Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 11 по 20 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 21 серпня.

Проблема взаємин між батьками та дітьми. Символічність назви оповідання ( конспект уроку за твором Джеймса Олдріджа "Останній дюйм", 7 клас

Про матеріал

розробка уроку із зарубіжної літератури для учнів 7 класу " Проблема взаємин між батькамита дітьми. Символічність назви оповідання." ( за твором Джеймса Олдріджа)

Перегляд файлу

1

 

Тема. Дж.Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між  батьками  та дітьми. Символічність назви оповідання

Мета:

навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст оповідання; удосконалювати навички визначення ключових епізодів, формулювання основної думки твору;

розвивальна: розвивати вміння обгрунтовувати власну думку; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору, роботи з деталлю;

виховна: сприяти формуванню кращих людських якостей.

Очікувані результати: після вивчення цієї теми учні зможуть:

- розповідати про основні віхи життєвого і творчого шляху Джеймса Олдріджа та визначати  ідейні засади оповідання на основі використання теорії літератури;

- переказувати текст оповідання, визначаючи ключові епізоди;

- лаконічно узагальнювати основну ідею твору ;

- творчо працювати над текстом твору, аргументовано доводити свою точку зору;

-  використовувати літературні твори як засіб формування  кращих людських якостей.

 Компетенції учнів на уроці: соціальна, комунікативно-мовленнєва, інформаційна, полікультурна,  читацька, морально-етична, компетентність продуктивної творчої діяльності

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: математика, іноз.мова

Обладнання: мультим.презентація, текст програмового твору, «дерево порозуміння»

Хід уроку

 

                                                                                          Дитина народжує батьків

                                                                                                             Станіслав Єжі Лєц

I.Організаційний момент

Добрий день!  Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій. Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.

  • У сьогоднішньому складному житті батьки дітей мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно бракує часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до своїх дітей. Можливо, є необхідність саме дітям зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об´єднала б їх, щоби врешті-решт вони змогли здолати останній дюйм непорозуміння, який існує між ними. Над цими проблемами ми й продовжимо свою роботу на уроці.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

- Зараз я пропоную вам перевірити, як ви виконали домашнє завдання. На екрані будуть з´являться кадри, котрі пов´язані з біографією та творчим шляхом Джеймса Олдріджа. За допомогою них спробуємо дізнатися, що ви знаєте про життєвий та творчий шлях письменника

1 – Австралія

2. Газета, статті

3. Квітник із троянд

4. Мельбурнський коледж. Оксфордський університет

5. Друга світова війна, назви творів

6. Дикі тварини

7.Крим. Кавказ

8. Нагороди

9. Україна

2. Ви також прочитали оповідання «Останній дюйм». На екрані «Сюжетний ланцюжок». Завдання: відновіть цифрово послідовність сюжету

1. Поєдинок Бена з акулою-кішкою.

2. Роздуми Деві.

3.Акуляча бухта.

4. Зйомки під водою.

5. Обід на березі Червоного моря

6. «Головне – останній дюйм»

7. Допомога пораненому батькові.

8. Самостійний політ хлопчика.

9. Серйозна розмова.

10. Попереду ціле життя

11. Вдале приземлення

12. На висоті трьох тисяч футів.

 

Відповідь:6, 3, 2, 4, 5, 1, 7, 9, 8, 12, 11, 10

Слово вчителя.

Читаючи вдома оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»,  ви зустріли багато незнайомих слів. Які слова були для вас невідомими?

   Отже, доцільно провести словникову роботу  ( Симоньянц А.)

Лексичний  коментар

Дюйм — одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см.

Фут — одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48см.

Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.

Фунт — основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5 г.

Хамсин — сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.

Авантюра — ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Батьки і діти — це любов і сльози,

Це вічне щастя і одвічний біль.

Це сонце і тепло, сніги й морози,

Мед на вуста й на вічні рани сіль.

   Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей?

Чи можливе подолання відстані між людьми?(проблемне питання)

На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Проблема взаємин між  батьками  та дітьми. Символічність назви оповідання», ми спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми -- батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення.

 Завдання і запитання до учнів. Мозкова атака

-         Хто є головними героями оповідання? (Бен та Деві)

-         Скільки років Деві? (10)

-         А батькові? (40)

-         У якій родині живе і росте хлопчик? ( неповній, мати його залишила, батько майже з ним не спілкувався)

-         Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв? ( напружені, холодні)

3. Робота з підручником. Вибіркове читання

-          Зачитайте, що автор говорить про батьків Деві. ( стор 106 – Отак він і залишився …..)

-          У чому причина таких стосунків?

Утворити ланцюжок Причини непорозуміння у стосунках: Самотність, недовіра, байдужість, зрада, конфлікт, непорозуміння, відчуження

Отже, ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином. Продовжимо мандрувати сторінками оповідання.

- Згадайте з уроків основ здоров’я, що таке екстремальна ситуація. (Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини). Пригадайте твори, в яких герої потрапляють в екстремальну ситуацію. («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «15-річний капітан»). 

- Наші герої з оповідання «Останній дюйм» теж опинились в екстремальній ситуації.  

      -  Куди вирушили герої оповідання? ( в Акулячу бухту)

      - Де вона знаходиться? ( біля Червоного моря в Австралії)

      - Які там кліматичні умови? ( жарко, часто проходять швидкоплині дощі)

Фізкультхвилинка “Австралійський дощ”

      - Чим славилася Акуляча бухта? ( там водилися акули)

      -  З якою метою Бен відправився туди? ( Бен фотографував акул під водою, йому за це добре платили)

      - Чи небезпечна ця поїздка? (так)

      - Як почуває себе у польоті хлопчик? Чому у нього «нещасний вигляд»?

- Як батько ставився до сина під час польоту?  Підтвердіть словами з

   твору.   Читання в особах  (стор.107-108)

 

- Як ви думаєте, що його більше лякає – політ на літаку чи ситуація, коли вони з 

   батьком лишаються наодинці? Відповідь обгрунтуйте.

      - Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи узяв все потрібне для сина?

-         Що трапилося з Беном під час останньої поїздки? 

Вчитель:

- Давайте переглянемо епізод  із відомого фільму «Останній дюйм», знятого в 1958 році режисерами Вульфовичем та Куріхіним.

- Як веде себе Бен в цій ситуації? ( він безпорадний, говорить він вже не з висока)

- А яким ми бачимо Дена? ( впевненим у собі, він розуміє, що його батько потребує саме його допомоги)

-          Що змінилося в їхніх стосунках? (відношення)

-         Що не розгледіли батьки в своєму хлопчикові?

-          Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька? ( він зрозумів, що Деві – це

Вчитель

  • А зараз згадаємо про математику. Візьміть лінійку, олівець і накресліть відрізок, що означає 1 дюйм (2,5см)

Дюйм    (від голл. , буквально – великий палець) – одиниця довжини в англ.системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см.

-Яке враження справив на вас відрізок? Великий він чи ні?

Слово вчителя

Дюйм – зовсім невеличка відстань, але іноді вона перетворюється на прірву, яку і впродовж життя люди не можуть здолати.

-Яке значення має дюйм в оповіданні? На початку твору – це професійна оцінка льотчиком важливості останнього дюйма при посадці, а у кінці твору мить до загибелі або порятунку

-Який ще зміст вкладає письменник у ці слова?

1)межа безпеки при посадці;

2)межа людських можливостей;

3)межа між життям і смертю;

4)приховані можливості;

5)крок назустріч;

6)порятунок;

Слово вчителя

Так, дійсно, у житті іноді наступають чи залишаються останні дюйми, та найголовніше – що у Бена є можливість виправити всі помилки, адже в нього попереду ціле життя, яке подарував йому син.

Саме так, дюйм за дюймом йдуть герої назустріч один одному, вони ідуть разом до своєї перемоги, і не тільки у фізичному плані, а найголовніше у психологічному.

5.Робота в парах. Скласти «дерево порозуміння»

В житті, діти, часто бувають такі непорозуміння між батьками та їхніми дітьми. Які б поради ви дали  їм, щоб вони могли подолати свій останній дюйм? Запишіть їх на листочках і почепіть на «дерево порозуміння».

Учні дають свої поради.

Вчитель. Ось наше дерево  звеселилося барвистими листочками і буде символізувати дерево вирішення проблеми між батьками та дітьми.

1.Знаходити порозуміння

2.Бути уважними і терплячими одне до одного

3.Не впадати у відчай

4.Ніколи не втрачайте бажання жити

5.Вникайте в проблеми близьких людей

6.Найдорожче – це життя

7.Повір у себе

 

Вчитель:

-          Чи є майбутнє у стосунках батька й сина? ( відповіді учнів)
Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?  Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними.

 

1. Інформація про фанфік та його складання

-         Давайте спробуємо уявити продовження оповідання, де герої зрушують стіну відчуження, долаючи останній дюйм. Творча група отримала випереджальне завдання – скласти фанфік. -       

   Що таке фанфік?

Фанфік – (прихильник художньої літератури) – це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.

Яка ж подальша доля наших героїв? Уявімо, що відбувається розмова між Деві та його батьками(Рольова гра)

                                             Фанфік

-         Деві, ти справжній герой. Тобі-таки вдалося подолати останній вирішальний дюйм.

-         Батьку, це завдяки тобі. Без тебе я б не впорався.

-         Мамо, це ти? Ти повернулась? Ти більше ніколи не покинеш нас?

-         Ні, мій любий хлопчику. Про цю пригоду пишуть у всіх газетах, щойно дізналась, то відразу прилетіла першим літаком. Деві, Деві, мій маленький дорослий хлопчик.

-         Мамо, мені вдалося врятувати батька і посадити літак.

-         Я пишаюсь тобою, синку. Ти не тільки батька врятував, а й мене.

-         І тебе, мамо?

-         Так, синку. Я зрозуміла, моє життя без вас неможливе.

-         Ти мене пробачиш, Бене?

-         Я вже давно тобі все вибачив. Дуже радий тебе бачити.

-         Тепер все буде по-іншому, у нас попереду довге і щасливе життя.

 

.Вірш “Коли здається жити неспромога”

***

Коли здається, жити неспромога,

Коли здається, більше сил нема,

Повір у себе! І твоя тривога

Розвіється, як мариво, сама.

 

Повір у себе! Ти багато можеш! 

Не опускай безсилої руки.

Ти сам собі найкраще допоможеш.

Лиш тільки спробуй сам себе знайти.

 

                                                           Татьяна Фролова

Оповідання  «Останній дюйм» – це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.

V. Оголошення і інструктування домашнього завдання

Скласти паспорт-характеристику Бена та Деві, відповідати на запитання підручника

      Підведення підсумків уроку

Рефлексія

-    Сьогодні я дізнався…

-     Я  зрозумів, що…

-    Урок дав мені для життя

-    Мені захотілося

Заключне слово вчителя

Прийшовши додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються, захищають. І батькам теж потрібно подякувати вам, адже “Дитина народжує батьків”. Тому давайте просто приносити одне одному радість. Це так мало і так багато водночас. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

Нехай ваші родини будуть наповнені затишком, взаєморозумінням, злагодою, добробутом, щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями.  Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.  Оберігайте свої родини!

Одвічна тема — це батьки і діти,
Де всюди поруч радість і жура.
Тут завжди є причина порадіти
І місце є для щастя і добра

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
6 січня
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку