Програма розвитку "Розуміючи себе – розумію інших"

Про матеріал
Розвиваючі заняття з дітьми з вадами розумового розвитку (8-10 років). Протокол № 26 від 23.04.2015 р. ООІУВ (реєстраційний № протокол № 87/115-ЕА-2)
Перегляд файлу

Розуміючи себе – розумію інших

Програма розвитку

Одним із найважливіших чинників прогресивного розвитку суспільства є гуманне, милосердне ставлення до дітей, які не можуть вести повноцінне життя внаслідок вад фізичного та психічного розвитку. Як почувають себе діти з особливими потребами у звичайній школі? Їм важко адаптуватися, тому необхідно, щоб і вчителі, і діти, і батьки були добрими та толерантними, адже діти 8 – 10 років певним чином копіюють дорослих. Здорові діти найчастіше ігнорують і уникають таких дітей, тому вони втрачають впевненість у себе, довіру та віру у власні сили. Спеціалісти стверджують, що якщо дитина з особливими потребами вчиться у колективі звичайних дітей, це позитивно впливає як на дітей-інвалідів, так і на інших дітей. Для повноцінного розвитку їм необхідне спілкування, для того, щоб у майбутньому стати повноцінними членами суспільства. Адже тільки спілкуючись діти розвиваються, вони пізнають світ, себе та оточуючих людей, вчаться проявляти та контролювати свої емоції, вирішувати проблеми та просто жити у суспільстві. Людина без спілкування не може жити серед людей, розвиватися і творити.

Практичні психологи – саме ті люди, які краще від інших можуть допомогти дітям розвинути й реалізувати свій комунікативний потенціал.

Мета: розвивати пізнавальну та інтелектуальну сфери, комунікативні вміння та навички спілкування у колективі.

Завдання програми:

  •    Розвиток пізнавальної сфери (пам'яті, уваги, мислення та мовлення);
  •    Розвиток впевненості у собі, розуміння своїх особливостей і можливостей у спілкуванні з однолітками;
  •    Збагачення та активація словникового запасу;
  •    Допомога дитині в усвідомленні себе, своїх відчуттів і своїх взаємин з оточуючим світом;
  •    Уміння жити та розвиватися в соціумі;
  •    Розвиток комунікативного потенціалу (емпатії, соціальної відповідальності) та навичок спілкування з однолітками;
  •    Формування навичок групової взаємодії.

Група комплектується дітьми з затримкою психічного розвитку, дітей, які мають відчутні труднощі в навчанні через значні прогалини в інтелектуальному розвитку, 8 – 10 років.

Методи і форми роботи: бесіда, рухливі ігри, карусель, фестиваль, виставка, вправи, інтерв'ю, релаксація.

Система занять складається з 9 занять, кожне – з 6 ігрових завдань, вправ. Тривалість занять 35-40 хвилин. Оптимальна кількість 8-10 чоловік. Зустріч з учасниками - раз на тиждень. Кожне заняття є тематичне і побудоване з урахуванням особливостей дітей, мотиваційного компоненту діяльності дітей.


Тематичний план занять:

№ п/п

Тема

Кількість годин

1

Знайомство. Який Я?

1

2

Самопізнання. Який Я насправді?

1

3

Розуміючи себе – розумію інших.

2

4

Я тебе розумію.

3

5

Друг – це друге «Я».

1

6

Ти мій друг і я твій друг.

1

 

 

Всього годин: 9

 

Заняття 1

Тема:Знайомство. Який Я?

Мета: створити емоційний комфорт, познайомити дітей між собою, формувати в них позитивну самооцінку та вміння працювати в колективі.

Хід заняття

1.Вправа «Привітання».

Мета: створити емоційний комфорт, налаштувати на подальшу роботу.

Діти стоять у колі, по черзі вклоняються одне одному і кажуть з усмішкою: «Привіт!». Спочатку вітаються до сусіда ліворуч, потім – праворуч.

2.Вправа «Знайомство».

Мета: формувати доброзичливе ставлення до інших та впевненість у собі.

Кожна дитина називає своє ім’я та розповідає про себе (чим вона любить займатися), передаючи по колу м’ячик.

3.Гра-введення знаків «Я», «Всі».

Мета: встановити правила ефективної  роботи у групі; розвивати уважність та повагу до учасників.

У школі існує правило піднята рука – це знак «Я». Щоб можна було почути того, хто хоче щось розповісти, необхідно підняти руку вгору. Зараз за допомогою цього знаку ви будете давати відповіді на мої запитання.

  • У кого блакитні очі?
  • У кого темне волосся?
  • Хто любить морозиво?
  • Хто любить смажену картоплю?

Так, молодці, цей знак ви зрозуміли, а ще є знак «Говоримо хором», він вам також знадобиться на уроках та на наших заняттях. Цей знак буде плескіт в долоні. (Психолог разом з дітьми плескає в долоні.)

  • Ми любимо природу! (Плескіт)
  • Ми вітаємося при зустрічі! (Плескіт)
  • Ми всього навчимося! (Плескіт)

А тепер закріпимо вивчене, коли я буду називати в реченні Я, ви підіймаєте руку, коли ж МИ – плескаєте в долоні.

  • Ми сьогодні снідали!
  • Ми вітаємо мам зі святом!
  • Я люблю перерви!
  • Ми співаємо гарно!
  • Я добре стрибаю!

Подякуйте за роботу один одному посмішкою (діти повертаються і дякують один одному, посміхаючись).

Після цього психолог підводить дітей до того, що при роботі кожної групи існують правила, яких необхідно дотримуватися.

Орієнтовними правилами роботи в групі можуть бути наступні:

1. Спілкування на основі довіри.

2.   Спілкування за принципом "тут і тепер".

3. Бути щирим у спілкуванні.

4. Конфіденційність. Все, що відбувається під час занять, ні в якому разі не розголошується.

5. Бути активним та нести відповідальність за результати роботи у групі.

6.  Правило "СТОП!" Той член групи, який не бажає відповідати на будь-яке запитання, брати участь у будь-якій грі, має право сказати "Стоп!" Проте це правило бажано використовувати по можливості рідко, так як воно обмежує людину у пізнанні себе.

7. Повага до того, хто говорить.

4.Вправа «Опиши друга».

Мета: розвивати мовлення, пам’ять; виховувати доброзичливість.

Діти діляться на пари. Одна дитина дивиться  і запам’ятовує зовнішній вигляд (колір волосся, очей, одягу) іншої. Потім повертається спиною і називає її колір волосся, очей, одягу. Потім діти міняються місцями. Тому, кому важко, допомагає тренер.

5. Вправа «Прощання».

Мета: зворотній зв’язок та підбиття підсумків заняття.

Сьогодні ми познайомилися, дізналися багато нового про своїх нових друзів, то ж час прощатися до наступної зустрічі.

Діти стають у коло, беруться за руки. Плавно похитуючи ними, промовляють: «Усім, усім – до побачення!»

Заняття 2.

Тема: Самопізнання. Який Я насправді?

Мета: дати уявлення про внутрішній світ, образ-«Я»; розвивати уміння презентувати себе, усвідомлювати власні емоції та емоції інших; виховувати толерантне ставлення одне до одного.

Хід заняття

1.Вправа-привітання «Вітаю, мені дуже подобається...».

Мета: створити доброзичливу атмосферу, розвивати уміння презентувати себе; виховувати впевненість у собі.

Учасники, повертаючись один до одного, по колу починають вітатися і встановлювати контакт з вислову: «Вітаю, мені дуже подобається...». також кожен учасник повинен розповісти про себе, про свої позитивні якості 2-3 словами (наприклад, Я – добрий, ніжний, дружній, ввічливий, щедрий і т. д.)

2.Вправа «Моє « Я».

Мета: дати уявлення про внутрішній світ, образ-«Я»; розвивати уміння презентувати себе; виховувати впевненість у собі, акуратність, самостійність.

Слово психолога: Кожен із нас має тіло і душу. Зовні ми можемо бути схожими на когось, а ось наша душа, наше внутрішнє «Я» індивідуальне.

Наше «Я» - одна з найскладніших загадок. Давайте здійснимо екскурсію, занурюючись у власне «Я». (У кожного учасника є листок та олівці).

  •                   Давайте намалюємо «голе» дерево з гілочками, але без листочків. Одна гілочка – це зовнішнє «Я». Давайте кожен придумає  малюночок (символ) або слово, що буде розкривати ваші інтереси, вас самих як особистість (наприклад, ті, хто люблять читати, можуть намалювати книгу, ті, хто спортивні ігри – якийсь спортивний інвентар тощо).
  •                   Інша гілочка – це «Я» у навчанні, тобто намалюйте якийсь малюнок про  навчання, які ви у навчанні.
  •                   Наступна гілочка – ви в сім’ї. Зобразіть і цей символ.
  •                   Ще одна гілочка – ви у колі друзів і знайомих. Зобразіть його.

Вийшла дуже екзотична цікава крона. Кожний листочок у ній відображає вашу індивідуальність.

У нас вийшло дерево – ось це і є наше «Я», яке вміщує в собі різні аспекти нашого життя. 

3.Фестиваль «Виставка малюнків».

Мета: навчати дітей презентувати себе; розвивати мовлення та уважність; виховувати повагу одне до одного.

Всі учасники по черзі виходять на клас і демонструють свої шедеври, розповідають декілька речень про свій «Я»-образ. Діти оцінюють один одного оплесками.

4. Гра «Масаж стихій».

Мета: розслаблення, зняття напруження.

Учасники стають у коло і по команді тренера починають рухатися (під спокійну музику), виконуючи певні команди. Психолог виконує з ними. Вийшло сонечко – діти розправляють ручки; сонечко починає пригрівати і дарувати всім своє тепло – діти обіймають один одного. Ось раптом хмаринка заховала сонце – діти закривають очі руками. Пішов дощ – постукують легенько по плечу сусіда, дощ посилюється – погладжують по спині сусіда. Дощ скінчився, виростають квіти – діти потягуються. Знову вийшло сонечко – діти посміхаються один до одного.

5. Вправа «Інтерв’ю».

Мета: розвивати увагу, уміння вислухати; виховувати толерантність, впевненість у собі.

Психолог розкладає геометричні фігури, парні просить вибрати собі. Учасники з однаковими геометричними фігурами утворюють пари і беруть один в одного «інтерв'ю» про життя, навчання, захоплення (5 хв), Усі сідають колом і розповідають про свого партнера. Інтерв'ю повинно складатися з 2-3 речень.

Рефлексія: які почуття виникали, коли представляли вас і ви представляли інших?

6. Вправа-прощання «Похвала».

Мета:зворотній зв’язок та підбиття підсумків заняття, узагальнення позитивного настрою заняття.

Учасники в колі хвалять один одного за те, що їм найбільше сподобалося в сусідові при роботі на занятті. Наприклад, «Я тебе хвалю за те, що ти був найвеселішим. Я хвалю тебе, що ти був найуважнішим, тощо».

Заняття 3.

Тема: Розуміючи себе – розумію інших. Частина 1.

Мета: розвиток впевненості у собі; підвищування внутрішньо групової довіри і згуртованості; розвиток навичок спілкування.

Хід заняття

1.Вправа-привітання«Подаруй посмішку».

Мета:створення позитивної робочої атмосфери; розвивати вміння заявити про себе.

Учні по колу вітаються, називаючи своє ім’я, починаючи з фрази: «Я Сергій, найкраще я вмію ….(вид діяльності: співати, танцювати, вишивати, писати…)». Дарують посмішку, обов’язково дивлячись у вічі, та передають іграшку - серце. Таким чином створюється доброзичлива атмосфера.

2.Карусель «Приємна розмова».

Мета: підвищення внутрішньо групової довіри, згуртованості колективу; розвиток впевненості у собі, мовлення в певних ситуаціях; розвиток навичок спілкування.

Учасники, поділені на дві групи («день» і «ніч»), стають обличчям одне до одного (зовнішнє і внутрішнє коло) за принципом «каруселі». Необхідно програти ситуації:

1. Перед вами людина, яку ви зовсім не знаєте, бачите вперше, але вам дуже потрібно довідатися, як проїхати кудись, де ви ще не були.

2. Перед вами людина, яка вам дуже подобається. Ви давно хотіли поговорити з нею.

3. Перед вами людина, яка чимось засмучена і ніяк не може заспокоїтися. Підійдіть, почніть розмову, заспокойте її.

Примітка: при переході до кожної ситуації учасники за сигналом тренера роблять крок ліворуч (праворуч) за годинниковою стрілкою.

3. Рухлива гра «Фруктовий салат».

Мета: розслаблення, розвиток уважності, спостережливості.

Психолог ділить дітей на фрукти (методом лічилки, називаючи певні фрукти по колу). Діти повинні запам’ятати свій фрукт. Всі під рухливу музику рухаються по кімнаті, коли психолог називає певний фрукт, то ті, хто є цим фруктом утворюють пари, взявшись за руки. А коли психолог говорить «фруктовий салат», то змішуватися утворювати пари або групки можуть усі «фрукти». Хто не встиг утворити пару, стає ведучим  і гра продовжується.

4.Вправа «Два добрих слова»

Мета: розвивати навички спілкування; впевненість у собі.

Під музику (бажано, щоб музика змінювалася, наприклад: класична, сучасна, повільна, колискова і т.д.) учасники вільно рухаються, танцюють. Коли психолог плескає в долоні, учні створюють пару з тим, хто ближче до нього стоїть. Діти повинні сказати один одному 2 добрих слова (наприклад, гарний, добрий, щирий, ввічливий тощо). Потім танець продовжується – коли плескіт, нові пари і добрі слова.

5.Вправа «Групове малювання».

Мета: розвивати уміння представляти себе експресивним способом самовираження (малюванням).

Дітям роздаються олівці та один аркуш паперу. Пропонується зобразити добру людину. Кожен по черзі малює якусь одну деталь, бажано, щоб це належало тій дитині, яка малює (наприклад, його очі, волосся, елементи одягу тощо). Таким чином, вийде груповий малюнок доброї людини, але в ній буде часточка кожного учасника.

6.Вправа-прощання «Сніговий ком».

Мета:зворотний зв’язок, підтримка позитивного настрою.

Учні по черзі повинні сказати, що їм найбільше запам’яталося на занятті. Перший учень говорить, потім наступний повторює те, що сказав попередній, і говорить своє. І так кожен наступний.

Заняття 4.

Тема: Розуміючи себе – розумію інших. Частина 2.

Мета: розвиток емоційного інтелекту: усвідомлення власних емоцій; розвиток впевненості у собі, самоповаги; розвиток комунікативного потенціалу.

Хід заняття

1.Вправа «Квітка».

Мета: створення комфортної атмосфери; налаштування на роботу.

Учасники стоять у колі та держаться за руки. Психолог пропонує назвати своє ім’я і квітку, на яку вони схожі.

2.Вправа «Я в променях сонця».

Мета: формування відчуття внутрішньої стійкості, гармонізації та довіри до самого себе; усвідомлення власних емоцій.

Кожен член групи протягом 2-3 хвилин на аркуші паперу малює сонце. В центрі кола учасник записує власне ім’я (можна записати займенник «Я»), а на променях – свої якості, які він любить, цінує в собі. (Наприклад, добрий, ввічливий, гарний, трудолюбивий тощо). Потім учасники групи презентують «сонечка».

Рефлексія: - Що ви відчували, коли презентували свої «сонечка»?

3.Вправа «Мій Всесвіт».

Мета: розвиток  уміння презентувати себе, впевненості у собі, самоповаги; розвиток комунікативного потенціалу.

На аркушах з попередньої вправи з сонцем домальовуються зірки. Від сонця проводяться лінії до кожної намальованої зірки. Потім в зірках діти підписують:  улюблене заняття; улюблений колір; улюблену тварину, гру; улюблену пору року. (Можна озвучувати свої вибори). Утворюється «зоряна карта» кожної дитини.

Давайте поглянемо ваші «карти», у кого є схожі «зірки»? Встаньте поруч ті, у кого є щось спільне.

Психолог наголошує на тому, що «зоряна карта» кожного показує - у всіх багато можливостей, багато того, що робить кожного із нас унікальними, і того, що для всіх нас є загальним.

4.Гра «Запам'ятай свою позу».

Мета: зняти напруження, відновити фізичні сили.

Діти стоять довільно. За командою ведучого повинні зайняти певну позу (за бажанням). Ті, хто прийняли однакові пози, міняються місцями та змінюють позу. Потім звучить весела музика. Під музику діти рухаються, танцюють тощо (1,5 – 2 хв).

Музика раптово припиняється, діти повинні змінити позу, гра продовжується. (Можна підібрати різні мелодії, щоб діти могли проявити себе по-різному).

5.Вправа «Художник».

Мета: розвиток спостережливості, комунікативних здібностей, внутрішньої довіри групи.

Із групи дітей вибираються 2 дитини. Інші – «глядачі».

Один з обраних – «художник» (за бажанням), інший – «замовляє йому свій портрет». «Художник» уважно дивиться на свого «замовника» (1,5 – 2 хв). Потім він відвертається й з пам’яті описує зовнішність першої дитини.

Примітка: Якщо «художник» бариться, дозволяється ставити йому запитання: «Яке в Наталі волосся?», «Які в неї очі?», «У що вона одягнена?» і т. д.

Забороняється висловлення образливих зауважень на адресу дітей, що фіксують які-небудь їхні фізичні недоліки.

6.Вправа «Мікрофон».

Мета: зворотній зв’язок та підбиття підсумків заняття.

Діти в імпровізований мікрофон говорять, що їм найбільше сподобалося робити на занятті і чому. Потім всі беруться за руки і посміхаються таким чином прощаючись до зустрічі.

Заняття 5.

Тема: Я тебе розумію Частина 1.

Мета: гармонізація домагань соціального визнання; розвиток впевненої поведінки у різних життєвих ситуаціях.

Хід заняття

1.Вправа- привітання «Я такий сміливий…»

Мета: створити комфортну атмосферу; розвивати впевненість у собі.

Кожен вітається будь-яким жестом і продовжує речення «Я такий сміливий, тому що…»

2.Вправа «Закінчи речення».

Мета: розвивати впевненість у собі.

Кожна людина може почувати себе впевнено чи невпевнено у певній ситуації. Зараз мис пробуємо програти ці ситуації і вирішимо, як нам краще. Запам’ятайте свої відчуття.

Учасники, сидячи в колі, передають один одному м’яч й завершують фразу: «Зазвичай я почуваюся невпевнено, коли…»

Далі учасники називають ситуації, коли вони почуваються впевнено так само, завершуючи речення: «Я почуваюся впевнено, коли…»

Рефлексія: - Які відчуття виникли у вас під час виконання першої частини завдання і які під час другої частини завдання?

3. Вправа «Емоція по колу»

Мета: розвивати уміння виявляти свої емоції.

 Один учасник показує сусідові якусь гримасу. Той якомога точніше її копіює і передає далі. Гримаса передається по колу і повертається до «автора». Він говорить, яку емоцію хотів передати, і яку отримав. Ведучий пропонує спробувати передати свої емоції по колу наступним бажаючим.

4.Гра «Кімната дзеркал».

Мета: зняття емоційного напруження; розвивати уважність і спостережливість.

Діти розбиваються на пари. Одні з них - «дітки», інші — «дзеркала». «Дітки» кривляються перед дзеркалами, роблять різні рухи, стрибають тощо. «Дзеркала» — намагаються якомога точніше повторити всі рухи «діток», навіть мімічні. Потім «дітки» та «дзеркала» міняються місцями.

5.Вправа «Проспівай ім’я».

Мета: гармонізація домагань соціального визнання; розвиток впевненості у собі.

Діти стоять у колі.

Психолог: Уявіть собі, що ми розучилися розмовляти й уміємо тільки співати, а нам потрібно один з одним познайомитися. Давайте пограємо в таке знайомство.

По черзі кожний проспіває своє ім’я, а слідом за кожним із вас ваше ім’я хором проспівають усі діти.

6.Етюд «Куля бажань».

Мета: зворотний зв’язок; підсумок заняття.

Усі стають у коло, один з учасників бере у руки кулю, передає її сусіду ліворуч, промовляючи: «…(Ім’я, бажаю тобі…)»

Заняття 6.

Тема: Я тебе розумію. Частина 2.

Мета: формування вміння ефективної взаємодії та навичок емпатійної поведінки.

Хід заняття

1. Вправа «Привітання».

Мета: створити доброзичливу атмосферу та налаштуватися на роботу.

На початку вправи говориться про різні способи вітання, реально існуючі та жартівливі. Дітям пропонується привітатися плечем, спиною, щокою, носом. Або вигадати свій власний спосіб вітання.

2.Вправа «Казкові герої».

Мета: розвиток здатності до розуміння іншої людини, розвиток рефлексивного потенціалу учасників.

Кожному учаснику пропонується вибрати для себе найбільш близького партнера і в парі визначити того казкового героя чи літературного персонажа, який найбільше їм подобається і на їхню думку схожий з ними. Ім’я цього персонажу записується на окрему картку і віддається ведучому (психологу). Таким чином, інформація про обраних казкових героїв, які відображають особистості учасників, є невідомою для всіх.

Потім імена казкових героїв у випадковому порядку називає ведучий, разом з дітьми виділяє риси характеру цього героя: який він (вона) на думку учнів? А діти повинні відгадати, хто ж загадав себе у ролі цього героя.

 3.Руханка «Перебудова».

Мета: створення взаємної довіри в групі, покращення групової атмосфери, формування вміння ефективної взаємодії та навичок емпатійної поведінки.

Тренер пропонує учасникам безперервно рухатися в хаотичний спосіб; попереджає, що кожні 10-15 секунд за сигналом потрібно негайно утворити пару з тим, хто опиниться найближче, зупинитися й виконати одну з наступних інструкцій (психолог плескає в долоні і в будь-якому порядку називає дії):

1)Взятися за руки;

3)Стати ногою впритул до ноги партнера;

4)Стати спиною до спини учасника і з’єднатись руками;

5)Стати чолом впритул до чола партнера та ін.

Коли учасники добре засвоїли вправу, можна ускладнити її веселим компонентом: після того, як пари утворили певну позицію, запропонувати рухатися в парах (пострибати, поприсідати тощо), не змінюючи позиції протягом 5-10 секунд.

4. Релаксаційна вправа «Ельф».

Мета: зняття емоційного напруження, почуття захищеності, згуртованості дитячого колективу.

Ми уже з вами добре попрацювали, давайте трохи відпочинемо.

Учні стають у коло, тримаючи парашут за краї, один бажаючий сідає в середину парашута, ніби у чашечку квітки. Учасники качають парашут, а психолог говорить текст.

« Ты садишься в чашечку цветка. Ты маленький эльф. Это твой цветок. Ты радуешься солнцу. Ты – маленький эльф. Когда солнце заходит за горизонт, наступает вечер. Цветок закрывается и охраняет тебя… А утром солнышко просыпается. Цветок раскрывается и ты радуешься солнцу. Ты – маленький эльф. Это твой цветок. Он тебя защищает! »

Обговорення: як себе відчували? Які відчуття виникли?

5.Вправа «Долоня правди».

Мета: створення взаємної довіри в групі, покращення групової атмосфери, розвиток емпатійного потенціалу, самопізнання та пізнання учасників..

Ведучий дає інструкцію: «Зараз кожен із вас повинен обвести свою руку (кисть) на аркуші паперу і написати на долоні своє ім’я. Потім ви передаєте свій листок сусіду справа, а самі отримуєте малюнок від сусіда зліва. На цій долоні ви повинні написати якусь позитивну рису людини, яка передала вам листок (наприклад, доброта, чуйність, оригінальність, вміння вислухати тощо). Потім ви віддаєте листок з вашим написом сусіду справа і отримуєте новий і т.д. так продовжуєте, поки ваша «долоня» до вас не повернеться. В кінці кожен з учасників зачитує написи на «долоні правди» і усі дякують один одному за гарні слова.

6.Прощання «Аплодисменти».

Мета: зворотній зв’язок та підбиття підсумків заняття.

Учасники групи дякують одне одному за плідну роботу оплесками. Ведучий починає плескати в долоні, дивлячись на одного з учнів і поступово підходячи до нього. Потім той обирає з групи наступного, кому вони аплодують удвох. Третій вибирає четвертого і так далі. Останньому аплодує вже вся група.

Заняття 7.

Тема: Я тебе розумію. Частина 3.

Мета: розвивати навички емпатійної поведінки; вміння розуміти себе та інших людей, адекватно на них реагувати; вміння вирішувати проблеми.

Хід заняття

1. Вправа «Зустріч друзів».

Мета: створити доброзичливу атмосферу; розвивати уяву.

Учасникам пропонується привітатися, як двоє друзів, які не бачилися 5 років, без слів за допомогою жестів.

2.Вправа «Узгоджені дії».

Мета: активізація учасників, розвиток і вдосконалення емпатійних здібностей, вміння налагоджувати ефективну взаємодію.

Члени групи розходяться парами і по команді починають імітувати спільну діяльність: різання дров, робота на полі, збирання яблук у саду, допомога старенькій бабусі, миття посуду, читання казки молодшому братику  тощо. Через певні проміжки часу (1-2 хв.) тренер повідомляє про зміну виду спільної діяльності.

Рефлексія: - Чи вдалося досягнути спільних дій? Чи зручно ви себе почували?

3. Вправа «Поводир».

Мета: підвищення довіри між учасниками, підвищення проникливості та емоційної чутливості до стану іншої людини.

Із учасників вибирається доброволець, котрий покидає аудиторію. За цей час інші члени групи у приміщенні розміщують перешкоди (перевернуті стільці, пересунутий стіл тощо).

1. Перше завдання для добровольця – пройти від дверей до іншого кутка кімнати із зав’язаними очима. Ведучий повинен попередити учасника про можливі перешкоди на шляху.

2. Наступний етап. Серед учасників обирається «поводир», який повинен провести добровольця тим же шляхом так, щоб той не натикнувся на перешкоди і не ушкодився.

Примітка: в класі повинна панувати абсолютна тиша!

Рефлексія: Як легше було пройти перешкоди?

Психолог робить висновок, що в житті бувають такі ситуації, що нам потрібна буде допомога, не соромтеся просити про неї і вам допоможуть.

4.Психогімнастична вправа «Спокійний танок».

Мета: зняти втому, сприяти підвищенню настрою.

Учасники стають у тісне коло. Тренер просить поставити ноги на ширину плечей таким чином, щоб доторкнутись ступнів сусідів, покласти руки на плечі сусідів, заплющити очі, повільно погойдуючись за годинниковою стрілкою, пригадати позитивні моменти попередніх занять.

5.Вправа “Відповідь за іншого”.

Мета: формування вміння розуміти та адекватно сприймати інших людей, взаємне пізнання учасників.

Інструкція: Давайте спробуємо з’ясувати, наскільки добре ви встигли пізнати один одного, наскільки ви можете зрозуміти смаки та пристрасті іншого. Перевіримо вашу здатність передбачати.

Кожен учасник отримує аркуш паперу і ділить його на три колонки. У середній колонці записується власне ім’я. У колонці справа – ім'я сусіда справа (через одного), у колонці ліворуч – ім'я сусіда зліва (через одного). Вибір не найближчого сусіда зумовлений тим, що відвертає від спокуси підгледіти, що пише сусід.

Запитання записувати не потрібно. Ставиться лише номер запитання і три варіанти відповіді: за себе (в середній колонці), за лівого і правого сусідів.

Можливі запитання:

 Яка улюблена ваша домашня тварина?

 Який ваш улюблений колір?

 Як ви любите відпочивати?

 Що ви цінуєте в друзях?  і т. і.

Для перевірки міри “попадання” ведучий пропонує учасникам порівняти свої результати і підрахувати кількість відповідей, що співпали. Підсумки підбиваються в ході обговорення. Навіть якщо збігається небагато відповідей, члени групи отримають цінну інформацію і про самих себе, і про інших, стають ближчими й зрозумілішими один одному.

6.Вправа “Подарунок в десятку”.

Мета: зворотній зв’язок та підбиття підсумків заняття.

Усі встають у коло та беруться за руки. Тренер інформує учасників: «Сьогодні у всіх нас день народження, а тому потрібно подарувати кожному подарунок. Спробуйте здогадатись, який подарунок для вашого сусіда буде найбільш потрібним та корисним. Кожен із вас, звертаючись до сусіда, повинен подарувати саме те, чого йому не вистачає. Це може бути якась матеріальна річ (іграшка, автомобіль, цукерки) чи нематеріальна річ (радість, любов, риса характеру: стриманість, впевненість, обережність тощо).” Коли кожен отримає свій подарунок, усі учасники дякують за привітання оплесками.

Заняття 8.

Тема: Друг – це друге «Я».

Мета: обговорити й усвідомити поняття «друг», «надійний друг»; розвивати навички спілкування; розвивати навички стриманості у процесі комунікації.

Хід заняття

1.Привітання. Вправа «Незакінчені речення».

Мета: створення позитивної атмосфери; розвивати уміння презентувати себе.

Пропоную вам по колу назвати своє ім'я і закінчити речення: «Мене звати… Мій друг сказав би про мене…»

Рефлексія:

Чи легко говорити про себе з погляду друзів? Наскільки можуть мати рацію інші люди, описуючи наші характери?

2.Вправа «Сходинки».

Мета: розвивати впевненість у собі, розвивати відповідальність, увагу.

Розташуйте за ступенем важливості для себе близьких людей (мати, батько, бабуся, дідусь, брати, сестри, друзі) на сходинках. На найнижчій поставте тих, чия думка для вас найменш важлива, на верхній – найважливіша.

3.Вправа-розминка «Зоопарк».

Мета: зняття емоційного напруження; розвивати уміння домагатися своєї мети різними засобами спілкування, зокрема невербальними.

У «Чарівній скриньці» щось лежить. Зараз кожний з вас витягне одну картку, і з цієї миті ви нічого нікому не говорите. Шукатимете собі пару, зображуючи невербально (за допомогою міміки і жестів) ту тварину, яка опиниться на вашій картці.

Роздатковий матеріал: картки (по 2 однакових): корова, слон, змія, крокодил, ворона, носоріг, їжачок тощо.

Рефлексія:

Важко було шукати пару? Що допомогло? Який у вас настрій зараз?

4.Вправа «Дошка оголошень».

Мета: розвивати уміння презентувати себе, розвиток навичок спілкування, емпатії, уважності.

Учні розділені на пари (за обраними парами у попередній грі).

Ви всі приблизно уявляєте, яким повинен бути справжній друг. А також напевно читали оголошення в газетах. Пропоную вам зараз написати оголошення «Шукаю друга» за таким прикладом:

«Я, хлопець (дівчина), … років, учень … класу… (декілька ваших чеснот), шукаю друга». Далі опишіть, яким він (вона) повинен бути. Оголошення повинне бути максимально містким і коротким. Готові оголошення приклейте на «Дошку оголошень».

Рефлексія:

Навіщо ми це робили? Які думки і емоції викликало у вас це завдання?

5.Групова дискусія: «Що для тебе означає дружити?»

Мета: обговорити поняття «друг», «надійний друг»; розвивати уміння спілкуватися в колективі, уміння відстояти свою думку.

- Що таке дружба?

- Що ти можеш дати друзям і отримати від них?

- Чи можлива дружба між людьми різних поколінь?

-  А хто такий надійний друг?

Психолог робить висновок, хто такий друг, надійний друг, беручи до уваги дані дітьми визначення, висловлені думки.

6.Вправа-прощання. Етюд «Подарунок».

Мета: гармонізація домагання визнання; розвиток навичок соціально адаптивної поведінки.

Діти сидять у колі.

Слово психолога: Діти, хто з вас любить отримувати подарунки? А хто дарувати? Зараз ми спробуємо подарувати і отримати подарунок. Я думаю, що вигадані подарунки такі ж цікаві, як і справжні.

Кожен з вас по колу, обов’язково дивлячись у вічі, дарує подарунок за допомогою слів, жестів, міміки і розпочинає такими словами: «Я дарую тобі …». Той, хто приймає подарунок, не забуває подякувати.

Заняття 9.

Тема: Ти мій друг і я твій друг.

Мета: продовжувати розвивати уміння встановлення контактів з оточуючими; розвивати навички спілкування, впевненість у собі, толерантність та емпатію.

Хід заняття

1.Привітання «Долонька».

Мета: створення позитивної атмосфери, налаштування на роботу.

Усі стають у коло, ліву руку повертають долонею нагору, а праву долонею вниз, кожен з'єднує свої руки з руками сусідів, хором говорять: «Здрастуйте!». Промовивши, роз'єднують руки і плескають у долоні.

2.Самодіагностика.

Мета: розвивати уміння самоаналізу, приймати себе таким, який є насправді, впевненість у собі.

На минулому занятті ми говорили про дружбу, друзів, якими вони повинні бути на вашу думку. Зараз я вам пропоную дізнатися, а якими ж буваєте ви у розмові зі своїми друзями. (Учням роздається текст методики і вони самостійно відповідають, або психолог читає, а діти ставлять позначки на аркушах.)

Тест «Який я у спілкуванні з друзями?»

Інструкція: відповідайте відверто на питання тесту, щоб одержати інформацію про рівень вашої дружності у спілкуванні. Варіанти відповідей: так «+», ні «-», важко сказати «?».

Довго не замислюйтеся. Та відповідь, яка першою спаде вам на думку, і буде найправильнішою.

Текст методики

1.Чи багато у тебе друзів?

2.Чи завжди ти можеш підтримати розмову в компанії друзів?

3.Чи можеш ти подолати замкненість, сором'язливість у спілкуванні з людьми?

4.Чи буває тобі нудно наодинці з собою?

5.Чи завжди ти можеш знайти тему для розмови, зустрівши знайомого?

6.Чи можеш ти приховати незадоволення від зустрічі з неприємною тобі людиною?

7.Чи можеш ти помиритися першим при сварці з другом?

8.Чи можеш ти утриматися від різкостей у спілкуванні з близькими людьми?

9.Чи здатний ти у спілкуванні піти на компроміс?

10.Чи завжди ти можеш приховати поганий настрій, не переносячи його на товаришів?

11.Чи можеш ти у спілкуванні ненав'язливо відстоювати свою точку зору?

12.Чи стримуєшся ти від негативних висловів про своїх знайомих, коли їх нема поруч?

13.Чи виникає у тебе бажання, якщо дізнаєшся щось цікаве, відразу розповісти про це друзям?

ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ

За кожний «+» поставте собі 3 бали, за «?» - 2 бали, за «-» - 1 бал. Підрахуйте загальну кількість балів.

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

30-39 балів. Ти людина доброзичлива, одержуєш задоволення від спілкування з близькими, знайомими і незнайомими людьми. Ти цікавий у спілкуванні, друзі і знайомі цінують тебе за уміння вислухати, зрозуміти, дати пораду. Але не переоцінюй своїх можливостей, інакше ти можеш здатися дуже нав'язливим.

20-29 балів. Ти в міру доброзичливий, але у спілкуванні зазнаєш деяких труднощів. Друзів у тебе мало, не завжди можеш порозумітися із знайомими людьми. Будь щирий, уважний, доброзичливий до співбесідників.

До 20 балів. Ти людина сором'язлива, замкнена, у компанії практично завжди мовчиш, віддаєш перевагу самотності, а не спілкуванню з людьми.  Хоча це зовсім не означає, що у тебе немає друзів і хороших знайомих. Вочевидь, вони цінують тебе за уміння вислухати, зрозуміти, пробачити. Тобі не зашкодить розвивати і вдосконалювати навички спілкування.

3.Вправа «Я гуляю в лісі з другом».

Мета: зняття напруження.

Психолог: «Я гуляю в лісі з другом... (ім'я)». Той, кого він назвав, має підсісти до ведучого, а на місце, що звільнилося, сідає той, хто сидів поруч із порожнім стільцем (хто встигне). Той, хто зайняв це місце, вимовляє початкову фразу.

4.Рольова гра «Зобрази ситуацію».

Мета: розвиток емпатії, використання знайомих засобів розуміння та спілкування.

Вправа виконується в парах. Дітям задаються ігрові ситуації, які вони інсценують.

  •                   Ти брав участь у змаганні, посів перше місце, а твій друг виявився останнім. Що ти зробиш, що скажеш?
  •                   Твій друг попросив у тебе твою улюблену іграшку, а повернув її зламаною. Твої дії та слова.
  •                   Мама принесла 3 апельсини: тобі і твоєму другові. Як ти їх поділиш? Чому?
  •                   Діти граються у цікаву гру, а ти запізнився до початку. Попроси, щоб тебе прийняли в гру.

В кінці вправи психолог робить висновок, наголошуючи на дружньому відношенні один до одного.

5.Вправа «Тонкий папір».

Мета: розвивати здатність усвідомлювати значимість кожного, поважати індивідуальність особистості.

Кожен учасник бере аркуш паперу.

Тримайте аркуш за два верхні кутки просто перед собою. Заплющте очі. Зігніть аркуш навпіл. Розгладьте місце згину. Вирвіть клаптик паперу на місці згину. Знову складіть навпіл і так далі.

Коли в учасників залишаться маленькі, багато разів скла­дені аркуші, запропонуйте їм розплющити очі і розгорнути папір.

Зворотний зв'язок

  •                     Чи у всіх однакові аркуші?
  •                     Чим вони відрізняються?
  •                     Чим схожі?
  •                     Яка мета цього завдання?

Всі ми різні – індивідуальні, тому, коли ми встановлюємо стосунки один з одним, нам іноді буває важко зрозуміти один одного. Намагайтеся не забувати про те, що у всіх є свої вподобання, інтереси, бажання, які не завжди співпадають з нашими. Умійте шанувати своїх друзів!

6.Вправа-прощання.

Мета: зворотний зв'язок, підсумок заняття.

Учні закінчують речення: «Надійний друг – це…» «Для дружби я повинен…»


Список літератури

  1. Анкетування в школі. Про всіх і для всіх // упоряд. Гулєвич Т., Омельчук Н., - К. : Редакції загальнопедагогічних газет, 2014. – 128 с.
  2. Бродовська В. Й., Грушевський В. О., Патрик І. П. Тлумачний російсько-український словник психологічних термінів: Словник. – К. : Професіонал, 2007. – 512 с.
  3. Буцкіна С. В. Формування мотиваційної готовності дітей 6-7 років до навчання в школі // Практична психологія та соціальна робота. – 2001. – № 5.
  4. Гончаренко Т. Розвивальні та корекційні заняття психолога. – К. : Редакції загальнопедагогічних газет, 2004.
  5. Діти з особливими потребами в школі: Психолого-педагогічний супровід / О. Романова та ін.. – К. : Шк. Світ, 2011. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
  6. Козлов Н. Лучшие психологические игры и упражнения. – Екатеринбург, 1997.
  7. Колодійчук Т. П., Дрина І. Г. Я серед людей. Соціально-комунікативні тренінги / Т. Колодійчук, І. Дрина; упоряд. Шаповал Т. А. – К. : Редакції загальнопедагогічних газет, 2014. – 128 с.
  8. Лисина М. И. Формирование личности ребенка в общении. – 2-е изд., перер. и доп. – СПб: Питер, 2009. – 267 с.
  9. Ляшенко Т. Д. Чому їм важко вчитися? – К. : Початкова школа, 2000.

10. Помиткіна Л. В. Взаємодія психолога і вчителя як умова творчого зростання особистості учня / Творча особистість у системі неперервної освіти: матеріали Міжнародної наукової конференції 16 – 17 травня 2000 р. // за ред. С. О. Сисоєвої і О. Г. Романовського. – Х. : ХДПУ, 2000. – 293 с.

11. Помиткіна Л. В. Виховуємо читаючи: для тих, хто дбає про дітей / Любов Помиткіна, Едуард Помиткін. – К. : Шк. Світ, 2011. – 184 с.

12. Психологічні тренінги в школі. – К. : Главник, 2006.

13. Розумові здібності дитини. Психологічний інструментарій. – К. : Главник, 2004.

14. Цікава психологія / Упоряд. Т. Гончаренко. – К. : Ред. загальнопедагог. газет, 2003


Опис досвіду впровадження програми з аналізом ефективності роботи:

Апробація програми проводилася у листопаді-грудні 2014 року, у Першотравневській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Ізмаїльського р-ну, Одеської обл. Для роботи були відібрані діти початкової школи – 10 учнів, які мають офіційну довідку ПМПК з затримкою психічного розвитку та діти, які за результатами діагностики Стадненко Н. М., Ілляшенко Т. Д., Обухівської А. Г. «Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів» мають відчутні труднощі у навчанні. Результати вхідного та вихідного діагностування порівняні та представлені за допомогою діаграм.

Результати діагностування (за методикою Стадненко Н. М., Ілляшенко Т. Д., Обухівської А. Г. «Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів»)

Респонденти – учні, з якими проводилася робота.

 

Відсоткове відношення вхідного та вихідного діагностування

На представлених діаграмах можна побачити, що дещо підвищується рівень розвитку пізнавальних процесів учнів. Порівнявши результати, можна зробити висновок, що у разі проведення системної розвивальної роботи (у нашому випадку – апробованої програми) сприяє соціалізації дітей з особливими потребами, діти мали змогу навчитися виражати свої емоції, адекватно реагувати при спілкуванні: навчатися навичкам ефективного спілкування та толерантного ставлення одне до одного. Бачимо, що у 50% учнів покращився результат після проведення розвивальних занять «Розуміючи себе – розумію інших».

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
20 травня 2021
Переглядів
2914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку