Тема. Відгук про твір мистецтва в публіцистичному стилі (письмово).
Мета: удосконалювати вміння учнів писати відгук на твір мистецтва, зокре-ма обирати оптимальну форму, використовувати потрібні мовні засоби, дава- ти обґрунтовану критичну оцінку; розвивати навички усного й писемного мовлення, аналізувати тексти, формувати інформаційну компетенцію;
формувати естетичні смаки; сприяти розвитку інтересу до мистецтва, любові до прекрасного.
Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.
Обладнання: репродукції картин Леонардо да Вінчі, віртуальна картинна галерея ( відеоматеріал із учнівського проекту), аудіозаписи пісень С. Капи-
лової «Леонардо да Вінчі», А. Герман «Аве Марія».
Хід уроку
1.Уведення в тему уроку.
Учитель. За вікном весна, все прокидається від зимового сну, оживає. Мабуть, для кожної людини весняні дні сповнені надій, приємних турбот, очікування чогось нового. А що відбувається зараз у церковному житті? (Ве -
ликий піст). Великий піст – це дні очищення душі, очікування великого свя-
та – Воскресіння Хрестового, свята торжества життя над смертю. Тому сьогоднішня наша робота на уроці буде пов`язана з цією темою.
Завдання1. Прослухайте пісню-притчу (С. Капилова «Леонардо да Вінчі» ). Яка думка прихована у ній? (Життя людини коротке, швидкоплинне, мінли-
ве, сповнене несподіваних перепитій долі, а мистецтво – вічне ).
Учитель. Наш урок ми поділимо на дві частини. Девізом першої стануть слова Гіппократа: «Життя коротке, мистецтво вічне».
2.Оголошення теми й мети уроку.
Робота в зошитах. Запис теми уроку.
3.Організація навчальної діяльності учнів.
Бесіда:
1.Чим відгук відмінний від рецензії? (Рецензія – це кваліфікований аналіз твору мистецтва, а відгук – це безпосередні глядацькі враження від сприйнятого твору.)
2.Коли виникає потреба складати відгуки? (Відгуки створюють у невимуше- ному усному спілкуванні – під час глядацьких або читацьких конференцій. Але відгук може бути оприлюднений і в засобах масової інформації, тоді йдеться про відповідний жанр публіцистики.)
3.Які особливості відгуку як жанру публіцистики? (Оперативність, актуаль-
ність, лаконічність, підкреслена оцінність.)
4.З якою метою створюють відгуки? (Мета відгуку – висловити власну оцінку твору, передати особливості індивідуального сприйняття.)
5.Чи потрібно мати спеціальну освіту, аби скласти відгук? (Складання відгу-
ку не потребує фахової підготовки, володіння мистецтвознавчою терміноло- гією.)
6. Що потрібно враховувати, складаючи відгук? (Бути тактовним, толерант- ним, не нав`язливим, свою думку аргументувати.)
7. З яких композиційних частин складається відгук? (Зачин – спонукає озна- йомити з твором і скласти йому оцінку;стислий переказ змісту мистецького твору (або його опис) з елементами оцінки; підсумок – обґрунтована оцінка, особисте ставлення до твору.)
Учитель. Ми повторили основні особливості відгуку, його композиційні частини,а тепер час помандрувати у мистецьку галерею Леонардо да Вінчі, італійського живописця епохи Відродження.
1.Презентація учнівського проекту на тему: «Леонардо да Вінчі. Геніальний художник і вчений».
2.Робота над картиною. Дивізом наступної частини нашого уроку будуть слова Т. Шевченка: «Слово мамо. Великеє, Найкраще слово!».
Учитель. Для кожного з нас найдорожча людина – це мама, яка подарувала нам цей світ. Але є особлива мати, єдина для усіх нас. Мабуть, не знайдеться такої людини, яка хоча б раз у житті, у найскладніші його моменти, не звер-
талася до неї. Це – Божа Мати. Кожен висловлює свої почуття до неї по-своє- му. Ось, наприклад, Т. Шевченко:
У нашім раї на землі
Нічого кращого не має,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Буває, іноді дивлюся,
Дивуюсь дивом, і печаль
Охватить душу; стане жаль
Мені її, і зажурюся,
І перед нею помолюся,
Мов Перед образом святим
Тієї матері святої,
Що в мир наш бога принесла…
Або М. Рильський:
О, хто сказав,що не людина ти?
Тож ти живеш в Шевченковій Марії,
Перед тобою світ земний темніє,
Щоб хмаркою до ніг тобі лягти.
Ти дивишся в майбутнє, у світи
І їм дитя несеш своє. Крізь вії
Такий великий смуток пломеніє,
Що слів розради й мудрим не знайти.
Твоє малятко, кругле й гоже,
Колись теслярський проявивши хист,
Хрест витеше собі людський, не божий.
Тому такий в твоїй печалі зміст.
А ось інший вид висловити свої почуття – живопис. Розглянемо картину Леонардо да Вінчі «Мадонна Літта», на якій зображена Мадонна (Матір Божа) з Богонемовлям. Вона була написана у 1490 році для герцогів Вісконті, пізніше перейшла у власність родини Літта (звідси назва), у якої була при- дбана російським царем. Імператор Олександр 2 купив її в 1865 році для Ермітажу. Ми звикли бачити на іконах Матір Божу, як Царицю Небесну у славі й святості. Саме такою зображували Мадонну в середньовічній Європі.
Ці традиції збереглися й донині у слов`янських іконописних школах. Але в часи Відродження постає інша Мадонна. Молода, юна жінка, котра щойно відчула радість народження. У неї улюблений художником тип краси: високе, чисте, майже безброве по моді того часу чоло, ледь подовжений ніс, рот з піднятими леонардівською посмішкою куточками губ та рудувате волосся. Це образ ідеально прекрасної жінки. На Мадонні костюм флорентійської дами. Від церковної традиційності в цьому костюмі збереглися кольори: ще в ранніх візантійських іконах Божа Мати зображувалася в пурпурній туніці, синьому плащі-мафорії. Голова її обв`язково була прикрита. Леонардо не порушує цих традицій, але поводиться з ними вільно й безпосередньо.
Висновок. Ми маємо справу з іконою, але не зовсім звичайною, а іконою часів Відродження, де панували свої принципи і закони, за якими художник міг відійти від суворих канонів і максимально наблизити зображуваних (Божу Матір, Спасителя, святих угодників) до образів людей.
Бесіда за картиною:
Учитель. Отже, на картині ми бачимо прекрасну жінку з немовлям. Зобра- ження ґрунтується на традиційному церковному мотиві.
Самостійна робота над вигуком (звучить пісня «Аве Марія»). Складіть і запишіть на чернетці відгук на картину, керуючись поданим орієнтовним планом.
4. Контрольно-оцінювальний етап.
Прослуховування та аналіз кількох учнівських відгуків.
5. Домашнє завдання.
Завершити написання відгуку.
Розробка уроку з української мови
у 10-му класі на тему:
«Відгук про твір мистецтва в публіцистичному стилі (письмово)»
Підготувала Вітковська Л. В.,
учитель української мови та
літератури
Новомиргородської ЗШ №2