Поданий проект творчого спрямування, який дозволяє вдосконалювати знання учнів про чарівні казки;розширювати уяву про структуру та зміст казок, удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «Асоціативний кущ», збагачувати словниковий запас, збуджувати та розвивати творчу уяву, фантазію, логічне мислення , індивідуально коригувати недоліки вимови,виховувати любов і повагу до усної народної творчості, любов до рідного краю, до його художнього слова та культури українського народу.
Шахтарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Проект з літературного читання
Вчитель: Бушко Тетяна Миколаївна
ПРОЕКТ «ВСІ ВРАЖЕННЯ У ЛІТЕРАХ І ФАРБАХ»
Анотація
Поданий проект творчого спрямування, який дозволяє вдосконалювати знання учнів про чарівні казки; розширювати уяву про структуру та зміст казок, удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «Асоціативний кущ», збагачувати словниковий запас, збуджувати та розвивати творчу уяву, фантазію, логічне мислення , індивідуально коригувати недоліки вимови,виховувати любов і повагу до усної народної творчості, любов до рідного краю, до його художнього слова та культури українського народу.
Технологічний паспорт проекту
Тип проекту:
За основною діяльністю – творчий ;
За характером контактів – серед дітей одного віку;
За характером координації – з прихованою координацією;
За предметною галуззю – Літературне читання, Образотворче мистецтво, Інформатика, Трудове навчання..
За тривалістю – короткостроковий.
Завдання проекту: виявити і розвинути творчі здібності учнів.
Тематичні запитання:
Мета: навчальна — закріпити знання з мови та літератури
( художній образ, ілюстрація тощо), одержані на уроках, розширити і поглибити їх шляхом самостійної роботи та виконання творчих завдань, розвивати навички самостійно здобувати і використовувати інформацію з різних джерел, володіти словом — створювати власні поетичні твори, власні малюнки, оформлювати їх зі смаком та дотриманням певних вимог, використовуючи можливості комп'ютера;
Навчальні предмети, знання з яких необхідні при роботі над проектом:літературне читання, українська мова, образотворче мистецтво, інформатика, трудове навчання.
Знання, вміння, навички, необхідні для участі в проекті:
Технології
Уміння використовувати техніку акварелі та гуаші для створення малюнків.
Уміння застосовувати комп'ютерні засоби у проектній діяльності.
Література
Уявлення про особливості віршованої мови, сюжет, композицію, тему та ідею твору.
Мова
Уявлення про засоби художньої виразності. Навички самостійно створювати віршований текст українською та російською мовами, дотримуватися вимог до мовлення, вдосконалювати текст.
Образотворче мистецтво
Уявлення про роботу з фарбами, композицію малюнка. Діяльність учнів:
Юні поети і художники діляться на групи, планують свою діяльність, розподіляють обов'язки відповідно до бажань і нахилів кожного, обговорюють тему та ідею майбутнього малюнка консультуються з керівником поетичної студії, учителем образотворчого мистецтва, учителем інформатики; подають друкований матеріал у електронному вигляді, у вигляді малюнків.
Обладнання: комп'ютер, пензлі.
Вихідний продукт: Збірка малюнків «Всі враження у літерах і фарбах».
Примітка: Оригінальність проекту полягає в тому, що діти йшли нетрадиційним шляхом: вони «малювали» словесні ілюстрації — вірші до малюнків. Як з'ясувалося, це набагато складніше, адже потрібно було не просто описати побачене, а й уловити настрій, задум художника. Під час презентації своїх проектів діти порівнювали те, що задумав художник, з тим, як зрозумів його автор.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Учитель. Всі почули вже дзвінок – він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався, до уроку готувався.
Тож девіз тепер згадаймо – працювати починаємо:
Діти. Красиво читаємо! Чітко відповідаємо! Мову свою розвиваємо!
Учитель. Зверніть увагу на те, чого ми маємо навчитись на цьому уроці:
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Мовленнєва розминка.
Учитель. Давайте прочитаємо скоромовку. Будемо читати спочатку мовчки, потім пошепки, а потім напівголосно.
(На кожній парті лежить аркуш зі скоромовкою. Учні читають спочатку мовчки, потім пошепки, потім напівголосно.)
Сидів горобець на сосні, –
Заснув – і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
2. Гра «Літеру вставляй – слово читай».
Учитель. А зараз у вас на партах лежать аркуші з загадкою, але ця загадка не проста, а зашифрована. Щоб її відгадати, вам спочатку треба вставити пропущені літери.
Завдання: у поданих словах замість зірочок вставити букви та відгадати загадку. У дітей на партах лежать аркуші з загадкою.
Ця д*вна кра*на
Д*вкола – чудесн*,
І все там чар*вне,
Скр*зь – д*во-кр*са.
Подум*йте, др*зі,
Пр*мовте, б*дь л*ска,
Яка це кр*їна?
Зг*дали? Це ж … (Казка)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Гра «Естафета».
Учитель. Я пропоную провести естафету. Ви будете ставити по черзі один одному запитання за змістом казки. Першого учня я обираю сама, він ставить запитання іншому учню, а потім цей учень обирає наступного і також ставить запитання. Але є одна умова: запитання та учні, яких ви обираєте, не повинні повторюватись.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
Учитель. Над яким розділом ми працюємо?
Сьогодні ми з вами будемо працювати ще над однією народною казкою. А щоб дізнатися, про кого ця казка, відгадайте загадку.
Що втекло від баби з дідом,—
Не сиділось на вікні,
А зустрілося із лисом —
Й ну співать йому пісні.
(Колобок.)
Так, сьогодні ми будемо читати казку «Колобок». Цю казку ви, мабуть, уже добре знаєте. Але робота в нас буде незвичайною. Уявіть, що нас попросили підготувати казку для інсценізування в ляльковому театрі, а потім показати цю виставу малятам із дитячого садка чи першокласникам. Згодні? Тоді давайте поміркуємо, із чого ми розпочнемо нашу роботу. (Пропозиції учнів.)
Отже, спочатку треба познайомитися зі змістом казки.
IV. ВИВЧЕНН НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Аудіюванняказки «Колобок» (с. 23-26 підручника), поясненнязначенняновихслів.
— Чи знайома вам ця казка? Як вона закінчилася? (Лисичка з'їла Колобка.)
2. Самостійнечитанняказкиучнями, поділїї на частини, підготовка до виразногочитання.
— Поміркуйте, яким тоном і з якоюшвидкістю ви будете читати слова кожного персонажа.
3. Виразне читання учнями кожної частини казки.
4.Заучування напам'ятьпісеньки Колобка.
5. Фізкультхвилинка.
6. Переказ казки за допомогою карти-схеми розгортання подій.
Учитель демонструє плакат із зображенням персонажів казки; учні по черзі маркером малюють на ньому стрілочки, що вказують, з ким і в якій послідовності зустрічався Колобок; переказують ці епізоди, виконуючи пісеньку Колобка та зачитуючи відповідні діалоги.
б. Інсценування всієї казки: розігрування діалогів
7.Творча робота.
Учитель пропонує ввести в казку нових персонажів - їжачка.
— Поміркуйте: якою тоді може бути кінцівка казки? (Колобок попрохав у їжачка колючок, які йому дуже сподобалися, і лисиця не змогла з'їсти Колобка, тому що накололася на його голки. Або: Їжачок вивчив пісеньку Колобка і покотився лісом, Наспівуючи її. Лисиця, гадаючи, що їжачок — це Колобок, не змогли його з'їсти, оскільки він згорнувся у клубочок.)
Учитель: Щоб нам далі працювати
Малюнок потрібно показати.
А малюнок не простий,
Із ним віршик чарівний.
Демонстрація власних ілюстрацій до казки, розповідь « чому я вибрав цей сюжет»
Складання книги ілюстрацій «Всі враження у літерах і фарбах»
Мистецтво «Оригамі» Демонстрація роботи «Своїми руками»
Учитель. До нас приїхав журналіст з Японії, який хоче дізнатись про нашу країну, її культуру, народну творчість.
(іформацію повідомляє дитина-репортер).
«Передавалки».
7. Гра «Розвідники»
Учитель. Хочете побути справжніми розвідниками? Порахуйте скільки разів в тексті зустрічається слово «Колобок»
9. Вправа «Криголам»
Учитель. Спробуємо охарактеризувати головного героя казки. Для цього потрібно дібрати слова, які б починалися такими буквами.
К – компетентний
О – охайний
Л – люб'язний
О – одинокий
Б – бешкетник
О – обережний
К – кмітливий
VІІ. Підсумок уроку
1.Вправа «Інтерв’ю»
Учитель. Цікаво, чого ви навчились на цьому уроці? Це ми дізнаємось за допомогою вправи «Інтерв’ю».
Діти продовжують речення «Цей урок навчив мене …, тому що…»