Мокриденко Олена Михайлівна,
викладач іноземної мови вищої категорії,
Відокремлений структурний підрозділ
«Фаховий коледж технологій, бізнесу та права
Волинського національного університету
імені Лесі Українки»
E-mail: mokrydenko.olena@ktbp.net.ua.
проблемне навчання як засіб формування комуніктивної компетентності на заняттях
іноземної мови у вищих навчальних закладах
ІІ рівня акредитації
Постановка проблеми. Глобальні зміни сьогодення спонукають перегляд та оновлення змісту освіти в нашій державі. Активні суспільні процеси виокремили нагальну потребу в формуванні та розвитку особистості, яка спроможна бути лабільною проявляти креативні підходи у нестандартних ситуаціях сучасності. Саме тому від організації навчального процесу в закладах середньої та вищої освіти сьогодні залежить не лише конкуренто-спроможність майбутніх фахівців, а й подальший розвиток нашої держави.
Завдання освітнього процесу полягає в створенні таких умов та можливостей, які б оптимально сприяли формуванню активної особистості й збереженню інтелектуального потенціалу нашої суспільства.
Активне національне відродження, соціальна мобільність та міграційні процеси, призвели не лише до перегляду, а й спричиняють зміну підходів в системі освіти держави в цілому.
У сучасній вищій школі іноземна мова сприймається як невід'ємна частина професійної підготовки майбутнього спеціаліста немовного профілю, освіченого фахівця, яка сприяє розвитку його творчого потенціалу, впливає на формування громадянської позиції, оскільки комунікативна компетентність є однією з основних пріоритетів соціально активної освіченої особи. Іншомовне спілкування сьогодні - це глобалізаційна взаємодія на міжкультурному рівні з представниками різних професій, соціальних та вікових груп.
З огляду на вищевикладене, нагальним стає необхідність перегляду і пошук нових підходів до організації навчального процесу, оновлення методів, засобів та форм навчання, втілення нових педагогічних ідей, технологій,
оскільки
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналіз психолого-педагогічної літератури дає можливість стверджувати про актульність нашого дослідження, оскільки різні аспекти проблемного навчання іноземних мов розглядали як вітчизняні Ю. Будас, Н. Дмітренко, І. Доля, О. Зарічна, Т. Кудрявцев, Й. Лернер, М. Махмутов, Ф. Матюшкин, В. Оконь, А. Петрова, В. Сафонова та інші, так і зарубіжні науковці - Х. Барроуз, Дж. Берінгер, К. Кокрел, К. Ньюхолд, С. ХмелоСільвер.
Роботи Н. Клюєвої, В. Куніциної, Н. Казаринової, Ю. Турчанінової присвячені особливостям формування та розвитку комунікативної компетентності.
В працях М. Берізко, Н. Бідюк, Т. Власенко, І. Єременко, В. Каламаж, Н. Костенко, С. Ніколаєва, О. Тинкалюк, О. Чорна здійснюється аналіз визначення сутності іншомовної комунікативної компетентності.
Мета статті – визначити вимоги, правила й способи створення проблемних ситуацій та навести приклади застосування проблемних завдань для формування іншомовної комунікативної компетентності здобувачів освіти на заняттях англійської мови.
Виклад основного матеріалу дослідження. За визначенням І. Лернера проблемне навчання є вирішення учнями (під керівництвом педагога) нових пізнавальних і практичних проблем у системі, яка відображає освітні та виховні завдання школи. У сучасній практиці проблемне навчання можуть визначати як «особливий тип навчання, характерною рисою якого є його, по відношенню до творчих здібностей, функція» [4].
В працях М. Махмутова проблемне навчання – це «тип розвивального навчання, в якому поєднуються систематична самостійна пошукова діяльність
учнів із засвоєнням готових здобутків науки, а система методів побудована з
урахуванням визначення мети й принципу проблемності; процес взаємодії викладання й учіння, орієнтований на формування пізнавальної самостійності
учнів, стійкості мотивів навчання і розумових (включаючи і творчі) здібностей
у ході засвоєння ними наукових понять і способів діяльності, детермінованого
системою проблемних ситуацій» [1].
Видатний науковець-методист В. Оконь визначає, що проблемне навчання ґрунтується не на передаванні студентам готової інформації, а на отриманні ними певних знань та вмінь шляхом вирішення теоретичних та практичних проблем. Суттєвою характеристикою цього навчання є дослідницька діяльність студентів, яка з’являється в певній ситуації та змушує їх ставити питання-проблеми, формулювати гіпотези та перевіряти їх під час розумових і практичних дій» [6]
В залежності від визначення педагогом основної мети навчального процесу, науковці виокремлюють наступні види проблемного навчання:
- проблемне навчання як процес засвоєння студентами знань, умінь і навичок – педагог керує і спрямовує процес створення проблемних ситуацій. За рахунок самостійного отримання знань відбувається значна активізція засвоєння матерілу, зростає зацікавленість студентів. Підвищення мотивації та результативність зумовлена удосконаленням методики викладання й структурою навчального матеріалу.
- проблемне навчання як творчий розвиток здобувачів освіти - педагог використовує здебільшого проблемні ситуації, що спочатку не мають однозначної відповіді, заохочує в студентів творчі спроби, віддає їм навчальну ініціативу – проблемне навчання перетворюється на інший вид навчання (А. Хуторський виокремлює такий підхід як концепцію евристичного навчання) [6].
- проблемне навчання як розвиток інтелекту студентів. Збільшення самостійності здобувачів при вирішенні проблемних ситуацій формує активну пізнавальну діяльність, сприяє досягненню самостійного застосування здогадки та креативних методів. Проблемне навчання стає наближеним до розвивального навчання.
Отже, проблемне навчання – це створення ланцюга проблемних ситуацій і керування діяльністю учнів із самостійного вирішення навчальних проблем [3].
Аналіз наукових джерел, що до визначення основних понять проблемного навчання, дає можливість констатувати, що дослідники виокремлюють «проблемне запитання», «проблемну задачу» або «проблемне завдання» та «проблемну ситуацію»: «завдання» у свідомості особи, стає для неї «проблемою», яку вона намагається вирішити в «проблемній ситуації».
За визначенням М. Махмутова проблемна ситуація є інтелектуальною складністю людини, яка виникає у випадку, коли особа не знає, як пояснити певне явище, факт, не може досягти мети відомим їй способом, що спонукає людину шукати новий спосіб пояснення або спосіб дії. Проблемна ситуація обумовлює початок мислення в процесі постановки та вирішення проблем [1].
Проблемна ситуація – це співвідношення обставин та умов, у яких розгортається діяльність людини або групи, що містить протиріччя і не має однозначного вирішення. Пошук призводить до вирішення протиріччя й продуктивного розвитку того, хто здійснював пошукову діяльність [3].
Узагальнюючи визначення педагогів-методистів, проблемна ситуація розглядається ними як стан розумового утруднення, який викликаний об’єктивною нестачею знань і способів розумової чи практичної діяльності, необхідних для розв’язання проблемного завдання [4]. Вона містить складне теоретичне й практичне питання, яке вимагає вивчення, розширення, дослідження у співвідношеннях з певними умовами й обставинами, які створюють ту чи іншу ситуацію.
З однієї сторони проблемна ситуація пов’язана з недостатнім обсягом суттєвої інформації чи базових знань. З іншої – вона стимулює (мотивує) бажання подолати суперечності чи відсутність знань засвоєнням нової інформації.
Методисти Г. Ромашкіна та О. Чижикова виокремлюють наступні вимоги до проблемної ситуації:
- наявність елемента новизни;
- вияв певних перепон на шляху досягнення результату;
- логічна послідовність у визначені проблеми [2; 5].
Існують також й різні способи створення проблемних ситуацій:
- конфлікт суперечностей, що передбачає спонукання до самостійного вирішення,
- вияв суперечностей в практичної діяльності,
- викладення різних шляхів реалізації та вирішення питання,
- пропозиція розгляду проблемної ситуації з різних позицій,
- спонукання до здійснення власного порівняння, узагальнення та висновків.
Проблемна ситуація є передусім станом, що виникає в результаті осмисленої взаємодії суб'єкта (здобувача освіти) з об'єктом (навчальним матеріалом). Основою створення будь-якої проблемної ситуацій являється потреба (проблемно-комунікативна, пізнавально-комунікативна чи професійна.
За визначенням Н. Дмітренко, звернення до проблемних ситуацій у навчальному процесі зумовлює дотримання певних вимог:
Звернення до проблемних ситуацій у процесі вивчення англійської мови зумовлюється дотриманням принципу комунікативної спрямованості.
Розроблений нами практикум з англійської мови для здобувачів освіти усіх спеціальностей з теми «Живопис. Мистецтво» містить комплекс вправ з використанням проблемних ситуацій для формування комунікативної компетентності у говорінні та писемній комунікації на практичних заняттях з англійської мови. Ми здійснювали підбір типів проблемних завдань у відповідності до мети заняття, його формату та потребам студентів. Опрацювання кожної теми відбувалося з ознайомленням та засвоєнням нової лексики, що спонукало активному сприйняттю проблемної ситуації, її обговоренню та усвідомленому виконанню проблемних завдань.
Так, при вивченні теми "At the Cinema" здобувачам освіти були запропоновані комунікативно-пошукові завдання, щодо планування походу до кінотеатру. Студенти у парах могли обговорити суміжні ситуації, що безпосередньо стосуються вказаної теми - вибір фільму, придбання квитків, визначення часу сеансу та використання транспорту. Завдання також включали бесіди з касиром кінотеатру або обговорення можливих проблем на касі та їх вирішення.
Розмова з касиром: Студентам надавалися зразки висловів, незавершені репліки, фото із зображенням певної ситуації – кожен міг самостійно обрати відповідну роль: відвідувача, працівника кінотеатру, касира тощо.
Problem: Choosing a movie
Student 1: Hey, have you decided which movie we should watch tonight?
Student 2: Not really. I'm torn between the new action flick and the romantic comedy.
Student 1: Hmm, I'm not in the mood for action tonight. Let's go for the romantic comedy.
Student 2: But I've heard the romantic comedy is too cheesy. Maybe we should check the reviews first.
Student 1: Alright, let's quickly browse some reviews online before we make a decision.
Problem: Buying tickets
Student 1: I think we should buy the tickets online to avoid the long queues at the theater.
Student 2: Good idea, but I'm having trouble with my online payment. It keeps getting declined.
Student 1: That's not good. Is there another payment method you can try?
Student 2: I'll try using a different card. Hopefully, it works this time.
Problem: delay in buying tickets
Student 1: Why is there such a long line at the ticket counter? We might miss the beginning of the movie.
Student 2: I know, it's frustrating. It seems like they're having technical issues with the ticketing system.
Student 1: Can we do something to speed up the process? Maybe talk to the staff?
Student 2: Let's ask if there's a separate line for online bookings. That might be faster.
Problem: Choice of seats
Student 1: I prefer sitting in the middle rows for the best view. What about you?
Student 2: I agree, but it looks like most of the middle seats are already taken.
Student 1: That's unfortunate. Should we settle for seats closer to the front or the back?
Student 2: Let's go for the front rows. It's better than sitting too far back and straining our necks.
Вищенаведені діалоги спонукали студентів не лише висловлювати свої думки, а й, в подальшому, можуть бути корисними в реальних ситуаціях при відвідуванні кінотеатру чи інших масових заходів.
At the Theater. При опрацюванні наступної теми здобувачам освіти було запропоновано створити оригінальний плакат для театральної постановки. Завдання включало вибір жанру та теми п'єси, створення дизайну плакату з використанням тексту, образів або символів, що передають настрій постановки чи інтригують глядача.
В залежності від рівня володіння іноземною мовою студенти могли також підготовити презентації про видатних драматургів англомовних країн або рольові діалоги на теми, пов'язані з театром, використовуючи попередні вислови.
Здійснюючи структурування навчального матеріалу практикуму ми визначили, як найбільш актуальними, пошуково-ігрові, комунікативно-пошукові, комунікативно орієнтовані, пізнавально-пошукові, культурологічні проблемні завдання.
Ці завдання можуть допомогти студентам не лише поглибити знання про театр і його історію, але й розвинути творчість, критичне мислення та комунікативні навички.
Зважаючи на те, що студенти першого курсу немовних спеціальностей можуть мати обмежений словниковий запас та відсутність досвіду у використанні англійської мови в комунікативних ситуаціях, при вивченні теми "Музеї" були запропоновані наступні завдання:
- відповісти на питання щодо музейних експонатів (зображення експонатів та інформаційні таблички були представлені здобувачам освіти заздалегідь), сформулювати власні враження від побаченого чи планування відвідування музею.
Questions about museum exhibits:
Student 1: Have you ever been to the museum?
Student 2: Yes, I have. I went last weekend.
Student 1: What did you see there?
Student 2: I saw a lot of interesting things. There were paintings, sculptures, and historical artifacts.
Comparison of two museums:
Student 1: Have you visited the art museum downtown?
Студент 2: No, I haven't. What's it like?
Student 1: It's really impressive. They have a huge collection of paintings and sculptures from different periods.
Студент 2: Sounds interesting. I've only been to the history museum so far.
Our impression of visiting the museum:
Student 1: How was your trip to the museum?
Студент 2: It was great. I learned a lot about ancient civilizations.
Student 1: What was the most interesting thing you saw?
Студент 2: The mummies were fascinating. They had an entire exhibit dedicated to ancient Egypt.
Оur visiting the museum
Student 1: Would you like to go to the museum this weekend?
Student 2: Sure, I'd love to. Which museum do you want to visit?
Student 1: Let's go to the science museum. I heard they have some cool interactive exhibits.
Student 2: That sounds like fun. What time should we meet?
Зразки проблемних діалогів сприятимуть стимулюванню студентів до використання англійської мови для обговорення за темою та розвитку навичок спілкування.
- обмін отриманою інформацією (робота в парах, групах) за наведеними питаннями:
What is the name of the oldest artifact in the museum?
Who painted the famous portrait hanging in the main gallery?
How old is the skeleton of the dinosaur exhibited in the natural history section?
What is the significance of the ancient vase displayed in the archaeological section?
Who was the famous sculptor behind the marble statue near the entrance?
Висновок. Активне звернення до проблемного навчання у процесі вивчення іноземних мов сприяє значній оптимізації навчального процесу завдяки стимулюванню пізнавального інтересу здобувачів освіти, оскільки у процесі опанування іншомовним матеріалом проблемні ситуації активно сприяють формуванню навичок критичного мислення, вміння знаходити проблему та шляхи її вирішення, розвитку здібності до прогнозування, прояв творчої уяви.
Звернення до проблемного діалогу на заняттях іноземної мови є досить результативним, оскільки він впливає на розвиток уваги, мовленнєвої здогадки та творчої уяви здобувачів освіти, спонукає до пошуку нових можливостей вирішення питань не лише в організованому іншомовному, а й у повсякденному спілкуванні.
Узагальнюючи вищевикладене ми можемо констатувати, що проблемне навчання є необхідною умовою формування творчої особистості студента в сучасних реаліях. А вміння здійснювати аналіз й систематизацію власних знань і навичок є передумовою мотивації до постійного саморозвитку та навчання протягом усього життя.
Література:
ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ІІ РІВНЯ АКРЕДИТАЦІЇ
Анотація. Стаття присвячена питанню застосування проблемного навчання для формування іншомовної комунікативної компетентність здобувачів освіти вищих навчальних закладів ІІ рівня акредитації.
У статті проаналізовано роботи науковцівo щодо розробки технології проблемного навчання, зокрема, використання проблемних ситуацій. Детально описано практичний досвід застосування проблемних ситуацій у процесі засвоєння навчального матеріалу.
Проблемне навчання є ефективним засобом узагальнення набутих знань і вмінь під час дослідження на основі життєвих фактів. Проблемні ситуації є достатньо гнучким і універсальним інструментом для досягнення комунікативної спрямованості різного рівня складності.
Ключові слова: проблемна ситуація, іншомовна комунікативна компетентність, види проблемних ситуацій, застосування проблемних завдань.
Problem-based Learning as a Means of Developing Communicative Competence in Foreign Language Classes at Higher Educational Institutions of the II Accreditation Level
University. The article is devoted to the issue of the application of problem-based learning for the formation of foreign language сlasses at higher educational institutions of the II accreditation level.
The article analyzes the work of scientists in the development of problem-based learning technology, in particular, the use of problem situations. The practical experience of applying problem situations in the process of assimilating educational material is described in detail.
Problem-based learning is an effective means of generalizing acquired knowledge and skills during research based on real-life facts. Problem situations are a sufficiently flexible and universal tool for achieving communicative direction of various levels of complexity.
Keywords: problem situation, foreign language communicative competence, types of problem situations, application of problem tasks.
1