"Здоров'язбережувальні технології - інноваційний крок в освіті учнів з ООП"

Про матеріал
В розробці "Здоров'язбережувальні технології - інноваційний крок в освіті учнів з ООП" стисло доводиться які саме технології являються здоров'язбережувальними. Запропоновані вправи стимулювальної гімнастики. Матеріал можна використовувати в практичній роботі з дітьми з особливими потребами.
Перегляд файлу

Здоров’язберігаючі технології -  інноваційний крок в освіті учнів з ООП

Здоров'язберігаюча технологія – це побудова послідовності факторів, що попереджують руйнування здоров'я при одночасному створенні системи сприятливих для здоров'я умов.

Здоров'язберігаючі технології дозволяють:

-        сформувати соціальну зрілість дитини;

-        забезпечити можливість учням реалізувати свій потенціал;

-        зберегти і підтримати фізіологічне, психічне, духовне, інтелектуальне, соціальне здоров'я учнів.

Психічне здоров'я - стан душевного благополуччя.

Духовне здоров’я – це здоров’я в системі загальнолюдських цінностей, що включає традиції культури українського народу, це розвиток позитивних духовних рис, цінностей.

Соціальне здоров’я впливає на соціальні потреби та інтереси, та включає в себе забезпечення життєво важливих потреб в умовах соціуму.

Інтелектуальне здоров'я впливає на інтерес людини до нових ідей та досвіду.

Однією із складових частин здоров‘я є і творчість. Тому що саме творчий підхід до вирішення будь-яких життєвих проблем, завдань робить людину здоровою.

Однією з найактуальних оздоровчих технологій є стимулювальнa гімнастика. Найкраще її застосовувати перед початком будь-яких видів діяльності, оскільки вона допомагає покращити психоемоційний стан організму та забезпечити його готовність до прийняття інформації.

Пропоную 5 вправ стимулювальної гімнастики, розрахованих на 3 хвилини:

1. Вправляння у підтягуванні.

2. Вправи для м’язів шиї - нахили, повороти голови.

3. Вправляння в зміні положення тіла (нахили тулуба вперед забезпечують посилений приплив крові до голови).

4. Віброгімнастика за А. Мишулиним (рекомендується для стимулювання розумової діяльності). Різке опускання на п`яти з положення, стоячи навшпиньки. Виконувати 4-5 разів. Нормалізується тонус кров`яних судин головного мозку.

5. Самомасаж потилиці сприяє кровообігу в судинах головного мозку та поліпшує стан нервових центрів..

Загальновідомо, що дихальний процес нерозривно  пов'язаний з кровообігом, обміном речовин та енергією в організмі. Використання дихальної гімнастики, що містить вправи на  дихання та ігри із звуконаслідуванням явищ природи: голосів тварин, транспорту тощо, сприяє зміцненню м'язів живота, грудної клітки, покращенню перистальтики шлунка, кровообігу, серцево-судинної діяльності. Ці вправи можна виконувати у статичному (стоячи,  сидячи, лежачи) та динамічному положенні (важливо контролювати темп та якість дихання).

Пальчикова гімнастика сприяє розвитку гнучкості пальців, кисті долоні, а також розслабленню і відпочинку напружених м'язів руки. Тренування пальців рук впливає на дозрівання мовленнєвої функції у дітей. Пальчикові вправи допомагають не лише формувати навички рухових дій пальцями обох рук, готувати руку дитини до письма, а й розвивати зорову та слухову увагу, координацію рухів, забезпечувати тривалість працездатності.

Заняття з психогімнастики допомагають зміцнювати психіку дитини, розвивати її мислення та емоційно-вольову сферу, допомагають знімати гостроневротичні реакції, нейтралізувати страхи та негативні переживання, сприяють руховій активності дітей. Основний акцент робиться на навчання елементам техніки виразних рухів (перша фаза заняття), використання виразних рухів у  вихованні емоцій та вищих почуттів (друга та третя фази заняття), набуття навичок у саморозслабленні (четверта фаза заняття).

Імунна гімнастика сприяє розвитку й підтриманню імунітету у дітей.  Основні вправи:

1. Руки покласти на лоб та потилицю, потримати їх там (1 хвилина).

2. Пом’яти край вух зверху вниз (тричі).

3. Погладити за вухами (тричі).

4. Дихати через одну носову порожнину по черзі(тричі).

5. «Витрушувати пил з-під колін» двома руками (30 секунд).

Лікувальна гімнастика для пальців «Мудри»

Вона складена на основі оздоровчих систем індійських йогів, звідки й походить їхня назва. Ця гімнастика не має вікових обмежень і добре впливає на захисні сили як дорослого, так і дитячого організму. Кожна вправа триває 5 секунд, виконується обома руками:

  1. Мудра «Життя». Попереджає   втомлюваність,   допомагає   сконцентрувати увагу. Подушечки безіменного пальця, мізинця і великого пальця з‘єднані, а решта пальців вільно випростані.
  2. Мудра «Земля». Попереджає погіршення психофізичного стану. Середній і великий пальці з’єднуються з невеликим натискуванням. Решта пальців вільно випростані.
  3. Мудра «Вікно мудрості». Активізує кровообіг в мозку. Розвиває мислення, активізує розумову діяльність. Безіменний палець притискаємо першою фалангою великого пальця цієї самої руки. Решта пальців вільно розставлені.
  4. Мудра «Знання». Знімає емоційне напруження, поліпшує мислення, активізує пам’ять, концентрує сили. Вказівний і великий пальці з’єднуються подушечками, решта - випростані.

Оздоровчі технології терапевтичного спрямування

Аромотерапія -  зцілення за допомогою застосування натуральних ефірних масел, які вводилися в організм людини через дихальні шляхи та шкіру. Аромотерапію слід використовувати при збільшенні частоти застудних захворювань, для загального зміцнення.

Кольоротерапію пропонують використовувати в практиці роботи такі українські вчені, як Н.Ф. Денисенко, М.М. Єфіменко. Н.Ф. Денисенко рекомендує використовувати для профілактики втоми очей, для розвитку гостроти зору спостереження за квітами в куточку природи, зосереджувати зір на зеленому, блакитному, жовтому кольорах, м'яких іграшках, кольорових пейзажах тощо. Сніжко В. вважає також, що рослини позитивно впливають на психічний стан людини.

Бібліоказкотерпія - читання казок, гумористичних розповідей, гуморесок у поєднанні з фізичними вправами. Читання здійснює позитивний вплив на дітей, на їх настрій, самопочуття, а сміх впливає позитивно на їх розвиток, як розумовий, так і фізичний.

Арттерапія (терапія мистецтвом) є досить новий метод здоров’язбереження. Головна мета її полягає в розвитку самопізнання та самовираження дитини, подолання бар'єрів у спілкуванні, розвитку уяви, зняття психічного напруження, страхів.

Лікування музикою радять використовувати В.М. Бехтерєв, І.Р.Тарханова, І.М. Догель. Л.П. Ігнатьєва вважає, що музика  посилює обмін речовин, збільшує або зменшує м'язову  енергію, змінює дихання, кров'яний тиск, дає фізичну основу для емоцій.

Точковий масаж покращує роботу всіх внутрішніх органів і систем дитячого організму. Масаж вказівного пальця покращує роботу шлунка, середнього —печінки, великого — поліпшує кровообіг, безіменного — стимулює роботу головного мозку, мізинця — серцевої та легеневої систем.

Останнім часом у роботі з дітьми в окремих освітніх закладах почали використовувати фітбол (дуже великий м'яч), який позитивно впливає на психічний стан та фізіологічні функції дитини, зміцнює м'язи спини та черевного пресу, створює м'язовий корсет, а головне — формує у звичайних умовах навичку правильної постави.

Ландшафтотерапія – даремно забутий метод здоров’язбереження. За рахунок ландшафтотерапії проходить перемога над негативними емоціями і переживаннями. Наприклад, подивившись на траву чи пісок, дитина обов’язково захоче доторкнутися до них чи походити по них, відчувши при цьому внутрішнє задоволення.

Анімалотерапія     спілкування з тваринами, що зцілює. У анімалотерапії використовуються символи тварин: образи, малюнки, казкові герої, іграшки, а також живі тварини, спілкуватися з якими безпечно. Люди, в яких є домашні улюбленці, живуть довше і хворіють менше, – це науковий факт.

Звукотерапія - лікування властивостями природи - давній спосіб лікування „душі” людини. Саме в природі отримується величезний заряд енергії, підйом духовних і  фізичних сил, творчого потенціалу.

Пісочна терапія - найулюбленіша  технологія  для оздоровлення, обрана самими дітьми. Пісок і вода-найкращі матеріали  для ігор дітей. Пісок поглинає негативну енергію, очищає енергетику дитини, стабілізує її емоційний стан.

Вода - джерело дитячої позитивної енергії. Граючись з водою дитина не тільки пізнає властивості води, а заряжається позитивною енергією, стає більш спокійною, врівноваженою, що дає величезний ефект  для  стабілізації психічного стану дитини.

Комплексне і системне використання цих методів допомагає вирішувати завдання педагогіки оздоровлення.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
28 лютого
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку