ПРОГРАМА КОРЕКЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗНМ.
ПРОГРАМА КОРЕКЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗНМ
Система корекційного навчання дошкільників шостого-сьомого років життя із ЗНМ в умовах дошкільного навчального закладу включає в себе основні напрями формування і розвитку мовленнєвої функції у дітей.
1. Формування лексичної сторони мовлення.
2. Формування граматичної сторони мовлення.
3. Формування зв’язного мовлення.
4. Формування фонетико-фонематичної сторони мовлення.
5. Навчання грамоти.
Зміст та напрями корекційно-розвивальної роботи з розвитку мовлення |
Завдання корекційно-розвивальної роботи з розвитку мовлення |
Очікувані результати корекційно-розвивальної роботи з розвитку мовлення |
Лексична сторона мовлення. Узагальнювальна функція слова. Контекстуально зумовлене значення слова |
Формування узагальню вальної функції слова. Засвоєння різних відтінків контекстуально зумовленого значення слова і його багатозначного змісту. Формування словесних понять, що позначають не конкретні явища навколишнього світу, а його загальні сторони, властивості, стани (мрія, лінь, чесність, хитрий, розумний, турбуватися, співчувати). Формування операцій порівняння слів за значенням, виділення й узагальнення в них загального змісту, перехід до засвоєння переносного значення слова. |
Дитина:
|
Узагальнене лексичне значення |
Засвоєння узагальненого лексичного значення слова (словесного поняття): абстрактних іменників, іменників, що є узагальненим найменуванням осіб з характерними ознаками, прикметників, що позначають внутрішні якості і властивості, дієслів, що позначають стани відчуття і переживання. Формування розумових дій та операцій порівняння слів за значенням, виділення й узагальнення в них загального змісту, уміння встановлювати логічні зв’язки. |
|
Понятійна співвіднесеність слова |
Засвоєння понятійної співвіднесеності слова. Розвиток лексичної системності, формування семантичних полів. Формування операцій: класифікації предметів, явищ навколишнього світу, порівняння пред’явлених об’єктів, оцінка їх відмінності і подібності, виділення в них загальної семантичної ознаки, комплектування груп еквівалентних предметів. |
|
Абстрактно-узагальнене лексичне значення слова
|
Засвоєння абстрактно-узагальненого лексичного значення слова як частини мови, класифікація слів за цими ознаками. Формування уміння співвідносити запитання (хто? що? що робить? який? яка? яке?) з відповідними словами речення або словосполучення. Виділення слів з речення на основі сформованого функціонального використання мовних знаків. Формування практичних уявлень про слово як про самостійного носія значення. |
|
Лексична семантика. Лексико-семантичні явища. Антонімія
|
Розвиток імпресивної сторони мовлення. Корекція лексичної сторони мовлення на основі розширення активного словникового запасу. Розвиток семантичної структури слова як основи для формування абстрактного мислення. Формування, уточнення і диференціація різних типів лексичних значень (синонімічних, антонімічних, багатозначних, похідних і основних). Формування норм лексичної сполучуваності засвоєних значень слів. Формування розумової операції порівняння, співставлення предметів, явищ за сенсорними ознаками. |
|
Синонімія
|
Засвоєння синонімічних значень. Актуалізація слів-синонімів. Корекція словникового запасу на основі формування лексичної сполучуваності слів.
|
|
Багатозначність (іде людина, іде дощ, сніг, потяг, розмова; золоті прикраси, руки, люди, листя; летить птах, летить літак, летить сніг, листок; біжить людина, річка, зерно з мішка; грає людина, інструмент, сонце у воді; свіжий хліб, свіжі квіти; шапочка у дитини, шапочка у гриба; носик у дитини, носик у чайника; вуса у дідуся, у кота, вуса у колоса; ніжка дитини, ніжка у стола). Омонімія (залізний ключ – журавлиний ключ; коса у дівчинки – залізна коса; смачні лисички – руді лисички).
|
Уточнення та розвиток контекстуального значення слова. Розвиток розуміння різноманітних відтінків значення слова та його багатозначності.
|
|
Слово як складова одиниця мови.
|
Формування поняття про слово. Розвиток орієнтування на слово як складову одиницю мови й усвідомлення словесного складу речення. Формування аналізу словесного складу речення. Формування уміння виділяти слова з ряду слів, об'єднаних загальною семантичною ознакою, які належать до однієї частини мови, але контрастних за своїм конкретним значенням. Розвиток орієнтації на морфологічні ознаки частин мови (зокрема іменників і дієслів), фіксування уваги на системі найбільш характерних граматичних форм слів (відмінювання іменників, дієвідміна дієслів тощо). |
|
Словотвір.
|
Засвоєння різних видів словотворення (суфіксальний, префіксальний приєднання слів). Розвиток у дітей здібності до спостереження та узагальнення мовних явищ. Розвиток уміння використовувати утворені слова у складі речень у різних відмінкових формах. Збагачення словника похідними словами. Привертання уваги до морфологічного оформлення слів. Розвиток слухової уваги в процесі сприйняття мовлення і мимовільного оперування морфологічним складом слова як підґрунтя для практичного засвоєння морфологічної системи словотворення. |
|
Практичний морфологічний аналіз слова |
Формування практичного морфологічного аналізу слова. Формування розумових операцій з мовними одиницями (морфемами): порівняння, узагальнення, співвіднесення, перенос та генералізація правил морфологічного оформлення слів (утворення похідних слів за аналогією, самостійно). Формування контролю за семантикою і морфологічним оформленням похідних слів (стільчик – це великий предмет чи маленький?). |
ялинка – ялиночка);
|
Словотвір іменників зі значенням морфем:
- значення недорослості:
- зі значенням осіб за їх діяльністю, професією із суфіксами –іст-(-ист-), -ар-, -н- , -ель-, -к- (садівник, футболіст, кухар, двірник, учитель, вихователька). |
Формування розуміння значення похідних слів з різними словотворчими морфемами. Формування уміння використання у власному мовленні словотворчих морфем іменників. |
|
Словотвір прикметників зі значенням морфем:
розрізняє родову приналежність предмета за допомогою запитань (Про що можна сказати дерев’яний, дерев’яна, дерев’яне?). |
Формування розуміння значення похідних слів з різними словотворчими морфемами. Формування практичної навички використання у власному мовленні словотворчих морфем прикметників.
|
|
Словотвір дієслів зі значенням морфем:
префікси за значенням різних відтінків дій: (наливає, поливає-переливає, виливає; приїхав, заїхав, під’їхав, поїхав, переїхав). |
Формування розуміння, утворення і використання у власному мовленні словотворчих морфем дієслів.
|
|
Споріднені слова (сніг, сніжинка, сніговий, сніговик, сніжний, снігопад, снігуронька; ліс, лісник, лісовий, лісок, лісовик; сад, садок, садочок, садівник, садові; гриб, грибок, грибний). |
Формування уміння виділяти у ряді слів слова з однотипним морфологічним оформленням на практичному рівні. Формування уміння добирати споріднені слова за допомогою запитань педагога. Розвиток багатоаспектності значення слова. Розширення словникового запасу. |
|
Лексична системність. Синтагматичні зв’язки слів
Парадигматичні зв’язки слів
Лексико-семантичні поля |
Формування лексичної системності. Розширення обсягу семантичних полів та збільшення кількості смислових зв’язків. Диференціація відношень всередині семантичного поля. Послідовне формування смислових відношень та зв’язків між лексичними одиницями (образних, мотивованих, понятійних). Розвиток та удосконалення системи синтагматичних зв’язків між словами. Формування парадигматичних зв’язків слів, їх різноманітності та домінування. Формування словесних понять, їх диференціація. Формування дії класифікації слів на основі семантичних ознак. Розвиток уміння порівнювати слова за їх значенням. |
|
Граматична сторона мовлення. Спрямованість уваги на граматичне оформлення мовлення.
|
Диференціація та вживання різних класів слів (іменників, прикметників, дієслів) у правильній граматичній формі, використання відповідних закінчень, суфіксів тощо (орієнтування дитини на звукову форму слова). Формування спрямованості уваги на звуковий та морфологічний склад слова, граматичне оформлення мовлення шляхом порівняння і співставлення числових форм іменників, дієслів, родової приналежності предметів (мій, моя, моє, мої). Розвиток слухової уваги в процесі сприйняття мовлення і мимовільного оперування морфологічним складом слова як підґрунтя для практичного засвоєння граматичної та морфологічної системи словозміни. |
|
Предметне значення граматичних морфем.
Предметне значення часових форм
|
Уточнення та розвиток розуміння граматичних категорій у імпресивному мовленні. Корекція граматичної сторони мовлення на основі формування граматичних значень та відношень, виражених різними граматичними категоріями та граматичними морфемами. Формування практичної навички узгодження прикметників з іменниками, числівників з іменниками у роді, числі, відмінку та самостійно відбирати відповідні форми слів. Розширення обсягу розуміння різних форм слів та граматичних способів вираження різних відношень (наприклад, правильно співвідносити закінчення запитання та прикметника). Формування навички практичного морфологічного аналізу, оперування морфологічним складом слова у процесі його граматичних змін. Уточнення та формування предметного значення числових форм (однина і множина іменників, прикметників, дієслів теперішнього часу: крило-крила, дерево-дерева, великий-великі, летить-летять). |
|
Предметне значення відмінкових форм
|
Формування практичної навички утворення і вживання відмінкових значень граматичних форм іменника:
- у орудному відмінку у значенні: знаряддя дії (Чим білка тримає горішок?); спільності дії (З ким грається дівчинка?), (З ким (чим) іде мама?); ознаки (Чим покрита земля взимку?); просторових відношень (Де (під чим) заховався зайчик?); - у місцевому відмінку у значенні: місця дії (Де живе ведмідь?); думок та почуття (Про що ця загадка?); - у кличному відмінку (земле рідна, тату мій);
Розвиток уміння добирати і використовувати форми прийменників, що означають просторове розміщення предметів у поєднанні із відповідними відмінковими формами іменників. Практичне засвоєння правильного вживання прийменникових конструкцій. Формування уміння виділяти прийменник як окреме слово. |
|
Предметне значення родових форм
|
Формування предметного значення родових форм. Узгодження прикметників з іменниками у роді, числі, відмінку:
|
|
Предметне значення часових форм |
Формування предметного значення часових форм. Засвоєння значень дієслова однини і множини теперішнього, минулого та майбутнього часу (літає-літав-буде літати; літають-літали-будуть літати).
|
|
Предметне значення видових форм
|
Засвоєння видових форм слів і правильне використання у мовленні. |
|
Предметне значення особових закінчень
|
|
|
Синтаксична сторона мовлення.
Словосполучення. Речення. Складання речень за схемами: - іменник у називному відмінку + узгоджене дієслово (Кішка сидить. Тато читає); - іменник у називному відмінку + узгоджене дієслово + прямий додаток (Мама п’є молоко. Дідусь дивиться телевізор); - іменник у називному відмінку + узгоджене дієслово + прямий додаток (форма знахідного відмінка із закінченням –у (Таня їсть цукерку. Тато читає газету); - іменник у називному відмінку + узгоджене дієслово + 2 залежних від дієслова іменника у знахідному відмінку однини + давальний відмінок однини (Мама дає цукерку сестрі. Хлопчик кидає палку собаці); - іменник у називному відмінку + узгоджене дієслово + 2 залежних від дієслова іменника у знахідному відмінку однини + орудний відмінок однини (Тато рубає дрова сокирою). Розширення простого речення шляхом введення однорідних членів речення. Побудова речень з однорідними підметами (помідор – круглий, червоний, соковитий, м’який, великий). Побудова речень з однорідними присудками (Мама прийшла, взяла віник, підмела кімнату). Побудова речень з однорідними доповненнями (На столі лежали яблука, груші, сливи) Побудова складних речень: -складносурядного речення з протиставним сполучником “а” (Спочатку треба помити руки, а потім витерти), -з розділовим сполучником «або» (Діти будуть читати книжку або підуть гуляти); -складнопідрядного речення з підрядним причини із прийменником “тому що” (Ми не підемо гуляти, тому що іде дощ); -з підрядним бажання з прийменником «щоб» (Я хочу, щоб приїхала мама); -з підрядними умови з прийменником “якщо” (Я буду малювати, якщо мама дасть мені олівці). |
Корекція граматичної сторони мовлення на основі формування та уточнення синтаксичних значень слів. Розширення наявних типів словосполучень та синтаксичних конструкцій. Привертання уваги до складу простого поширеного речення. Формування навичок виділення слів із речень за допомогою запитань: хто? що робить? що? і т.п. Формування уміння правильного використання різних відмінкових форм іменника при одному і тому самому дієслові. Формування синтаксичних зв’язків слів у словосполученнях і реченнях та відповідного їх граматичного оформлення. Складання безприйменникових конструкцій із опорних слів у початковій формі. Формування уміння давати короткі та повні відповіді на запитання до членів речення. Формування елементарного синтаксичного аналізу словосполучення і речення. Формування уміння складати прості речення з 2-5 слів та користуватися ними. Засвоєння різних типів синтаксичних конструкцій: простого поширеного речення з попереднім відпрацюванням елементів структури речення (словосполучень), складносурядних та складнопідрядних речень. Практичне засвоєння форм синтаксичного зв’язку слів у реченні (узгодження, керування, примикання) і способів їх мовного позначення.
|
|
Синтаксичні трансформації.
|
Формування синтаксичних операцій:
Утворення та передача змісту речення шляхом синтаксичних трансформацій. Оперування лексичним складом речення, морфологічними елементами слова при збереженні смислу речення. Перетворення речень шляхом зміни головного члена речення, часу події до моменту мовлення, стану, виду (іти по дорозі – іти дорогою, кіт умиває мордочку – кіт умивається, хлопчик ловив рибу-хлопчик зловив рибу). Упорядкування синтаксичного значення слова у деформованому реченні за наочною опорою та без неї. Засвоєння синтаксичної синонімії. |
|
Логіко-граматичні конструкції.
|
Розвиток розуміння і породження різних логіко-граматичних конструкцій. Формування слухового контролю на синтаксичному рівні (розвиток вміння визначати синтаксичну правильність речення).
|
|
Зв’язне мовлення.
Діалогічне мовлення.
|
Розвиток імпресивного мовлення. Формування мовних засобів зв’язного висловлювання. Удосконалення навички діалогічного мовлення у процесі предметно-практичної діяльності та на спеціальних заняттях. Формування уміння самостійної постановки запитання.
|
|
Монологічне мовлення.
Порівняння предметів з виділенням у них однакових і різних ознак. Побудова короткого оповідання за картиною, серії картин, розповіді-опису, простих переказів. Заучування простих віршів, скоромовок. |
Розвиток імпресивного мовлення. Формування навички монологічного мовлення у процесі складанні монологічних висловлювань з опорою на наочність та без неї. Розвиток уміння зв’язно та послідовно переказувати тексти. Корекція зорової, слухової уваги, зорового, слухового сприймання, розвиток зорової та слухової пам’яті. Розвиток розумових операцій: порівняння, співставлення. Розвиток творчої уяви. Розвиток інтонації, почуття ритму. Формування виразності розповідання.
|
|
Фонетико-фонематична сторона мовлення. Звуковимова. Чітке сприймання та розрізнення на слух голосних, приголосних на матеріалі звуків, що правильно вимовляються: у, а, і, е, о, и, п, пʹ, м, мʹ, б, бʹ, н, нʹ, т, тʹ, в, вʹ, ф, фʹ, к, кʹ, х, хʹ, г, гʹ (в залежності від індивідуального прояву дефекту). Формування правильної звуковимови звуків, які підлягають корекції: ґ, й, ц, дз, ч, дж, джʹ, й,, с, сʹ, з, зʹ, ш, ж, л, лʹ, р, рʹ, (у відповідності до індивідуального плану корекції). Засвоєння складних за структурою слів на матеріалі звуків, що правильно вимовляються. Розвиток інтонаційної виразності, сили голосу, дикції, відповідного темпу, висоти голосу, чіткості висловлювань.
|
Уточнення, закріплення, правильної артикуляції звуків, існуючих у мовленні. Постановка та початкове закріплення відсутніх звуків. Корекція звуків, що спотворено вимовляються, їх автоматизація в різних позиціях. Диференціація та введення в самостійне мовлення поставлених звуків. Формування диференціальних рухових звукових образів і системи їх протиставлення за найбільш значущими (корисним) ознаками (місце, спосіб утворення тощо) та за тонкими акустичними та артикуляційними ознаками у різних фонетичних умовах. Формування навички вимови складних слів, що складаються із звуків, що правильно вимовляються. Формування складової структури слова та засвоєння слів доступного звуко-складового складу. Розвиток просодичної сторони мовлення. Навчання вільного користування набутими навичками у самостійному мовленні. |
|
Слухові процеси: сприймання, уваги, пам’яті, контролю. Привертання уваги до звукового, складового звучання мовлення. Розуміння сприйнятого мовлення. Розрізнення звуків, які відрізняються артикуляційними укладами (п-д, с-ж). Диференціація звуків, близьких за акустико-артикуляційними ознаками (п-б, с-з, с-ш і т.д.). Розрізнення звуків за дзвінкістю-глухістю (т-д, г-х, к-ґ, с-з, ш-ж) твердістю-м’якістю (т-т', д-д', б-б', п-п', в-в', к-к', м-м', н-н', ц-ц', с-с', з-з', л-л'-й, р-р').
Зіставлення за значенням слів-омонімів у реченнях або зв’язних текстах (лисички, коса, ключ). Зіставлення нульової і непрямої форми слова (іменників) і виділення загального звучання (закінчення) у словах у відповідності до його буквеного позначення. Порівняння та контроль за правильністю мовлення. |
Формування спрямованості уваги дитини на звуковий та морфологічний склад слова. Формування слухового, сприймання, слухової уваги, пам’яті, слухового контролю за правильністю власних та інших висловлювань.
|
- відтворює ритмічний малюнок слухових образів (.--, ..-), ритмічну структуру слова (--,-,---); - запам’ятовує та відтворює ряд із 4-6 голосних звуків;
|
Фонематичний аналіз.
|
Розвиток фонематичного сприймання на основі чіткого розрізнення звуків (які правильно вимовляються) за ознаками: глухість – дзвінкість, твердість – м’якість. Формування чіткого константного уявлення про кожну фонему на основі акустико-артикуляційних характеристик. Розвиток фонематичних уявлень шляхом розрізнення слів-паронімів. Формування психологічних механізмів, що забезпечують розвиток фонематичних уявлень або звукових образів слів: слухового сприймання, слухової уваги, слухової та рухової пам’яті, слухового та рухового контролю. Розвиток слухової уваги в процесі сприйняття мовлення і мимовільного оперування морфологічним складом слова як підґрунтя для практичного засвоєння граматичної та морфологічної системи словотворення та словозміни. Привертання уваги до зміни значення речення у зв’язку з його різним граматичним оформленням. Утворення за аналогією похідних слів. Розвиток фонематичного аналізу слова з опорою на слухове сприймання мовлення педагога, на власні чіткі кінестетичні та слухові відчуття. Виконання операції фонематичного аналізу у розумовому плані. Визначення наявності заданого звука в слові. Виділення заданого звука серед інших звуків. Формування фонематичних уявлень, звукових образів слів. |
|
Навчання грамоти.
Звуковий та складовий аналіз і синтез. Розрізнення на слух довгого та короткого слова (сом-електричка). Виділення першого наголошеного голосного звука в слові (Аня, Оля, Ігор). Аналіз звукосполучень: визначення кількості та послідовності звуків (уа, аи, ео, ауи). Аналіз і синтез прямого та оберненого складу (ас-са); Виділення першого і останнього приголосного звука в слові (мак, кіт). Визначення голосного в прямому складі (після приголосного) та в односкладових словах. Відбір картинок із заданим звуком. Називання (пригадування) слів із заданим звуком. Аналіз односкладових слів (суп, мак). Визначення послідовності звуків у ряді з 2-3 звуків (голосних), встановлення їх кількості. Визначення місця звука у слові (початок, середина, кінець). Відтворення ритмічної структури слова. Відтворення ряду: - із 3-4 складів: однаковий приголосний – різні голосні (ма-мо-му-ми); - із 3-4 складів різні приголосні – однаковий голосний (ма-та-ка-на); - із легких звуків, що правильно вимовляються, змінюючи наголос, інтонацію (тáтата, тататá); - із слів з однаковим звучанням (зуб-суп, коза-коса, рис-лис). Сприймання та виділення заданого складу з ряду інших складів.
Терміни звук, буква, склад, приголосний звук, голосний звук, слово, речення.
Знайомство з буквами української абетки. Читання простих відкритих, закритих складів, односкладових слів.
|
Формування у дітей необхідної готовності до навчання грамоти. Розвиток звукового аналізу та синтезу складу, слова з опорою на чіткі кінестетичні та слухові відчуття на матеріалі звуків і слів, що правильно вимовляються дитиною. Формування звукових образів слів (фонематичних уявлень), до складу яких входять змішувані дитиною у вимові звуки. Формування володіння звуковим та складовим складом мовлення на практичному рівні. Розвиток навички орієнтування у звуковому складі слова. Розвиток слухової уваги та залучення її до аналізу звукового складу слова. Оволодіння навичкою звукового аналізу та синтезу прямого та оберненого складу. Розвиток операції аналізу слів, які мають просту та поступово ускладнену складову будову. Знайомство та засвоєння термінів звук, буква, склад, приголосний звук, голосний звук, слово, речення. Формування передумов навички читання. Розвиток розуміння прочитаного.
|
|