Орієнтовне календарно – тематичне планування української мови для 4 класу 2018-2019 н.р. за підручником Вашуленко М.С., Дубовик С.Г.,2015р.складено згідно Оновленій Програмі 2016 року.
За програмою 119 годин
І семестр – 64 години (4 години на тиждень);
ІІ семестр – 55 годин (3 години на тиждень)
УКРАЇНСЬКА МОВА
За програмою 119 годин
І семестр – 64 години (4 години на тиждень);
ІІ семестр – 55 годин (3 години на тиждень)
І семестр
Складено за підручником Вашуленко М.С., Дубовик С.Г.,2015р.
Дата |
№
|
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
- |
- |
Мова і мовлення (3 години) |
- |
|
1 |
Мова – жива скарбниця історії народу. |
(впр.1 – 4) |
|
2 |
Неперервне поповнення словникового складу мови. Старі і нові слова в мові. |
(впр.5 – 11) |
|
3 |
Культура мовлення і спілкування в різних мовленнєвих ситуаціях. |
(впр.12 – 17) |
- |
- |
Текст (11 годин) |
- |
|
4 |
Закріплення поняття про будову текстів різних типів (опис, розповідь, есе). Тема і мета висловлювання. Заголовок. |
(впр.18 – 20) |
|
5 |
Визначення теми висловлювання, формування основної думки. Знаходження та інтонаційне виділення у реченнях тексту слів, найважливіших для висловлення думки. |
(впр.21 – 24) |
|
6 |
Спостереження над засобами зв’язку речень у тексті.
|
(впр.25 – 28) |
|
7 |
Поділ тексту на частини, складання плану з допомогою вчителя та самостійно. Спостереження за роллю абзаців у тексті. |
(впр. 29 – 32) |
|
8 |
***Урок розвитку зв'язного мовлення №1. ***
|
|
|
9 |
Спостереження за особливостями змісту та побудови тексту-міркування: наявність певного твердження, доказів та висновків. |
(впр.33 – 36) |
|
10 |
Побудова тексту-міркування, добір переконливих доказів, формулювання висновку. |
|
|
11 |
Складання художніх та науково-популярних описів. Вправи на порівняння художнього і науково-популярного описів. |
(впр.37 – 45) |
|
12 |
Перевірна робота. Письмовий переказ. |
|
|
13 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу.
|
|
Тема 1 |
14 |
Вправляння у написанні замітки до стінгазети, листа. Узагальнення знань і вмінь за розділом «Текст» |
(впр.46 – 49) |
- |
- |
Речення (12 годин) |
- |
|
15 |
Повторення й узагальнення вивченого матеріалу про види речень за метою висловлювання та інтонацією, про головні і другорядні речення. |
(впр.50 – 53) |
|
16 |
***Урок розвитку зв'язного мовлення №2.
|
|
|
17 |
Встановлення зв’язку слів у реченнях: виділення головних і другорядних членів. |
(впр. 54 – 58) |
|
18 |
Визначення, за допомогою чого зв’язуються слова ( за допомогою закінчень і прийменників, тільки закінчень) |
|
|
19 |
Поширення речень словами та словосполученнями. |
|
|
20 |
Складання речень за зразком, за схемою. Відновлення змісту деформованих речень. |
|
|
21 |
Поняття про однорідні члени речення. Головні і другорядні однорідні члени речення. |
(впр.63 – 65) |
|
22 |
Спостереження за вживанням речень з однорідними членами в тексті. Кома при однорідних членах речень. |
|
|
23 |
Поєднання однорідних членів за допомогою інтонації, сполучників. Інтонація перелічування та протиставлення. |
(впр. 66 -69) |
|
24 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №3. Перевірна робота. Діалог.(усно)
|
|
|
25 |
Складання речень з однорідними членами, поширення їх залежними словами; використання речень з однорідними членами у побудові текстів. Перевірна робота. Діалог.(усно) |
(впр.70 – 73) |
Тема 2 |
26 |
Граматичні питання до однорідних членів речення. Узагальнення знань і вмінь за розділом «Текст»
|
|
- |
- |
Слово. Значення слова. Частини мови (2 години) |
- |
|
27 |
Повторення й узагальнення знань і вмінь учнів про лексичне значення слова; про морфемну будову слова, розрізнення слів, що належать до спільнокореневих, і форм одного з таких слів. |
(впр.74 – 78) |
|
28 |
Спостереження за словами, що відповідають на питання хто?, що? який? яка?, яке? які? що робить? що роблять? скільки? котрий? котра? котре? котрі? де? коли? як?, а також за службовими словами, до яких не можна поставити питання (і, та, на, від, але) |
|
- |
- |
Іменник (19 годин) |
- |
|
30 |
Розширення уявлень про лексичне значення іменника ( слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість) |
(впр. 87 -91) |
|
31 |
Іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників. |
(впр. 92 – 93) |
|
32 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №4.
|
|
|
33 |
Вживання іменників у прямому і переносному значеннях. Спостереження за точним і влучним вживанням з ряду синонімів тих слів, які найбільше відповідають змістові. |
(впр.94 – 96) |
|
34 |
Рід іменників. Віднесення іменника до одного з родів. |
(впр.97 – 99) |
|
35 |
Змінювання іменників за числами і відмінками. Формування умінь ставити іменники в початкову форму. Перевірна робота. Списування. |
(впр.100 – 106) |
|
36 |
Заміна приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням –і в іменниках різного роду. |
(впр.111 – 115) |
Тема 3 |
37 |
Спостереження за явищами чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих іменниках жіночого та чоловічого родів з основою на приголосний. |
(впр.116 – 120) |
|
38 |
Закінчення іменників жіночого роду на –а в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж, ч, ш]. |
(впр.121 – 124) |
|
39 |
Закінчення іменників в орудному відмінку однини: закінчення –ею в іменниках жіночого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення –єю в іменниках на –ія, закінчення – ем в іменниках чоловічого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення – єм в іменниках з основою на [й] |
(впр.129 – 133) |
|
40 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №5.
|
|
|
41 |
Практичне засвоєння правопису закінчень найуживаніших іменників чоловічого роду на –ар, яр. |
|
|
42 |
Спостереження над паралельними закінченнями іменників чоловічого роду – назв істот у давальному і місцевому відмінках однини. |
(впр.137 -140) |
|
43 |
Форми іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини. |
|
|
44 |
Спостереження за закінченнями іменників у множині (таблиця відмінювання). Вправи на вживання правильних відмінкових закінчень іменників у множині. |
(впр.141 – 146) |
|
45 |
Розвиток умінь правильно використовувати прийменники з іменниками в різних відмінках. |
(впр.147 – 150) |
|
46 |
Перевірка мовних знань і вмінь за темою «Іменник» |
|
|
47 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу. Засвоєння літературних форм іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по. |
|
Тема 4 |
48 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №6.
|
|
- |
- |
Прикметник ( 16 годин) |
- |
|
49 |
Розвиток умінь упізнавати прикметники в тексті, спостереження за їх роллю у мовленні. |
(впр.151 – 154) |
|
50 |
Прикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Уживання прикметників в прямому і переносному значеннях. |
(впр.155-159) |
|
51 |
Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: художньому і науковому (без термінів). |
(впр.160-163) |
|
52 |
Змінювання прикметників за родами та числами у сполученні з іменниками. |
|
|
53 |
Родові закінчення прикметників. |
|
|
54 |
Розрізнення роду і числа прикметників у сполученнях з іменниками. |
|
|
55 |
Відмінювання прикметників у сполученні з іменниками (таблиця відмінювання) в однині та множині. Граматичне питання до прикметника у сполученні з іменником. |
|
|
56 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №7.
|
|
|
57 |
Зіставлення закінчень прикметників з основою на твердий та м’який приголосний в однині і множині. |
(впр.174 – 178) |
|
58 |
Перевірна робота. Диктант. |
|
|
59 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу. Побудова сполучень слів і речень з прикметниками в різних відмінкових формах, введення їх у текст. Визначення відмінків прикметника за відмінками іменників. |
(впр.179-182) |
|
60 |
Вимова і написання найуживаніших прикметників на –ський, -цький, -зький. |
(впр.187-191) |
|
61 |
Уживання -ь перед закінченням прикметників у родовому, давальному, орудному та місцевому відмінках однини. |
(впр.192-195) |
|
62 |
Вживання відмінкових форм прикметників у множині. Закінчення - і у називному відмінку множини. |
( впр.206-209)
|
|
63 |
Аналіз перевірної роботи. Узагальнення і систематизація знань і вмінь за темою «Прикметник». |
(впр.313-215) |
Тема 5 |
64 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №8.
|
|
*** Теми уроків розвитку мовлення вчитель добирає самостійно.
ІІ семестр
|
№
|
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
|
|||
|
65 |
Числівник (9 години) Загальне уявлення про числівник як частину мови. |
(впр.216 – 219) |
|
66 |
Вимова і правопис найуживаніших числівників, уживання їх у мовленні. |
(впр.220 – 223) |
|
67 |
Практичне засвоєння вимовляння і письма та відмінкових форм окремих числівників ( 11, 14, 16, 50, 60, 70, 80, 1000). |
(впр.224 – 226) |
|
68 |
Питання до кількісних і порядкових числівників. Словесні формули на означення показників часу протягом доби. |
(впр.226-230) |
|
69 |
Питання до кількісних і порядкових числівників. |
|
|
70 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №9.
|
|
|
71 |
Перевірна робота. Диктант. |
|
|
72 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу. |
|
Тема 6 |
73 |
Узагальнення і систематизація знань і вмінь за темою «Числівник».
|
|
|
|||
|
74 |
Займенник ( 9 год) Поняття про займенник як частину мови. Спостереження за роллю різних займенників у тексті. |
(впр.231- 234) |
|
75 |
Особові займенники. Займенники 1-3-ої особи однини і множини. Їх значення, синтаксична роль. |
(впр.235-243) |
|
76 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №10.
|
|
|
77 |
Відмінювання особових займенників. |
(впр.244-250) |
|
78 |
Уживання займенників з прийменниками. |
(впр.251-255) |
|
79 |
Побудова сполучень слів і речень із займенниками в різних формах.Вправи на використання займенників для звязку речень у тексті.Удосконалення текстів, шляхом використання займенників замість лексичних повторів. |
( впр.256 - 260) |
|
80 |
Перевірка мовних знань і вмінь з теми: «Займенник. Числівник.» |
|
|
81 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу. |
|
Тема 7 |
82 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №11.
|
|
|
|||
|
83 |
Дієслово (15 години) Повторення вивченого про дієслово. (Питання, значення, роль у реченні, зв′язок з іменником ).
|
(впр. 261 – 264) |
|
84 |
Узагальнення і розширення уявлень про лексичне значення дієслів. Спостереження за дієсловами різних семантичних груп. |
|
|
85 |
Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. |
(впр. 265 – 269) |
|
86 |
Вживання дієслів в прямому і переносному значенні.
|
( впр. 272– 274) |
|
87 |
Спостереження за роллю дієслів у текстах розповідного та описового характеру. Розвиток умінь вибирати з ряду дієслів те дієслово, яке найбільш відповідає мовній ситуації, уникати одноманітності у використанні дієслів в усних і письмових навчальних висловлюваннях різних типів.
|
( впр.275 – 278) |
|
88 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №12.
|
|
|
89 |
Неозначенна форма дієслова (початкова форма). Спостереження за вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів′ях, порадах, інстукціях. Побудова порад, інструкцій. |
( впр.279 – 281) |
|
90 |
Перевірна робота. Списування. Часи дієслів. Змінювання дієслів за часами. |
( впр.282 – 285) |
|
91 |
Часи дієслів. Змінювання дієслів за числами. |
( впр. 286– 289) |
|
92 |
Дієслова на –ся (літературна вимова і правопис). Спостереження за значенням дієслів на –ся у тексті. Утворення (за зразком) різних форм дієслів на –ся і вживання їх у реченнях, мовленні. |
(впр. 315 – 318) |
|
93 |
Дієслова на –ся (літературна вимова і правопис). Спостереження за значенням дієслів на –ся у тексті. |
|
|
94 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №13.
|
|
|
95 |
Перевірна робота. Диктант |
|
|
96 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу. |
|
Тема 8 |
97 |
Узагальнюючий урок за темою «Дієслово».
|
|
|
|||
|
98 |
Прислівник ( 15 год ) Поняття про прислівник як частину мови (значення, питання, роль у реченні, зв′язок з дієсловами). |
(впр.323 – 325) |
|
99 |
Незмінюваність – основна граматична ознака прислівників. |
|
|
100 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №14.
|
|
|
101 |
Прислівники, близькі і протилежні за значенням. Поширення речень ( тексту) прислівниками. |
(впр. 326 – 328) |
|
102 |
Прислівники, близькі і протилежні за значенням. Поширення речень ( тексту) прислівниками. |
(впр. 329 – 331) |
|
103 |
Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками. |
(впр. 332 – 335) |
|
104 |
Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками. |
|
|
105 |
Спостереження за роллю прислівників у тексті. |
(впр. 336 – 338) |
|
106 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №15.
|
|
|
107 |
Вибір із поданих прислівників тих, які найбільше відповідають меті та типу висловлювання. |
( впр.339 – 341) |
|
108 |
Уживання прислівників під час побудови текстів. |
( впр.342 – 344) |
|
109 |
Перевірка мовних знань і вмінь з теми: «Дієслово. Прислівник». |
|
|
110 |
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого матеріалу.
|
|
|
111 |
Узагальнення за темою «Прислівник»
|
|
Тема 8 |
112 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №16.
|
|
|
|||
|
113 |
Повторення вивченого у початкових класах ( 7 год ) Повторення вивченого про іменник. (впр.351 – 353) |
(впр.351 – 353) |
|
114 |
Повторення вивченого про прикметник. |
|
|
115 |
Державна підсумкова атестація |
|
|
116 |
***Урок розвитку зв’язного мовлення №17.
|
|
|
117 |
Повторення вивченого про будову слова та текст. |
|
|
118 |
Повторення вивченого про дієслово. |
|
Тема 9 |
119 |
Узагальнюючий урок за рік.
|
|
*** Теми уроків розвитку мовлення вчитель добирає самостійно.
Слова, значення, вимову і написання яких учні
протягом навчального року мають запам’ятати:
аеропорт, ввéчері, вдень, взúмку, вісімдесятú, влі́тку, восенú, вперéд, врáнці, врівноваженість, вчóра, гардероб, держáва, дисциплі́на, життєрадісний, ззáду, кіломéтр, лівóруч, мізúнець, мільйóн, назáд, напáм'ять, наполегливість, океáн, оптимізм, попéреду, посерéдині, правóруч, п'ятдесятú, п'ятсóт, сімдесятú, спільнота, справедливість, температýра, тепéр, творчість, трамвáй, тролéйбус, футбóл, шерéнга, шістнáдцять, шістдесятú, шістсóт, щогодúни, щотижня (45 слів).