Проект «Доля жінки - матері у суспільстві» Т.Г. Шевченко. Поема «Катерина»

Про матеріал
Розкрити долю жінки-матері, з'ясувати причини трагічного кінця дівчини, співставити конфлікти, що були актуальними протягом багатьох віків у різних народів; розвивати уміння аналізувати образ-персонаж у ліро-епічному творі, виховувати любов до матері, повагу до жінки, коханої. Успіх застосування методу проектів залежить від того, наскільки учні захочуть самостійно чи спільними зусиллями вирішувати проблему, застосовувати необхідні знання, отримувати реальний і відчутний результат.
Перегляд файлу

Журавльова Юлія Анатоліївна,

вчитель української мови та літератури, заступник директора з НВР комунального закладу «Нікопольська середня загальноосвітня школа № 21»

           Особистісно зорієнтоване навчання найкращим чином відповідає  всебічному  розвитку учнів.  У своїй роботі використовую  особистісно зорієнтовані технології, адже  вони досить вільно вписуються у традиційну систему навчання.  Метод проектів  відображає реалізацію особистісно зорієнтованого підходу в освіті   і сприяє формуванню уміння адаптуватися до швидкозмінних умов життя людини постіндустріального суспільства.

Проект  «Доля жінки - матері у суспільстві»

Т.Г. Шевченко. Поема «Катерина»

Мета:  розкрити долю жінки-матері, з'ясувати причини трагічного кінця  дівчини, співставити конфлікти, що були актуальними протягом багатьох віків у різних народів; розвивати уміння аналізувати образ-персонаж у ліро-епічному творі, виховувати любов до матері, повагу до жінки, коханої.

Очікувані результати: родинні цінності,ставлення до жінки-матері, любов, взаємоповага, довіра, уміння тримати слово.

Ключове питання:  доля жінки-матері в тодішньому та  сучасному суспільстві Тематичні питання:

1. Яке значення жінки-матері в житті людини?

2.Образ Катерини - трагедія жінок-матерів, що опинилися  у скруті?

3. Чи  здатна Катерина до компромісу?

4.  Чи застаріли сьогодні моральні принципи поеми Т. Шевченка «Катерина»?».

 

Методичні рекомендації.

   Під   час    аналізу   поеми    варто       порівнювати долю жінок тогочасного суспільства  із сучасними   умовами життя  жінок, які виховують дітей самостійно, життя сімей сьогодні. Характеризуючи сюжетні лінії та образи головних героїв, доцільно встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між рисами вдачі, вчинками персонажів і подіями  у  житті  Катерини. Логічним буде присутність слів, «родина», «трудяща жінка-мати», «дівчина», «кохана» у визначенні всіх структурних елементів повісті. Для проєктування доцільно відвести урок, організувати роботу учнів у чотирьох групах. Рекомендована форма презентації (захисту) проєктів: частина наступного уроку.

Операційна карта з розробки тематичного питання

  1. ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ ЖІНКИ-МАТЕРІ  В  ЖИТТІ  ЛЮДИНИ?

   Жінка-мати…  З  першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері у своїх дітей,сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею матінка утверджує у кожного із нас кращі риси людяності й добра.

-Назвіть асоціації  до слова «мама».

- Сформулюйте власне розуміння поняття “щастя”.

-На чому (на яких цінностях), на вашу думку, слід будувати родину, щоб вона

була щаслива?

-Чи була щасливою родина Катерини із поеми Т.Г. Шевченка? Відповідь обґрунтуйте.

 

Операційна карта з розробки тематичного питання

2.ОБРАЗ  КАТЕРИНИ - ТРАГЕДІЯ  ЖНОК-МАТЕРІВ, ЩО ОПИНИЛИСЯ У СКРУТІ

  Трагедія Катерини — це рядова, дуже поширена і за тих часів, і, на жаль, за всяких часів, трагедія зрадженої довіри.Українська жінка, її характер, її душа, її доля були темою багатьох віршів та поем Т. Г. Шевченка. Достатньо лише перелічити такі з них, як "Тополя", "Причинна", "Слепая", "Відьма", "Сова", "Наймичка". Одним із вражаючих образів є образ довірливої Катерини із однойменної поеми.

     Висловіть свою думку, чому  Катерина, яку виховували батьки на кращих традиціях українського народу, дозволила себе ошукати?

- Чи погоджуєтеся ви з цими твердженнями? А саме:

- щира, довірлива й безпосередня в почуттях красуня, яка вперше покохала — «полюбила москалика, як знало серденько»;

-обранець Катерини — офіцер-дворянин, росіянин, тому драматизм їхніх стосунків підкреслюється не лише соціальною нерівністю, а й національними відмінностями;

- так само протиставляється у творі мораль народна і мораль панська, власне, аморальна поведінка представника народу-колонізатора. Адже пан і розбещений, і егоїстичний, і немилосердний. Він жорстоко скривдив Катерину, збезчестивши її, покинувши з дитиною;

 -Чи можна було оминути трагедію?

-Які слова не сказали батьки Катерині?

 

Операційна карта з розробки тематичного питання

3.ЧИ ЗДАТНА КАТЕРИНА ДО КОМПРОМІСУ?

    Компроміс- (лат. compromissum — угода, згода) — згода з ким-небудь у чомусь, що досягається взаємними вчинками; поступка заради досягнення мети. Катерина - ідеалізований романтичний образ. Героїня не здатна до компромісу, навіть заради дитини. Якщо вона зазнала поразки в коханні, значить, не має права на життя.

-Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням?

-Назвіть причини нещасть Катерини. Дайте розгорнуту відповідь.

-Як ви ставитеся до вирішального вчинку дівчини?? Чи є це виходом із скрутних становищ?

-Як можна було подолати родинні труднощі?

 

Операційна карта з розробки тематичного питання

4.ЧИ  ЗАСТАРІЛІ СЬОГОДНІ МОРАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ПОЕМИ Т.Г.ШЕВЧЕНКА «КАТЕРИНА»

Моральні норми і принципи — це певні вимоги та заборони, що регулюють діяльність, поведінку людей, їхню взаємодію та спілкування. Ці норми та принципи, встановлені людьми в суспільстві на певному етапі його розвитку, є певним взірцем поведінки та обов'язкові для виконання.

-Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням?

-Які уроки можна взяти для себе, прочитавши поему Т. Шевченка?

-Чому в Україні так багато дітей-сирт?

-Чи актуальне питання покинутих дітей нині?

-Який висновок для себе ви можете зробити?

 Чи повинна держава взагалі дбати про міцність родин своїх громадян та їх  моральне виховання?

 

  Успіх застосування методу проектів залежить від того, наскільки учні захочуть самостійно чи спільними зусиллями вирішувати проблему, застосовувати необхідні знання, отримувати реальний і відчутний результат.

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку