Проблемно – пізнавальні завдання для вивчення частин мови (займенник) Підготувала Студентка 3 курсу, групи А Дубенського коледжу РДГУ Маргосюк Ірина |
1. “Спіймай займенник”.
Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник,. Плескають у долоні.
Виграє той, найменше помилитиметься.
Для гри можна використати такі речення:
Приколю свою картинку над столом у мами я.
Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день.
Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим.
Ми сміливі, ми правдиві.
Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик.
Якщо в мене є цукерка, півцукерки другу дам.
2. “Угадай займенник”.
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні описують ці речення, вставляючи займенник.
Виграє той, хто першим виконає завдання.
Для гри можна використати такі речення:
… люблю свою Україну.
… любить читати книжки.
… завжди говоримо правду.
… змагаються за честь своєї школи.
3. “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе.
Виграє той, Хто першим правильно виконує завдання.
4. “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.
Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.
5. “Що це за займенник”?
Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить.
Назвіть займенник ІІІ особи однини чоловічого роду, який вказує на особу або предмет, про яких розповідають.
Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося.
Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.
Назвіть займенники які вказують на осіб чи предмети, про яких розповідають.
На дошці записано вірш.
Вивчим цю частину мови,
Вивчимо обов’язково,
Бо вона потрібна дуже
І мені, й тобі, мій друже.
Я до тебе усміхнусь
І з тобою подружусь,
Усміхнися ти в отвіт –
Ми з тобою цілий світ.
Всі сміються навкруги –
Він, вона, воно, вони,
бо усмішка в всіх одна,
жити в дружбі помага.
Завдання: з вірша виписати займенники у три колонки: у першу займенники І особи, у другу – ІІ особи і в третю ІІІ особи
.
На схилах яру лежав зірчастий сніг. Сніг тулився й до дерев, корчився під кущами - всюди, де снігу не могло дістати не дуже палке березневе сонце. Але сонце все набирало сили, до сонця пробивалися проліски.
Іван Франко, він глибоко ненавидів ворогів трудового народу. Учні третього класу, вони вирішили зробити екскурсію в Карпати. Мирон сказав товаришеві, що він поїде влітку в піонерський табір.
Учень вийняв з портфеля підручник і поклав його коло себе. Відзначили старосту класу тому, що він найкраще виступив на олімпіаді.
Вода... Ми бачимо (вона) всюди. Життя неможливе без (вона). Де (вона) бракує, земля перетворюється на безрадісну пустелю.
11.З’ясувати коли займенник він у наведених прикладах вказує на особу, а коли - на предмет.
1. Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дається (Народна творчість). 2. Поруч із шляхом в'юнилась річка. Вона зараз була скута льодом і покрита снігом (0. Сизоненко). 3. Коли партизани виходили з Кремля, вони ще раз зупинились на дорозі перед Спаською вежею (С. Скляренко). 4. Кити пірнають на великі глибини. Вони можуть перебувати бід водою близько однієї години.
12.У наведених прислів'ях та приказках знайти займенники. Визначити особу займенників і записати їх в початкову форму.
1. У нас народи вільні, права всім рівні. 2. Скажи мені, хто твій, товариш, і я скажу, хто ти. 3. Ми з тобою як голка з ниткою.
13.Вставити пропущені займенники.
У мене є товариш Сергійко. Я сиджу з ... за одною партою. Сергій дуже добре вчиться. Недавно про ... писали в стінгазеті. По дорозі в школу я завжди заходжу за ... Ми йдемо через парк. В ... багато квітів і зелені. За ... розташована школа.
Мене за есе життя ніхто ще не карав. Батько не тільки, не чіпав мене пальцем, але я від нього не чув ніколи поганого слова. Тепер мене мучило тяжке почуття.
Нарешті мене покликали до батька, в кабінет. Я зайшов і несміливо зупинився при вході. Батько сидів у своєму кріслі, перед портретом матері і не повертався до мене. Я слухав тривожне биття свого серця. (В. Короленко).
Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку ("Рукавичка").
Був собі дід та баба, та не було у них дітей ("Кривенька качечка").
Я по коробу метений, На яйцях спечений,
Як од баби та од діда втік,
Так і од тебе втечу. ("Колобок").
Був собі чоловік та жінка, мали вони цапа й барана. ("Цап і баран"). В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс. ("Пан Коцький").
За три копи куплена,
Півбока облуплена!
Тупу-тупу ногами,
Сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу,
Хвостиком замету, -
Тут тобі й смерть! ("Коза-дереза") .
З цим матеріалом можна проводити різні завдання. Я найперша зацвітаю .Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку (Пролісок).
Навесні вона в теплі Проростає з-під землі. Має трунок, має вроду І дарує насолоду (Квітка).
"Зійдіть східцями"
(Кожній групі дається завдання: до особових займенників я, ми додайте букви, яких не вистачає, і прочитайте слова). Хто швидше?
І. |
|
|
6) Житель Японії (японець)
|
|||||
|
я |
|
|
|||||
1 |
я |
|
|
|
||||
2 |
я |
|
|
|
|
|||
3 |
я |
|
|
|
|
|
||
4 |
я |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
я |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
я |
|
|
|
|
|
|
II. |
|
|
|
1) Частина суші, що гострим кутом видається в море (мис)
|
|||||
|
м |
и |
|
|
|||||
1 |
м |
и |
|
|
|
||||
2 |
м |
и |
|
|
|
|
|||
3 |
м |
и |
|
|
|
|
|
||
4 |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
1