Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про чисельник як частину мови; закріпити вміння правильно вимовляти числівники, передбачені програмою; формувати навички практичного застосування теоретичних знань; розвивати орфографічну пильність, усне і писемне мовлення через твір есе; виховувати інтерес до навчання, почуття взаємодопомоги, вміння працювати в команді, аргументовано відстоюючи власну думку, зміцнювати віру у свої сили в кожної дитини незалежно від її здібностей, сприяти підвищенню саморозвитку, самоцінки, підготовки до дорослого життя.
Обладнання:
Для учителя: медіа-проектор, презентація уроку, структурно логічна схема.
Для учнів: різнорівневі картки для самостійної роботи , різнокольорові фішки, тренажери, аркуш оцінювання команд, картки настрою.
Тип уроку: Узагальнення і систематизації знань. Урок КВК.
Предмет: Українська мова
Клас: 4
Урок української мови у 4 класі
Закріплення й узагальнення мовленнєвих умінь,
пов'язаних з уживанням числівників
Урок - КВК
Учитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії
Ювілейнівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Тріпадуш О.В.
Тема уроку: Закріплення й узагальнення мовленнєвих умінь,
пов'язаних з уживанням числівників
Урок - КВК
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про чисельник як частину мови; закріпити вміння правильно вимовляти числівники, передбачені програмою; формувати навички практичного застосування теоретичних знань; розвивати орфографічну пильність, усне і писемне мовлення через твір есе; виховувати інтерес до навчання, почуття взаємодопомоги, вміння працювати в команді, аргументовано відстоюючи власну думку, зміцнювати віру у свої сили в кожної дитини незалежно від її здібностей, сприяти підвищенню саморозвитку, самоцінки, підготовки до дорослого життя.
Обладнання:
Для учителя: медіа-проектор, презентація уроку, структурно логічна схема.
Для учнів: різнорівневі картки для самостійної роботи , різнокольорові фішки, тренажери, аркуш оцінювання команд, картки настрою.
Тип уроку: Узагальнення і систематизації знань. Урок КВК.
Предмет: Українська мова
Клас: 4
Докладний конспект уроку
І. Організаційний момент (1 хв.)
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
Діти сидять за партами, які розташовані в класі двома рядами: один ряд - команда " Пізнайки " , другий - команда "Всезнайки ", третій ряд- «Мовознавці».
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно -
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі.
Сядемо рівненько на місця свої.
ІІ. Ознайомлення з типом уроку та його темою.
1.Вправа Банани: (1 хв)
- До якого уроку ми підготувалися? (до уроку української мови)
-Закресліть словосполучення українська мова і прочитайте, розділ, який ми вивчаємо.
УКЧАСРАТИЇНСЬНИКАМОМОВАВИ (Частини мови)
2.Фронтальне опитування.(2 хв)
- Прочитайте вірш на дошці.
Облітав журавель сто доріг, сто земель,
Облітав, обходив, крила й ноги натрудив.
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає! (Платон Воронько)
- Яка головна думка вірша? Доберіть синоніми до словосполучення "рідна земля" ( Вітчизна , Батьківщина )
- Розберіть вірш за частинами мови. (Фронтально: запитання+до якої частини мови належить )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Сьогодні ми з вами узагальнимо свої знання з теми «Числівник» через гру КВК і
підготуємося до контрольної роботи.
2. Методичний прийом " Аукціон знань"
- То до якої частини мови належить слово сім? Сто?( з вірша )
- На яке питання відповідає? Що воно означає? На якому уроці ми оперуємо такими
словами? ( На математиці )
- Як називаються ці слова ( Числа )
- До дошки вийдуть консультанти зі своїми фішками.
Ставлю запитання кожній групі окремо, гравці відповідають, отримують фішки.
Гравці виходять до консультантів, стають за кольором по колу на карусель.
3. Методичний прийом "Карусель"
Троє консультантів інформують по колу троє учасників кожної групи про нове, що не вивчали. Учасники почують 3 інформації, які повинні запам ятати і передати своїй групі для вивчення.
Прості числівники мають один корінь: один, три, сорок, мільйон, двоє, дев’ятеро.
Складні числівники мають два корені: дванадцять, шістдесят, сімсот.
Складені числівники містять в собі два і більше простих чи складних числівників: сто сорок чотири, тисяча чотириста дев’яносто один.
Консультанти перевіряють знання, задають питання групам.
4. Гра «Впіймай числівник» в роздріб.
Простий: 2,8,9,1,6,40, двоє, мільйон;
Складний: 12,16,14,19, 60, 80, 700.
Складені: 144, 973, 1407, 333,102.
ІV. Основна частина уроку.
Учитель: Сьогодні в нас свято -
Урок наш КВК!
Працюємо завзято,
До справи, дітвора!
"Все повторим про числівник "-
Сьогоднішня тема.
Три команди тут присутні,
В кожної емблема. ( Представляємо команди)
Учитель: КВК щоб починати,
Треба привітатися.
Про команди - суперниці
Цікаве дізнатися.
( Команди вітають одна одну )
Команда "Пізнайки":
Ми команда всіх сильніша,
Мова для нас найсвятіша.
Проти вас ми будем грати,
Намагаючись обіграти.
Команда «Всезнайки»
Солодке слово «перемога»
Нелегко дається,
Хто любить , знає рідну мову,
Тому вона всміхнеться.
Команда — «Мовознавці»
Ми команда дуже сильна,
Знаєм все про мову ми.
Перемогу в боротьбі
Завоюємо собі.
Учень :Ми прийшли сюди сьогодні,
Щоб вести запеклий бій.
Тільки ні, не кулаками,
А в веселій дружній грі.
Побажання командам: Трудіться, діти дорогі,
До сьомого поту.
Та дістаньте нагороду
За свою роботу.
Пам'ятайте: нагорода -
Це гарна оцінка!
Тож старайтеся усі.
Роль грає й поведінка.
(Оцінення конкурсу)
Учитель: Починаємо, діти, змагання.
Ось послухайте перше завдання.
2. Коментоване письмо: ( 3б)Записали.
1) виберіть з вірша числівник, прокоментуйте його написання і запишіть словами числівники, які є результатом виконаної дії.
Годі вже вам дармувати -
Будем разом додавати
Добре слово вимовляти,
Наголосом проставляти:
Шість та шість то є....,
Шість та сім то є...,
Шість та п 'ять - то є...,
Сім та сім - є...,
Вісім й вісім - є....
Можна й далі рахувати,
Числівники записати...
А тепер ми ще й полічим,
Без помилочки запишем:
Двісті та триста -...,
Триста плюс триста -...,
По чотириста двічі -...,
А ще коли сто додати,
Що тоді ми будем мати?
2) перевірка диктанту чередуючи групи. Уточнення вимови та правопису числівників одинадцять, чотирнадцять, шістнадцять, шістсот. Подумайте, які за будовою ці числівники. Поясніть. (Складні-два кореня)
3) Каліграфія письма
Шіс іст стн на дцять шістнадцять
Шіст стс стсо шістсот
Для виготовлення житньої хлібини витрачається шістсот тридцять грамів борошна. Інформація: 630 г борошна - 2 900 г зерна, це 20 тисяч зернин або 1000 колосків
(Оцінення конкурсу)
Учитель: Діти! Ловіть свій шанс зірковий -
Проведемо диктант вибірковий.
3. Вибірковий диктант.Записали(4 хв), (3б)
Випишіть з тексту числівники, назвіть серед них порядкові.
Вісім ляльок дерев'яних,
Кругловидих та рум'яних,
В різнобарвних сарафанах
На столі у нас живуть
Всіх мотрійками зовуть
Перша лялечка товста,
А в середині пуста,
Навпіл ляльку огрядну
Розділити можна.
В ній побачиш другу
Лялечку порожню.
Ти мотрійку цю відкрий -
Третя вистрибне, як стій.
Половинку відчини,
Наглухо приперту,
І зумієш ти знайти
Лялечку четверту.
Вийми цю і подивись:
Може є там ще якісь?
Справді: є тут п'ята
Лялечка пузата.
А у п'ятій просто заховалась шоста,
А у шостій сьома,
Як у себе вдома.
А у сьомій - глянь-но,
Восьма і остання!
( Представники команд читають порядкові числівники ).
(Оцінення конкурсу)
Фізкультхвилинка (1 хв)
Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Всі веселі
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли!
4. Конкурс "Хто кмітливіший?"(1 хв), (2 б) Слайд
- Кмітливим стає той, хто відгадає найбільше ребусів за кожну відповідь бал.
Г1а Пі2л Ві3на 100лиця 7я Сева100поль
(година)(підвал) (вітрина) (столиця) (сім я (Севастополь)
5. Словниковий диктант (2хв), (3б)Слайд
- Здається, ми потрапили у лабіринт і виберемося з нього лише тоді, як знайдемо і прочитаємо 5 числівників, які закінчуються на - дцять.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: двадцять, одинадцять, тринадцять, вісімнадцять, сімнадцять
(Оцінення конкурсу
6. Мовно - логічна вправа «Здивуй клас»(5 хв), (3б)
Завдання І групі. Скласти прислів'я з частин. Виписати в два стовпчики кількісні і порядкові числівники
Краще один раз побачити та на другий день продав
Ану, вставай, чоловіче. ніж сто раз почути
Березень у зими кожуха купив вже третій півень кукуріче.
Завдання ІІ групі. Відгадайте загадки, випишіть числівники, утворіть від них порядкові.
Спить у ліжку біла сплюшка, в неї аж чотири вушка ( Подушка)
Сім братів віком рівні, але іменем різні ( Дні тижня )
Один ллє, другий п'є, третій росте ( Дощ, земля, рослина)
Завдання ІІІ групі. Ввести фразеологізми в речення. Підкресліть числівники, утворіть від них порядкові.
Знати, як свої п'ять пальців.
Сім раз відміряй, а один раз відріж.
Як дві краплі води.
(Оцінення конкурсу)
7.Творчі завдання-найкращі сподівання.(8 хв), (5б)
- Кожній групі скласти і записати твір есе.
- Для початку згадаємо, що таке твір есе.
(Есе – це начерк, міні-твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення власної думки про любий предмет, своїх відчуттів, ставлення до світу.)
(Я вважаю, що сучасне життя вимагає від кожної людини грамотно
висловлювати свої думки.)
(На мою думку, треба ще вміти мотивувати, обгрунтовувати свої думки,
вміти відстоювати власну позицію)
Визначення теми есе. Прийом «Кубування»
1 підказка: Життєвонеобхідний орган у тварин і людей.
2 підказка. Порожнистий орган тіла людини у вигляді мішечка
3 підказка. Центральний орган кровоносної системи.
4 підказка. Своїми ритмічними скороченнями забезпечує кровообіг
Збір інформації.
А) Створення асоціативного куща
- Поміркуйте, навіщо людині серце?
- Яким може бути серце в людини? Доберіть відповідні прикметники і поясніть свою відповідь. (діти записують на дошці асоціативний кущ : в центрі слово «серце», навколо записують відповідні прикметники: добре, золоте, чуйне, велике тощо)
- В залежності від того, які почуття володіють серцем, людина може бути доброю чи злою, співчутливою чи байдужою. Кажуть, треба жити серцем, адже, воно вміє бачити і говорити.
Б) Вправа «Ми – художники»
- А тепер уявіть себе художниками. Один із засобів, які вони використовують, є колір. Ознайомтесь із інформацією про деякі кольори ( робота в парах з картками)
Білий – відкритість
Чорний – депресія
Сірий – смуток
Червоний – наполегливість
Рожевий – дружелюбність
Коричневий – надійність
Жовтий – радість життя, добро
- Які кольори ви б використали, щоб намалювати своє серце? Оберіть , підпишіть,приклейте. Обґрунтуйте свою думку.
( Кожна дитина на одному папері на якому є символічне серце прикріплюють малі сердечка певних кольорів, які їм притаманні)
Аналіз інформації
- Послухайте начерк про серце однієї дитини.
Моє серце
Серце у мене велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що іноді буваю сумним. А ще воно яскраве, бо я дуже люблю життя та своїх близьких.
- А мені пригадались слова Г. Сковороди «Без ядра горіх – ніщо, так само, як і людина без серця». Поясніть, як ви розумієте цей вислів.
Виявлення власної точки зору
- А тепер скажіть, а що живе у ваших серцях, висловіть свою точку зору письмово і презентуйте свій начерк. (представник з кожної групи зачитує твір есе і показує серце групи із сердечками учасників групи)
(Оцінення конкурсу)
8. Конкурс веселих задач. (1 хв), (1б)
1. Білка моркву посадила,
Штук сімнадцять там вродило.
П'ять зайців по три зірвали,
Скільки білочці зосталось ( Дві морквини)
2. Два зелених огірочки заховались під листочком,
Шість на сонечку лежали
І хутенько підростали.
Вісім жовтих лежебоки
Вигрівали жовті боки.
Скільки ж всіх було на грядці? Порахуй всіх по порядку ( Шістнадцять огірків)
3. Шість ведмедів по малину
Йшли у сонячну годину.
Троє там вже ласували.
Скільки всіх ведмедів стало? ( Дев'ять)
(Оцінення конкурсу)
V. Підсумок уроку. Оголошується підсумок гри. Визначається переможець. Оцінення не називаючи оцінок (гарно, добре, старанно).
- Чи сподобався вам урок?
- Які числівники зустрічалися протягом уроку?
(За значенням: кількісні і порядкові; за будовою: прості, складні, складені.)
- Що запам'ятали про числівники шістнадцять і шістсот?
Капітани команд: В КВК ми любим грати,
Змагатися, штурмувати.
Про числівник розмовляти
Й перемогу здобувати.
- А тепер за добру працю - винагорода.
Усмішки- діалоги ( з використанням числівників ):
група. - Андрійку, було в нас 4 апельсини. 3 ми дали Оленці. Скільки апельсинів залишилось?
- А ми їй краще не дамо, бо в неї діатез буде!
ІІ група. - Васильку, назви сім хижих звірів.
- 3 леви і 4 тигри
ІІІ група. Вчителька: - У твого братика, Семенку, є 5 яблук, а ти в нього 2 забереш. Який буде результат?
Учень: - Він мене відлупцює.
ІУ. Домашнє завдання.
Повторити правила, підготуватись до контрольної роботи. Перевірити написане вами есе та зачитати батькам. Щоденники здали на оцінки (виставляються бали без коментування).
ПІЗНАЙКИ
ВСЕЗНАЙКИ
МОВОЗНАВЦІ