ПРОЕКТИВНА МЕТОДИКА «КАКТУС»

Про матеріал
Арт-терапія.ПРОЕКТИВНА МЕТОДИКА «КАКТУС».Методика призначена для роботи з дітьми старше 3 років.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПРОЕКТИВНА МЕТОДИКА «КАКТУС»

Номер слайду 2

Мета: дослідження емоційно-особистісної сфери дитини, виявлення наявності агресії, її направленості і інтенсивності. Методика призначена для роботи з дітьми старше 3 років.

Номер слайду 3

Процедура проведення.  При проведенні діагностики видається аркуш паперу форматом А4, простий олівець, кольорові олівці. Після того, як дитина намалювала малюнок, їй задають питання, відповіді які допоможуть уточнити інтерпретацію.Інструкція: «На аркуші паперу намалюй кактус – таким, яким ти його собі уявляєш».

Номер слайду 4

Обробка даних При обробці результатів беруться до уваги дані,які відповідають усім графічним методам, а саме: • просторове положення • розмір малюнка • характеристики ліній • сила натиску на олівець Крім того, враховуються специфічні показники, характерні саме для даної методики: • характеристика «образу кактуса» (дикий, домашній, жіночний і т.д.) • характеристика манери малювання (промальовані, схематично і пр.) • характеристика голок (розмір, розташування, кількість)

Номер слайду 5

Інтерпретація результатів: за результатами опрацьованих даних по малюнку можна діагностувати якості особистості випробуваної дитини: Агресивність – наявність голок, особливо їх велика кількість. Сильно стирчать, довгі, близько розташовані один до одного голки відображають високий ступінь агресивності.Імпульсивність – уривчасті лінії, сильний натиск. Егоцентризм, прагнення до лідерства – великий малюнок, розташований в центрі листа. Невпевненість у собі, залежність – маленький малюнок, розташований внизу аркуша. Демонстративність, відкритість – наявність виступаючих відростків в кактусі, химерність форм.

Номер слайду 6

Скритність, обережність – розташування зигзагів по контуру або всередині кактуса. Наявність западин і вгинань свідчить про скритність, такий малюк говорить куди менше, ніж знає. Оптимізм – зображення «радісних» кактусів, використання яскравих кольорів у варіанті з кольоровими олівцями. Тривога – переважання внутрішнього штрихування, переривчасті лінії, використання темних кольорів у варіанті з кольоровими олівцями. Жіночність – наявність м’яких ліній і форм, прикрас, квітів. Якщо кактус має опуклості – значить, дитина відкрита і простодушна. Екстравертованість – наявність на малюнку інших кактусів або квітів.

Номер слайду 7

Прагнення до домашнього захисту, почуття сімейної спільності – наявність квіткового горщика на малюнку, зображення домашнього кактуса. Відсутність прагнення до домашнього захисту, почуття самотності – зображення дикоростучого, пустельного кактусу. Чим яскравіший кактус – тим більш життєрадісним є досліджуваний. Якщо ж він похмурий і в малюнку переважають темні тони – значить, необхідно якщо не бити на сполох, то хоча б дізнатися причину.

Номер слайду 8

Розміщення на аркуші. Малюнок у центрі означає нормальний рівень самооцінки, відсутність незадоволеності своїм становищем і якихось особливих домагань. Чим сильніше малюнок зрушується вгору, тим вища самооцінка, і відповідно, чим нижче малюнок – тим менше впевненості в собі. Зрушення вліво означає – присутність в характері рис інтроверта, вправо – схильність до екстраверсії. Розмір кактуса також має значення, чим крупніший малюнок, тим більш вираженим є прагнення до лідерства, наполягання на своїй думці як єдиній вірній.

Номер слайду 9

Характеристика ліній і сили натиску на олівець. Тут слід зазначити, що чим сильніший натиск на олівець, уривчастість ліній, використання внутрішнього штрихування, тим більше автор малюнку схильний до імпульсивності, тривожності, пригніченості настрою. Більш тонкі лінії, певна «легкість» натиску, вільність ліній в малюнку, присутність елементів, що додають кактусу привабливість, позитив, що викликають симпатію говорять про більш поступливий, м’який характер особистості, почуття гумору, позитивний настрій, відкритість. Наявність зигзагів, різких виступів розглядається як замкнутість, обережність. Необхідно звернути увагу безпосередньо на форму кактуса. Хитромудра, химерна і вітіювата форма говорить про демонстративність.

Номер слайду 10

Домашній або дикоростучий? Подивіться як росте кактус. Якщо він намальований у квітковому горщику, то це інтерпретується як бажання домашнього затишку, прагнення до створення сім’ї, орієнтування на будинок, сімейне вогнище. Відповідно дикий, неокультурений, намальований в пустелі кактус уособлює собою самотність усвідомлено вибрану або вимушену. Якщо кактус «росте» на малюнку «з нізвідки», тобто відсутня навіть найменша основа – значить і в реальності немає опори у вигляді домашнього затишку, людина, можливо, не планує створення сім’ї або має будь-які труднощі, проблеми з близькими людьми і підсвідомо відчуває неприйняття, відторгнення, брак домашньої захищеності.

Номер слайду 11

Наявність голок (один з найважливіших елементів). В реальності кактуси в залежності від видів можуть мати довгі, гострі і рідкісні голки; більш короткі і часті; дуже короткі, які практично не колються. На цьому і будується трактування малюнку. Чим довше, більше за кількістю і гостріші голки, тим вороже, агресивніше в спілкуванні характер автора «кактусу». Але в той же час голки можуть розглядатися як певного роду захист від навколишнього середовища, необхідний для збереження цілісності особистості. Все залежить від того наскільки голкам приділена увага, чи зроблений акцент на них за допомогою штрихування, сильного натиску або інших елементів.

Номер слайду 12

Наявність «діток» на кактусі. Є думка, що «дітки» на кактусі позначають насправді дітей, або вже наявних, або планованих в майбутньому. Найчастіше «дітки» зустрічаються на «одомашнених» кактусах, що вже означає прагнення до створення сім’ї. Присутність додаткових елементів. Це можуть бути написи, підписи під малюнками, пояснення, а також інші тварини, рослини і т.д. Ці додаткові елементи мають важливе значення для характеристики малюнка в цілому, вони дають можливість тлумачити його більш повно і точно.

Номер слайду 13

Звичайно, дані ознаки не можна вважати єдино вірними: на уявлення дитини про кактус можуть вплинути побачені ним раніше малюнки в книжках і телевізійні передачі. У будь-якому випадку, не бійтеся задавати навідні запитання, чому кактус вийшов саме таким, а не яким-небудь іншим.

Номер слайду 14

Після завершення малюнка дитині в якості доповнення можна задати питання, відповіді які допоможуть уточнити інтерпретацію: 1. Цей кактус домашній або дикий? 2. Цей кактус сильно колеться? Його можна помацати? 3. Кактусу подобатися, коли за ним доглядають, поливають, удобрюють? 4. Кактус росте один або з якоюсь рослиною по сусідству? Якщо зростає з сусідом, то, яке це рослина? 5. Які у кактуса є сусіди? 6. Коли кактус підросте, то, як він зміниться (голки, обсяг, відростки)?

Номер слайду 15

Дитячі малюнки

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Презентації
Додано
24 листопада 2023
Переглядів
742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку