Проблемно – пізнавальні завдання для вивчення частин мови (займенник)

Про матеріал
Займе́нник — це самостійна частина мови, що вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх. Наприклад: він, ми, щось (вказують на особу, предмет); той, мій, всякий (вказують на ознаку); скільки, стільки (вказують на кількість). Займенники відповідають на питання хто? що? який? чий? скільки? Усі займенники змінюються за відмінками, а деякі, як і прикметники, — ще й за родами та числами. У реченні займенник найчастіше виступає підметом, додатком або означенням, рідше — частиною присудка. Наприклад: Я принесу тобі свою надію (Я — підмет, тобі — додаток, свою — означення). Зміст 1 Термін 2 Історія 3 Лексичне значення 4 Класифікація займенників за граматичними ознаками 5 Синтаксична роль 6 Розряди займенників 6.1 Особові 6.1.1 Особливості вживання 6.1.1.1 І особа 6.1.1.2 ІІ особа 6.1.1.3 ІІІ особа 6.1.2 Морфологічні ознаки 6.1.3 Відмінювання 6.1.3.1 І особа 6.1.3.2 ІІ особа 6.1.3.3 ІІІ особа 6.1.3.3.1 Однина 6.1.3.3.2 Множина 6.1.4 Правопис 6.2 Зворотний 6.2.1 Відмінювання 6.2.2 Правопис 6.3 Присвійні 6.4 Вказівні 6.5 Означальні 6.6 Питальні 6.7 Неозначені 6.8 Заперечні 7 Відмінювання складних займенників (неозначених і заперечних) 8 Функції займенників 9 Див. також 10 Джерела 11 Примітки 12 Посилання Термін Термін займенник є калькою з лат. pronomen (від pro — «за», «замість» + nomen — «ім'я»), Мелетій Смотрицький у своїй праці «Грамматіка славєнскиѧ правилноє Сѵнтагма» вживав аналогічний термін мѣстоименїє. У багатьох мовах терміни, що сходять до pronomen, вживаються тільки щодо займенників-іменників, а займенники загалом називаються «проформами». Історія Докладніше: Займенник у праслов'янській мові Особові займенники У давньоруській мові особові займенники були тільки в 1-й і 2-й особах[1]. Сучасні особові займенники 3-ї особи сходять до праслов'янських і давньоруських вказівних займенників. До особових належав і зворотний займенник себе : він, як і в сучасній мові, не мав форми називного відмінка. 1 особа однини 2 особа однини 1 особа двоїни 2 особа двоїни 1 особа множини 2 особа множини Зворотний займенник Називний язъ, я ты вѣ ва мы вы — Родовий мене тебе наю ваю нас вас себе Давальний мьнѣ, мънѣ, ми тебѣ, тобѣ, ти нама вама намъ вамъ себѣ, собѣ, си Знахідний мене, мѧ тебе, тѧ вѣ ва ны, насъ вы, васъ себе, сѧ Орудний мъною тобою нама вама нами вами собою Місцевий мьнѣ, мънѣ тебѣ, тобѣ наю ваю насъ васъ себѣ, собѣ Давньоруський займенник язъ відповідав церковнослов'янському азъ. Вже у XI—XII століттях на письмі спостерігають тенденцію скорочення його до я. Форми двоїни зникли, витіснившись формами множини. Архаїчні форми давального відмінка ми, ти, си були енклітичними, тобто не мали самостійного наголосу і приєднувалися в усній мові до попереднього слова. Саме через цю особливість вони не могли вживатися з прийменниками, бо останні були проклітиками, також не мавши власного наголосу і фонетично примикавши до наступних слів. Архаїчні форми знахідного відмінка мѧ, тѧ, сѧ, очевидно, енклітиками не були, мавши свій власний наголос. У пам'ятках вживаються переважно саме ці форми, форми родового мене, тебе, себе у значенні знахідного рідкісні. Раніше за все вийшов з ужитку займенник си, з XV ст. — займенник ти, з XVII ст. — ми. Втрата коротких форм найраніше проходила в північних і північно-східних говорах. У сучасній українській мові вживаються лише повні форми давального відмінка (мені, тобі, собі), короткі форми, що походять від ми, ти, си збереглися лише в деяких закарпатських (дайте ми гусочку) або лемківських (то мі ся подоба, він поміг мі) говорах. Замість форм знахідного в сучасній мові вживані форми родового (мене, тебе, себе), архаїчні ж, похідні від мѧ, тѧ, сѧ залишаються як релікти в гуцульському говорі (на біду-сь мя полишив), а також у закарпатських (обі ноги ня боліли, я додому тя доведу). Форма знахідного відмінка зворотного займенника себе перетворилася на частку -ся зворотних дієслів. Первісно її положення в реченні було вільним (як у сучасній польській, чеській, а також в деяких західних українських діалектах), потім вона закріпляється після дієслова і зливається з ним. У низці говорів частка -ся має вимову як -си, що може бути реліктом форми давального відмінка си. Присвійні займенники Відмінок Однина Двоїна Множина Чоловічий рід Середній рід Жіночий рід Чоловічий рід Середній рід Жіночий рід Чоловічий рід Середній рід Жіночий рід Називний мои, твои, свои моѥ, твоѥ, своѥ моя, твоя, своя моя, твоя, своя моѣ, твоѣ, своѣ мои, твои, свои моя, твоя, своя моѣ, твоѣ, своѣ Родовий моѥго, твоѥго, своѥго моѥѣ, твоѥѣ, своѥѣ мою, твою, свою моихъ, твоихъ, своихъ Давальний моѥму, твоѥму, своѥму моѥи, твоѥи, своѥи моѥма, твоѥма, своѥма мояма, твояма, свояма моимъ, твоимъ, своимъ Знахідний моѥго/мои, твоѥго/твои, своѥго/свои моѥго/моѥ, твоѥго/твоѥ, своѥго/своѥ мою, твою, свою моя, твоя, своя моѣ, твоѣ, своѣ моѣ, твоѣ, своѣ моя, твоя, своя моѣ, твоѣ, своѣ Орудний моимь, твоимь, своимь моѥю, твоѥю, своѥю моѥма, твоѥма, своѥма мояма, твояма, свояма моими, твоими, своими Місцевий моѥмь, твоѥмь, своѥмь моѥи, твоѥи, своѥи мою, твою, свою моихъ, твоихъ, своихъ Відмінювання присвійних займенників нашь, вашь майже не відрізнялося від сучасного, але розрізнювалися родові форми множини. У процесі фонетичних змін о в закритому складі перейшло в [і] (свои > укр. свій), ѥ у закритому складі через «новий ять» — в [jі] і позначається як ї (своѥи > укр. своїй), ѣ у положенні після голосної — також в [ji] (своѥѣ > укр. своєї), прикінцевий и зараз записують як й (свои > укр. свій). Вказівні займенники До вказівних займенників належали сь, тъ, онъ, и, овъ, такъ, сикъ. У сучасній мові збереглись похідні від сь («сей», «цей»), тъ («той»), онъ, и («він»), такъ («такий»). Деякі вказівні займенники були трьох ступенів: займенник першого ступеня сь вживався для вказання на близькорозташований предмет, займенник другого ступеня тъ — для вказання на більш віддалений, займенник третього ступеня онъ — для вказання на далекий предмет. Від родових форм займенника сь походять сучасні вказівні займенники цей, ця, це, ці (заст. сей, ся, се, сі), а також вказівна частка ось, від форм займенника тъ — вказівні займенники той, та, те, ті (форма середнього роду те утворена стягненням складеної форми тоѥ)[2], а також вказівна частка от, від форм займенника онъ — особові займенники 3-ї особи він, вона, воно, вони, а також вказівна частка он.
Перегляд файлу

 

 

 

Проблемно – пізнавальні завдання для вивчення частин мови (займенник)

Підготувала

Студентка 3 курсу, групи А

Дубенського коледжу РДГУ

Маргосюк Ірина

1561110723_20.jpg


1. “Спіймай займенник”.
Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник,. Плескають у долоні.
Виграє той, найменше помилитиметься.
Для гри можна використати такі речення:
Приколю свою картинку над столом у мами я.
Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день.
Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим.
Ми сміливі, ми правдиві.
Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик.
Якщо в мене є цукерка, півцукерки другу дам.
 

2. “Угадай займенник”.
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні описують ці речення, вставляючи займенник.
Виграє той, хто першим виконає завдання.
Для гри можна використати такі речення:
… люблю свою Україну.
… любить читати книжки.
… завжди говоримо правду.
… змагаються за честь своєї школи.
 

3. “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе.
Виграє той, Хто першим правильно виконує завдання.
 

4.  “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.
Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.
 

5. “Що це за займенник”?

Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить.

Назвіть займенник ІІІ особи однини чоловічого роду, який вказує на особу або предмет, про яких розповідають.

Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося.

Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.

Назвіть займенники які вказують на осіб чи предмети, про яких розповідають.

  1. Завдання з віршем

На дошці записано вірш.

Вивчим цю частину мови,

Вивчимо обов’язково,

Бо вона потрібна дуже

І мені, й тобі, мій друже.

Я до тебе усміхнусь

І з тобою подружусь,

Усміхнися ти в отвіт –

Ми з тобою цілий світ.

Всі сміються навкруги –

Він, вона, воно, вони,

бо усмішка в всіх одна,

жити в дружбі помага.

Завдання: з вірша виписати займенники у три колонки: у першу займенники І особи, у другу – ІІ особи і в третю ІІІ особи

.

  1. Замінити іменники, де це доцільно. відповідними формами займенників.  

На схилах яру лежав зірчастий сніг. Сніг тулився й до дерев, корчився під кущами - всюди, де снігу не могло дістати не дуже палке березневе сонце. Але сонце все набирало сили, до сонця пробивалися проліски.

  1. Усунути зайві займенники.

Іван Франко, він глибоко ненавидів ворогів  трудового народу. Учні третього класу, вони вирішили зробити екскурсію в Карпати. Мирон сказав товаришеві, що він поїде влітку в піонерський табір.

 

  1. Виправити речення, щоб усунути неясне розуміння вказівного значення вжитих займенників.

Учень вийняв з портфеля підручник і поклав його коло себе. Відзначили старосту класу тому, що він найкраще виступив на олімпіаді.

 

  1. Утворити відповідні до змісту форми займенників, поданих у дужках.

Вода... Ми бачимо (вона) всюди. Життя неможливе без (вона). Де (вона) бракує, земля перетворюється на безрадісну пустелю.

 

11.З’ясувати коли займенник він у наведених прикладах вказує на особу, а коли - на предмет.

1. Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дається (Народна творчість). 2. Поруч із шляхом в'юнилась річка. Вона зараз була скута льодом і покрита снігом (0. Сизоненко). 3. Коли партизани виходили з Кремля, вони ще раз зупинились на дорозі перед Спаською вежею (С. Скляренко). 4. Кити пірнають на великі глибини. Вони можуть перебувати бід водою близько однієї години.

 

12.У наведених прислів'ях та приказках знайти займенники. Визначити особу займенників і записати їх в початкову форму.

1. У нас народи вільні, права всім рівні. 2. Скажи мені, хто твій, товариш, і я скажу, хто ти. 3. Ми з тобою як голка з ниткою.

 

 

13.Вставити пропущені займенники.

У мене є товариш Сергійко. Я сиджу з ... за одною партою. Сергій дуже добре вчиться. Недавно про ... писали в стінгазеті. По дорозі в школу я завжди заходжу за ... Ми йдемо через парк. В ... багато квітів і зелені. За ... розташована школа.

 

 

  1. Замінити займенник 1-ої особи займенником 3-ої особи або іменником (хлопчик, син, Вася).

Мене за есе життя ніхто ще не карав. Батько не тільки, не чіпав мене пальцем, але я від нього не чув ніколи поганого слова. Тепер мене мучило тяжке почуття.

Нарешті мене покликали до батька, в кабінет. Я зайшов і несміливо зупинився при вході. Батько сидів у своєму кріслі, перед портретом матері і не повертався до мене. Я слухав тривожне биття свого серця. (В. Короленко).

 

  1. Визначити, з якої казки уривок. Виділити усі особові займенники, їх число, відмінок, і рід (у займенників 3-ої особи).

Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку ("Рукавичка").

Був собі дід та баба, та не було у них дітей ("Кривенька качечка").

Я по коробу метений, На яйцях спечений,

Як од баби та од діда втік,

Так і од тебе втечу. ("Колобок").

Був собі чоловік та жінка, мали вони цапа й барана. ("Цап і баран"). В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс. ("Пан Коцький").

  • Я бичок-третячок, з соломи зроблений, смолою засмолений ("Солом'яний бичок").
  • Я коза-дереза,

За три копи куплена,

Півбока облуплена!

Тупу-тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету, -

Тут тобі й смерть! ("Коза-дереза") .

З цим матеріалом можна проводити різні завдання.  Я найперша зацвітаю .Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку (Пролісок).

Навесні вона в теплі Проростає з-під землі. Має трунок, має вроду І дарує насолоду (Квітка).

 

 "Зійдіть східцями"

(Кожній групі дається завдання: до особових займенників   я,   ми   додайте   букви,   яких   не вистачає, і прочитайте слова). Хто швидше?

 

І.

 

 

  1. Провалля (яр)
  2. Заглибина в землі (яма)
  3. Орган у порожнині рота (язик)
  4. Хижа тварина (ягуар)
  5. Плід (яблуко)

6) Житель Японії (японець)

 

 

я

 

 

1

я

 

 

 

2

я

 

 

 

 

3

я

 

 

 

 

 

4

я

 

 

 

 

 

 

5

я

 

 

 

 

 

 

6

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

 

 

 

1) Частина суші, що гострим кутом видається в море (мис)

  1. Предмет туалету і гігієни (мило)
  2. Посуд (миска)
  3. Художник (митець)
  4. Людина, що варить мило (миловар)
  5. Синонім до слова думання (мислення)

 

м

и

 

 

1

м

и

 

 

 

2

м

и

 

 

 

 

3

м

и

 

 

 

 

 

4

м

и

 

 

 

 

 

 

5

м

и

 

 

 

 

 

 

6

м

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
30 листопада 2020
Переглядів
1607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку