Відділ освіти Обухівської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Великодмитровицька ЗОШ І–ІІІ ст.
Погоджено вченою радою КОІПОПК
Протокол №3 від 27.03.2014 року
ПРОГРАМА
факультативного курсу
«Задачі з фізики та методи їх розв’язування»
для учнів 9-го класу загальноосвітньої школи
Автор Буря Анатолій Павлович учитель фізики Великодмитровицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів |
2013
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Розвиток системи національної освіти України ставить перед педагогами актуальні завдання. Головне покликання вчителя навчати учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці. Уміння розв’язувати задачі – основний показник глибини засвоєння теоретичного матеріалу під час вивчення курсу «Фізика».
Розв’язування задач є невід’ємною складовою навчально-виховного процесу, що сприяє формуванню фізичних понять, розвитку логічного мислення, навичок практичного застосування знань, допрофільній підготовці та професійній орієнтації учнів. Фізичною задачею називають певну проблему, яка розв'язується за допомогою логічних умовиводів, математичних дій та експерименту на основі законів фізики.
У практиці навчально-виховної діяльності фізичні задачі використовуються як метод засвоєння, закріплення, перевірки і контролю теоретичних знань; засіб набуття практичних умінь (експериментування, конструювання, моделювання), навичок професійного самовизначення, реалізації принципу політехнізму, екологічного й економічного виховання.
У процесі розв’язування задач виховується інтерес до навчання, розвиваються вміння аналізувати фізичні явища і процеси, розширюються і поглиблюються знання, здійснюється ознайомлення з новими досягненнями науки і техніки, формуються працелюбність, допитливість, самостійність, загартовується воля і характер тощо.
Розв’язуючи фізичні задачі, учні здобувають знання, необхідні для успішного навчання у профільній школі, поглибленої допрофесійної підготовки, продовження освіти у вищих навчальних закладах фізико-математичного, природничого й технологічного спрямування.
Успішне розв’язування задач потребує як конкретних, так і узагальнених знань, умінь і навичок учнів. Основу узагальнених знань становлять фундаментальні поняття фізики, що мають методологічний характер. До них належать: фізичні «явище», «закон», «система», «модель», «величина», «взаємодія», «ідеальні об'єкти й процеси», «стан фізичної системи» та ін. Провідне значення у системі знань надається поняттю «фізичне явище» та його взаємозв’язкам з іншими.
Основне завдання програми факультативу – поглибити й розширити програмовий матеріал курсу основної школи, посилити його прикладну спрямованість, розв’язування значної кількості задач підвищеної складності, що сприяє досягненню високого рівня знань з фізики, вибору профілю навчання у старшій школі.
Зміст програми факультативного курсу органічно пов'язаний зі змістом основного навчального матеріалу шкільного курсу з фізики базової школи. Навчальна програма факультативу складається зі вступу, 4 розділів, розрахована на 34 години (1 година на тиждень). Передбачає вироблення в учнів вміння розв’язувати задачі різних типів, а також складати аналогічні з метою розвитку творчих здібностей дітей, їхнього розумового потенціалу.
Основною формою факультативних занять у 9 класі є удосконалення знань та формування умінь розв’язувати задачі підвищеної складності, підвищення рівня знань та формування експериментальних умінь, узагальнення та систематизація знань, їх контроль і корекція.
Особливу увагу надаємо чіткому показу умов і меж застосовності фізичних законів.
Засвоєння навчального матеріалу на факультативних заняттях передбачає використання ПК і ППЗ для розв’язування фізичних задач та дослідження фізичних процесів, широке використання математичних знань учнів. Програму факультативу можна використати під час підготовки до олімпіад з фізики різних рівнів.
Очікувані результати.
Учні повинні знати: основні етапи разв’язування задачі, сутність графічного способу розв’язку, закони і формули.
Учні повинні вміти : усвідомлювати фізичну сутність задачі, записувати її умову в скороченому вигляді, робити схеми або малюнки (за потребою), будувати та аналізувати графіки, даних яких не вистачає в таблицях чи довідниках, користуватися одиницями СІ, виводити формулу для знаходження шуканої величини, вільно користуватися математичним апаратом, вибирати раціональний спосіб розв’язування задачі, оцінювати вірогідність одержаного результату, складати типові задачі, ставити досліди з метою розв’язання експериментальних задач.
Календарно-тематичний план
№ з/п |
Дата |
Тема та зміст заняття |
Вступ.Електричне поле |
||
1/1 |
|
Вступ. Загальні зауваження до розв’язування фізичних задач. |
1/2 |
|
Електризація тіл. Експериментальна задача: 1. Як з допомогою від’ємно зарядженої металевої кульки надати позитивний заряд іншій, не змінюючи його? |
1/3 |
|
Закон Кулона |
Електричний струм |
||
2/4 |
|
Джерела струму. Електричне коло |
2/5 |
|
Електричний струм у металах |
2/6 |
|
Сила струму та її вимірювання |
2/7 |
|
Електрична напруга та її вимірювання |
2/8 |
|
Електричний опір Експериментальна задача: Визначити опір досліджуваного провідника,враховуючи опір вольтметра при розрахунку. |
2/9 |
|
Питомий опір.Експериментальна задача: Визначити питомий опір провідника з якого виготовлений реостат. |
2/10 |
|
Закон Ома для однорідної ділянки кола.Експериментальні задачі: 1.Визначити довжину провідника з якого намотано дану котушку 2.Визначити опір мотка дроту |
2/11 |
|
Змішане з’єднання провідників |
2/12 |
|
Розрахунок електричних кіл |
2/13 |
|
Залежність опору провідника від температури.Експериментальна задача: Визначити температуру вольфрамової спіралі лампи в робочому стані |
2/14 |
|
Робота і потужність електричного струму.Експериментальна задача:Дослідження залежності потужності електричного струму від сили струму в колі |
2/15 |
|
Електронагрівальні прилади |
2/16 |
|
Кількість теплоти,що виділяється у провіднику зі струмом |
2/17 |
|
Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів |
2/18 |
|
Застосування електролізу |
2/19 |
|
Електричний струм в напівпровідниках. Експериментальна задача:Встановити пропускний напрям діода і порівняти його з умовним позначенням діода на його корпусі. |
2/20 |
|
Електричний струм у газах |
Магнітне поле |
||
3/21 |
|
Магнітне поле прямого провідника зі струмом та котушки стрілки |
3/22 |
|
Електромагніти. |
3/23 |
|
Дія магнітного поля на провідник зі струмом та на електричні заряди Експерименттальна задача: Визначення знаків полюсів джерела струму за допомогою електричної лампи,провідника і магнітної |
3/24 |
|
Електричні двигуни |
3/25 |
|
Електромагнітна індукція.Експериментальна задача: Виявлення магнітного поля Землі за допомогою чутливого гальванометра і котушки. |
Атомне ядро. Ядерна енергетика |
||
4/26 |
|
Ядерна модель атома |
4/27 |
|
Радіоактивність |
4/28 |
|
Активність радіонуклідів |
4/29 |
|
Методи спостереження іонізованих частинок |
4/30 |
|
Ядерна енергетика |
4/31 |
|
Проблеми екології |
Резерв |
||
5/32 |
|
Розв’язування задач 4 етапу Всеукраїнських олімпіад юних фізиків (за попередні роки) |
5/33 |
|
Розв’язування задач 4 етапу Всеукраїнських олімпіад юних фізиків (за попередні роки) |
5/34 |
|
Розв’язування задач 4 етапу Всеукраїнських олімпіад юних фізиків (за попередні роки) |
5/35 |
|
Підбиття підсумків курсу |
Література 1.Балаш В.А. Задачи по физике и методы их решения. – М.: Просвещение, 1974. – 430с.
2.Гельфгат І.М. та інші. Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики. – Х.: Гімназія, 2007. – 80 с.
3.Гельфгат І.М., Генденштейн Л.Е., Кирик Л.А. 1001 задача з фізики з відповідями, вказівками, розв’язками. – Х.: Гімназія, 2004. – 349 с.
4.Грищук Л.О., Хоренко О.М. Експериментальні задачі з фізики. 10 клас. – Біла Церква: КОІПОПК, 2008.
5.Коган Б.Ю. Сто задач по электричеству. – М.: Наука, 1976. – 64 с.
6.Ланге В.Н. Экспериментальные физические задачи на смекалку. – М.: Просвещение, 1974. – 94 с.
7.Лукашик В.И. Физическая олимпиада. – М.: Просвещение, 1976 – 143с.
8.Маковецкий П.В. Смотри в корень! Сборник любопытных задач и вопросов. – М.: Наука, 1976. – 488 с.
9.Методика викладання фізики. Республіканський науково-методичний збірник. – Випуск 7. – К.: Радянська школа, 1972. – С. 11–15, 39–40, 58–65.
10.Низамов И.М. Задачи по физике с техническим содержанием. –М.: Просвещение, 1980. – 94 с.
11.Перельман Я.И. Занимательная физика. Книга 1.– М.: Наука, 1972. – 215с.
12.Удосконалення форм і методів вивчення фізики. Збірник статей. – К.: Радянська школа, 1982. – С. 21–37.
13.Усова А.В., Вологодская В.А. Самостоятельная работа учащихся по физике в средней школе. – М.: Просвещение,1981. – С. 53–56, 74–154.
14.Фізика. Астрономія. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 7–12 класи. – К.: Перун, 2005. – С. 24–47.
15.Фурсов В.К. Задачи и вопросы по физике. – М.: Просвещение, 1977. – 62с.
16.Шкіль К.Т., Коршак Є.В. Самостійна робота учнів з фізики у 8–10-х класах. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 3–62.