Програма факультативного курсу „Статеве виховання шкільної молоді”

Про матеріал
Програма факультативного курсу „Статеве виховання шкільної молоді” розрахована на учнів старших класів на 35 годин, тобто здійснюється по 1-й годині на тиждень.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма факультативного курсу

Статеве виховання шкільної молоді

 

       Автор:        

              Ткаченко Ірина Миколаївна – вчитель біології, вчитель вищої категорії Великовільмівської філії ОЗ Садівської ЗОШ І-ІІІ ст. Сумської районної ради Сумської області

 

ПОГОДЖЕНО

    кандидат пед. наук, доцент  кафедри методики початкової та природничо-математичної освіти СОІППО, лабораторії з проблем здоров'язбережувальної діяльності в закладах освіти Успенська В.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Гуманізація освітнього процесу в закладах освіти сприяє формуванню в учнівської молоді основ морально-психологічних поглядів на статеву поведінку, шлюб та сім'ю, культуру міжстатевого спілкування, збагачує досвід виконання особистих ролей у сім'ї та суспільстві відповідно до  гендерної належності. В.О.Сухомлинський писав, що в школі важко навчати якоїсь професії, бо їх багато, десятки сотень, але всі юнаки та дівчата стануть чоловіками та дружинами, батьками і матерями і навчати їх цього необхідно.

Сучасна українська школа спрямована на всебічний особистісний розвиток учнів, що передбачає набуття ними ключових компетентностей, серед яких є й здоров’язберігаюча. Ця компетентність уможливлює ставлення учнів до здоров’я як до однієї з найважливіших життєвих цінностей, базується на достатній кількості отриманих знань та сформованих навичок й умінь щодо ведення здорового способу життя. Органічною частиною сфери охорони та зміцнення здоров'я дітей є статеве виховання в школі.

Зміст статевої освіти носить інтегрований характер, тобто включає в себе етичні, психологічні, правові, фізіологічні, педагогічні та інші аспекти статевої поведінки.

Простір для засвоєння практичних навичок культури статевої поведінки створює позакласна та позашкільна виховна робота, в процесі якої статеві відносини, інтереси, вміння дітей дістають чітку орієнтацію.

Мета статевого виховання шкільної молоді - розвиток статевої свідомості учня, його поінформованості, обізнаності щодо питань етики та психології статевої поведінки, готовності людини до створення сім'ї та виконання родинних ролей - подружніх, батьківських, сімейних.

Завдання статевого виховання - сприяти гармонійному розвитку підростаючого покоління та моральним міжстатевим стосункам, зміцненню шлюбу й родини. Тому статеве виховання не може розглядатись відокремлено від загальних питань виховання, що готовить молоде покоління не тільки до суспільного життя, а й до особистого життя.

 

Запропонована програма розрахована на учнів старших класів на 35 годин, тобто здійснюється по 1-й годині на тиждень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст програми

 

Дата прове­дення

Кіль­кість годин

Зміст навчального матеріалу

Очікувані результати

 

1

Вступ. Статева просвіта шкільної молоді - як компонент моральної соціалізації особистості: зміст, мета, простір для засвоєння (лекція – бесіда)

Учень:

пояснює ключові поняття: статеве виховання, статевий розвиток, мораль, гігієна, секс тощо; визначає, що є для нього найсприятливішим вибором.

 

8

І Особливості статевого розвитку юнаків та дівчат

Топографія та будова статевих органів дівчат (бесіда). Топографія та будова статевих залоз, органів юнаків (бесіда). Формування вторинних статевих ознак, секреція статевих гормонів (пубертатний період) (лекція-бесіда). Фізичні та фізіологічні особливості розвитку жінки, гігієна жінки (лекція).

Психологічні та фізіологічні особливості становлення чоловіка, гігієна чоловіка (лекція). Вплив шкідливих звичок на розвиток репродуктивних органів юнаків та дівчат (диспут).

Екскурсія до патологоанатомічного музею: наслідки шкідливих антропогенних факторів на формування організму. Збереження репродуктивного здоров'я старшокласників (круглий стіл, поради лікаря-гінеколога).

 

Учень:

називає вторинні статеві ознаки; характеризує будову

репродуктивних органів;

розпізнає статеві органи чоловіка та жінки; обґрунтовує взаємозв'язок будови та функцій статевих органів і залоз;

дотримуєпіься правил особистої гігієни;

застосовує знання для збереження здоров'я; обґрунтування здорового способу життя.

 

8

II Статеві стосунки, їх мотивація та наслідки

Типи прояву жіночої та чоловічої поведінки в соціумі. Полярні поняття: мужність та жіночність /лекція/. Формування власної системи цінностей: цнота та дошлюбні статеві стосунки,

"Умій сказати  "Ні " /диспут/.

Сексуальна розпуста та проституція -

небезпечні моральні якості для

молоді /круглий стіл/.

Аборт та його наслідки /перегляд та

обговорення відеофільму/.

Методи сучасної контрацепції

/лекція/.

Ризик у статевих стосунках - венеричні хвороби (ІПСШ) /лекція- бесіда/.

ВІЛ, СНІД: знання і розуміння /Обласний Центр ВІЛ - СНІДу - лекція фахівця/.

ВІЛ - СНІД очима молоді /рольова гра/.

 

Учень:

називає нетрадиційні сексуальні стосунки таповедінку, сучасні методи контрацепції; пояснює негативні наслідки аборту, дію контрацептивів на організм; характеризує поняття "мужність" та "жіночність"; обґрунтовує взаємозв'язок статевої моралі та сексуальної поведінки; розвиває почуття відповідальності за збереження свого здоров'я та здоров'я інших людей

 

7

III Кохання - вищий ступінь людських взаємин

Поняття кохання та його джерела /лекція-бесіда/.

Кохання як гармонійне злиття трьох потягів: душі, розуму, тіла /диспут/. "Формула кохання: мені добре від того, що добре тобі" /рольова гра/.

Співвідношення дружби і кохання, закоханості та кохання; помилкові уявлення про кохання /лекція-бесіда/. Психологічні відмінності кохання у чоловіків та жінок /диспут/. Секс як фізичний прояв кохання. "Зроби свій вибір: секс чи утримання" /диспут, тестування/. Практична робота 1. Статева самореалізація юнака та дівчини.

Учень:

називає джерела та складові кохання; пояснює поняття "секс", "сексуальність"; розпізнає відмінності кохання чоловіка та жінки; обґрунтовує "формулу кохання"; застосовує знання для запобігання небажаної вагітності, ' збереження здоров'я.

 

 

11

IV Шлюб та планування сім'ї

Вступ до шлюбу - добровільний союз двох людей /лекція/. Сім'я як школа кохання, сфери любові в сім'ї /бесіда/. Мистецтво спілкування в сім'ї, етика спілкування /усний журнал/. Сучасні проблеми сім'ї, шляхи подолання конфліктних ситуацій /лекція шкільного психолога/. Демографічні проблеми в світі та Україні /лекція/.

Планування і регуляція народжуваності в сім'ї /центр планування сім'ї - лекція фахівця/. Запліднення, вагітність, пологи /лекція-бесіда/.

Гігієна вагітної жінки /поради фахівця/.

"Я сім'янин" /рольова гра/. Роль сім'ї в побудові гармонійного суспільства, правові аспекти сім'ї /лекція/.

Практична робота 2. Догляд за новонародженим (гігієна, сповивання тощо).

 

Учень:

називає періоди вагітності, ' ускладнення під час вагітності; характеризує сфери любові в сім'ї та шляхи їх зміцнення, права та обов'язки сім'янина; визначає значення міцної сім'ї для розвитку суспільства; виявляє основні демографічні проблеми, шляхи їх подолання; обґрунтовує гігієнічні вимоги під час вагітності; розуміє роль сім'ї в побудові гармонійного суспільства; виховує в собі риси справжнього сім'янина; формує навички догляду ' за новонародженим

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендована література

 

  1. Бойченко Т.Є Здоров’язберігаюча компетентність як ключова в освіті України / Т.Є. Бойченко // Основи здоров’я і фізична культура. – 2008. – № 11-12. – С. 6-7.
  2. ВООЗ, Інформаційна серія «Здоров'я в школі», навички заради здоров'я. – К.: ВКТФ «Кобза»,2000. – 203 с.
  3. Кузьменко В. Виховання у старших підлітків позитивного ставлення до здорового способу життя. – Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. Ніжин, 2002. – С.101-104.
  4. Навчання здорового способу життя на засадах розвитку навичок через систему шкільної освіти: оцінка ситуації / [О.М. Балакірєва (кер. авт. кол.), Л.С. Ващенко, О.Т. Сакович та ін.] – К. : Державний ін-т проблем сім’ї та молоді, 2004. – 108 с.
  5. Роль сім’ї у формуванні здорового способу життя дітей та молоді / [О.О. Яременко, О.М. Балакірєва, Г.В. Бєлєнька та ін.] – К. : Державний інститут проблем сім’ї та молоді, Український ін-т соціальних досліджень, 2004. – 196 с.
  6. Школа проти СНІДу. – Профілактика ризикованої поведінки: посібник для вчителя. – К.: Алатон, 2004. – 301 с.
  7. Формування сексуальної культури молоді / [Балакірєва О.М., Галустян Ю.М., Корегін О.Я. та ін.] – К. : Державний інститут проблем сім’ї та молоді, Український ін-т соціальних досліджень, 2004. – 132 с.
  8. http://m.health.gov.ua/health.nsf/441242b97e1ad79cc125678d003fbbe2/8b72d09dbc248 a1fc22569fa003dfb8d?OpenDocument
  9. https://osvita.ua/school/method/46549/
  10. http://ecoland.ua/chomu-docilno-navchaty-ditej-u-shkoli/
  11. http://www.womanhealth.org.ua/wp-content/uploads/2016/09/SHHo-take-stat.-vyhov.-i-chomu-tse-vazhlyvo.pdf
  12. https://24tv.ua/health/ru/seksualna_osvita_u_shkolah_shho_dityam_rozpovidayut_pro_penisi_vagini_ta_gender_n903128

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Ткаченко Ірина
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Планування
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
2046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку