Конспект уроку біологія 8 клас
Тема уроку: Процес травлення: ковтання , перистальтика, всмоктування.Процес травлення у ротовій порожнині. Л.Д. зовнішньої будови зуба.Дослідницький практикум №2 Дія ферментів слини на крохмаль.
Мета:
Освітня. Ознайомити учнів з будовою зубів, встановити їх роль у травленні, розповісти про заходи профілактики хвороб зубів. Розглянути особливості гігієни ротової порожнини; розкрити особливості функціонування травних залоз в ротовій порожнині.
Розвиваюча. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і берегти своє здоров'я змолоду; вміло та раціоціонально використовувати для цього природні ресурси України.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, виступ з матеріалом презентації учнів.
б) наочний: технічні засоби навчання;
в) практичний: виконання лабораторної дослідження.
Прийоми навчання:
1. Інформаційно- рецептивний: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.
2. Репродуктивний: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Міжпредметні зв ́язки: медицина, історія,географія України.
Матеріали та обладнання: накрохмалена тканина, одноразові шприці без голок з розчином йоду,муляж зуба, «Дерево очікувань», роздатковий матеріал, презентація вчителя та учнів.
Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин, дентин, пульпа, карієс.
ХІД УРОКУ:
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Доброго дня! Наш урок я хочу розпочати словами Поль Брега ” Людина – це сума їжі, яку вона вжива .Те, як ви себе почуваєте, як виглядаєте, залежить від того, що ви їсте. Кожна частина нашого організму будується з їжі – волосся, очі, зуби, кістки, кров , мязи. Навіть вираз вашого обличчя складається з того, що ви їсте. Тому здорова людина – щаслива людина.”
Так, щоб бути дійсно щасливою людиною ми повинні знати як правильно харчуватися, які хвороби виникають в разі неправильного харчування, яких правил гігієни ми повинні дотримуватися при вживанні їжі. На ці та інші запитання ми будемо знаходити відповіді на уроці.
Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.
Про який орган на голові йдеться? (Зуб)
Як ви думаєте про що ми говоритимемо на сьогоднішньому уроці?
Отже, тема нашого уроку Ротова порожнина. Будова зубів.
Записашіть число і тему уроку.(Слайд № 1)
А щоб дізнатися як відбуваєть цей процес ми повинні: .(Слайд № 2)
ознайомитися із властивостями ферментів слини,з рефлекторною регуляцією слиновиділення ;
1.Як на вашу думку,чи важливі знання ви отримаєте вивчивши дану тему? 2.Що кожен з вас чекає від цього уроку?
У вас на партах є листочки . Прошу вас на жовтому боці листочка записати коротко, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Залиште на парті листочки .
Мотивація навчальної діяльності
Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму. Сьогодні ми вивчатимемо склад і властивості слини.
V. Вивчення нового матеріалу
(Слайд № 3 )
Процеси в ротовій порожнині: (Слайд № 4 )
-механічні,
- хімічні.
Рецептори: (Слайд № 5 )
Смак – це механізм вибору або не сприйняття їжі.
Хеморецепція на смакових ділянках: (Слайд № 6)
Язик – це рухливий орган, утворений посмугованою м’язовою тканиною. (Слайд № 7 )
Містить смакові рецептори, завдяки яким ми розрізняємо смак та якість їжі.
Функції :
Генетично обумовлено 4 основні смаки: (Слайд № 8 )
Це доведено науковими працями багатьох відомих науковців, медиків.
Зокрема ферментолог України Громаше́вська Любо́в Лео́нтіївна — видатний український біохімік, спеціаліст з ферментології й лабораторної діагностики,доктор медичних наук, професор.Заслужений діяч науки УРСР, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки , Премії НАН України імені О. В. Палладіна. Головним напрямком її досліджень було експериментальне та клінічне вивчення дії травних ферментів.
(Слайд № 10 )
Склад слини.
У слині наявні ферменти амілаза і мальтоза, які розщеплюють складні вуглеводи. Розщеплення відбувається поетапно.
Вправа «Кольорові стікери» (Слайд № 9)
Працюємо з підручником сторінка 100 1-2 абзац. (Слайд № 11)
Завдання до кожного стікера ферменту записати функції.
Амілаза розщеплює
Мальтоза розщеплює
Фермент лізоцим
Муцим.
Перевіряємо виконане завдання – взаємоперевірка (Слайд № 12 )
На полях зошита виставляємо бали за правильно виконане завдання - 1 бал.
«Розвиток оптимізму»
Музична релаксація.
Скласти долоні пальцями догори - це маленький росточок, що народився із зернинки. Повіяв вітерець - погойдав «росточок». Пішов дощ, і маленький росточок підріс - підняли руки вгору. Знову повіяв вітер - погойдали руками (долоні разом). Пригріло сонечко, і наша рослинка розцвіла - розводимо руки, неначе квітка розкриває пелюстки. Віє вітерець - гойдаємось, іде дощ ростемо. Підсумок: будь - яку негоду можна не тільки пережити, але й отримати від неї користь.
Пропоную учням скласти руки на парти. Правшам покласти голову на праву сторону, лівшам на ліву, заплющити очі та послухати музику.
Достаю лимон учні з закритими очима в стані релаксації відчувають запах лимона у класі.
Вчитель:
Наша рослина зацвіла рожевими квітами і дала запашні жовті плоди
Що відчуваєте?
(Що відбувається у ротовій порожнині?)
Вчитель узагальнює:
Вчитель (Слайд № 13)
Центр слиновиділення — у довгастому мозкові.(учні пізніше по програмі будуть вивчати, тому тільки наголосила )
Безумовно-рефлекторне слиновиділення регулюється постійною роботою нервової системи,а умовнорефлекторне слиновиділення ми відчули на собі навіть зараз, коли наша квітка дала смачний кислий , запашний жовтий лимон.
Утворюється слина у залозах які розміщені навколо ротової порожнини.
Робота у зошиті з малюнком .
Наклеюємо та підписуємо назви залоз.(Слайд № 14)
Перевіряємо виконане завдання – взаємоперевірка (Слайд № 12 )
На полях зошита виставляємо бали за правильно виконане завдання - 1 бал.
VI. Дослідницький практикум
№2Дія ферментів слини на крохмаль.
Цілі: визначити органічну речовину, на яку впливають ферменти слинних залоз, та умови протікання процесу.
Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тканини, вата, сірник, розчин йоду.
Хід роботи
У кожного учня на столах у файлі
Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.
На другому клаптикові вушною паличкою, змоченою слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його в розчин йоду.
Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.
Порівняти результати дослідів.
Спостереження та висновки запишете у домашньому завданні.
Запишемо на полях зошита позначку Д.З.
Будова зуба.
Зуби – це кісткові утворення в ротовій порожнині, які використовуються
для розкушування і пережовування (Слайд №15)
(Слайд №16)
Зуби ссавців мають корені, укріплені в кістці щелепи. Шийка
зуба знаходиться в ясні, а покрита емаллю верхня частина
знаходиться над ним.
(Слайд №17)
У дорослої людини 32 зуби: два різці, одне ікло, два премоляри і три моляри з кожної сторони кожної щелепи. Всього:
(Слайд №18)
Зуб складається з емалевого покриття (затверділих відкладень кальцію), дентину (товстого кісткоподібного шару) і внутрішньої порожнини, яка містить пульпу, де знаходяться нерви і кровоносні судини.
Відео «Будова зуба» (1хв.30 сек.)
(Слайд №19)
Завдання:
Опрацювати з позначками сторінку 99, другий абзац – визначити складові внутрішньої будови зуба
Перевіряємо виконане завдання – взаємоперевірка (Слайд № 19 )
На полях зошита виставляємо бали за правильно виконане завдання - 1 бал.
1. Ми розглянули внутрішню будову зуба.
Оскільки ви зрозуміли, що зуби виконують у організмі дуже важливу роль, їх потрібно берегти. Сьогодні 70 відсотків людей на планеті потребує лікування зубів.
Пропоную перегляд презентаці, над якою працювали учні класу ________
Закріплення знань
Тестовий підсумок з перевіркою на слайді презентації.
Тестові завдання на індивідуальних картках.
(Слайд 20)
Виставили бали на картках + за роботу на уроці і поставили на полях у зошиті.
«Дерево очікувань» Повернемося до листків. Якщо сподівання справдилось , то листок вішаємо жовтим кольором, а якщо не справдилось, то зеленим.
Учні сіли . Подивіться , яке стало дерево очікувань.
Жовте – наші сподівання справдилось, ми з'ясували процеси, що відбуваються в ротовій порожнині; дізналися про значення механічної та хімічної обробки їжі; ознайомилися із властивостями ферментів слини.
Наше дерево має зелене листя - значить ми не повністю засвоїли дану тему.
Пропоную вдома попрацювати над наступним завданням.
Домашнє завдання (Слайд №21)
І рівень
1.Опрацювати параграф 37 сторінка 98-101.
ІІ рівень
ІІІ рівень
1.Скласти за матеріалом параграфу 37 сторінка 98-101 по 5 запитань з короткими відповідями.
ІV рівень – використовуючи ресурси інтернету , проаналізувати стан захворюваності дітей України на карієс станом на 2016 рік (сайт ecoblogger.in.ua/ru/content/statistika-stomatologicheskih-zabolevaniy-v-ukraine-i-ssha
(Слайд 22)
Дякую за плідну співпрацю.