Профорієнтаційна робота в закладі загальної середньої освіти

Про матеріал
Розробка містить теоретичний та практичний матеріал щодо організації профорієнтаційної роботи в закладі загальної середньої освіти
Перегляд файлу

ПРОФЕСІЙНА ОРІЄНТАЦІЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ХАРКІВЩИНИ В УМОВАХ ВІЙНИ

Світлана ТЕЛЬНА

Комунальний заклад «Харківський ліцей №154 Харківської міської ради», svetlanatelnaya@gmail.com

Усвідомлений вибір професії - важливий крок до успішної особистісної та професійної самореалізації молоді, розвитку майбутньої кар’єри та життєвих пріоритетів.

Профорієнтаційна робота завжди була важливим напрямом роботи закладу загальної середньої освіти, так як, з одного боку, забезпечує зв'язок системи освіти з економічною системою країни, з іншого, поєднує здобувачів освіти з їх майбутнім.

Сьогодні профорієнтаційна робота в цілому, та в закладі загальної середньої освіти зокрема, має відповідати сучасному світові. Нові технології розширюють та змінюють можливості для самореалізації та зайнятості для мільйонів людей. Сьогодні ми бачимо десятки нових професій, які ще 10 років тому не можна було уявити. Україна є частиною глобального світу і разом з ним проходить період трансформації суспільних та економічних відносин, які призводять до значних змін на ринку праці. В цих умовах профорієнтаційна робота має відповідати новим вимогам до володіння знаннями, вміннями та навичками. М’які універсальні міжпрофесійні навички (soft skills), як-от: менеджмент знань та інформації, самоорганізація, ведення переговорів, вміння аналізувати й приймати ефективні рішення, розв’язувати комплексні задачі - дозволяють нам швидко адаптуватися до нових умов, а разом з профільними знаннями - набути конкурентоспроможності та затребуваності на ринку праці. [2, с. 5].

Виходячи з цього, завданнями профорієнтаційної роботи з закладі загальної середньої освіти є ознайомлення здобувачів освіти з професіями та правилами їх вибору, вихованні спрямованості на самопізнання як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами щодо набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією, а також забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.

Повномасштабне вторгнення країни-агресора змусило освітян Харківщини переглянути звичне бачення профорієнтаційної роботи і вийти із площини традиційної профорієнтації, яка передбачає ознайомлення з існуючими професіями та можливостями їх отримання. Головна мета сучасної професійної орієнтації в закладах загальної середньої освіти Харківщини - розвиток інтелектуального та творчого потенціалу учнів, їх професійне самовизначення, формування активної життєвої позиції, мотивація до навчання в закладах вищої освіти Харкова та України. Адже сьогодні для молодих харків’ян найголовнішою є мотивація до професійного навчання.

Підтвердженням даної тенденції стали результати Регіонального моніторингового дослідження «Моніторинг навчальних втрат і розривів у системі загальної середньої освіти Харківської області», що проводилось комунальним вищим навчальним закладом «Харківська академія неперервної освіти» в лютому-березні 2024 року. Метою даних досліджень було отримання об’єктивних даних про результати навчання учнів з окремих навчальних предметів та виявленні навчальних розривів у базовій та профільній школі, Крім означених аспектів, досліджувалось питання вмотивованості здобувачів освіти 9 і 11 класів та з'ясування чинників, що впливають на розвиток ключових компетентностей. За результатами моніторингових досліджень, був встановлений зв'язок між результатами виконання завдань учнями з математики і рівнем освіти, який вони планують здобути. Найкращі результати тестування мають учні, які планують здобути освітні ступені магістра та бакалавра, найнижчі - дев'ятикласники, які планують здобути базову середню освіту. Таким чином, ми бачимо, що дитина, яка не бачить перспектив подальшого навчання після школи, не бачить сенсу і в якісному виконанні завдань.

Тому, в умовах війни профорієнтаційна робота в закладах загальної середньої освіти Харківщини набула нового сенсу, нового бачення набули її завдання. Профорієнтація в Харкові сьогодні - це профорієнтація, яка розвиває в дітях сучасні знання та компетентності, а головне - дає віру в себе і свої сили, орієнтується на очікувані результати, визначені стандартами освіти. Сучасна профорієнтація Харківщини - це не тільки про професії та ринок праці. Це мотивація, особистісна орієнтація, задоволення потреби кожної дитини. Адже, сьогодні діти прагнуть самостійно та свідомо робити вибір та розуміти його наслідки.

Саме тому професійну орієнтацію в закладі загальної середньої освіти ми будуємо на ключових компетентностях НУШ:

  •          інноваційність як відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада);
  •          навчання впродовж життя;
  •          громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, прав людини, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими для досягнення спільної мети, активність в житті класу, школи і громади, вміння діяти в конфліктних ситуаціях;
  •          підприємливість та фінансова грамотність, що передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей [2, с. 10].

По-перше, це наскрізна професійна орієнтація,  яка запроваджується на всіх рівнях повної загальної середньої освіти, починаючи вже з першого класу; відповідні курси, теми передбачаються у навчальних та календарних планах; професійна орієнтація проводиться вчителями-предметниками, класними керівниками, педагогами-організаторами, практичним психологом, соціальним педагогом та залученими фахівцями різних галузей виробництва, волонтерськими та громадськими організаціями різних рівнів.

Наприклад, у навчальних програмах з предметів природничо-математичного циклу закладено можливості розкриття природничих основ праці, формування практичних навичок (вимірювальних, обчислювальних, лабораторних, графічних), необхідних для роботи на сучасному механізованому та автоматизованому виробництві. На уроках трудового навчання та технологій здобувачі освіти оволодівають системою техніко-технологічних та економічних знань, набувають умінь і навичок самостійної роботи з різними матеріалами, в них формується сумлінне ставлення до процесу праці та її результатів. Усі ці якості мають безпосереднє значення для подальшої професійної орієнтації.              

Наскрізна професійна орієнтація в нашому ліцеї дозволяє учням:

У початковій школі - досліджувати світ професій в межах програми предмету «Я досліджую світ» (тема «Світ професій»);

У базовій школі - вивчати зв’язок між дисциплінами та професійними кластерами, досліджувати особливості попиту щодо кваліфікованих спеціалістів на регіональному та місцевому ринках праці, знайомитись із кращими прикладами вдалої професійної кар’єри на рівні нашого регіону, Харківської територіальної громади, України.

У старшій школі - наскрізна професійна орієнтація дозволяє учням зрозуміти зв’язок між навчальними предметами і професіями, вивчати сферу професійної діяльності, характерну для різних ринків праці - від глобального до місцевого, детально знайомитися із професіями, спеціальностями, галузевими та кар’єрними кластерами за напрямками; формувати позитивне ставлення до всіх предметів та професій; аналізувати свої здібності та інтереси; планувати набуття необхідних компетентностей та навичок; y формувати різні траєкторії розвитку кар’єри. В даному контексті налагодження сталих зв’язків між ліцеєм та закладами професійної, фахової передвищої та вищої освіти є інструментом впровадження навчання впродовж життя, забезпечення цілісності та наступності профорієнтаційної роботи.

Сьогодні одним із найболючіших питань на рівні Харківської територіальної громади та міста Харкова є питання: «Як заохотити молодь залишатися та працювати у громаді, брати активну участь у її розвитку?» Професійна орієнтація є першим та вкрай важливим кроком щодо розвитку нашої громади, її кадрового та економічного потенціалу.

Впровадження професійної орієнтації у школі є інструментом реалізації педагогіки партнерства. Активне залучення батьків та родин наших здобувачів освіти до профорієнтації відбувається через бесіди, особистий приклад, заохочення до творчих успіхів, спільний пошук рішень, спільні суспільно корисні справи, благодійні акції. На батьківських зборах надається допомога щодо спеціальних знань про стадії розвитку та психологію дитини, способів виховання та підтримки дитини залежно від її індивідуальних особливостей. Ми розробляємо рекомендації та матеріали про те, як говорити про вибір професії, як допомогти дитині в розвитку її сильних сторін, як підтримувати дітей на шляху самопізнання, особистісного розвитку, вибору професійних напрямів та розвитку кар’єри.

Також ми впевнені, що професійна орієнтація не може бути теоретичною та відірваною від практики. Кожна дитина повинна мати практичний досвід. Дуже гарний спосіб випробувати себе - це волонтерство. Саме волонтерство та активності вже стали гарною традицією нашого ліцею та елементами залучення здобувачів освіти до суспільного життя та дій з метою вирішення актуальних суспільних завдань. Всі учасники освітнього процесу Харківського ліцею №154 упродовж всього періоду повномасштабної агресії плетуть маскувальні сітки, готують гарячі обіди, рятують залишених домашніх тварин та допомагають ЗСУ.

Отже, розвиток та самореалізація молоді є безумовною суспільною цінністю. Ми впевнені, що запровадження  та реалізація наскрізної  професійної орієнтації - важливий інструмент «забезпечення всеохоплюючої і справедливої якісної освіти та заохочення можливості навчання впродовж усього життя для всіх» та «сприяння поступальному, всеохоплюючому та сталому економічному зростанню, повній і продуктивній зайнятості та гідній праці для всіх» [2, с. 21]. Системна професійна орієнтація в закладах загальної середньої освіти Харківщини в умовах нових викликів - це можливість для економіки нашого регіону стати більш ефективною, для суспільства та громади - стати більш активними, справедливими та залученими.

 

Список використаних джерел

  1. Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається, затверджено наказом Міністерства освіти України, Міністерством праці України, Міністерством у справах молоді і спорту України №159/30/1562 від 02.06.1995. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0198-95#Text
  2. Професійна орієнтація у нові українській школі. Концепція профорієнтації для громадського обговорення. 16.12.2020. URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-profori%D1%94ntaczii%CC%88-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf
  3. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення» від 17.09.2008 №842 (у редакції від 29.01.2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/842-2008-%D0%BF#Text
  4. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної системи професійної орієнтації населення» від 04.07.2018 №469-р (у редакції від 21.10.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/469-2018-%D1%80#Text
doc
Додано
10 вересня
Переглядів
233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку