Пояснювальна записка
Рідна мова — мова, з якою людина входить у світ, прилучається до загальнолюдських цінностей. Це система знаків, де кожен елемент має свою значимість лише в єдності та взаємозв'язку з іншими елементами. Мова - основа народності, найбільше духовне багатство, джерело повноцінного розвитку. Людина стає свідомою, оволодіваючи мовою своїх батьків. Тому поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного краю, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни. Рідна мова сприймається не просто як засіб комунікації, не тільки як знаряддя формування думок, а як одне з головних джерел патріотичних почуттів, як рецептор духовно-емоційної сфери людини. Перестаючи бути засобом спілкування, мова стає мертвою. Оскільки в мові відображаються процеси формування культури, її соціальні різновиди і міжнародні зв’язки, мовний матеріал є незамінним джерелом для вивчення культурного розвитку, особливо для ранніх його стадій, пов’язаних з формуванням народу та його мови. Значення мови в дослідженні історії культури пояснюється і наявністю глибинних подібностей в структурі та засадах функціонування культури й мови. Культура функціонує як знакова система, сукупність символів і значень, що допомагають людям орієнтуватися в світі, передають досвід від одного покоління до іншого. Але й сама мова теж є знаковою системою, і теж виконує функції кодування інформації з метою її нагромадження, поширення в просторі й передачі наступним поколінням. Мова єднає, консолідує народ у часі й просторі. У зверненні до носіїв української мови Максим Рильський писав: «Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови». Мова є основним об’єктом лінгвістичних досліджень, результати яких здебільшого набувають узагальненого характеру і стають компонентами наукового опису мови як системи.
Мовознавство – це наука, що вивчає мови (всі існуючі, такі, що існували колись, що можуть виникнути в майбутньому), а тим самим людську мову взагалі, досліджуючи її конкретні явища та закономірності мовних процесів. «Короткий вступ до науки про мову» покликаний ознайомити учнів з основами науки про мову, її найважливішими поняттями, розширити й поглибити їх знання з української мови, ознайомити з новими мовознавчими термінами, виробити початкові навички у спостереженні мовних явищ і в науковому їх аналізі. Курс висвітлює такі поняття, як предмет мовознавства, виникнення і розвиток цієї науки, його зв’язок з іншими науками, методи і прийоми лінгвістичних досліджень тощо. Учні більш глибоко познайомляться з процесом виникнення мови і письма, її природою й суспільними функціями, отримають короткий огляд мов світу. Основна мета спецкурсу – формування наукового розуміння сутності і природи мови взагалі та закономірностей її розвитку, засвоєння лінгвістичної термінології, виховання національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями й навичками користуватися засобами рідної мови. Завдання спецкурсу:
Основними формами роботи з учнями є лекція, конференція, семінар. Учні можуть готувати проекти, наукові повідомлення та реферати. Учитель у разі потреби може змінювати кількість годин на вивчення запропонованих тем на власний розсуд.
Курс розрахований на 35 годин (1 година на тиждень).
Тема заняття |
Кіль-ть год. |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Вступ (2 год.) |
||
Предмет мовознавства як науки про мову. Галузі мовознавства. Часткове та загальне мовознавство. Загальне мовознавство. Основні проблеми мовознавства (ознайомлення): сутність і природа мови взагалі; структура та система мови; розвиток мови; виникнення та розвиток письма; класифікація мов за різними ознаками; вироблення методів лінгвістичних досліджень; шляхи застосування теоретичних розробок на практиці; вироблення термінології; зв’язки мовознавства з іншими науками |
1 |
Учень:
|
Поділ наук на дві групи (природничі та суспільні, або гуманітарні) та об'єкти їх досліджень. Зв’язок мовознавства з іншими науками.
|
1 |
Учень:
|
Виникнення і розвиток мовознавства (5 год.) |
||
Роль у формуванні науки про мову вчених стародавніх Греції та Індії. Стародавні граматики (оглядово). Граматика Паніні «Восьмикнижжя» (Індія. IV – III ст. до н.е.). Описові граматики давньогрецьких філософів (Арістарх, Діонісій Фракійський, Аполлоній Дискол, Платон, Арістотель та ін.). Описові граматики латинської мови (Елій Донат та Прісціан). Описові граматичні праці середньовічної Європи та епохи Відродження. «Граматика словенська» Л.Зизанія (1596 р.), «Граматікі словенскія правилноє синтагма» М.Смотрицького (1619 р.), «Лексис» Л.Зизанія (1596 р.), «Лексикон словено-роський» П.Беринди (1627 р.) та інші. Праці, присвячені живим східнослов’янським мовам (українській та російській), І.Ужевича «Граматика словенська» (1643 р.), Генріха Лудольфа «Російська граматика» (1696 р.), М.Ломоносова «Российская граматика» (1755р.) |
2 |
Учень:
|
Зародження і розвиток порівняльно-історичного мовознавства в різних країнах. Вітчизняні мовознавці та їх праці (О.Х. Востоков, І.І. Срезневський, Ф.І.Буслаєв, В.Гумбольт, О.Потебня, О.Шахматов). Розвиток вітчизняного та зарубіжного мовознавства в ХХ столітті. Учення Ф.де Соссюри – швейцарського учений-мовознавець. Напрямки вітчизняного мовознавства: теорія мовознавства; порівняльно-всторичне вивчення споряднених мов; типологічне вивчення мов; закономірності історичного розвитку конкретних мов; діалектологія; лексикографія; структурна і прикладна лінгвістика тощо. Найвидатніші мовознавці йього періоду – І.Мещанінов, Л.Щерба, В.Виноградов, Л.Булаховський, А Кримський, І.Білодід та інші. |
3 |
Учень:
|
Методи лінгвістичних досліджень ( 4 год.) |
||
Методи лінгвістичних досліджень (описовий, порівняльно-історичний, історичний, зіставний, структурний, кількісний). Аспекти вивчення мови (синхроний і діахронний підходи до вивчення мови). |
2 |
Учень:
|
Основні типи прийомів лінгвістичних досліджень. Прийоми описових лінгвістичних досліджень. Описовий метод – система дослідницьких прийомів, які застосовуються для характеристики явищ мови, опису її системи на певному етапі її розвитку. Різновиди описового методу: парадигматичний і синтагматичний. |
1 |
Учень:
|
Прийоми порівняльних лінгвістичних досліджень. Різновиди порівняльного методу: порівняльно-історичний та порівняльно-зіставний. |
1 |
Учень:
|
Мова, її суспільна природа, походження й розвиток (24 год.) |
||
Мова, її природа і суспільні функції (2 год.) |
||
Суспільний характер мови. Зв’язок суспільства з мовою. Мова – найважливіший засіб спілкування. Соціальна суть мови. Суспільні функції мови (комунікативна, виражальна (експресивна, когнітивна), мислеоформлююча, гносеологічна (пізнавальна), перцептивна, сигніфікативна, констатуюча, естетична, номінативна тощо). Взаємодія усіх функцій мови. |
2 |
Учень:
|
Мова й мислення ( 1 год.) |
||
Єдність мови і мислення. Нерозривна єдність мови і мислення. Відмінності між мовою і мисленням. Специфіка мови і мислення. Мова – знаряддя спілкування, засіб обміну думками. Мислення – відображення зовнішнього світу у мозку людини у формах понять, тобто узагальнене уявлення про предмети, дії, ознаки тощо, суджень (стверджень чи заперечень чогось стосовно предметів чи явищ) і логічного зв’язку висловлювань. |
1 |
Учень:
|
Походження мови (2 год.) |
||
Огляд найвідоміших гіпотез про походження мови. Звуконаслідувальна гіпотеза походження людської мови (Демокріт (V-IV ст. до н.е.), Г.-В. Лейбніц, Й.-Г. Гердар, В Гумбольдт ( ХVІІ- ХІХ ст.). Вигукова (рефлективна, аффективна) гіпотеза (епікурейці, Лукрецій ( І ст. до н.е.), Ч.Дарвін, О.Потебня та ін. (ХІХ – поч. ХХ ст.). Гіпотеза ручної (кінетичної) мови. Недоліки перерахованих гіпотез. |
2 |
Учень:
|
Історичгий розвиток мов ( 10 год.) |
||
Загальні закономірності розвитку мов. Поступовий розвиток мови, зміни, яких зазнає мова протягом усього періоду свого існування. Причини змін у мові (зовнішні, внутрішні). Розвиток суспільства – основа розвитку мови. |
2 |
Учень:
|
Основні процеси розвитку мов. Поняття диференціації та інтеграції (диференціація – розрізнення, або розходження, роз’єднання, розподіл. Інтеграція – об’єднання, або сходження, злиття). Роль диференціації та інтеграції в розвитку мов. |
2 |
Учень:
|
Мова і територіальні діалекти. Територіальні діалекти – історично зумовлені відгалуження від загальнонародної мови зі своїми місцевими різновидами, особливостями у лексиці, фонетиці, граматиці. |
1 |
Учень:
|
Основні етапи розвитку мов: мова племен, мова народностей, мова націй (національні мови). Мови і діалекти на різних етапах історичного розвитку. |
3 |
Учень:
|
Літературна мова і діалекти. Осовні ознаки літературної мови. Літературна мова як засіб міжнаціонального спілкування. Найпоширеніші мови світу. Мови, які виконують роль міжнародного спілкування. |
1 |
Учень:
|
Штучні міжнародні мови. Найвідоміші штучні мови – воляп’юк (створена у 1880 р. німцем І.М.Шлейєром, інтерлінгва (створена у 1963 р. італійцем Дж. Пеано), оксиденталь (створена у 1922 р. Едгаром де Ваалем), ідо (створена у 1907 р. французом Луї де Бофроном) та інші. Есперанто - найпоширеніша штучна мова, створена у 1887 р. польським зубним лікарем-поліглотом Л.М. Заменгофом. Штучні мови – допоміжний засіб міжнародного спілкування |
1 |
Учень:
|
Мова і письмо (4 год.) |
||
Винайдення письма - одне з найбільших досягнень людської думки. Значення письма. Основні етапи розвитку письма (піктографічне, ідеографічне, фонографічне), їх характеристика. Силабічне (складове), буквено-звукове - різновиди фонографічного письма. Слов’янське письмо (кирилиця і глаголиця). |
2 |
Учень:
|
Графіка й орфографія. Лігатура – злиття двох чи й трьох літер в одну для передачі якогось одного звука чи двох звуків, діакритичних (надрядкових чи підрядкових) знаків тощо. Алфавіт. Фонетична та фонематична транскрипція. Транслітерація. Стенографія – це спосіб швидкого записування за допомогою системи скорочень і умовних знаків. Сфера застосування стенографії. |
2 |
Учень:
|
Мови світу та їх класифікація (5 год.) |
||
Типи класифікацій мов. Два типи класифікації мов. Структурно-типологічна (морфологічна) класифікація мов. Поділ мов на чотири типи за морфологічною класифікацією: аморфні, аглютинативні, флективні, інкорпоруючі (полісинтетичні). Генеалогічна класифікація мов. Поділ мов за їх спорідненістю між собою на ряд родин (сімей) чи групп. Індоєвропейська сім’я мов. Групи та підгрупи мов, що входять до складу сімей (слов’янська, балтійська, германська, романська, кельтська, індійська, іранська) Угро-фінська сім’я мов. Тюркська сім’я мов. Монгольська сім’я мов. Семіто-хамітська сім’я мов. Китайсько-тібетська сім’я мов. Малайсько-полінезійська сім’я мов. Японська та корейська мови. |
4 |
Учень:
|
Мови народів і народностей України з погляду структурно-типологічного (морфологічного) і генетичного. |
1 |
Учень:
|
Використана література
Бевзенко С.П. Вступ до мовознавства. – К.1984
Білецький А.О. Про мову і мовознавство. - К., 1997.
Булаховський Л.А. Нариси з загального мовознавства.- Вибрані праці в п’яти томах. – Т.І. – К., 1975. – С.75-165, 166-213, 238-261
Булаховський Л.А. Виникнення і розвиток літературних мов. - Вибрані праці в п’яти томах. – Т.І. – К., 1975. – С.320-470
Доленко М.Т. Вступ до мовознавства. Збірник вправ і завдань. – К., 1975.
Дорошенко С.І., Дудик П.С. Вступ до мовознавства. - К.: Вища школа, 1983
Кобилянський Б.В.Короткий огляд історії мовознавства. – К.,1964
Ковалик І.І., Самійленко С.П. Загальне мовознавство: Історія лінгвістичної думки. – К.: Вища школа, 1985
Русанівський В.М. Джерела розвитку східнослов’янських літературних мов. – К., 1985.
Удовиченко Г.М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. – К.,1980
1