Впровадження інноваційних форм
у виховну роботу позашкільного закладу освіти.
З метою виховання громадянина-патріота України, шанобливого ставлення до національних надбань українського народу, наслідування найкращих прикладів мужності та звитяги борців за свободу та незалежність України Указом Президента України від 13 жовтня 2015 року № 580/2015 була затверджена Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки.
Центр дитячої та юнацької творчості розробив шляхи реалізації «Стратегії», ефективно працював протягом чотирьох років. Цей навчальний рік є підсумковим, тому педагогічний колектив спрямував гурткову та виховну роботу на поглиблення, моніторинг, пошук нових підходів соціалізації особистості вихованців з питань національно-патріотичного виховання. Була впроваджена інноваційна форма - тематичний лепбук національно – патріотичної спрямованості.
Лепбук дослівно з англійської - «наколінна книга»: "lap" - коліна, "book" - книга. Лепбук - інтерактивна папка для дітей і особлива організація навчального, виховного матеріалу на певну тему. Це саморобна інтерактивна папка з кишеньками, міні-книжками, віконцями, рухливими деталями, вставками, які дитина може діставати, перекладати, складати на свій розсуд.
Мета:
ознайомити дітей з цікавою формою проектної роботи по створенню лепбуків;
навчити разом з дорослими виготовляти шаблони, підбирати матеріал, виконувати пошук в мережі Інтернет інформації, створювати індивідуальні інтерактивні папки, працювати з лепбуками;
розвивати креативність, зацікавленість, охайність, відповідальність за доручену справу, вміння працювати з канцелярським приладдям;
виховувати, працюючи з виготовленими лепбуками, любов до рідного краю, духовності, моральності, гордість що ми Українці.
Рекомендований вік вихованців 7-12 років.
Етапи діяльності:
Для виготовлення лепбуків необхідні наступні матеріали:
картон-основа (картонна папка або аркуш цупкого паперу формату А3); папір (білий, кольороваий, папір для скрапбукінгу з різними кольорами і текстурою); принтер / або ручки, олівці, фломастери, фарби; звичайні і фігурні ножиці; клей і / або скотч; степлер; декоративні елементи в разі потреби (гудзики, паєтки, брадси, підвіски, скріпки, засушені листя, наклейки, вирізані з журналів тематичні картинки і т.д.)
Завдання заняття: узагальнити знання вихованців про Україну, познайомити з новою цікавою інформацією, навчити індивідуально працювати з матеріалом, відокремлювати найважливіше, дискутувати; мотивувати дітей любити свій край, вивчати історію, автентичність народних ремесел, традицій.
Метод стимулювання інтересу до пізнання: створення цікавої ситуації, реалізація виховного потенціалу, відкриття незнаної України.
Тип заняття комбінований.
Вид заняття: екскурсія по Україні за допомогою лепбуку, використання інформаційних технологій, взаємонавчання вихованців.
Форма заняття нестандартна.
Обладнання: лепбуки, мультимедійне обладнання, комп’ютер з інформаційними папками по темам, заохочувальні листівки.
Очікуваний результат: навчити максимально використовувати матеріали лепбуків, зацікавити дітей, відчути бажання більше дізнатися про Україну, залучити до проектної діяльності, сформувати громадянські компетентності.
Хід заняття:
І. Вступна частина
Педагог повідомляє тему заняття «Моя Україна», на екрані протягом 5 хвилин демонструється ролик про Україну.
Знайомство з експертами /підготовлені діти - помічники/, які роздають лепбуки кожному вихованцю і протягом заняття допомагають «мандрувати кишеньками лепбука», визначають найактивніших.
Педагог ставить перед дітьми завдання: протягом 10 хвилин ознайомитися з матеріалами лепбука, визначитися яка інформація їм відома, що нового дізналися, підготувати 2 питання для дискусії по темі.
II. Основна частина
Індивідуальна робота вихованців з лепбуками.
Дискусія:
/Дискусійний матеріал супроводжується показом відеороликів/.
Творче завдання. За обраним шаблоном виконати витинанку. Витинанка, від українського слова «витинати», тобто «вирізувати», «вивертати» - це вид давньослов'янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва. Включає сюжетні та орнаментальні прикраси житла - ажурні, силуетні тощо. Витинанці властива лаконічність й вишуканість зображальних засобів. Близька до неї техніка створення силуету. Витинанки виготовляються з допомогою ножиць і паперу.
Підведення гуртківців до узагальнень, висновків.
III. Заключна частина
Загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та негативних моментів. Рефлексія. / Рефле́ксія (від лат. reflexio — «повертаюся назад») - метод самоаналізу знань і вчинків, їх значень та меж. Педагогічна рефлексія - наслідок взаємодії вчителя з учнем, який полягає у зворотньому зв’язку від учня після засвоєння масиву поданої вчителем інформації./
Експерти повідомляють свої результати і дарують найактивнішим вихованцям заохочувальні листівки.
Відео - сюжет 2 хв. «Незнана Україна».
Бажаючих запрошують прийняти участь у створенні лепбуків «Синельникове - частинка України».
Паспорт лепбука
1.Міста України.
Яке місто ви бачите на картинці, що ви знаєте про це місто?
Умань /Софіївський парк/
Одеса /Дюк/
Львів /Собор Св.Юра/
Вінниця /обл рада/
Івано – Франківськ /площа/
Дніпро /цирк/
Харків /привокзальна площа/
Чернівці / університет/
Чернігів / Антонійови печери
Ужгород /Епіскопська резиденція/
Житомир /Соборна площа/
Луцьк /замок Люберта/
Київ /Площа Богдана Хмельницького/
Запоріжжя /Хортиця_Січ/
Херсон /Пам’ятник першим кораблям/
Які з цих міст ви відвідали? Про які цікаві міста України ви ще знаєте?
2. Видатні Українці.
Кого з цих людей ви знаєте? Чому їх називають видатними?
Тарас Шевченко |
Григорій Сковорода |
Леся Українка |
Олександр Усик |
Богдан Ступка |
Михайло Грушевський |
Сергій Бубка |
Ліна Костенко |
Джамала |
Іван Мазепа |
Леонід Каденюк |
Богдан Хмельницький |
Борис Патон |
Володимир Вернадський |
Ярослав Мудрий |
Роксолана |
Перегляд відео – матеріалу «Видатні постаті України» /2.31хв/
Спочатку давайте згадаємо українських письменників і поетів. Які ви знаєте вірші про Україну?
БАТЬКІВЩИНА
Моя рідна Батьківщина
Має назву Україна.
В мене й нація своя –
Українець в мами я.
Є у мене й рідна мова,
Де вкраїнське кожне слово.
О.Довгий
УКРАЇНА
Україна —
Рідний край.
Поле. Річка.
Зелен гай.
Любо стежкою
Іти -Тут живемо
Я і ти!
РІДНИЙ КРАЙ
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
Ігор Січовик
ДО НАС ЖУРАВЛИК ПРИЛІТАВ
До нас журавлик прилітав,
Він гарні віршики читав
Про синє небо і весну,
Про Чорне море і Десну,
Про Україну – рідний край...
Ти ще раз, друже, прилітай!
Ігор Січовик
СОНЯЧНИЙ ДІМ
Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»
А. Німенко
ПРО НАШУ УКРАЇНУ
Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну,
Її лани, зелений гай,
В саду — рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками:
Та й ми співаємо пісні -
Змагається він з нами!
М. Познанська
МОЯ УКРАЇНА – ЦЕ ПІСЕНЬКА МАМИ...
Моя Україна – це пісенька мами,
Розлогі лани колосяться хлібами,
Вишневі садочки, лелеки на хаті.
Купають ставочки хмарки пелехаті.
Моя Україна – то мамина ласка,
Червона калина, бабусина казка.
Це соняхи в цвіті, горобчиків зграя…
Я кращої в світі країни не знаю.
Л. Савчук
ПРО УКРАЇНУ
Я тримаю у руці
Кольорові олівці.
Хочу я намалювати
Кримські гори і Карпати.
Степ і пагорби Дніпрові,
І озера, і діброви,
І веселку, і калину,
Чорне море і Дунай –
Все це наша Україна,
Наш чудовий рідний край!
Наталія Зарічна
МАЛЕНЬКА ВКРАЇНОЧКА
А я дівчинка маленька,
Україна — моя ненька...
Край Карпатський — батько мій -
Любий серцю, дорогий.
В мене стрічка у косичці,
Файні квіти на спідничці,
З гір водичка у відерці,
А Вкраїнонька у серці.
Через річку, через поле
Я піду по стежці в гори
І смерічці заспіваю,
Як я землю цю кохаю.
Хай почує спів мій пташка
І замріяна ромашка,
І усі карпатські села,
Бо щаслива я й весела.
І. Тучак
ЖУРАВЛИК
З далекого краю,
З далеких світів
Журавлик на крилах
Додому летів,
Минав океани,
Ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани:
- Чия це земля,
Чиї це долини,
Чиї це луги,
Чию це калину
Гойдають вітри!
Впізнав батьківщину:
- Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
Л. Пилип’юк
З ТОБОЮ
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, -
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
П. Осадчук
МАТИ-УКРАЇНО!
Перше наше слово з нами повсякчас,
Мати-Україно, ти одна у нас!
Ниви і діброви, і садів окрас —
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж одна у нас!
Хай же мир і дружба поєднають всіх,
І дзвенить дитячий безтурботний сміх.
Нам зоріє доля світла і ясна.
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж у нас одна!
М. Сингаївський
РІДНА ХАТА
Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї,
Наче вміють говорити,
Там ясніше сонце сяє,
Там солодше пахнуть квіти.
Різні в світі є країни,
Гарні є і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще в рідній хаті.
ЯК ТИ ЛЮБИШ УКРАЇНУ
— Як ти любиш Україну,
Мій маленький друже?
— Нашу рідну Україну
Люблю дуже, дуже!
— З Україною нікого
В світі не боюся.
І щоранку я до Бога
За неї молюся.
Щоб була щаслива, дуже,
Щоб була багата.
Я люблю її так дуже,
Як маму і тата.
О. Лупій
ДОБРИЙ ДЕНЬ, МАТУСЮ УКРАЇНО (Пісня)
Добрий день, матусю Україно!
Сходить сонце радості й добра.
Україно, я твоя дититна,
Крапелька великого Дніпра.
Приспів:
Україно моя, золоті твої поля,
Небо ніжно-голубе, що під ним усе цвіте.
Яблуневі сади і смерекові ліси,
Ніжна пісня солов`я - рідна матінка Земля.
Не дивись, що я така маленька,
Час мине - я швидко підросту
І усю любов свого серденька
Я тобі в дарунок принесу.
Приспів:
Україно моя, золоті твої поля,
Небо ніжно-голубе, що під ним усе цвіте.
Яблуневі сади і смерекові ліси,
Ніжна пісня солов`я - рідна матінка Земля.
Н. Рубальська
УКРАЇНА МОЯ
- Що таке Україна?-
Я спитав в журавля.
- Працьовита країна,
там багата земля!
Я спитав у лелеки:
- Де найкращі поля?
- Облітав я далеко,
краще наших нема!
Я спитав у синиці:
- Де смачніше вода?
В Українських криницях
- відповіла вона.
- Хто найкраще співає?-
Я спитав солов'я.
-Та хіба ж ти незнаєш?
Україна моя!!!
НЕЗАЛЕЖНА І ЄДИНА
Що то, діти за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?
У якій, скажіть, країні
Клімат лагідний, м’який?
Бог відводить буревії,
Негаразди всіх стихій?
Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.
У якій іще країні
Так земля родить охоча?
Наче пісня солов’їна –
Мова ніжна і співоча?
Гори є і полонини,
Є моря, річки, ліси…
Загалом, то є країна
Невимовної краси!
Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.
Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.
Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – Україна!
УКРАЇНКА
Я - Українка! Горжусь і радію,
Що рідною мовою я володію.
Шевченковим словом умію писати.
Слова мелодійні і вірші писати.
Я - Українка! Живу в Україні,
На вільній, єдиній моїй Батьківщині.
Де все мені в радість: Ліси і садки,
Озера й річки і глибокі ставки,
Лани неосяжні,
і гори й долини.
Цвіт білосніжний у лузі калини.
В душі моїй солодко грає сопілка.
Бо я з України!
ДЕ НАЙКРАЩЕ МІСЦЕ НА ЗЕМЛІ?
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
— Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі? —
Сонце усміхнулося здаля:
— Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина — то найкращий край!
КОЛЬОРОВІ МІСТА
Мов дивна мапа, олівці:
Червоний – місто Чернівці.
Оранжевий – Одеса-мама,
Хоч кольорів там – ціла гама!
Нас кличе жовтий без утоми
До себе в гості у Житомир!
Як на ланах зелене збіжжя,
Зелене місто Запоріжжя.
А старовинний Борислав
Блакитну барву нам прислав.
По синій навіть важкодуми
Спішать мерщій куди? У Суми.
Лиш фіолетовий і досі я
Ще не назвав. Це ж – Феодосія!
Всі кольори запам’ятати
Поможуть вам міста, малята!
Володимир Верховень
УКРАЇНСЬКА КРАСА
Краси такої не знайдеш ніколи,
Краса, яка розквітла в Україні,
Втішається зерном родюче поле,
І дзвінко чути співи солов’їні.
Купається роса в зелених травах,
Калина запишалася в намисті,
Гуляє промінь сонця на отавах,
І хвилі в ріках вітер гонить чисті.
Юлія Хандожинська
БЕРЕГИНЯ ДУШІ
Україно моя, берегиня,
Ти колиска, пісень глибина,
Україно моя, Батьківщина,
Ти, як батько і мати одна.
Хай радіють, зростають в нас діти,
Різнобарв’ям рясніють сади,
Нам без тебе ніяк не прожити,
Ми у тебе, а в нас є лиш ти.
Юлія Хандожинська
БАТЬКІВЩИНА
Нема землі такої, як у нас,
Сміється колосок, низько схилився,
Вона – земля єдина із окрас,
Де ти, де я на світі народився.
Десь у полях, лісах, гущавині,
Де вітер неспокійний заблудився,
Де трави перешіптують пісні,
Де обрій сонцю тихо поклонився.
Чужих земель ніколи не шукайте,
Чужих стежок не змушуйте топтати,
В своїх краях щасливі виростайте,
Де Батьківщина рідна ненька–мати.
Юлія Хандожинська
ОДНА УКРАЇНА
Країн є багато на світі
Та тільки одна Україна!
Це там, де волошки у житі
Це там, де моя Батьківщина.
Де птахи у небо летять
І зтрушують легкі пір’їнки,
Де друзі горою стоять,
Де в квітах сховались домівки.
Юлія Хандожинська
МОЯ УКРАЇНА
Україно моя солов’їна,
Народились ми в твоїх казках,
Твоя мудрість в вишневих перлинах
Процвітає, мов маки в полях!
Я для тебе від серця найкращі
Заспіваю чарівні пісні,
І нехай, наче квітка зростає,
Слава й гордість твоєї душі!
Юлія Хандожинська
БАРВИСТІ ПЕРЕВЕСЛА
Барвисті мови перевесла,
Хай не зникають, а живуть,
Із діда прадіда воскресла,
Її величність, сила, суть.
Мова в піснях, віршах лунає,
В небо молитвою летить,
Хто рідну мову забуває,
В країні нічого робить.
Мова, як світла вишиванка,
Бринить у сонячнім раю,
І де б не була, завжди зранку,
Зігріє душеньку мою.
Юлія Хандожинська
МИ - ВІЛЬНІ!
Від серця й до серця – одна Україна,
Козацький ще дух не погас,
Сьогодні не впадемо ми на коліна
В складний, непростий для всіх час.
Ми – нація, дух міцний, ті, хто повстали
Із заходу, сходу, дорослі й малі,
Ми стільки вже бачили всього й втрачали
Що ми не підемо з своєї землі!
Юлія Хандожинська
УКРАЇНКОЮ Я НАРОДИЛАСЬ
Українкою я народилась
І сприймаю усе так, як є,
Я з дитинства співать научилась
В серці пісня зі мною живе.
Я народилась тут, і тут живу,
Де цвіт калини, липи пахнуть медом,
Біжу через роки я до батьків
І щастя мені більшого не треба.
Моя родина тут, мій рідний край,
Додолу трави гнуть сріблясті роси,
Із джерела я черпаю кришталь,
А травами прикрашу довгі коси.
Знаю дороги із порогу поведуть,
Із сумом тихо скажу: «Прощавай!»
Зміняє ніч на день, та не забуду
Улюблений батьківський рідний край.
Бо все тут почалося із батьків,
Які дали любов мені і крила,
Життя відкрили на широкий світ,
Щоб я була для них тільки щаслива.
Юлія Хандожинська
Запрошуємо бажаючих прочитати вірш який сподобався.
А зараз давайте спробуємо написати вірша разом. Для цього кожному потрібно придумати речення яке буде закінчуватися даним словом:
_____________________________________________________________родина
_____________________________________________________________Україна
_____________________________________________________________краю
_____________________________________________________________кохаю
_____________________________________________________________жити
_____________________________________________________________творити
_____________________________________________________________дороги
_____________________________________________________________тривоги
_____________________________________________________________калина
_____________________________________________________________дитина
_____________________________________________________________лелеки
_____________________________________________________________далеко
_____________________________________________________________мрії
_____________________________________________________________надії
_____________________________________________________________бажання
_____________________________________________________________сподівання
Експерти зачитують вірш, який був написаний вихованцями.
4.Народна мудрість.
Яке прислів’я вам сподобалося? Як ви можете його прокоментувати.
5.Ремесло.
Який вид діяльності ви бачите на картинці?
Яке ремесло було одним із перших на Україні і чому? Що таке автентичність? Яким регіонам України притаманне конкретне ремесло? На вашу думку сьогодні актуальні українські промисли та ремесла. Чи сучасно сьогодні носити елементи українського національного одягу? Особисто у вас є вишиванка?
6.Народні казки.
З якої казки ілюстрація? Про що ця казка? Яка мораль цієї казки? А зараз дізнаємось хто справжній знавець українських казок. Експерти зачитують назву казки, а ви з корзинки, що знаходиться на столі, берете паперову смужечку. У кого буде найбільша кількість смужечок той переможець /переможець отримує книжку з українськими народними казками/.
|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
26 |
|
|
|
|
27 |
|
|
|
|
28 |
|
|
|
|
29 |
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
31 |
|
|
|
|
32 |
|
|
|
|
33 |
|
|
|
|
34 |
|
|
|
|
35 |
|
|
|
|
36 |
|
|
|
|
37 |
|
|
|
|
38 |
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
40 |
|
|
7.Творче завдання
Діти з лупбука обирають шаблон витинанки і за допомогою ножиць вирізають, а потім наклеюють на основу та декорують.
1