Проблемний семінар для вихователів "Соціальний та емоційний розвиток дитини в контексті освітньої лінії "Дитина в соціумі" Базового компонента дошкільної освіти

Про матеріал
Розробка проблемного семінару для вихователів закладу дошкільної освіти. Спрямована підвищення психологічної компетентності педагогів з питань соціально-емоційного розвитку дошкільників.
Перегляд файлу

Управління освіти Артемівської міської ради

Центр практичної психології і соціальної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемний семінар

для вихователів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Підготувала практичний психолог

                                                                  ДНЗ ясла-садок №27 «Зірочка»

                                                                  Снегірьова Н.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: підвищення психологічної компетентності педагогів з питань соціально-емоційного розвитку дошкільників.

 

План.

п/п

Зміст роботи

 

Форма

проведення

Відповідальні

І. Вступна частина

1.1.

Привітання. Створення позитивної атмосфери для співпраці.

 

Гра «Цветашки-анимашки»

 

 

Практичний психолог

Снегірьова Н.А.

1.2.

Введення в тему. Повідомлення плану та мети семінару. Актуалізація проблеми.

Вправа «Погляд на проблему»

Перегляд мультфільму «Бараш і Кролень»

Практичний психолог

Снегірьова Н.А.

ІІ. Теоретична частина

2.1.

 

 

Аспекти соціально-емоційного розвитку дошкільників в контексті освітньої лінії «Дитина в соціумі» БКДО

Вправа «Незакінчені речення»

Вихователь

Гіренко О.Ю.

 

 

2.2.

Психологічні особливості становлення і розвитку соціального досвіду дитини дошкільного віку.

Вправа «Опорний конспект» з відеопрезентацією

Практичний психолог

Снегірьова Н.А.

2.3.

Ефективні форми вирішення завдань соціально – емоційного розвитку дошкільників.

 

Гра «Критерійний

«покер»

Вихователь

Сліпак Л.І.

 

ІІІ. Практична частина.

3.1.

 

 

Реабілітаційні заходи, які сприяють відновленню душевної рівноваги.

 

 

Практичне завдання – ігри «Мімічна гімнастика», «Дражнилки»,

«Я-повідомлення»

Практичний психолог

Снегірьова Н.А.

 

3.2.

Ігри на розвиток соціально-емоційної сфери дошкільників в дитячому садку

 

Вправа «Скринька радості»

Вихователі всіх груп

 

ІУ. Заключна частина.

4.1.

 

 

Рефлексія. Оцінювання змісту засідання.

 

 

Вправа

«Зворотній

зв язок»,

Практичний психолог

Снегірьова Н.А.

 

4.2.

Прощання. Створення атмосфери групової довіри, зняття психоемоційного напруження.

 

Гра «Комплімент»

 

 

Практичний психолог

Снегірьова Н.А.

 

 

 

 

 

 

І. Вступна частина

 

1.1. Привітання. Створення позитивної атмосфери для співпраці.

 

  • Шановні педагоги, я рада бачити Вас на засіданні нашого семінару і на початку пропоную Вам пограти в гру «Цветашки-Анимашки»

Гра «Цветашки-Анимашки»

Мета: створення емоційно-позитивного контакту між учасниками.

Матеріал: різнокольорові сніжинки.

Хід.

- У чарівному мішечку багато снігу, пропоную взяти по-одній сніжинці. На сонечку сніжинки блищать різними кольорами. Подивіться якого кольору сніжинка опинилася у Вас в руках, прикріпить її до себе. Гру починаємо!

На екрані зявляється відео-пісенька «Зима-зима»

Білий колір є?

А для вас завдання є!

Зазвучать лише тільки звуки

Хай танцюють ваші руки!

Синій  є в залі нашій?

Ваші ноги хай попляшуть!

Руки всі на поясок,

Ну-ка, п'яточка, носок!

Колір блакитний обережний!

Перевірим, хто безмежний?

Танок наш такий чудовий,

Дзвінко плескайте в долоні!

Фіолетовий є у вас?

Ну-ка, покажіть нам клас!

Ви не тітки, а дівчатки,

Потанцюйте, як мавпятки!

 

Висновок. Який чудовий різнокольоровий снігопад вийшов у нас. 

 

1.2. Введення в тему. Повідомлення плану та мети семінару. Актуалізація проблеми.

Вправа «Погляд на проблему»

 

- Пропоную переглянути мультфільм «Барашек и Кролень» і поділитися своїми враженнями від перегляду, відповідаючи на запитання «Як Ви вважаєте, чому проблема соціально-емоційного розвитку є актуальною і важливою для освітньої практики в закладі дошкільної освіти?»

Обмін враженнями від перегляду мультфільму.

- Тема семінару «Соціальний та емоційний розвиток дитини в контексті освітньої лінії «Дитина у соціумі» БКДО».

Ознайомлення з планом семінару.

- Виховання особистості - завжди було складним завданням. Перед педагогами, крім традиційних питань - чому вчити і як виховувати дитину в сучасних умовах, постає проблема: як сформувати людину, яка відповідала б вимогам суспільства на сучасному етапі історичного розвитку. Основні структури особистості закладаються в перші роки життя, а значить на сім'ю і дошкільний заклад покладається особлива відповідальність за виховання особистісних якостей у підростаючого покоління. Для вирішення цього питання перш за все звернемося  до державного стандарту дошкільної освіти БКДО.

ІІ. Теоретична частина

 

2.1. Аспекти соціально-емоційного розвитку дошкільників в контексті освітньої лінії «Дитина в соціумі» БКДО

Вправа «Незакінчені речення»

Мета: активізувати знання педагогів щодо змісту БКДО, а саме освітньої лінії «Дитина в соціумі»

Хід.

- Пропоную педагогам сконцентрувати увагу і швидко дати відповідь за допомогою гри  "Незакінчені речення”.

1. Під терміном "соціум” розуміються .......(оточуючі люди).

 

 2. Уявлення дитини про світ людських взаємин формується під впливом ....(людей, які її оточують).

 3. Зміст освітньої лінії «Дитина в соціумі» передбачає формування таких компетенцій .... (родинно-побутова і соціально-комунікативна).

 4.Родинно-побутова компетенція передбачає ....

(обізнаність з нормами та правилами сімейного співжиття).

 5. Соціально-комунікативна компетенція передбачає....(обізнаність з соц.ролями людей, соц.та морально-етичними нормами спілкування).

Висновок. Таким чином, одна з головних цілей дошкільної установи - сприяти успішній соціалізації дитини. Успішна соціалізація дошкільника - проблема найбільш актуальна для дошкільного навчального закладу сьогодні.

 

       2.2. Психологічні особливості становлення і розвитку соціального досвіду

              дитини дошкільного віку.

Вправа «Опорний конспект» з відеопрезентацією (Додаток 1)

Мета: систематизувати знання педагогів щодо становлення та розвитку    соціального досвіду дошкільників.

Матеріал: відео презентація, аркуші паперу, фломастери.

Хід.

- Пропоную Вам вправу «Опорний конспект». Для цього нам необхідно поділитися на 2 команди. Кожна команда уважно слухає відео презентацію і складає опорний конспект – це можуть бути записи, схеми, малюнки. По закінченню відео презентації кожна команда представить свій конспект.

1 слайд. Тема «Психологічні особливості становлення і розвитку соціального досвіду дитини дошкільного віку.

2 слайд. Поняття "соціалізація" торкається як результатів, так і механізмів набуття людського соціального досвіду.

3 слайд. Існує два поняття соціалізації:

                Соціалізація -  «як адаптація до певних соціальних умов»                                      

4 слайд.  Соціалізація - «не адаптація до середовища, а інтеграція в певне середовище»                                       

5 слайд.  Мета виховання – розвиток особистості готової до соціалізації в формі інтеграції.

6 слайд. Важливий механізм соціалізації – ідентифікація (міжособистісна та статево-рольова). Діти ростуть, засвоюють все більше різноманітних норм, взаємин і форм поведінки, які властиві їх батькам, одноліткам, оточуючим людям. Дитина ідентифікує себе з ними, переймає їх погляди і життєвій досвід. Завдяки ідентифікації вона набуває різних видів статево-рольової поведінки.

7 слайд. Спілкування з однолітками, як і спільна діяльність, - обов‘язкова передмова становлення особистості дитини. У процесі спілкування вона виробляє комунікативні уміння і навички, формує знання про оточуюче і про власне "я" шляхом порівняння себе з однолітками, а потім з дорослими. Поступово формується усвідомлення того, що дитина сприймається і оцінюється іншими –

                                                                                                                            рефлексія.

8 слайд. Стереотипізація в кінцевому результаті виступає як складне соціально-психологічне явище, що виконує ряд функцій, найважливішими з яких є: наслідування, ідентифікація особистості і групи.

9 слайд. Що ж ми розуміємо, коли кажемо – норма процесу соціалізації? Коли у дитини об'єм знань, умінь, навичок, достатній для її віку, коли дитина вміє і хоче спілкуватися з дорослими та однолітками, якщо дитина неізольована в групі однолітків, відбувається міжособистісна та статево-рольова ідентифікація особистості дитини – все це компоненти норми процесу соціалізації дитини.

Команди презентують конспекти, які вийшли у них.

Висновок. Таким чином, ми бачимо, що педагоги добре усвідомили психологічні особливості становлення і розвитку соціального досвіду дитини дошкільного віку. Дякую за змістовні та доступні опорні конспекти.

 

2.3. Ефективні форми вирішення завдань соціально – емоційного розвитку.

 

Гра «Критерійний «покер»

Мета: озброїти вихователів необхідним арсеналом ефективних форм роботи з дітьми щодо соціально-емоційного розвитку.

Матеріал: картки «ставки»- 8 шт., методичні матеріали – 1 комплект, аркуші паперу за кількістю педагогів.

Хід.

  • Пропоную Вам прийняти участь у грі «Критерійний «покер». Правила гри такі: учасники роблять «ставки» і складають «банк ідей».
  • Прошу вибрати серед різноманітних форм роботи – «ставок»  одну і озвучити її. Педагоги виконують завдання.
  • Таким чином учасники гри зробили «ставки». Тепер нам треба скласти «банк ідей» - за допомогою методичних матеріалів можна підібрати відповідно до свого критерію чи «ставки» ігри, вправи, етюди і представити свою ідею.

Педагоги за допомогою запропонованого методичного матеріалу складають власну ідею – вирізують, клеють; і представляють її.

Висновок. Таким чином, у нас вийшов банк різноманітних форм роботи з дітьми щодо соціально-емоційного розвитку, я сподіваюся, що ці ідеї будуть Вам корисні і Ви використовуватиме їх в своїй роботі.

 

ІІІ. Практична частина

3.1. Реабілітаційні заходи, які сприяють відновленню душевної рівноваги.

Практичне завдання – ігри

«Дражнилки», «Мімічна гімнастика», «Я-повідомлення»

Мета: вправляти педагогів у використанні в роботі з дітьми ігор на відновлення душевної рівноваги

Хід.

- Емоції — це своєрідний місток між внутрішнім світом малюка і людським оточенням. Елементарна емоційна компетентність дошкільняти — не­від’ємний компонент морального становлення особистості. Недарма психологи розглядають емоційне переживання як форму внутрішньої роботи дитини, спрямовану на утри­мання і відновлення своєї душевної рівноваги. Пропоную Вам прийняти участь у ряді ігор, які можна використовувати в роботі з дошкільниками.

Гра «Дражнилки»

Мета: розрядка негативних емоцій в доступній формі за допомогою вербальних засобів.

Хід. Учасники гри передають по колу мяч, називаючи один одного різними необразливими словами. Це можуть бути назви дерев, фруктів, овочів, квітів...Кожне звертання починається зі слів «А ти...» В останньому колі ігроки кажуть один одному щось приємне.

Вправа «Мімічна гімнастика»

Мета: зняття напруження.

Хід. Звучить спокійна музика. Декілька раз вдохніть і видохніть: вдох-видох,

вдох-видох і останній раз вдох-видох. Добре. Широко посміхніться сусіду справа, а тепер сусіду зліва. Наморщіть лоб - здивуйтесь, насупте брови – розлютилися, поморщіть ніс – щось не подобається. Розслабте м’язи обличчя, обличчя спокійне. Підніміть і опустіть плечі. Вдох-видох, вдох-видох, вдох-видох. Молодці!

 

Ігрова вправа «Я-повідомлення»

Мета: навчити створювати умови довіри під час спілкування, виражати свої негативні почуття  певним способом.

Хід.- Дитина багато в чому вчиться спілкуватися у нас. Існують ефективні техніки мовного спілкування з дитиною. Одна з них «Я – повідомлення».

- Наприклад: «Я розумію тебе, ти зараз відчуваєш (сум, радість, страх...) чи хочеш (грати, гуляти, кричати...), але ти зрозумій і мене, я відчуваю...

- Ситуація: дитина грає. Ви кажете, що вже час йти на прогулянку й треба прибрати іграшки. Дитина відповідає: «Я ще не встиг пограти». Як Ви відповісте, використовуючи техніку «Я –повідомлення».

Висновок. Мистецтво відновлення душевної рівноваги, емоційного комфорту малюка передбачає цілий комплекс своєрідних реабілітаційних заходів з якими більш детально Ви познайомитися з пам’ятки (Додаток 2)

3.2. Ігри на розвиток соціально-емоційної сфери дошкільників

       в дитячому садку

Вправа «Скринька радості»

Мета: обмін досвідом, поповнення картотеки ігор  з соц-емоційного  розвитку

Хід.

  • Пропоную вихователям презентувати свої наробки та обмінятися досвідом з соціально-емоційного розвитку дошкільників.

Вихователі презентують картотеки ігор та посібники з соц-емоц.розвитку.

Висновок. Продовжувати накопичувати картотеки ігор, посібники та використовувати їх в роботі з дітьми.

ІV. Заключна частина.

4.1. Рефлексія. Оцінювання змісту засідання.

Вправа «Зворотній  зв’ язок»

Мета: визначення оцінки засідання учасниками.

Матеріал: смайлики

 

Хід.

  • За допомогою смайликів (веселий та сумний) дати оцінку семінару:

Веселий смайлик, що сподобалось, було цікавим, корисним;

Сумний смайлик – ваші побажання.

 

4.2. Прощання. Створення атмосфери групової довіри, зняття психоемоційного напруження.

Гра « Комплімент»

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Хід.

- Французький письменник Томас Пейн одного разу в колі друзів сказав: "Якщо одним словом можна ощасливити людину, яким же негідником треба бути, щоб це слово не сказати”. Різкувато, але вірно. Це слово - комплімент. Комплімент – це приємне схвалення на чиюсь адресу.  Будьте щирими, коли говорите комплімент, інакше Вам не повірять. Брехливої похвали не кажіть. Подумайте, чи є у Вас хороші слова для колег. Спробуймо зробити один одному комплімент. Той, у кого в руках "чарівна паличка” говорить комплімент наступному учаснику, передаючи "чарівну паличку”. Вправа закінчується, коли всі одержали компліменти.

Група аплодує собі за продуктивну роботу.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 лютого
Переглядів
352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку