Пропоную Вашій увазі серію тренінгових занять з культури мовлення «Мова нашої душі».
На мій погляд, вони є дуже важливими для початкової школи, тому що слово, особливо римоване і ритмічне, підтримує, формує гармонізує маленьку людину. Вміння гарно володіти словом допомагає хлопчикам і дівчаткам не тільки гарно вчитися, а й легко і красиво донести свою думку до доточуючих і краще розуміти їх. Тому ці тренінги такі необхідні у початковій школі.
Мета тренінгу – удосконалювати комунікативну культуру учнів.
Задачі тренінгу
? збагачення словникового запасу відвідувачів тренінгу;
? формування правильного, емоційного і виразного мовлення;
? удосконалення комунікативних вмінь;
? розвиток творчих здібностей;
? розширення кругозору відвідувачів тренінгу;
? розвиток логічного мислення, уваги, пам'яті, уяви;
? створення атмосфери для активної мовленнєвої практики, яка буде сприяти підвищенню рівня культури мовлення.
Зміст
Введення
Слово – одним з наймогутніших комунікативних знарядь людини, безсиле само по собі, воно стає могутнім і нездоланним, дієвим і привабливим, якщо сказане вміло, щиро і вчасно.
Чи не чари й не диво?
Мова –спів, - мова – казка.
Все сказати можливо:
Є і гнів, є і ласка.
В мові воля героїв,
Вияв вільного духу,
Духу нації прояв,
Сила вільного руху.
У будь-якому випадку життя кожна людина повинна користуватися словом цілеспрямовано, своєчасно, щиро і вміло. Недарма ж народна мудрість вчить: говори не так, щоб тебе могли зрозуміти, а говори так, щоб тебе не могли не зрозуміти.
Для кожного вчителя важливо заронити в серце дитини любов і шану до рідного слова. Бо підрівня культури мовлення, володіння словом залежить і я кість навчання, і виховання школяра.
Пояснювальна записка
Основна вада навчального процесу в школі полягає в тому, що учнів навчають мови, але далеко не всі отримують вміння застосовувати набуті знання в конкретній мовленнєвій ситуації. Мова здається нам чимось звичним і дуже простим, а насправді цей дивний феномен людини надзвичайно складний. Саме тому люди нерідко забувають: знати мову – ще не означає володіти нею: і, засвоївши шкільний курс мови, вважають, що на цьому навчання закінчується. Звичайно, для того, щоб «порозумітися» у будь-якій сфері діяльності, людині вистачить 3.5 – 5 тисяч слів. Але ж мова народу має близько 200 тисяч слів. Отже багатство загальнонародної мови повинно виховувати прагнення до багатства індивідуального мовлення.
Згадаємо думку О. Гончара: «Віками народ витворював собі цю мову, витворював її, одну з найбагатших мов серед слов’янства, триста тисяч пісень склала Україні цією мовою, в тім числі явивши пісенні шедеври незрівняної краси, дала світові Україні геніальних поетів, зажило українське слово шани і визнання серед народів близьких і далеких». Як можна всім цим знехтувати, до цього не прислухатись?
Основні причини недостатнього рівня культури мовлення такі:
Отже, щоб підвищувати рівень мовленнєвої культури, необхідно:
Таким чином, головними теоретичними засадами культури мовлення є осмислення мовної норми, знання про стилі мовлення, структуру мовлення. Практичними засадами культури мовлення є систематичність знань, їх постійне поглиблення, інтерес, увага до мови взагалі і до рівня власного мовлення зокрема.
Головні ідеї програми
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» є дуже важливим для початкової школи, тому що слово, особливо римоване і ритмічне, підтримує, формує гармонізує маленьку людину. Вміння гарно володіти словом допомагає не тільки гарно вчитися, а краще розуміти оточуючих і бути понятим ними. Тому цей тренінг такий необхідний у початковій школі.
Мета тренінгу – удосконалювати комунікативну культуру учнів.
Задачі тренінгу
Організація діяльності тренінгу
Програма роботи тренінгу розрахована на чотири роки. Перший рік навчання комплектується головним чином з учнів перших класів, другий – других класів, третій - третіх класів, четвертий – четвертих класів. Оптимальна кількість дітей в групі – 13-15 чоловік.
Режим роботи гуртка – два заняття на тиждень по сорок п`ять хвилин кожне. 50% занять відведено в програмі на теоретичні заняття, 50% - на практичні. Саме такий розподіл сприяє підвищенню рівня загальної культури в цілому і рівня культури мовлення зокрема. Задача тренінгів полягає в підвищення рівня культури мовлення, вихованні у кожного гуртківця відповідального ставлення до кожного слова,
Основні принципи організації роботи тренінгу:
Тренінг працює на протязі всього учбового року. Формами проведення занять є бесіди, вікторини, ігри – вправи, тренінги, КВК, робота творчих майстерень.
Програма пропонує роботу з дітьми у формі занять і практичних акцій, сумісної роботи вчителя і учнів, а також дітей і батьків. Місце педагога рік від року змінюється: від людини, якій наслідують, до рівного партнера по творчості. Незмінною залишається лише його головна мета - сприяти створенню ситуації успіху, розвитку творчих здібностей, креативного мислення, ініціативи, розкриттю багатого внутрішнього світу кожної дитини засобами творчості.
Способи засвоєння знань:
Способи засвоєння знань під час занять тренінгу використовуються словесні, дослідницькі, творчі. Кожен учень, спостерігає за мовленням викладача, однолітків, аналізує його, порівнює, робить висновки, що взяти собі за зразок. Підчас занять в учнів є можливість збільшити свій словниковий запас, запам’ятати найбільш влучні вирази, розвивати логічне мислення і власне мовлення. Для цього під час тренінгів використовуються мовні ігри, загадки, скоромовки, чистомовки, завдання творчого характеру, які сприяють формуванню культури мовлення дітей. Дуже важливими є практичні вправи, інсценівки уривків з п’єс, виразне читання діалогів, завдання на передачу почуттів за допомогою міміки і жестів. Роль вчителя – це створення творчої атмосфери для пізнавальної мовленнєвої діяльності кожного присутнього під час тренінгу, в організації спільного пошуку і рішення пізнавальних задач.
Робота тренінгу іде за трьома основним напрямами:
Розділ «Культура спілкування знайомить дітей із сучасними мовними нормами етики спілкування, які дозволяють забезпечити найбільший ефект в досягненні поставлених комунікативних задач.
Мета: формувати комунікативну культуру учнів, особистість, здатну не тільки сприймати інформацію, а й впливати на почуття і думки оточуючих, особистість, яка не тільки має і вміє відстоювати свою точку зору на високому культурному рівні, але й прислухається до думки інших.
Розділ «Розвиток техніки мовлення» знайомить дітей з основними
якостями мовлення, під час його вивчення проводяться спеціальні
тренувальні вправи для оволодіння ними (мовленнєва гімнастика,
тренування дихання, постановка голосу, оволодіння дикцією)
Мета: ознайомити з основними складовими техніки культурного багатого мовлення і навчити застосовувати їх на практиці.
Розділ «Текст» спрямований на ознайомлення з основними складовими тексту, формування у них умінь будувати тексти різних видів.
Мета: навчити дітей не тільки зв’язано висловлювати свою думку, а й створювати невеличкі прозові та віршовані твори, відповідно до законів української мови.
В програмі тренінгів є вивчення різних сторін мови, формування практичних мовленнєвих вмінь і навичок у рамках кожної теми.
На протязі року тренінги з культури мовлення пов’язуються з іншими формами роботи з розвитку мовлення і підвищення його культури, в підготовці яких учнів приймають активну участь. Це допомагає розвивати мовлення кожної дитини, підвищувати рівень його культури, розвивати творчі задатки.
Ведення тренінгів з культури мовлення в початковій школі дозволяє успішно реалізовувати комунікативний, функціональний підхід до навчання мовленню і сприяє формуванню комунікативної компетентності учнів.
1 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
Культура спілкування |
||
1 |
Навч. |
Вступ. Українська мова і мовлення. Що спільного і чим різняться ці поняття. |
2 |
Пр. |
Конкурс «Я це знаю, я так вмію, я про це вам розкажу» |
3. |
Навч. |
Мова – як інструмент пізнання оточуючого світу. |
4 |
Пр. |
Дискусія «Про що ми дізналися за допомогою мови» |
5 |
Навч. |
Чи завжди люди вмілим говорити? |
6 |
Пр. |
Усний журнал «Як виникла мова» |
7 |
Навч. |
Як ми говоримо сьогодні? Чи правильно це? |
8 |
Пр. |
Перегляд презентації «Сучасне мовлення» |
9 |
Навч. |
Слова ввічливості наші перші помічники. Історія їх виникнення. |
10 |
Пр. |
Рольова гра «Країна без слів ввічливості» |
11 |
Навч. |
Слова привітання. Навіщо вони потрібні. Як вітаються люди в різних країнах світу. |
12 |
Пр. |
Інсценування привітань |
13 |
Навч. |
Ми спілкуємося. Коли казати «ти», а коли «Ви»? |
14 |
Пр. |
Аналіз мовних ситуацій. |
15 |
Навч. |
Чи всіх вітають однаково? Як вітаєшся ти? |
16 |
Пр. |
Рольова гра «Кого не зустріну, всіх вітаю – доброго дня бажаю!» |
17 |
Навч. |
Культура спілкування з незнайомими людьми. |
18 |
Пр. |
Інсценування життєвих ситуацій. |
19 |
Навч. |
Чи обов’язково бути ввічливим з рідними. |
20 |
Пр. |
Мовна гра «Я знаю такі ввічливі слова» |
21 |
Навч. |
Як культурне мовлення допомагає досягти нам успіху. |
22 |
Пр. |
Читання і обговорення оповідання В. Асєєвої «Чарівне слово» |
23 |
|
Яким має бути культурне мовлення? |
24 |
|
Перегляд відеороліку «Про культури мовлення» |
Техніка мовлення |
||
25 |
Навч. |
Як мовлення допомагає впливати на емоційний і духовний стан людини. |
26 |
Пр. |
Слухання уривків з оповідань і їх аналіз. |
27 |
Навч. |
Правильність мовлення. Як її досягти. |
28 |
Пр. |
Аналіз мовленнєвих ситуацій. |
29 |
Навч. |
Слово. Значення слова. |
30 |
Пр. |
Усний журнал «З біографії різних слів» |
31 |
Навч. |
Чистомовки. Щоб всі слова звучали правильно. |
32 |
Пр. |
Конкурс чистомовок. |
33 |
Навч. |
Мовні ігри. Щоб ротик був слухняним. |
34 |
Пр. |
Мовна гра «Упіймай звук» |
35 |
Навч. |
Скоромовки. Щоб казати чисто й спритно. |
36 |
Пр. |
Змагання скоромовок. |
37 |
Навч. |
Мовні ігри. Щоб ротик був слухняним. |
38 |
Пр. |
Мовні ігри «Луна», «Яке слово заховалося?» |
39 |
Навч. |
Лічилки. Для розвитку пам’яті. |
40 |
Пр. |
Вікторина «Хто лічилки добре знає, той нам їх розповідає» |
41 |
Навч. |
Мовні ігри. Щоб ротик був слухняним. |
42 |
Пр.. |
Мовна гра «Коли жартують букви» |
43 |
Навч. |
Загадки. Яка інформація захована у слові? |
44 |
Пр. |
Змагання кмітливих «Хто загадку відгадає, логіку той кращу має». |
45 |
Навч. |
Створюємо загадки самі. |
46 |
Пр. |
Конкурс загадок, які створили самі. |
47 |
Навч. |
Мовні ігри. Щоб ротик був слухняним. |
48 |
Пр. |
Мовні ігри «Звук упіймай – слово називай», «Навпаки». |
49 |
Навч. |
Виразність мовлення. Як її досягти. |
50 |
Пр.. |
Мовно-логічні вправи на вироблення виразного читання. |
51 |
Навч. |
Вірші і проза. Що у них спільного і чим вони відрізняються. |
52 |
Пр. |
Виразне читання дитячих віршиків. |
53 |
Навч. |
Жарти. Як читати віршики-жарти. |
54 |
Пр. |
Виразне читання віршованих жартів. |
55 |
Навч. |
Навіщо віршам рима. Чи бувають вірші без рими. |
56 |
Пр. |
Мовна гра «Відшукай риму». Вправи на добирання рими. |
57 |
Навч. |
Кожен вірш має свій ритм. |
58 |
Пр. |
Рольова гра «Як Незнайко вірші читав» |
59 |
Навч. |
Зміст вірша. Про що хотів сказати автор? |
60 |
Пр. |
Читання і аналіз віршів. |
61 |
Навч.. |
Які засоби художньої виразності має вірш? |
62 |
Пр. |
Гра «Ми у вірші шукаємо засоби художньої виразності» |
Текст |
||
63 |
Навч. |
Текст. Як розповісти про якусь подію чи предмет. |
64 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи «Текст чи не текст?» |
65 |
Навч. |
Заголовок тексту. Чи багато залежить від влучного заголовку? |
66 |
Пр. |
Конкурс «Добери кращий заголовок» |
67 |
Навч. |
Як виразно читати чи переказувати текст? |
68 |
Пр. |
Змагання з виразного читання текстів. |
69 |
Навч. |
Конкурс читців «Я віршів багато знаю, вам виразно прочитаю!» |
70 |
Пр. |
Підсумкове заняття |
Учбово-тематичний план навчання
першого року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
34 |
34 |
- |
3 |
Практичні заходи |
34 |
- |
34 |
5 |
Заключне заняття |
1 |
1 |
- |
|
Разом: |
70 |
36 |
34 |
2 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
Культура спілкування |
||
1 |
Навч. |
Вступ. Мова і мовлення. Яку роботу виконує мова. |
2 |
Пр. |
Перегляд презентації «Наша мова трудівниця» |
3. |
Навч. |
Мовлення як засіб спілкування для передачі почуттів інформації. |
4 |
Пр. |
Дискусія «Чи легко би нам було зрозуміти одне одного без мовлення» |
5 |
Навч. |
Від чого залежить наше мовлення. Яким воно повинно бути? |
6 |
Пр. |
Усний журнал «Яким повинно бути наше мовлення?» |
7 |
Навч. |
Культура мовлення. |
8 |
.Пр. |
Дитячий форум «Чи потрібне нам культурне мовлення?» |
9 |
Навч. |
Як доречно використовувати слова ввічливості? |
10 |
Пр. |
Турнір ввічливих. |
11 |
Навч. |
Повсякденне спілкування. Тон мовлення. |
12 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на порівняння тону мовлення. |
13 |
Навч. |
Бережливе спілкування з близькими. Слова ніжності. |
14 |
Пр. |
Складання листів до матусі і батька з використанням слів ніжності. |
15 |
Навч. |
Спілкування і діловій обстановці. Тон мовлення. |
16 |
Пр. |
Інсценування і обговорення різних ситуацій. |
17 |
Навч. |
Чим культурне мовлення відрізняється від підлабузництва? |
18 |
Пр. |
Читання і обговорення уривка з оповідання. |
19 |
Навч. |
Способи вираження прохання. Як відмовити у проханні і не образити друга? Як дати згоду? |
20 |
Пр. |
Інсценування і обговорення різних ситуацій. |
21 |
Навч. |
Як дискусію не перетворити на сварку? |
22 |
Пр. |
Тренувальні вправи з ввічливого доведення до оточуючих своєї думки. |
23 |
Навч. |
Як запросити в гості так, щоб не відмовилися? |
24 |
Пр. |
Читання ситуацій і їх обговорення. |
25 |
Навч. |
Поздоровляємо з Днем народження, із святом. Етикетні форми. |
26 |
Пр.. |
Конкурс «Найкраще поздоровлення до свята» |
Техніка мовлення |
||
27 |
Навч. |
Яке мовлення ми хочемо чути? |
28 |
Пр. |
Круглий стіл «Яким повинно бути мовлення?» |
29 |
Навч. |
Стилі мовлення. Книжковий стиль. |
30 |
Пр. |
Читання і аналіз оповідань. Визначення їх стилю. |
31 |
Навч. |
Стилі мовлення. Науковий стиль. |
32 |
Пр. |
Читання і аналіз оповідань. Визначення їх стилю. |
33 |
Навч. |
Стилі мовлення діловий стиль. |
34 |
Пр. |
Читання і аналіз оповідань. Визначення їх стилю. |
35 |
Навч. |
Стилі мовлення. Поетичний стиль. |
36 |
Пр. |
Читання і аналіз оповідань. Визначення їх стилю. |
37 |
Навч. |
Коли і який стиль мовлення стане тобі у пригоді? |
38 |
Пр. |
Вікторина «Який стиль обрав це текст?» |
39 |
Навч. |
Хто такі оратори? Як виникло ораторське мистецтво. Виразність мовлення. |
40 |
Пр. |
Перегляд презентації «Оратори давнини і сьогодення» |
41 |
Навч. |
Умови виразності мовлення |
42 |
Пр. |
Практичні вправи з формування виразності мовлення. |
43 |
Навч. |
Виразність мовлення. Коли і як брати дихання. |
44 |
Пр. |
Інтонація діалогів. |
45 |
Навч. |
Виразність мовлення. Сила і тембр голосу. |
46 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на порівняння сили і тембру голосу читців. |
47 |
Навч. |
Виразність мовлення. Повнозвучність і мелодійність голосу. |
48 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на інтонування монологів з казок. |
49 |
Навч. |
Виразність мовлення. Дикція, дотримання орфоепічних норм. |
50 |
Пр. |
Артикуляційна гімнастика для губ. |
51 |
Навч. |
Виразність мовлення. Логічний наголос. |
52 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на постановку логічного наголосу. |
53 |
Навч. |
Виразність мовлення. Інтонаційна виразність. |
54 |
Пр. |
Тренувальні вправи з постановки логічного наголосу. |
55 |
Навч. |
Виразність мовлення. Паузи. |
56 |
Пр. |
Декламування віршів з дотриманням норм виразності. |
57 |
Навч. |
Виразність мовлення. Складання партитури тексту. |
58 |
Пр. |
Читання оповідання відповідно до партитури тексту. |
59 |
Навч. |
Міміка і жести як компоненти виразності. |
60 |
Пр. |
Інсценування віршованої міні-казки. |
Текст |
||
61 |
Навч. |
Текст. Тема тексту. |
62 |
Пр. |
Читання оповідань, визначення їх теми. |
63 |
Навч. |
Текст. Основна думка тексту. |
64 |
Пр. |
Читання оповідань, визначення їх основної думки. |
65 |
Навч. |
Текст. Опорні слова в тексті. |
66 |
Пр. |
Читання оповідань, визначення опорних слів у них. |
67 |
Навч. |
Текст. План тексту. |
68 |
Пр. |
Виразний переказ тексту за планом. |
69 |
Навч. |
Гра «Що? Де? Коли?» з культури мовлення. |
70 |
Пр. |
Підсумкове заняття |
Учбово-тематичний план навчання
другого року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
27 |
25 |
2 |
2 |
Практичні заходи |
29 |
- |
29 |
3 |
Інформаційні заходи |
20 |
- |
20 |
4 |
Заключне заняття |
1 |
|
|
|
Разом: |
70 |
36 |
34 |
3 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
Культура спілкування |
||
1 |
Навч. |
Вступ. Мовлення – спосіб впливу на духовний і емоційний стан людини. |
2 |
Пр. |
Дитячий форум «Як за допомогою мовлення впливати на людей?2 |
3. |
Навч. |
Чи можна забруднювати наше мовлення? Які це має наслідки? |
4 |
Пр. |
Дискусія «Що забруднює наше мовлення?» |
5 |
Навч. |
Чого навчає мовний етикет? Як і для чого він виник? |
6 |
Пр. |
Перегляд презентації «Мовний етикет» |
7 |
Навч. |
Чи потрібен мовний етикет, коли спілкуєшся з друзями? |
8 |
Пр. |
Дискусія «Як спілкуватися із друзями, щоб їх не позбутися?2 |
9 |
Навч. |
Чи дотримуються мовного етикету твої батьки? |
10 |
Пр. |
Мовно-етичні вправи для покращення рівня спілкування з батьками. |
11 |
Навч. |
Чи пов’язана культура письма з культурою мовлення? |
12 |
Пр. |
Написання твору-міркування. |
13 |
Навч. |
Культура написання листів та листівок? |
14 |
Пр. |
Читання листів відомих людей. Обговорення. Написання листа. |
15 |
Навч. |
Культура спілкування по телефону. |
16 |
Пр. |
Інсценізація ситуацій. |
17 |
Навч. |
Культура спілкування через Інтернет. |
18 |
Пр. |
Читання повідомлень. Обговорення їх. Створення Інтернет-повідомлень. |
19 |
Навч. |
Щоб ви хотіли виправити у власному мовленні. |
20 |
Пр. |
Тест «Ваш рівень культури мовлення» |
Техніка мовлення |
||
21 |
Навч. |
Що впливає на культури нашого мовлення. |
22 |
Пр. |
Складання звернення до однолітків «Про культуру мовлення» |
23 |
Навч. |
Як зробити наше мовлення багатим і красивим. |
24 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи. |
25 |
Навч. |
Правильність нашого мовлення. |
26 |
Пр. |
Конкурс «Скажи правильно!» |
27 |
Навч. |
Точність нашого мовлення. Як її досягти. |
28 |
Пр. |
Усний журнал «Походження різних назв» |
29 |
Навч. |
Точність мовлення. Вживання синонімів. |
30 |
Пр. |
Відгадування загадок із синонімами. Мовно-логічні вправи. |
31 |
Навч. |
Точність мовлення. Вживання омонімів. |
32 |
Пр. |
Відгадування загадок із омонімами. Мовно-логічні вправи. |
33 |
Навч. |
Точність мовлення. Омоформи. |
34 |
Пр. |
Відгадування загадок із омоформами. Мовно-логічні вправи. |
35 |
Навч. |
Точність мовлення. Омографи. |
36 |
Пр. |
Відгадування загадок із омографами. Мовно-логічні вправи. |
37 |
Навч. |
Точність мовлення. Доречне використання і розрізнення паронімів. |
38 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на використання паронімів. |
39 |
Навч. |
Точність мовлення. Використання багатозначних слів. |
40 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на використання багатозначних слів. |
41 |
Навч. |
Логічність мовлення. |
42 |
Пр. |
Слухання двох виступів, їх аналіз і порівняння. |
43 |
Навч. |
Доречність мовлення. |
44 |
Пр. |
Інсценізація уривка з п’єси. |
Текст |
||
45 |
Навч. |
Результат мовленнєвої дії – текст. |
46 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на розрізнення текстів і набору речень. |
47 |
Навч. |
Усне і писемне мовлення. |
48 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на розрізнення усного і писемного мовлення. |
49 |
Навч. |
Типи мовлення. Розповідь. |
50 |
Пр. |
Складання розповіді за власними враженнями. |
51 |
Навч. |
Типи мовлення. Опис. |
52 |
Пр. |
Складання опису за враженнями екскурсії. |
53 |
Навч. |
Типи мовлення. Роздум. |
54 |
Пр. |
Складання роздуму за прочитаним оповіданням. |
55 |
Навч. |
Аналіз художнього твору. Автор твору. |
56 |
Пр. |
Вікторина «Відгадай автора». |
57 |
Навч. |
Герой художнього твору. |
58 |
Пр. |
Вікторина «Згадай головного герою твору за описом» |
59 |
Навч. |
Мовлення героїв художнього твору. |
60 |
Пр. |
Читання твору, аналіз мовлення його героїв. |
61 |
Навч. |
Природа в художніх творах. |
62 |
Пр. |
Читання описів природи у художніх творах. Їх порівняння. |
63 |
Навч. |
Образність художніх творів. |
64 |
Пр. |
Читання і аналіз художніх творів. |
65 |
Навч. |
Відношення до прочитаного твору. |
66 |
Пр. |
Складання відгуку на прочитаний твір. |
67 |
Навч. |
Читання сучасної дитячої прози. |
68 |
Пр. |
Дискусія «Що сподобалося у прочитаному творі?» |
69 |
Навч. |
Презентація улюблених книжок «Пропоную прочитати» |
70 |
Пр. |
Підсумкове заняття |
Учбово-тематичний план навчання
третього року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
27 |
24 |
3 |
2 |
Практичні заходи |
28 |
- |
28 |
3 |
Інформаційні заходи |
20 |
- |
20 |
4 |
Заключне заняття |
1 |
1 |
- |
|
Разом: |
70 |
36 |
34 |
4 клас
№ |
Вид |
Тема заняття |
|
|
|
1 |
Навч. |
Вступ. Мовлення як засіб планування власної діяльності і її аналіз. |
2 |
Пр. |
Навчальне планування роботи гуртка. |
3. |
Навч. |
Докладніше про мовний етикет. |
4 |
Пр. |
Перегляд презентації «Все про мовний етикет» |
5 |
Навч. |
Чи впливає наше мовлення на формування нашої особистості. |
6 |
Пр. |
Дискусія «Чи впливає на нас наше мовлення?» |
7 |
Навч. |
Мовлення і стереотипи. |
8 |
Пр. |
Гра «Що? Де ? Коли? Розвінчує стереотипи. |
9 |
Навч. |
Прізвища і прізвиська. Яку роль вони відігравали у давнину і сьогодні. |
10 |
Пр. |
Екскурс в історію. |
11 |
Навч. |
Спілкуйся з іншими так, як ти хочеш, щоб спілкувалися з тобою. |
12 |
Пр. |
Мовно0логічні вправи. |
13 |
Навч. |
Мовлення як засіб впливу на оточуючих людей. |
14 |
Пр. |
Інсценування і аналіз життєвих ситуацій. |
15 |
Навч. |
Засоби виразності мовлення. Слова нейтральні і емоційно забарвлені. |
16 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на використання слів нейтральних і емоційно забарвлених. |
17 |
Навч. |
Засоби виразності мовлення. Метафора. |
18 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на використання метафор. |
19 |
Навч. |
Засоби виразності. Уособлення. |
20 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на використання уособлення. |
21 |
Навч. |
Як Дейл Карнегі, працюючи над культурою спілкування, досяг успіху |
22 |
Пр. |
Перегляд презентації. «Як досягти успіху і придбати друзів за допомогою роботи над власним мовленням» |
23 |
Навч. |
Культура публічного виступу. |
24 |
Пр. |
Конкурс доповідачів. |
Техніка мовлення |
||
25 |
Навч. |
Мистецтво риторики. |
26 |
Пр. |
Усний журнал «Як виникла риторика» |
27 |
Навч. |
Багатство і різноманітність мовлення. |
28 |
Пр. |
Диспут «Чи різноманітне наше мовлення». |
29 |
Навч. |
Чистота мовлення. Вилучення просторічних слів. |
30 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення просторічних слів. |
31 |
Навч. |
Чистота мовлення. Вилучення жаргонізмів. |
32 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення жаргонізмів. |
33 |
Навч. |
Чистота мовлення. Вилучення діалектних слів. |
34 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення діалектних слів. |
35 |
Навч. |
Чистота мовлення. Вилучення канцеляризмів. |
36 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення канцеляризмів. |
37 |
Навч. |
Чистота мовлення. Вилучення професіоналізмів. |
38 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення професіоналізмів. |
39 |
Навч. |
Чистота мовлення. Вилучення лайливих і вульгарних слів. |
40 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення лайливих і вульгарних слів. |
41 |
Навч. |
Чистота мовлення. Як не зловживати іншомовними словами. |
42 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення недоречних іншомовних слів. |
43 |
Навч. |
Чистота мовлення. Як боротися із словами-паразитами. |
44 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи на вилучення з мовлення слів-паразитів. |
45 |
Навч. |
Доречність мовлення. |
46 |
Пр. |
Вправи на формування доречності мовлення. |
47 |
Навч. |
Виразність мовлення. |
48 |
Пр. |
Вправи на формування виразності мовлення. |
49 |
Навч. |
Культурне мовлення – це вшанування пам’яті родини, народу. |
50 |
Пр. |
Конкурс ораторської майстерності. |
Текст |
||
51 |
Навч. |
Художній твір. Вірші і проза. Порівняння поетичних і прозових творів. |
52 |
Пр. |
Мовно-логічні вправи. |
53 |
Навч. |
Вірші види віршів. |
54 |
Пр. |
Літературна композиція «Наші улюблені вірші» |
55 |
Навч. |
Особливості будови вірша. Рима. |
56 |
Пр. |
Спостереження за римою, яку добирали у своїх віршах різні поети. Вправи на римування. |
57 |
Навч. |
Особливості будови вірша. Ритм. |
58 |
Пр. |
Спостереження за ритмом у різних віршах. Вправи на дотримання ритму у віршах. |
59 |
Навч. |
Особливості будови вірша. Розмір. |
60 |
Пр. |
Спостереження за розміром у різних віршах. Вправи на визначення розміру у віршах |
61 |
Навч. |
Особливості будови прозового твору. |
62 |
Пр. |
Аналіз прозового твору. |
63 |
Навч. |
Жанри прозових творів. Епічна література: казка, байка, легенда. |
64 |
Пр. |
Вікторина «Епічна література» |
65 |
Навч. |
Жанри прозових творів. Лірична література: ліричний вірш, пісня. |
66 |
Пр. |
Калейдоскоп ліричної літератури. |
67 |
Навч. |
Жанри прозових творів. Драматична література: комедія, трагедія, драма. |
68 |
Пр. |
Вікторина «Драматична література» |
69 |
Навч. |
Фестиваль ораторського мистецтва. |
70 |
Пр. |
Підсумкове заняття |
Учбово-тематичний план навчання
третього року навчання
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
Всього |
Теоретичних |
Практичних |
||
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Лекційні заняття |
27 |
24 |
3 |
2 |
Практичні заходи |
28 |
- |
28 |
3 |
Інформаційні заходи |
20 |
- |
20 |
4 |
Заключне заняття |
1 |
1 |
- |
|
Разом: |
77 |
26 |
51 |
Очікувані результати:
результати першого рівня
* оволодіти основами мовного етикету;
* розширити уявлення про українську мову і її можливості;
* розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці
* формувати комунікативну компетенцію.
Учні повинні знати:
* засоби збагачення мовлення;
* особливості функціональних стилів української мови;
* види і структуру текстів;
* особливості етичних норм спілкування.
Учні повинні вміти:
* декламувати віршований і прозовий твори, використовуючи засоби виразності;
* писати твори різного стилю (листи, Інтернет-повідомлення) на достатньому
культурному рівні;
* аналізувати твори;
* створювати буклети і розповсюджувати їх;
* вміти послідовно вести роботу;
* вести пошуково-дослідницьку роботу по добору книг, репродукцій, матеріалів з
культури мовлення
* вчитися азам розробки творчих проектів;
* помічати естетично-незвичайне у буденному.
результати другого рівня
Список використаної літератури:
1