Проектна діяльність з учнями у позашкільному закладі

Про матеріал
Суть проекту полягає у відродженні та збереженні традицій, звичаїв українського народу кожним громадянином держави, що є справжнім проявом патріотичних почуттів своєї Батьківщини.
Перегляд файлу

1

 

Згурівська музична школа

Сектору культури, молоді і спорту

Згурівської районної ради

 

 

 

 

 

Автор

Костюк Галина Іванівна,

викладач декоративного мистецтва

 

 

 

 

 


Актуальність проекту

«Наш оберег ішов з землі, 
Коли нас скіфами ще звали. 
І талісман той берегли, 
І щастя в доленьці шукали. 
Або коли була війна, 
І ворог йшов на схил Дніпровий, 
Чи то котилася чума, 
Чи хтось був дуже тяжко хворий...» 
О. Онищенко 

У давнину людина відчувала тісні зв'язки з силами природи і ділила їх на добрі та злі, причому добрі були оберегами від злих. Людина відчувала потребу в  захисниках - оберегах. Обері́г — найдревніший амулет щастя і гаразду, чарівний предмет, що призначений захищати свого власника. Також вважається, що він може принести удачу, попередити про небезпеку, поліпшити стан здоров'я. Через це обереги набули популярності ще з давніх-давен.

Люди пов'язували віру в добро, успіх, щастя з певними символами в оберегах. Обереги завжди  мали захищати людей і їх світ від негараздів: нечисті, нещастя, злиднів, захворювань,  смерті худоби, псування харчів тощо. Оберіг призначений для того, щоб створити захисне поле між своїм власником і небезпекою, магічно захистити його, зробити невидимим і невразливим до неї або ж відвернути небезпеку, чи наділити те, що він охороняє, захисними властивостями, здатними чинити опір злу.

Оберег на шиї, біля серця або на поясі був дуже поширеним. Контакт із тілом,  постійне нагадування про себе мали неабиякий психологічний ефект: це заспокоювало, надавало сили, впевненості, а при віддаленні від домівки - ще й зігрівало спогадами про батьківщину, про рідних. Та з часом ми стали забувати про славні традиції наших пращурів.

Сьогодні ми живемо у складний і неспокійний час, коли в суспільстві продовжує наростати соціальна напруженість, не припиняються різного роду конфлікти, недоброзичливість, злобність, агресивність, розпочалися воєнні дії на сході України. Все це призводить до занепаду духовної моралі підростаючого покоління. Ми намагаємося захистити себе, своїх рідних, свій дім, свою країну. І дуже часто такий захист  шукаємо у наших предків, звертаємося знову до оберегів.   

Адже оберег - це матеріалізована метафора доброго ангела, модель сили, яка  при  потребі  заступиться за тебе,  сконцентрує твої ж сили, захистить у біді. То чи не відродити обереги знову? 

Відродження та збереження традицій, звичаїв українського народу кожним громадянином держави є справжнім проявом  патріотичних почуттів своєї Батьківщини.

Основні поняття проекту:

оберег – магічний засіб, який охороняє людину та її найближче довкілля (дім, худобу, врожай тощо) від усілякої небезпеки: нечистої сили, чарів хвороб, хижого звіра тощо;

суть оберегу - в тому, щоб створити магічну перешкоду між об'єктом, який перебуває під опікою, і навислою загрозою, чудодійним чином сховати, заступити людину чи річ, зробити її невидимою, нейтралізувати згубну силу або знищити її, відігнати небезпеку наділити опікуваний об'єкт захисними властивостями і здатністю протистояти злу;

народні символи та обереги – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну іде мова.

національні символи та обереги - це закріплені в законодавстві країни офіційні знаки (зображення, предмети) чи звукові вираження, що в короткій формі виражають одну чи кілька ідей політичного, національного, історичного характеру і символізують суверенітет держави.

Мета проекту:

навчальна:

◊ формування уявлення про народні, національні обереги та їх символіку;

  ознайомити дітей з історією виникнення оберегів;

◊ ознайомити з легендами, повір’ями, пов’язаними з народними оберегами;

  познайомити з різновидами оберегів (наглядно);

  звернути увагу на оздоблення оберегів;

  пояснити символічне використання зерен та рослин на оберегах;

  вчити мислити та самостійно виконувати поставлені завдання;

розвивальна:

◊ розвивати інтерес до історичного минулого українського народу;

◊ розвивати творчі здібності дітей;

◊ розвивати вміння реалізувати власні задуми в практичній діяльності;

◊ розвивати самостійність та ініціативу;

◊ розвивати позитивні емоції під час виготовлення оберегів;

◊ розвивати вміння одержувати задоволення від результатів своєї діяльності;

виховна:

◊ виховувати ціннісне ставлення до народних звичаїв та традицій;

◊ виховувати повагу до культурної спадщини українського народу;

◊ виховувати любов до талановитого українського народу;

◊ виховувати любов та повагу до народних і національних оберегів та символів.

Завдання проекту:

  • навчання учасників проекту виготовляти обереги своїми руками;
  • вироблення навичок в оздобленні оберегів;
  • проведення благодійних акцій по виготовленню оберегів для воїнів АТО, учасників бойових дій на території інших держав, ветеранів другої світової війни;
  • цілеспрямовано сприяти формуванню у кожній особистості здатності, уміння розвивати свої моральні, інтелектуальні здібності для пізнання кращих духовних та культурних надбань нашого народу;
  • сприяти відродженню та збереженню кращих народних традицій;
  • формувати інтерес підростаючого покоління до джерел етнографії, традицій і звичаїв;
  • організовувати та проводити різноманітні виховні заходи, спрямовані на підвищення духовного розвитку молоді;
  • зібрання виготовлених оберегів для колекції;
  • виготовлення буклетів про обереги з описом  їх значення для життя людини.

 

Терміни реалізації проекту: січень – грудень.

Етапи реалізації проекту:

  • організаційно – підготовчий (січень);
  • організаційно – практичний (лютий – листопад);
  • узагальнено – аналітичний (грудень).

 

 

Заходи по реалізації проекту

 

№ п/п

Назва та суть заходу

Дата та місце проведення

Очікувані результати

1

Розповсюдження інформації про  старт  проекту «Обереги людської долі»

Січень.

Позашкільні заклади

Учнівська молодь, громадськість  взяли участь у реалізації даного проекту

2

Обґрунтування актуальності даної теми

Січень.

Позашкільні заклади

Всі учасники  зрозуміли значимість даної теми і взяли участь у реалізації проекту

3

Створення ініціативних груп

Січень.

Позашкільні заклади

Сформовані ініціативні групи 

4

Розподілення обсягу роботи між членами ініціативної групи

Січень.

Позашкільні заклади

Кожен член робочої групи отримав ряд завдань і обов’язків

5

Поширення ідей проекту через засоби масової інформації

Січень. Районна газета

Через ЗМІ висвітлити значення даної теми

6

Пошуково-інформаційна робота «Різновиди українських оберегів»

Січень-лютий. Мережа Інтернет, бібліотека

Збір матеріалів через Інтернет, бібліотеку про українські обереги в цілому. Оформлення папки «Українські обереги»

7

Усний журнал «З історії українських оберегів»

Лютий. На базі

позашкільних закладів

Ознайомити учнівську молодь з історією виникнення оберегів

8

Година національно-патріотичного спілкування «Національні символи-обереги України»

Лютий, на базі позашкільних закладів

Виявити знання вихованців про державний прапор, герб та гімн

9

Проведення благодійної акції «Оберіг воїну – захиснику»

Лютий, на базі позашкільних закладів

Виготовити обереги для воїнів АТО і відправити на передову

10

Бесіда за круглим столом «Українські національні обереги. Чи потрібно на них акцентувати увагу?»

Березень,

позашкільних закладів

Виявити знання учнівської молоді про національні обереги, їх значення і необхідність збереження. Виховувати повагу до національних символів та оберегів

11

Година цікавих повідомлень «Чи знаєте ви, що домовик сам обирає собі оселю та місце у домі?»

Квітень. На базі позашкільних закладів

Розповісти дітям про те, як з’явився домовичок – захисник нашої оселі

12

Майстер-клас «Домовичок своїми руками»

Березень-травень.

Позашкільні заклади

Навчити учнівську молодь виготовляти домовиків власними руками та оздоблювати їх, враховуючи символічне значення кожного матеріалу

13

Виготовлення буклету «Господар твого дому»

Травень. Позашкільні заклади

Ознайомити учнів із різновидом друкованої продукції – буклетом. Навчати дітей створювати буклети, правильно підбирати відповідний матеріал та фото

14

Виставка оберегів

Червень. Позашкільні заклади

Створити на базі позашкільних закладів колекцію оберегів, які найбільш поширені на Україні

15

Виготовлення національних оберегів «Українська символіка» (біомозаїка) 

Червень-серпень  (завдання  учням на літні канікули (за бажанням))

Створити колекцію «Українська символіка» (біомозаїка). Написати замітку у районну газету про учасників колекції з метою заохочення до творчої праці інших дітей

16

Проведення заняття з читанням легенд про народні обереги

Вересень, позашкільні заклади

Розширити уявлення учнівської молоді  про походження та значення оберегів

17

Заняття по виготовленню оберегів із природного матеріалу 

Жовтень-листопад, позашкільні заклади

Навчати  учнів виготовляти обереги із рогозу, гілочок іви тощо. Створити колекцію народних оберегів

18

Брейн-ринг «Обереги мого народу»

Жовтень,

 позашкільні заклади

Навчати учнів  займатися самоосвітою, поглиблювати знання про обереги

19

Бесіда «Як правильно вибрати для себе оберіг?»

Жовтень, позашкільні заклади

Навчати учнів правильно обирати для себе обереги

20

Година спілкування «Оберіг моїх предків»

Листопад, позашкільні заклади

Виявити знання учнів про свій родовід та використання оберегів у своїй родині

21

Конкурс на кращий оберіг

Листопад, позашкільні заклади

Розвивати уяву дітей, вміння самостійно працювати

22

Замітка в районну газету про проведений конкурс та його переможців

Листопад. Районна газета

Висвітлити у ЗМІ діяльність найбільш успішних учнів з метою заохочення й інших дітей

23

Проведення акції «Подаруй оберіг другу»

Грудень, на базі загальноосвітніх навчальних закладів, де навчаються діти соціально незахищених верств населення, інклюзивних центрів

Виготовити обереги для дітей-сиріт та дітей, переселених із зони АТО

24

Участь у районному етапі конкурсів «Український сувенір», «Скарби рідного краю»

Грудень, позашкільні заклади

Виготовлення виробів на конкурси. Участь у районній виставці декоративно-вжиткового мистецтва

25

Висловлення подяк про допомогу в реалізації проекту

Грудень, позашкільні заклади

Нагородити найактивніших учнів по реалізації проекту

26

Презентація проекту «Обереги людської долі»

Грудень, позашкільні заклади

Узагальнення результатів діяльності проекту через створену колекцію народних оберегів, колекцію національних символів та оберегів «Українська символіка» (біомозаїка), випуском буклетів про народні обереги

 

Партнери проекту:

  • керівники гуртків Будинку дитячої та юнацької творчості,
  • викладачі декоративного мистецтва музичної школи,
  • батьки.

Очікувані результати:

  • залучення учнівської молоді  до збереження традицій та звичаїв нашого народу;
  • зміцнення основ народних цінностей учнів, духовної розвиненості особистості кожної дитини; 
  • розвиток творчих здібностей, самоосвіти дитини, вміння самостійно працювати;
  • розвиток естетичного смаку дитини;
  • збагачення духовного світу учнівської молоді, вміння творити прекрасне;
  • виявлення творчо обдарованих дітей;
  • участь творчо обдарованих дітей у районних, обласних та всеукраїнських конкурсах;
  • участь  учнів у благодійних акціях;
  • вміння дітей співпрацювати з партнерами;
  • створення колекції народних та національних оберегів;
  • оформлення папки пошукової роботи «Українські обереги»;
  • вміння дітей створювати друковану продукцію – буклети;
  • учнівська молодь, яка бере участь у реалізації проекту, вчиться співпрацювати з викладачами, керівниками гуртків, батьками,

Фінансове забезпечення проекту:

  •  самозабезпечення,
  • батьки.

Соціальний ефект від впровадження проекту: займаючись пошуковою діяльністю, самостійно шукаючи шляхи розв’язання завдань, учнівська молодь опановує  навички дослідження, пошуку, творчості, які вони можуть використати у майбутній професійній діяльності. Реалізація заходів проекту сприятиме підвищенню їх значення в ідейному, національному вихованні дітей, суспільно - патріотичному становленні підростаючого покоління; підвищенню інтересу учнів до історії звичаїв та традицій українського народу, поглибленню національної самосвідомості.

 

Джерела:

  1. Кордонська А.В. Хатні обереги// Вивчаємо українську мову та літературу.-2009.-№ 26.- с. 32-39.
  2. Кравець  О.М. Сплетемо у вінок обереги рідної землі// Виховна робота в школі.-2008.-№6.-с. 37-38.
  3. Лукашенко Тетяна. Українські обереги своїми руками.-Х.: Віват, 2015.-224 с.
  4. Ляшенко З.М. Обереги рідного дому// Все для вчителя. - 2011.-№ 31-33.-с.98-100
  5. Мережа Інтернет.
  6. Хоменко В.,  Никитюк Г. Обереги своими руками: украшение и защита вашего дома. - Харьков: книжковый клуб «Клуб семейного досуга», 2010.

 

 

docx
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку