ПРОГРАМА гуртка виготовлення сувенірів «НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ»

Про матеріал

Пропонована програма має художньо-естетичну спрямованість, яка є важливим напрямком у розвитку і вихованні. Програма передбачає розвиток у дітей художнього смаку і творчих здібностей.

Перегляд файлу

                                ВІДДІЛ ОСВІТИ БОЛГРАДСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ  

 

Болградський районний центр дитячої та юнацької творчості Болградської районної ради Одеської області

 

 

ПОГОДЖЕНО

Протокол № -----------------

науково-методичної ради

Болградського районного центру

дитячої та юнацької творчості

Болградської районної ради

Одеської області

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ відділу освіти

Болградської райдержадміністрації

 

_____________________                

 

 

 

 

 

 

 

 

АВТОРСЬКА ПРОГРАМА

гуртка виготовлення сувенірів

«НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ»

(початковий та основний рівень, 2 роки навчання)

 

 

 

 

 

УПОРЯДНИК:

Мірчева Іванна Кобівна

 

керівник гуртка декоративно-прикладного напрямку Болградського районного центру дитячої та юнацької творчості Болградської районної ради Одеської області

 

 

 

 

 

м. Болград, 2016

                               Пояснювальна записка

Творчість - створення на основі того, що є, того, чого ще не було. Це індивідуальні психологічні особливості дитини, що не залежать від розумових здібностей і проявляються в дитячій фантазії, уяві, особливому баченні світу, свою точку зору на навколишню дійсність. При цьому рівень творчості вважається тим вищим, чим більшою оригінальністю характеризується творчий результат.

Робота в гуртку - прекрасний засіб розвитку творчості, розумових здібностей, естетичного смаку, а також конструкторського мислення дітей.

Однією з головних завдань навчання і виховання дітей на заняттях є збагачення світосприймання вихованця, розвиток творчої культури дитини (розвиток творчого нестандартного підходу до реалізації завдання, виховання працьовитості, інтересу до практичної діяльності, радості творення і відкриття для себе щось нового).

Програма є адаптованою, в основу якої покладено основні підходи до організації педагогічної діяльності та тематичні розділи гуртків народної творчості, паперопластики та виготовлення сувенірів (рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-5303                      від 18.07.2007 р). Причина адаптації програми гуртка виготовлення сувенірів «Народна творчість» - виробнича необхідність, кількість годин не відповідає кількості годин, які відведені на проведення занять гуртка.

Пропонована програма має художньо-естетичну спрямованість, яка є важливим напрямком у розвитку і вихованні. Програма передбачає розвиток у дітей художнього смаку і творчих здібностей.

Мета програми - створення умов для розвитку особистості, здатної до художньої творчості і самореалізації особистості дитини через творче втілення в художній роботі власних неповторних рис і індивідуальності.

Завдання програми

  • Закріплення і розширення знань і умінь, отриманих на уроках технології, образотворчого мистецтва, природознавства, літератури, сприяти їх систематизації; навчання прийомам роботи з інструментами;
  • Навчання вмінню планування своєї роботи;
  • Навчання прийомам і технології виготовлення композицій; вивчення властивостей різних матеріалів;
  • Навчання прийомам роботи з різними матеріалами; навчання прийомам самостійної розробки виробів.

Розвиваючі:

  • розвиток у дітей художнього смаку і творчого потенціалу;
  • розвиток образного мислення і уяви;
  • створення умов до саморозвитку учнів;
  • розвиток у дітей естетичного сприйняття навколишнього світу.

виховні:

  • виховання поваги до праці і людей;
  • формування почуття колективізму;
  • виховання акуратності;
  • екологічне виховання

Провідна ідея цієї програми - створення комфортного середовища спілкування, розвиток здібностей, творчого потенціалу кожної дитини і його самореалізації.

Зміст програми

Зміст даної програми направлено на виконання творчих робіт, основою яких є індивідуальне і колективне творчість. В основному вся практична діяльність заснована на виготовленні виробів.

Навчання планується диференційовано з обов'язковим урахуванням стану здоров'я учнів. Програмою передбачено виконання практичних робіт, які сприяють формуванню умінь усвідомлено застосовувати отримані знання на практиці з виготовлення художніх цінностей з різних матеріалів. На навчальних заняттях в процесі праці звертається увага на дотримання правил безпеки праці, санітарії та особистої гігієни, на раціональну організацію робочого місця, дбайливого ставлення до інструментів, обладнання в процесі виготовлення художніх виробів.

Принципи, що лежать в основі програми:

  • доступності (простота, відповідність віковим та індивідуальним особливостям);
  • наочності (ілюстративність, наявність дидактичних матеріалів). демократичності і гуманізму (взаємодія педагога і учня в соціумі, реалізація власних творчих потреб);
  • науковості (обґрунтованість, наявність методологічної бази і теоретичної основи);

«Від простого до складного» (навчившись елементарних навичок роботи, дитина застосовує свої знання у виконанні складних творчих робіт).

Тематика занять будується з урахуванням інтересів учнів, можливості їх самовираження. В ході засвоєння дітьми змісту програми враховується темп розвитку спеціальних умінь і навичок, рівень самостійності, вміння працювати в колективі. Програма дозволяє індивідуалізувати складні роботи: сильнішим дітям буде цікава складна конструкція, менш підготовленим, можна запропонувати роботу простіше. При цьому навчальний і розвиваючий сенс роботи зберігається. Це дає можливість застерегти дитину від страху перед труднощами, долучити без остраху творити і створювати.

Форми і методи занять

В процесі занять використовуються різні форми занять: традиційні, комбіновані і практичні заняття; лекції, ігри, свята, конкурси, змагання та інші.

А також різні методи:

Методи, в основі яких лежить спосіб організації заняття: словесний (.. Усний виклад, бесіда, розповідь, лекція і т д); наочний (показ мультимедійних матеріалів, ілюстрацій, спостереження, показ (виконання) педагогом, робота за зразком і ін.); практичний (виконання робіт по картами, схемами і ін.);

Методи, в основі яких лежить рівень діяльності дітей:

- пояснювально-ілюстративний - діти сприймають і засвоюють готову інформацію;

- репродуктивний - учні відтворюють отримані знання і освоєння способи діяльності;

- частковий пошуковий - участь дітей в колективному пошуку, рішення поставленого завдання спільно з педагогом;

- дослідний - самостійна творча робота учнів.

Методи, в основі яких лежить форма організації діяльності учнів на заняттях:

  • фронтальний - одночасна робота з усіма учнями;
  • індивідуально фронтальний - чергування індивідуальних і фронтальних форм роботи;
  • груповий - організація роботи в групах;
  • індивідуальний - індивідуальне виконання завдань, вирішення проблем.

Вимоги до рівня підготовки учнів

В процесі занять педагог спрямовує творчість дітей не тільки на створення нових ідей, розробок, а й на самопізнання і відкриття свого "Я". При цьому необхідно домагатися, щоб і самі учні могли усвідомити власні задатки і здібності, оскільки це стимулює їх розвиток. Тим самим вони зможуть усвідомлено розвивати свої розумові та творчі здібності.

В результаті навчання в гуртку по даній програмі передбачається, отримання основних знань та умінь:

  • уміння планувати порядок робочих операцій, уміння постійно контролювати свою роботу, уміння користуватися найпростішими інструментами,
  • знання видів і властивостей матеріалу, оволодіння прийомами виготовлення нескладних виробів, розширення кругозору в області природознавства, образотворчого мистецтва, літератури.

Перевірка засвоєння програми проводиться у формі співбесіди з учнями в кінці навчального року, а також участю в конкурсах, виставках.

Очікувані результати

В результаті навчання за даною програмою учні:

  • Навчаться різним прийомам роботи з природним матеріалом, папером, кольоровими нитками, пап'є-маше, освоять нову техніку - декупаж, плетіння з газетних трубочок;
  • Навчаться слідувати усним інструкціям, читати і замальовувати схеми виробів;
  • Будуть створювати композиції з виробами;
  • Розвинуть увагу, пам'ять, мислення, просторова уява;

дрібну моторику рук, художній смак, творчі здібності та фантазію;

  • Опанують навички культури праці;
  • Поліпшать свої комунікативні здібності і набудуть навичок роботи в колективі.
  • Отримають знання про місце і роль декоративно - прикладного мистецтва в житті людини;
  • Дізнаються про народні промисли.

Програма гуртка розрахована на роботу з вихованцями віком 5-18 років. Вона передбачає навчання дітей у групах початкового та основного рівнів і розрахована на 2 роки навчання: початковий рівень — 216 годин на рік, основний рівень — 216 годин. Заняття проводяться відповідно по 6 годин на тиждень.

На заняттях початкового рівня вихованці знайомляться з культурою українського народу, історією народної творчості різних видів. Вони здійснюють перші кроки у традиційних українських промислах вишивки, розпису, ліплення, бісероплетіння тощо. Програмою передбачено ознайомлення вихованців з особливостями позашкільного закладу,правилами поведінки під час занять, вимогами техніки безпеки, організацією робочого місця, а також правилами збирання, сортування та зберігання різноманітних матеріалів для роботи в гуртку.

На заняттях основного рівня учні закріплюють набуті навики та вміння, опановують нові. Вони самостійно складають план роботи над виробом, працюють з ескізами, кресленнями, поглиблюють й удосконалюють знання за розділами шкільних програм трудового навчання.

Для вихованців дуже корисними є екскурсії до місцевих музеїв, зустрічі з народними умільцями.

У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти.

 

Початковий рівень (перший рік навчання)

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема
Кількість годин
теоретичних
практичних
всього
1.
Вступ
1
1
2
2.
Робота з природним матеріалом
2
16
18
3.
Робота з текстильним матеріалом
2
42
44
4.

Робота з пластиліном, холоднім фарфором та тістом

       2

20

22

5.

Робота з папером і картоном

2

26

28

6.
Робота з утилізованою продукцією
2
20
22
7
Робота з штучними квітами та шкірою
2
10
12
8
Робота з об’ємним моделюванням
2
26
28
9
Робота з стрічками
2
24
26
10
Виготовлення експонатів на виставки
-
10
12
11
Підсумок. Проведення виставки
1
1
2
РАЗОМ
20
     196
216

 

                                       Зміст програми

1. Вступне заняття (2 години)

Мета та зміст роботи гуртка. Інструменти й матеріали. Демонстрація кращих моделей. Вступний інструктаж із техніки безпеки.

Практична робота. Виготовлення виробів із паперу на вільну тему з метою перевірки рівня знань учнів.

2. Робота з природним матеріалом (18 годин)

Будь-натуральний матеріал: гілочки, насіння, кісточки та інше – в умілих руках стає об'єктом для творчості. Різні техніки і прийоми дозволяють створювати незвичайні креативні вироби з природного матеріалу.

Практична робота Виготовлення виробів в техніках ошибано, ікебана, соломка, вироби з шишок, мозаїка з яєчної шкарлупи, мозаїка з риб’ячої луски.

3.Робота з текстильним матеріалом (44 години)

З використанням цього матеріалу також існують різні види рукоділля. Поняття про тканини. Правила поведінки з колючими предметами.

Практична робота шиття (одягу, аксесуарів, сувенірів) ;текстильні ляльки, м’які іграшки, печворк – клаптеве шиття. Вишивка хрестиком, ізоніть, ниткографіка - один із найпоширеніших видів ручної праці українських жінок і, зокрема, дівчат.

кінусайга - аплікація з тканини, клаптеві картини без використання ниток сувенірів, панно

4. Робота з пластиліном, холодним фарфором та тістом (22 години)

Бесіда про традиції виготовлення ритуальних виробів із тіста в Україні.

Практична робота: приготування солоного тіста для ліплення; ліплення птаха (жайворонка та ін.),ліплення сюжетного панно «Моя сім'я» за власним задумом кожного з

вихованців; випікання та лакування готових виробів із тіста.

5. Робота з папером та картоном (28 годин)

Історія винайдення паперу. Поняття про оригамі, витинанку, паперопластику. Історія виникнення та розвитку мистецтва виготовлення виробів з паперу методом витинанки, оригамі, паперопластика.

Практична частина. Виготовлення простих виробів методом витинанки «Квіткова гірлянда», «Сніжинка», «Метелик», виготовлення простих виробів методом оригамі «Кораблик», «Жабка», «Японський Журавлик».

7. Робота з утилізованою продукцією (22 години)

Скільки всяких «непотрібних» речей нас оточує: пластикові пляшки, целофанові пакети, скляна тара з-під різних продуктів, коробки і фантики від цукерок.

Практична частина. Багатьом з цих речей можна дати друге життя, яка буде не гірше першої! Вироби з пластикових пляшок, газет, скляних пляшок, пір’я та ін.

8. Робота з штучними квітами та шкірою. (12 годин)

Призначення квітів в житі людини їхне значення.

Практична частина Вироби у вигляді квітів з пластичного фоамирана, універсальної папери, атласних стрічок (канзаши), різних видів тканини. Багато жінок саморобними квітами прикрашають різні аксесуари для волосся (шпильки, обідки, гребені,шпильки в стилі канзаші) , сумочки і гаманці, карнавальні костюми і повсякденний одяг, елементи інтер'єру, подарункові упаковки та вітальні листівки.

9. Робота з об’ємним моделюванням (28 години)

Об'ємні вироби з паперу — це серйозна і захоплююча творчість моделювання з паперу абсолютно будь-яких об'ємних форм. Моделювання виробів в обсязі є справжнім мистецтвом.

Практична частина. Вироби різних об'єктів архітектури, будиночків, тварин і навіть квітів.

10. Робота з стрічками (26 години)

Стрічки є відмінним матеріалом для створення різних виробів: листівок, прикрас, кольорів. Звичайно ж, в першу чергу атласні стрічки призначені для декорування, однак завдяки їх привабливості і цікавим властивостями сучасні майстрині навчилися виготовляти різні вироби зі стрічок.

Практична частина. Вироби для волосся, брошки, вишивка.

11. Робота з експонатами для виставок (12 годин)

Ознайомлення з планом проведення виставок творчості учнівської молоді та їх тематикою, правилами проведення та вимогами до виробів. Алгоритм роботи над виготовленням виставкових експонатів.

Практична частина. Виготовлення виробів – експонатів до виставок різних рівнів

12. Підсумкове заняття (2 година) 

Підведення підсумків роботи за рік. Організація виставки робіт гуртківців

Практична частина. Захист гуртківцями своїх виставкових робіт. Визначення кращих робіт.             

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:

  • основні види народної творчості;
  • сучасний стан народних промислів і ремесел в Україні, відомі центри
  • народної творчості;
  • основні види орнаментів, характерних для народної вишивки;
  • значення символіки на вишивках, декоративному розписі, писанках;
  •  основні властивості кольорів та їхнє співвідношення;
  • властивості різних матеріалів: бісеру, паперу, соломки, тканини тощо;
  • прийоми роботи з різними матеріалами;
  • види декоративного оформлення готових виробів;
  • технологію вишивання однобічною і двобічною гладдю, нескладними мережками;
  • прийоми лозоплетіння, ліплення з глини, виготовлення різноманітних штучних квітів;
  • прийоми бісер плетіння на саморобних верстатах, занизування бісером об'ємних форм;
  •  способи з'єднання деталей зі шкіри;
  •  правила поведінки та безпеки під час занять.

Учні повинні вміти: 

  • працювати з різноманітними джерелами інформації, які стосуються теми роботи;
  •  складати план роботи над виробом;
  • виконувати малюнки та ескізи виробу;
  •  користуватися схемами, кресленнями виробів, технологічними

картками;

  •  підбирати необхідні матеріали для виготовлення виробів;
  •  виконувати основні шви на вишивках;
  •  володіти основами петриківського розпису;
  • прикрашати писанки з використанням вивчених елементів;
  • виготовляти нескладні вироби з бісеру, соломки та солоного тіста;
  • оздоблювати рушники і серветки гладдю, мережкою;
  •  виготовляти нескладні вироби з глини та лози;
  • самостійно аналізувати якість виконання своєї роботи.

 

 

 

Основний рівень(другий рік навчання)

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема
Кількість годин
теоретичних
практичних
всього
1.
Вступ
1
1
2
2.
Робота з природним матеріалом
2
10
12
3.
Робота з текстильним матеріалом
2
52
54
4.

Плетіння з газетних трубочок

       2

38

40

5.

Робота з папером і картоном

2

16

18

6.
Робота з художньою вишивкою
2
38
40
7
Робота з холодним фарфором
2
34
36
8
Екскурсії, конкурси, свята, виставки
-
10
12
9
Підсумкове заняття
1
1
2
РАЗОМ
15
     201
216

 

Зміст програми

1. Вступне заняття (2 години)

Мета та зміст роботи гуртка. Інструменти й матеріали. Демонстрація кращих моделей. Вступний інструктаж із техніки безпеки.

Практична робота. Виготовлення виробів із паперу на вільну тему з метою перевірки рівня знань учнів.

2. Робота з природнім матеріалом (12 годин)

Природа і фантазія. Ознайомлення з художніми роботами основних видів, природними матеріалами. Складання букетів, аранжування, виготовлення аплікацій, панно, плоских і об'ємних композицій, іграшок. Бесіда про необхідність бережливого ставлення до природи.

Практична робота. Складання плоских рослинних композицій, виготовлення площинної аплікації із насіння і кісточок. Іграшки-сувеніри із черепашок, шишок, горіхів і каштанів.

3. Робота з текстильними матеріалами (54 години)

Сувеніри з ниток. Інструменти та приладдя для роботи з тканинами. Правила безпечної праці з голкою. Історія розвитку художнього плетіння. Відомості про інструменти і ма­теріали. Властивості та якість ниток.

Практична робота. Виготовлення іграшок, плетіння різноманітних елементів: ланцюжок, ведуча петля, глуха  петля, петлі повороту або підйо­му, стовпчики без накиду, стовпчики з одним і декількома накидами.

4. Плетіння з газетних трубочок (40 годин)

Плетіння з газетних трубочок - творчий процес, в якому майстер створює з газет дивовижні вироби. Техніка скручування, плетіння.

Практична частина. Виготовлення коробочки, вази, шкатулки, кашпо, різні підставки і ще безліч цікавих і несподіваних речей.

5. Робота з папером та картоном (18 годин)

Витинанка в українському декоративно-прикладному мистецтві. Види паперепластики. Прийоми трансформації паперу.

Практична частина. Виготовлення самостійного панно-витинанки, виготовлення об’ємних іграшок.

6. Робота з художньою вишивкою (40 годин)

Художня вишивка. Вироби майстрів української народної вишивки збереглися до нашого часу з кінця XVIII початку.

Практична частина. Вишивка хрестом великої, дрібної канві, тканини рівномірного переплетення, пластиковій канві, за рахункової схемою або надрукованим малюнком, нитками бавовняна-паперовими, вовняними або акриловими. Змішана техніка — вишивка хрестиком та бісером. Вишивка стрічками. атласними по канві або по нанесеному на тканину контуру, з надрукованим малюнком.

7. Робота з холодним фарфором (36 годин)

Техніка виготовлення фарфору, ліплення різноманітних прикрас, квітів.

Практична частина. Виготовлення квітів, створення панно за власним задумом

8. Екскурсії, виставки, свята, конкурси.(12 годин)

Ознайомлення з планом проведення виставок творчості учнівської молоді та їх тематикою, правилами проведення та вимогами до виробів. Алгоритм роботи над виготовленням виставкових експонатів.

Практична частина. Виготовлення виробів – експонатів до виставок різних рівнів

9. Підсумкове заняття.(2 година) 

Підведення підсумків роботи за рік. Організація виставки робіт гуртківців

Практична частина. Захист гуртківцями своїх виставкових робіт. Визначення кращих робіт.             

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:

  • основні види народної творчості;
  •  сучасний стан народних промислів і ремесл в Україні, відомі центри народної творчості;
  • основні види орнаментів, характерних для народної вишивки;
  • значення символіки на вишивках, декоративному розписі, писанках;
  • основні властивості кольорів та їхнє співвідношення;
  • властивості різних матеріалів: бісеру, паперу, глини, тканини тощо;
  • прийоми роботи з різними матеріалами;
  • види декоративного оформлення готових виробів;
  • технологію вишивання однобічною і двобічною гладдю, нескладними мережками;
  • прийоми лозоплетіння, ліплення з глини, виготовлення різноманітних штучних квітів;
  •  прийоми ліплення з глини, відливання у саморобних форми;
  • способи з'єднання деталей зі шкіри;
  • правила поведінки та безпеки під час занять.

Учні повинні вміти:

  • працювати з різноманітними джерелами інформації, які стосуються теми роботи;
  • складати план роботи над виробом;
  • виконувати малюнки та ескізи виробу;
  • користуватися схемами, кресленнями виробів, технологічними

картками;

  • підбирати необхідні матеріали для виготовлення виробів;
  • виконувати основні шви на вишивках;
  • прикрашати писанки з використанням вивчених елементів;
  • виготовляти нескладні вироби з бісеру, соломки та солоного тіста;
  • виготовляти нескладні вироби з глини та лози;
  • самостійно аналізувати якість виконання своєї роботи.

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

 

Прилади й інструменти

Кількість

Прилади та інструменти

Кількість

Лінійка металева Лінійка масштабна Косинець

Ножиці Канцелярський ніж Циркуль учнівський Пінцет

Транспортир

15

15

15

15

15

15

15

5

Пензлик

Щітка для клею

Олівці кольорові

Олівці графічні

Кулькові ручки

Гумка

Шило

Голка

15

 15

15 наборів

15

 50

10

15

 15

Матеріали

 

Матеріали

 

Папір ксероксний

Набір кольорового паперу

 Картон кольоровий

Фарби акварельні

Клей ПВА (250 г) Фломастери

 Ватман А1

10000 аркушів 5000 аркушів

15 наборів 15 наборів 10 банок 15 наборів 100 аркушів

Папір для малювання А1

Папір для обгортки по­дарунків А2

Утилізована жерстяна продукція

Роздатковий матеріал

Наочні посібники

Текстильні матеріали Природний матеріал

100 аркушів 200 аркушів

2м2

15 наборів 15 наборів 15 наборів 15 наборів

 

 

 

 

Список літератури:

  1. «Вышивка Лентами от А до Я» - Ниола 21 век. – 132с
  2. Афонькин С., Афонькина Е., Игры и фокусы с бумагой / С. Афонькин, Е.
  3. Афонькина – М.: Рольф Аким, 1999 – 134с.
  4. Богатеева З. Чудесные поделки из бумаги / з.Богатеева. – М.: Просвещение, 1991. – 56с
  5. Гукасова А.М. «Внеклассная работа по труду», М.Просвещение, 1981г, 174с.
  6. Гукасова А.М. «Рукоделие в начальных классах», М.Просвещение, 1985г, 190с.
  7. Еременко Т. Н. Кружок вязания крючком. — М.: Просвещение, 1984
  8. Знциклопедия. Шитье й рукоделие. — М.: БРЗ, 1999.
  9. Котелянець Н. Вироби із ниток // Початкова школа. — 1999. — №12. — С. 32-33.
  10. Лепим их солёного теста: украшения, сувениры, поделки, декор – М. 2003
  11. Перевертень Г. Н. Самоделки из текстильних материалов. — М.: Просвещение, 1990.
  12. Перевертень Г.И. «Самоделки из бумаги», М.Просвещение,1983г, с132.
  13. Сучасна витинанка - Скиф К. Моргунова 2014р.
  14. Феленко Ф. М. Поделки из природного материала. — М.: Просвещение,  1987.

 

docx
Додано
13 липня 2018
Переглядів
9786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку