Програма екологічного гуртка для учнів 9-11кл загальноосвітніх навчальних закладів «Роль металів у живих системах»
Пояснювальна записка
Програма висвітлює питання біологічної ролі металів у живих системах Основні завдання гуртка:
- посилити екологічну складову шкільного курсів викладання хімії;
- продовжити ознайомлювати учнів із забрудненням навколишнього середовища продуктами хімічного виробництва;зокрема металами;
- показати можливості хімічного аналізу у визначенні забруднювачів у різних об’єктах навколишнього середовища;
- проілюструвати напрями охорони навколишнього середовища за допомогою хімічної науки;
- ввести поняття хімічних аспектів екології.
Програма передбачає проведення теоретичних і практичних занять, семінарів, підсумкової конференції.
Вступ (1год)
Макро- і мікроелементи у живих системах : принципова різниця у їх поведінці . Порівняння елементарного складу живого організму та гідро- і літосфери. Фактори, що обумовлюють надходження елементів у живі організми. Геохімічні аномалії.
Тема 1 Підготовка робочого місця експериментатора (2год)
Лабораторне обладнання і техніка роботи в хімічному кабінеті і лабораторії. Правила роботи в хімічному кабінеті(лабораторії).Посуд і реактиви у якісному і кількісному аналізі .Ведення лабораторного журналу і підготовка робочого місця.
Демонстрації:набір лабораторного посуду
Практична робота №1 Підготовка робочого місця експериментатора
Тема 2 Відбір і підготовка проб до аналізу(5 год)
Методи відбору, транспортування і зберігання проб води, гідро біонтів, донних відкладів. Підготовка проб до аналізу. Методи озолення гідробіонтів. Вивчення фізичних властивостей води
Екскурсія №1 Методи відбору, транспортування ,зберігання проб води, донних відкладів, гідро біонтів .підготовка проб до аналізу.
Практична робота№2 Особливості озолення гідро біонтів і донних відкладів у шкільних умовах
Тема 3 Методи якісного аналізу. Хроматографія(4год)
Предмет і значення якісного аналізу. Дробний і систематичний методи аналізу. Види хроматографії .тонкошарова і паперова хроматографія
Семінар. Хроматографічний аналіз .Види хроматографії .тонкошарова і паперова хроматографія
Практична робота3 Аналіз суміші катіонів шести аналітичних груп
Тема 4 Методи кількісного аналізу(7 год)
Предмет і значення кількісного аналізу .Класифікація методів хімічного аналізу. Титриметричні методи аналізу
Оптичні методи аналізу (фотоколориметрія, колориметрія)
Практична робота №4 Титриметричні методи аналізу
Практична робота№5,6 Оптичні методи аналізу
Тема 5 Біологічна роль металів(8 год)
Вміст металів у живому організмі. Роль металів у живому організмі. Роль металів у зародженні життя на Землі .Порушення в засвоєнні металів в організмі і хвороби, пов’язані з таким явищем .Медичні препарати, які містять йони металів. Кругообіг металів у природі. Фізіологічні функції металів. Токсичність. Методи визначення токсичності. Біотестування
Екскурсія .Вивчення тест-об’єктів регіону.
Практична робота 7,8 Вивчення токсичності металів
Тема 6 Розв’язування задач екологічного змісту (2год)
Задачі, які дозволяють розкрити структуру і функціонування живих систем, висвітлити проблеми, пов’язані з порушенням рівноваги у біосферних процесах і біогеохімічних циклах, виснажування природних ресурсів і погіршення якості оточуючого середовища у результаті забруднення відходами виробництв. Задачі, які висвітлюють питання регулювання стану, розроблення заходів щодо попередження екологічних наслідків. Задачі, які сприяють формуванню особистісних якостей учнів: етичних норм відношення до природи, пізнавального інтересу, вміння нестандартно мислити.
Практична робота №9 Розв’язування екологічних задач. Хімічні аспекти екології