Профілактичне заняття на тему: "Вчимося запобігати конфліктам та розв'язувати їх" для учнів 8-11 класів закладів освіти.

Про матеріал
Дана розробка містить профілактичне заняття "Вчимося запобігати конфліктам та розв'язувати їх". Рекомендується до впровадження з учнями 8-11 класів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття на тему:

«Вчимося запобігати конфліктам та розв’язувати їх»

 

 

 

 

 

 

З досвіду роботи

практичного психолога та соціального педагога

Ніжинської ЗОШ I-III ступенів №7

Рижкової Людмили Євгеніївни

 

 

Мета: навчити дітей ставитися один до одного з повагою, засвоїти деякі правила безконфліктного спілкування та виходу з конфліктів, розвивати «емоційний інтелект», сприяти формуванню компетентності учнів із конфліктології, створенню дружньої атмосфери, взаємодопомоги, довіри, доброзичливого  та відвертого спілкування, засвоєння підлітками понять конструктивного розв’язання міжособистісних та внутрішньо особистісних конфліктів.

Обладнання: ватмани, фломастери, листки у формі хмаринок для кожного учня, написи на дошці «Жити значить мати проблеми, вирішувати їх – значить рости інтелектуально» (Дж.П.Гілфорд, психолог), фонограма спокійної музики, вислови про конфлікти у житті людини, необхідне обладнання до вправ.

Хід заняття

1.Вправа «Релаксаційна вправа

Звучить мелодія. Шум моря, далекий крик чайки

Слова психолога

Заплющіть очі. Зручно сядьте, покладіть руки на коліна, долонями догори. Уявіть собі берег моря. Зробіть глибокий видих, повільний вдох.

Шумить морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, близько біля води. Ноги торкаються морської води. Повільно робите вдих, видих. Відчуваєте приємну прохолоду води. З кожним вдихом вода повільно входить у вас через ступні ніг, піднімається вгору по тілу аж до грудей. Вашому тілу приємно, спокійно. Ви відчуваєте себе берегом моря. Ви розчинилися в піску і вас омиває вода. Вдих – приплив, видих – відплив. Вам добре і приємно. Ви злилися з природою.

2.Вступ до тренінгу (5 хв.)

Мета: актуалізувати проблему взаємодії людини з оточуючими, ролі спілкування у нашому житті, конструктивних форм у виборі поведінки. 

Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Тим більше, враховуючи те, що світ, у якому ми живемо надто суперечливий. Протиріччя дуже часто призводять до конфліктів, від яких страждають люди. Всі конфлікти не тільки  в класі, школі, але й у всьому світі виникають від того, що люди не знають способів виходу з них. Можна навчитися попереджувати  конфлікти і правильно себе поводити в конфліктній ситуації. Саме цьому й буде присвячено нашу сьогоднішню зустріч.

  3.Знайомство. Вправа “Я частинка світу, тому що...” (10 хв.)

Мета: познайомити учасників, налаштувати на прояв почуття причетності до оточуючого світу, до людей,  відпрацювати навички самопрезентації, створити умови для ефективної роботи учасників.

Хід вправи

Тренер пропонує учасникам назвати своє імя та продовжити речення “Я частинка світу, тому що...”. Для прикладу бажано почати з себе: “Я Ірина і я частинка світу, тому, що люблю природу”.

До уваги тренера! Якщо в учасників виникнуть труднощі, необхідно наголосити, що кожна людина – це вже частинка світу, яка так чи інакше   у ньому відтворюється, просто потрібно визначитись де (або в чому, як, якою дією) кожний співвідносить себе з оточуючим середовищем.

Запитання для обговорення: Які думки у вас виникли при виконанні вправи? Що ви відчували, співвідносячи себе з оточуючим середовищем?

 

3.Прийняття правил роботи групи (5 хв.)

Обладнання: папір, маркери

(На дошці вивішується плакат з правилами роботи групи)

 

Психолог. Давайте зараз повторимо правила роботи нашої групи, які ми прийняли на минулих заняттях.

Правила роботи групи:

 

  • Активність і добровільність
  • Вміння слухати
  • Конфіденційність
  • Не критикувати
  • Доброзичливість,толерантність
  • Щирість
  • Правило піднятої руки (Якщо у вас є що сказати, вислухайте попереднього виступаючого до кінця, а вже потім починайте виклад власної думки. В групі одночасно говорить лише одна людина.)

( учні пояснюють кожне правило,написане на плакаті)

 

4.Вправа «Дерево очікувань».

Мета: виявити очікування учасників від участі у тренінгу.

Обладнання: ватман із намальованим «деревом очікувань»; стікери, ручки.

Психолог. Ми всі прийшли на наше заняття з якоюсь метою,щось хочемо дізнатися,чогось очікуємо. Зараз кожен з вас на «квіточках» напише свої очікування й приклеїть їх на «дерево сподівань» (на травичку внизу дерева). Коли всі закінчать, кожен по черзі підходить до  «дерева очікувань» і прикріплює там свою квіточку, зачитує власні очікування.

Обговорення:

  •                   Як ви думаєте, навіщо ми писали очікування?
  •                   Чи допоможуть вони нам у роботі?

5. Вправа «Асоціації до слова «конфлікт», «Конфліктність»

Мета: визначити асоціації до слова «Конфлікт»

Обладнання:

Психолог. Зараз я вам запропоную назвати слова, які, на вашу думку,

підходять до слова «конфлікт», пояснюють його значення. (Агресія, бійка,

лихослів’я, образа, сварка, непорозуміння, зіткнення, сутичка,

роздратування, гнів, підозра, негативізм).

 До уваги тренера. Слова записуються на дошці або на ватмані. Після чого

учні пояснюють значення записаних слів.

Психолог. Під час підготовки до нашого заняття, я зустріла такий термін:

«конфліктна особистість». Як би ви визначили риси характеру такої

особистості, її ознаки?

Обговорення. У такої особистості:

Бажання домінувати за будь-яких обставин.

Бути занадто принциповим (псевдопринциповість)

Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.

Часто поганий настрій, роздратованість.

Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.

Психолог. Чи подобається вам спілкуватися з конфліктними особистостями?

Чому? А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?

6. Інформаційне повідомлення «Конфлікт та конфліктність» (10 хв.)

Мета: визначення понять «Конфлікт», «Конфліктність»; причини виникнення конфліктності.

Психолог. Ми дуже часто спостерігаємо випадки сварок,бійок,непорозумінь між учасниками різних груп. Чому це відбувається? Ми зараз з вами визначимо відмінності між поняттями «конфлікт» та «конфліктність» вже як сформована риса особистості.

Конфлі́кт (від лат. conflictus) — зіткнення або боротьба, ворожі стосунки. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.

Конфлікт — ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.

Конфліктність особистості  - готовність особистості до конфліктів, ступінь її залучення в розвиток конфліктів. Це інтегральна властивість

особистості, яка відображає частоту її вступу в міжособистісні конфлікти.

Конфліктність особистості може бути внутрішньою (залежить від особистого

ставлення людини до навколишнього світу), або зовнішньою (яка нав'язується

людині зовнішнім світом).

7.Вправа «Під час конфлікту більшість людей…» (10 хв.)

- Що вони зазвичай роблять?

Мозковий штурм (5 хв.)

Мета: ознайомити учасників із поведінкою людей під час конфлікту.

Тренер просить учасників закінчити речення: «Під час конфлікту більшість людей…» (що роблять?). Усі відповіді записують на ватман паперу. Далі їх порівнюють із заздалегідь підготовленим плакатом.

Під час конфлікту більшість людей:

  • Сперечаються;
  • Намагаються зрозуміти один одного,
  • Допомагають один одному;
  • Кричать одне на одного;
  • Співпрацюють;
  • Уважно слухають одне одного;
  • Підозрюють одне одного;
  • Намагаються перемогти;
  • Посміхаються;
  • Бються,
  • Змагаються,
  • Звинувачують;
  • Ображаються;
  • Намагаються закінчити розмову;
  • Намагаються досягти консенсусу або компромісу.

Проводиться обговорення.

 

Рефлексія. Які форми поведінки ви використовуєте у своєму житті, коли конфліктуєте?

8.Вправа «Лінія конфлікту»

Мета: виявити ставлення учасників до конфлікту.

Усі обирають своє місце на лінії, що показує їхнє ставлення до конфлікту.

Схема 1

 

Добре  Погано

__________________________

І те, й інше

У сучасній школі конфлікти – звична справа. Окрім власне шкільних розгортаються й конфлікти, притаманні усьому суспільству.

Рефлексія.

 

Психолог. Уміння зосередитися, відчути себе на місці іншої людини допоможе нам виявити гра «Ярлик»

 

9. Вправа «Хмари»(10 хв.)

Мета: навчити дітей толерантній формі спілкування.

Обладнання: стікери у формі «хмаринок», сонце, намальоване на ватмані.

Вас ображали у вашому житті? Говорили слова,які були вам неприємні? (Відповіді учнів).

Тренер роздає всім дітям листки у формі хмари, на яких учні пишуть образливе слово, яке було сказане в їхню адресу.

«Хмаринки» збирають і прикріплюють на великий жовтогарячий круг,що символізує сонце.

Запитання дітям: «Що зараз може статися?» (Хмари закрили сонце, наближається гроза…)

Психолог пропонує дітям розповісти, що вони відчували, коли їх обізвали. І що вони зробили у відповідь.

 Найбільш типові реакції записуються на дошці в дві колонки.

Дії

Почуття

Я просто відійшов у сторону

Мені хотілося плакати

Я сказав,що не можна обзиватися

Я хотів вдарити кривдника

Рефлексія. Як знайти вихід із ситуації, що склалася, щоб розійшлися хмари і сонце прояснилося. («Я не хотів тебе образити, пробач», «Я не мав рації», «Давай помиримося»…)

10. Вправа «Пояснення» (15 хв)

 

Мета: вміти висловити свою думку, погляд на яку-небудь ситуацію в толерантній формі.

Обладнання: плакат із «Я повідомленнями» та «Ти повідомленнями».

Хід вправи: Багато проблем виникає у людей через невміння спілкуватися. Коли ми сперечаємося, зявляються негативні емоції, сильні почуття. Ми говоримо: «Ти завжди грубиш…», «Ти ніколи не думаєш про те,що я хочу…», «Ти ніколи не вибачаєшся…», «Ти маєш думати про майбутнє», «Ти маєш поважати старших», »Замовкни!», «Ти даси мені нарешті пройти!»

Ці слова «завжди», «ніколи», неправдиві. Інша людина думає: «Це неправда. Мене атакують. Мені потрібно захищатися». Таку манеру спілкування називають «Ти ствердження». З метою профілактики конфліктів варто частіше використовувати «Я ствердження». Наприклад, «Я відчуваю…», «Я почуваюсь…». «Коли ти…», «Безперечно, ти можеш мати свою особисту думку, але й до старших треба прислухатися», «Цікаво, якою людиною ти хотів би бути? Яку професію плануєш вибрати? «Знаєш, повага до старших – це елемент загальної культури людини», »Вибач, але ти мені заважаєш», »Вибач,але мені потрібно пройти».

Психолог. Отже, ми переконалися, що у спілкуванні можна уникнути наказових форм, а значить уникнути конфлікту.

 

Психолог. Д.Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли – значить програли, якщо перемогли –теж програли»

Чому? (Відповіді).

Рефлексія. То ж памятай, якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. Єдиний спосіб виграти в суперечці – це уникнути її.

11. Вправа «Обговорення стратегій розвязання конфліктних ситуацій»

Мета:пояснити дітям стратегії розвязання конфліктних ситуацій.

Обладнання: 

Інформаційне повідомлення. Психологи виокремлюють такі стратегії розвязання конфліктних ситуацій:

Уникнення – конфліктуючі сторони або одна з них, усвідомлюють наявність конфлікту, але уникають його розв’язання, що спричиняє накопичення незадоволеності, поглиблення існуючих проблем; ( Привіт! Ти виконала на сьогодні домашнє завдання з математики. Так, виконала, а можна я подивлюсь яким методом ти вирішувала завдання? Чи сходяться у нас відповіді? Ні, ти знаєш, я б з радістю тобі дала зошит, але, на жаль, я його забула вдома. Так що вибач… Нічого…)

Змагання – одна зі сторін вирішує проблему, враховуючи лише свої інтереси;

Компроміс – обидві сторони роблять невеликі поступки одна одній. Тут можна говорити про невеликий програш обох сторін. (Привіт! Ти не хочеш на вихідних поїхати до театру. Так я з радістю, звичайно. Дякую, що запропонувала! Ой вибач, я зовсім забула, до мене ж на вихідні приїжджають родичі з іншого міста і я маю бути вдома, бо буде незручно якось… Так? Ну добре, тоді підемо іншим разом? Згода? Так.)

Співпраця – при вирішенні конфлікту враховуються потреби обох сторін.

 

Пристосування – людина пристосовується до обставин,що склалися.

Рефлексія. Яку тактику вирішення конфліктних ситуацій ви вибираєте найчастіше? Чому?

 Кожна команда отримує картку – завдання з назвою одного зі способів виходу з конфлікту. Протягом 5 хвилин необхідно інсценізувати свій спосіб так, щоб інші здогадалися, про що йдеться.

Психолог. Висловіть своє відношення до слів Р.Гальєгоса: «Хто вдарив першим – вдарив двічі» (Учням пропонується оформити пам’ятку «Вчимося жити без конфліктів»).

Притча-блюз.

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати їх у паркан щоразу,коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився опановувати себе, і забитих цвяхів щодня меншало. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи. Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Той наказав синові витягати з паркана по одному цвяху у  ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться. Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до огорожі: «Ти добре поводишся,синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою,як колись…»

Рефлексія.

 

12.Завершальна вправа (10 хв.)

Мета: підбити підсумки заняття.

Ведучий звертає увагу  учасників на «Дерево очікувань» на те, якщо ваші   очікування справдилися від заняття,то ви чіпляєте достиглі яблучка на дерево очікувань.

Психолог.

Чи справдилися ваші очікування, чи здобули ви нову інформацію? Яку?, Чи чогось навчилися? Чого?

Вправа-релаксація «Кольоровий дощ»

Мета: зняття стану психологічного дискомфорту, розвиток уміння правильно оцінювати себе і свої сили.

Психолог. Сядьте зручно. Заплющте очі. Розслабтеся та уявіть себе у знайомому місці на лісовій галявині. Відчуйте пахощі трави і квітів. Вас переповнює п’янкий аромат. Вам приємно. Ви бачите яскраве, тепле сонце, блакитне небо. Ви відчуваєте тепло, яке пронизує все ваше тіло, пронизує наскрізь, воно скрізь і всюди. Ви чуєте спів солов’я, бачите мурашку, що повзе по стеблині. Вам приємно.

Навкруги співають птахи. Ніщо не турбує вас. Віє легенький вітерець, лагідно куйовдить ваше волосся, приємно торкається шкіри. Ніби пух кульбабки, розлітаються думки й турботи. Ви відчуваєте таку полегкість, що трава випростується під вами, а ви піднімаєтесь над галявиною, над лісом все вище і вище. Піднімаєтесь до хмаринок і зручно влаштовуєтеся на одній із них.

Зауважте, будь ласка: на пухнастій хмаринці поруч з’являються обриси малюнка, який ви намалювали. Ви чітко бачите всі його контури, та над малюнком з’являється дощова хмара, і перші краплі падають на частину зображення, яку ви заштрихували чорним кольором. Частина малюнка стікає фарбами кольорового дощу та повністю зникає з вашого життя.

А тепер повільно повертаємося до нашого заняття. Розплющуємо очі.

Вправа «Рекомендації» (Діти витягують по черзі рекомендації, обговорюють їх, і пояснюють).

Ритуал прощання. «Павутинка дружби» Продовжити речення «Я бажаю тобі…» (За допомогою мяча).

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
31 березня
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку