Законодавча база: Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»,Указ Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»,Постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі».
Запитання: Чи карають тебе батьки фізично?Тебе ображають твої брат чи сестра?Чи було так, щоб батьки байдуже ставилися до тебе?Твої батьки лають тебе?Чи траплялося так щоб над тобою насміхалися однокласники?Чи траплялося так щоб над тобою насміхалися в школі?Чи були ви свідками насильства в шкільному середовищі?
До кого в першу чергу ви у змозі звернутися, якщо з Вами, Вашими близькими, з друзями відбувся або передбачається факт насильства?Усна заява викладається заявником та записується посадовою особою відповідного органу (відділення поліції), а письмова – надсилається поштою, подається особисто або передається через іншу особу. У заяві необхідно зазначити: ПІБ, місце проживання постраждалого,інформацію про те, ким вчинено, або може бути вчинено насильство.Інформація розглядається протягом 3 днів з моменту подання.
Булінг(цькування) – дії учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному чи сексуальному насильстві. Такі дії вчиняються стосовно дитини чи дитиною стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг може здійснюватись також із застосуванням засобів електронних комунікацій.
Зловживання, які можуть свідчити про ознаки булінгу:физичні. Якщо конфлікти переходять у стадію взаємного фізичного впливу (бійки, смикання за волосся, щипання тощо), а сторони конфліктів – одні й ті самі, учителю варто розібратися, що насправді відбувається;психологічні. Їх доволі важко розпізнати, оскільки вони можуть бути замасковані (у тому числі й несвідомо) під жарти чи гру або, навпаки, під ігнорування та “виключення” з колективу. Це може бути тиск на непопулярних у класі учнів чи прихована маніпуляція, яку навіть учитель може несвідомо підтримати (наприклад, якщо не припинить сміх класу, коли такий учень відповідатиме);сексуальні. Вони можуть виражатися в сороміцькому гуморі, смиканні дівчат за спідниці. Навіть принижувальна атакувальні симпатія (“ти мені подобаєшся, і я буду привселюдно над цим жартувати”) може бути ознакою булінгу;економічні. Коли конфлікт призводить до фінансових збитків: порізана сумка, облита форма, зіпсуті речі тощо.
Крок 2. Директор впродовж першої доби від отримання повідомлення має обов’язково повідомити про випадок:поліції;батькам учнів-учасників булінгу;службі у справах дітей для того, щоби з’ясувати причини випадку булінгу та усунути їх, а також для соціального захисту дітей, які стали сторонами булінгу;додатково – центру соціальної служби для сім’ї та молоді.
Інструкція: на ватмані необхідно зробити груповий малюнок, який характеризує негативне відношення до проблеми насилля. Кожен має обвести фломастером свою долоню і написати всередині текст на свій розсуд, який змусить замислитися над проблемою і не боятися говорити про неї наприклад: «я проти насилля», « не будь жертвою, не мовчи», « скажи насильству – НІ» , « звернись за допомогою» ТОЩО!