Програма інтегрованого курсу «Крок у світ професій» для учнів 3 класу»

Про матеріал

Змістом програми забезпечується розвиток в учнів навичок побудови стосунків між собою на принципах партнерства, ознайомлення з особливостями та метою праці представників різних професій, поєднання трудового виховання та розвитку творчих здібностей дітей. Актуальність програми визначається необхідністю проблеми вибору майбутньої професії.

Перегляд файлу

                            Програма інтегрованого курсу

              «Крок у світ професій» для учнів 3 класу»

   Програма інтегрованого курсу «Крок у світ професій» є результатом узагальнення та систематизації теорії та практичного досвіду  формування культури співпраці учнів молодшого шкільного віку.

   Змістом програми забезпечується розвиток в учнів навичок побудови стосунків між собою на принципах партнерства, ознайомлення з особливостями та метою праці представників різних професій, поєднання трудового виховання та розвитку творчих здібностей дітей. Актуальність програми визначається необхідністю проблеми вибору майбутньої професії.

Програма розрахована на 35 годин на рік ( 1 година на тиждень).

Програма адресована вчителям початкових класів, а також усім, хто цікавиться СТЕМ-освітою та питанням трудового та профорієнтаційного виховання молодших школярів.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Актуальність програми інтегрованого курсу «Крок у світ професій» визначається сьогоденням. Відколи живе людство – існує проблема вибору роду занять, трудової діяльності, професійної кар’єри. Вибір професії – один з головних у житті людини. Це вибір життєвого шляху, вибір долі. Від нього значною мірою залежить, наскільки людина зможе реалізувати себе в різних сферах життєдіяльності, якими будуть її власні здобутки та віддача від неї суспільству.

Інтегрований курс «Крок у світ професій» - це результат узагальнення та систематизації теорії та власного практичного досвіду формування готовності до вибору майбутньої професії та культури співпраці учнів молодшого шкільного віку.

Метою інтегрованого курсу є розкриття творчих, інтелектуальних можливостей школярів, розвиток у них навичок міжособистісної взаємодії з дорослими та однолітками, підготовка до вибору майбутньої професії.

Реалізація змісту програми має забезпечити розв’язання наступних завдань:

  •     виявлення та розвиток творчих здібностей, формування елементів графічної грамоти;
  •     вироблення елементарних прийомів, умінь і навичок  ручної обробки різних матеріалів;
  •     розвиток вмінь працювати в колективі;
  •     виховання в учнів ціннісного ставлення до себе та оточуючих;
  •     знайомство з деякими професіями;
  •     виховання шанобливого ставлення до людей праці та їх професії, трудових традицій українського народу та інших народів;
  •     виховання бережливого ставлення до результатів  праці;
  •     формування в учнів практичних навичок творчої діяльності, творчого та критичного мислення в процесі навчання;
  •     формування культури  поводження з різноманітними засобами праці;
  •     формування культури праці, відповідальності за результати власної діяльності;
  •     підготовка до свідомого вибору майбутньої професії;
  •     формування усвідомленого ставлення до праці як основи життєдіяльності;
  •     виховання культури особистості в усіх її проявах.

Змістом програми забезпечується розвиток в учнів навичок побудови стосунків між собою на принципах партнерства, ознайомлення з особливостями та метою праці представників різних професій, поєднання трудового виховання та розвитку творчих здібностей дітей.

У структурі програми виділено розділи,  а саме:

1. Вступ

2.  Кроки у світ професій

    2.1. Партнери: людина – природа 

    2.2. Партнери: я –  інші люди

    2.3. Партнери: людина – знаки інформації

    2.4. Партнери: людина – техніка

    2.5. Партнери: людина – художні образи

3. Підсумкове заняття 

Програмою передбачено такі форми роботи: індивідуальні та групові партнерські проекти, виставки, бесіди, екскурсії, практичні роботи.

Практична значущість програми полягає в узагальненні досвіду формування готовності до вибору майбутньої професії та вдосконалення навичок партнерської співпраці молодших школярів.

      Очікуваними результатами роботи за програмою є:

  •     знання умов та мети праці фахівців різних професій;
  •     вміння працювати в колективі;
  •     вміння вибудовувати міжособистісні стосунки з однолітками та    дорослими;
  •     вміння планувати послідовність виконання роботи;
  •     вміння правильно розподіляти час;
  •     розуміння  мети пропонованої роботи;
  •     сформованість навичок роботи з різними інструментами та матеріалами;
  •     сформованість усвідомленого відношення до праці;
  •     сформованість навичок розв’язування творчих практичних завдань.

              Програма розрахована на 35 годин на рік (1 година на тиждень).

             Програма адресована вчителям початкових класів, а також усім, хто цікавиться СТЕМ-освітою та питанням трудового та профорієнтаційного виховання молодших школярів.

                                       НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Назва розділів, тем

Кількість годин

 

1. Вступ

 

1 год

 

2.  Кроки у світ професій

 

    2.1. Партнери: людина – природа 

6 год

    2.2. Партнери: я –  інші люди

10 год

    2.3. Партнери: людина – знаки інформації

5 год

    2.4. Партнери: людина – техніка

5 год

    2.5. Партнери: людина – художні образи

7 год

 

3. Підсумкове заняття 

 

1 год

Всього:

35 год

 

 

                                                                      ЗМІСТ ПРОГРАМИ

3 КЛАС

Зміст програмового матеріалу

 

Вимоги до рівня підготовки учнів

  1. Вступ (1 год)

Правила партнерської роботи. Переваги роботи в групах. Види праці та її особливості.

Практична робота

Композиція «Сонечко наших долонь»

  Учень:

- пояснює лексичне значення слів «партнер», «партнерська праця»;

- знає та виконує правила роботи в групах;

- усвідомлює переваги роботи в групах;

- знає види праці: розумова, фізична;

- раціонально організовує робоче місце, дотримується порядку на робочому місці;

- володіє навичками безпечної роботи з ножицями та клеєм.

2. Кроки у світ професій

 

2.1.  Партнери: людина – природа

 (6 год )

Тема 2.1.1. Людина – частина природи

Професії «людина – природа». Значимість професій, пов’язаних з природою (садівник, лісник, озеленювач тощо).

Практична робота

Виготовлення закладки в книгу

 

 

Учень:

- усвідомлює важливість праці людей, пов’язаних з природою;

- виготовляє закладку в книгу;

- естетично оздоблює виріб;

- дотримується правил безпечної роботи з ножицями;

- вміє раціонально розподіляти час.

Тема 2.1.2. Рослинна символіка  Відображення рослин у сюжетних композиціях.

Практична робота

Сюжетна композиція квітів.

 

Учень:

- пояснює значення слова «компо -зиція»;живлення рослин;

- підбирає  форми та колір для поєднання у композицію ;

- вміє знайти найбільш вдале композиційне рішення;

- підтримує порядок на робочому місці.

Тема 2.1.3. Де квіти, там завжди краса

 Мета і умови праці майстрів фітодизайну, озеленювачів. Способи компонування рослинних форм.

Практична робота

Створення ікебани за власним задумом.

Учень:

- називає будову квіткових рослин, які рослини-квіткові; мету та умови праці спеціалістів напрямку «людина – природа»;

- розуміє квіткову символіку;

- знає види ікебан (висяча, настінна, настільна);

- компонує форми і кольори квітів, трав,  гілочок, у процесі створення ікебани;

- створює ескіз рослинної композиції та  композицію за ескізом;

- співпрацює в групі.

Тема 2.1.4. Добридень вам, звірі, великі й малі

Мета та умови праці людей, професії яких пов’язані з тваринами (птахівник, пасічник, ветлікар тощо). Макетування сюжетних композицій із об’ємних природних форм (каштани, жолуді, шишки, гілочки).

Практична робота

Колективна сюжетна композиція «У зоопарку»

Учень:

- порівнює умови та мету праці спеціалістів з догляду за тваринами;

- планує послідовність у роботі;

- створює форми тварин з природного матеріалу;

 - дотримується правил безпечної роботи з шилом;

- сприяє злагодженій роботі в колективі, дотримуючись правил партнерської роботи.

Тема 2.1.5. Руками творяться дива

Робота з глиною та пластиліном. Прийоми роботи з глиною та пластиліном.

Практична робота

«Без верби та калини нема України»

Учень:

- пояснює значення терміну «барельєф»;

- знає прийоми роботи з пластиліном (конструктивний, пластичний, комбінований, рельєфне ліплення, спіральна техніка та ін.);

- поєднує способи «витягування» з цілого куска пластиліну і «примазування» деталей до основи;

- естетично вибудовує композиційне розміщення елементів.

 

Тема 2.1.6. Яка краса довкола нас!

  Уявна екскурсія у лісництво

   Практична робота

   Магія лісу

Учень:

- знає мету та прийоми праці лісника, єгеря;

- знає призначення розсадника;

- дотримується правил поведінки в лісі;

- знає заходи, спрямовані на лісозбереження та лісовідновлення.

 

2.2. Партнери: я – інші люди  (10 год)

Тема 2.2.1. Ким би я хотів стати в майбутньому  

Народні промисли України

Класифікація професій.

Практична робота

Презентація професій

 

 

Учень:

- знає класифікацію професій (людина – природа, людина – техніка, людина – людина, людина – знакова система, людина – художній образ);

- знає особливості професій кожного типу;

- добирає наочні матеріали для рекламування певних професій;

- працює в мікрогрупі.

 

Тема 2.2.2. Діло майстра величає

Мета та умови праці фахівців напряму «людина – людина».  Культура зовнішності людини. Одяг спеціалістів різних професій.

Практична робота

Аплікація з тканини «Одяг людей різних професій»

 

Учень:

- знає різні види професійного одягу;

- планує на основі зображень послідовність розкроювання тканини;

- створює малюнок для аплікації;

- раціонально розподіляє час.

 

Тема 2.2.3. Тато, мама, я – дружна  сім’я

Партнерство в сім’ї. Розподіл обов’язків, взаємодопомога у родині.

 Практична робота

Колаж «Дружна родина очима дитини»

Учень:

- знає взаємні обов’язки батьків та дітей;

- знає професії своїх батьків;

- композиційно правильно розташовує елементи колажу;

- ефективно співпрацює в групі.

Тема 2.2.4. Модельєри  творять диво просто, зручно і красиво  (2 год)

 Елементи дизайну костюма.

 Практична робота

Виготовлення ляльки з ниток. Пошиття національних костюмів для ляльки.

Учень:

 - знає елементи українського національного одягу;

- робить ляльку з ниток за покроковими інструкціями вчителя;

- вміє вирізати та шити елементи національного одягу за викрійкою;

 - правильно добирає види ниток відповідно до виду тканини;

- правильно користується голкою та ножицями;

- естетично оздоблює одяг.

Тема 2.2.5.Без роботи день роком стає

Вчимося вчитися

Елементи графічної грамоти.

Практична робота

Виготовлення коробки для подарунків

 

Учень:

- виконує креслення розгортки об’ємних виробів;

- володіє прийомами роботи з картоном та папером;

- оздоблює виріб за власним задумом;

- дотримується правил безпечної роботи з ножицями.

Тема2.2.6. Снігу - снігу білого насипала зима.

Вода.Її стани.

Паперопластика. Квілінг – мистецтво паперової філіграні.

 Практична робота

Сніжний квілінг

 

Учень:

- вміє розрізняти стани води та її властивості;

 розрізати папір на тонкі смужки;

- планує послідовність виготовлення виробу;

- володіє прийомами безпечної роботи з ножицями та ножем;

- враховує симетричність форми та ритмічність візерунків.

Тема 2.2.7. Зима іде і свята за собою веде  (2 год )

Новорічні традиції українського народу. Символіка прикрас на ялинку.

Практична робота

Конструювання ялинкових іграшок та подарунків до свята.

 

Учень:

- володіє знаннями про новорічні традиції;

- усно відтворює народні повір’я про магічну силу новорічних прикрас;

- добирає матеріали для виготовлення та оздоблення іграшок та подарунків до свята;

- володіє прийомами роботи з папером, картоном, тканиною;

- вміє розмічати деталі виробу за шаблоном;

- дотримується правил роботи з ножицями.

 

Тема 2.2.8. Стає у нас дивом звичайний папір

Виразність об’ємної форми. Паперопластика.

 Практична робота

Різдвяні янголи

 

Учень:

- знає різдвяну символіку;

- вміє вирізати деталі за схемою;

- послідовно виконує операції;

- розрізняє та аналізує характерні особливості об’ємної

  паперопластики;

- вміло користується ножицями.

 

2.3. Партнери: людина – знаки інформації  (5 год)

Тема 2.3.1. Правила руху вивчи і знай та завжди їх пам’ятай

Мета та умови праці спеціалістів професій, пов’язаних із знаками інформації.

Практична робота

Виготовлення макетів дорожніх знаків

 

 

 

Учень:

- знає мету і умови праці спеціалістів професій «людина – знакова система»;

- знає призначення дорожніх знаків;

- знає групи дорожніх знаків;

- дотримується правил безпечної роботи з ножицями;

- виготовляє макети дорожніх знаків за зразком;

- співпрацює в групі.

 

Тема 2.3.2. Реклама – рушійна сила прогресу

Роль реклами в сучасному суспільстві.  Види реклами.

Практична робота

Створення рекламних плакатів

Учень:

- пояснює значення терміну «реклама»;

- знає призначення реклами, види реклами, місце розміщення реклами;

- створює рекламні плакати в групах та самостійно;

- презентує створену рекламну продукцію.

 

Тема 2.3.3. Книги – віконце у світ

(2 год)

Давні та сучасні технології книгодрукування. Виготовлення книжки-саморобки.

Практична робота

Свою книгу зроблю сам

 

Учень:

- знає і правильно називає складові частини книги;

- визначає формат книги;

- добирає текст та ілюстрації для оформлення книжечки;

- працює з ножицями, шилом, клеєм;

- демонструє почуття відповідальності при роботі у групі.

Тема 2.3.4. Хто в роботі, той і в турботі.

Сучасні засоби зв’язку.

Практична робота

Виготовлення макета ноутбука або мобільного телефону

 

Учень:

- знає давні та сучасні засоби передачі інформації;

- планує послідовність виготовлення макету сучасних засобів зв’язку;

- у складі групи конструює та макетує інформаційні пристрої.

2.4. Партнери: людина – техніка

(5 год)

Тема 2.4.1. Можна все конструювати з прямокутника й квадрата

Види техніки.

Практична робота

Аплікація транспортних  засобів з геометричних фігур

 

 

 

Учень:

- називає мету та умови праці професій типу «людина – техніка»;

- рекламує професії даного типу;

- добирає геометричний матеріал для створення сюжетних композицій;

- враховує залежність розмірів основних частин технічних конструкцій;

- дотримується правил безпечної роботи з ножицями.

 

Тема 2.4.2. Ракети роблять не святі, а майстра руки золоті

Паперопластика. Мистецтво орігамі .

Практична робота

Ракета

Учень:

- знає прийоми складання в техніці орігамі;

- знає умовні знаки та позначення на схемах;

- складає виріб за схемою.

 

Тема 2.4.3. Для радості, для свята будем хату будувати  (2 год)

 Робота архітектора. Макети будівельних споруд та транспортних засобів із сірникових коробок.

Практична робота

Колективна композиція «Місто мрій»

 

Учень:

- називає мету та умови праці спеціалістів з будівництва та архітектури;

- знає види архітектурних споруд;

- володіє знаннями про види транспорту;

- планує послідовність макетування будівель та транспортних засобів з опорою на малюнки;

-  співпрацює у колективі та групах.

 

Тема 2.4.4. Очам страшно, а руки зроблять.

Поняття про винахідництво. Сучасні технічні конструкції.

Практична робота

Конструювання транспортних засобів за власним задумом з різних матеріалів.

 

Учень:

- створює ескіз виробу;

- самостійно добирає матеріали для втілення власних конструкторських задумів;

- планує послідовність виконання роботи.

 

2.5. Партнери: людина – художні образи (7 год)

Тема 2.5.1. ПРИЙДИ, ВЕСНО, З РАДІСТЮ!

Практична робота

Птах

 

 

Учень:

- висловлює власні ідеї щодо створення роботи;

- створює виріб поетапним шляхом;

- дотримується правил безпечного користування ножицями, степлером;

- економно використовує матеріали.

 

Тема 2.5.2. Я РІДНУ МАТУСЕНЬКУ ЩИРО ЛЮБЛЮ І НІЖНИМИ СЛОВАМИ ЇЇ ОПИШУ.

 Портрет-жанр живопису. Види портретів.

Практична робота

Портрет мами

 

Учень:

- називає мету та умови праці спеціалістів професій «людина – художні образи»;

- знає та використовує види портретів;

- створює і переносить на аркуш;

- дотримується правил роботи з фарбами.

 

Тема 2.5.3. Нам дизайнери умілі витворять красу в довкіллі

Пейзаж. Види.

Практична робота

Композиція «Світ комах»

 

Учень:

- знає види пейзажу;

- орієнтується в просторі аркушу;

- знає будову комах;

- дотримується правил безпеки.

 

Тема 2.5.4. Недалечко – червоне яєчко

Знайомство з маловідомими техніками роботи з різними матеріалами . Ліплення з солоного тіста.           

Практична робота

Колективне панно «Котилася писаночка з гори на долину, прикотилася писаночка до нас на гостину»

 

Учень:

- знає народні традиції, пов’язані зі святкуванням Великодня;

- знає символіку писанкарства;

- володіє прийомами ліплення;

- композиційно правильно розташовує елементи панно.

 

Тема 2.5.5. Де найкраще місце на Землі

Знайомство з маловідомими техніками роботи з різними матеріалами . Об’ємна аплікація способом торцювання.

Практична робота

Колективна робота «Карта України»

 

Учень:

- знає основи техніки торцювання;

- розподіляє обов’язки в групі;

- дотримується послідовності у виконанні роботи.

 

Тема 2.5.6. Світ казки

Робота у різних техніках з різними матеріалами.

Практична робота

Колективна композиція «У царстві казки»

 

Учень:

- створює силуети героїв  на основі власних уявлень;

- добирає та доцільно використовує матеріали для частин композиції;

- дотримується порядку на робочому місці;

- дотримується правил безпечної роботи з інструментами та пристосуваннями.

 

Тема 2.5.7. Літо красне, сонце ясне, завітай до нас

Витинанка - вид українського народного декоративного мистецтва.

Матеріали для витинанок.

Практична робота

Настінне панно «Метелики літніх мрій»

Учень:

- володіє навичками симетричного вирізування;

- створює візерунки для оздоблення виробу;

- співпрацює з партнерами, вміє вести переговори;

- дотримується правил безпечної роботи з ножицями.

 

3. Підсумкове заняття (1 год)

Оформлення виставки  «Чого навчився, того за плечима не носити»

Учень:

- порівнює та аналізує роботи;

- вміє бачити недоліки та переваги робіт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку