати траєкторію руху та досягнути її;веде індивідуальні або групові заняття;– прагнення розгледіти потенціал учня, змодлювати шлях до поставленої мети. Менеджер взаємодіє з іншими людьми (учнями, батьками) з метою забезпечення їхньої активної скоординованої участі в досягненні поставленої метипланує та забезпечує ресурси;планує різні види навчальної діяльності з урахуванням потреб та інтересів учнівстворення освітнього середовища, яке ефективно працює та відповідає сучасним вимогам, є привабливим для реального та потенційного спожи вача; прагнення до творчості та гнучкості у формуванні установок, потреби і мотивів освіти. Наставник управляє педагогічним процесомдопомагає учасникам переносити здобуті знання у практику;заохочує рефлексивну практику;самостійно встановлюєінтенсивність та напрям навчаннядопомога у досягненні особистого зростання;прокладення шляху до поставленої мети. Консультант володіє специфічною інформацієюз певного питанняознайомлений з останніми досягненнями у роботі з учнями;уміє слухати;поширює сучасні тенденції та дослідженнянадання учням інформа ції або джерел, яких їм не вистачає у ході виконання навчальних дій; у разі потреби наданнядопомоги у їхньому пошуку
Лідерприймає найбільш відповідальні рішенняділиться знаннями, навичками, розвиваєможливості інших учасників освітнього процесу;веде за собою;сприяє успіху інших учас- ників освітнього процесууправління колективом, організація його діяльності;планування роботи від початку до кінця. Модераторведе обговорення, слідкує задотриманням правилстежить за ходом дискусії;Допомагає розібратися у незрозумілому питанні– управління дискусією з метою прийняття правильного рішення. Едвайзеррадник, консультант– має глибокі знаннями в конкретній галузі– дає поради. Ментормає інтерес у роз- витку знань, умінь, навичок та міжособистіснихстосунків– наближає учня до результату, надаючи практичні поради– допомагає школярам лише тоді, коли вони про це попросять
Принципи та методи організації онлайн-навчання Поки ситуація в країні лишається небезпечною, нам варто бути готовими до продовження дистанційного формату навчання. Перші два-три тижні вересня потрібно звернути увагу на згуртування дітей та стабілізацію їхнього емоційного стану. Тому навчальні навантаження мають бути адекватними, ви все встигнете опрацювати, коли діти відчують себе в безпеці. Важливо створювати ситуації успіху та позитивної мотивації. Ситуаціям успіху сприяють:слова підтримки та похвали;символічні сертифікати та дипломи;спільні вправи на онлайн-дошках;розминки (фізичні, інтелектуальні, емоційні);різноманітні механіки опитування.
Головна мета на початку навчального року:підтримка дітей, переключення їхньої уваги з травматичних подій; акцентувати увагу на повторенні вже пройденого матеріалу, з розумінням ставитися до поганої концентрації на предметі та не висловлювати негативні оцінки. говорити про емоції учнів, не давати забагато домашніх завдань та поступово вводити нові теми.https://nus.org.ua/articles/gotuyemosya-do-navchalnogo-roku-pryntsypy-ta-metody-organizatsiyi-onlajn-navchannya/
З дітьми доведеться чимало говорити і про війну, дотримуючись правил:пояснювати та відповідати на запитання, відповідно до віку дитини, але використовуючи науковий підхід (ось такі різновиди озброєння, так вони працюють);те, що не розкажуть дорослі – діти дофантазують, і тоді керувати результатами ми вже не зможемо;говорити правду;обговорювати з позитивного боку, але не обіцяти того, про що немає гарантій;розповісти про базові потреби та права людини та наголосити на тому, що ніхто не має права їх порушувати;вчитися працювати з негативними емоціями дитини (вона має на них право);вчитися підтримувати правильно.
Вправи для стабілізації емоційного стану:“Позитивні точки”: пальцями обох рук легко доторкнутися до зони між лінією росту волосся та брів над очними яблуками та трошки помасажувати. Побути в цій позі 40 секунд, думаючи про щось приємне. Напруження почне спадати.“М’які лапки”: подушечкою великого пальця один за одним натискайте на всі пальці, починаючи з мізинця, а потім – у зворотному порядку. Зробити вправу треба кожною рукою, поступово нарощуючи темп.“Кулька в животі”: праву долоню покладіть на живіт. На вдиху надувайте його, нае кульку. На видоху “кулька” здувається. Повторити такий дихальний цикл можна 4–5 разів.“Зелень і небо”: на видиху уявляємо зелений колір, на видиху – блакитний. Повторюємо цикл тричі.“Енергетизатор”: сідаємо за стіл і кладемо на нього руки, долонями донизу. Голову треба покласти між руками. Спокійно і глибоко вдихаємо та починаємо піднімати голову – від чола й до верхньої частини тіла. Нижня частина тіла та шия мають бути розслаблені. На видиху опускаємо голову підборіддям до грудей так, щоби потягнулися задні м’язи шиї. Розслабитися і глибоко дихати.
Ранкові зустрічі «Я люблю…». Усі стоять у колі. Учитель пропонує всім по черзі учням привітатися, назвати своє ім’я (так, як би він / вона хотіли, щоб до них зверталися в класі) і зазначити, що він / вона люблять робити. Перший горить учитель: «Усім доброго ранку! Я – Марія Іванівна. Я люблю читати». Потім усі по черзі висловлюються учні. Як варіант, можна запропонувати наступному учаснику спочатку повторити те, що сказав попередній учасник, а потім говорити про себе: «Це – Марія Іванівна. Вона любить читати. Я – Надійка. Я люблю малювати».«Якби я був книжкою…, квіткою…, тваринкою…». Усі стоять у колі. Вчитель пропонує всім по черзі привітатися, назвати своє ім’я (так, як би він / вона хотіли, щоб до них зверталися в класі) й закінчити фразу: «Якби я був квіткою, я був би ….». Першим висловлюється вчитель: «Добридень! Я – Марія Іванівна. Якби я була квіткою, я б була ромашкою». Потім всі по черзі висловлюються учні.
Ефективний урок. Структура онлайн-уроку має бути чіткою і зрозумілою:встановлення емоційного зв’язку;обговорення, мрії про майбутнє;повторення;дихальні вправи (наприклад, “намалювати” повітрям квітку, тортик зі свічками тощо);основна пізнавальна активність;фізичні вправи та руханки;інтерактив, обговорення, гра;підсумки.
Ефективний урок Варто також запропонувати дітям навчальний контент, який буде їх дивувати й викликати зацікавлення та бажання заглибитися в тему. Сьогоднішні інформаційні та технічні можливості відкривають учителю необмежене поле креативу. Наприклад, можна створити на вашому ресурсі “секретну кімнату”, де будуть зберігатися відео чи картинки з вашого предмету, що вражають.
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку: комбінований урок; екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки , урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими, інтегровані уроки, проблемний урок, відеоуроки.
Метод «перевернутого класу» Метод «Перевернутого класу» є різновидом змішаного навчання, особливість якого полягає у тому, що учні вдома повинні самостійно ознайомитись з новим навчальним матеріалом, а на уроці розв’язувати практичні завдання під керівництвом вчителя для засвоєння та закріплення вивченого.
Проєктна діяльність передбачає залучення учнів до систематизації та набування знань, створення власних продуктів. Він розвиває навички критичного мислення, співпраці, спілкування, міркування, синтезу та стійкості в умовах обмеженого часу та визначеної мети; учні мають можливість використовувати не лише знання з навчальних дисциплін, а й вчитися вести перемовини, ухвалювати спільні рішення, нести відповідальність відповідно до ролі в навчальній команді й разом інтерпретувати результати своєї діяльності;Тобто навчання відбувається природним шляхом, ненав’язливо, адже ціль – не вивчити, а виконати завдання, отримати результат, що дійсно мотивує дітей;традиційна аудиторія перетворюється у відкритий навчальний простір, в якому учні рухаються у власному темпі;у процесі виконання проекту виникає потреба в самонавчанні та самовдосконаленні;навчання на основі запам’ятовування та повторення переходить до інтеграції, відкриття та презентації набутих знань.
Домашнє завдання Після проведення уроків в інтерактивному режимі пропонуються завдання, що вимагають творчого переосмислення вивченого матеріалу: написати твір – мініатюру чи есе на тему, скласти сенкан, висловити свою точку зору з проблеми, провести експеримент. Домашні завдання також можуть бути цікавими та нестандартними – закодувати своє ім’я чи певну фразу за допомогою іконок чи емодзі, пригадати та описати (візуалізувати) щось важливе, але забуте з певних причин, почути своє серце – протягом тижня спостерігати за своїми бажаннями й емоціями, проаналізувати свій вибір протягом тижня й результати цього вибору, порахувати, як часто діти роблять собі приємності (їдять смаколики, доглядають за собою тощо).
Взаємодія з батьками. Педагогіка партнерства ґрунтується на принципах поваги до особистості; доброзичливості та позитивного ставлення; довіри у відносинах; діалогу – взаємодії – взаємоповаги; розподіленому лідерстві Освітній процес Нової української школи спрямований на демократизацію стосунків між усіма учасниками освітнього процесу (батьками, учителями, здобувачами освіти).