Проект Методичний супровід інклюзивної освіти

Про матеріал
Мета проекту – пошук шляхів удосконалення процесу збереження, зміцнення та формування здоров’я юного покоління в цілому і кожної особистості зокрема. Визначена мета концепції, базові принципи формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Проект

 

Методичний супровід інклюзивної освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор

Задко Аліна Анатоліївна,

практичний психолог

Новогродівського ЗЗСО І-ІІІ ст.№7

Новогродівської міської ради 

Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

 

 

 

 

Актуальність проблеми. Конституція України визнає життя і здоров’я людини найвищими соціальними цінностями.  Згідно з Основним Законом, держава несе відповідальність перед людиною за свою діяльність, зобов’язана ефективно вирішувати завдання виховання здорового покоління. Враховуючи актуальність проблеми здоров’я, національні програми «Освіта (Україна ХХІ)», «Діти України», Національна доктрина розвитку освіти та програма «Здоров’я нації» визначають найважливішими стратегічними завданнями всебічний розвиток людини (в тому числі і дитини), становлення її духовного, психічного та фізичного здоров’я, формування у дітей відповідального ставлення до нього як найвищої індивідуальної та суспільної цінності. Виконання умов Конвенції ООН про права дитини, а також положень Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей вимагає від суспільства цілеспрямованих дій щодо створення сприятливих умов для життя дітей та молоді, оскільки стан фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я підростаючого покоління є інтегральним показником суспільного розвитку, дієвим чинником впливу на економічний, культурний, оборонний потенціал країни.  За останні роки у Донецькій області катастрофічно зменшується число здорових дітей. Різні відхилення у здоров’ї спостерігаються у 90% дітей, 40% мають хронічні захворювання. Ці проблеми не оминули і наше місто.

Місто Новогродівка засновано у 1939 році, розташоване між вугільними шахтами «1-3 Новогродівська», шахтою №2, шахтою «Котляревською», машинобудівним заводом. Шахти знаходяться за 5-6 кілометрів від міста, у зв’язку з закриттям шахти №2, невиплатою зарплатні, більше 200 чоловік влаштувалось на шахту “Покровська» Покровського району за  40 кілометрів від міста. Понад 250 чоловік працюють в інших містах області та поза її межами. Багато людей влітку (часто під час відпусток) від’їзджають до  інших країн на заробітки. Цей фактор впливає на зменшення кількості дітей в сім’ях,  на стан їхнього здоров’я. В місті збільшується кількість родин соціального ризику. Стан соціуму відображається у наступних статистичних даних: змінюється контингент учнів, зберігається стабільно високий відсоток неповних родин : 22% учнів нашої школи з неповних сімей, 7% учнів з багатодітних родин, у 16% дітей спостерігається шкільна дезадаптація, на шкільному обліку знаходяться 5% дітей, під опікою громадян  3% учнів, 2% -- діти-інваліди.  Паспорт здоров’я школи  відображає наявність у    45,6% учнів різних форм хронічних захворювань. За даними медичного обстеження дітей в останні роки зареєстровано підвищення рівня захворюваності й поширення серед молоді хвороб крові та кровотворних органів, дихальної системи, виявлено новоутворення, хвороби сечостатевої та кістково-м’язової систем. Низький рівень здоров’я дітей є свідченням байдужого ставлення до власного   здоров’я  і спричиняється впливом складної екологічної ситуації , що склалася у Донецькій області. Отже, передусім педагогічним загалом поставлено стратегічну мету – пошук шляхів удосконалення процесу збереження, зміцнення та формування здоров’я юного покоління в цілому і кожної особистості зокрема.               

Загальні положенняФеномен здоров’я був предметом дослідження багатьох учених і розглядався у кількох аспектах: філософському, медико-біологічному, соціально-педагогічному. Його вивчали зокрема М. Амосов, Е. Вайнер, В. Войтенко, І. Муравов, Г. Никифоров, Ю. Лісицин, В. Петленко та інші. Категорію здоров’я дослідники визначають як інтегровану якість повноцінного гармонійного людського буття в усіх його вимірах та аспектах.

Категорія здоров’я визначається як стан організму та форма життєдіяльності, що забезпечує достатню тривалість життя, необхідну його якість  і соціальну дієздатність, а за визначенням Всесвітньої Організації Збереження Здоров’я (ВОЗЗ), це стан повного фізичного, духовного, психічного та соціального благополуччя .

Вітчизняні та зарубіжні вчені і практики вважають, що здоров’я індивідуума лише на 50% залежить від різних зовнішніх чинників. Інші 50% здорового стану дитини залежать від того, як вона розуміє, що таке здоров’я і здоровий спосіб життя.

Згідно з Національною доктриною розвитку освіти в Україні перед педагогами та батьками постає пріоритетне завдання – виховувати в дитині відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я людей, що поруч, як до найвищої індивідуальної та суспільної цінності. Формування бережливого ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей передбачає врахування всіх його складників і можливе лише за умов неперервності та комплексності освітнього впливу на особистість дитини. При цьому школяр має бути активним учасником і творчим суб’єктом виховного процесу. Здобута інформація має увійти в повсякденне життя дитини, і на основі усвідомлення і прийняття стати переконанням і мотивацією до збереження свого здоров’я. А для реалізації оздоровчої життєвої позиції особистості слід формувати щоденні вміння приймати оздоровчі рішення, надаючи кожній дитині психологічну підтримку. Оскільки ж це означає зорієнтованість особистості на формування, збереження та зміцнення власного здоров’я як найголовнішої особистісно-мотиваційної потреби, то найважливішим завданням педагогів є формування в дитини готовності бути здоровою. За твердженням В. Петленко, В. Бузунова ця готовність має складатися:

  •     з потреби (хочу) бути здоровим;
  •     із здатності (можу) будувати свої відносини із самим собою та навколишнім світом;
  •     з рішучості (буду) жити за природовідповідними законами.

Отже, головне у роботі навчального  закладу – турбота про здоров’я дітей, адже здорова дитина  легше сприймає виховні впливи, швидше набуває необхідних умінь та навичок, краще пристосовується до змін навколишньої дійсності. Проблема здоров’я дітей є важелем виховної роботи, здійснюваної батьками та педагогами. А знання, розуміння і втілення в практику основ здорового способу життя – це три ключових моменти, від яких залежатиме повноцінність і тривалість життя кожної особистості, цілого покоління та всіх наступних поколінь людей. Тому цінність здоров’я – універсальна цінність людства. Отже, необхідно з перших років життя формувати в дітей основи валеологічної культури, що базується на валеологічних знаннях та їхньому усвідомленні, глибокому інтересі до оздоровлення власного організму, прагненні вести здоровий спосіб життя, оволодінні оздоровчо-поведінковими навичками, відповідальності за власне здоров’я та здоров’я інших  людей.

Гіпотеза. Якщо удосконалити психологічний супровід навчально-виховного процесу, змінити роботу з різними за здоров’ям групами дітей, урізноманітнити діяльність педагогів зі збереження духовного та соціального здоров’я, то кінцевою метою ставимо якісне зростання кваліфікації вчителів, зростання духовного потенціалу  вчителів та учнів, поліпшення стану здоров’я  дітей.

Метою концепції є створення умов для зміцнення фізичного, психічного, соціального і духовного  здоров’я, психологічного комфорту та соціального благополуччя дітей і молоді шляхом визнання пріоритету здорового способу життя як основного чинника збереження та зміцнення  здоров’я, утвердження свідомого ставлення та громадської відповідальності за власне  здоров’я.

Задачі:

  •        надання пріоритетності проблемі формування здорового способу життя дітей,
  •        гуманізація та демократизація відносин учасників навчально-виховного процесу, забезпечення у навчальному закладі сприятливого психологічного мікроклімату та відповідного інформаційно-предметного середовища,
  •        залучення учнівської молоді до активної участі у просвітницькій та волонтерській роботі з пропаганди здорового способу життя в середовищі однолітків,
  •        підтримка, розвиток національних та родинно-сімейних традицій здорового способу життя та виховання здорової дитини, широке залучення батьків до цього процесу,
  •        послідовне формування культури здоров’я педагогів як необхідної умови розвитку позитивної мотивації в учнів  на здоровий спосіб життя,
  •        чітке від слідкування санітарно-гігієнічного стану школи,
  •        планомірна організація повноцінного збалансованого харчування учнів з урахуванням особливостей стану їх  здоров’я,
  •        залучення системи гурткової, позакласної та позашкільної роботи до формування здорового способу життя  учнів,
  •        участь в узагальненні досвіду шляхом ознайомлення з роботою інших шкіл, відвідування науково-практичних конференцій, семінарів, лекцій з даної проблеми.

Базові  принципи формування позитивної мотивації  на здоровий спосіб життя:

  •            принцип науковості та доступності знань, адаптація відповідних наукових знань з урахуванням особливостей різних вікових категорій; взаємозв’язок науки про здоров’я  з практичним досвідом;
  •            принцип системності та наскрізності означає, що  процес формування здоров’я людини, природних та соціальних умов його збереження і зміцнення організовується як системний педагогічний процес, у логічному зв’язку всіх його етапів; спрямовується на гармонійний і різнобічний розвиток особистості;
  •            принцип неперервності та практичної цілеспрямованості передбачає наступність у реалізації напрямів та етапів цієї роботи на різних освітніх рівнях; охоплює всі сфери життєдіяльності та учнівської молоді; здійснюється у різних соціальних інститутах, у навчальній та поза навчальній діяльності;
  •            принцип інтегральності являє собою синтез теоретичних, емпіричних і практичних знань у цілісній картині про здоров’я та здоровий спосіб життя;
  •            принцип відкритості передбачає систематичне поповнення, оновлення, вдосконалення знань про здоровий спосіб життя;
  •            принцип  превентивності означає, що виховні впливи держави, всіх виховних інститутів, на основі врахування інтересів особистості та суспільства, спрямовуються на профілактику негативних проявів поведінки дітей і учнівської молоді, на  допомогу та їх захист, вироблення імунітету до негативних впливів соціального оточення.;
  •            принцип гуманізму передбачає орієнтацію на підростаючу особистість як вищу цінність, врахування її вікових та індивідуальних особливостей, задоволення фундаментальних потреб вихованця (у розумінні,  пізнанні,  прийнятті, справедливому ставленні до неї), вироблення індивідуальної програми розвитку дитини, стимулювання свідомого ставлення до своєї поведінки, діяльності, життєвих виборів;
  •            принцип цілеспрямованості, який характеризує тенденцію дітей, що  спрямована на досягнення основної  мети – підвищення ефективності функціонування власного організму і свідомого позитивного ставлення до нього.

Стратегічні напрямки реалізації. Виховання і розвиток життєстійкої, життєздатної, життєрадісної особистості, збагаченої знаннями про себе, готової до творчої діяльності, поведінка якої відповідає загальнолюдським нормам моралі.

Очікувані  результати.

  •        Зростання динаміки якісних змін стану здоров’я учнів школи;
  •        Виховання стійкої  позитивної  мотивації до здорового способу життя;
  •        Подолання пасивності учнів, недостатньої зацікавленості  до теоретичних, практичних знань, збереження свого здоров’я;
  •        Підвищення освіченості учнів щодо збереження та зміцнення здоров’я;
  •        Підвищення рівня самоконтролю та пізнавальної активності учнів;
  •        Визначення пріоритетів шкільної стратегії щодо впровадження системи життєвих  компетентностей для успішного життя та функціонування суспільства.

Саме тому  Новогродівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №7 працює над проблемою збереження здоров’я з 2003 року. Робота колективу була спрямована на створення  єдиного здоров’язберігаючого   простору, що забезпечує розвиток особистості з урахуванням фізіологічних та інтелектуальних особливостей, задовільнення потреб та можливостей.

    За останні роки у Донецькій області катастрофічно зменшується число здорових  дітей. Різні відхилення в здоров’ї спостерігаються у 90% дітей, 40% мають хронічні захворювання. Ці проблеми не оминули і нашу школу

 

 

Тому перед педагогічним загалом поставлено мету – пошук шляхів удосконалення процесу збереження, зміцнення та формування здоров’я юного покоління в цілому і кожної особистості зокрема.

      У реалізації цієї мети допомагають кадрові резерви.                                                                                                                                               

 

 

 

     В школі дві спортивні зали, актовий зал, зал хореографії, додаткові кабінети (кімната психологічного розвантаження, медичний кабінет, стоматологічний). В рекреаціях школи створено «зони здоров’я, для цього використано меблеві кутки, тенісний стіл. Класні  приміщення обладнано тренажерами для зору, кутками природи, інформаційними стендами «Твоє здоров’я».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 За результатами контролю за організацією харчування школу визнано кращою серед навчальних  закладів міста. В школі є кухня, яка оснащена новітнім обладнанням, буфет-роздаткова. Обідня зала площею  72 м2  розрахована  на столи для 4 осіб з урахуванням віових особливостей (спеціальні столи для першокласників). Дітей годують на перервах після 2 та 3 уроків. Меню різноманітне: салати із свіжих овочів, каші, запіканки, котлети м’ясні, рибні, різні гарніри,  перші страви, фрукти (яблука, апельсини), соки, випічка, кондитерські вироби.

     Аналіз цих ресурсів дозволив створити Концепцію «Школи сприяння здоров’ю», стратегічним напрямком реалізації якої є  виховання і розвиток життєстійкої, життєздатної, життєрадісної особистості, збагаченої знаннями  про себе, готової до творчої діяльності, поведінка якої відповідає загальнолюдським нормам моралі, розробити Модель «Школи сприяння здоров’ю»,

 

 

 

особливістю якої є створення Ради сприяння здоров’ю,  реалізуватиПрограму розвитку навчального закладу як «Школи сприяння здоров’ю».

Незаперечною є істина, що суспільство, яке прагне жити в гармонії з довкіллям, має не лише декларувати, а й формувати систему істинних цінностей у кожного громадянина. Тому одним із чинників благополуччя індивідуальності, родини та суспільства в цілому має стати здоров’я, як фундаментальна цінність буття. У наш час категорія здоров’я набула особливої актуальності, трансформувавшись у глобальну проблему існування людської цивілізації, зумовивши перегляд ставлення населення до власного здоров’я та впровадження у життя оздоровчої ідеології. Основа таких змін – у формуванні природовідповідних життєвих позицій людини щодо світу, самої себе і власного здоров’я.

Враховуючи актуальність проблеми здоров’я, національні програми «Освіта (Україна ХХІ)», «Діти України», Національна доктрина розвитку освіти та програма «Здоров’я нації» визначають найважливішими стратегічними завданнями всебічний розвиток людини (в тому числі і дитини), становлення її духовного, психічного та фізичного здоров’я, формування у дітей відповідального ставлення до нього як найвищої індивідуальної та суспільної цінності. Ці завдання знайшли відображення в Конституції України, Законах України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Концепції національної безпеки України, у Базовому компоненті дошкільної освіти. Отже, передусім педагогічним загалом поставлено стратегічну мету – пошук шляхів удосконалення процесу збереження, зміцнення та формування здоров’я юного покоління в цілому і кожної особистості зокрема. Бо  ні до школи, ні після її закінчення немає   настільки сприятливих можливостей для планомірної і систематичної дії на дітей з метою формування мотивації на здоровий спосіб життя, залучення їх до заходів з охорони здоров’я.

Мета:

      Створення єдиного здоров’язберігаючого простору, який буде забезпечувати розвиток особистості з урахуванням фізіологічних та інтелектуальних особливостей, задоволення потреб та можливостей.

      Науково обґрунтована регламентація навчальної діяльності учнів, що базується на створенні фізіологічно й гігієнічно раціональних умов та оптимальної організації навчально-виховного процесу,  які б включили в себе формування вмінь та навичок, що сприяють успіху дитини і формування в них компетентного ставлення до свого здоров’я.

Задачі:

  •             Створити кожному учневі необхідні та достатні умови особистісного розвитку;
  •             Надати учням різноманітні знання ;
  •             Залучити до  різних  видів  діяльності для опробування власних сил та можливостей, проявів інтересів та схильностей;
  •             Перейти від пасивних форм навчання до активних із залученням учнів в самостійну пізнавальну діяльність;
  •             Формувати фізично здорову толерантну особистість, здатну вільно адаптуватися  в сучасному світі.
  •             Підвищити  свою кваліфікацію з питань здоров’я, здоров’язберігаючих технологій;
  •             Проаналізувати свій методичний арсенал на предмет їх відповідності принципам здоров’язберігаючої педагогіки, внести корективи;
  •             Враховувати природні біоритми, індивідуальні особливості учнів  при організації навчального процесу;
  •             Забезпечити оптимальне співвідношення між фізичним та інформаційним об’ємом уроку без інформаційного перевантаження;
  •             Планувати обґрунтовані з точки зору збереження здоров’я кількості та видів методів навчання, частоти та чергування різних видів навчальної діяльності  з урахуванням своєчасного спостереження початку фаз неповної компенсації, сталого зниження працездатності учнів;
  •             Забезпечити оперативний прямий та зворотній зв’язок в управлінні навчальним процесом: психологічний вплив на учня, передача інформації від вчителя до учня,  уміння стимулювати мотивацію школярів;
  •             Включати елементи здоров'язберігаючої педагогіки у зміст уроку;
  •             Використовувати з максимальною можливістю методи активного навчання; стимулювання учнів до продуктивної тематичної комунікації та творчості;
  •             Дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог до організації та проведення уроку, проведення фізкультхвилинок та пауз загального і спеціального впливу.

Особливості роботи:

Для реалізації даної програми  необхідно організувати діяльність з двох  напрямків. Перший напрямок  передбачає організацію навчально-виховного процесу у відповідності до умов, що сприяють всебічному розвитку дитини, отриманню нею високого рівня знань  та при цьому збереження її здоров’я. На уроках та у позакласній роботі застосовуються здоров’язберігаючі технології, в основі яких загальнокласна взаємодія та мікрогрупова робота.

Другий напрямок включає в себе комплекс оздоровчо - виховної роботи з усіма учнями.

 Виконання програми  базується на  інноваційних здоров’язберігаючих технологіях  навчання і виховання , що реалізують модель  здоров’язберігаючої педагогіки.  Головна особливість  здоров’язберігаючої педагогіки – пріоритет здоров’я як обов’язкова умова освітнього процесу.

Базовими принципами  побудови  програми є:

  •                 принцип не нанесення шкоди;
  •                 принцип пріоритету дієвого піклування про здоров’я учнів та педагогів;
  •                 принцип триєдиного уявлення про здоров’я;
  •                 принцип неперервності та наступності;
  •                 принцип суб’єкт-суб’єктних взаємовідносин з учнями;
  •                 принцип відповідності змісту та організації навчання віковим особливостям учнів;
  •                 принцип поєднання зберігаючої та  тренуючої стратегій;
  •                 принцип формування відповідальності;
  •                 принцип відстрочу вального результату;
  •                 принцип контролю результату.

Ці принципи допомагають правильно організувати навчальний процес та  поступово вирішити наступні проблеми:

  •         проблема учбових перевантажень школярів, що призводять до стану перевтоми;
  •         проблема організації фізичної активності учнів,  профілактики гіподинамії;
  •         проблема харчування школярів;
  •         проблема охорони та зміцнення  психічного здоров’я учнів(попередження шкільних стресів, розповсюдження серед учнів поганих звичок, залежностей);
  •         проблема формування культури здоров’я учнів та компетентності педагогів у питаннях здоров’я та здоров’язберігаючих технологій;
  •         проблема організації співпраці з батьками учнів з питань збереження та зміцнення здоров’я їхніх дітей.

Педагогічний  колектив школи впевнений, що:

         Дитина – це Дар Божий, який потрібно берегти,

         Дитина – це Всесвіт,який потрібно вивчати,

         Дитина – це талант, який потрібно розвивати,

        Дитина – це наше майбутнє, яке повинно бути кращим за нас.

Заходи щодо формування здорового способу життя  у Новогродівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №7 на 2017-2018 навч. рік.

з/п

Зміст роботи

Термін виконання

Відповідальний

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична робота

1.Вивчення нормативних документів.

 

2.Проведення аналізу нормативно-правової бази школи та приведення її до норми у відповідності до закону «Про освіту» та інших документів.

3.Створення робочої групи для розробки нової програми школи.

4.Створення Ради сприяння здоров’ю.

5.Розробка програми психолого-педагогічного та медико-психологічного супроводу учнів у навчальному процесі.

6.Семінар із вчителями по ознайомленню з системою комплексного навчання із здоров’язберігаючими технологіями.

7.Створення системи моніторингу результатів реалізації програми.

8.Створення Щоденника здоров’я учнів.

9.Формувати банк педагогічної інформації на основі здоров’язберігаючих технологій.

10.Систематичне діагностування психофізичного та медикопсихологічного здоров’я  дітей.

11.Оновлення єдиної системи виховання та додаткової освіти, яка спрямована на здоров’язбереження.

12.Розвиток міжвідомчих зв’язків для розв’язання проблеми здоров’язбереження:

-співробітництво з з дитячою полікліннікою,

-співпраця  з плавальним басейном, з Будинком дитячої творчості,  Центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

13.Розробка програмно-методичного забезпечення.

14.Забезпечення психолого-педагогічного та екологічного супроводу навчально-виховного процесу:

-педагогічні тестування та психологічни дослідження учнів,

-проведення логопедичного обстеження учнів початкової ланки,

-організація сезонного оздоровчого табору.

15.Кожен урок та позакласне заняття з учнями планується та організовується з урахуванням здоров’язберігаючих компонентів: фізіологічних(забезпечення санітарно-гігієнічних норм та відповідного дизайну приміщень,фізіологічно грамотна побудова занять); педагогічних(усвідомлення мотиваційної основи заняття, педагогічно раціональна організація занять, активні методи навчання); психологічних та  наявність діалогу, створення ситуації успіху.

16.Журнали та інструкції з техніки безпеки в кожному навчальному приміщенні.

17.Заняття з фізичної культури з учнями проводити в окремих приміщеннях диференційовано з урахуванням груп здоров’я та медичних показників.

18.В рамках додаткової освіти організувати заняття спортивно-рухівного характеру:загальна фізична підготовка, спортивні ігри, футбол, волейбол, настільний теніс, бально-спортивні танці.

19.Забезпечення гарячим харчуванням.

 

20.Медичне спостереження здійснювати спеціалістами(медичними працівниками). Медичні працівники проводять своєчасну профілактичну роботу, здійснюють обробку даних з відвідування занять учнями, проводять диспансеризацію учнів, систематизують інформацію про стан їхнього здоров’я та вносять рекомендації на відповідні сторінки класних журналів, відслідковують зміни в стані    здоров’я дітей, які мають хронічні захворювання.

21.Грамотне дозування домашніх завдань,необхідність введення динамічних пауз в середині дня, професійні рекомендації та консультування батьків із дотримання режиму дня школярів, створення комфортних умов перебування у класі.

 

 

Протягом року

Серпень

 

 

 

Серпень

 

Вересень

Вересень

 

Вересень

 

 

Вересень

 

 

 

Вересень

Протягом року

Протягом року

 

Протягом року

 

Протягом року

 

 

 

Протягом року

Протягом року

 

 

 

 

 

 

Протягом року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Протягом року

 

Протягом року

 

Протягом року

 

 

 

Протягом року

Протягом року

 

 

 

 

 

 

 

 

Протягом року

 

Педагоги школи

Адміністрація,кл. керівники

 

 

Адміністрація школи, психолог.

Адміністрація школи

Психолог

 

Психолог

Адміністрація школи, психолог, вчителі фіз..культури, ОБЖ.

Мед.працівник

Вчителі

 

Психолог

 

 

Вчителі

 

 

Класні керівники

 

 

 

 

Адміністрація школи

 

Психолог, класні керівники, соціальний педагог

 

 

 

Адміністрація школи, вчителі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Адміністрація школи

 

Вчителі з фіз..культури

Вчителі з фіз..культури

Адміністрація школи

Мед.працівники

 

 

 

 

 

ІІ.

Навчальна діяльність

1.На уроках основи здоров’я проводити «Пятихвилинки довіри» з питань вживання психотропних засобів, боротьби з палінням та алкоголізмом.

2.Створення «Антиреклами вживання тютюну, алкоголю, наркотиків на організм піддлітка»

3.Підбір додаткової інформації щодо впливу шкідливих речовин на організм підлітка.

4.Проведення на уроках ОБЖ семінарів, практикумів, тренінгів, рольових ігор відповідно тематики.

5.Перегляд та обговорення тематичних відеофільмів,роликів.

6. Складання тематичних презентацій «Негативні явища в молодіжному середовищі»

7.Участь у конкурсі малюнків, плакатів «Наше життя без шкідливих звичок».

8. Участь у творчих конкурсах, написання шкільних творів за темою здорового способу життя «Шкідливі звички серед нас»,

9.Виступ лекторських груп, агітбригади «Ми вибираємо здоровий спосіб життя».

10. Випуск бюлетенів:

«Шкідливі звички заважають жити», «Доброта актальна і сьогодні»,

«В здоровому тілі здоровий дух», 

«Як правильно вийти з конфлікту»,

«Ознаки обману»,

«Ми проти насильства»,

10. Освітлення питання боротьби із шкідливими звичками у шкільній газеті,щотижневій лінійці.

11.Діагностування учнів, батьків,учителів,метою якого є визначення й поглиблене вивчення особливостей індивідуального(групового) розвитку для здійснення індивідуального підходу до кожного учня, допомоги йому в особистісному самовираженні.

12.Круглі столи з батьками:

«Школа батьківства»,

 «Конфлікти у сім’ї”,

 «Чому дитина стає «важкою»?»,

«Допоможи дитині сказати правду»,

«Чому підлітки скоюють злочин?»,

 «Потреби підлітків, про які потрібно знати дорослим»,

 «Гіперактивна дитина. Як подолати труднощі?»,

«Гуртуйся,творча родина»,

«Збереження сімейних традицій»

«Наука спілкування»

«Заповіді Сухомлинського»

13.Психологічні тренінги для вчителів: «Конфлікт у школі:чи можна йому запобігти?»,

«Теоретичні та практичні основи профілактики залежності в підлітків», «Агресивність підлітків: причини, профілактика, корекція»,

«Допомога підліткам із адитивною поведінкою»,

 «Загроза суїциду в дитячому середовищі»,

«У згоді з дитиною»,

«Дозволь собі бути щасливим»

14.Дослідження повних та неповних сімей. На основі отриманої інформації проведення корекційної роботи.

15.Семінари:

«Чому і як підлітки потрапляють у злочинні угрупування»,

 «Як працювати з «різними» дітьми», «Допомога дітям у депресивному стані», «попередження насильства у навчально-виховному закладі»,

16. Робота із «важкими» дітьми: діагностування,психокорекція,

17.Корекційно-розвивальні заняття: «Забудемо образи»,

 «Неправда, обман і фантазія…»,

«Про силу добра, силу волі та силу розуму»,

18.Проведення батьківських зборів:

- «Перший раз у перший клас»,

- «Невротичні прояви та запобігання їм»,

- «Типові помилки у вихованні та шляхи їхнього подолання»,

- «Як карати і як хвалити»,

- Емоційні проблеми, пов’язані із закінченням молодшої школи”,

- «Самостійна робота учнів та допомога батьків»,

- Новий етап у фізіологічній перебудові організму, якісні перетворення в характері, самоствердження підлітка»,

- «Психофізіологічні зміни в організмі підлітка»,

- «Сім’я – простір без насильства»,

- «Умови успішного навчання  дитини»,

- «Не втратити контакт з дитиною»,

- «Обдаровані діти»,

-  «Загальна розумова обдарованість та пізнавальні нахили»

 

Протягом року

 

 

Грудень,

Березень

 

Протягом року

Протягом року

 

Протягом року

Листопад

 

Листопад

 

Лютий

 

 

Протягом року

 

Жовтень

 

Протягом року

 

 

Протягом року

Протягом року

 

 

 

 

Протягом року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Протягом року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Протягом року

 

Протягом року

 

 

 

 

Протягом року

Протягом року

 

 

Протягом року

 

учитель ОБЖ

 

 

 

учитель ОБЖ

 

 

учитель ОБЖ, біології, учні

учитель ОБЖ

 

 

учитель ОБЖ,кл. керівники

учні 9-11 класів

 

учні 5-11 класів

 

учні 5-11 класів

 

 

учні 9 класів

 

учні 10 класу

 

кл. керівники, учні

 

 

 

організатор

 

Психолог

 

Класні керівники, психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Психолог

 

 

Соц.педагог, психолог

 

 

 

 

Психолог, соц..педагог

Психолог

 

 

 

Класні керівники

ІІІ

Виховна діяльність

1.Проведення місячника «За здоровий спосіб життя», Дня здоров’я.

2.Проведення:

класних годин,виховних годин на тему:

«Бережіть здоров’я змолоду»(5, 6 кл.);

годин спілкування «Пити, палити чи жити» (7-9 кл.);

«Моє дозвілля в сімейному колі»,

«Етапи набуття навичок упевненості»

годин здоров’я «Здоровий спосіб життя – успішне майбутнє»(5-11 кл.);

диспутів: «Що таке життєві цілі»(8 кл.); «Батьки та діти – вічна проблема: шляхи розв’язання», «Контроль і самоконтроль: з чого вони починаються?»

дискусій:«Здоровий спосіб життя. В чому він полягає?»(9 кл.); «Два погляди на один факт.»,

 «Ціна однієї хвилини»,

засідання круглих столів «Чому це сталося?»(10-11 кл.)

Проведення бесід «Безпечний спосіб життя», лекцій «Хвороби, пов’язані з нездоровим способом життя», «Як співіснують Добро і Зло»,

консультацій «Не піддавайся шкідливій звичці», «Особливості фізичного розвитку підлітків»,

 «Проблеми на долоні»,

«Навчися слухати та розуміти»,

Цікаві зустрічі «Людей нецікавих у світі не буває»

 

Вересень, листопад

 

Протягом року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Педагоги школи, медсестра

Класні керівники, учні, організатор, психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV

Позаурочна діяльність

1.Участь у акції «Молодь обирає здоров’я».

2.Участь у рейдах «Підліток», «Фільтр», «Урок».

3.Робота учнівського самоврядування та Ради профілактики щодо питання здорового способу життя.

4.Зустрічі із медпрацівниками, робітниками соціальних служб міста,міліції.

5. Розповсюдження пам’яток для батьків, дітей, підлітків та молоді з метою пропаганди здорового способу життя.

6.Проведення і участь в акціях «Антинаркотик», «Життя без паління», «Тверезість - норма життя».

7.Мотиваційний тренінг «Як спонукати себе та інших до ефективної діяльності», «Давайте говорити один одному компліменти»

8.Вікторини: «Підліток і право», «Ярмарок професій»,

9. Тематичний вечір «Духовна краса людини», «Батьківські вечорниці»,

10. Аукціон ідей «Як зберегти здоров’я»

 

Квітень

Протягом року

Протягом року

 

Протягом року

 

Протягом року

Жовтень, лютий, квітень

 

 

 

Грудень,лютий

 

Квітень

 

Учні 8 класів

Адміністрація,

педагоги,

Організатор, учні,кл.керівники

Соц.. педагог,кл. керівники

Учні,кл. керівники, педагоги

 

Учні,кл. керівники, педагоги.

 

Психолог

 

Класні керівники, учні

Класні керівники, учні, організатор

Організатор

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Моніторинг рівня сформованості здорового способу життя серед учнів

№з/п

Зміст роботи

Термін

1

 

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

 

15

 

16

17

18

19

20

21

 

22

 

23

24

Вивчення мотиваційної сфери та спрямованості особистості.

Вивчення страхів та тривожності

Вивчення агресивності учнів

Вивчення поведінки, настрою та емоційних станів учнів

Вивчення рівня самооцінки школяра

Діагностика типологічних рис особистості

Діагностика міжособистісної сфери дитини

Соціометричне дослідження

Діагностика внутрішньо сімейних відносин

Діагностика адаптації

Визначення рівня обдарованості

Профорієнтаційні дослідження

Анкетування учнів 5-11 класів «Чим шкідливе куріння?»

Анкетування учнів 5-11 класів «Моє ставлення до алкоголю»

Опитування «Чи схильний ти до шкідливих звичок?»(5-11 класи)

Опитування «Що я знаю про наркотики?»(7-11 класи)

Аналіз показників фізичного росту учнів

Аналіз поліпшення стану здоров’я учнів

Проведення контрольних нормативів

Перевірка розвитку кондиційних якостей та координаційних здібностей учнів

Перевірка теоретичних знань щодо збереження власного здоров’я

Підбиття підсумків

Оформлення результатів

Вересень

 

Жовтень

 

Листопад,

травень

 

Грудень

 

Травень

Вересень, грудень, квітень

Грудень

Січень

Січень

 

 

Січень

Квітень-травень

Квітень-травень

Травень

 

Травень

Травень

Травень-червень

 

Очікувані результати:

  • досягнення освітніх результатів, які відповідають цілям розвитку особистості школярів і сучасним соціальним вимогам, шляхом створення системи операційних дій щодо управління означеним процесом;
  • створення умов для розвитку життєтворчої, життєстійкої , життєздатної компетентності учнів;
  • розвиток професійно-управлінської компетентності педагогів;
  • створення атмосфери співробітництва та співтворчості;
  • визначення перспективних шляхів формування і розвитку компетентного ставлення учнів  до власного здоров’я в сучасних умовах навчання і виховання;
  • підвищення мотивації до вибору здорового способу  життя;
  • формування активної позиції стосовно розв’язання життєвих проблем.

    Робота Новогродівського ЗЗСО  І-ІІІ ступенів №7 у напрямку збереження здоров’я базується на використанні  певних технологій.

Використовуються наступні форми і методи роботи зі здоров’язбереження:

Заняття на свіжому повітрі. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі.

Музичний супровід уроку. Використання «Музичної аптеки», нейтральної музики, звуки живої природи,  сучасного  оформлення класичної музики. У музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’я зміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви.

Цікаві зустрічі. Надати необхідні знання, а також дати професійну відповідь на учнівські запитання можуть також представники міських органів влади, лікарі-наркологи, гінекологи, представники міліції та центрів молоді. Такі зустрічі ніколи не бувають зайвими на шляху до оздоровлення молодого покоління.

Школа безпеки життєдіяльності. Для того, щоб діти поводились правильно,замало одноразових бесід та постійних зауважень. Тиждень знань безпеки життєдіяльності, брейн-ринги, КВК, класні години, оформлення стендів безпеки життєдіяльності, конкурси…все це, та багато чого іншого може проводити шкільна група волонтерів. Учні 7-9 класів з залученням класних керівників та шкільного психолога перетворять знайомства з правилами поведінки на справжні цікаві свята.

Організація цікавого дозвілля. Гуртки та секції. Свята, конкурси, виступи й досі  залишаються популярними серед учнів різного віку. В школі зберігаються власні традиції:вибори президента, новий рік, КВК, Козацьке   братство. Відомо,що заняття за інтересами  зменшують ризик  кризи підліткового віку. Саме тому ми створюємо умови для культурного, інтелектуального,фізичного та емоційного розвитку учнів,  сприяємо розкриттю здібностей кожного школяра та надаємо змогу їх реалізації.  Для цього в школі відкрито спортивні секції, клуби за інтересами, клуби психологічного та оздоровчого напрямку, літературні, театральні, танцювальні студії. Чим більше можливостей самореалізації ми надамо дітям, тим менша можливість того,що наші діти будуть «шукати свій шлях» у палінні,алкоголі  та наркотиках.

 Використання інноваційних технологій

Аромотерапія. Стимулюючі та тонізуючі ефірні масла  покращать пам’ять та увагу. В  кабінеті психолога завжди атмосфера спокою та довіри. Зняти зайву дитячу тривожність  допомагають масла бергамоту,лаванди та м’яти. Зняти почуття напруги та нервозності,особливо на початку учбового року в шкільних приміщеннях допомагають аромати герані, лаванди. Суміш масел сосни, м’яти та лаванди вбиває плетінь,мікроби та стафілококи.  Тому розпилення таких сумішей(розчинених водою) допомагає  відновлювати мікрофлору приміщення впродовж дня.  Випалення ефірних масел також знижує концентрацію патогенних речовин та мікроорганізмів та  допомагає  осіданню пилу. При вдиханні ефірні масла  діють антивірусно, зупиняють збільшення та множення багатьох бактерій.

Група медіації. Там де є колектив,там завжди є й конфлікти, а в дитячих колективах їх набагато більше. Існує такий спосіб регулювання конфліктних ситуацій, як медіація. Таку роботу проводить психолог, заступник директора в НВР, учні-старшокласники. Підготовка медіаторів включає різні методи та форми роботи: презентації, демонстрації, рольові ігри,інтерактивні та письмові вправи та багато інших цікавих прийомів. На тренінгах надаються багатогранні знання про природу та причини конфлікту, стереотипи поведінки, методи активного слухання, та відкривається багато інших цікавих сторін повсякденного  життя.

Використання засобів  мультимедіа. Сучасні  діти  звикли сприймати тільки те, що їм цікаво. Відомо,що краще один раз побачити, ніж сім раз почути. Можливість  надати інформацію в незвичайній формі надає використання засобів мультимедіа. Відеоролики особливо допоможуть для

демонстрації дослідів. Слайд-шоу, музичний супровід перетворить його на цікавий кліп. За допомогою цих засобів можна надати різноманітну інформацію, текст, звук, нерухомі або діючі зображення. Важливо правильно організувати заняття: розподілити час перегляду, опрацювання теми та закріплення.

Реалізація  психолого-оздоровчих програм. Програми «Рівний рівному», «Твоє життя – твій вибір» »,   «Знаємо та реалізуємо свої права»   -- це складові частини тренінг-курсу, який розроблено у рамках  Програми сприяння просвітницькій роботі. Програма  спрямована на формування відповідального ставлення до  особистого здоров’я у підлітків та молоді, оскільки саме в цьому віці  відбувається засвоєння певних норм і зразків поведінки, накопичення відповідних знань і умінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій.

Вже зроблено чимало: досить сприятлива соціальна сфера дозволяє дітям у другу половину дня відвідувати секції волейболу, футболу,  плавання, кікбоксінгу, гурток бально-спортивного танцю; організація  якісного харчування; роботапсихологічної служби; дотримання гігієнічних норм та вимог до організації та об’єму навчального та поза навчального навантаження учнів; використання під час складання розкладу нової шкали важності навчальних предметів, що дозволяє складати розклад уроків з урахуванням кожної вікової групи; застосування здоров’язберігаючих технологій у навчальному процесі (проблемне навчання, диференційоване, проектне, розвиваюче, модульне, ігрові технології); рухливий спосіб навчання зі зміною динамічних поз; перехід до предпрофільної підготовки та профільного навчання. Питанням здоров’я школярів переймаються всі  служби школи, надзвичайно широким є коло організаторів просвітницької, профілактичної та корекційно-розвивальної роботи  та напрацьовані різноманітні форми роботи.

Розроблено  психокорекційні програми з адаптації до навчання учнів 1-х, 5-х, 10-х класів; моніторингову програму «Кваліметричне дослідження оздоровчої функції»; створені щоденники змінення здоров’я.

Всі вчителі спираються у своїй роботі на  моніторингові показники здоров’я дітей.

 Моніторинг соматичного компоненту здоров’я показує, що у 2016-2017 навчальному  році загальна кількість учнів, що перебувають на диспансерному обліку у медичних установах 212 осіб, що складає 45,6% від загальної кількості учнів,  це на 2%менше, ніж торік.. Проаналізувати рівень фізичного розвитку можливо за допомогою індексу фізичного розвитку.  Позитивну динаміку у психічному здоров’ї учнів показує моніторинг  рівня тривожності, агресивності, мотиваційної сфери учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціальна складова здоров’я представлена у показнику зайнятості дітей у гуртках та секціях, особливо рухливих, показано пріоритети вибору підлітків, проаналізовано соціальний паспорт школи

          Аналіз даних моніторингу дозволив внести певні зміни в роботу школи.
А саме:

  •    Враховуючи досвід модульно-розвиваючого навчання  (школа працювала у 2004  -2010 роках) – подавати предмети блоками по 2-3.
  •    Введено в початкових класах і  в середній ланці додатковий 3 урок фізкультури.
  • Організація оздоровчого табору «Капітошка»
  •    Використання авторської програми «Щодня – година руху» Особливістю цієї програми є те, що навчально-оздоровчі заняття проводяться з експериментальним 9-м класом в ранковий час упродовж  45 хвилин.
  •    Створення експериментальної групи загартування на базі 10-го класу  для відвідування басейну підшефного підприємства.
  • Планування класу спортивного профілю.

           Взаємодія всіх структур дозволила на більш ефективному рівні співвіднести  роботу з батьками, дітьми, яка більш детально представлена у Проектах зі збереження фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я . Робота з дітьми передбачає формування певних життєвих навичок з 4-х  основних напрямків роботи із здоров’язбереження і детально представлена у Моделі школи.     За роки роботи у напрямку зі збереження здоров’я дітей  зібрано чимало наробок, розроблено чимало рекомендацій та порад. Саме тому йде активна співпраця із закладами освіти  міста, з медичними закладами, із центром Соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, Центром зайнятості.      Зменшення лікарняних листів,  конфліктних ситуацій, покращення якості викладання у зв’язку із створенням більш комфортних умов, поліпшення матеріально-технічної бази, зростання престижності професії медиків,  збільшився охват гуртковою роботою, виник вибір спортивного профілю;  у цьому році досить високі показники по всим напрямкам: інтелектуальний, спортивний, духовний: 1 медаліст, 2 переможцяМАН, перемоги  на обласних та всеукраїнських змаганнях, олімпіадах  перемога у міжнародних турнірах.

 

 

 

 

 

 

У перспективі плануємо: завдяки вихованню стійкої позитивної мотивації до здорового способу життя досягти зростання динаміки якісних змін стану здоров’я усіх учасників навчально-виховного процесу та підвищення престижу та конкурентноспроможності навчального закладу.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку