В.П.Жабська І.Ю.Пащенко
Вишиваночка
Програма гурткової роботи з молодшими школярами
м. Біла Церква
Управління освіти і науки
Білоцерківської міської ради Київської області
Науково-методичний центр
Білоцерківська загальноосвітня школа І ступеня №23
В.П.Жабська
І.Ю.Пащенко
Вишиваночка
Програма гурткової роботи з молодшими школярами
м. Біла Церква
2017
Схвалено
Науково-методичною радою науково-методичного центру управління освіти і науки Білоцерківської міської ради Київської області
Протокол №5 від 22.09.2017
Жабська В. П., Вишиваночка: програма гурткової роботи з молодшими школярами/В.П.Жабська, І.Ю.Пащенко - Біла Церква: 2017.- с.
Навчальна програма реалізується в гуртку декоративно-ужиткового спрямування навчального закладу і розрахована на дітей від 8 до 10 років.
Пояснювальна записка
…Ніяке захоплення не принесе користі,
Якщо воно не зачіпає думки, душі, серця…
В.О.Сухомлинський
У невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу є особлива, винятково важлива її частина – вишивка. З нею пов’язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, його перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.
Вишивання – це живе мистецтво, яке постійно розвивається. Це величне багатство, створене протягом віків тисячами безіменних талановитих майстринь. Мистецтво української народної вишивки посідає почесне місце серед народних ремесел, які активно впливають на формування національної свідомості. Крім того, колективна праця, спілкування з іншими дітьми та викладачем, обмін творчими ідеями позитивно впливають на процес соціалізації юного громадянина України, регулюючи формування міжособистісних і трудових відносин. Завдяки цьому закріплюється активна життєва позиція, установка та ціннісні орієнтації учня.
Навчальна програма реалізується в гуртку декоративно-ужиткового спрямування навчального закладу і розрахована на дітей від 8 до 10 років.
Мета програми гуртка включає наступні аспекти:
- вивчення і засвоєння творчої спадщини майстрів народної вишивки шляхом ознайомлення з історією вишивки;
- здобуття практичних базових умінь та навичок мистецтва вишивки;
- виховання гармонійно розвиненої особистості.
Завдання програми:
- ознайомити з основами декоративно-ужиткового мистецтва;
- навчити різним технікам вишивки;
- розвивати кмітливість, винахідливість і стійкий інтерес до справи;
- формувати образне, просторове мислення;
- сприяти вихованню працьовитості, уміння доводити роботу до кінця;
- виховувати любов до рідної країни, народних традицій.
Зміст програми розподілено з урахуванням поступового вивчення технік вишивання від елементарних до більш складних. Протягом навчання діти опанують техніку вишивання простих декоративних швів, зокрема шов «уперед голку», шов «назад голку», стебловий шов, тамбурні шви, занизування, вишивання хрестиком, бісером. При вивченні швів діти вчаться вишивати стібки послідовно, охайно; знайомляться з історією вишивального мистецтва, видами орнаментів, мережкою; вчаться обробляти краї вишивок; готують роботи для виставки; самостійно підбирають нитки і візерунки для вишивок, розміщують їх на тканині.
Організаційні форми виховної діяльності: пізнавально-розвивальні (бесіда, огляд художньої літератури, перегляд наукових фільмів); індивідуальні (творчі завдання, бесіди) та колективні ( диспут, гра); масові (свята); інформаційні (тематичні лекторії), практичні (екскурсії, виставки) та інформаційно-практичні (гра-подорож). Типи занять: теоретичні, практичні, комбіновані.
Методи роботи: розповідь - пояснення; демонстрація фільмів, ілюстрованого матеріалу; зустрічі з місцевими майстринями; вишивка різнопланових робіт; організація виставок (індивідуальних, колективних, тематичних).
Актуальність програми полягає у вихованні національно свідомої, творчої особистості.Навчаючись у гуртку народної вишивки, вихованець засвоює історію рідного краю. Опрацювання народознавчого матеріалу дає змогу усвідомити, емоційно пережити дух українського народу. Поступово, через процес ідентифікації риси українського народу: як працелюбність, почуття гідності, почуття прекрасного - стають власним надбанням цієї дитини. А відтак розвивається національна самосвідомість кожного вихованця гуртка. Це дозволяє більш вдало розв'язувати проблеми сьогодення та прогнозувати майбутнє.
Згідно з програмою на заняттях гуртка формуються технічні навички
(робота з голкою, вміння стилізувати та спростовувати малюнки, самостійно створювати різноманітні орнаменти, узори), розвивається творчість, яка має на меті збагачення духовного світу дитини, ознайомлення з мистецтвом українського народу, з особливостями вишивки Київської області.
Програму складено, враховуючи основні принципи виховання:
Програма розрахована на 2 роки навчання.
1-й рік – початковий рівень – 64 год на рік, 2 год на тиждень,
2-й рік – основний рівень – 64 год на рік, 2 год на тиждень.
Кожне заняття містить в собі теоретичну частину і практичне виконання завдання. Теоретичні відомості – це пояснення нового матеріалу, інформація пізнавального характеру, бесіди з переглядом та аналізом зразків вишитих робіт. Основний час на заняттях надається практичній роботі: розробці нових технологій і самотехнік, вишивці та оздобленню виробів вишивкою.
На першому році навчання діти знайомляться з вишивкою, як одним із видів українського народного мистецтва, вчаться працювати з різними матеріалами та інструментами. У процесі навчання вони набувають практичних навичок у читанні схем, підборі типу та кольору ниток, тканин та інших матеріалів, вивчають правила техніки безпеки під час роботи з різними матеріалами та інструментами.
На другому році навчання діти знайомляться із складнішими технологіями виготовлення художньої вишивки, самостійно працюють зі схемами, вишивають об’ємні картини.
Програма передбачає завдання для індивідуального і колективного виконання. Колективна робота здійснюється над великими виробами декоративного характеру, призначеними для прикраси житлового, навчального приміщення, участі у конкурсах та виставках.
Виховання і навчання в гуртку здійснюється «природним шляхом» у процесі творчої роботи. Діти отримують від керівника ту інформацію, ті приклади, які необхідні їм для здійснення власного задуму і власних, відповідних до віку, уявлень про світ. Всі вироби, що виготовляються дітьми, функціональні: їх можна використовувати у побуті, подарувати друзям і рідним.
Особлива увага приділяється створенню в дитячому колективі доброзичливої, творчої атмосфери, що сприяє виявленню індивідуальності кожного.
Навчально-тематичний план
1 рік навчання (початковий рівень)
2 години на тиждень
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
разом |
теорія |
практика |
||
1. |
Вступ. |
2 |
2 |
- |
2. |
Загальні відомості про вишивку. |
2 |
1 |
1 |
3. |
Види технік вишивки. |
2 |
1 |
1 |
4. |
Історія української народної вишивки |
4 |
2 |
2 |
5. |
Матеріали, інструменти та пристрої для вишивання. |
4 |
2 |
2 |
6. |
Вишивання візерунків простими декоративними швами. |
8 |
2 |
6 |
7. |
Обробка краю виробу. |
8 |
2 |
6 |
8. |
Орнамент. Види орнаментів. |
10 |
2 |
8 |
9. |
Вишивання хрестиком. |
16 |
4 |
12 |
10. |
Оздоблювальні шви. |
6 |
2 |
4 |
11 |
Підготовка робіт для виставки. |
1 |
- |
1 |
12. |
Підсумки. |
1 |
1 |
- |
|
Усього |
64 |
21 |
43 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Теоретична частина (2 год)
Ознайомлення з завданнями гуртка, режим роботи. Правила поведінки під час занять. Техніка безпеки на заняттях. Ознайомлення з властивостями і можливостями таких матеріалів, як нитки, бісер.
Теоретична частина (1 год). Гігієна зору. Охайність як складова культури особистості.
Практична частина (1год). Організація робочого місця. Підготовка тканини до вишивання.
Теоретична частина (1год). Ознайомлення з основними техніками вишивки. Ознайомлення зі схемами виготовлення робіт та послідовністю виконання
(задум, вибір матеріалів, спосіб виготовлення).
Практична частина (1год). Виконання відповідно до технологічних вимог зразків швів до 10 см завдовжки.
Теретична частина (2 год). Історичні дані про українську народну вишивку. Найдавніші дані про вишивку (Київщина, VI ст.). Знайдені археологами фрагменти вишиваних тканин давньоруського періоду. Гаптування. Мотиви орнаменту та кольори вишивки ХІV-ХVІ ст. Вишивка XVII-XVIII ст., найдавніші зразки (фрагмент рушника 1673 р.). Пам'ятки української народної вишивки XIX ст. Формування художніх промислів в Україні у XX ст. Оригінальні види вишивки —декоративні панно. Характерні особливості вишивок різних регіонів України. Вишивка у побуті та фольклорі українців. Найдавніша техніка — занизування. Найпоширеніша техніка —хрестикова.Технологія виконання вишивки хрестикової.
Практична частина (2 год). Виконання різних видів вишивальних швів. Ознайомлення з піснями, віршами про вишивку.
Теоретична частина (2 год). Знайомство зі зразками робіт, літературою, різновидами матеріалів та інструментів. Основні терміни, описання та схеми. Правила прання і прасування вишитих виробів.
Практична частина (2 год). Заготовка тканини під вишивку.
Теоретична частина (2 год). Початок роботи. Закріплення нитки. Поняття про шви. Декоративні шви.
Практична частина (6 год). Замалювати зразки швів на папері в клітинку в такому порядку : лицьовий бік, виворітній бік, візерунок. Після вивчення техніки виконання зробити окремо зразки швів: уперед голкою; за голкою; козлик; стебловий; тамбурний; петельний. Виготовлення закладки з тканини.
Теоретична частина (2 год). Оновлення вишивки, висмикування ниток.
Практична частина (6 год). Оброблення країв вишитих виробів.
Теоретична частина (2 год). Ознайомлення з поняттями: орнамент (графічна чи живописна прикраса, створена ритмічним поєднанням елементів геометричної або рослинної форми); композиційний центр (частина оздоблюваного виробу, яка найбільше привертає увагу); симетрія (повторення в певному порядку одного елемента чи їх групи); рапорт малюнка (частини образотворчих елементів, які ритмічно повторюються по всій його довжині чи ширині). Мотиви, символи у вишивці: мотиви рослинного світу; мотиви тваринного світу; антропоморфні символи; геометричний орнамент; зооморфний орнамент; рослинний орнамент; поліграфічний орнамент; предметний орнамент; пейзажні орнаменти; геральдичний орнамент. Кольори у вишивці: ахроматичні (безкольорові); хроматичні (спектральні). Гармонія кольорів. Побудова орнаментів на старовинних рушниках Київщини.
Практична частина (8 год). Вишивання традиційних орнаментів України.
Теоретична частина (4 год). Види хрестиків. Горизонтальні ряди хрестиків. Вертикальні ряди хрестиків. Похилі ряди хрестиків. Економний спосіб вишивання хрестиків. Закріплення ниток. Кольорова вишивка хрестиком. Моделювання візерунків на папері. Підручні матеріали.
Практична частина (12 год). Вишивання серветок хрестиком в українському стилі.
Теоретична частина (2 год). Техніки вишивання:качалочки, гладь, хрестик, занизування, низь.
Практична частина (4 год). Оздоблення країв вишитих виробів.
Практична частина (1 год). Оформлення виставкового стенду. Правила оформлення робіт для виставки.
Теоретична частина (1 год). Обговорення результатів виставки, підведення підсумків, нагородження.
Прогнозований результат
Вихованці мають знати:
- Історію виникнення вишивки.
- Найпоширеніші види вишивки.
- Найпоширеніші техніки вишивки.
- Правила роботи за схемою.
- Основні властивості кольорів.
- Правила техніки безпеки на занятті.
- Основні вимоги до роботи з інструментами та матеріалами.
Вихованці мають вміти:
- Читати схеми.
- Вишивати не тільки за схемою, а і за власним задумом.
- Самостійно виконувати всі технологічні операції з виготовлення
вишивок.
- Застосовувати отримані знання на інших уроках.
- Дотримуватись чіткості та акуратності в роботі.
- Економно витрачати матеріали й бережно ставитись до інструментів та матеріалів.
Навчально-тематичний план
2 рік навчання (основний рівень)
2 години на тиждень
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
разом |
теорія |
практика |
||
1. |
Вступ. |
2 |
2 |
- |
2. |
Екскурсія в краєзнавчий музей |
1 |
1 |
- |
3. |
Народна вишивка. |
6 |
2 |
4 |
4. |
Кольоросполучення. |
4 |
2 |
2 |
5. |
Етнографічні особливості вишивки Київщини |
6 |
2 |
4 |
6. |
Етнографічні особливості вишивки Білоцерківщини |
6 |
2 |
4 |
7. |
Об'ємні вишиті вироби. |
18 |
3 |
15 |
8. |
Вишивка бісером. |
18 |
3 |
15 |
9. |
Підготовка робіт до виставки . |
2 |
- |
2 |
10. |
Підсумки. |
1 |
- |
1 |
|
Усього |
64 |
17 |
47 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2 год)
Теоретична частина (2 год). Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Інструменти та матеріали. Правила безпеки на заняттях.
2. Екскурсія в краєзнавчий музей (1 год)
Теоретична частина. (1 год). Збір дітей. Знайомство з планом екскурсії. Правила поведінки в транспорті. Правила поведінки в музеї. Огляд експозиції з екскурсоводом. Підсумки огляду експозиції.
Теоретична частина (2 год). Прикрашення вишивкою жіночого та чоловічого одягу українців. Вишивка предметів декоративного обладнання житла (рушники, скатерки тощо). Різноманітність технік і технологій вишивання (основні, допоміжні, рахункові шви, а також шви вільного малюнка, найбільш поширені техніки — гладь, мережка, хрестикова техніка, вирізування, виколювання, зерновий вивід, занизування, низь, набирування тощо). Поєднання технік (гладь з ажурними швами тощо). Зв'язок техніки й кольору. Залежність кольору вишивок від місцевості. Робота за схемами. Техніка безпечної роботи з інструментами та матеріалами.
Практична частина (4 год). Розробка та виконання вишитих виробів за власним задумом.
Теоретична частина (2 год). Кольоросполучення у народній вишивці, значення кольору, символіка кольору; тепла та холодна гами кольорів; контрастне та тональне кольоросполучення; одноколірна вишивка.
Практична частина (2 год). Підбір кольорів для вишивки за схемами.
Теоретична частина (2 год). Традиційні орнаменти, поєднання кольорів. Техніки ви шивання: занизування, гладь, хрестик, качалочка.
Практична частина (4 год). Вишивання традиційних орнаментів Київщини.
Теоретична частина (2 год). Традиційні орнаменти, поєднання кольорів. Техніки вишивання: хрестик, мережки.
Практична частина (4 год). Вишивання традиційних орнаментів Білоцерківщини.
Теоретична частина (3 год). Об'ємні вишиті вироби, їхні види, призначення та особливості. Технологія виготовлення об'ємних вишитих виробів. Виготовлення об'ємних вишитих виробів за традиційними техніками. Поняття про ескіз.
Практична частина (15 год). Виготовлення об'ємних вишитих виробів за схемами; розробка та виконання об'ємних вишитих виробів за власним задумом.
Теоретична частина (3 год). Історія вишивки бісером; техніка вишивання по вільному контуру; вишивка намистинками; вишивка бісером; техніка вишивання по тканині в клітину; техніка вишивання бісером за рахунком;
Практична робота (15 год). Виготовлення вишивок різними техніками.
Практична частина (2 год). Підготовка виконаних робіт до виставки. Організація виставки робіт гуртківців.
Практична частина (1 год). Підведення підсумків роботи за рік. Свято вишивки. Відзначення кращих вихованців. Завдання на літо.
Прогнозований результат
Вихованці повинні знати:
- історію розвитку української народної вишивки;
- особливості оформлення українського національного одягу;
- різновиди орнаментів;
- види вишивок;
- правила роботи за схемою;
- способи збільшення та зменшення малюнка;
- види декоративного оздоблення вишитих виробів;
- основні технологічні процеси виготовлення вишитих виробів;
Вихованці повинні вміти:
- підбирати візерунки для вишивок;
- користуватись схемами;
- виконувати ескіз малюнка;
- виготовляти оздоблювальні елементи;
- самостійно виконувати всі технологічні операції з виготовлення вишивок;
ЛІТЕРАТУРА
1. Гайдай Л. Історія України в особах, термінах, назвах і поняттях.— Луцьк: Вежа, 2000.
2. Декоративно-ужиткове мистецтво / Словник. Т.2. — Львів: Афіша. —2000.
3. Кара-Васильєва Т. Історія української вишивки / Т. Кара-Васильєва. – К. : Мистецтво. 2008.
4. Кузьменко О. Українська народна вишивка / О. Кузьменко // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2012.
5. Ніколаєва Т. А. Український народний одяг. — К.: Наукова думка, 1987.
6. Програми для гуртків, творчих об΄єднань позашкільних закладів суспільно-громадського та художньо-естетичного напрямку. Міністерство освіти і науки України.- Київ, 1996.
7. Сорокіна Л. М. Учись вишивати. — К.: Освіта, 1992.
8. С.Г.Нечипоренко Українська вишивка. – К. : Освіта, 2012.
9. Сусак К. Р. Українське народне вишивання / К. Р. Сусак, Н. А. Стеф'юк. К. : Наук. світ, 2006.
10. Українська народна вишивка Захарчук-Чугай Р. В. –К.: Наук. Думка, 1988.
11. Художне вишивання Гасюк О. О., Степан М. Г. – К. : Вища школа, 1981.