Проектна діяльність з учнями у позашкільному закладі

Про матеріал
Базується проект на розвитку творчих здібностей учнівської молоді та їхніх індивідуальних уподобань; вивченні досвіду роботи педагогів Київщини, України; досвіді кращих педагогічних працівників позашкільного навчального закладу; різноманітних формах виховного та навчального процесу.
Перегляд файлу

1

 


        Назва проекту: «Організаційно – методичний супровід освітньої діяльності творчо обдарованої молоді позашкільного навчального закладу».

Тематична спрямованість: практично – виховний.

Автор проекту: Галина Іванівна Костюк, заступник директора з навчально-виховної роботи, викладач декоративного мистецтва  Згурівської музичної школи.

Учасники проекту: викладачі, керівники гуртків, психологи, батьки, класні керівники, діти.

 

Характеристика проблеми творчо обдарованої молоді

Пошук творчої молоді з метою підтримки їхнього розвитку має велике соціальне значення. Як показують спеціальні дослідження, дуже низький відсоток людей, що належать до категорії творчо обдарованих, створюють ті нові культурні  й технічні цінності, які є основою благополуччя всього людства або певної нації.

Визначити обдарованість дуже складно. Насамперед тому, що складно відповісти на запитання, кого слід вважати творчо обдарованим. Особливо, якщо пошук відбувається серед дітей і молоді, коли їхні потенційні можливості ще зовсім не виявлені. Більшість педагогів – практиків схиляються до думки, що до групи творчо обдарованих учнів можуть бути віднесені ті, які:

  •                  мають вищі за інших дітей інтелектуальні здібності, творчі можливості;
  •                  мають активну пізнавальну потребу;
  •                  займаються самоосвітою;
  •                  відчувають радість від розумової і творчої праці.

Для творчо обдарованих дітей також характерна висока швидкість розвитку інтелектуальної та творчої сфер, глибина і не традиційність мислення, але із багатьох причин на певному етапі розвитку дитини можуть бути виявлені далеко не всі ознаки обдарованості.

 

Актуальність проекту

Здатність творчості є дар природи;

 акт творчості в душі творить є велике таїнство;

 хвилина творчості є хвилина

великого священнодійства.

 В. Бєлінський

Праця педагога у позашкільному навчальному закладі проходить у світі дитинства і про це не можна забувати ні на хвилину. Можна сказати, що це особливий світ, який ні з чим не порівняти. Цей світ дитинства треба добре знати педагогу і в ньому треба вжитися. Дитинство – це, перш за все, емоційне пізнання навколишнього світу, пізнання серцем того, що дитина бачить навколо себе, що вона робить сама. Від ставлення педагога до дітей залежить їх успіх, бажання вчитися, працювати, творити. Творчість – це діяльність, яка породжує щось нове, що відрізняється неповторністю, оригінальністю та підкреслює індивідуальну особливість дитини. Здатність до творчості, поєднана з високим інтелектуальним рівнем, — це виняток, рідкісне явище у звичайному позашкільному житті. Завдання педагога — створювати умови, за яких схильність дітей до нового, нестандартного, їхнє бажання самостійно вирішувати поставлені завдання можуть набути розвитку;  дбайливо плекати таланти, починаючи з найменших літ.

Наша молодь – майбутнє країни і кожен педагог повинен допомагати юності розвинутися в яскраву індивідуальність. Навколо стільки цікавого, й учні позашкільного закладу мають уміти побачити різноманітність природи, людей, наук, мистецтв. Тому педагоги повинні зробити так, щоб кожен учень позашкільного закладу знайшов своє вподобання, розвинув творчі здібності й став яскравою особистістю.

Упровадження у позашкільному закладі даного проекту дає можливість:

  • для викладача, класного керівника, керівника гуртка: підвищувати свою кваліфікацію, оволодівати сучасними педагогічними технологіями, отримувати більше задоволення від своєї праці, поліпшувати стосунки з батьками учнів, психологами, колегами;
  • для учнівської молоді:  самостійно здобувати знання з різних джерел, користуватися набутими знаннями, розвивати індивідуальні творчі здібності, творчо мислити і працювати, підвищувати рівень самоповаги та самоконтролю, поліпшувати взаємини з батьками та педагогами, у  колективі створюється особлива атмосфера дружби, довіри, підтримки;
  • для позашкільного закладу: здійснювати внесок у розвиток творчої особистості учнівської молоді, організовувати позашкільну занятість дітей, поліпшувати якість знань, сприяти зниженню рівня правопорушень, насильницької поведінки, вживання психоактивних речовин тощо;
  • для батьків: відчувати, що в дітей є різні інтереси та захоплення, спостерігати, як діти стають впевненішими та відповідальними, стосунки з дітьми стають відвертішими.

Зміст проекту

Творчо обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість, честь України, її світовий авторитет. Кожна обдарована дитина – індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Недарма видатні діячі нашої держави надавали виняткового значення формуванню розумового потенціалу українського громадянина, вважаючи, що тільки еліта може просувати суспільство й державу до висот досконалості.

Проект «Організаційно – методичний супровід освітньої діяльності творчо обдарованої молоді позашкільного навчального закладу» забезпечує комплектність навчально – методичних матеріалів, оцінювання ефективності навчально – виховного процесу, підготовку педагогів, взаємодію з батьками, психологами, керівниками гуртків, викладачами музичної школи, вчителями загальноосвітніх навчальних закладів.

Робота за проектом здійснюється за трьома рівнями:

 -  початковий — навчання  розвивального спрямування, що сприяє виявленню творчих здібностей дітей, розвитку їхнього інтересу до творчої діяльності;

  - основний — навчання, при якому  розвиваються стійкі інтереси гуртківців, надається додаткова освіта, задовольняються потреби у професійній орієнтації;

- вищий — навчання за інтересами для юних талантів, обдарованих дітей та юнацтва.

Базується проект на розвитку творчих здібностей учнівської молоді та їхніх індивідуальних уподобань; вивченні досвіду роботи педагогів Київщини, України; досвіді кращих педагогічних працівників позашкільного навчального закладу; різноманітних формах виховного та навчального процесу.

Творчість учнів за даним проектом багатогранна, тому виявляється в різних сферах діяльності. Особливо яскравими є творчі здобутки дітей в районних, обласних, Всеукраїнських, Міжнародних  конкурсах, завдання яких – допомогти дітям реалізувати свої творчі задуми та навчати працювати над пошуковими роботами.

У рамках проекту проводиться ціла низка різноманітних заходів: анкетування, тестування, тренінги, свято обдарованих дітей, участь творчо обдарованих дітей у конкурсах, конференціях, святах, виставках, акціях тощо.

Цікавою справою проекту є робота індивідуальних та творчих груп обдарованих дітей з виготовлення різноманітних виробів на районні, обласні, Всеукраїнські, Міжнародні конкурси.

Зміст проекту визначається загальним змістом виховання учнівської молоді, який передбачає розумове, моральне, тру­дове, естетичне і фізичне виховання.

Результати діяльності даного проекту разом із фото та письмовою розповіддю висвітлюється на сторінках періодичних видань, на сайті позашкільного навчального закладу.

Основні поняття проекту:

- здібності — особливості людини, які допомагають їй успішно оволодіти тим чи іншим видом діяльності, професією, удосконалюватися, ефективно виконувати функціональні обов'язки в складних ситуаціях;

- обдарованість — наявність у людини сприятливих задатків і здібностей до будь-якого одного або декількох видів діяльності. Про людину судять за характером розвитку її здібностей і оволодіння знаннями, навичками, уміннями, беручи до уваги успіхи, рівень досягнень у практичній діяльності. Пізнавальні потреби є основною умовою розвитку обдарованості;

- обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності;

- творча обдарованість – високий розвиток творчих здібностей, схильностей і прагнень до творчої роботи;

- талант – природна обдарованість і видатні здібності до певної діяльності (мистецької, наукової, політичної, художньої). Своєчасне розпізнання таланту допомагає його становленню.

Мета проекту:

  • вивчення індивідуальних особливостей дітей, їх уподобань, талантів;
  • забезпечення учнів відповідною літературою для самоосвіти;
  • участь дітей у роботі гуртків за відповідними напрямками;
  • проведення навчально – виховних заходів, що сприяють розвитку інтересів учнівської молоді, розширюють їхній світогляд і вчать мислити творчо;
  • збудити у дитині віру у власні сили і можливості, всебічно формувати людську особистість;
  • навчати дитину вчитися й переконати її в тому, що вона сама визначає свою долю.

Завдання проекту полягає в

  • пошуку і цілеспрямованому виявленні обдарованих дітей; 
  • закріпленні, збагаченні та поглибленні знань, набутих у процесі навчання, застосуванні їх на практиці;
  • розширен­ні загальноосвітнього кругозору учнівської молоді, формуванні в них наукового світогляду, вироблення вмінь і навичок самоосві­ти;
  • формуванні інтересів до різних галузей науки, техніки, мистецтва, спорту, виявленні і розвитку індивідуальних творчих здібностей та нахилів;
  • створенні максимально сприятливих умов для інтелектуального, духовного, морально - етичного, фізичного розвитку особистості;
  •  організації дозвілля учнів, культурного відпочинку та розумних розваг;
  • поширен­ні виховного впливу на дітей у різних напрямах виховання;
  • вихованні національно-свідомого громадянина України. 

 Принципи виховання творчо обдарованих дітей у позашкільному навчальному закладі:

а) добровільний характер участі: діти можуть обирати профіль занять за інтересами. Керівники гуртків, викладачі  повинні ретельно продумувати зміст занять, використовувати організаційні форми виховної роботи, нові, ще не відомі учням факти, форми і методи, які б посилювали їх інтерес;

б)  суспільна спрямованість діяльності дітей: цей прин­цип вимагає, щоб зміст роботи занять,  гуртків, клубів та інших форм діяльності позашкільного закладу відповідав загальносуспільним потребам, відображав досягнення сучасної науки, техніки, культури і мистецтва;

в)  розвиток ініціативи і самодіяльності учнів: у позашкільній діяльності слід враховувати ба­жання дітей, їх пропозиції, щоб кожен із них викону­вав цікаву для себе роботу;

г)  розвиток винахідливості, дитячої технічної  та художньої творчості: під час занять перед дітьми слід ставити завдання пошукового характеру, приділяти особ­ливу увагу творчому підходу до справи тощо;

ґ)  використання ігрових форм, цікавість, емоційність: реалізація цього принципу передбачає використання пізнавальних ігор та ін.

Нормативно – правове забезпечення:

♦ Державна національна програма "Освіта";

    ♦  Конвенція ООН про права дитини;

    ♦ Закон України "Про позашкільну освіту";

♦ Постанова Кабінету Міністрів України " Про затвердження програми розвитку позашкільних навчальних закладів на 2018-2020 роки";

   ♦ Указ  Президента  України  "Про  додаткові  заходи  щодо державної підтримки обдарованої молоді";

  ♦ Указ Президента України "Про гранти Президента України для обдарованої молоді";

   ♦ Положення про позашкільний заклад;

   ♦ Концепція громадянського виховання особистості в умовах української державності;

♦ Обласна програма з питань роботи з обдарованою молоддю.

Форми виявлення творчо обдарованих дітей:

тестування дітей, бесіди з батьками; 

  •      анкетування; 
  • інтелектуальна гра; 
  • змагання, конкурси, фестивалі, виставки, свята; 
  • конкурсний відбір.

Методи, які сприяють ефективній роботі з творчо обдарованими дітьми:

♦ повага до бажання дітей працювати самостійно; 

♦ індивідуальний підхід до особистості учня. Врахування психологічних особливостей; 

♦ створення розкріпаченої атмосфери, виключення будь-якого тиску на дитину; 

♦ схвалення результатів діяльності в одній галузі з метою спонукати бажання випробовувати себе в інших галузях діяльності;

♦ підкреслення позитивного значення індивідуальних відмінностей;

♦ надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють на відміну від інших, точку зору і у зв’язку з цим відчувають тиск з боку ровесників; 

♦ здобуття максимальної користі з хобі, захоплень та індивідуальних нахилів;

♦ заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності;

♦ терпиме ставлення до можливого безладдя;

♦ переконання дітей, що педагог є їхнім однодумцем, а не ворогом. 

 

Терміни реалізації проекту: п’ять навчальних років.

Етапи реалізації проекту:

  • організаційно - підготовчий (перший навчальний рік),
  • організаційно – практичний ( з другого по четвертий навчальні роки),
  • узагальнено – аналітичний (п’ятий навчальний рік).

 

 

Шляхи реалізації проекту:

№ п/п

Зміст роботи

Відповідальні

Підготовчо - організаційний етап

 

1

Визначення актуальності даної проблеми для позашкільного закладу

 

2

Визначення мети та чітких завдань проекту

 

3

Виявлення учасників проекту, створення ініціативної групи

 

4

Залучення партнерів до реалізації проекту

 

5

Поширення інформації про впровадження в практику роботи позашкільного закладу проекту «Організаційно – методичний супровід освітньої діяльності творчо обдарованої молоді позашкільного навчального закладу»

 

6

Випуск інформаційного вісника «Запрошуємо до співпраці»

 

7

Проведення анкетування та роз’яснювальної роботи

 

8

Формування групи творчо обдарованих дітей та вивчення їх запитів, інтересів, уподобань, поглядів та позиції як учасників проекту

 

9

Планування просвітницьких та навчальних заходів відповідно до мети проекту

 

10

Розробка сценаріїв та планів виховних заходів

 

Організаційно – практичний етап

 

11

Ознайомити педагогів з пам’яткою «Як співпрацювати з обдарованою дитиною?»

 

12

Виявлення здібних та обдарованих дітей шляхом спостереження та діагностики. Складання картотеки

 

13

Формування педагогічного колективу, готового працювати з обдарованими дітьми. (робота творчих груп, розвиток творчого потенціалу педагогів в інтерактивних формах, розробка методичних рекомендацій до роботи з обдарованими учнями, організація та проведення семінарів…)

 

14

Створення мережі гуртків, секцій, занять  за інтересами дітей

 

15

Анкетування «Визначення обдарованості дитини» тощо

 

16

Проведення тестування «Не прогав вундеркінда» тощо

 

17

Індивідуальна робота педагога з обдарованими дітьми

 

18

Індивідуальна та групова робота практичного психолога з обдарованими дітьми, включення до тренінгових груп, розвиток емоційної сфери, соціальна адаптація, опанування навичок спілкування, публічного виступу та ін. (за планом роботи закладу або на запит)

 

19

Професійна орієнтація та рекомендації для майбутнього навчання

 

20

Участь творчо обдарованих дітей у районних, обласних, Всеукраїнських, Міжнародних  конкурсах, змаганнях, фестивалях, виставках, конференціях, акціях тощо

 

21

Проведення творчо обдарованими дітьми  майстер класів для інших дітей

 

22

Участь творчо обдарованих дітей в організації та проведенні масових заходів позашкільного навчального закладу

 

23

Моральне та матеріальне стимулювання саморозвитку учнівської молоді  та педагогів (рейтинг педагогів, книга рекордів позашкільного закладу, облік результативності роботи педагога з обдарованими дітьми під час атестації та матеріальному заохоченні…)

 

24

Відзначення творчо обдарованих дітей подяками та грамотами позашкільного закладу, відділу освіти, районної ради та районної державної адміністрації; цінними подарунками, призами; екскурсійними поїздками тощо

 

Результативно – узагальнюючий етап

 

25

Висвітлення результатів роботи над проектом на сайті позашкільного закладу

 

26

Висвітлення результатів роботи над проектом на сторінках друкованих видань

 

27

Проведення свята творчо обдарованих дітей

 

28

Створення буклетів про творчо обдарованих дітей та їх творчих надбань; розповсюдження буклетів серед учнівської молоді та батьківської громадськості

 

29

Розміщення рубрики «Творчість юних» у брошурі «Визначні особистості мого краю»

 

 

Партнери проекту:

  • відділ освіти,
  • сектор культури, молоді і спорту,
  • адміністрація позашкільного закладу,
  • районна рада, районна державна адміністрація,
  • керівники гуртків,
  • педагоги,
  • батьківська громадськість,
  • головний редактор періодичних видань.

Очікувані результати:

  • створення банку даних творчо обдарованих дітей (електронного портфоліо),
  • створення наступності у роботі з творчо обдарованими дітьми,
  • розвиток самостійної творчої діяльності обдарованої дитини,
  • організація роботи творчо обдарованих дітей за принципом: «самі вирішили», «самі зробили», «самі відповідаємо»,
  • залучення творчо обдарованих учнів до творчих справ позашкільного закладу (участь у конкурсах, фестивалях, змаганнях, виставках, святах тощо),
  • формування вміння співпрацювати в колективі на принципах рівності, гласності, толерантності, чесності, демократизму,
  • творчо обдаровані діти, які беруть участь у реалізації проекту, вчаться самостійно працювати, допомагати в навчанні іншим, ставити перед собою мету, впроваджувати свої ідеї та відповідати за свої дії,
  • вироблення активної життєвої позиції,
  • самореалізація.

Соціальний ефект від впровадження проекту

Соціальне благополуччя  творчо обдарованої молоді є фундаментом стабільного розвитку держави. Тому проект «Організаційно – методичний супровід освітньої діяльності творчо обдарованої молоді позашкільного навчального закладу» допоможе нам, дітям подолати деякі громадські проблеми, сформувати модель колективної та індивідуальної участі творчо обдарованої молоді у відтворенні цінностей солідарності, милосердя, толерантності.

Самостійно шукаючи шляхи і способи розв’язання завдань і проблем, творчо обдаровані діти опановують навички дослідження, пошуку, творчості, які їм неодмінно знадобляться у майбутній професійній та громадській діяльності. Реалізація проекту також сприятиме підвищенню їх значення в ідейному, патріотичному, громадському вихованні, суспільно – політичному ставленні підростаючого покоління; підвищенню інтересу до історії свого краю, звичаїв та традицій українського народу; поглибленню національної самосвідомості творчої молоді позашкільного закладу.

 

 

Використані джерела:

1. Види творчості // Психолог.- 2006.- № 25 - 28.

2. Казачінер О.С. Організація навчання обдарованих учнів [Електронний ресурс].

3. Кульчицька О.І. Обдарованість: природа й суть. - 2007. - №1.

4.Розенова М. Обдаровані діти: психологічні проблеми розвитку, навчання й виховання [Електронний ресурс].

5. budynok.at.ua›index/obdarovani_diti/0-51

6. shag.com.ua›

7. master-vpu25.ucoz.ua

8. http://school.xvatit.com/index

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Долгова Медіна Джалалівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
1404
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку