Тема: Парад Воландового почету.
«Чтобы делало добро,
если бы не существовало зла,
и как бы выглядела земля,
если бы с нее исчезли тени?»
Мета: удосконалювати навтчки аналізу художнього твору, художніх образів, розвивати монологічне мовлення, вчити самостійно аналізувати і оцінювати літературний твір, розширювати літературний кругозір учнів.
Хід уроку.
I Організаційна частина.
II Перевірка домашнього завдання.
III Слово вчителя.
-
Ще не так давно не можливо було уявити, що роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита» буде включено у шкільну програму. Та сталось диво, яке передбачив один із персонажів роману – Воланд,звертаючись до Майстра він сказав: «Ваш роман вам принесёт ещё сюрпризы»
Слайд 1
-
Саме це і сталося із творами М. Булгакова. Сьогоднішній урок буде незвичайним. Вам ніколи не доводилось зустрічатись із самим сатаною, а сьогодні у вас буде така нагода. На наш урок завітав сам Воланд і його друзі.
IV Повідомлення теми та мети уроку.
Слайд 2
(учні, переодягнені у булгаковських героїв по черзі виходять на клас, розповідаючи про себе та відповідають на запитання, які їм ставлять діти)
Слайд 3 Воланд
Слайд 4 Коро’єв, він же Фагот
Слайд 5 Кіт Бегемот
Слайд 6 Азазелло
Слайд 7 Гелла
Слайд 8 Фріда
Вчитель
-
На перший погляд перед нами герої, які мали б викликати неприязнь, страх, огиду, боязнь. А чи так це?
-
Чому ваші симпатії на боці свити Воланда?
-
Як ви гадаєте, чи симпатизував Булгаков Воланду та його друзям? Чому?
-
Чи наказував Воланд творити зло?
-
Яка роль була відведена Воланду та його свиті на сеансі «чорної магії» у Вар’єте?
(Вони є слухняними виконувачами забаганок юрби)
-
Яких людей наказували друзі Воланда?
-
Чому саме Маргариту вибрали королевою балу?
-
Отже, яка місія Воланда і його почету на землі?
(розкрити людям очі на те, що таке добро і зло)
-
Пригадайте, в якому творі ми вже знайомились із сатаною?
Слайд 9
-
Як ви розумієте слова Мефістофеля?
Самостійна робота
-
Що було спільного у Воланда і Мефістофеля, а чим вони відрізнялися.
Висновки учнів.
Слово вчителя:
-
Фантастичні персонажі роману допомагають автору не тільки висвітлити головні проблеми твору, а сатирично змалювати побут, мораль, духовні інтереси сучасників. Булгаков застерігає – у світі, де поняття добра і зла сплутуються або стають відносними, тобто класовими або ще якимись, недмінно пануватиме зло.
V Підсумок уроку.
-
Вивчаючи роман М. Булгакова, який висновок ви зробили взагалі і особисто для себе?
( Це двоєдиний твір, який розкрив долі всього людства в його історичному розвитку, долю людської особистості як невід’ємної частини людства)
Проблемне запитання ( перший урок)
-
Пригадайте тему нашого першого уроку «Нет такого писателя чтобы он замолчал. Если замолчал, значит был не настоящий. А если настоящий замолчал – погибнет.» До кого звертався М. Булгаков цими словами: до себе? до керівництва? до свого героя?
Слайд 10
Заключне слово вчителя:
-
Роман «Майстер і Маргарита» посів своє почесне місце серед світових шедеврів літератури як твір, що в яскравій досконалій формі розкриває найважливіші проблеми XX століття. Тема цього твору – тема спільної людської відповідальності за долю добра, краси, істини. Автор шукає відповідь на питання: що може стати рятівною силою у цьому світі, що, врешті – решт, допомагає людині зберегти свій внутрішній світ, що веде її до добра і світла.
Слайд 11
VI Домашнє завдання
Написати творчу роботу на одну із тем:
1 Рятівна сила кохання у романі «Майстер і Маргарита» М. Булгакова.
2 «Рукописи не горят!»
3 «Ніколи і нічого не просіть, особливо у тих, хто сильніше за вас…»