ПРОГРАМА
гуртка «Нитяна графіка»
(художньо-естетичний напрямок)
5 років навчання: початковий, основний та вищий рівні
Укладач: Гавліцька Наталія Олексіївна
Пояснювальна записка
Вишивка - як вид декоративно-прикладного мистецтва завжди привертала увагу в усі часи. Це мистецтво краси, фантазії, естетичного відтворення світу, природи, почуттів людини, її історичного минулого. Існують різні види вишивок: вишивка хрестом, лічильна вишивка, вишивка по малюнку (гладь), вишивання шовковими стрічками, ізонить.
Ізонить - це сучасний і дуже оригінальний вид творчості, що йде корінням до народній вишивці Англії. Техніка ізониті дає можливість поєднувати сучасний дизайн і декоративно-прикладне мистецтво, виготовляти сувенірну продукцію і бути елементом декору.
Актуальність програми гуртка «Нитяна графіка» полягає в тому, що вона посилює варіативну складову загальної освіти в сфері художньо-естетичного напрямку діяльності, сприяє практичному застосуванню геометричних знань, умінь і навичок, стимулює пізнавальну мотивацію вихованців та найголовніше – діти можуть розвивати свій творчий потенціал, навички адаптації і соціалізації до сучасного суспільства, конструювати і виготовляти картини, елементи декору незвичайного жанру за допомогою кольорових ниток і декоративних цвяхів - нитковим дизайном.
У спрощеній версії дана техніка виконується як вишивка по картону. Такі картини дуже ефектні, викликають захват і здивування. Ця техніка відома і під іншими назвами: нитковий дизайн, нитяна графіка, хордова вишивка, ниткографія.
Мета програми – формування практичних умінь і навичок роботи вихованців засобами техніки ізониті, розвиток логічного мислення, моторики та поглиблення знань, отриманих у школі.
Основні завдання полягають у набутті таких компетентностей:
пізнавальні – оволодіння основними поняттями та знаннями певного напрямку, особливостями відповідного профілю;
практичні – навчання вихованців самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі; вміти практично використовувати набуті знання, уміння і навички;
творчі – забезпечення розвитку творчих здібностей гуртківців, виховання естетичного смаку, творчої уяви, фантазії, сприяння визначенню індивідуального стилю роботи;
соціальні – розвиток позитивних якостей особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності; виховування шанобливого ставлення до надбань духовних та матеріальних цінностей світової та вітчизняної культур, допрофесійна підготовка та професійна орієнтація, знайомство з професією вишивальниці, художника-дизайнера, оформлювача.
Завдання програми
Навчальні:
- ознайомлення учнів з основами знань в області композиції, формоутворення, кольорознавства і декоративно-прикладного мистецтва;
- розвиток образного, просторового мислення і вміння висловити свою думку за допомогою ескізу, малюнка, об'ємних або площинних форм;
- формування навичок навчально-дослідницької роботи.
Виховні:
- трудове та естетичне виховання школярів;
- виховання любові до рідної країни, народної творчості, її природи;
Розвиваючі:
- розвиток уваги, пам'яті, логічного та абстрактного мислення, просторової уяви;
- розвиток дрібної моторики рук і окоміру;
- розвиток кмітливості, винахідливості та інтересу до творчості вишивальниці, художника-оформлювача, дизайнера.
Навчальна програма розрахована на роботу гуртка за трьома рівнями навчання на 6 роки:
початковий рівень – 144 год. (4 год. на тиждень), 1-й рік навчання;
основний рівень – 144 год. (4 год. на тиждень), 1-й рік навчання;
основний рівень – 180 год. ( 5 год. На тиждень ), 2-й рік навчання;
вищий рівень – 216 год. ( 6 год. на тиждень ), 1-й рік навчання;
вищий рівень (2-ий та наступні роки навчання) – 216 год. ( 6 год. на тиждень).
Програма розрахована для роботи з дітьми молодшого, середнього та старшого шкільного віку. Навчальне навантаження дозволяє зараховувати до груп дітей з особливими потребами, таким чином забезпечуючи їх права на позашкільну освіту, тобто впроваджувати інклюзивну освіту. Групи формуються залежно від віку, року навчання та попередньої підготовки дітей.
Форми організації дітей на заняттях ізониттю: групова, індивідуально-групова, індивідуальна, згідно з Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, №651. З огляду на вік дітей й новизну матеріалу, для успішного освоєння програми заняття в групі повинні поєднуватися з індивідуальною допомогою педагога кожній дитині. Програмою передбачені комбіновані заняття, які поєднують теоретичне та практичне викладання навчального матеріалу. При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи роботи: розповідь, який супроводжується показом репродукції; бесіди з переглядом і аналізом вишитих зразків. Для більш успішного засвоєння матеріалу на заняттях з учнями використовуються зображення вишитих виробів і схемами до них. На заняттях основний час надається практичній роботі: виготовлення шаблонів моделей виробів, розробці нових технологій та схем, вишивці та оформленню виробів.
На першому році навчання (початковий рівень) діти знайомляться з історією техніки ізониті, вчаться відрізняти лицьову і виворітну сторону виробу, працювати з різними матеріалами і інструментами. У процесі навчання вони набувають практичних навичок у виготовленні шаблонів, читанні схем, підбору типу і кольору ниток, навчаються площинному моделювання: вмінню складати з кіл, кутів, дуг зображення предметів і композицій.
На другому-третьому роках навчання (основний рівень) гуртківці знайомляться з більш складними технологіями виготовлення в техніці «ізониті»: самостійно працюють зі схемами, вчаться складати схеми, вишивають об'ємні картини та виробляють власні сувеніри. Працюють над колективними завданнями, виконуючи окремі частини загальної композиції. Це згуртовує колектив, так як діти розуміють, що кінцевий результат залежить від роботи кожного. Вчаться створювати роботи на цвяхах.
На четвертому-п’ятому та наступних роках навчання (вищий рівень) діти знайомляться з технікою ізониті – «ганутель», її історією, також з технікою «стрінг-арт», вчаться працювати з дротом, створювати окремі елементи, обмотувати ниткою і об'єднувати, створюючи імітацію ромашок, маків тощо, - тобто роботи виконуються у 3D-зображенні («ганутель»). Вчаться самостійно розробляти схеми до натюрмортів та портретів (стиль «стрінг-арт») , підбирати нитки та заповнювати різними методами. Знайомляться з мистецтвом розробки шарів-темарі та виготовляти їх.
Програма інтегрує знання гуртківців з різних навчальних предметів: історії, народознавства, геометрії, креслення, малювання. На заняттях слід використовувати літературу, кольорові малюнки, мультимедійні презентації, що дає можливість глибше розвинути художні здібності, фантазію, творче мислення дітей. В основу програми покладено положення компетентісного та діяльнісного підходів.
Методи контролю за отриманими результатами. Наприкінці кожного заняття проводиться коротке опитування, демонстрація виконаних робіт, їх аналіз; при завершенні будь-якої теми та в кінці кожного півріччя проводяться виставки робіт у гуртку та їх відбір на виставки-конкурси у закладі, місті тощо. Для розширення кругозору вихованців проводяться екскурсії в музеї, на виставки народного мистецтва, зустрічі з майстрами-умільцями.
Програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни й доповнення у зміст програми та розподіл годин за темами, враховуючи інтереси гуртківців, стан матеріально-технічної бази закладу.
Навчально-тематичний план
Початковий рівень
( 1 рік навчання)
№ п/п |
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теорія |
Практика |
||
1 |
Вступне заняття |
2 |
2 |
- |
2 |
Історія техніки ізониті. Види техніки. Прийоми. |
4 |
2 |
2 |
3 |
Сучасна техніка ізониті. Основні прийоми ізониті. Правила заповнення |
20 |
2 |
18 |
4 |
Складання з основних елементів ізониті геометричних візерунків, декоративних картинок і заповнення в техніці ізониті. |
80 |
2 |
78 |
5 |
Проектування власних виробів. |
24 |
2 |
22 |
6 |
Суспільно-корисна праця |
4 |
- |
4 |
7 |
Екскурсії, конкурси, виставки |
6 |
6 |
- |
8 |
Підсумкове заняття |
4 |
4 |
- |
Разом |
144 |
20 |
124 |
Зміст програми
1. Вступне заняття (2 години).
Знайомство з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Матеріали і інструменти. Правила безпеки праці. Розподіл робочих місць. Демонстрація зразків вишитих виробів.
2. Історія техніки ізониті. Види технік, прийоми роботи (4 години).
Історія виникнення техніки ізониті. Способи «зображення» ниткою (традиційний, обмотка або «спіреллі», вишивка по картону). Матеріали та інструменти. Технологія створення виробу.
Практична робота. Виконання елементарних видів вишивок (бантик, ромб, квадрат).
3. Сучасна техніка ізониті. Основні елементи ізониті. Правила заповнення. (20 годин).
Знайомство з ізониттю як видом графіки. Показ та аналіз готових виробів. Підготовка основи, інструментів, пристосувань. Підбір ниток. Технологія роботи. Шаблони і правила їх виготовлення. Робота за схемами. Правила безпеки при роботі з ножицями і голкою.
Практична робота: Основні елементи техніки ізониті. Заповнення кута, кола або овалу, спіралі, дуги.
4. Складання з основних елементів ізониті геометричних візерунків, декоративних картинок і заповнення в техніці ізониті. (80 годин)
Знайомство з видами візерунків, орнаментів (рослинні, декоративні, геометричні тощо) Складання геометричних візерунків. Підбір малюнка. Розподіл малюнка на круги, овали, кути, спіралі. Проколювання основи. Вишивка кожної частини. Знайомство з основами композиції. Кольори і поєднання ниток.
Практична робота. Виготовлення листівок, закладок, картинок: «Сніжинка», «М'яч», «Рибки», «Ялинки», «Метелики» тощо.
5. Проектування власних виробів (24 години).
Знайомство дітей з новими видами художньої діяльності. Використання знань з інших видів образотворчої діяльності (навики малювання, аплікації). Послідовне проведення роботи від задуму до ескізу, від вибору матеріалу і способу виготовлення до готового виробу. Робота з інструментами і пристосуваннями для реалізації задуму. Самостійне конструювання виробу. Складання з кіл, кутів зображення предметів і композицій.
Практична робота. Виготовлення виробів за зразками і за власним задумом.
6. Суспільно-корисна праця (4 години).
Виготовлення виробів для дитячих будинків, виставок, ярмарків.
7. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (6 годин).
Сімейні свята, майстер-класи для батьків, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Екскурсії для ознайомлення з природою, історією, культурою краю. Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Відвідування виставок декоративно-прикладного мистецтва. Зустрічі з народними майстрами.
8. Підсумкове заняття (4 години).
Виставка робіт учнів. Нагородження кращих вихованців грамотами та призами.
Основний рівень
(1-й рік навчання)
№ п/п |
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теорія |
Практика |
||
1. |
Вступне заняття |
2 |
2 |
- |
2. |
Вишивка в техніці ізониті ( об’ємна і комбінована вишивка) |
104 |
4 |
100 |
3. |
Проектування власних виробів |
24 |
2 |
22 |
4. |
Суспільно-корисна праця |
4 |
- |
4 |
5. |
Екскурсії, конкурси, виставки |
6 |
6 |
- |
6. |
Підсумкове заняття |
4 |
4 |
- |
Разом: |
144 |
18 |
126 |
Зміст програми
1. Вступне заняття (2 години ) Знайомство з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Матеріали і інструменти. Правила безпеки праці. Розподіл робочих місць. Демонстрація зразків вишитих виробів.
2. Вишивка в техниці ізонить (об’ємна і комбінована вишивка )(104 г.) Поєднання сучасного дизайну і декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення сувенірної продукції з елементами декору. Розробка і виконання виробів за власним задумом. Поняття про ескізи. Кольорова гама. Колективні роботи. Практична робота. Виготовлення панно, листівок, сувенірів.
3. Проектування власних виробів (24 години) Знайомство дітей з новими видами художньої діяльності. Послідовне проведення роботи , за допомогою використаних знань з інших видів декоративно-прикладного мистецтва. Від задуму до ескізу, від вибору матеріалу і способу виготовлення до готового виробу. Робота з інструментами і пристосування для реалізації задуму. Самостійне конструювання виробу. Практична робота. Виготовлення виробів за зразками і за власним задумом.
4. Суспільно-корисна праця (4 години) Виготовлення виробів для виставок, ярмарок, дитячих будинків. Проведення майстер-класів.
5. Екскурсії, конкурси, виставки( 6 годин) Майстер-класи, сімейні свята, конкурси, пізнавально-ігрові програми. Відвідування краєзнавчих, історичних та природничих музеїв. Відвідування виставок декоративно-прикладного мистецтва.
6. Підсумкове заняття ( 4 години ) Виставка дитячих робіт. Нагородження кращих вихованців грамотами та призами. Творчий звіт гуртка.
Основний рівень
( 2-й рік навчання )
№ п/п |
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теорія |
Практика |
||
1. |
Вступне заняття |
3 |
3 |
- |
2. |
Техніка ізонить на цвяхах ( стрінг-арт ) |
144 |
6 |
138 |
3. |
Суспільно-корисна праця |
24 |
- |
24 |
4. |
Екскурсії, конкурси, виставки |
6 |
6 |
- |
5. |
Підсумкове заняття |
3 |
3 |
- |
Разом: |
|
180 |
18 |
162 |
|
|
|
||
|
||||
Зміст програми |
1. Вступне заняття ( 3 години ) Знайомство з планом гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Правила безпеки праці. Розподіл робочих місць. Матеріали і інструменти. Демонстрація зразків виробів.
2.Техніка ізонить на цвяхах (стрінг-арт ) (144 години ) Ознайомлення з новим напрямком техніці ізонить. Розміщення і нанесення малюнка на дошці або пінопласті. Забивання декоративних цвяхів. Підбір ниток та нанесення їх на цвяхи різними методами ( методи заповнювання кута, кола, дуги та хаотичним методом ). Правила техніки безпеки з інструментами
3.Суспільно-корисна праця (24 годин ) Виготовлення панно для різних виставок, ярмарок, дитячих будинків. Проведення Майстер-класів.
4.Екскурсії, конкурси, виставки ( 6 годин )
Сімейні свята, майстер-класи для батьків, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Екскурсії на природу. Відвідування музеїв міста, виставок декоративно-прикладного мистецтва.
5. Підсумкове заняття ( 3 години ) Творчий звіт гуртківців. Нагородження кращих вихованців грамотами та призами.
Вищий рівень
( 1 рік навчання )
№ п/п |
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теорія |
Практика |
||
1. |
Вступне заняття |
3 |
3 |
- |
2. |
Історія техніки «ганутель». Прийоми техніки. |
30 |
3 |
27 |
3. |
Складання в техніці « ганутель» простих та складних елементів. |
120 |
6 |
114 |
4. |
Суспільно-корисна праця. |
54 |
- |
54 |
5. |
Екскурсії, виставки, конкурси. |
6 |
6 |
- |
6. |
Підсумкове заняття. |
3 |
3 |
- |
Разом: |
216 |
21 |
195 |
Зміст програми
1.Вступне заняття ( 3 години ) Знайомство з планом гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Матеріали і інструменти. Правила безпеки праці. Розподіл робочих місць . Демонстрація зразків виробів.
2. Історія техніки «ганутель» . Прийоми техніки. ( 30 годин) .
Історія техніки «гантель». Способи підготовки виготовлення квітів, шпильок, бутоньєрок та інших квіткових композицій. Створення металевих ниток. Застосування бісеру, намистин, пір я та інших матеріалів у виготовленні композицій. Практична робота. Виготовлення нескладних квітів: «Маки», «Ромашки», тощо. Для вихованців другого ролу навчання пропонуються складні композиції , елементи декору.
3. Складання в техніці «ганутель» простих і складних елементів (120 г.)
Конструювання деталей, виготовлення пружинок, обмотування нитками. Правильне складання простих і більш складних квітів, прикрас, елементів декору. Самостійне складання схем, підбір кольорових ниток, бісеру, необхідних матеріалів та інструментів. Практична робота. Виготовлення квіткового панно, прикрас, елементів декору в техніці гантель із застосуванням ізониті.
4.Суспільно-корисна праця ( 54 години )
Виготовлення різних виробів для дитячих будинків, виставок, ярмарків. Самостійне проведення майстер-класів для гуртківців, вчителів, батьків. Участь у оформленні позашкільного закладу, масових заходів тощо. Проведення персональних виставок.
5. Екскурсії, виставки, конкурси ( 6 годин)
Сімейні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Поїздки на природу, майстер-класи,відвідування виставок, музеїв. Зустрічі народними умільцями, дизайнерами. Обмін досвідом.
Вищий рівень
( 2 рік навчання та наступні роки навчання)
№ П/П |
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теорія |
Практика |
||
1. |
Вступне заняття |
3 |
3 |
- |
2. |
Історія техніки «темарі». Прийоми техніки. Складання простих та складних схем |
30 |
3 |
27 |
3. |
Історія техніки «стрінг-арт». Прийоми техніки |
30 |
3 |
27 |
4. |
Складання в стилі «стрінг-арт» натюрмортів, портретів ( тварин, людей ) |
90 |
3 |
87 |
5. |
Суспільно-корисна праця |
54 |
- |
54 |
6. |
Екскурсії, виставки, конкурси |
6 |
6 |
|
7. |
Підсумкове заняття |
3 |
3 |
- |
Разом: |
216 |
21 |
195 |
Зміст програми
1.Вступне заняття ( 3 години )
Знайомство з планом гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Матеріали і інструменти Правила безпеки праці. Розподіл робочих місць. Демонстрація зразків виробів.
2. Історія техніки «темарі». Прийоми техніки (30 годин)
Історія техніки «темарі». Підготовка шарів-темарі до роботи. Розробка схем шарів-темарі . Підбір ниток. Створення композицій: ромби, кути, тощо. Практична робота. Конструювання простих і більш складних схем шарів-темарі. Підбір кольорових ниток до композиції. Практична робота. Виготовлення шарів-темарі.
3. Історія техніки «стрінг-арт». Прийоми техніки ( 30 годин )
Історія «стрінг-арт». Способи виготовлення картин в стилі стрінг-арт Прийоми заповнення нитками ( методами: кола, дуги, кута та хаотичним методом )
4. Складання в стилі «стрінг-арт» натюрмортів, портретів (120 годин) Конструювання портретів, натюрмортів (виготовлення ескізів). Робота зі світотінню. Підбір ниток. Практична робота. кольорових ниток до.
5. Суспільно-корисна праця (54 годин )
Виготовлення сувенірів для виставок, ярмарок, дитячих будинків. Самостійне проведення майстер-класів для гуртківців, батьків, вчителів. Проведення персональних виставок.
6. Екскурсії, виставки, конкурси ( 6 годин )
Сімейні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Поїздки на природу, майстер-класи , відвідування виставок, музеїв. Зустрічі з народними умільцями, дизайнерами .Обмін досвідом.
7. Підсумкове заняття ( 3 години )
Творчий звіт. Нагородження кращих вихованців грамотами та призами. Вручення свідоцтв про позашкільну освіту.
Прогнозований результат
Учні повинні знати:
- історію народних промислів;
- основні геометричні поняття та базові форми;
- терміни та визначення, які використовуються в техніці ізониті;
- правила безпеки праці при роботі з інструментами;
- правила і прийоми розмітки по шаблонах, лінійкою, циркулем;
- послідовність виконання виробів;
- види декоративного оформлення виробу;
- види робіт з паперів (закладки, листівки, панно);
- основні поняття про композицію, формоутворенні, бачення кольору;
- способи заповнення схеми;
- техніку читання схем;
- прийоми плетіння складних візерунків.
Учні повинні вміти:
- правильно організувати своє робоче місце, підтримувати порядок під час роботи;
- дотримуватися правил безпеки праці і правил особистої гігієни;
- правильно користуватися інструментами;
- послідовно вести роботу;
- самостійно вирішувати питання конструювання і виготовлення виробів (вибір матеріалів, способів обробки, вміння планувати, здійснювати самоконтроль);
- підбирати оптимальний варіант матеріалу, кольору;
- вносити будь-які зміни в пропонований малюнок візерунка;
- пропонувати свої рішення при виготовленні виробів.
Орієнтовний перелік матеріалів та інструментів
Методичні посібники:
ілюстрації;
таблиці послідовної роботи;
схеми.
Матеріали та обладнання.
кольорові нитки різного типу (котушкові №№20-40, ірис, муліне);
тонка дріт, мідна (0,2 мм), можна взяти мідний дріт з трансформаторів;
картон кольоровий;
оксамитова папір
пінопласт;
декоративні цвяхи;
бісер, бусинки, тощо;
стрічка для флористики.
Інструменти:
голки з широким вушком;
ножиці;
кусачки;
шило;
лінійка;
трафарети;
транспортир;
трикутник;
ластик;
олівці прості і кольорові;
циркуль;
клей.
Список літератури:
1. Антуганова Н.П. «Незвичайні композиції» / Школа і виробництво 1998 №4 /
2. Андреева И. Шитье и рукоделие. Энциклопедия / И. Андреева. – М.: ООО «Издательство «Большая Российская энциклопедия», 2000. - 228 c.
3. Божко, Людмила Александровна Бисер. Уроки мастерства Л.А. Божко. – М: – Мартин, 2002. – 167 с.
4. Гура Л.П. Прикрась свій дім / ЛП. Гура та ін. – К: – Техніка, 1990. – 98 с.
5. Золотицький М.Ф. Квіти в легендах і переказах / М.Ф. Золотицький; пер. з рос. П. Ф. Кравчук ; худ. С. М. Буртовий.. – К: – Фірма «Довіра», 1992. – 207 с. – ISBN 5-7707-2493-5.
6. Корниенко Г.С. Искусство цветов / Г. Корниенко, Н.К. Добруцкий. – Роксолана, 1992. – 161 с.
7. Кулибин Г.Н. Рисунок и основы композиции / Г.Н. Кулибин. – М: – Просвещение, 1988.
8. Котелянець Н. Вироби із ниток / Н.Котелянець. – “Початкова школа” №12, 1999р. – 32-33 с.
9. Литвинец Е.М. Чарівні візерунки / Е.М. Литвинец. – К: – Радянська школа, 1985. – 48 с.
10.Литвинець Є. Голки, нитки, намистинки. — К.: Веселка, 1989
11.Леонова О. «Малюємо ниткою. Ажурні картини »/ СПб .: Мітера, 2005 /
12. Леонова О. «Малюємо ниткою. Оригінальні вироби в техніці изонити »/ СПб .: Літера, 2012 /
13. Максимова М.В. Послушные узелки / М.В. Максимова, М.А. Кузьмина. – М: – ЭКСМО-Пресс, 1997. – 96 с. ISBN 5-04-000485-0.
14. Сухорукова Е.П. Искусство делать цветы / Е.П. Сухорукова,
Л.Г. Печулинская. К: –1992. – 150 с.
15. Використано ресурси інтернету: http://www.docme.ru/doc/431927/nityanaya-grafika