МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ІНСТИТУТ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ
Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо-естетичного напряму
«Хореографія»
10 років навчання
Київ - 2020
Навчальна програма з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму «Хореографія» 10 років навчання / Укл. Козинко Л. Л. , Городецька О. Г. – Київ , 2020. – 80 с.
Схвалено для використання в позашкільних навчальних закладах науково-методичною комісією з позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України
(протокол № 1 від 12.02.2020)
Автори:
Козинко Лілія Леонідівна – кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри хореографії Факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Городецька Оксана Германівна – керівник гуртка Народного художнього колективу ансамблю естрадно-класичного танцю «Лілея» Палацу творчості дітей та юнацтва Печерського району міста Києва
Рецензенти:
Тарасов Ю. М. – директор Студії по підготовці акторських кадрів при Національному заслуженому академічному ансамблі танцю України імені Павла Вірського
Верховенко О. А. – кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри хореографії та танцювальних видів спорту Національного університету Фізичного виховання та спорту України
Тараканова А. П. – методист вищої категорії відділення змісту позашкільної освіти та виховної роботи Інституту модернізації змісту освіти, Відмінник освіти України
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
На сьогоднішній день значно зросла кількість дитячих хореографічних гуртків та колективів різних танцювальних напрямів діяльність яких спрямована на комплексний розвиток дітей при домінуванні одного з видів хореографічного мистецтва. У зв’язку з цим виникає потреба у розробці нових програм, що розраховані на комплексне хореографічне виховання дітей. Таким чином, актуальність запропонованої навчальної програми полягає в тому, що вона передбачає синтез класичної (беручи її за основу), народно-сценічної, історико-побутової та сучасної хореографії з метою сприяння гармонійному розвитку хореографічних здібностей гуртківців різних вікових періодів.
Навчальна програма реалізується у гуртку художньо-естетичного напряму хореографічного профілю та розрахована на вихованців 5-18 років.
При розробці програми була використана «Програма гуртка класичного танцю» автора Л. Ю. Цвєткової («Збірник програм для творчих об’єднань позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів. Художньо-естетичний напрям : Хореографія. Театр / А. Г. Божко, М. В. Вєліт, І. В. Валуйко та ін. – Суми : ТОВ Видавництво “АНТЕЙ”, 2005»).
В програмі враховано основні вимоги чинного законодавства, які визначені у Законах України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», наказі Міністерства освіти і науки України № 676 від 22.07.2008 «Про затвердження Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України» та листі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти № 14.1/10-1685 від 05.06.2013 «Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти».
Метою навчальної програми є формування і розвиток хореографічних та творчих здібностей дітей засобами різних видів хореографії, збагаченні їхнього емоційно-естетичного досвіду, а також у формуванні ціннісних орієнтирів, потреби в творчій самореалізації, духовно-естетичному самовдосконаленні та професійному самовизначенні.
Завдання програми:
Навчальні:
Розвиваючі:
Виховні:
Навчальна програма розрахована на 10 років навчання:
початковий рівень – 2 роки навчання (діти 5-7 років): 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
основний рівень 5 років навчання (діти 7-14 років):
перший та другий роки навчання – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
третій рік навчання – 324 год. на рік, 9 год. на тиждень;
четвертий та п’ятий роки навчання – 360 год. на рік, 10 год. на тиждень;
вищій рівень - 3 роки навчання (діти 14-18 років): 432 год. на рік, 12 год. на тиждень.
Групи формуються залежно від віку, року навчання та попередньої підготовки дітей. До гуртка приймаються усі діти, які хочуть танцювати та не мають протипоказань до фізичних навантажень.
Перші заняття кожного навчального року є організаційними. На них розглядаються питання дотримання санітарно-гігієнічних норм, виконання вимог правил безпеки, попередження дитячого травматизму, дотримання вимог щодо зовнішнього вигляду, правил поведінки у приміщенні, на вулиці та у громадських місцях.
При проведенні занять кожного з рівнів навчання перед вивченням нового руху вихованці ознайомлюються з його термінологією, методикою виконання та основними помилками, які можуть бути допущені у ході засвоєння.
Навчальна програма початкового рівня (основи хореографії) включає в себе не тільки базові хореографічні елементи, а й передбачає поступову фізичну підготовку дітей із врахуванням вікових можливостей. До програми увійшли сюжетні, ігрові та народні танці, що розвивають у дітей емоційність, уяву, акторську майстерність тощо. Робота спрямована на активізацію і розвиток хореографічних та творчих здібностей дітей, музикальності, артистизму.
Програма основного та вищого рівня розрахована, перш за все, на опанування класичної хореографії. Заняття з класичного танцю складається з екзерсисів біля станка та на середині залу, adagio і allegro. Екзерсис біля станка вивчається спочатку за дві руки обличчям до палки, в подальшому – за одну руку; спочатку на цілій стопі, потім – на півпальцях. У екзерсисі біля станка закладається фундамент знань майбутнього танцівника: робляться перші кроки в освоєнні координації рухів і отримується апломб; вивчається постановка корпусу, рук, ніг і голови; виробляється сила і еластичність м’язів, гнучкість корпуса; розвивається виворотність ніг і танцювальний крок; закладаються основи для стрибка; отримуються перші навички свідомості і виразності виконання рухів. Після засвоєння основних рухів класичного танцю біля станка починається вивчення екзерсису на середині залу, згодом додаються adagio та allegro.
Разом з тим, зважаючи на комплексність навчання та різноманітність видів та стилів хореографічного мистецтва, у навчальній програмі увага також приділяється вивченню основ народно-сценічного, історико-побутового та сучасного танцю, що розширює зміст програми, коло поставлених завдань та передбачених для опанування гуртківцями знань, умінь та навичок.
З першого року основного рівня навчання починається вивчення українського та народно-сценічного танцю країн світу. Програмою передбачено вивчення рухів на середині зали, оскільки основна увага приділяється класичному танцю. Обсяг навчального матеріалу може корегуватися та обиратися керівником залежно від завдань гуртка. Разом з тим, при необхідності керівники можуть проводити екзерсис біля станка за загальноприйнятою методикою викладання народно-сценічного танцю.
Український народно-сценічний танець посідає чільне місце серед культурних надбань українського народу, користується широкою популярністю як на теренах України, так і за кордоном. Саме цим спричинено винесення українського народно-сценічного танцю в окрему частину навчальної програми, мета і завдання якої полягають в ознайомленні та навчанні підростаючого покоління зразкам українського народного хореографічного мистецтва з врахуванням регіональних особливостей побутування.
Народно-сценічний танець, загалом, сприяє розвитку м’язового апарату гуртківців, виховує уміння передавати характер, стиль, манеру виконання народних танців, сприяє вдосконаленню танцювальної техніки, розвиває виразність та музикальність. Отже, основне завдання народно-сценічного танцю полягає у вихованні у дітей вміння емоційно виразного виконання танців, точної передачі національного стилю і манери виконання, розвитку танцювальної та акторської майстерності.
З другого року основного рівня навчання розпочинається вивчення основ історико-побутогово танцю. Поряд із класичним і народно-сценічним, історико-побутовий танець є частиною світової хореографічної культури. Цьому виду танцю судилося зіграти роль сполучної ланки між народним танцем та професійною сценічною хореографією. Історико-побутовий танець спрямований на вивчення хореографічних зразків різних історичних епох.
На п’ятому році основного рівня навчання діти починають ознайомлення з основами різних видів сучасного хореографічного мистецтва, а саме: рок-н-ролл, твіст, стиль «диско», джаз та модерн танець, стиль «хіп-хоп». Адже сучасні танці з їх стрімкими ритмами, незвичайними і складними положеннями тіла добре розвивають витривалість, координацію та пластику рухів, вестибулярний апарат, серцево-судинну та дихальну системи.
Навчання за програмою вищого рівня спрямоване на допрофесійну підготовку гуртківців та сприяє вибору подальшої професійної діяльності. Вихованці набувають навичок самостійної творчої роботи з постановки комбінацій та етюдів різних хореографічних напрямів.
Основними формами навчально-виховної діяльності є: колективні, групові та індивідуальні заняття (навчально-тренувальні заняття, індивідуальні заняття, репетиції, концертні виступи, фестивалі, перегляд театральних вистав та концертів).
З метою розвитку та підтримки обдарованих та талановитих вихованців, здобуття ними практичних навичок і для задоволення їхніх потреб у професійному самовизначенні може застосовуватися індивідуальне навчання. Кількісний склад груп, у яких проводиться індивідуальне навчання, становить від одного до п’яти учнів (згідно з наказом Міністерства освіти і науки від 11.08.2004 № 651 «Про затвердження Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах» (із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки № 1123 (z1322-08) від 10.12.2008). Кількість годин на тиждень передбачена в наказі Міністерства освіти і науки України № 676 від 22.07.2008 «Про затвердження Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України»
Впровадження запропонованої програми спирається на такі основні принципи: науковість; наступність; доступність; синтез; наочність; міцність засвоєння знань; індивідуальний підхід; поступовий розвиток природних даних гуртківців; чітка послідовність в оволодінні лексикою і технічними прийомами; систематичність і регулярність занять; цілеспрямованість навчального процесу.
Методами опрацювання навчального матеріалу є:
Залежно від рівня навчання програма передбачає варіативність форм, принципів та методів навчання.
Перевірка та оцінювання знань, вмінь та навичок здійснюється у ході поточного та підсумкового контролю у формі проведення концертних виступів, відкритих та підсумкових занять. У кінці кожного півріччя проводяться відкриті підсумкові заняття, а в кінці кожного навчального року – звітний концерт. Для розширення світогляду дітей, залучення їх до хореографічного мистецтва, програмою передбачено відвідування концертів, участь у різноманітних фестивалях і конкурсах, зустрічі з професійними хореографами, а також участь членів танцювального колективу в інших культурно-масових заходах.
Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказано орієнтовно. За необхідності в установленому порядку керівник гуртка може внести зміни до кількості годин у межах кожного змістовного розділу. Враховуючи інтереси вихованців, їх кількість у групі, стан матеріально-технічного забезпечення, керівник гуртка може змінювати кількість теоретичних і практичних занять (залежно від того, як швидко та якісно вихованці набувають практичних навичок), а також самостійно обирати один або кілька напрямів роботи гуртків основного та вищого рівнів, враховуючи обсяг часу передбаченого типовими навчальними планами.
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Колективно-порядкові вправи |
2
|
18
|
20
|
3 |
Вправи на підлозі (партерна гімнастика) |
2
|
22
|
24
|
4 |
Музично-ритмічні вправи |
2 |
46 |
48 |
5
|
Танцювальні етюди, постановчо-репетиційна робота |
4 |
24 |
28 |
6 |
Музичні ігри |
2 |
18 |
20 |
7 |
Підсумок |
- |
2 |
2 |
Разом |
14 |
130 |
144 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Знайомство з дітьми та їхніми батьками. Організаційні питання: ознайомлення з правилами колективу, розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі.
2. Колективно-порядкові вправи (20 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттями: «коло», «колона», «шеренга», «інтервал».
Практична частина.
1. Постановка корпусу, рук, ніг, голови.
2. Виконання перебудов у малюнках:
3. Повороти праворуч, ліворуч.
4. Марширування:
5. Перебудови під час марширування:
3. Вправи на підлозі (партерна гімнастика) (24 год.)
Теоретична частина. Назви вправ партерної гімнастики. Основні закони правильного дихання під час виконання вправ на підлозі.
Практична частина (Додаток 1).
1. Вправи для підйомів.
2. Нахили корпуса вперед до підлоги.
3. Підйоми вгору правої та лівої ноги почергово та обох ніг разом.
4. Вправа «Велосипед».
5. Вправа «Літак».
6. Вправа «Кільце».
7. Вправа «Кошик».
8. Вправа «Котик».
9. Вправа «Метелик».
10. Вправа «Ножиці» (для розвитку преса).
11. Розтяжка.
4. Музично-ритмічні вправи (48 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттями «темп» (швидкий, помірний, повільний) та «динамічні відтінки» (голосно, тихо) музичного супроводу.
Практична частина.
1. Розвиток музично-слухового сприймання:
2. Вправи для голови:
3. Положення рук:
4. Ознайомлення з позиціями рук:
5. Ознайомлення з позиціями ніг:
6. Основні кроки:
7. Види стрибків.
8. Уклін дівчаток та хлопчиків.
5. Танцювальні етюди, постановчо-репетиційна робота (28 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттями «образ» та «сюжет».
Практична частина.
Вивчення танцювальних етюдів, створених на основі попередньо засвоєного матеріалу:
1. «Курчата».
2. «Гномики».
3. «Веселі мавпочки».
4. «Ось яка ялинка».
5. «Сніжинки».
6. «Спортивна хвилинка».
6. Музичні ігри (20 год.)
Теоретична частина. Пояснення правил участі в іграх.
Практична частина (Додаток 2).
7. Підсумок (2 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Початковий рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Колективно-порядкові вправи, основні кроки |
2
|
18
|
20
|
3 |
Вправи на підлозі (партерна гімнастика) |
2
|
22
|
24
|
4 |
Музично-ритмічні вправи |
2 |
18 |
20 |
5 |
Вправи класичного танцю та вправи на середині залу |
4 |
24 |
28 |
6 |
Навчально-тренувальні вправи |
2 |
18 |
20 |
7 |
Танцювальні етюди, постановчо-репетиційна робота |
4 |
24 |
28 |
8 |
Підсумок |
- |
2 |
2 |
Разом |
18 |
126 |
144 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі. Бесіди з ОБЖ.
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттями: «діагональ», «ланцюжок», «равлик».
Практична частина.
Теоретична частина. Назви вправ партерної гімнастики. Правила вірного розтягування мязів.
Практична частина (Додаток 3).
1. Вправа для підйомів.
2. Нахили корпусу вперед до підлоги.
3. Вправа «Ножиці».
4. Вправа «Літак».
5. Вправа «Човник».
6. Вправа «Козенята».
7. Вправа «Потяг».
8. Розтяжка.
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттями «такт» та «затакт».
Практична частина.
Теоретична частина. Вивчення термінології класичного танцю.
Практична частина.
Вправи на середині зали.
- повороти;
- нахили.
- І позиція;
Музичний розмір: 4/4, 4 такти або 3/4, 8 тактів.
Теоретична частина. Вивчення термінології українського народного танцю.
Практична частина.
Вивчення елементів українського народного танцю:
7. Танцювальні етюди, постановчо-репетиційна робота (28 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттям «ідея танцювального номера». Перегляд наочних відеоматеріалів.
Практична частина.
Вивчення танцювальних етюдів, створених на основі попередньо засвоєного матеріалу.
8. Підсумок (2 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
▪ маленьке присідання по І вільній позиції ніг («demi plie»);
▪ ковзний рух носком по підлозі по І вільній позиції ніг в бік («battement tendu»);
▪ піднімання на півпальці по І вільній позиції ніг («releve»).
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Вправи на підлозі (партерна гімнастика) |
3
|
33
|
36
|
3 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
4
|
20
|
24
|
4 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
6 |
42 |
48 |
5 |
Allegro |
3 |
15 |
18 |
6 |
Елементи народно-сценічного танцю |
4 |
38 |
42 |
7 |
Постановчо-репетиційна робота |
2 |
40 |
42 |
8 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
2 |
- |
2 |
9 |
Підсумок |
- |
2 |
2 |
Разом |
26 |
190 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
Теоретична частина. Назви вправ партерної гімнастики. Ознайомлення з поняттями «координація», «сила м’язів», «танцювальний крок» та «розтяжка».
Практична частина (Додаток 4).
Продовжується опанування вправ, вивчених впродовж підготовчого рівня навчання, але прискорюється темп виконання, збільшується кількість повторів. Додаються складніші вправи.
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю. Ознайомлення з поняттями «en dehors» та «en dedans».
Практична частина.
Музичний розмір: 4/4, 4 такти.
3. Позиції рук: (І, ІІ, та ІІІ позиції).
Музичний розмір: 4/4, 4 такти або 3/4, 8 тактів.
4. Demi-рlié по І-ІІІ позиціях.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух.
5. Battement tendu у І і III позиціях убік, вперед.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
6. Положення ноги sur lе cou-de-pied попереду (основне) та позаду. Спочатку вивчається з положення відкритої у сторону ноги, у міру засвоєння – з положення ноги, відкритої вперед або назад.
7. Положення умовного sur lе cou-de-pied. Спочатку вивчається з відкритої у сторону ноги, у міру засвоєння – з III позиції.
8. Relevé на півпальцях у І-ІІІ позиціях з витягнутих ніг.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух.
9. Port de bras підготовче.
Музичний розмір: 4/4, 4 такти або 3/4, 8 тактів.
10. Pas saute по I позиції.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти або 2/4, 4 такти.
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю. Ознайомлення з поняттям «en face».
Практична частина.
Музичний розмір: 4/4, 4 такти або 3/4, 8 тактів.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір: 4/4, 1 такт кожний рух, у міру засвоєння – 2/4.
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання allegro.
Практична частина.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти.
Музичний розмір: 4/4, 1 такт.
Музичний розмір: 2/4, 1 такт.
Теоретична частина. Українські народні танці. Історичні, географічні, релігійні та соціально-політичні передумови розвитку народного танцю. Відмінність виконань жіночих і чоловічих танців. Ліричність як основна особливість виконання жіночого танцю. Динамічність, широта руху як характерна особливість виконання чоловічого танцю. Загальна характеристика російського народного танцю.
Практична частина.
● одинарні;
● подвійні;
● потрійні;
Елементи латвійських танців:
Елементи естонських танців:
Елементи литовських танців:
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів).
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях.
Перегляд балетної вистави.
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Вправи на підлозі (партерна гімнастика) |
4
|
26
|
30
|
3 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
4
|
23
|
27
|
4 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
4 |
32 |
36 |
5 |
Allegro |
3 |
15 |
18 |
6 |
Елементи народно-сценічного танцю |
4 |
38 |
42 |
7 |
Елементи історико-побутових танців |
2 |
10 |
12 |
8 |
Постановчо-репетиційна робота |
2 |
40 |
42 |
9 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
5 |
- |
5 |
10 |
Підсумок |
- |
2 |
2 |
Разом |
30 |
186 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2 год.)
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
Теоретична частина. Вивчення термінології та особливостей виконання вправ партерної гімнастики.
Практична частина. (Додаток 6).
Закріплення та удосконалення результатів досягнутих в попередні роки. Продовжується опанування вправ вивчених впродовж підготовчого рівня та першого року навчання, але прискорюється темп виконання, збільшується кількість повторів. Додаються складніші комбінації раніше вивчених вправи.
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю. Ознайомлення з поняттям «рassé par terre».
Практична частина.
Повторення та закріплення навичок виконання екзерсису першого року навчання. Продовження роботи над постановкою рук, ніг, корпусу, голови. Повторення і подальше опанування елементарних рухів класичного екзерсису біля станка.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт, у другому півріччі – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір 4/4, на 2 такти кожний рух (у II півріччі).
Музичний розмір: 2/4, 3/4, 4/4.
4. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (36 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю.
Практична частина.
Засвоєння навичок виконання рухів на середині залу. Виховання елементарних навичок координації. Опанування найпростіших port de bras.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір: 4/4, 4 такти або 3/4, 8 тактів.
- tour на місці по І прямій позиції.
- tour chaînés (підготовка).
5. Allegro (18 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання allegro.
Практична частина.
Засвоєння навичок виконання стрибків з двох ніг на обидві ноги.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
6. Елементи народно-сценічного танцю (42 год.)
Теоретична частина. Лексичні особливості народного танцю різних регіонів України. Загальна характеристика білоруського народного танцю. Особливості виникнення, формування і розвитку білоруського народного танцювального мистецтва. Зв'язок російського народного танцю з історією, побутом і звичаями народу.
Практична частина. (Додаток 5).
4. Елементи азербайджанського народно-сценічного танцю (11 год.):
7. Елементи історико-побутових танців (12 год.)
Теоретична частина. Відмінності танців XVI та XVIII сторічь. Історія виникнення танців «Бранль» та «Полонез». Зміст танців і танцювальних образів.
Практична частина. Виконання основних рухів танців «Бранль» та «Полонез».
8. Постановчо-репетиційна робота (42 год.)
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях.
9. Вистави, зустрічі, екскурсії (5 год.)
Перегляд балетної вистави. Відвідування виставки присвяченої історії хореографії.
10. Підсумок (2 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Основний рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2 |
Вправи на підлозі (партерна гімнастика) |
4
|
32
|
36
|
3 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
4
|
50
|
54
|
4 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
4 |
41 |
45 |
5 |
Allegro |
3 |
33 |
36 |
6 |
Елементи народно-сценічного танцю |
4 |
41 |
45 |
7 |
Елементи історико-побутових танців |
2 |
25 |
27 |
8 |
Постановчо-репетиційна робота |
3 |
66 |
69 |
9 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
6 |
- |
6 |
10 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
Разом |
33 |
291 |
324 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (3 год.)
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання вправ партерної гімнастики.
Практична частина.
Закріплення та удосконалення результатів досягнутих в попередні роки. Продовжується опанування вправ вивчених впродовж підготовчого рівня та першого і другого років навчання, але прискорюється темп виконання, збільшується кількість повторів, ускладнюються комбінації вивчених рухів.
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю.
Практична частина.
Повторення та закріплення екзерсису другого року навчання. Завершення формування екзерсису біля станка. Введення елементарного поєднання рухів з метою розвитку координації. Розвиток сили ніг за рахунок засвоєння нових елементів, збільшення обсягу комбінацій. Під час вивчення класичного екзерсису біля станка впродовж першого півріччя гуртківці тримаються двома руками за палку, у другому півріччі заняття проводяться однією рукою за станок.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт, у другому півріччі – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, 1 такт, у другому півріччі – на 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4, 1 такт або 3\4, 2 такти.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у другому півріччі – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у другому півріччі – на 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, на 2 такти кожний рух, у міру засвоєння – на 4/4.
Музичний розмір: 2/4, на 1 такт кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, 1 такт.
Музичний розмір: 2/4, 3/4, 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
4. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (45 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю. Ознайомлення з поняттям «épaulement».
Практична частина.
Подальше опанування рухів екзерсису на середині залу. Вивчення і засвоєння поз класичного танцю. Розвиток елементарних навичок координації у вправах на середині залу.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти, у міру засвоєння – 1 такт.
Музичний розмір 4/4.
Музичний розмір: 2/4, 3/4, 4/4.
Музичний розмір: 4/4, 4 такти або 3/4, 8 тактів.
- tour chaines.
5. Allegro (36 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання allegro.
Практична частина.
Закріплення навичок виконання вивчених стрибків і опанування нових.
Музичний розмір: 4/4, на 1такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
6. Елементи народно-сценічного танцю (45 год.)
Теоретична частина. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів українського народно-сценічного танцю різних регіонів. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів білоруського народно-сценічного танцю. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів грецького народно-сценічного танцю.
Практична частина.
4. Основні елементи грецького народно-сценічного танцю (16 год.):
7. Елементи історико-побутових танців (27 год.)
Теоретична частина. Відмінності танців XVIII та XIX сторічь. Історія виникнення танців «Гавот», «Французька кадриль». Зміст танців і танцювальних образів.
Практична частина. Виконання основних рухів танців «Гавот», «Французька кадриль».
8. Постановчо-репетиційна робота (69 год.)
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок. Зв'язок музики і танцю.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях.
Перегляд балетної вистави. Відвідання виставки присвяченої історії українського костюму.
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Основний рівень, четвертий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
5
|
70
|
75
|
3 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
4 |
46 |
50 |
4 |
Allegro |
3 |
37 |
40 |
5 |
Елементи народно-сценічного танцю |
4 |
46 |
50 |
6 |
Елементи історико-побутових танців |
2 |
28 |
30 |
7 |
Постановчо-репетиційна робота |
4 |
96 |
100 |
8 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
10 |
- |
10 |
9 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
Разом |
34 |
326 |
360 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2 год.)
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
2. Екзерсис біля станка з класичного танцю (75 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю.
Практична частина.
Навчальні комбінації виконуються тримаючись однією рукою за палку з правої та лівої ноги. Спочатку положення голови – en face (прямо), надалі – згідно з правилами переведення голови, напрямками повороту голови та погляду.
Впродовж четвертого року навчання відбувається повторення вивчених вправ зі збільшенням силового навантаження за рахунок ускладнення комбінацій. Початкове ознайомлення з технікою півобертів на двох ногах. Продовжується робота над розвитком координації.
Музичний розмір: 4/4.
- із опусканням п’яти в II позицію;
- із demi-plié в II позицію;
Музичний розмір: 4/4, 1 такт, у другому півріччі – на 2/4 кожний рух.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4, на 2/4 кожний рух.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
Музичний розмір: 4/4, 2 такти.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4, на 1 такт кожний поворот.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 3/4.
3. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (50 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю. Ознайомлення з поняттями: маленькі та великі пози («croisée», «effacée», «І, ІІ arabesques»).
Практична частина.
Вправи на середині залу виконуються в позах.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
- із опусканням п’яти в II позицію;
- із demi-plié в II позицію.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4, 3/4, 4/4.
- tours pique;
- tour chaines.
4. Allegro (40 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, особливостей та правил виконання вправ allegro.
Практична частина.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 2/4, на 2 такти кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, на 1такт кожний рух, у міру засвоєння – на 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
5. Елементи народно-сценічного танцю (50 год.)
Теоретична частина. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів українського народно-сценічного танцю. Польські народні танці «Полонез», «Краков’як», «Мазурка» як широко поширені танці в оперних і балетних виставах. Сценічна мазурка. Витоки сценічної мазурки. Особливості жіночої та чоловічої манери виконання мазурки. Відображення найбільш характерних національних рис польських танців в танці «Краков'як». Тарантела як основа італійського сценічного танцю. Близькість сценічної та народної тарантели. Життєрадісний і темпераментний характер танцю. Основні вимоги до виконання сценічної тарантели, поширені помилки. Подібність і відмінність чоловічого і жіночого танців.
Практична частина.
Виконання комбінацій та танцювальних етюдів на основі вивченого матеріалу з українського народно-сценічного танцю. Повторення та засвоєння нових положень рук у парних танцях.
3 Основні елементи італійського народно-сценічного танцю (11 год.):
6. Елементи історико-побутових танців (30 год.)
Теоретична частина. Особливості становлення танцювального мистецтва XIX сторіччя. Історія виникнення танцю «Вальс». Зміст танців і танцювальних образів.
Практична частина. Pas вальсу та перебудови в різних малюнках.
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок. Зв'язок музики і танцю. Хореографія очима видатних художників.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях.
8. Вистави, зустрічі, екскурсії (10 год.)
Перегляд балетних вистав.
9. Підсумок (3 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Основний рівень, п’ятий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
4 |
66 |
70 |
3 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
3 |
62
|
65
|
4 |
Allegro |
2 |
38 |
40 |
5 |
Елементи народно-сценічного танцю |
4 |
36 |
40 |
6 |
Елементи сучасного танцю |
4 |
26 |
30 |
7 |
Постановчо-репетиційна робота |
3 |
97 |
100 |
8 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
10 |
- |
10 |
9 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
Разом |
32 |
328 |
360 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2 год.)
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
2. Екзерсис біля станка з класичного танцю (70 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю. Ознайомлення з поняттям «écartée».
Практична частина.
Робота над розвитком міцності ніг і стійкості. Виконання вправ екзерсису біля станка у позах. Прискорення темпу виконання вправ. Опанування вивчених вправ біля станка на півпальцях.
Подальше вивчення півобертів і обертів на двох ногах. Preparation до pirouettes. Вивчення pirouettes.
Музичний розмір: 4/4, на 2/4 кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, на 2/4 кожний рух.
Музичний розмір: 4/4, 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4, 2/4.
Музичний розмір: 4/4, 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 3/4.
3. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (65 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю. Ознайомлення з поняттями: «écartée», «en tournant» та «ІІІ аrabesque».
Практична частина.
Вправи виконуються en face з поступовим введенням маленьких і великих поз. Початок вивчення елементарних рухів en tournant.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 4/4.
4. Allegro (40 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання allegro.
Практична частина.
Вивчення нових і удосконалення виконання засвоєних стрибків.
Музичний розмір: 4/4.
Музичний розмір: 2/4, 3/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
Музичний розмір: 2/4.
5. Елементи народно-сценічного танцю (40 год.)
Теоретична частина. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів українського народно-сценічного танцю різних регіонів. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів грузинського народно-сценічного танцю. Угорський народний танець як основа угорського сценічного танцю. Перша поява угорського танцю на сцені. Основні елементи академічного угорського танцю. Особливості притаманні жіночій та чоловічій манері виконання угорського танцю. Основні відмінності виконання рухів угорського танцю в спокійному (adagio і andante) і швидкому (allegro) темпі.
Практична частина.
6. Елементи сучасних танців (30 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології та особливостей виконання вправ різних видів сучасної хореографії. Джаз-модерн танець - вид сучасної хореографії. Історія виникнення та розвитку джаз-модерн танцю. Ознайомлення з поняттями: «поза collapse», «релаксація», «ізоляція», «поліцентрія», «поліритмія», «координація», «опозиція», «мультиплікація».
Практична частина.
I. Рок-н-ролл (7 год.):
II. Твіст (основний рух) (4 год.).
III. Стиль «диско» (7 год.):
IV. Джаз-модерн (12 год.):
1. Ізоляція:
1) Голова:
2) Плечі:
3) Грудна клітка:
4) Pelvіs:
5) Руки:
6) Ноги:
7) Вправи для розвитку рухливості хребта:
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок. Зв'язок музики і танцю. Хореографія очима видатних художників.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях.
8. Вистави, зустрічі, екскурсії (10 год.)
Перегляд балетних вистав. Творчі зустрічі з гуртківцями інших танцювальних колективів.
9. Підсумок (3 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Гуртківці мають набути досвід:
Вищій рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
4 |
62 |
66 |
3 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
3 |
69 |
72 |
4 |
Allegro |
2 |
46 |
48 |
5 |
Елементи народно-сценічного танцю |
4 |
44 |
48 |
6 |
Елементи сучасного танцю |
3 |
45 |
48 |
7 |
Постановчо-репетиційна робота |
3 |
129 |
132 |
8 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
12 |
- |
12 |
9 |
Підсумок |
- |
4 |
4 |
Разом |
33 |
399 |
432 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
2. Екзерсис біля станка з класичного танцю (66 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю.
Практична частина.
Розвиток стійкості в різноманітних поворотах і вправах на півпальцях. Введення півпальців у вправи на середині. Розвиток координації рухів, пластичності рук і корпусу в adagio.
3. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (72 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю.
Практична частина.
- tour en l’air.
4. Allegro (48 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання вправ allegro.
Практична частина.
5. Елементи народно-сценічного танцю (48 год.)
Теоретична частина. Молдавські народні танці, особливості їхнього характеру і темпераменту. Відображення праці, побуту, характеру людей в молдавських народних танцях «Молдавеняска», «Хора», «Сирбу». Основні елементи молдавських танців. Контраст у виконанні жіночих і чоловічих танців. Вплив на циганський танець народних танців країн, у яких кочували роми. Основні рухи чоловічих і жіночих циганських танців.
Практична частина.
Закріплення та удосконалення результатів досягнутих в попередні роки.
6. Елементи сучасних танців (48 год.)
Теоретична частина. Африкансько-американське коріння джазового танцю. Розвиток африканського танцю на американському континенті початку XVI століття. Вплив «білих» на культуру негрів-рабів. Місце джазового танцю в сучасній хореографії. Виразні засоби джаз-модерн танцю. Значення пози, жесту, міміки, пантоміми як виразних засобів у джазовому танці.
Практична частина.
I. Джаз-модерн (28 год.):
1. Розігрів на середині:
2. Крос (переміщення у просторі):
1. Flat step.
2. Координація flat step і голови:
3. Координація flat step із плечима:
4. Координація flat step із frast грудною кліткою вперед (руки у jack-pozіshn).
5. Координація flat step із рухом pelvіs:
3. Ізоляція:
1. Голова:
2. Грудна клітка:
3. Pelvіs:
2. Диско (10 год.):
3. Хіп-хоп (10 год.):
7. Постановчо-репетиційна робота (132 год.)
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок. Зв'язок музики і танцю. Хореографія очима видатних художників. Теорія побудови номеру.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях. Створення учасниками колективу танцювальних композицій, етюдів та фрагментів танців самостійно.
8. Вистави, зустрічі, екскурсії (12 год.)
Перегляд балетних вистав. Творчі зустрічі з гуртківцями інших танцювальних колективів. Творчі зустрічі з відомими танцівниками та хореографами.
9. Підсумок (4 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Вищій рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
3 |
51 |
54 |
3 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
3 |
81 |
84 |
4 |
Allegro |
2 |
46 |
48 |
5 |
Елементи народно-сценічного танцю |
3 |
45 |
48 |
6 |
Елементи сучасного танцю |
3 |
45 |
48 |
7 |
Постановчо-репетиційна робота |
2 |
130 |
132 |
8 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
12 |
- |
12 |
9 |
Підсумок |
- |
4 |
4 |
Разом |
30 |
402 |
432 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Організаційні питання: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
2. Екзерсис біля станка з класичного танцю (54 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю.
Практична частина.
Технічне ускладнення вправ біля станка. Продовження роботи над розвитком координації, пластичності при переході з пози в позу в adagio, виразності й музикальності виконання.
1. Вattement développé рlié-relevé на всій стопі en face.
3. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (84 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю.
Практична частина.
4. Allegro (48 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання вправ allegro.
Практична частина.
5. Елементи народно-сценічного танцю (48 год.)
Теоретична частина. Іспанський народний танець як основа іспанського сценічного танцю. Вираз національного характеру в народному танці. Вплив класичного балету на манеру виконання іспанського академічного танцю. Основні відмінності виконання чоловічих і жіночих танців. Назви та особливості виконання танцювальних рухів та елементів єврейського народно-сценічного танцю.
Практична частина.
Закріплення та удосконалення результатів досягнутих в попередні роки.
6. Елементи сучасних танців (48 год.)
Теоретична частина. Взаємозв'язок та вплив сучасної джазової музики на подальший розвиток джазового танцю. Модерн танець - причина виникнення. Перші виконавці танцю модерн. Злиття танцю модерн і джазового танцю.
Практична частина.
І. Партер (10 год.):
1. Вправи для розвитку рухливості хребта:
2. Вправи stretch характеру:
II. Ізоляція (18 год.).
1. Голова:
2. Плечі:
3. Грудна клітка:
4. Руки:
5. Pelvis:
III. Координація (10 год.):
1. Demi-plié, plié-relevé по out та паралельним позиціям.
2. Battement tendu вперед з demi-plié по IV паралельній позиції «хрестом».
3. Grand-plié з І out-позиції у II паралельну позицію, витягнути коліна та flat back.
4. Вправи перейняті з уроку класичного танцю.
5. Вправи на розігрів стопи та гомілки.
IV. Крос (переміщення у просторі) (10 год.):
1. Крок через ковзання всією стопою по підлозі, до витягнутого носка.
2. Крок з носка з опозиційним рухом рук на всій стопі і на demi-plié.
3. Крок в demi-plié з twist торса.
4. Triplet.
5. Triplet із опозиційним рухом рук. На tomber рука піднімається до І позиції, коли кроки на півпальцях – руки вільно розхитуються вперед-назад.
6. Sauté по out та паралельних позиціях.
7. Розслаблення.
7. Постановчо-репетиційна робота (132 год.)
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок. Зв'язок музики і танцю. Хореографія очима видатних художників. Теорія побудови хореографічного номеру.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару.
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях. Створення танцювальних комбінацій, етюдів та хореографічних композицій учасниками колективу.
8. Вистави, зустрічі, екскурсії (12 год.)
Перегляд балетних вистав. Творчі зустрічі з гуртківцями інших танцювальних колективів. Творчі зустрічі з відомими танцівниками та хореографами.
9. Підсумок (4 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Вищій рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Екзерсис біля станка з класичного танцю |
3 |
63 |
66 |
3 |
Екзерсис на середині залу з класичного танцю |
3 |
92 |
96 |
4 |
Allegro |
2 |
52 |
54 |
5 |
Елементи сучасного танцю |
3 |
57 |
60 |
6 |
Постановчо-репетиційна робота |
3 |
135 |
138 |
7 |
Вистави, зустрічі, екскурсії |
12 |
- |
12 |
8 |
Підсумок |
- |
4 |
4 |
Разом |
28 |
404 |
432 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2 год.).
Організаційні заняття: ознайомлення з розкладом занять, технікою безпеки в танцювальному класі, бесіди з ОБЖ.
2. Екзерсис біля станка з класичного танцю (66 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису біля станка з класичного танцю.
Практична частина.
Удосконалення виконавського рівня. Продовження роботи над виразністю, образністю танцю, самостійністю танцювального мислення.
- в позах;
- demi rond de jambe із пози в позу.
піднятою на 45°, прийомом tour lent.
3. Екзерсис на середині залу з класичного танцю (96 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів, особливостей та правил виконання екзерсису на середині залу з класичного танцю.
Практична частина.
4. Allegro (54 год.)
Теоретична частина. Вивчення термінології, послідовності рухів та особливостей та правил виконання вправ allegro.
Практична частина.
5. Елементи сучасних танців (60 год.)
Теоретична частина. Структура побудови тренажу джаз-модерн танцю. Збагачення виразних засобів джаз модерн танцю елементами національних культур різних країн світу. Вплив фольклорних культур на танець. Взаємний зв'язок з іншими видами сучасної хореографії та іншими жанрами хореографічного мистецтва.
Практична частина.
І. Партер (20 год.).
1. Вправи на розігрів стопи та гомілки (flex, point, коло).
2. У положенні frog-pozishn підняти pelvis угору, спираючись на руки.
3. Twist плечима опускаючись на спину, продовжуючи twist, піднятись.
4. Лежачи на спині, притиснути коліно до грудей, розвернути ногу, не відриваючи коліно.
5. «Берізка» – «плуг».
6. Лежачи на спині робити заноски.
7. Лежачи на спині, підняти ноги вгору, зігнути у колінах, завести вправо від корпуса, лопатки на підлозі, потім вліво.
8. Сидячи у II позиції ніг twist і нахил торса до правої ноги плечима, нахил торса en face вперед, повторити вліво.
9. Сидячи у II позиції ніг, підняти злегка праву ногу вгору, зробити два кола, те ж саме лівою ногою.
10. Стоячи на колінах, відхилитися торсом назад, спина рівна, голова прямо.
11. Сидячи на підлозі між колін, руки на щиколотках ніг, підняти pelvis угору, корпус прогнути.
12. Лежачи на животі, руками підняти ноги догори, прогнутись - «лебідь».
II. Комбінації з використанням рухів перейнятих з класичного танцю (20 год.):
III. Крос (переміщення у просторі) (20 год.).
1. Удар подушечкою стопи або п’ятою попереду, крок.
2. Flick правою ногою вздовж стопи лівої ноги, крок правою ногою.
3. Flick правою ногою, удар подушечкою стопи попереду, крок, теж з іншої ноги.
4. Крок правою ногою вперед, одночасно правим стегном поштовх вправо, теж з лівої ноги.
5. Крок по паралельній позиції, руки зігнуті у ліктях, пальці – в кулак, кисті на рівні плечей. Крок правою ногою вперед, demi-plié на правій нозі, руки розгинаються у ліктях.
6. Крок правою ногою вперед. Півпальці на правій нозі одночасно ліва нога на passé (паралельно), торс вперед, груди торкаються лівого коліна, руки з II позиції повертаються кулаками у середину, лікті до гори.
7. Крок правою ногою праворуч, крок лівою ногою праворуч навхрест перед правою ногою, знову правою ногою праворуч, приставити ліву ногу до правої ноги. Кроки виконуються з пружинним згинанням колін, руки можуть свінгово розхитуватись.
8. Крок правою ногою праворуч, крок лівою ногою праворуч навхрест перед правою ногою, одночасно півоберт en dedans. Крок правою ногою вправо та виконати другий півоберт en dedans. Приставити ліву ногу до правої ноги.
9. Вправа на розслаблення Розслаблено скинути торс уперед, зробити видих. На вдиху підняти торс.
ІV. Танцювальні комбінації та етюди на основі вивченого матеріалу (10 год.).
6. Постановчо-репетиційна робота (138 год.)
Теоретична частина. Бесіди про видатних хореографів. Перегляд наочних відеоматеріалів (записів балетних вистав, танцювальних конкурсів, концертів). Обговорення вражень від побачених постановок.Теоретичні аспекти драматургічної побудови номеру.
Практична частина.
Постановка та вивчення номерів із концертного репертуару .
Участь в концертах, конкурсних програмах та фестивалях. Створення учнями хореографічних комбінацій, етюдів та танцювальних композицій із залученням різних видів хореографічного мистецтва. Творча імпровізація на задану тему.
7. Вистави, зустрічі, екскурсії (12 год.)
Перегляд балетних вистав. Творчі зустрічі з гуртківцями інших танцювальних колективів. Творчі зустрічі з відомими танцівниками та хореографами.
8. Підсумок (4 год.)
Підбиття підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
ЛІТЕРАТУРА РЕКОМЕНДОВАНА ДЛЯ КЕРІВНИКІВ ТА ВИХОВАНЦІВ
Додаток 1
до першого року навчання
початкового рівня
Партерна гімнастика.
1. Вправи для підйомів:
2. Нахили корпуса вперед до підлоги (виконується сидячи).
3. Підйоми вгору правої та лівої ноги почергово та обох ніг разом (виконується лежачи на спині).
4. Вправа «Велосипед» - робота ніг імітує рух під час їзди на велосипеді (виконується лежачи на спині).
5. Вправа «Літак» - руки та ноги одночасно відриваються від землі (виконується лежачи на животі, руки розведені в боки долонями донизу).
6. Вправа «Кільце» - зустрічний рух ніг до голови (виконується лежачи на животі).
7. Вправа «Кошик» - руки утримують ступні ніг та піднімаються догори, імітуючи форму кошика (виконується лежачи на животі).
8. Вправа «Котик» - спина прогинається донизу та догори з протилежним рухом голови (виконується спираючись на долоні та коліна).
9. Вправа «Метелик» - робота ніг імітує рух крил метелика (виконується сидячи, ноги з’єднані одна з одною ступнями).
10. Вправи для розвитку преса: «Велосипед», «Ножиці» (виконується лежачи) .
11. Розтяжка:
Додаток 2
до першого року навчання
початкового рівня
Опис правил музичних ігор.
Хід гри: діти сидять під стінками залу - мишки, грім сидить на стільчику в кутку. «Вийшли мишки на узлісся» - навшпиньках йдуть з лісу на галявину; «Відшукати хотіли сушку» - поставити долоньку до лоба, шукає сушку; «Раз, два, три, чотири, п'ять» - плескаємо в долоні 5 разів; «Раптом пролунав грім з небес» - присісти, закривши голову руками; «Втекли мишки в ліс» - втекти на місце, а грім доганяє. Кого зловили, той стає громом.
Хід гри: діти стоять по колу або вільно по залу. Кожному способу відповідає своя музика. Ластівки - «літають» (швидко бігають на носочках і махають крилами); Горобці - сидять навпочіпки, клюють зернятка, стрибають по залу; Півні - важливо походжають по залу крила за спиною.
Хід гри: діти сідають на стільчики або лавочки на одній стороні майданчика або кімнати. Це пташки в гніздечках. На протилежній стороні стає педагог. Він зображує автомобіль. Після слів педагога « Полетіли, пташки, на доріжку» діти піднімаються зі стільців, бігають по майданчику, розмахуючи руками - крильцями. За сигналом педагога «Автомобіль їде, летіть, пташки, в свої гніздечка!» автомобіль виїжджає з гаража, пташки відлітають у гнізда (сідають на стільці). Автомобіль повертається в гараж. Спочатку в грі бере участь невелика група (10-12) дітей, з часом грають може бути більше. Необхідно попередньо показати дітям, як літаютьпташки, як вони клюють зернятка, проробити ці рухи разом з дітьми, потім можна ввести в гру роль автомобіля. Спочатку цю роль бере на себе педагог, і тільки після багаторазових повторень гри її можна доручити найбільш активній дитині. Автомобіль повинен рухатися не дуже швидко, щоб дати можливість всім дітям знайти своє місце.
Хід гри: одна дитина - лисиця, інші діти – пташки. Пташкам холодно на вулиці і вони роблять підскок то на одній ніжці, то на інший. Але лісом тихо йде лисичка, вона побачила пташок і тихенько підкрадеться до них, щоб когось зловити. Але пташки, побачивши лисицю, злітають (легкий біг на носочках з витягнутим корпусом і махають ручками (крильцями). Кого лисичка зловила, той стає лисицею. Музичний розмір 2 /4. На «1» - невелике присідання на правій нозі, злегка зігнувши коліно. Ліву ногу відірвати від підлоги і зігнути в коліні. На «2» - підстрибнути на правій нозі, м'яко опуститися, злегка зігнувши коліно. Ліву ногу залишити в тому ж положенні. Рухи повторюються з тією чи іншої ноги. Можна також виконувати, починаючи з кроку: на «раз» - крок правою ногою вперед, на «і» легкий підскок на правій нозі; на «два» - крок лівою ногою вперед, на «і» легкий підскок на лівій нозі. І так далі.
Хід гри: гномики повертаються з лісу додому. У одних гномиків в руках кошик з грибами, у інших гномиків кошички з ягодами. Вони втомлені і йдуть звичайним кроком (крок на кожну чверть). Вони підійшли до будиночка, але двері не відкривається. Вони закриті. Хтось оселився в будиночку гномиків. Один гномик тупотить правою ногою (на «раз», «два» - один притупування). Пауза, гномики слухають, але ніхто не відчиняє двері будиночка, тоді всі діти - гномики починають виконувати один притупування. Але знову тиша. Один гномик робить три притупування, (кожен на дві чверті), але знову тиша. Гномики сердяться і виконують притупування, одне притупування на кожну чверть. З будиночка виходить вовк, дітки ховаються. Суть гри в тому, хто кого перехитрить, або вовк зловить когось із гномиків і той стає вовком, або дітки - гномики бігом сховаються в будиночку. Педагог, познайомивши дітей з змістом гри, повинен показати рухи і притупування дітям. 1-4 такт - гномики крокують, 5-8 такт - хочуть відкрити двері, 9-10 такт - Старший гномик тупотить і прислухається. 11-12 такт - Гномики тупають і прислухаються. 13-14 такт - Старший гномик робить притупування і прислухається . 15-16 такт - повтор рухів іншими гномиками. 17-18 такт - всі гномики виконують чотири притупування і прислухаються. 19-20 такт - Гномики ховаються. 21-22 такт - Гномики біжать в будиночок. Після засвоєння притупів, їх потрібно з'єднати з ударами так , щоб хлопки і притупування були з'єднані.
Хід гри: педагог показує рухи, супроводжуючи їх розповіддю. «Горобчики стрибають легко, тихо, на місці і навколо себе, шукають зернятка і не можуть знайти. Але раптом хтось кинув їм крихту. Побачивши її, пташки горобчики невеликими стрибками просуваються вперед до неї. Підняти крихту, потрібно присісти і стрибнути, зробивши повне присідання.
Додаток 3
до другого року навчання
початкового рівня
Партерна гімнастика.
1. Вправа для підйомів - витягування і скорочення стоп у положенні сидячи.
2. Нахили корпусу вперед до підлоги (виконується сидячи).
3. Вправа «Ножиці» - почергове перехрещення ніг (виконується: сидячи, руки на талії; лежачи на спині та животі).
4. Вправа «Літак» - руки та ноги одночасно відриваються від землі (виконується лежачи на животі, руки розведені в боки долонями донизу).
5. Вправа «Човник» - гойдаючись руки та ноги почергово відриваються від землі (виконується лежачи на животі, руки та ноги витягнуті).
6. Вправа «Козенята» - почергові махи ногами (виконується спираючись на долоні та коліна).
7. Вправа «Потяг» - рух вперед та назад за допомогою стегон (виконується сидячи на підлозі, руки притиснуті до тіла).
Додаток 4
до першого року навчання
основного рівня
Партерна гімнастика.
на «раз» - підняти корпус у положення сидячи,
на «два» - корпус з рівною спиною нахилити до ніг,
на «три» - повернути корпус в положення сидячи,
на «чотири» - покласти корпус на підлогу.
на «раз» - підняти корпус у положення сидячи та ліктем правої руки доторкнутися до коліна лівої ноги,
на «два» - повернутися у вихідне положення,
на «три» - підняти корпус у положення сидячи та ліктем лівої руки доторкнутися до коліна правої ноги,,
на «чотири» - повернутися у вихідне положення.
Додаток 5
до першого року навчання
основного рівня
Позиції і положення рук:
Позиції рук:
Положення рук:
Додаток 6
до другого року навчання
основного рівня
Партерна гімнастика.
1