До вашої уваги пропонується авторська програма гуртка «Скарби української мови».
На заняттях гуртка дітям відкриється чарівний світ слів (і тих, що ми використовуємо щоденно, і тих, що існували колись). Це сприяє свідомому закріпленню матеріалу, що був вивчений на уроці, збагаченню словникового запасу, розвитку мовлення, підвищення рівня культури, бережного відношення до слова і прагнення оволодіти таємницями і скарбами рідної мови.
Зміст
Введення
Любіть красу своєї мови,
Звучання слів і запах слів:
Це квітка ніжна і чудова,
Кохання батьківських степів.
Т.Масенко
Мова – це найважливіший засіб спілкування людей, вираження і повідомлення їх думок, почуттів; це безперервний процес пізнання світу.
Той хто її не любить, не вивчає її таємниць, просто збіднює себе.
А сучасне життя потребує, щоб кожен, хто бажає досягти успіху, вмів грамотно, логічно і точно формулювати свої думки. Щоб постигати закони навколишнього світу, боротися і перемагати, треба на високому рівні володіти словом. Щоб виразити те про що співає душа і говорить серце, треба володіти таємницями слова. Щоб зрозуміти оточуючих і бути почутим самому, треба постійно працювати над собою, збагачувати і вдосконалювати власне мовлення.
Знайди те слово – вічне і земне.
За часом час нам світ перестилає.
Минуще все. Лиш слово не мине
І та любов, що смертю світ долає.
Микола Ткач
На заняттях гуртка «Скарби української мови» дітям відкриється чарівний світ слів (і тих, що ми використовуємо щоденно, і тих, що існували колись). Це сприяє свідомому закріпленню матеріалу, що був вивчений на уроці, збагаченню словникового запасу, розвитку мовлення, підвищення рівня культури, бережного відношення до слова і прагнення оволодіти таємницями і скарбами рідної мови.
Пояснювальна записка
Програма мовознавчого гуртка «Скарби української мови» для дітей 8-10 років розрахована на 3 роки навчання. Заняття проводяться щотижня по дві години (45 хвилин).
Головні ідеї програми
Мета програми – сформувати особистість, якам має високий рівень культури мовлення, бережно відноситься до скарбів української мови і охоче ділиться ними з усіма бажаючими.
Задачі програми
Програма мовознавчого гуртка має не тільки навчальне, а й виховне та розвиваюче значення, як того вимагає „Національна доктрина розвитку освіти України в ХХI сторіччі».
Навчальні:
* зацікавити учнів вивченням української мови;
* розширювати і поглиблювати знання учнів, отримані на уроках;
* формувати найпростіші орфоепічні, орфографічні і словотворчі навички;
* вчити самостійно працювати із книгами, словниками і довідниками;
* формувати лінгвістичну компетенцію;
* вчити аналізувати власне мовлення і мовлення товаришів з точки зору
відповідності її літературним нормам;
* формувати креативне, творче мислення;
* розвивати вміння донести до оточуючих свої думки, почуття, емоції за
допомогою слова;
Виховні:
* удосконалення комунікативної культури учнів;
* залучення дітей до діяльності по підвищенню рівня культури мовлення;
* створення мотивації для уважного відношення до свого мовлення,
відповідальності за те, що говоримо;
* подолання зневажливого ставлення до нашого мовлення;
* виховання почуття відповідальності за сучасне і майбутнє нашої мови;
* виховувати вміння працювати як самостійно, так і в колективі;
* відродження кращих традицій українського народу із бережного відношення
до рідного слова;
* сприяти поліпшенню взаємовідносин батьків і дітей в руслі взаємної роботи
із пізнання скарбів української мови;
Розвивальні:
* забезпечувати вільний інтелектуальний розвиток дітей;
* вдосконалювати здібності, таланти;
* пробуджувати зацікавленість, винахідливість;
* розширювати кругозір;
* розвивати уяву, увагу, креативне мислення;
* формувати духовну культуру, розвивати творчі здібності кожної дитини;
* розвивати наполегливість, цілеспрямованість, рішучість і незламність у
досягненні поставленої цілі.
Організація діяльності гуртка
Програма роботи гуртка розрахована на три роки. Перший рік навчання комплектується головним чином з учнів третіх класів, другий – четвертих класів, третій - п’ятих класів. Оптимальна кількість дітей в групі – 13-15 чоловік.
Режим роботи гуртка – два заняття на тиждень по сорок п`ять хвилин кожне. 10% занять відведено в програмі на теоретичні заняття, а 90% - на практичні. Саме такий розподіл на користь практичних занять зроблено з урахуванням загальної перевантаженості сучасних шкільних предметів інформацією. Задача занять у мовознавчому гуртку полягає в вихованні у кожного гуртківця відповідального ставлення до кожного слова, підвищення рівня культури мовлення, підтримання бажання пізнавати таємниці української мови як під керівництвом вчителя, так і самостійно.
Основні принципи організації роботи гуртка:
Гурток працює на протязі всього учбового року. Формами проведення занять є бесіди, вікторини, ігри – вправи, тренінги, КВК, робота творчих майстерень.
Програма пропонує роботу з дітьми у формі занять і практичних акцій, сумісної роботи вчителя і учнів, а також дітей і батьків. Місце педагога рік від року змінюється: від людини, якій наслідують, до рівного партнера по творчості. Незмінною залишається лише його головна мета - сприяти створенню ситуації успіху, розвитку творчих здібностей, креативного мислення, ініціативи, розкриттю багатого внутрішнього світу кожної дитини засобами творчості.
На протязі року заняття гуртка пов’язуються з іншими формами роботи з розвитку мовлення і підвищення його культури, в підготовці яких учнів приймають активну участь.
1 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
1 |
Навч. |
Вступ. Мова – засіб пізнання оточуючого світу. |
2 |
Пр. |
|
3. |
Навч. |
Як народилася мова. Мова жестів і слова. |
4 |
Пр. |
|
5 |
Навч. |
Чому люди говорять на різних мовах. Мови і народи. |
6 |
Пр. |
|
7 |
Навч. |
Писемність починалася з малюнків? |
8 |
Пр. |
|
9 |
Навч. |
Чим різняться звуки і букви. Хто з букв «загубив» свій звук? А хто має два? |
10 |
Пр. |
|
11 |
Навч. |
Чи завжди букви називалися так? Історія абетки. |
12 |
Пр. |
|
13 |
Навч. |
Звуки, на голосні і приголосні розрахуйсь! |
14 |
Пр. |
|
15 |
Навч. |
Хто «б’є» голосні звуки? Цікаво про наголос. |
16 |
Пр. |
|
17 |
Навч. |
Чи «чують» глухі приголосні? А також про дзвінкі приголосні. |
18 |
Пр. |
|
19 |
Навч. |
Хто важливіше голосні чи приголосні? Як утворюється склад. |
20 |
Пр. |
|
21 |
Навч. |
Чи всі склади однакові? Відкриті і закриті склади. Скільки складів у слові? |
22 |
Пр. |
|
23 |
Навч. |
Склади наголошені і ненаголошені. Хто наголошує склади? |
24 |
Пр. |
|
25 |
Навч. |
Як хвалилися я, ю, є, ї. Як голосні утворюють склад без приголосних. |
26 |
Пр. |
|
27 |
Навч. |
Як склади між собою домовилися. Перенос складів. |
28 |
Пр. |
|
29 |
Навч. |
Я Як наголос допоміг кружкам і кружкам. Роль наголосу в розрізненні значення слова. |
30 |
Пр. |
|
31 |
Навч. |
Як е посварилася з и і їм допоміг наголос. Ненаголошені е, и в слові. |
32 |
Пр. |
|
33 |
Навч. |
Коли дві букви позначають один звук. Історія буквосполучення дж, дз. |
34 |
Пр.. |
|
35 |
Навч. |
Чи близнюки ці звуки, що позначаються буквами {г},{г} |
36 |
Пр. |
|
37 |
Навч. |
Як буквосполучення шч утворило букву щ. |
38 |
Пр. |
|
39 |
Навч. |
Як дзвінкі приголосні з глухими гралися, а Івась не знав, що писати в кінці слова. |
40 |
Пр. |
|
41 |
Навч. |
|
42 |
Навч. |
|
43 |
Навч. |
|
44 |
Пр. |
|
45 |
Пр. |
|
46 |
Пр. |
|
47 |
Ін. |
|
48 |
Ін. |
|
49 |
Навч. |
|
50 |
Навч. |
|
51 |
Навч. |
|
52 |
Пр. |
|
53 |
Пр. |
|
54 |
Пр. |
|
55 |
Ін. |
|
56 |
Ін |
|
57 |
Навч. |
|
58 |
Навч. |
|
59 |
Навч. |
. |
60 |
Пр. |
|
61 |
Пр. |
|
62 |
Пр. |
|
63 |
Ін. |
|
64 |
Ін. |
|
65 |
Навч. |
|
66 |
Навч. |
|
67 |
Навч. |
|
68 |
Пр. |
|
69 |
Пр. |
|
70 |
Пр. |
Підсумкове заняття |
Учбово-тематичний план навчання
першого року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
34 |
34 |
- |
3 |
Практичні заходи |
34 |
- |
34 |
5 |
Заключне заняття |
1 |
1 |
- |
|
Разом: |
70 |
34 |
34 |
2 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
1 |
Навч. |
Мова – засіб спілкування між людьми. |
2 |
Пр. |
|
3. |
Навч. |
Чим усне мовлення відрізняється від писемного. |
4 |
Пр. |
|
5 |
Навч. |
Як за допомогою мовлення впливати на почуття і емоції людини. |
6 |
Пр. |
|
7 |
Навч. |
Що таке текст? Чи пов’язані речення і текст? Для чого потрібен заголовок. |
8 |
Пр. |
|
9 |
Навч. |
Як чарівники текст будували. Будова тексту: зачин, основна частина, кінцівка. |
10 |
Пр. |
|
11 |
Навч. |
Велика родина текстів. Текст – розповідь, текст - опис, текст – міркування. |
12 |
Пр. |
|
13 |
Навч. |
Вірш і проза. Що вибрати? |
14 |
Пр. |
|
15 |
Навч. |
Цеглинки тексту – речення. Чим вони пов’язані між собою. |
16 |
Пр. |
|
17 |
Навч. |
Різні професії речень: розповідне, питальне, спонукальне. |
18 |
Пр. |
|
19 |
Навч. |
Який настрій має речення. Речення окличні і неокличні. |
20 |
Пр. |
|
21 |
Навч. |
Хто командує реченням? Головні члени речення. |
22 |
Пр. |
|
23 |
Навч. |
Хто робить речення яскравим? Другорядні члені речення. |
24 |
Пр |
|
25 |
Навч. |
Кожне речення складається із слів. Які бувають слова. |
26 |
Пр. |
|
27 |
Навч. |
Про слова – близнюки. Омоніми. |
28 |
Пр. |
|
29 |
Навч. |
Про слова - родичі, що зовсім не схожі. Синоніми. |
30 |
Пр. |
|
31 |
Навч. |
Про слова, що завжди сваряться. |
32 |
Пр. |
|
33 |
Навч. |
Родичі чи ні? Пароніми. |
34 |
Пр. |
|
35 |
Навч. |
Всі слова мають різний вік. Архаїзми і неологізми. |
36 |
Пр. |
|
37 |
Навч. |
Кожне слово має свій характер. Наукова родина, що називає предмети. |
38 |
Пр. |
|
39 |
Навч. |
Кожне слово має свій характер. Поетична родина, що описує якості предметів. |
40 |
Пр. |
|
41 |
Навч. |
Кожне слово має свій характер. Спортивна родина, що описує дію предметів. |
42 |
Пр. |
|
43 |
Навч. |
Кожне слово має свій характер. Математична родина, що лічить предмети. |
44 |
Пр. |
|
45 |
Навч. |
Кожне слово має свій характер. Добра родина, що готова всіх замінити. |
46 |
Пр. |
|
47 |
Навч. |
Слова великі і маленькі. Що важливіше7 Службові слова. |
48 |
Пр. |
|
49 |
Навч. |
Як службові слова речення спасали. |
50 |
Пр. |
|
51 |
Навч. |
. Як потрібно лікувати слово. Будова слова. |
52 |
Пр. |
. |
53 |
Навч. |
Серце слова – його корінь. Як знайти слова родичі. |
54 |
Пр. |
|
55 |
Навч. |
Як до родини слів прибився незнайомець. Корні, що звучать однаково. |
56 |
Пр. |
|
57 |
Навч. |
Хто приставлений до кореня. Як префікс слова утворював. |
58 |
Пр. |
|
59 |
Навч. |
Оповідання про братів префіксів пре-, при- і прі-. |
60 |
Пр. |
|
61 |
Навч. |
Чи всі суфікси утворюють добрі слова? |
62 |
Пр. |
|
63 |
Навч. |
Як суфікси допомагали словам збільшуватися і зменшуватися. |
64 |
Пр. |
|
65 |
Навч. |
Навіщо слову закінчення? |
66 |
Пр. |
|
67 |
Навч. |
Таємнича незнайомка – основа слова. |
68 |
Пр. |
|
69 |
Навч. |
|
70 |
Пр. |
Підсумкове заняття. |
Учбово-тематичний план навчання
другого року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
27 |
34 |
|
2 |
Практичні заходи |
29 |
- |
34 |
4 |
Заключне заняття |
1 |
|
|
|
Разом: |
70 |
|
|
3 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
|
|
Осінь |
1 |
Навч. |
Вступ. Мова. Слово - «лікує», слово – «калічить». |
2 |
Пр. |
|
3. |
Навч. |
|
4 |
Пр. |
|
5 |
Навч. |
|
6 |
Пр. |
|
7 |
Навч. |
|
8 |
Пр. |
|
9 |
Навч. |
|
10 |
Пр. |
|
11 |
Навч. |
|
12 |
Пр. |
|
13 |
Пр. |
|
14 |
Пр. |
|
15 |
Ін. |
|
16 |
Ін. |
|
17 |
Навч. |
|
18 |
Навч. |
|
19 |
Навч. |
|
20 |
Пр. |
|
21 |
Пр. |
|
22 |
Пр. |
|
23 |
Ін. |
|
24 |
Ін. |
|
25 |
Навч. |
|
26 |
Навч. |
|
27 |
Навч. |
. |
28 |
Пр. |
. |
29 |
Пр. |
|
30 |
Пр. |
|
31 |
Ін. |
|
32 |
Ін. |
|
33 |
Навч. |
|
34 |
Навч. |
|
35 |
Навч. |
|
36 |
Пр. |
|
37 |
Пр. |
|
38 |
Пр. |
|
39 |
Ін. |
|
40 |
Ін. |
|
41 |
Навч. |
|
42 |
Навч. |
|
43 |
Навч. |
|
44 |
Пр. |
|
45 |
Пр. |
|
46 |
Пр. |
|
47 |
Ін. |
|
48 |
Ін. |
|
49 |
Навч. |
|
50 |
Навч. |
. |
51 |
Навч. |
|
52 |
Пр. |
|
53 |
Пр. |
|
54 |
Пр. |
|
55 |
Ін. |
|
56 |
Ін |
|
57 |
Навч. |
|
58 |
Навч. |
|
59 |
Навч. |
|
60 |
Пр. |
|
61 |
Пр. |
|
62 |
Пр. |
|
63 |
Ін. |
|
64 |
Ін. |
|
65 |
Навч. |
|
66 |
Навч. |
|
67 |
Навч. |
|
68 |
Пр. |
|
69 |
Пр. |
|
70 |
Пр. |
|
71 |
Ін. |
|
72 |
Ін. |
|
73 |
Навч. |
|
74 |
Пр. |
|
75 |
Пр. |
|
76 |
Ін. |
|
77 |
Ін. |
Підсумкове заняття |
Учбово-тематичний план навчання
третього року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
27 |
24 |
3 |
2 |
Практичні заходи |
28 |
- |
28 |
3 |
Інформаційні заходи |
20 |
- |
20 |
4 |
Заключне заняття |
1 |
1 |
- |
|
Разом: |
77 |
26 |
51 |
Очікувані результати
Учні повинні знати:
* знати поняття ………..;
* мати уявлення про ……;
* розрізняти …………….;
* знати …………;
*розширити знання в галузі
Учні повинні вміти:
*………………..;
*виготовити;
*розрізняти ;
* виготовляти;
* виконувати;
* створювати буклети і розповсюджувати їх;
* вміти послідовно вести роботу;
* вести пошуково-дослідницьку роботу по добору книг, репродукцій, матеріалів про…………………….;
* вчитися азам розробки творчих проектів;
*помічати естетично-незвичайне у буденному.
Список використаної літератури:
1