Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Проектна діяльність з учнями у позашкільному закладі

Про матеріал
На уроках декоративного мистецтва учні займаються таким цікавим видом діяльності як газетоплетіння. Це ще мало поширений різновид декоративно – прикладного мистецтва, але дуже цікавий, хоч і складний. Ми знаємо, що одним із найдавніших ремесел на Україні було лозоплетіння. Але у приміщенні заготовляти і зберігати лозу досить складно і її майже немає у наших краях в достатній кількості. Тому на уроці лозу замінено газетою, адже старі газети і журнали є в кожній оселі. Мистецтво плетіння є дуже корисним для дітей: розвиває моторику рук, привчає до охайності та пильності, знайомить з основами конструювання, виховує терпіння, вміння пояснити іншому, самостійність у роботі.
Перегляд файлу

1

 

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000730.jpgПохожее изображение

 

Ніколи не пізно відчути

Музику серця в душі,
Ніколи не пізно згадати 
Те, що забули усі…

Надія Пришляк

 

Назва творчого проекту: «Катерина».

Тематична спрямованість: практично – виховний.

Учасники проекту: учні Згурівської музичної школи, викладачі,  батьки.

 

І Організаційно – підготовчий етап

Актуальність творчого проекту. Лялька – це одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля. Здавна в кожній родині вона виконувала роль оберега. Вважали, що лялька є посередником між тими, хто живе зараз, та минулими і прийдешніми поколіннями. Вона  є одним з найцікавіших фольклорних напрямів і найдоступніших дітям творів мистецтва. Ляльки  дають змогу не загубити прадавню лялькову культуру нашої землі та залишити її для майбутніх поколінь.

У наш час на прилавках магазинів можна побачити багато гарних іграшок, на ринку є величезна кількість подібних товарів. Але вони зроблені на фабриці і не несуть тепла душі їхніх творців. Тому сьогодні досить актуальним є виготовлення ляльки власними руками. Лялька, зроблена своїми руками, - це не тільки захоплююче заняття, це завжди чудовий настрій після закінчення роботи і гарний настрій для тих, кому ця іграшка потрапляє в руки. Сьогодні інтерес до ляльки, виготовленої власними руками, зростає, бо це ще є чудовим і цінним подарунком для рідних і друзів.

Мета творчого проекту:

1. навчальна:

- ознайомити учнівську молодь з історією виникнення лозоплетіння, з історією створення ляльки,

- познайомити з різновидами ляльок,

- звернути увагу на одяг ляльки та його забарвлення,

- ознайомити із традиційним українським одягом та символікою його кольорів,

- вчити плести ляльку та одяг для неї за допомогою газетної трубки,

- вчити мислити та самостійно виконувати поставлені завдання;

2. розвивальна:

- розвивати інтерес до історичного минулого українського народу, творчості знаменитих поетів та письменників,

- розвивати творчі здібності дітей,

- розвивати вміння реалізувати власні задуми в практичній діяльності, за прочитаним твором створити образ героїні (героя),

- розвивати самостійність та ініціативу,

- розвивати художню уяву, естетичний смак, координацію рухів у процесі виготовлення ляльки,

- розвивати вміння одержувати задоволення від результатів своєї діяльності;

3. виховна:

- виховувати ціннісне ставлення до народних звичаїв та традицій,

- виховувати любов до талановитого українського народу,

- виховувати повагу до культурної спадщини українського народу,

- виховувати бажання продовжувати і розвивати традиції українського народу,

- виховувати охайність під час виконання роботи.

Об'єкт творчого проекту: лялька Катерина (за поемою Т.Г.Шевченка «Катерина»).

Основні поняття творчого проекту:

- лялька -дитяча іграшка у вигляді фігурки людини. З давніх-давен майже в кожній українській хаті були власні традиції та звичаї у виготовленні ляльок;

- авторська лялька — художня лялька, створена конкретним автором, яка є унікальним, продуманим до найменших подробиць образом, найтоншою ручною роботою з використанням найрізноманітніших матеріалів і авторських прийомів;

- Т.Г.Шевченко - видатний український поет, прозаїк, драматург, художник, політичний і громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Все його життя і творчість були присвячені українському народу;

- поема «Катерина» - соціально – побутова поема Т.Г.Шевченка про долю української дівчини Катерини;

- традиційний одяг – національний одяг українців, створений на різних етапах розвитку України.

Завдання творчого проекту:

- ознайомити учнівську молодь із твором великого українського поета Т.Г.Шевченка поемою «Катерина»,

- обговорити та уявити образ героїні твору,

- навчити учасників проекту творчо мислити, плести ляльку за допомогою газетної трубки,

- за зовнішнім описом дівчини уявити її одяг і сплести,

- розфарбувати одяг Катерини відповідно до кольорів шевченківського часу,

- формувати інтрес учнів до джерел етнографії, традицій і звичаїв українського народу.

Завдання творчого проекту полягають також у формуванні компетентностей:

- пізнавальної, яка забезпечує оволодіння знаннями і поняттями про культуру і традиції українського народу, побут, вірування, суспільство,

- діяльнісної (проектно-технологічна), що забезпечує формування практичних вмінь та навичок особистості,  здатність учнів застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно перетворювальній діяльності,

- етнокультурної, яка навчає дітей  зберігати та відроджувати культурні цінності народу, усвідомлення власної причетності до мистецьких цінностей, національної культури; обізнаність та практичні вміння виконання виробів декоративно-ужиткового мистецтва, успішна адаптація в поліетнічному суспільстві.

Новизна творчого проекту. Сьогодні на полках магазинів, на базарах ми бачимо велику кількість різноманітних ляльок, сувенірів та виробів, виготовлених із  паперу та інших матеріалів, які стали модними. А на уроках декоративного мистецтва можна все це виготовити власними руками і безкоштовно.

На уроках декоративного мистецтва учні займаються таким цікавим видом діяльності як газетоплетіння. Це ще мало поширений різновид декоративно – прикладного мистецтва, але дуже цікавий, хоч і складний. Ми знаємо, що одним із найдавніших ремесел на Україні було лозоплетіння. Але у приміщенні заготовляти і зберігати лозу досить складно і її майже немає у наших краях в достатній кількості. Тому на  уроці лозу  замінено газетою, адже старі газети і журнали є в кожній оселі. Трубочки, скручені з газети, мають властивість лози, тому з них можна виготовляти різні красиві вироби.  Мистецтво плетіння є дуже корисним для дітей: розвиває моторику рук, привчає до охайності та пильності, знайомить з основами конструювання, виховує терпіння, вміння пояснити іншому, самостійність у роботі.

 

ІІ Конструкторський етап

2.1 Історична довідка із проблеми творчого проекту. Лялька — модель людини, часто немовляти. Для дитини лялька товариш і підлеглий.  Лялька з давніх-давен була оберегом нашого народу. Традиція виготовляти ляльки пішла ще з язичництва. Вона є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Її робили для того, щоб пішов або, навпаки, припинився дощ. Або для того, щоб забрати хворобу від людини. Залежно від події робили різні ляльки. Якщо для шлюбу, то ляльки виготовляли дуже ретельно. Ляльку вбирали в український одяг. Існувало повір'я, що якщо діти дуже часто і довго бавляться лялькою, то сім'я скоро чекатиме на поповнення.

Сучасні ляльки виготовляють з тканини й пластмаси, в історії використовувалися різні матеріали: дерево, порцеляна, камінь, кістка, солома, віск, глина тощо. Загалом, ляльку часто виготовляли з будь-якого підручного матеріалу.

Зазвичай ляльками граються дівчатка, але вони використовуються також як елементи декору, стають предметами колекціонування не лише для дітей, а й для дорослих.

Сучасні виробники ляльок часто роблять їх у вигляді персонажів популярних кінофільмів, мультфільмів, книг. Чимало фільмів виходять на екрани водночас із випуском відповідних ляльок: спайдерменів, шреків, чебурашок, карлсонів та інших. Дуже популярною на сьогодні стала лялька, виготовлена власноручно.

 2.2 Аналіз виробів – аналогів

Опрацювавши літературу, були підібрані вироби – аналоги.

 

 

 

 

Похожее изображениеПохожее изображение

 

 

 

 

 

№1 №2

При виготовленні цих ляльок використані газетні трубочки різних кольорів, кольорові стрічки, штучні квіти   та мереживо. Ляльки зроблені у стилі «панночка».

 

Похожее изображение

№3. При виготовленні даної ляльки  використані трубки із кольорових журналів, а також намисто.

Картинки по запросу газетоплетение куклы

 

 

 

 

 

 

 

 

№4. Лялька - «японка» сплетена із кольорових газетних трубочок, а також використані  дерев'яні шпажки.

 

№п\п

Критерії аналізу виробів-аналогів

№1

№2

№3

№4

1

Особливості плетіння виробів

+

+

+

+

2

Естетичність

+

+

+

+

3

Оригінальність

+

+

+

+

4

Поєднання техніки виконання

+

+

+

+

5

Практичність

+

+

+

+

 

Всі розглянуті зразки відповідають призначенню та вимогам композиційної будови виробу. Але для проектування я  вирішила створити свій образ ляльки, пов'язаний із нашими народними українськими традиціями, якої немає навіть в мережі Інтернет. Тому взяла образ Катерини із поеми Т.Г.Шевченка «Катерина». Я вважаю, що виготовлення такого виробу (дівчини – українки) для учнів і всіх бажаючих дасть змогу ще раз пригадати творчість великого Кобзаря, історію життя нашого народу, етнографію, розвивати творчу уяву, самостійність у роботі.

2.3 Вимоги до проектованого виробу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4 Ескізне проектування. Опис зовнішнього вигляду виробу – ляльки «Катерина»: технологія плетіння ляльки Катерини побудована на поєднанні декількох технік, серед яких можна назвати: просте та фігурне плетіння виробу, оздоблення стрічкою з українським орнаментом, кольоровою стрічкою, сухоцвітами  та штучними квітами. У готовому вигляді лялька Катерина  являє собою образ дівчини (паперова основа), прикрашений знизу сорочки, на рукавах та фартушку стрічкою з кольоровим орнаментом, а голова – кольоровою стрічкою зі штучними квітами; на плечі дівчина держить коромисло з відрами, в які поміщені букетики квітів голубого і жовтого кольорів.

 

ІІІ Технологічний етап

3.1 Правила техніки безпеки та гігієни праці.

Правила поводження з ножицями:

користуйся ножицями з круглими кінцями,

клади ножиці на стіл так, щоб вони не виступали за край кришки столу,

не працюй тупими ножицями і ножицями з послабленим шарнірним кріпленням,

при роботі уважно стеж за лінією розрізу,

під час різання притримуй матеріал лівою рукою так, щоб пальці були осторонь від леза ножиць,

не тримай ножиці кінцями вгору, не залишай у розкритому вигляді,

не ріж ножицями на ходу і не підходь до товариша під час різання,

передавай ножиці товаришеві лише в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину (кінцями до себе).

Правила безпеки при роботі з клеєм:

1. з клеєм поводьтесь обережно -клей отруйний;

2. клей потрібно наносити на поверхню виробів тільки пензлем;

3. не можна, щоб клей потрапляв на пальці рук, обличчя, особливо — до очей;

 4. коли клей попадає в очі, треба негайно промити їх у великій кількості води;

 5. після закінчення роботи слід обов’язково вимити руки та пензлик;

 6. при роботі з клеєм необхідно користуватися серветкою.

3.2 Технологічна картка послідовності виготовлення виробу «Катерина»

 

№п/п

Зображення операції

Технічні умови виконання

Технологічна операція

1

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000397.jpg

Готуємо газетні трубки

 

Старі газети порізати на тонкі полоси (приблизно 5-6см)

2

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000760.jpg

 

Кожну полосу, починаючи з куточка, скрутити у тонкі трубки

3

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000761.jpg

Плетем тулуб ляльки

Для плетіння тулуба ляльки потрібні газетні трубочки, клей ПВА, двохлітрова  пляшка з-під фанти

4

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\IMG_20181101_100159.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\IMG_20181101_100139.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\IMG_20181101_100042.jpg

 

Беремо 9 трубочок. П'ять кладемо рівно,а рештою перекладаємо: піднімаємо 1,3,5 трубочки і кладемо одну із чотирьох, опускаємо трубки, піднімаємо 2,4 трубки і кладемо другу із чотирьох і т.д.

5

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\IMG_20181101_100322.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\IMG_20181101_100233.jpg

 

Переклали трубки – це основа. Беремо нову трубку, з одного кінця намазуємо клеєм, кладемо від початку до основи і починаємо плести, по черзі піднімаючи та опускаючи трубки з основи

6

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000675.jpg

 

Плетемо по колу. Якщо трубка закінчилася, беремо іншу, один кінець намазуємо клеєм, тоншу сторону трубки всовуємо у товщу

7

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000724.jpg

 

Основу плетіння міряємо до дна пляшки

8

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000759.jpg

 

Якщо сплетена основа відповідає дну пляшки, то пляшку перевертаємо і починаємо її обплітати, одною рукою придержуючи основу. Для зручності плетіння пляшку можна поставити у будь – яку посудину, наприклад чашку

9

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000757.jpg

 

Проплівши половину, пляшку можна перевернути і поставити на дно (для зручності) і плести далі

10

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000707.jpg

Плетем голову ляльки

Беремо другу пляшку з-під фанти, відрізаємо верх пляшки (круглу частиу)

11

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000751.jpg

 

Відрізану частину пляшки приєднуємо до плетеного виробу (можна клейовим пістолетом приклеїти, щоб не совалася) і продовжити плести далі

12

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000701.jpg

 

Обплівши голову до кінця, беремо лише половину трубок і продовжуємо плести далі

13

 

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000703.jpg

 

 

Плетемо стільки, щоб покрити верхню частину зрізаної пляшки, тобто заокруглюємо голову

14

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000708.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000731.jpg

 

Відрізаємо лишні трубочки, але не до кінця (залишаємо лише приблизно 3см) і засовуємо їх у вже сплетені

15

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000677.jpg

Плетем одяг - плахту

Для плахти беремо довгі трубочки і короткі

16

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000723.jpg

 

До довгої трубочки приклеїти приблизно 15 коротких трубочок (залежно від того, який обхват плахти ви хочете зробити). З одного боку приклеїти нову трубочку і нею переплітати кожну приклеєну трубочку

17

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000745.jpg

 

Сплести плахту відповідної довжини, лишні трубочки відрізати і позагинати

18

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000726.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000749.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000725.jpg

Плетем фартук

Фартук плететься аналогічно плахті (використовувати короткі трубки, довгі лише для переплітання). Довжина фартука повинна бути трохи коротшою від плахти

19

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000748.jpg

Плетем пояс

Беремо 6 довгих трубок (по дві) і плетемо звичайну косичку

20

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000706.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000706.jpg

Плетем руки

Беремо приблизно 18-20 трубок, тугенько зав'язуємо з одного кінця, плотненько до зав'язаних трубок з одного боку приклеюємо нову трубку, якою переплітаємо всі зав'язані трубки по черзі (плетемо 2 однакові деталі)

21

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000727.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000424.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000695.jpg

Формуємо ляльку

За допомогою клейового пістолета поєднуємо всі сплетені деталі у єдиний виріб. Ліву руку трохи зігнути і приклеїти, щоб вона гарно держалася

22

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000755.jpg

Плетем косу

Із дев'яти довгих трубок сплести косу

23

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000741.jpg

 

Приклеїти косу до голови ляльки

24

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000677.jpg

Плетем відра

Для відер беремо короткі і довгі трубки. Основу робимо із коротких трубок, а плести довгими (плететься аналогічно основі тулуба ляльки)

25

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000675.jpg  

 

Плетемо по колу. За основу беремо маленьку чарочку і її обплітаємо до кінця

26

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000694.jpg

 

Всі трубки обрізаємо і загинаємо, лише по середині з обох боків залишаємо невеликої довжини трубки, які з'єднуємо разом, щоб утворилися ручки

27

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000683.jpg

 

 

Плетем коромисло

Міняємо техніку плетіння. Беремо три трубки і перекладаємо їх навхрест

28

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000442.jpg

 

Плетемо лише перекладеними трубками: беремо одну із них і перегинаємо через дві наступні, потім беремо другу із двох перегнутих і перегинаємо знову через дві наступні і так плетемо по колу

29

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000693.jpg

 

Довжину коромисла міряємо по ляльці. На другому кінці коромисла трубки приклеюємо, а лишні відрізаємо. Щоб зігнути обидва кінці коромисла, вставляємо по маленькому кусочку дроту

30

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000742.jpg

Фарбуємо готовий виріб

Для фарбування беремо невелику посуду (наприклад чашку), щіточку, водоемульсійну фарбу, кольорові барвники (обличчя і кінцівки рук фарбуємо у розовий колір, тулуб ляльки, руки і фартук – у білий, плахту – у голубий) (водоемульсійну фарбу змішати з 2-3 каплями відповідного барвника). Після висихання фарби, ляльку можна полакувати

31

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000704.jpg

Декорування ляльки

Щоб прикрасити ляльку, використовуємо кольорові стрічки, тесьму з українським орнаментом

32

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000686.jpg

 

Тесьму з голубим орнаментом приклеюємо навколо шиї, на груди, на руки (зверху і внизу), внизу фартука

 

 

33

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000687.jpg

 

На косі зав'язуємо вишневу стрічку

 

 

 

 

 

34

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000705.jpg

 

На праве плече ляльки приклеюємо коромисло з відрами

 

 

 

 

 

 

35

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000697.jpg

 

Голову перев'язуємо вишневою стрічкою і по обидва боки приклеюємо червоні маки (штучні квіти)

 

 

 

 

36

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000699.jpg

 

У відеречка можна помістити невеликі букети із сухоцвітів ( у даному випадку жовтий і голубий кермек)

 

 

 

 

 

37

 

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000730.jpg

 

 

 

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000719.jpg

 

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000736.jpg  

 

На обличчя приклеюємо очі і червоний ріт. Наш виріб готовий – шевченківська українська Катерина. Це гарний сувенір і оберіг для рідних і друзів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3 Розрахунок собівартості виготовленого виробу

 

№ п/п

Назва матеріалів

Ціна за одиницю вимірювання, грн.

Витрати матеріалу, м

Вартість витрат, грн.

1

 Старі газети

-

-

-

2

Водоемульсійна фарба

1л, 30 грн.

30г

10грн.

3

Кольорова фарба

(голуба, коричнева, чорна)

3 шт. по 18грн.(54грн.)

0,36грн.

4

Вишнева стрічка

1м по 2грн.

50см

1грн.

5

Стрічка з українським орнаментом

1м по 1грн.

1грн.

6

Штучні квіти

1 букет по 15 грн.

2 квітки

2,5грн.

7

Сухоцвіти

-

-

-

8

Клей пістолетний

1 по 8 грн.

Приблизно 3 частина

2,40грн.

Всього

17,26грн.

 

3.4 Витрати на електроенергію

Вартість витрат на електроенергію під час виготовлення виробу:

1 кВт/год. • 0.68грн. • 3 хв. = 2.04 грн.

 

ІVЗаключний етап

4.1 Критерії оцінки проекту. Технологічні критерії:

- пофарбований та полакований виріб із газети  зберігатиметься довго, витрати мінімальні;

- технологія плетіння дотримана, складність і об’єм – середня;

- доцільність виробу - використовується за призначенням.

Естетичні критерії :

- декоративність, естетична привабливість, гармонійність, композиційна цілісність.

- правильно підібрана кольорова гама;

- виріб сприймається виразно, вносить в інтер’єр елементи сучасного колориту, побудованого на давніх традиціях українського народу.

4.2 Екологічна оцінка об'єкту діяльності. Виготовлений виріб екологічно чистий, тому що виготовлений з паперу. Подібні вироби можна виготовляти із відходів паперового виробництва або газет, які люди просто спалюють або викидають. Своїм проектом пропоную продовжити життя паперу в такому красивому виробі. Повітря буде чистішим, ліси будуть збережені, енергоресурси будуть зекономлені! 

 

Висновок. Розробка творчого проекту «Катерина» будується на народних традиціях, зокрема на традиції виготовлення і дарування української традиційної ляльки. Робота над творчим проектом дозволяє ближче вивчити народні традиції, ознайомитись із культовими виробами та виробами декоративно-ужиткового мистецтва, традиційним українським одягом та символікою його кольорів; формувати ряд компетентностей; розвивати інтерес до історичного минулого українського народу, естетичне сприйняття народної творчості, розвивати креативне мислення, художню уяву, естетичний смак при виконанні проекту, опанувати методи роботи з новими матеріалами.

Лялька «Катерина»  відповідає таким вимогам:

- оригінальна;

- проста у виготовленні;

- виготовлена у народному традиційному стилі, що є дуже популярним сьогодні;

- не потребує великих матеріальних витрат.

Під час виконання творчого проекту «Катерина» учні  більше ознайомилися з народною лялькою,  вивчили історію виникнення традиційних народних ляльок, їх класифікацію, ознайомилися з матеріалами, що використовують для їх виготовлення; навчилися використовувати основні технологічні прийоми, які застосовують для плетіння  ляльок за допомогою газетної трубки.

Ця оригінальна лялька може стати чудовим подарунком чи оберегом.

 Речі, які виготовлені своїми руками, приносять більше задоволення, ніж куплені.

Лялька не народжується сама, її створює людина. Лялька знаходить життя з допомогою уяви волі свого творця. Як частина культури людства, лялька  зберігає у своєму образі самобутність і характерні риси того, який народ її створював. У цьому вся головна цінність.

 

Список використаної літератури творчого проекту «Катерина»:

  1. Воропай О. Звичаї нашого народу: етнографічний нарис.- К.: Пульсари, 2012.- Т.1-2.
  2. Демчук М. Берегиня – ляля // Колосок.- 2008.- №1.- С. 40-41.
  3. Кордонська А. Хатні обереги// Вивчаємо українську мову та літературу.- 2009.- №26.- С. 32-39.
  4. Культура і побут населення України: Навч. Посібник.- К.:Либідь, 1993.-С. 116-136.
  5. Ляшенко З.М. Обереги рідного дому// Все для вчителя.-2011.- №31-32.- С. 98-100.
  6. Скуратівський В. Обереги людини// Берегиня.- 2008.- №1.- С. 82-89.
  7. Шевченко Т.Г. Кобзар.- К.: Веселка, 1998.- 486 с.

 

Інтернет ресурси:

http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream 

http://oblosvita.com/navigaciya/skrynka/trudove/

 

 

 

 

 

 

Додатки

Методичні рекомендації

щодо виготовлення ляльки

за допомогою газетних трубочок

 

Лялька, як і багато інших іграшок, може стати другом для дитини, з яким іноді можна поділитися мріями і переживаннями, знайти розраду в складні моменти. У грі дитина передає своє уявлення про відносини, життя, оточуючих її події. З такою помічницею легше запам’ятати назви різних частин тіла, предметів одягу. Процеси, що відбуваються в повсякденному житті, теж запам’ятовуються за допомогою гри: з лялькою можна піти на прогулянку, розповісти їй казочку, нарядити її. Тому ляльки виготовляли з давніх давен і по сьогодення. Матеріал для ляльок теж підбирали різний. Одним із них є газета, тобто газетні трубочки.

Історія плетіння бере свій початок глибоко в давнину, але використання газет як вихідний матеріал-це порівняно новий спосіб, доступний кожному, хто знайде трохи часу на вивчення азів цього нехитрого мистецтва. Доступну сировину-газети можна  знайти у власній поштовій скриньці, яка регулярно наповнюється рекламною продукцією та іншими безкоштовними виданнями. Цей матеріал можна використати для плетіння красивих і корисних речей, одними з яких є різноманітні ляльки. Для дітей, які знають ази плетіння, це дуже легко зробити.

Як вибрати, яку ляльку сплести? У мережі Інтернет можна знайти багато різних  ляльок – аналогів, але серед них немає жодної ляльки – українки. Тому пропоную сплести саме українку. Перш ніж плести ляльку, потрібно визначитися з її образом. А найкращий образ українки можна знайти у творах Тараса Григоровича Шевченка. Для дітей, які мало знають творчість поета, це дасть змогу розширити свій кругозір, а для старших дітей – більш досконало розібратися з жіночими образами. Саме у поемах Кобзаря чітко показаний образ дівчини, жінки, їх життя, одяг, побут. І це дасть  змогу краще втілити все це  в образ ляльки.

Обравши конкретний твір, наприклад поему «Катерина», можна влаштувати літературні читання, під час яких обговорити епоху, в якій жила дівчина, її сім'ю, одяг та побут. І уже в уяві дітей виникне той образ дівчини, яку вони схочуть сплести. Можна підготувати для дітей також цікаву вікторину по краєзнавству. Це також розширить кругозір дітей. І уже після цього можна проектувати саму ляльку: обговорити з дітьми її розмір, в який український одяг її нарядити, що вона буде робити (у даному випадку з коромислом на плечах). Спроектувавши ляльку, можна переходити до її плетіння.

Поетапне плетіння ляльки :

  • спочатку плететься тулуб ляльки, основою для якого є дві пляшки з-під «Фанти» (одна ціла, а з другої зрізується кругла її частина і з’єднується з цілою пляшкою за допомогою пістолетного клею),
  • окремо плетуться дві руки, плахта, фартух, коса, пояс до фартуха, два відеречка (за основу можна взяти маленьку чарочку), коромисло,
  • всі ці деталі приклеїти до тулуба за допомогою пістолетного клею,
  • готову ляльку пофарбувати (кольори за уявою дітей, але не забувати про символіку кольорів традиційного українського одягу),
  • для декору взяти: кольорову стрічку (зав’язати заплетену косу та голову), стрічку з українським орнаментом (наклеїти на рукава, шию, груди  і на низ плетеного виробу, показавши, що дівчина одягнена у вишиту довгу сорочку, яка виглядає з-під плахти, на фартух), штучні квіти (приклеїти до стрічки з обох сторін голови, як колись носили дівчата), букетики сухоцвітів (помістити у відеречка).

Лялька Катерина готова. Це прекрасний подарунок рідним, близьким і друзям.

При виготовленні даного виробу використовуються інноваційні технології, зокрема, проектна технологія. Досвід роботи показує, що це допомагає формуванню пізнавальної активності, самостійності, розвитку індивідуального та творчого мислення учнівської молоді. Під час навчальних занять проектно – технологічна діяльність дітей сприяє активізації їх мислення, допомагає осягнути самих себе, відчути радість від отриманих результатів власної діяльності, сприяє більшій можливості для організації самостійної дослідницької, пошукової, творчої діяльності. Використовуючи проектний метод навчання, учні  засвоюють усю технологію розв’язання завдань – від постановки питання до результату, що впливає на формування базових і ключових компетентностей.

Спробувавши одного разу самостійно сплести ляльку з газетних трубочок, ви вже не зможете зупинитися, вашій фантазії не буде меж!

 

C:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000716.jpgC:\Users\Галина Іванівна\Desktop\Гурток\Майстер-клас Катерина\file000730.jpgF:\Гуртки\Зразки виробів\2014-2015\09.12.2014.jpgF:\Гуртки\Зразки виробів\2014-2015\09.12.2014.jpg

docx
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку