Програма гуртка "Скарби української мови"

Про матеріал

До вашої уваги пропонується авторська програма гуртка «Скарби української мови».

На заняттях гуртка дітям відкриється чарівний світ слів (і тих, що ми використовуємо щоденно, і тих, що існували колись). Це сприяє свідомому закріпленню матеріалу, що був вивчений на уроці, збагаченню словникового запасу, розвитку мовлення, підвищення рівня культури, бережного відношення до слова і прагнення оволодіти таємницями і скарбами рідної мови.

Перегляд файлу

 

 

 

Зміст

  1. Зміст……………………………………………………………………..............2
  2. Пояснювальна записка……………………………………………………….3-5
  3. Зміст програми……………………………………………………………....6-13
  4. Основні вимоги до знань, умінь і навичок………………………………..13-14
  5. Бібліографія…………………………………………………………………....14

                                               Введення

Любіть красу своєї мови,

Звучання слів і запах слів:

Це квітка ніжна і чудова,

Кохання батьківських степів.

                                       Т.Масенко

                Мова – це найважливіший засіб спілкування людей, вираження і повідомлення їх думок, почуттів; це безперервний процес пізнання світу.

Той хто її не любить, не вивчає її таємниць, просто збіднює себе.

                  А сучасне життя потребує, щоб кожен, хто бажає досягти успіху, вмів грамотно, логічно і точно формулювати свої думки. Щоб постигати закони навколишнього світу, боротися і перемагати, треба на високому рівні володіти словом. Щоб виразити те про що співає душа і говорить серце, треба володіти таємницями слова. Щоб зрозуміти оточуючих і бути почутим самому, треба постійно працювати над собою, збагачувати і вдосконалювати власне мовлення.

Знайди те слово – вічне і земне.

За часом час нам світ перестилає.

Минуще все. Лиш слово не мине

І та любов, що смертю світ долає.

                                     Микола Ткач

                   На заняттях гуртка «Скарби української мови» дітям відкриється чарівний світ слів (і тих, що ми використовуємо щоденно, і тих, що існували колись). Це сприяє свідомому закріпленню матеріалу, що був вивчений на уроці, збагаченню словникового запасу, розвитку мовлення, підвищення рівня культури, бережного відношення до слова і прагнення оволодіти таємницями і скарбами рідної мови.

 

Пояснювальна записка

Програма мовознавчого гуртка «Скарби української мови» для дітей 8-10 років розрахована на 3 роки навчання. Заняття проводяться щотижня по дві години (45 хвилин).

 

Головні ідеї програми

 

Мета програми – сформувати особистість, якам має високий рівень культури мовлення, бережно відноситься до скарбів української мови і охоче ділиться ними з усіма бажаючими.

 

Задачі програми

Програма мовознавчого гуртка має не тільки навчальне, а й виховне та розвиваюче значення, як того вимагає „Національна доктрина розвитку освіти України в ХХI сторіччі».

Навчальні:

* зацікавити учнів вивченням української мови;

* розширювати і поглиблювати знання учнів, отримані на уроках;

* формувати найпростіші орфоепічні, орфографічні і словотворчі навички;

* вчити самостійно працювати із книгами, словниками і довідниками;

* формувати лінгвістичну компетенцію;

* вчити аналізувати власне мовлення і мовлення товаришів з точки зору

   відповідності її літературним нормам;

* формувати креативне, творче мислення;

* розвивати вміння донести до оточуючих свої думки, почуття, емоції за

   допомогою слова;

 

Виховні:

* удосконалення комунікативної культури учнів;

* залучення дітей до діяльності по підвищенню рівня культури мовлення;

* створення мотивації для уважного відношення до свого мовлення,

   відповідальності за те, що говоримо;

* подолання зневажливого ставлення до нашого мовлення;

*  виховання почуття відповідальності за сучасне і майбутнє нашої мови;

*  виховувати вміння працювати як самостійно, так і в колективі;

*  відродження кращих традицій українського народу із бережного відношення

   до рідного слова;

* сприяти поліпшенню взаємовідносин батьків і дітей в руслі взаємної роботи

   із пізнання скарбів української мови;

 

Розвивальні:

* забезпечувати вільний інтелектуальний розвиток дітей;

* вдосконалювати здібності, таланти;

* пробуджувати зацікавленість, винахідливість;

* розширювати кругозір;

* розвивати уяву, увагу, креативне мислення;

* формувати духовну культуру, розвивати творчі здібності кожної дитини;

* розвивати наполегливість, цілеспрямованість, рішучість і незламність у

   досягненні поставленої цілі.

 

Організація діяльності гуртка

          Програма роботи гуртка розрахована на три роки. Перший рік навчання комплектується головним чином з учнів третіх класів, другий – четвертих класів, третій -  п’ятих класів. Оптимальна кількість дітей в групі – 13-15 чоловік.

         Режим роботи гуртка – два заняття на тиждень по сорок п`ять хвилин кожне. 10% занять відведено в програмі на теоретичні заняття, а 90% - на практичні. Саме такий розподіл на користь практичних занять зроблено з урахуванням загальної перевантаженості сучасних шкільних предметів інформацією.  Задача занять у мовознавчому гуртку  полягає в вихованні у кожного гуртківця відповідального ставлення до кожного слова, підвищення рівня культури мовлення, підтримання бажання пізнавати таємниці української мови як під керівництвом вчителя, так і самостійно.

Основні принципи організації роботи гуртка:

  • принцип добровільної  участі;
  • принцип рахування індивідуальних особливостей кожного гуртківця;
  • принцип систематичності;
  •  принцип зацікавленості;
  • принцип практичного застосування набутих знань.

           Гурток працює на протязі всього учбового року. Формами проведення занять є бесіди, вікторини, ігри – вправи, тренінги, КВК, робота творчих майстерень.

          Програма пропонує роботу з дітьми у формі занять і практичних акцій, сумісної роботи вчителя і учнів, а також дітей і батьків. Місце педагога рік від року змінюється: від людини, якій наслідують, до рівного партнера по творчості. Незмінною залишається лише його головна мета - сприяти створенню ситуації успіху, розвитку творчих здібностей, креативного мислення, ініціативи, розкриттю багатого внутрішнього світу кожної дитини засобами творчості.

          На протязі року заняття гуртка пов’язуються з іншими формами роботи з розвитку мовлення і підвищення його культури, в підготовці яких учнів приймають активну участь.

 

1 клас

Вид

Тема заняття

1

Навч.

Вступ. Мова – засіб пізнання оточуючого світу.

2

Пр.

 

3.

Навч.

Як народилася мова. Мова жестів і слова.

4

Пр.

 

5

Навч.

 Чому люди говорять на різних мовах. Мови і народи.

6

Пр.

 

7

Навч.

Писемність починалася з малюнків?

8

Пр.

 

9

Навч.

Чим різняться звуки і букви. Хто з букв «загубив» свій звук? А хто має два?

10

Пр.

 

11

Навч.

Чи завжди букви називалися так? Історія абетки.

12

Пр.

 

13

Навч.

Звуки, на голосні і приголосні розрахуйсь!

14

Пр.

 

15

Навч.

Хто «б’є» голосні звуки? Цікаво про наголос.

16

Пр.

 

17

Навч.

Чи «чують» глухі приголосні? А також про дзвінкі приголосні.

18

Пр.

 

19

Навч.

Хто важливіше голосні чи приголосні? Як утворюється склад.

20

Пр.

 

21

Навч.

Чи всі склади однакові? Відкриті і закриті склади. Скільки складів у слові?

22

Пр.

 

23

Навч.

 Склади наголошені і ненаголошені. Хто наголошує склади?

24

Пр.

 

25

Навч.

Як хвалилися я, ю, є, ї. Як голосні утворюють склад без приголосних.

26

Пр.

 

27

Навч.

Як склади між собою домовилися. Перенос складів.

28

Пр.

 

29

Навч.

Я Як наголос допоміг кружкам і кружкам. Роль наголосу в розрізненні значення слова.

30

Пр.

 

31

Навч.

Як е посварилася з и і їм допоміг наголос. Ненаголошені е, и в слові.

32

Пр.

 

33

Навч.

Коли дві букви позначають один звук. Історія буквосполучення дж, дз.

34

Пр..

 

35

Навч.

Чи близнюки ці звуки, що позначаються буквами {г},{г}

36

Пр.

 

37

Навч.

Як буквосполучення шч утворило букву щ.

38

Пр.

 

39

Навч.

 Як дзвінкі приголосні з глухими гралися, а Івась не знав, що писати в кінці слова.

40

Пр.

 

41

Навч.

 

42

Навч.

 

43

Навч.

 

44

Пр.

 

45

Пр.

 

46

Пр.

 

47

Ін.

 

48

Ін.

 

49

Навч.

 

50

Навч.

 

51

Навч.

 

52

Пр.

 

53

Пр.

 

54

Пр.

 

55

Ін.

 

56

Ін

 

57

Навч.

 

58

Навч.

 

59

Навч.

.

60

Пр.

 

61

Пр.

 

62

Пр.

 

63

Ін.

 

64

Ін.

 

65

Навч.

 

66

Навч.

 

67

Навч.

 

68

Пр.

 

69

Пр.

 

70

Пр.

Підсумкове заняття

 

Учбово-тематичний план навчання

першого року навчання

 

з/п

Тема

Кількість годин

Всього

Теоретичних

Практичних

1

Вступне заняття

1

1

-

2

Лекційні заняття

34

34

-

3

Практичні заходи

34

-

34

5

Заключне заняття

1

1

-

 

Разом:

70

34

34

 

2 клас

Вид

Тема заняття

1

Навч.

Мова – засіб спілкування між людьми.

2

Пр.

 

3.

Навч.

Чим усне мовлення відрізняється від писемного.

4

Пр.

 

5

Навч.

Як за допомогою мовлення впливати на почуття і емоції людини.

6

Пр.

 

7

Навч.

Що таке текст? Чи пов’язані речення і текст? Для чого потрібен заголовок.

8

Пр.

 

9

Навч.

 Як чарівники текст будували. Будова тексту: зачин, основна частина, кінцівка.

10

Пр.

 

11

Навч.

Велика родина текстів. Текст – розповідь, текст - опис, текст – міркування.

12

Пр.

 

13

Навч.

 Вірш і проза. Що вибрати?

14

Пр.

 

15

Навч.

Цеглинки тексту – речення. Чим вони пов’язані між собою.

16

Пр.

 

17

Навч.

Різні професії речень: розповідне, питальне, спонукальне.

18

Пр.

 

19

Навч.

Який настрій має речення. Речення окличні і неокличні.

20

Пр.

 

21

Навч.

Хто командує реченням? Головні члени речення.

22

Пр.

 

23

Навч.

Хто робить речення яскравим? Другорядні члені речення.

24

Пр

 

25

Навч.

Кожне речення складається із слів. Які бувають слова.

26

Пр.

 

27

Навч.

Про слова – близнюки. Омоніми.

28

Пр.

 

29

Навч.

Про слова  - родичі, що зовсім не схожі. Синоніми.

30

Пр.

 

31

Навч.

Про слова, що завжди сваряться.

32

Пр.

 

33

Навч.

Родичі чи ні? Пароніми.

34

Пр.

 

35

Навч.

Всі слова мають різний вік. Архаїзми і неологізми.

36

Пр.

 

37

Навч.

Кожне слово має свій характер. Наукова родина, що називає предмети.

38

Пр.

 

39

Навч.

Кожне слово має свій характер. Поетична родина, що описує якості предметів.

40

Пр.

 

41

Навч.

Кожне слово має свій характер. Спортивна родина, що описує дію предметів.

42

Пр.

 

43

Навч.

Кожне слово має свій характер. Математична родина, що лічить предмети.

44

Пр.

 

45

Навч.

Кожне слово має свій характер. Добра родина, що готова всіх замінити.

46

Пр.

 

47

Навч.

Слова великі і маленькі. Що важливіше7 Службові слова.

48

Пр.

 

49

Навч.

Як службові слова речення спасали.

50

Пр.

 

51

Навч.

. Як потрібно лікувати слово. Будова слова.

52

Пр.

.

53

Навч.

Серце слова – його корінь. Як знайти слова родичі.

54

Пр.

 

55

Навч.

 Як до родини слів прибився незнайомець. Корні, що звучать однаково.

56

Пр.

 

57

Навч.

 Хто приставлений до кореня. Як префікс слова утворював.

58

Пр.

 

59

Навч.

 Оповідання про братів префіксів пре-, при- і прі-.

60

Пр.

 

61

Навч.

Чи всі суфікси утворюють добрі слова?

62

Пр.

 

63

Навч.

Як суфікси допомагали словам збільшуватися і зменшуватися.

64

Пр.

 

65

Навч.

Навіщо слову закінчення?

66

Пр.

 

67

Навч.

Таємнича незнайомка – основа слова.

68

Пр.

 

69

Навч.

 

70

Пр.

Підсумкове заняття.

 

Учбово-тематичний план навчання

другого року навчання

 

з/п

Тема

Кількість годин

Всього

Теоретичних

Практичних

1

Вступне заняття

1

1

-

2

Лекційні заняття

27

34

 

2

Практичні заходи

29

-

34

4

Заключне заняття

1

 

 

 

Разом:

70

 

 

 

3 клас

Вид

Тема заняття

 

 

Осінь

1

Навч.

Вступ.  Мова. Слово - «лікує», слово – «калічить».

2

Пр.

 

3.

Навч.

 

4

Пр.

 

5

Навч.

 

6

Пр.

 

7

Навч.

 

8

Пр.

 

9

Навч.

 

10

Пр.

 

11

Навч.

 

12

Пр.

 

13

Пр.

 

14

Пр.

 

15

Ін.

 

16

Ін.

 

17

Навч.

 

18

Навч.

 

19

Навч.

 

20

Пр.

 

21

Пр.

 

22

Пр.

 

23

Ін.

 

24

Ін.

 

25

Навч.

 

26

Навч.

 

27

Навч.

.

28

Пр.

.

29

Пр.

 

30

Пр.

 

31

Ін.

 

32

Ін.

 

33

Навч.

 

34

Навч.

 

35

Навч.

 

36

Пр.

 

37

Пр.

 

38

Пр.

 

39

Ін.

 

40

Ін.

 

41

Навч.

 

42

Навч.

 

43

Навч.

 

44

Пр.

 

45

Пр.

 

46

Пр.

 

47

Ін.

 

48

Ін.

 

49

Навч.

 

50

Навч.

.

51

Навч.

 

52

Пр.

 

53

Пр.

 

54

Пр.

 

55

Ін.

 

56

Ін

 

57

Навч.

 

58

Навч.

 

59

Навч.

 

60

Пр.

 

61

Пр.

 

62

Пр.

 

63

Ін.

 

64

Ін.

 

65

Навч.

 

66

Навч.

 

67

Навч.

 

68

Пр.

 

69

Пр.

 

70

Пр.

 

71

Ін.

 

72

Ін.

 

73

Навч.

 

74

Пр.

 

75

Пр.

 

76

Ін.

 

77

Ін.

Підсумкове заняття

 

Учбово-тематичний план навчання

третього року навчання

з/п

Тема

Кількість годин

Всього

Теоретичних

Практичних

1

Вступне заняття

1

1

-

2

Лекційні заняття

27

24

3

2

Практичні заходи

28

-

28

3

Інформаційні заходи

20

-

20

4

Заключне заняття

1

1

-

 

Разом:

77

26

51

 

Очікувані результати

Учні повинні знати:

* знати поняття ………..;

* мати уявлення про ……;

* розрізняти …………….;

* знати …………;

*розширити знання в галузі

Учні повинні вміти:

*………………..;

*виготовити;

*розрізняти ;

* виготовляти;

* виконувати;

* створювати буклети і розповсюджувати їх;
* вміти послідовно вести роботу;

* вести пошуково-дослідницьку роботу по добору книг, репродукцій, матеріалів про…………………….;

* вчитися азам розробки творчих проектів;

*помічати естетично-незвичайне у буденному.

 

Список використаної літератури:

  1. Закон України „Про позашкільну освіту” // Урядовий кур’єр. 2000, № 25.
  2. Коваль А.П. Пригоди слова. –Київ: Рад. Шк.., 1985
  3. Передрій Г.Р. Позакласна робота з української мови в 4-8 класах. – Київ: Рад. шк.., 1979
  4. Потапенко О.І. Гурткова робота з української мови в 4-8 класах: Посібник для вчителя. – К: Рад. Шк.., 1980
  5.  Чак. Є. Д. Мандрівка в Країну слова. – К: Веселка, 1986

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Довгополик Екатерина
    1-2 клас непогано складений план, але чому є навчальні заняття а практичних немає? І ще питання, де план для 3-го класу, є лише перше і підсумкове заняття? У описі сказано що це програма для 4-го класу, якого тут навіть немає.
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
15156
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку