Екологічний проєкт
для учнів початкової школи,
вихованців гуртка « Основи екологічних знань»
Тема. Пернаті друзі людства.
Актуальність: погіршення екологічного стану нашого міста, збільшення шкідливих викидів в повітря, забруднення водних ресурсів, ґрунту, безвідповідальна діяльність людини несе загрозу всьому живому. Якщо не навчити з дитинства дбати про природу, зберігати її представників, платити їй своєю увагою, дбайливим поводженням, допомогою, то екологічна катастрофа в майбутньому неминуча.
Мета: ознайомити учнів з птахами України, виховувати свідоме та раціональне пізнання про навколишній світ, не завдавати шкоди пернатим друзям, мотивувати учнів до необхідності оберігання та допомоги птахам рідного краю.
Тип проекту: творчий, ознайомлювально-інтерактивний, міжпредметний,короткотривалий, груповий.
Об’єкт пізнання: інформація про пташиний світ.
Провідна проблема: розширити пізнання оточуючого світу та поглиблення знань про птахів, їх роль у природі та взаємодію з людиною.
Спосіб вирішення проблеми: збір інформації про пташиний світ, спостереження за птахами, їхньою поведінкою, поширення зібраної інформації серед учнів.
Освітній продукт: усний журнал для учнів 1-2 класів школи.
Очікувані результати:
План виконання проекту
1. Обговорення важливості знань про птахів
2. Визначення складу учасників проекту.
3. Визначення форм реалізації (усний журнал)
4. Розподіл обов’язків між учасниками, поділ на групи.
5. Збір необхідної інформації.
6. Консультації з дітьми та батьками.
7. Обробка знайдених матеріалів, консультації з керівником проекту.
8. Демонстрація вибору матеріалів учасників кожної групи.
9. Захист проекту.
Сторінки усного журналу
1. Інформаційна сторінка.
2. Пташині рекордсмени.
3. Червона книга.
4. Пташині пам’ятники.
5. Легенди про птахів.
6. Сторінка – цікавинка.
7. Екологічна сторінка.
Захист проекту – презентація усного журналу
І сторінка усного журналу « Інформаційна»
1.Виступ групи «науковців»
Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Вони добре пристосовані до польоту. Передні кінцівки – перетворились на крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Дзьоб допомагає добувати їжу. Птахи живуть у всіх куточках Землі. Всього на Земній кулі живе 8600 видів птахів, яких в Україні зустрічається 360.
2.Гра « Впізнай пташку за описом»
1) Маленька пташка, у неї ошатна жовта сорочка з чорною «краваткою», зеленувата спинка, на голові яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Пташка дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки, може повисати вниз головою. ( Синичка.)
2) Гарно забарвлений птах – зверху з чорно-білими плямами на крилах, а знизу – біле. Підхвістя і потилиця – червоні. У цього птаха долотоподібний дзьоб, він добуває з-під кори і навіть з деревини комах і личинок. ( Дятел.)
3) Оперення чорне з металевим блиском, зеленуватого, фіолетового відтінків. Прикрашають пір’я птаха маленькі сірі цяточки. Співає він з ранку до вечора з перервою вдень. Пісня його дуже різноманітна. Він має талант відтворювати навколишні звуки.( Шпак.)
4) Вони з’являються у нас взимку. У цієї пташки чорненька голова, рожевий животик, короткий і товстий дзьоб, яким вона вправно вилущує насіння ясена і горобини. Взимку ці пташки їдять різні ягоди, бруньки дерев, насіння буряків.( Снігур.)
3.Виступ групи «орнітологів»
Розміри птахів різні. Найменший птах в Україні – корольок – має масу 5 грамів. А найбільший - дрохва – 20кг.
Живляться птахи різноманітною їжею: насінням і плодами, комахами і личинками, рибами, жабами, мишами.
Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені рослини, а все вкривається снігом. Тому вже в кінці літа птахи готуються до зими. Перелітні - відлітають в теплі краї, де є корм. Частина птахів знаходять їжу і взимку, тому залишаються зимувати в рідних краях.
Птахи - дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників, а також розносять насіння на різні відстані, де виростають нові рослини. Без пташиного співу і щебету природа б стала сумною і непривітною.
ІІ сторінка усного журналу “Пташині рекордсмени”
Рубрика « Довідкове бюро»
1.Хто скільки живе?
Ворон – 30 років, дикі качки – 25, чайки – 20 років, шпаки – 12 років, граки – 8 років.
Вчені довели, що у неволі птахи живуть довше, ніж на волі. Бо в неволі птахам не треба шукати їжу, ховатися від ворогів, шукати притулку від морозів.
2.Хто найрозумніший?
Найрозумніший – ворон, потім папуга, гуси. А зовсім не багато розуму мають яструби, чайки, кури.
3. Хто краще бачить?
Найкраще у птахів розвинений зір. Але є такі птахи, які мають кращий нюх, ніж у звірів.
Сокіл бачить здобич на відстані 800 м. (людина – 100м.)
А буревісники відчувають запах риби на відстані трьох кілометрів.
ІІІ сторінка усного журналу “Червона книга”
1.Виступ групи «статистів»
До Червоної книги птахів занесено найбільше – 15 видів.
Беркут – великий орел. Маса 6 кг, розмах крил - 2 метра, вкритий темно – бурим пір’ям. Голова, шия, груди – світлими. Хвіст довгий, сірого кольору. Знаходиться під загрозою зникнення. Зустрічається тільки в Карпатах.
Дрохва. Маса – 4-12 кг. Забарвлення: спина рудого кольору, груди і живіт білі, голова сіра.
Лелека чорний. Маса 3 кг. Розмах крил до 2 метрів. Має пір’я чорного кольору. Зустрічається в Карпатах і на Поліссі.
Журавель сірий – великий гарний птах. У нього довгі ноги, шия, дзьоб. Оперення у журавля сіре. Хвіст, частина голови і шиї чорні. На голові червона пляма. Гніздиться на болотах Полісся.
ІV сторінка усного журналу «Пташині пам’ятники»
1.Виступ групи « пошуковців»
1) Горобці.
Колись давно в Америці горобці не мешкали. Але в 1850 році американці завезли їх з Європи. Якось на американський штат напала величезна кількість гусені. Вона жерла геть усе на своєму шляху. Людям почав загрожувати голодомор. І тут на допомогу прийшли горобчики. Вони швидко винищили армію гусені. Саме за цей « героїчний» вчинок вдячні мешканці Бостона поставили в головному парку пам’ятник горобцю.
2) Голуби.
Англійський підводний човен під час другої Світової війни зазнав аварії, опустився на саме дно і не міг спливти. Передати прохання про допомогу не було змоги. На щастя на човні мешкала пара поштових голубів. Поштова голубка долетіла до морської бази. Човен та екіпаж було врятовано. За цей подвиг англійські моряки не лише поставили пам’ятник голубам, а й зарахували в члени екіпажу.
3) Гуси.
Колись давно войовничі племена напали на рим. Вкрай виснажені оборонці спали. А вороги вирішили напасти вночі. Тільки-но вороги з’явились на стінах фортеці, як гуси загоготали. Всіх мешканців було піднято. От с того часу кажуть: «Гуси врятували Рим». За це вдячні Римляни звели їм пам’ятник.
V сторінка усного журналу «Легенда про дятла»
1.Інсценування
Пішов раз чоловік у Великдень до лісу рубати дрова. Підходить до нього старий дід й питає:
- Що робиш?
- Дрова рубаю.
- Чому у Великдень?
- Немає чого їсти. Жінка, діти голодні, заробітку немає, а затопити й зварити треба. Що мені робити? – каже чоловік.
Дід подумав та й каже:
-Лиши рубати, іди додому. Сказав так і зник. Приходить чоловік додому, а там на столі у нього повно грошей. І мав цей чоловік усе, що хотів.
Минув рік. На другий Великдень чоловік думає собі: «Піду знову до лісу рубати, добуду ще грошей, стану ще багатшим!»
Як подумав, так і вчинив. Але тоді з’явився отой дід і сказав:
- Відтепер будеш, чоловіче, цокати по дереву до кінця світу.
І той чоловік перетворився на дятла, який все скаче по деревах і стукотить своїм дзьобом, як той чоловік цокав сокирою.
VІ сторінка усного журналу «Сторінка - цікавинка»
1. Народ скаже, як зав’яже. Вправа « Ланцюжок прислів’їв»
Снігур зиму на крилах приносить.
Горобець маленький, а серденько має.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Не вчи орла літати, а солов’я співати.
Краще синиця в жмені, ніж журавель в небі.
2. Усміхнись. Інсценізація.
– Що ти знаєш про сову?
– Сова – корисний птах, але для декого страшний.
– Для кого?
– Для мишей.
***
- Дивись, Юро, он сидять горобець і синиця. Чи вгадаєш, котра з них синиця?
- А чому ж ні. Та що сидить біля горобця.
3.Ребуси. Вправа «Дешифрувальники»
1) 40А 2) С3Ж 3) ****УР
VІІ сторінка усного журналу «Екологічна»
1.Прийом « Мозкова атака». Складання знаків – пам’яток « Бережи природу»
2.Розв'язання проблемної ситуації. Прийом « Інтерв’ю»
“Що б ви зробили, якби побачили…”
… пташеня, яке впало з гнізда?
... хлопчика, який руйнує пташине гніздо?
…хлопчика з рогаткою в руках?
… пташку, яка сіла до вас на підвіконня?
3.Екологічний іспит (запитання і відповіді ). Прийом « Незакінчене речення»
1.Більше птахів, менше…
(шкідників-гусені, личинок)
2.Збережеться більше дерев…
(стане більше кисню, гнізд для птахів, ліків для тварин і людей і просто краси)
3.Знати, любити й допомагати природі…
(сприяти красивому, здоровому життю на планеті Земля !)
4. Презентація плакатів із закликами до збереження природи.
1.) Годуйте їх, зігрійте їх! Повісьте годівничку за вікном. І нагодуйте хлібом і зерном!
2.) Я зірвав квітку, й вона зів’яла. Я спіймав жука, й він помер у мене в долоні. І тоді я зрозумів, що відчути природу можна тільки серцем!
3.) Всі живі ждуть любові
І турботи про них,
І у лагіднім слові,
І у діях твоїх!
Література:
1.Державний стандарт початкової загальної освіти.
2. Навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
3.Освітні технології: Навчально-методичний посібник. – О.М. Пєхота, К. : А. С. К. 2002.
4.Л.В. Пономаренко. Екологічне виховання молодших школярів у процесі навчання. – Харків. Видавнича група “ Основа “, 2009.
5.Упорядники : О.Онопрієнко, О. Кондратюк. Метод проектів у початковій школі. - Київ. ТОВ Видавництво “Шкільний світ”, 2007.
6. Я пізнаю світ : Дит. енцикл. /авт. упоряд. Чижевський О. Є. – К. : Школа, 2005. – 414 с.
7.Червона книга України. Тваринний світ. Під ред. М.М. Щербака. – К.:Українська енциклопедія імені М.П. Бажана, 1994. – 464 с.
8. Твоя планета Земля: книга для читання про природу для молодших школярів – К. : Інтерпрес , 2004. – 352 с.
9. Майхрук М. І. Позакласна робота з природознавства. 1- 4 класи. Посібник для вчителя / М.І. Майхрук. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007.– 112 с.
10. Данилко О. Будь природі другом: еколог. проекти, сцен. шк. свят: для учнів 1–4 кл. / О. Данилко, П. Вашковська. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. – 96 с.
11. Інтернет – ресурси.