Професійна майстерність

Про матеріал
Доповідь на тему: Професійна майстерність " Індивідуальна робота на уроках математики"
Перегляд файлу

Індивідуальна робота на уроках математики

Сучасний підхід до освіти, обумовлений необхідністю розуміння учіння як індивідуальну діяльність та як індивідуальну можливість. Індивідуалізація навчання - це система засобів, яка сприяє усвідомленню учнем своїх сильних і слабких можливостей навчання, підтримці і розвитку самобутності з метою самостійного вибору власних смислів навчання.

Індивідуалізація сприяє розвитку самосвідомості, самостійності й відповідальності та передбачає:

- індивідуально орієнтовану допомогу учням в усвідомленні власних потреб, інтересів, цілей навчання;

- створення умов для вільної реалізації заданих природою здібностей і можливостей;

 - підтримку учня у творчому самовтіленні;

- підтримку учня у рефлексії.

Індивідуалізація   означає підтримку і стимулювання розвитку в учневі того, що становить його унікальність і неповторність, оскільки випливає з внутрішньо емоційної спрямованості, формуючи життєво творчий потенціал особистості. Індивідуальна форма роботи покладена в основу особистісно-орієнтованого підходу.

Використання диференційованого підходу на уроках математики як основа формування індивідуалізму дитини.

Під диференціацією розуміють таку форму індивідуалізації, коли учні, схожі за певними індивідуальними особливостями, об'єднуються в групи для окремого навчання.

 Працюючи з дітьми, що мають різний рівень підготовки, поєдную індивідуальну, групову і фронтальну роботи. Кожний раз підбираю завдання, продумую до них систему питань таким чином, щоб в ході бесіди дати можливість висловитися учням, як слабим, так і сильним. Вважаю, що дуже важливо кожного учня, що відповів на задане питання, похвалити, відмітити його роботу і його просування уперед. Спостерігаючи за психофізіологічними особливостями учнів, стараюся враховувати їх в роботі. Додаткові питання (або якісь особливі фрази, спеціально підготовлені) адресую учням зі слабою слуховою пам'яттю, неуважним, розсіяним, учням з хорошою зоровою пам'яттю допомагає наглядність, з моторною - практична робота. Розвитку учнів з різним рівнем здібностей допомагають диференційовані завдання, картки, таблиці.  

Використання технологій різнорівневого навчання.

Рівнева індивідуалізація навчання - коли учні, навчаючись за однією програмою, мають право і можливість засвоювати її на різних рівнях, але не нижче загальнообов'язкового базового рівня.

До способів індивідуалізації навчання відносять:

 - під час пояснення нового матеріалу   зважати на учнів, для яких він може бути незрозумілим ;

- під час самостійної роботи частіше підходити до відстаючих учнів, допомагати і підбадьорювати їх;

- виконання індивідуального домашнього завдання;

- частіше здійснювати вибіркову перевірку зошитів учнів, яким важче дається навчання.

1 спосіб. Випередження. Контроль.

Вчитель на уроці старається дати більше інформації, ніж визначений програмою   або запропонований в підручнику. Сильна дитина засвоїть і те, що треба по програмі і те, що дано понад норму, а середній або слабий, тільки обов'язкову інформацію, ту яка відпрацьовується за програмою..

Після вивчення тем з урахуванням даних рівнів доцільно провести різнорівневі контрольні роботи  де 1,2,3,4 завдання даються по обов'язковій інформації, а 5 по додатковій, з метою перевірки, на якому рівні діти засвоїли матеріали просування і випередження.

2 спосіб. Диференціація по рівнях складності вправ і завдань.

При єдиній пізнавальній меті і загальному змісті вони повинні відрізнятися різною мірою трудності і діти йдуть до досягнення єдиної мети, але різними шляхами.

1 рівень - дозволяє тільки закріпити базові знання.

2 рівень - передбачає відображення учбового матеріалу, розвиток мислення, логіки.

3 рівень - творчі завдання

 

Індивідуалізація  самостійних робіт.

Індивідуальна  форма роботи з учнем орієнтує його на самостійне виконання навчального завдання на рівні його можливостей. Цю форму можна широко використовувати у ході програмованого або комп’ютерного навчання.

Це можуть бути картки із завданнями різного рівня: підготовлені вчителем конкретному учню з метою формування тих або інакших умінь,  або дитині надається можливість самостійного вибору рівня складності завдання по тій або інакшій темі.

Індивідуальні самостійні завдання (ІСЗ)  набувають особливого значення для усунення в учнів прогалин у знаннях з математики. Такі прогалини можуть бути виявлені за допомогою перевірочних ІСЗ, які приносять більшу користь, ніж фронтальна робота над помилками.   На етапі уроку засвоєння нових знань – осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежностей у виучуваному матеріалі до теми «Відсоткові розрахунки» використовую ІСЗ для визначення рівня засвоєння учнями нового матеріалу. Враховуємо, те що існує три види задач на відсотки, то такі ІСЗ складені таким чином,що кожен учень одержує свій варіант. Крім трьох основних видів задач, існують також складніші задачі на відсотки.. Якщо не всі учні справились з розв’язанням таких ІСЗ, я пропоную скласти алгоритм для спрощення розв’язання таких завдань. І вже за алгоритмом кожен учень має розв’язати домашнє завдання.

Мейкерство – це створення чогось своїми руками.  Наприклад,на уроці під час вивчення «Шкали» пропоную дітям дітям створити термометр. Також перегинаючи папір, можна утворювати кути та інші геометричні фігури.

Часто використовую для усного рахунку гру «Математична мозаїка» (коли приклади будуть розв’язані правильно, то відкривається картинка)

Домашня робота - особливий вигляд самостійної роботи. Одна з головних умов домашніх завдань - це доступність, отже, вчителю просто необхідно здійснювати диференціацію домашніх завдань. Обов'язково треба перевіряти домашні роботи, оцінювати і заохочувати творчість і пошук.

 

Нестандартні  уроки 

Формують  у учнів стійкий інтерес до вчення, знімають напруження, скутість, допомагають формувати навики учбової роботи. Нестандартні уроки надають глибокий емоційний вплив на дітей, завдяки чому у них формуються більш міцні, глибокі знання. Інтелектуально пасивні діти в ігрових, цікавих завданнях справляються з розв'язанням проблем, недоступних ним в стандартній учбовій діяльності.

Можна використати наступні види нестандартних уроків: уроки в формі змагань і гри (конкурси, КВН, вікторини і т. д.); уроки-подорожі; уроки-фантазії: урок-казка. Так само для запобігання перевантаженню    і підвищення пізнавального інтересу використовую в своїй роботі інтегровані уроки, що розвивають і творчі завдання, кросворди, математичні ребуси, головоломки, задачі у віршах, які сприяють успішному інтелектуальному розвитку і формуванню позитивної мотивації до вчення.

У підборі різноманітних прийомів і методів навчання спираюся на облік вікових психофізичних особливостей розвитку дітей і їх можливостей.  

 

Особливості  індивідуальної роботи на уроках під час війни.

Дистанційне навчання в умовах війни значно відрізняється від дистанційки, яка була в період карантину, спричиненого короновірусною інфекцією. Наразі всі учасники освітнього процесу переживають надмірне психологічне навантаження, що стає причиною проявів апатії у дітей, перевтомлення та вигорання у вчителів. Як   організовувати якісний навчальний процес з максимальним рівнем працездатності всіх його учасників  

Освітня експертка, співзасновниця школи для українських дітей-біженців у Литві Агне Клімчяускайте підготувала   поради українським учителям, аби запобігти  перевтомі та подолати учнівську апатію.

Школа зараз — про підтримку, а не про контроль

В умовах стресу, надмірного психологічного навантаження  та постійних переживань відсутня потреба в сухій інформації. Під час війни небагато дітей самостійно сидітимуть над підручниками,  якщо немає відчуття безпеки. Натомість є велика потреба в емоціях. Винятком є учні, для яких оцінки — це спосіб контролювати життя та не почуватися безпорадними. Тому вчителям варто змінити акцент на підтримку, а не на контроль. Психологічно розрадити дітей допоможе емоційно заряджений матеріал у вигляді екскурсії, перегляду цікавих відео сюжетів, прослуховування пісень. Дітей може захопити нова для них діяльність, інтерактивні завдання.  Можна запропонувати учням вести щоденник. Коли ти один і навіть коли страшно, ти можеш спілкуватися з папером, свої емоції чи почуття написати або намалювати.

Камери мають бути ввімкненими

Варто домовитися з учнями, що вмикати камери — це їхній обов’язок. Оскільки це  дає відчуття справжнього, реалістичного, що сприяє робочій атмосфері та надихає на навчання:  тебе бачать, ти бачиш, ти в класі, нехай і у віртуальному. Це дисциплінує, сприяє діловій атмосфері, допомагає комунікувати ефективніше.

Не допускати напруження між учнями

Дистанційно діти нині можуть підключатися хто — із закордонну, а хто — з підвалу, бо тривають бойові дії неподалік. І це треба враховувати. Треба знімати напругу між учнями, які в безпеці, й тими, які залишилися в країні, де триває війна. У кожної категорії свої проблеми. Діти, які виїхали за кордон, часом мають синдром біженця: апатію, відчуття ірраціональної провини і за те, що покинули Україну, і за те, що їм комфортно в новій країні. Ті, що залишилися, відчувають тривогу, нерідко страждають і можуть несвідомо шукати того, на кого можна вилити цей негатив.   Прояснення почуттів, розмова про них дають змогу уникнути відкритого конфлікту або мовчазної недоброзичливості.

Під час війни дітям важлива довіра

Дистанційне навчання змушує вчителя постійно шукати програми тестування, форми перевірки знань. І замислюватися: учень написав сам чи списав десь? Але прищеплювати академічну доброчесність важливо у звичайному житті.

Довіри в сучасній школі бракує. А особливо вона важлива дітям під час війни. Оцінки — не головне, якщо вчитель думає, як допомогти дитині та зрозуміти її. Є багато способів дати реалістичний фідбек. Є діяльність (скажімо, проєкти), в якій зрозуміло реальний рівень учня. Щодо оцінок, то якщо дитині все ж хочеться високих балів, хай їм радіє.

Якщо є змога, оцінки не варто ставити взагалі, доки воєнний час спричиняє стрес у школярів.

Відпрацьовувати завдання перед екранами — не вихід

Якщо на традиційному уроці цілком звично давати завдання на відпрацювання певних навичок, то в дистанційному навчанні це не працює. Якщо учням пропонують розв’язувати задачі або приклади на віддаленому уроці, вони не роблять їх, залишають на вечір, а інколи просто забувають.

Ефективним варіантом може бути робота на спільній віртуальній дошці. А ще краще — подавати відпрацювання навичок в ігровій формі.

 

Підліткам доручайте проєкти — і не заради результату

Дистанційне навчання має негативний вплив на соціалізацію підлітків, яким важливо спілкування з друзями, завойовування авторитету та отримання місця в колі друзів. Один зі способів розвивати комунікаційні здібності школярів — проєктна діяльність. Але доведеться не стільки вимагати результат, скільки задовольнити потреби учнів у спілкуванні. Проєкти для групи давати такі, щоб об’єднували, давали змогу побалакати з друзями. Адже радість спілкування у важкі часи та взаємопідтримка не менш вагомі нині, ніж формули та вправи.

 

 Ключовий  принцип, на якому має ґрунтуватися освітній процес в умовах війни – гнучкість. 

Кількість учнів, що не мають ґаджетів чи доступу до інтернету більша, ніж під час дистанційного навчання, зумовленого COVID-19. Під час війни є учні, які взагалі не навчаються, такі, які навчаються в одному з закладів, та такі, які одночасно навчаються в декількох закладах. У кожного з учнів свій досвід і, відповідно, різні емоційні стани.  

На  синхронних онлайн уроках математики пропоную вправи для стабілізації емоційного стану учнів. Такі вправи дуже корисні для учнів, оскільки вони позитивно впливають не лише на загальний емоційний стан учнів, а й на можливість працювати на уроці, адже стрес, у якому перебувають учні, негативно позначається на когнітивних процесах. Серія таких вправ була презентована на вебінарі від Інституту педагогіки та Інституту соціальної і політичної психології НАПН України ( https://www.youtube.com/watch?v=scLSyWd1Qn4&t=4s ).  

Самостійне опрацювання матеріалу

Самостійне опанування учнями матеріалу під час дистанційного навчання в умовах війни має свої особливості. Варто  розділити матеріал на логічні тематичні блоки. Це допоможе дітям навчатися самостійно. Разом з тим вчителям важливо надавати дітям максимально чіткі інструкції щодо опанування кожного блоку матеріалу та критерії для самостійного оцінювання результату.

Важливо пам’ятати, що самостійна робота повинна мати чітке матеріальне втілення – продукт. Це може бути таблиця, графіки. Завдання можуть стосуватися як усього обсягу матеріалу, так і його частини.

 

Діяльнісні методи навчання

Забезпечити різноманітність пізнавальної діяльності та зацікавити учнів   допоможуть проєктні, пошукові, дослідницькі завдання. Як правило, основна частина таких завдань виконується учнями в асинхронному режимі.

В умовах війни вчителі математики часто не задають домашнього завдання або ж воно є мінімальним. Якщо вчитель пропонує учням мінімальне домашнє завдання, то зворотний зв’язок дуже важливий (опитування, перевірка завдань, аналіз роботи над помилками тощо). Для економії часу  у цей непростий період, доцільно використовувати як домашні роботи завдання на різноманітних електронних платформах, що надають одразу зворотній зв’язок учням, і які дають змогу вчителю бачити статистику виконання учнями уроків чи вправ

 

 Чи доцільно оцінювати знання учнів під час війни?

Екс - міністерка освіти Лілія Гриневич  аргументує так: «У регіонах можуть бути відмінності у підходах, але оцінювати дітей треба. Питання – як? Оцінювання необхідне, тому що дитині потрібен зворотний зв'язок.

Коли вона відчуває, що вчитель помічає її присутність і чи зробила вона якесь завдання, чи відповіла на якесь питання – це також прояв уваги вчителя до самої дитини. Це її мотивує. А мотивація має велике значення для того, щоб підвищити інтерес дитини до самого процесу навчання».

Однак, за словами Гриневич, вчителі у жодному разі не повинні критикувати та аналізувати прогалини у знаннях, вказуючи на недоліки. Зараз, коли діти в умовах війни переживають стрес, оцінювання знань має нести позитивний і заохочувальний характер навіть тоді, коли вдається не все. «Дітям частіше потрібно говорити, які вони молодці, що у таких складних умовах вони продовжують вчитися й досягати результатів. Позитивні мотивація та оцінювання старань дитини мають величезне значення для неї»

Правильне  схвалення успіхів школяра.

 На  відміну від безособового «молодець», існують альтернативні варіанти похвали, завдяки яким дитина зрозуміє, у чому саме полягають її особисті успіхи та перемоги.  Психологи  підготували   рекомендації щодо правильного схвалення успіхів школяра.

  Для цього варто вживати такі фрази:

  •                   мені здається, це було найкращим твоїм рішенням;
  •                   ти вже значно краще справляєшся з цим завданням, ти помітив(-ла)?;
  •                   я так пишаюся тобою!;
  •                   о, а як ти це вигадав(-ла)?;
  •                   мені дуже цікавий твій хід думок;
  •                   ти мені дуже допоміг(-ла), дякую за допомогу;
  •                   ого! Ти довго працював(-ла) над цим.

  Варто  проявляти зацікавленість у діяльності дитини, розпитувати про подробиці та чому вона вирішила зробити саме так, а не інакше. Тоді дитина дійсно зрозуміє, що батьки чи вчитель підтримують її та розуміють.

 

Важливість уроків математики під час війни

1. На вивчення математики припадає 4-5 годин на тиждень. Тобто,   учні найчастіше з-поміж інших зустрічаються з учителем математики. Цей учитель знає учнів доволі добре (іноді на рівні з класним керівником) і часто за рахунок цього може надати суттєву психологічну підтримку учням.

2. Здатність аналізувати, критично мислити найкраще розвивається в процесі навчання математики. У сучасних умовах, коли війни супроводжуються пропагандами, важливо, щоб людина вміла перевіряти та порівнювати факти, аналізувати, робити власні висновки.

3. Після війни потрібно буде відбудовувати економіку, що неможливо зробити без ґрунтовних знань майбутнього покоління з математики.

4. Математичі знання є необхідними для вивчення й інших галузей. Без наявності певного рівня математичних компетентностей учнів ускладнюється вивчення інших галузей у подальшому.

5. Тривалі перерви у вивченні математики призводять до втрати певних навичок. Найбільш продуктивним є систематичне навчання математики.

 

 

 

 

ТМО вчителів математики та фізики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доповідь на тему: Професійна майстерність

«Індивідуальна робота на уроках математики»

 

Грицаєва Ірина Володимирівна

вчитель метематики Роздольської гімназії

 

 

 

 

 

 

 

січень 2023

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
16 травня 2023
Переглядів
413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку