Змістом програми забезпечується розвиток в учнів навичок побудови стосунків між собою на принципах партнерства, ознайомлення з особливостями та метою праці представників різних професій, поєднання трудового виховання та розвитку творчих здібностей дітей. Актуальність програми визначається необхідністю проблеми вибору майбутньої професії.
Програма інтегрованого курсу
«Крок у світ професій» для учнів 3 класу»
Програма інтегрованого курсу «Крок у світ професій» є результатом узагальнення та систематизації теорії та практичного досвіду формування культури співпраці учнів молодшого шкільного віку.
Змістом програми забезпечується розвиток в учнів навичок побудови стосунків між собою на принципах партнерства, ознайомлення з особливостями та метою праці представників різних професій, поєднання трудового виховання та розвитку творчих здібностей дітей. Актуальність програми визначається необхідністю проблеми вибору майбутньої професії.
Програма розрахована на 35 годин на рік ( 1 година на тиждень).
Програма адресована вчителям початкових класів, а також усім, хто цікавиться СТЕМ-освітою та питанням трудового та профорієнтаційного виховання молодших школярів.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Актуальність програми інтегрованого курсу «Крок у світ професій» визначається сьогоденням. Відколи живе людство – існує проблема вибору роду занять, трудової діяльності, професійної кар’єри. Вибір професії – один з головних у житті людини. Це вибір життєвого шляху, вибір долі. Від нього значною мірою залежить, наскільки людина зможе реалізувати себе в різних сферах життєдіяльності, якими будуть її власні здобутки та віддача від неї суспільству.
Інтегрований курс «Крок у світ професій» - це результат узагальнення та систематизації теорії та власного практичного досвіду формування готовності до вибору майбутньої професії та культури співпраці учнів молодшого шкільного віку.
Метою інтегрованого курсу є розкриття творчих, інтелектуальних можливостей школярів, розвиток у них навичок міжособистісної взаємодії з дорослими та однолітками, підготовка до вибору майбутньої професії.
Реалізація змісту програми має забезпечити розв’язання наступних завдань:
Змістом програми забезпечується розвиток в учнів навичок побудови стосунків між собою на принципах партнерства, ознайомлення з особливостями та метою праці представників різних професій, поєднання трудового виховання та розвитку творчих здібностей дітей.
У структурі програми виділено розділи, а саме:
1. Вступ
2. Кроки у світ професій
2.1. Партнери: людина – природа
2.2. Партнери: я – інші люди
2.3. Партнери: людина – знаки інформації
2.4. Партнери: людина – техніка
2.5. Партнери: людина – художні образи
3. Підсумкове заняття
Програмою передбачено такі форми роботи: індивідуальні та групові партнерські проекти, виставки, бесіди, екскурсії, практичні роботи.
Практична значущість програми полягає в узагальненні досвіду формування готовності до вибору майбутньої професії та вдосконалення навичок партнерської співпраці молодших школярів.
Очікуваними результатами роботи за програмою є:
Програма розрахована на 35 годин на рік (1 година на тиждень).
Програма адресована вчителям початкових класів, а також усім, хто цікавиться СТЕМ-освітою та питанням трудового та профорієнтаційного виховання молодших школярів.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Назва розділів, тем |
Кількість годин |
1. Вступ |
1 год |
2. Кроки у світ професій |
|
2.1. Партнери: людина – природа |
6 год |
2.2. Партнери: я – інші люди |
10 год |
2.3. Партнери: людина – знаки інформації |
5 год |
2.4. Партнери: людина – техніка |
5 год |
2.5. Партнери: людина – художні образи |
7 год |
3. Підсумкове заняття |
1 год |
Всього: |
35 год
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
3 КЛАС
Зміст програмового матеріалу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів |
Правила партнерської роботи. Переваги роботи в групах. Види праці та її особливості. Практична робота Композиція «Сонечко наших долонь» |
Учень: - пояснює лексичне значення слів «партнер», «партнерська праця»; - знає та виконує правила роботи в групах; - усвідомлює переваги роботи в групах; - знає види праці: розумова, фізична; - раціонально організовує робоче місце, дотримується порядку на робочому місці; - володіє навичками безпечної роботи з ножицями та клеєм. |
2. Кроки у світ професій
|
|
2.1. Партнери: людина – природа (6 год ) Тема 2.1.1. Людина – частина природи Професії «людина – природа». Значимість професій, пов’язаних з природою (садівник, лісник, озеленювач тощо). Практична робота Виготовлення закладки в книгу |
Учень: - усвідомлює важливість праці людей, пов’язаних з природою; - виготовляє закладку в книгу; - естетично оздоблює виріб; - дотримується правил безпечної роботи з ножицями; - вміє раціонально розподіляти час. |
Тема 2.1.2. Рослинна символіка Відображення рослин у сюжетних композиціях. Практична робота Сюжетна композиція квітів.
|
Учень: - пояснює значення слова «компо -зиція»;живлення рослин; - підбирає форми та колір для поєднання у композицію ; - вміє знайти найбільш вдале композиційне рішення; - підтримує порядок на робочому місці. |
Тема 2.1.3. Де квіти, там завжди краса Мета і умови праці майстрів фітодизайну, озеленювачів. Способи компонування рослинних форм. Практична робота Створення ікебани за власним задумом. |
Учень: - називає будову квіткових рослин, які рослини-квіткові; мету та умови праці спеціалістів напрямку «людина – природа»; - розуміє квіткову символіку; - знає види ікебан (висяча, настінна, настільна); - компонує форми і кольори квітів, трав, гілочок, у процесі створення ікебани; - створює ескіз рослинної композиції та композицію за ескізом; - співпрацює в групі. |
Тема 2.1.4. Добридень вам, звірі, великі й малі Мета та умови праці людей, професії яких пов’язані з тваринами (птахівник, пасічник, ветлікар тощо). Макетування сюжетних композицій із об’ємних природних форм (каштани, жолуді, шишки, гілочки). Практична робота Колективна сюжетна композиція «У зоопарку» |
Учень: - порівнює умови та мету праці спеціалістів з догляду за тваринами; - планує послідовність у роботі; - створює форми тварин з природного матеріалу; - дотримується правил безпечної роботи з шилом; - сприяє злагодженій роботі в колективі, дотримуючись правил партнерської роботи. |
Тема 2.1.5. Руками творяться дива Робота з глиною та пластиліном. Прийоми роботи з глиною та пластиліном. Практична робота «Без верби та калини нема України» |
Учень: - пояснює значення терміну «барельєф»; - знає прийоми роботи з пластиліном (конструктивний, пластичний, комбінований, рельєфне ліплення, спіральна техніка та ін.); - поєднує способи «витягування» з цілого куска пластиліну і «примазування» деталей до основи; - естетично вибудовує композиційне розміщення елементів.
|
Тема 2.1.6. Яка краса довкола нас! Уявна екскурсія у лісництво Практична робота Магія лісу |
Учень: - знає мету та прийоми праці лісника, єгеря; - знає призначення розсадника; - дотримується правил поведінки в лісі; - знає заходи, спрямовані на лісозбереження та лісовідновлення.
|
2.2. Партнери: я – інші люди (10 год) Тема 2.2.1. Ким би я хотів стати в майбутньому Народні промисли України Класифікація професій. Практична робота Презентація професій
|
Учень: - знає класифікацію професій (людина – природа, людина – техніка, людина – людина, людина – знакова система, людина – художній образ); - знає особливості професій кожного типу; - добирає наочні матеріали для рекламування певних професій; - працює в мікрогрупі.
|
Тема 2.2.2. Діло майстра величає Мета та умови праці фахівців напряму «людина – людина». Культура зовнішності людини. Одяг спеціалістів різних професій. Практична робота Аплікація з тканини «Одяг людей різних професій»
|
Учень: - знає різні види професійного одягу; - планує на основі зображень послідовність розкроювання тканини; - створює малюнок для аплікації; - раціонально розподіляє час.
|
Тема 2.2.3. Тато, мама, я – дружна сім’я Партнерство в сім’ї. Розподіл обов’язків, взаємодопомога у родині. Практична робота Колаж «Дружна родина очима дитини» |
Учень: - знає взаємні обов’язки батьків та дітей; - знає професії своїх батьків; - композиційно правильно розташовує елементи колажу; - ефективно співпрацює в групі. |
Тема 2.2.4. Модельєри творять диво просто, зручно і красиво (2 год) Елементи дизайну костюма. Практична робота Виготовлення ляльки з ниток. Пошиття національних костюмів для ляльки. |
Учень: - знає елементи українського національного одягу; - робить ляльку з ниток за покроковими інструкціями вчителя; - вміє вирізати та шити елементи національного одягу за викрійкою; - правильно добирає види ниток відповідно до виду тканини; - правильно користується голкою та ножицями; - естетично оздоблює одяг. |
Тема 2.2.5.Без роботи день роком стає Вчимося вчитися Елементи графічної грамоти. Практична робота Виготовлення коробки для подарунків
|
Учень: - виконує креслення розгортки об’ємних виробів; - володіє прийомами роботи з картоном та папером; - оздоблює виріб за власним задумом; - дотримується правил безпечної роботи з ножицями. |
Тема2.2.6. Снігу - снігу білого насипала зима. Вода.Її стани. Паперопластика. Квілінг – мистецтво паперової філіграні. Практична робота Сніжний квілінг
|
Учень: - вміє розрізняти стани води та її властивості; розрізати папір на тонкі смужки; - планує послідовність виготовлення виробу; - володіє прийомами безпечної роботи з ножицями та ножем; - враховує симетричність форми та ритмічність візерунків. |
Тема 2.2.7. Зима іде і свята за собою веде (2 год ) Новорічні традиції українського народу. Символіка прикрас на ялинку. Практична робота Конструювання ялинкових іграшок та подарунків до свята.
|
Учень: - володіє знаннями про новорічні традиції; - усно відтворює народні повір’я про магічну силу новорічних прикрас; - добирає матеріали для виготовлення та оздоблення іграшок та подарунків до свята; - володіє прийомами роботи з папером, картоном, тканиною; - вміє розмічати деталі виробу за шаблоном; - дотримується правил роботи з ножицями.
|
Тема 2.2.8. Стає у нас дивом звичайний папір Виразність об’ємної форми. Паперопластика. Практична робота Різдвяні янголи
|
Учень: - знає різдвяну символіку; - вміє вирізати деталі за схемою; - послідовно виконує операції; - розрізняє та аналізує характерні особливості об’ємної паперопластики; - вміло користується ножицями.
|
2.3. Партнери: людина – знаки інформації (5 год) Тема 2.3.1. Правила руху вивчи і знай та завжди їх пам’ятай Мета та умови праці спеціалістів професій, пов’язаних із знаками інформації. Практична робота Виготовлення макетів дорожніх знаків
|
Учень: - знає мету і умови праці спеціалістів професій «людина – знакова система»; - знає призначення дорожніх знаків; - знає групи дорожніх знаків; - дотримується правил безпечної роботи з ножицями; - виготовляє макети дорожніх знаків за зразком; - співпрацює в групі.
|
Тема 2.3.2. Реклама – рушійна сила прогресу Роль реклами в сучасному суспільстві. Види реклами. Практична робота Створення рекламних плакатів |
Учень: - пояснює значення терміну «реклама»; - знає призначення реклами, види реклами, місце розміщення реклами; - створює рекламні плакати в групах та самостійно; - презентує створену рекламну продукцію.
|
Тема 2.3.3. Книги – віконце у світ (2 год) Давні та сучасні технології книгодрукування. Виготовлення книжки-саморобки. Практична робота Свою книгу зроблю сам
|
Учень: - знає і правильно називає складові частини книги; - визначає формат книги; - добирає текст та ілюстрації для оформлення книжечки; - працює з ножицями, шилом, клеєм; - демонструє почуття відповідальності при роботі у групі. |
Тема 2.3.4. Хто в роботі, той і в турботі. Сучасні засоби зв’язку. Практична робота Виготовлення макета ноутбука або мобільного телефону
|
Учень: - знає давні та сучасні засоби передачі інформації; - планує послідовність виготовлення макету сучасних засобів зв’язку; - у складі групи конструює та макетує інформаційні пристрої. |
2.4. Партнери: людина – техніка (5 год) Тема 2.4.1. Можна все конструювати з прямокутника й квадрата Види техніки. Практична робота Аплікація транспортних засобів з геометричних фігур
|
Учень: - називає мету та умови праці професій типу «людина – техніка»; - рекламує професії даного типу; - добирає геометричний матеріал для створення сюжетних композицій; - враховує залежність розмірів основних частин технічних конструкцій; - дотримується правил безпечної роботи з ножицями.
|
Тема 2.4.2. Ракети роблять не святі, а майстра руки золоті Паперопластика. Мистецтво орігамі . Практична робота Ракета |
Учень: - знає прийоми складання в техніці орігамі; - знає умовні знаки та позначення на схемах; - складає виріб за схемою.
|
Тема 2.4.3. Для радості, для свята будем хату будувати (2 год) Робота архітектора. Макети будівельних споруд та транспортних засобів із сірникових коробок. Практична робота Колективна композиція «Місто мрій»
|
Учень: - називає мету та умови праці спеціалістів з будівництва та архітектури; - знає види архітектурних споруд; - володіє знаннями про види транспорту; - планує послідовність макетування будівель та транспортних засобів з опорою на малюнки; - співпрацює у колективі та групах.
|
Тема 2.4.4. Очам страшно, а руки зроблять. Поняття про винахідництво. Сучасні технічні конструкції. Практична робота Конструювання транспортних засобів за власним задумом з різних матеріалів.
|
Учень: - створює ескіз виробу; - самостійно добирає матеріали для втілення власних конструкторських задумів; - планує послідовність виконання роботи.
|
2.5. Партнери: людина – художні образи (7 год) Тема 2.5.1. ПРИЙДИ, ВЕСНО, З РАДІСТЮ! Практична робота Птах |
Учень: - висловлює власні ідеї щодо створення роботи; - створює виріб поетапним шляхом; - дотримується правил безпечного користування ножицями, степлером; - економно використовує матеріали.
|
Тема 2.5.2. Я РІДНУ МАТУСЕНЬКУ ЩИРО ЛЮБЛЮ І НІЖНИМИ СЛОВАМИ ЇЇ ОПИШУ. Портрет-жанр живопису. Види портретів. Практична робота Портрет мами
|
Учень: - називає мету та умови праці спеціалістів професій «людина – художні образи»; - знає та використовує види портретів; - створює і переносить на аркуш; - дотримується правил роботи з фарбами.
|
Тема 2.5.3. Нам дизайнери умілі витворять красу в довкіллі Пейзаж. Види. Практична робота Композиція «Світ комах»
|
Учень: - знає види пейзажу; - орієнтується в просторі аркушу; - знає будову комах; - дотримується правил безпеки.
|
Тема 2.5.4. Недалечко – червоне яєчко Знайомство з маловідомими техніками роботи з різними матеріалами . Ліплення з солоного тіста. Практична робота Колективне панно «Котилася писаночка з гори на долину, прикотилася писаночка до нас на гостину»
|
Учень: - знає народні традиції, пов’язані зі святкуванням Великодня; - знає символіку писанкарства; - володіє прийомами ліплення; - композиційно правильно розташовує елементи панно.
|
Тема 2.5.5. Де найкраще місце на Землі Знайомство з маловідомими техніками роботи з різними матеріалами . Об’ємна аплікація способом торцювання. Практична робота Колективна робота «Карта України»
|
Учень: - знає основи техніки торцювання; - розподіляє обов’язки в групі; - дотримується послідовності у виконанні роботи.
|
Тема 2.5.6. Світ казки Робота у різних техніках з різними матеріалами. Практична робота Колективна композиція «У царстві казки»
|
Учень: - створює силуети героїв на основі власних уявлень; - добирає та доцільно використовує матеріали для частин композиції; - дотримується порядку на робочому місці; - дотримується правил безпечної роботи з інструментами та пристосуваннями.
|
Тема 2.5.7. Літо красне, сонце ясне, завітай до нас Витинанка - вид українського народного декоративного мистецтва. Матеріали для витинанок. Практична робота Настінне панно «Метелики літніх мрій» |
Учень: - володіє навичками симетричного вирізування; - створює візерунки для оздоблення виробу; - співпрацює з партнерами, вміє вести переговори; - дотримується правил безпечної роботи з ножицями.
|
3. Підсумкове заняття (1 год) Оформлення виставки «Чого навчився, того за плечима не носити» |
Учень: - порівнює та аналізує роботи; - вміє бачити недоліки та переваги робіт.
|