1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
БЕРДЯНСЬКИЙ ЕКОНОМІКО-ГУМАНІТАРНИЙ КОЛЕДЖ
БЕРДЯНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор БЕГК БДПУ
______________І.А.Макарова
___________________ 2018 р.
«ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ»
підготовки молодших спеціалістів
Галузь знань: 07«Управління та адміністрування»
Спеціальність: 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»
Кваліфікація Молодший спеціаліст з економіки підприємства
2018 рік
РОЗРОБЛЕНО ТА ВНЕСЕНО: Бердянський економіко-гуманітарний коледж Бердянського державного педагогічного університету
РОЗРОБНИК ПРОГРАМИ: Лежавська Анна Андріївна , викладач, кваліфікаційна категорія «спеціаліст»
Обговорено та рекомендовано до затвердження методичною радою БЕГК БДПУ
Протокол від _______________20___№_____
Вступ
Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи менеджменту» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки молодшого спеціаліста спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність».
Предметом вивчення навчальної дисципліни є:
1. Теоретичні положення в галузі управління, які стосуються менеджменту у будь-якій сфері діяльності (виробництво, фінанси, маркетинг).
2. Прикладні аспекти менеджменту та досвід конкретних організацій.
Міждисциплінарні зв’язки: Політекономія, Основи психології, Етика бізнесу, Економіка торгівлі, Комерційна діяльність,
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Концептуальні засади менеджменту
2. Процес управління організацією
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Основи менеджменту» є формування у студентів системи знань наукових основ управління підприємством, сучасних підходів до вирішення виробничих і соціально-економічних проблем.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни “Основи менеджменту” є здобуття майбутніми фахівцями комплексу теоретичних знань відносно вибору нових форм і методів управління підприємством, оволодіння практичних навичок керівництва колективом, включаючи уміння ставити загальні та конкретні цілі й задачі діяльності підприємства, розробляти стратегію управління з урахуванням суспільних і особистих інтересів, контролювати процес її реалізації.
1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати: значення й сутність менеджерської діяльності, функції та методи менеджменту, стилі керівництва й основи управлінської культури.
уміти: обґрунтовувати та приймати управлінські рішення на рівні організацій, підприємств та їхніх підрозділів, реалізовувати на практиці різні види ділових комунікацій, аналізувати процес управління.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 108 годин, 3 кредити ЄКТС.
2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Концептуальні засади менеджменту
Тема 1.1.Поняття і суть менеджменту.
Поняття "менеджмент" і необхідність управління організаціями.
Менеджмент як вид професійної діяльності. Специфічні особливості управлінської діяльності.
Функції менеджменту.
Рівні менеджменту: інституційний, управлінський, середній.
Еволюція управлінської думки.
Школа наукового управління.
Класична школа управління.
Кількісна школа управління.
Тема 1.2. Прийняття управлінських рішень.
Основи теорії прийняття рішень ( класична модель, поведінкова модель, ірраціональна модель прийняття рішень).
Процес прийняття рішень.
Кількісні та якісні методи обґрунтування управлінських рішень.
Змістовий модуль 2. Процес управління організацією
Тема 2.1. Планування в організації.
Сутність планування як функції управління. Класифікація планів.
Цілі управлінського планування. Цільовий підхід до управління.
Стратегічне планування. Три основні рівні стратегій ( загальнокорпоративна, стратегія бізнесу, функціональна стратегія).
Аналіз зовнішнього й внутрішнього середовища організації.
Тема 2.2. Організація як функція управління.
Сутність функції організації(розподіл праці, департаменталізація, делегування повноважень, встановлення діапазону контролю).
Основи теорії організації.
Основи організаційного проектування.
Типи організаційних структур управління.
Управління організаційними змінами.
Тема 2.3. Мотивація як функція управління
Поняття й сутність мотивації.Історичний аспект мотивації. Інструменти спонукання людей.
Змістовні теорії мотивації.Теорія ієрархій потреб Абрахама Маслоу; теорія ERG Клейтона Альдерфера;теорія потреб Девіда МакКлеланда;теорія мотиваційної гігієни Фредеріка Герцберга.
Процесні теорії мотивації.Теорія очікувань В. Врума; теорія справедливості С. Адамса;модель Портера - Лоулера.
Тема 2.4. Лідирування
Поняття і сутність лідирування. Основні форми влади.
Поведінкові теорії лідирування. Стилі керівництва.
Ситуаційні теорії лідирування.
Тема 2.5. Система і процес контролю.
Поняття та процес контролю.
Інструменти управлінського контролю.
Контроль поведінки робітників в організації.
Тема 2.6. Комунікації
Процес комунікації.
Міжособові і організаційні комунікації. Класифікація комунікацій.
Управління комунікаційними процесами.
Базова
1. Андрушків Б.М., Кузьмін О.Є. Основи менеджменту. – Львів, Видавництво "Світ", 1995. – 294 с.
Допоміжна
13. Інформаційні ресурси
http://mon.gov.ua. – Міністерство освіти та науки України
http://www.ukrstat.gov.ua – Державний комітет з статистики України
http://www.minfin.gov.ua – Міністерство фінансів
http://www.me.gov.ua – Міністерство економіки
http://www.kmu.gov.ua – Кабінет Міністрів України
http://www.bank.gov.ua – Національний банк України
http://www.liga.net.com.ua – ЛигаБизнесИнформ
http://www.niss.gov.ua – Національний інститут стратегічних досліджень
http://www.cpsr.org.ua – Центр перспективних соціальних досліджень
http://www.hdr.undp.org – Human development report
http://www.portal.rada.gov.ua – Верховна Рада України