Програма профілактики булінгу "Створи школу миру та злагоди"

Про матеріал
Мета програми - це формування у учнів здатності протистояти булінгу шляхом побудови здорового спілкування з оточуючими й створення особистої мирної поведінки в конфлікті.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Авторська програма з профілактики булінгу

«Створи  школу миру та злагоди»

Практичного психолога закладу загальної середньої освіти

IIII ступенів № 5

Борисенко В.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

 Актуальність профілактичної програми 

   Створення мирного учнівського середовища є головним орієнтиром держави. Заклади освіти ставлять за мету всебічний розвиток дитини, створення умов для засвоєння ефективних моделей поведінки з ровесниками, але на жаль часті явища булінгу та високий рівень конфліктності серед однолітків не дозволяє в повній мірі  досягнути поставлених цілей. Тому психологічній службі треба прикласти значних зусиль для профілактики булінгу в освітніх закладах, які будуть спрямовані на дотримання загальнолюдських прав, формування поваги до однолітків, нетерпимості до приниження їх честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а також створити атмосферу безпеки в дитячому освітньому просторі, забезпечити процес конструктивної комунікації учнів з оточуючими.

  Вирішення зазначених проблем актуалізує питання побудови безпечного, мирного освітнього простору, який передбачає впровадження в систему освіти конструктивних технологій  вирішення конфліктів, а також протистоянню насиллю. Важливими кроками в цьому напрямку є: формування у учнів здатності протистояти булінгу, навичок ненасильницької поведінки, побудови здорового спілкування з однолітками, створення особистої мирної стратегії поведінки в конфлікті, навчитися керувати своїми емоціями, розвивати емпатію й співчуття, відстоювати себе й протистояти тиску однолітків.

   Мета програми: формування у учнів здатності протистояти булінгу шляхом побудови здорового спілкування з оточуючими  й створення особистої мирної поведінки в конфлікті.

   Тривалість реалізації програми:

   Програма розрахована на роботу із учнями закладів загальної середньої освіти  віком 14-15 років.

   Обсяг програми – 7 годин. Рекомендована періодичність проведення занять – 1 раз на тиждень, 1 -1,5 години в кількості  16 – 18 учасників. Програму впроваджує психолог.

 

Структура й зміст програми:

  1. Булінг. Як розпізнати булінг й пригноблення: навчити учнів розпізнавати  булінг й пригноблення  в класі.
  2. Проблеми булінгу очима підлітка: ознайомити учнів з життєвими ситуаціями пов’язаними з булінгом,  навчити учнів розв’язувати такі ситуації.
  3. Конструктивні дії в ситуації конфлікту:  навчити учнів конструктивно вирішувати конфлікти.
  4. Як протистояти тиску однолітків: навчити учнів протистояти тиску з боку однолітків, а також не боятися висловлювати свою думку.
  5. Вчимося керувати своїми емоціями: розвивати навички подолання негативних емоційних станів.
  6. Емпатія = співпереживання:  розвивати емпатію в учнів.
  7. Здорове спілкування однолітків: розвивати позитивне, цікаве й особливо здорове спілкування між однолітками.

    Принцип побудови програми: комплексність, послідовність, логічність викладенню матеріалу, його практичність. Кожне заняття має тему, складається як з інформаційної так і з практичної частини. Зокрема, інформаційна частина невелика, викладено саме головне, що потрібно для учнів. Практична частина обєднує роботу в парах, по три учасника, аналіз ситуацій, перегляд та обговорення відеороликів та інше. Основною формою реалізації теми є тематичне заняття з використанням елементів тренінгу.

   Ключовим елементом для реалізації програми є освітня програма  «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» й Руланн  «Как остановить травлю в школе. Психология моббинга».

   Форма контролю за результативністю заняття – рефлексія до кожного заняття.

  Обладнання: проектор, фліпчат, просторий кабінет для активних вправ .

  Реалізація програми «Створи школу миру та злагоди» стане важливим кроком у формуванні здорової, позитивної атмосфери в закладі освіти, а також важливим шляхом для профілактики булінгу серед учнів, що забезпечують створенню безпечного освітнього простору.

  Очікувані результати:

  • збагачення знань та навичок учнів щодо булінгу й пригноблення;
  • збагачення знань та навичок  учнів щодо конфліктів, конструктивного їх вирішення;
  • здобування навичок учнів в подоланні негативних емоцій, розвивання емпатії, як запорука розвитку безпечного освітнього простору;
  • розвивати уміння учнів відстоювати свої переконання без конфліктів;
  • мирна комунікація серед учнів, координація всіх зусиль щодо мирного співіснування  в закладі освіти.

   За результатами опанування програмою мають бути сформовані психологічна й соціальна компетентності.

 

 

 

Заняття №1 «Булінг. Як розпізнати булінг й пригноблення».

Мета: навчити учнів розпізнавати  булінг  й пригноблення  в класі.

Ресурсне забезпечення: ватман, маркер, картки з завданнями, 2 яблука, клубок ниток.

Хід заняття

  1. Вправа  «Знайомство»

 Кожен учасник заняття розповідає про себе від імені предмета, який завжди знаходиться з ним.  Цей предмет може бути звичайним для інших, але оригінальним для нього. Наприклад: подарунок, сувенір і т.д.

  1. Вправа «Наші правила»

У результаті обговорення приймаються й записуються правила роботи в групі на ватмані . Поступово їх можна доповнювати.

  1. Інформаційне повідомлення

  Сьогодні я би хотіла розпочати наше заняття  з головного питання: «Що таке булінг?» Адже цей термін ми чуємо зараз скрізь і в школі ,і  в інтернеті, і в телевізорі. І як його розпізнати й не спутати з пригнобленням в школі.

    Булінг – достатньо нове поняття в нашому житті, але з цим явищем ми зтикаємося кожного дня, особливо в шкільному середовищі. Отже, що ж таке булінг? Булінг (від « bully» - хуліган, забіяка, кривдник) – це агресивна поведінка, в ході якої учень повторно чи постійно зазнає негативних дій з боку однієї чи більше осіб. Негативні дії мають місце тоді, коли є явна нерівність в силах між жертвою та агресором. Загалом у багатьох країнах для визначення шкільного насильства використовуються такі терміни, як «тиск», «дискримінація»,  «мобінг» (переважно групові утиски дитини), «боулінг».

   Суть булінгу вбачають не в самій агресії або злості кривдника, а в призирстві . зневазі до покірливого. Це дає кривдникам змогу шкодити без почуття провини, співчуття чи емпатії.

   А що ж таке пригноблення – це така лінія поведінки, що примушує учнів почуватися зле через слова – прізвиська і глузування – чи через дії – ігнорування когось.  Ці два поняття дуже близько повязані між собою, але мають різні значення. Тому ви все одно  маєте знати про них й повинні навчитися розрізняти їх. Адже боулінг не має кримінальних дій (напади зі зброєю, вандалізм тощо). Це не є булінгом.

  1. Вправа «Розуміємо, знаємо…»

 Учні діляться на 3 групи, отримують картки з завданнями. Опрацьовують й визначають, де є булінг, а де пригноблення.

Додаток 1

- Чи важко було визначити булінг й пригноблення?

- Які ознаки вам в цьому допомогли?

      5.   Вправа «Яблуко»

 Психолог достає 2 стиглих яблука і запитує в учнів, чи гарні ці яблука. Потім він одне яблуко відкладає, а інше кидає учневі й просить кинути назад, потім повторює ці дії кілька разів так, щоб яблуко було важко спіймати. Воно багато разів падає на підлогу. Потім піднімає яблуко з підлоги, витирає й запитує учнів, чи залишилось це яблуко гарним. Далі порівнює його з іншим яблуком, яке не кидали (однакові).

  Психолог розрізає кожне яблуко навпіл, одне з них залишилося гарним, а інше – має темні плями.

- Чому так вийшло?

Психолог: Іноді нам здається, що наші дії не наносять шкоди людині, але це лише ззовні, психологічно людина дуже страждає. І навіть, якщо ми вибачимося перед людиною, неприємні відчуття залишаються.

  1. Рефлексія

Психолог бере клубок з ниток й дає учасникам, вони по черзі завершують речення, яке починається словами: «Найважливіше сьогодні для мене було…»

Психолог: Дякую за співпрацю й не даремно у нас вийшла така павутинка, адже ми в такій дружній групі будемо займатися і в наступний раз.

 

Заняття №2  «Проблеми булінгу очима підлітка»

Мета: ознайомити учнів з життєвими ситуаціями повязаними з булінгом, а також як вести себе в такому випадку.

Ресурсне забезпечення: плакат «Наші правила», плакат «Очікування», картки з ситуаціями, ватман, стікери, маркери.

Хід заняття

  1. Вправа  «Автопортрет»

Учасники сідають в коло. Кожному потрібно описати себе від імені третьої особи. Наприклад: Ніна – невисока дівчина 14 років. Вона носить окуляри. Має такі риси характеру…

  1. Вправа «Наші правила»
  2. Вправа « Очікування»

На дошку вішають ватман з силуетом людини, який знаходиться в колі.  Учасники пишуть свої очікування на стікерах  й наклеюють  по колу.

  1. Інформаційне повідомлення

На минулому занятті ми розібрали з вами, що таке булінг й пригноблення. Сьогодні ми будемо говорити про ситуації, які виникають у підлітків в школі й як правильно вити з них. Давайте пригадаємо, що булінг – це агресивна поведінка однієї людини або групи людей стосовно іншої людини, завжди той хто є булером намагається довести свою жертву до емоційного зриву. Ще потрібно знати, що в булінгу є жертва, яку цькують, агресор (булер), а також спостерігачі.

  1. Вправа «Вихід завжди є»

Учні діляться на 3 групи й отримують по одній ситуації. Вони читають й дописують свою кращу кінцівку цієї ситуації. Один представник від команди озвучує кінцівку.

Додаток 2

  • Чи співчуваєте ви жертві? А булеру?
  • Щоб ви робили, якщо стали свідками такої ситуації?
  • Чи траплялись з вами такі ситуації? З вашими друзями?

Психолог: Головне бути не байдужим. Якщо стали свідками такої ситуації проінформуйте дорослих про факти булінгу, тим кому ви довіряєте. Хочу звернути увагу на різницю між доносом з метою просто завдати комусь неприємностей та відвертою розмовою з дорослою людиною, що може допомогти. Адже  в таку ситуацію може потрапити кожен. Наприклад:  твій друг, сестра, однокласник.

  1. Вправа «Якщо ти став свідком булінгу»

 На основі ситуацій й дискусій, учні розробляють свої правила,  якщо ти став свідком булінгу. Всі правила записують на ватмані.

  1. Рефлексія

 Всі учасники закінчують фразу: « На сьогоднішньому занятті я навчився…» і якщо справдились їхні  очікування вони  переносять свій стікер з кола до голови людини (знання), але якщо ні то залишають на місці.

 

Заняття №3  «Конструктивні дії в ситуації конфлікту»

Мета: навчити учнів конструктивно вирішувати конфлікти.

Ресурсне забезпечення: плакат «Наші правила», спокійна музика, плакат «Мої досягнення», стікери, маркери.

Хід заняття

  1. Вправа  «Привітання»

Кожен учасник заняття називає своє імя і завершує фразу: « Я вмію добре..»

  1. Вправа «Наші правила»
  2. Вправа «Кулачок»

Учні обєднуються парами і по черзі за 30 секунд намагаються розтиснути кулак напарника. Головне, щоб не нашкодили одне-одному.

  • Хто з вас справився із завданням?
  • Що ви відчули  під час вправи? Про що думали?
  • Що було легче/ складніше?
  • Які ви способи використовували?
  1. Інформаційне повідомлення

 Кожен із нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації: із кимось свариться, зазнає незаслужених звинувачень. Кожен по-своєму це розвязує: хтось ображається, хтось «дає здачі», хтось намагається знайти конструктивне рішення. Тому ми сьогодні спробуємо навчитися виходити з конфліктної ситуації, зберігши власну гідність і не принижуючи іншого.

  1. Вправа «Асоціації»

 Учні називають слова, що асоціюються зі словом  КОНФЛІКТ ( поганий настрій, сварка, бійка, втрата, непорозуміння тощо). Усі варіанти відповідей записують на фліпчаті.

  1. Вправа «Як виразити образу та прикрість»

Зі «скрині» всі учасники по черзі витягують половинки  листівок. На них написані:

  1. роль «кривдника», у чому полягає образа;
  2. роль «ображеного», як він реагує на образу.

Учасники обєднуються в пари та розігрують сценку.

Додаток 3

  • Як ви себе почували в ролі «кривдника»?
  • Як ви себе почували в ролі «ображеного»?
  1. Вправа «Мої дії в конфлікті»

Психолог: Існує п’ять типів розв’язання конфліктів: уникнення, конкуренція, пристосування, компроміс, співпраця.

Учасники обєдняються в 5 груп і демонструють один з пяти видів вирішення конфлікту  на прикладі однієї ситуації. Кожна група демонструє свій варіант виходу з ситуації в залежності від завдання, яке вона отримала на картці.

Додаток 4

  • Чи важко було вирішувати задачу за замовленням?
  • З якими труднощами ви зіштовхнулися під час розвязання ситуації?
  • Який найкращий вихід з поданих варіантів?
  1. Рефлексія

Закінчити фразу: «Сьогодні на занятті для мене було корисно…»

Заняття №4  «Як протистояти тиску однолітків»

Мета: навчити учнів протистояти тиску з боку однолітків, а також не боятися висловлювати свою думку.

Ресурсне забезпечення: плакат «Наші правила», ватман, маркери, скринька з половинками завдань, картка з ситуацією.

Хід заняття

  1. Вправа  «Привітання»

Всі учасники по черзі продовжують речення: «Привіт! Мій настрій залежить від…»

  1. Вправа «Ланцюжкова реакція»

Учасники утворюють коло, тримаючись за руки . Психолог швидко, несильно стискає руку сусіда праворуч, той так само потискує руку свого сусіда і т.д. Потиск повинен повернутися до психолога.

  1. Вправа «Наші правила»
  2. Вправа «Так – ні»

Учасники обєднуються в пари . Вони повинні сперечатися між собою, але використовуючи лише два слова: так і ні. Починають промовляти слово досить тихо, поступово збільшуючи силу голосу, переходячи на сильний крик. Психолог зупиняє вправу, плескаючи в долоні. Після цього кілька разів всі глибоко вдихають повітря. Можна помінятися ролями.

  • Що відчували під час виконання вправи?
  • Чи виникало у вас відчуття агресії і в який саме момент?
  1. Вправа «Уміння казати «ні»

 Для проведення цієї вправи психолог знайомить учасників з правилами, які допоможуть їм казати “ні”.

1.Вислухати прохання спокійно і доброзичливо.

2.Попросіть роз'яснення, якщо щось незрозуміло.

3.Залишайтеся спокійним і кажіть “ні”.

4.Поясніть, чому ви кажете “ні”.

5.Якщо співбесідник наполягає, повторіть “ні” без пояснень.

Потім всі учасники діляться по парам, спочатку один просить, а інший каже “ні”. Умова для всіх намагатися притримуватися правил, як казати  “ні”.

  •                 Чи важко було відмовляти в проханні іншого?
  •                 Виникають у вас такі ситуації, коли вам важко сказати “ні”?
  •                 Чи жалкуєте ви потім? Чому?
  1. Вправа  «Маяк»

Учасники сідають зручно, заплющують очі. Психолог вмикає музику й починає читати.

  Уявіть маленький скелястий острів удалині від континенту. На вершині острова – високий, міцно поставлений маяк. Уявіть себе цим маяком. Він стоїть так міцно, що навіть сильні вітри, що постійно дмуть на острові, не можуть похитнути його. Удень і вночі, в ясну погоду й непогоду ви посилаєте потужний промінь світла, що служить орієнтиром для кораблів. У вас багато енергії, ви можете підтримувати сталість вашого світлового променя. Цей промінь ковзає по поверхні океану, попереджуючи мореплавців про мілини. Ви – символ безпеки для людей на морі й на березі. Відчуйте внутрішнє джерело світла в собі – світла, що ніколи не може згаснути.

  1. Рефлексія

 Учасникам пропонують поділитися тими досягненнями, які вони вже змогли здійснити під час заняття. На стікерах закінчують фрази й приклеюють на плакат «Фортеця».

  • Мені сьогодні сподобалось…
  • Я зміг здолати…
  • Я навчився бути …

 

Заняття № 5  «Вчимося керувати своїми емоціями»

Мета: розвивати навички подолання негативних емоційних станів.

Ресурсне забезпечення: плакат «Наші правила», плакат “Барометр настрою», відео  «Як зупинити боулінг», стікери, фломастери, карточки з завданням.

Хід заняття

  1.  Вправа  «Барометр настрою»

   Учасники по черзі називають своє ім'я, проговорюють свої сподівання, очікування від заняття та приклеюють на ватмані “Барометр настрою» стікери  біля того смайлика,  який відповідає їхньому емоційному стану в цей час.

  2.  Вправа «Наші правила»

  3.  Вправа “Уяви себе на місці...”

   Психолог: Емоції відіграють важливу роль в житті людини.  Кожна людина проявляє їх по-різному. Емоційні люди краще виявляють емоції, а головне проявляють в той час коли їх відчувають. Раціональні люди легше себе стримують. Особливо це важливо під час конфлікту, адже кожен повинен розвивати в собі уміння контролювати власний емоційний стан (злість, невпевненість, смуток і т.д.)

    Учасникам заняття роздають картки з назвами явищ природи і різноманітних предметів. Наприклад: веселка, промінь, бур'ян, стіл, річка тощо. Картки роздають у довільному порядку. Головна умова — ніхто в групі не повинен бачити, кому які картки дісталися. Учасники повинні  вигадати невеличку емоційну розповідь від імені предмета (явища), передавши найбільш точно певні особливості, притаманні явищу чи предмету, не називаючи його. Інші учасники повинні відгадати, про що саме йдеться.

  Наприклад: “Я сумний, коли...”, “Я відчуваю особливе натхнення тоді».

  •                 Чи важко було  «вживатися»  в ролі предметів (явищ)?
  •                 Чи важко було передавати емоційні стани? Чому?

   4. Вправа - гра  «Зомбі – епідемія»

  Учасники об'єднуються в дві групи. Перша група розміщується біля стіни, обличчям до людей. Це не «заражені», їм потрібно не усміхатися, намагатися зберегти зосередження. Не можна відвертатися, заплющувати очі, опускати голову. Друга група виконують роль «зомбі»  - їм потрібно емоційно заразити всіх учасників першої групи. Можна смішити, розмовляти, але не можна торкатися , лякати рухами. Гра продовжується, поки не залишиться останній учасник з першої групи. Потім можна помінятися ролями.

  • Чи важко було розсмішити людину?
  • Які прийоми ви використовували?
  • Чи важко було себе стримувати?
  • Ким було легше бути «зомбі» чи  «не зараженим»?  Чому?
  1. Вправа  «Коструктивний вихід з ситуації»

Психолог: Конструктивним виходом з конфліктної, складної ситуації є гумор. Зараз я хочу, щоб ви переглянули відео Брукса Гіббса  «Як зупинити боулінг».

  • Чи виникали у вас схожі ситуації в житті? Можливо останнім часом ?
  • Який шлях в такій ситуації  обрали ви агресію чи гумор?
  1. Рефлексія

  Учасники по черзі доповнюють речення:

“ Сьогодні мені сподобалось... “

“ На сьогоднішньому занятті я навчився ...”

Якщо настрій змінився  стікери переклеюють, по можливості пояснюють.

Заняття № 6   «Емпатія = співпереживання»

Мета: розвивати емпатію в учнів.

Ресурсне забезпечення: плакат «Наші правила», мультфільм «Пташки»,  сердечка, скринька.

Хід заняття

  1.   Вправа «Привітання»

 Кожен учасник по черзі витягує зі скриньки ім'я іншого учасника. Він повинен зробити комплімент цій людині.

     2. Вправа «Приєднайтесь до мене ті, хто...»

   Психолог починає речення, учасники, хто погоджуються з цим приєднуються до психолога.  Вибудовується ланцюг.

-  Має світле волосся ...

-  Любить грати в комп'ютерні ігри ...

- Має родимки на обличчі (руці) ...

- Любить дивитися відео-блоги ...

- Любить займатися в гуртках ...

- Любить своїх батьків і т.д.

   3. Вправа «Наші правила»

   4. Інформаційне повідомлення

   Чи чули ви коли-небудь слово емпатія?  Психолог пише це слово на дошці, учасники називають ті слова, які асоціюються з ним, а психолог записує.

  Емпатія — це здатність розуміти та відчувати емоційний стан іншої людини. Чому це важливо? Незалежно від характеру та уподобань, кожен потребує розуміння та підтримки. В зв'язку з тим, що в сучасному світі виникають конфлікти,  булінг та мобінг. Нам, людям, потрібно розвивати емпатію, адже це допоможе нам бути добрішими, розвивати порозуміння й співчуття, а також покращує  спілкування з оточуючими. А там де панує порозуміння й взаємоповага, не має місця цькуванню!

  1. Вправа «Думай про наслідки»

  Психолог пропонує переглянути психологічний мультик «Пташки».

  • В чому суть цього мультфільма?
  • Чи потрапляли ви в такі ситуації або ваші друзі?
  • Чого навчив вас цей мультик?
  1. Вправа “Серце доброти”

  Психолог роздає учасникам серця на яких вони пишуть те, що може допомогти іншій людині чи зігріти їй душу. Наприклад: поділитися підручником з предмета, притримати двері і т.д. Потім збирає їх в скриньку, перемішує, а потім пропонує витягнути одне серце та впродовж наступного тижня виконати завдання.

  1. Рефлексія

Учасники по черзі закінчують фразу: “Я хочу розвивати в собі емпатію, тому що ...”

Заняття № 7   «Здорове спілкування однолітків»

Мета: розвивати позитивне, цікаве й особливо здорове спілкування між однолітками.

Ресурсне забезпечення: плакат «Наші правила», ватман, маркери.

Хід заняття

1.Вправа «Привітання»

 Кожен учасник продовжує фразу: “Я найкраще вмію ...” Всі останні показують «клас» й кажуть: «Це здорово!»

  1. Вправа  «Наші правила»
  2. Вправа - гра “Марсіанський готель»

  Психолог: Зараз усі  летять у космічному кораблі на Марс, але, для того щоб полетіти, нам потрібно якомога швидше організувати екіпажі.  В екіпаж входять: капітан, штурман, пасажири і заєць. Отже, хто швидше?! Почали!

   Психолог: Ми прилетіли на Марс, і нам потрібно як-небудь розміститися в марсіанському готелі, а в ньому лише два тримісних номерів, чотири  двомісних номерів та два одномісних. Вам потрібно якнайшвидше розподілитися, хто в якому номері буде жити. Почали!

 (Номери створюються в залежності від кількості учасників).

  • Чи складно було вам зібрати команду? Чому?
  • Чи складно розподілитися по кімнатам?

     4. Вправа “Електричний струм»

   Учасники стоять по колу, взявшись за руки. За сигналом психолога вони, не розмикаючи рук, переплутуються між собою (закручуються, переступаючи через руки, проходячи по під руками). Після цього психолог пускає «електричний струм»  по ланцюгу: ляскає по плечу одного з учасників, той кричить “ой!” і стискає руку сусіда, той, у свою чергу, кричить “ой!” і передає імпульс наступному, і так далі.

   Якщо струм по ланцюгу біжить повільно, то слід збільшити темп. Коли імпульс повернеться до першого гравця і ланцюг замкнеться, “струм” потрібно «заземлити»: для цього всі разом за знаком психолога підстрибують.

    5. Вправа «Прощальні закарлюки»

    Психолог: Ми з вами пройшли тривалий, цікавий шлях. Багато чого дізналися, грали, спілкувалися, виконували різні вправи, розбирали ситуації. Сподіваюсь, що це все вам знадобиться в житті. Мені дуже хочеться, щоб ви не стикалися з булінгом, конфліктами, але якщо таке й буде, то ви вже вмієте правильно, конструктивно виходити з таких ситуацій. Зараз мені хочеться, щоб ви наостанок  попрацювали всі разом.

    На дошці чи ватмані психолог пише тему програми. Учасники повинні придумати ключові слова пов'язані з вивченими темами. Психолог записує на дошці. Наприклад: СТВОРИШКОЛУМИРУТАЗЛАГОДИ.

  1. Рефлексія

 Кожен учасник закінчує фразу: «За цей час я навчилась ...»  Всі учасники показують «клас»  й кажуть: «Це здорово!»

  Психолог: Я вдячна вам за співпрацю. Пам'ятайте те, чого ви навчилися! Впроваджуйте в життя, навчайте інших. Бережіть один одного!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Освітня програма «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе». - К., 2018.
  2. «Не смійся з мене: просвітницько-профілактична програма тренінгових занять». - К., 2013.
  3. Руланн  «Как остановить травлю в школе. Психология моббинга». - М., 2012.
  4. Профілактика кризових станів та суїцидальної поведінки у дітей та підлітків.- Суми, 2009.
  5. «Дитяча жорстокість. Як запобігти лиху». - К., 2017.
  6. Кочерга О.В. Створення сприятливого навчального середовища. Тренінги. - К., 2011
  7. Мотилько «Психолого-педагогічний супровід обдарованих дітей». - К., 2014.
  8. https://www.youtube.com/watch?v=F6t6uDSUC7Y
  9. https://www.youtube.com/watch?v=NSyeEHkRS_w

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Картки з завданням:

  1.  Кожного дня Вадим ображає Сергія, висміює при однокласниках. Іноді може дати стусана, що доводить  Сергія до сліз.
  2. Олексій заходить в клас і  йде до свого місця. Однокласник ставить підніжку й той падає. А потім сміється й каже Олексію,  що він телепень.
  3. Олексій  йде по коридору, а Кіріл дає йому копняка й сміється .
  4. Речі Сергія постійно зникають або  їх ламає Вадим. Через це кожного дня Сергій тікає з класу й плаче.
  5.  Олексій  любить ігнорувати Кіріла.
  6.  Постійно на уроці фізкультури Вадим кидає м’яч так, щоб попасти в Катю. Однокласники при цьому завжди сміються, а інколи намагаються повторити за Вадимом. Катя починає сердитись, а інколи не хоче ходити на фізкультуру.

Додаток 2

Ситуації:

  1. На майданчику в вечері зібралось багато дітей, в центрі кола  хлопець дає стусана іншому, всі при цьому сміються й знімають на телефон.
  2. Учень в класі постійно на перерві штовхає хлопця, обзиває його жирним й огидним, порівнюючи  його з мамою. Діти починають висміювати його, роблять фото.
  3.  В класі з дівчиною ніхто сидіти не хоче, постійно кажуть різні непристойні слова в її адресу, не хочуть брати її речі, обминають її, штовхають. Це триває довгий час.

Додаток 3

  1. Ти без дозволу взяв підручник однокласника…
  2. Ти сховав телефон однокласника …
  3. Ти  навмисно штовхнув однокласника …
  4. Ти обзиваєш, висміюєш однокласника …
    1. Ти скаржишся вчителю …
    2. Ти плачеш …
    3. Ти дуже ображений за це …
    4. Ти засмучений, але все одно себе захищаєш…

Додаток 4

Ситуація: Вам з товарищем  подарували смачну шоколадку. Вам обом її дуже хочеться зїсти, а головне щоб вона дісталася лише вам. Є обєкт домагань – є конфлікт.

1) Суперництво

Девіз:

«Щоб я виграв, ти повинен програти»

2) Уникання

Девіз:

«Ми обоє залишаємося в програші»

3) Співробітництво

Девіз:

«Щоб виграв я, ти теж повинен виграти»

4) Компроміс

Девіз:

«Щоб кожний щось виграв, кожний повинен щось програти»

5) Поступка

Девіз:

«Щоб ти виграв, я повинен програти»

Девізи..

Авторська програма «Створи  школу миру та злагоди»

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
15 квітня 2019
Переглядів
2794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку