Програма курсу "Уроки Конгеніальності" розрахована на учнів 8-9 класів. Тематичні заняття розраховані на 17 годин по роботі з обдарованими та здібними дітьми. Дану програму можна використовувати під час виховної роботи, годин психолога.
НВК «Ліцей із загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів»
Уроки Конгеніальності
Тип програми: факультатив (фалісітарний курс)
для учнів 8-9 класів з ознаками обдарованості
АВТОР:
Голощапова Олена Вікторівна,
практичний психолог,
спеціаліст вищої категорії
м. Костянтинівка
2018
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Основна ідея, мета та завдання програми
Сучасна освіта висуває завищений інтерес до проблеми розвитку обдарованості учнів. Це передбачають такі нормативно-правові документи:
- Закон України «Про загальну середню освіту» м. Київ, 13 травня 1999 р. № 651-XIV із змінами і доповненнями
- УКАЗ президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні»
- Лист 21 липня 2004 р. № 605 «Про затвердження Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молодді»
- Державна цільова соціальна програма «Молодь України» на 2009- 2015роки
- Обласна Програма «Освіта Донеччини. 2012-2016 роки» (затверджена рішенням сесії облради 29.03.2012 р. № 6/10-253)
- Проект «Надія Донеччини – гордість України» (в межах Обласної програми Програма «Освіта Донеччини. 2012-2016 роки»)
Центром концепції розвитку в навчальних закладах шкіл нового типу є творча особистість. Організовується робота з дітьми, які виділяються насамперед високим рівнем розумового, креативного і технічного розвитку. У всебічно розвинутою, обдарованої дитини формується нова життєва стратегія, йде посилення гнучкості соціальної поведінки. Вона починає проектування власного життя, самопізнання, саморозуміння, саморегуляцію в різних видах діяльності. Враховуючи вимоги до суспільства, українська молодь має володіти певними здібностями, вміти повноцінно їх розвивати і реалізовувати протягом життя, зберігати власне здоров’я. А головне використовувати власний досвід на практиці, вміти мобільно пристосовуватись до життєвих ситуацій. Ми бачимо, що дитині важливо знайти своє місце в оточуючому світі, знати на що він здатний, які має здібності. Такі знання допоможуть при соціальній адаптації, знизить рівень депресивних станів при зіткненні з труднощами або складними життєвими ситуаціями.
За результатами соціально-психологічних досліджень в рамках діяльності психологічної служби системи освіти не кожна обдарована дитина має свій життєвий план. Спостерігається тенденція до негативних проявів через неусвідомлене майбутнє, відсутність навичок планування, знань про власні особливості і креативні навички. В цьому і полягає основна ідея програми - вона передбачає навчити обдарованого підлітка спроектувати власне життя, розвинути свої здібності, знайти вихід у разі необхідності із кризових ситуацій. Дана програма розрахована на обдаровану молодь (учнів 8-9 класів), які знаходяться в стадії активного пошуку себе в сучасному суспільстві, певної референтної групи.
Метою програми є сформувати в обдарованої молоді впевненість у власних силах; надихнути їх на подальше творче життя, пошук себе в оточуючому середовище; виховувати стресостійку особистість здатну на відкриття та нові ідеї.
Завдання програми:
В підґрунтя реалізації програми з розвитку обдарованості учнів «Уроки Конгеніальності» покладено наступні принципи:
Принцип зв'язку школи з життям практично реалізується через виховання моральної, психологічної і практичної готовності до самостійного суспільного життя і праці з урахуванням власних здібностей.
Принцип доступності програми передбачає врахування вікових та індивідуальних особливостей обдарованих учнів, їх можливостей.
Принцип свідомості, активності, самодіяльності, творчості учнів передбачає в процесі навчання формуванню свідомих, активних, самостійних і творчих людей, готових скласти свій життєвий план з альтернативними кроками розвитку.
Принцип наочності передбачає розвиток аналітичності мислення, вміння досягати образного вираження різноманітних життєвих проблем, загострює увагу над проблемою самореалізації, пошуку себе в оточуючому світі.
Особливості впровадження програми
В рамках проведення програми передбачається 17 занять для учнів 8-9 класів. Заняття проводить практичний психолог під час годин психолога або на годинах спілкування у класній кімнаті або кабінеті психолога.
Тривалість заняття 45 хвилин.
Періодичність – 1 раз на тиждень.
До початку роботи рекомендовано провести презентаційні ролики для учнів, батьків і педагогів школи з метою активізації проблем самореалізації обдарованих дітей, зайнятості у вільний час; знайомство з програмою.
Сценарії творчих модулів побудовані з урахуванням інтересів учнів, їх індивідуальних особливостей і мають інтерактивний характер. З метою розвитку самоаналізу та формування власного життєвого плану в заняття включені тематичні анкети, проблемні запитання, інформаційні повідомлення як досягти успіхів щодо пізнання власних можливостей і роботи над собою, розвитку здібностей.
Особливістю програми для обдарованих учнів виступає можливість дізнатися, в яких сферах окрім домінуючої ще є потенціал та задатки. За допомогою діагностичного пакету оцінюються загальні здібності дитина з таких сфер обдарованості: інтелектуальної, художньо-естетичної, психомоторної, практично-перетворювальної, комунікативно-організаційної. Таким чином, обдарований учень має альтернативу вибору, чим ще вона може займатися в житті, як рухатися в цьому напрямку. Факультативна програма «Уроки конгеніальності» пов’язана з психологією, педагогікою, історією, медициною, тому має фасилітарний напрямок. Психолог виступає в ролі фасилітаторам, який допомагає (йде поруч) обдарованій дитині досягти успіху у виконанні завдань, складанні проекту «Моє життя».
Дана програма апробується в стінах Костянтинівського ліцею із загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів міста Костянтинівки Донецької області.
ЗМІСТОВНА ЧАСТИНА
Тематика занять
№ |
Тема творчих модулів |
Кількість академічних годин |
І |
Діагностичний модуль |
7 годин |
1 |
Презентація програми |
1 |
2 |
Рівень інтелекту |
1 |
3 |
Художньо-естетичний потенціал |
1 |
4 |
Мої психомоторні здібності |
1 |
5 |
Я і практично-перетворювальна діяльність |
1 |
6 |
Комунікатор чи організатор |
1 |
7 |
Профіль обдарованості. Мої альтернативи |
1 |
ІІ |
Креативний модуль |
6 годин |
1 |
Інтелектуальні ігри |
1 |
2 |
Артмозайка |
1 |
3 |
Здоров’я – залог успіху |
1 |
4 |
Моделювання |
1 |
5 |
Великі лідери |
1 |
6 |
Мої профільні вправи |
1 |
ІІІ |
Практичний модуль |
4 години |
1 |
Перешкоди на шляху |
1 |
2 |
Я і люди |
1 |
3 |
Мій зоряний шлях |
1 |
4 |
Презентація проекту «Моє життя» |
1 |
|
Всього: |
17 годин |
Курс розрахований на 17 годин і складається з таких творчих модулів:
І Діагностичний модуль – виявлення рівнів параметрів обдарованості у таких сферах як інтелект, креативність, сила і швидкість реакції, технічне мислення, комунікативні і організаторські здібності; складає власний профіль обдарованості, виявляє альтернативні здібності.
ІІ Креативний модуль – вчиться розвивати загальні здібності, власні уміння через інтелектуальні ігри, моделювання, розігрування проблемних ситуацій, вирішення ТРВЗ завдань. Складає власну комплексну програму розвитку здібностей з урахуванням альтернативи.
ІІІ Практичний модуль – використовує отриманні знання на практиці: встановлює контакт з незнайомими людьми, протистоїть стресовим ситуаціям, планує власне життя і шляхи досягнення життєвих цілей.
Тематичний план однаковий для учнів 8-9 класів. Однак, зміст занять повинен мати відмінності з урахуванням вікових особливостей дітей, їх актуальних потреб.
До проведення занять можуть бути долучені інші спеціалісти та міські фахівці, а саме: представники служб працевлаштування, психологи, медики, представники громадських організацій. Учням можна напередодні запропонувати сформулювати запитання до запрошеного гостя. Всі питання передати фахівцю для аналізу та підготовки.
Особливості використання сторінок «Page Work» и «Page Home»
Під час інтерактивних занять кожен учень отримує робочу сторінку «Page Work» (Додаток А), на якій зазначено інформаційні повідомлення, інструкції до виконання, психодіагностичні анкети і тести, бланки відповідей, творчі завдання, питання для самоаналізу. Психодіагностичний матеріал спрямований на отримання профілю обдарованості дитини, його загальних здібностей. Питання для самоаналізу активують мислення дитини щодо життєвих планів на майбутнє. Сфер самореалізації. Це профілактичний засіб уникнути станів депресій і стресів у талановитої молоді. Також обдарованим учням пропонуються виконати домашні завдання на сторінці «Page Home» (Додаток Б). Виконання домашніх завдань є обов'язковим. Разом з батьками або іншими членами факультативу учні шукають відповіді на проблемні запитання, цікаві факти, історію життя видатних людей того чи іншого творчого модуля. Таким чином, йде розвиток ключових і комунікативних компетентностей.
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
Увага! В ході проведення занять ведучий може використовувати інші методичні матеріали, не тільки ті, що надані в примірнику. Доречним буде застосування мультимедійних ресурсів, електронних тестів та власного наочного арсеналу.
Тема І Психодіагностичний модуль - 7 годин:
№ |
Тема заняття, годин |
Мета |
Основні поняття |
Структура заняття |
1 |
Презентація програми – 1 година |
Націлити учнів на активну роботу; познайомитись з групою, зняти напруження; згуртувати колектив. Ознайомити з основними розділами курсу – творчими модулями.
|
Учень: усвідомлює зміст і завдання факультативного курсу, визначає його мету і завдання. Дає загальну характеристику типам обдарованості, різновидам здібностей людини; аналізує власні досягнення. Діагностує власні психологічні параметри, складає профіль обдарованості.
|
1. Вступна частина. 2. Ігри на знайомство. 3. Введення правил роботи на заняттях. 4. Презентація факультативного курсу (Додаток В). 5. Збір очікувань. 6. Інформаційний mеssage про обдарованість і здібності людини. 7. Робота в робочій сторінці «Чому я відношусь до обдарованої особистості?». 8. Рефлексія. 9. Д/З Написати міні-твір «Факультативний курс «Уроки Конгеніальності» відкриває перспективи». |
2 |
Рівень інтелекту – 1 година |
Визначити рівень інтелекту у обдарованих учнів, умови його розвитку, тренування. |
1.Перевірка Д/З, читання творів за бажанням. 2. Нагадування правил роботи. Вправи на м’язове розслаблення учнів. 3. Інформаційний mеssage «Інтелект людини». 4. Практична робота – діагностика рівня інтелекту (IQ) 5. Рефлексія. 6. Д/З - інтерпретація отриманих власних даних. |
|
3 |
Художньо-естетичний потенціал – 1 година |
Визначити рівень дивергентного мислення, креативності. |
1.Перевірка Д/З – отримання рівня IQ учнів. 2. Вправи на зняття емоційного напруження. 3. Інформаційний mеssage «Креативність як різновид обдарованості». 4. Практична робота – діагностика параметрів креативності за пакетом методик. 5. Самоаналіз отриманих даних. 6. Рефлексія. 7. Д/З намалювати власні здібності. |
|
4 |
Мої психомоторні здібності – 1 година |
Визначити рівень швидкості і сили реакції, активності у дитини. |
1.Перевірка Д/З - організація виставки малюнків дітей «Наші здібності». 2. Вправи на гуртування колективу. 3. Інформаційний mеssage «Сила, рух, реакція – чинники успіху» 4. Практична робота – діагностика параметрів сили, швидкості реакцій. 5. Обробка отриманих даних. 6. Рефлексія. 7. Д/З принеси фото своїх спортивних умінь. |
|
5 |
Я і практично-перетворювальна діяльність – 1 година |
Визначити рівень технічного мислення. |
1.Перевірка Д/З – показ слайд шоу або фотоальбому «Портфоліо спортивних умінь». 2. Вправи на продовження знайомства з групою. 3. Інформаційний mеssage «Технічні здібності людини». 4. Практична робота – діагностика технічного мислення, вміння моделювати. 5. Рефлексія. 6. Д/З інтерпретація власних параметрів. |
|
6 |
Комунікатор чи організатор – 1 година |
Визначити рівень комунікативних, організаторських здібностей. |
1.Перевірка Д/З (правильність підрахування результатів). 2. Вправи на зняття м’язової напруги. 3. Інформаційний mеssage «Оратор, лідер чи організатор». 4. Практична робота – діагностика комунікативно-організаційної сфери. 5. Самоаналіз отриманих даних. 6. Рефлексія. 7. Д/З Творча лабораторія «Лідером треба народитися?» |
|
7 |
Профіль обдарованості. Мої альтернативи – 1 година |
Встановити профіль обдарованості дитини за усіма психодіагностичними параметрами. Допомогти визначити альтернативи розвитку своїх здібностей. |
1.Перевірка Д/З. Читання варіантів відповідей. Обговорення. 2. Інформаційний massage «Ми такі різні». 3. Творче завдання – створити власний профіль обдарованості за отриманими параметрами діагностичних зрізів. 4. Інформаційний mеssage «Місце альтернативи в нашому житті». 5. Рефлексія. 6. Д/З «Презентація своєї життєвої альтернативи» |
ІІ Креативний модуль – 6 годин:
№ |
Тема заняття, годин |
Мета |
Основні поняття |
Структура заняття |
1 |
Інтелектуальні ігри – 1 година |
Розвинути інтелектуальні здібності обдарованих учнів, сформувати відповідальність до власних досягнень. |
Учень: знає і вміє використовувати практичні вправи щодо розвитку власних здібностей, вирішує ТРВЗ завдання, оволодіє поняттями «аналіз», «логіка», «узагальнення». Розвиває вміння творчо мислити за допомогою запропонованих методів. Вміє моделювати певні образи, ситуації. Аналізує діяльність видатних політиків, знає як стати успішним співрозмовником. Може визначити індивідуальні вправи для особистісного розвитку, бачить альтернативні напрямки. |
1.Перевірка Д/З – кожен учень презентує свою альтернативу. 2. Інформаційний mеssage «Як розвинути інтелект» 3. Практична робота – вправи, ігри, завдання на розвиток інтелекту обдарованої дитини. 4. Рефлексія. 5. Д/З «Розкажи про найвагоміше відкриття сучасності» |
2 |
Артмозайка – 1 година |
Розвинути креатині можливості дитини; ознайомити з нетрадиційними засобами малювання і творчості. |
1.Перевірка Д/З – презентації, розповіді, реферати дітей. 2.Інформаційний mеssage «Артздібності або як стати креативною особистістю». 3. Практична робота – ігри, творчі завдання на розвиток креативності (робота з фарбами, кольоровим папером, нетрадиційними засобами малювання). 4. Рефлексія. 5. Д/З «Охарактеризуй відомого митця» |
|
3 |
Здоров’я – залог успіху – 1 година |
Сформувати відповідальне відношення до власного здоров’я; націлити на здоровий спосіб життя. |
1. Перевірка Д/З - творчих робіт учнів. 2. Інформаційний mеssage «Здоров’я – залог успіху». 3. Робота в групах – «Негативні звички і їх вплив на організм людини», «Рекомендації щодо збереження здоров’я». 4. Презентація роботи груп. Обговорення. 5. Рефлексія. 6. Д/З твір-роздум «Чому здоров’я – залог успіху?». |
|
4 |
Моделювання – 1 година |
Охарактеризувати значення логіки, аналізу, уміння узагальнювати та відокремлювати. Розвинути технічно-конструктивні здібності обдарованих учнів. |
1.Перевірка Д/З учнів. 2. Вправи на гуртування колективу. 3. Інформаційний mеssage «Моделювання як засіб розвитку логіки». 4. Практична робота – рішення ТРВЗ завдань, розігрування тематичних ролей, робота з моделями, шаблонами, конструктором. 5. Рефлексія. 6. Д/З «Вигадай своє логічне завдання» |
|
5 |
Великі лідери – 1 година |
Навчити успішному ораторському мистецтву; розкрити секрети успішного співрозмовника. |
1.Перевірка Д/З – рішення деяких завдань. 2. Інформаційний mеssage «Як стати успішним лідером, оратором, організатором». 3. Практична робота – ігри на розвиток комунікативної сфери обдарованих учнів. 4. Робота в групах – «Секрети успішного співрозмовника». Обговорення. 5. Рефлексія. 6.Д/З Презентуй успішного політичного лідера (буклет). |
|
6 |
Мої профільні вправи – 1 година |
Підібрати індивідуальний комплекс розвиваючих вправ для кожної обдарованої дитини; а також вправи для розвитку альтернативних задатків і можливостей особистості. |
1.Перевірка Д/З – виставка буклетів. 2.Інформаційний mеssage «Саморозвиток – проблема чи перевага» 3. Лист-роздум (самостійна робота) «Переваги індивідуального комплексу розвиваючих вправ» 4. Практична робота – підбір індивідуальних вправ розвитку здібностей дитини. 5. Рефлексія. 6. Д/З Завести щоденник моніторингу виконання вправ. |
ІІІ Практичний модуль – 4 години:
№ |
Тема заняття, годин |
Мета |
Основні поняття |
Структура заняття |
1 |
Перешкоди на шляху |
Навчити учнів протистояти стресовим ситуаціям, вміти находити засоби зняття емоційного і м’язового напруження; адекватно реагувати на життєві труднощі. |
Учень: оперує поняттям «стрес», «депресія» «конфлікт», «соціалізація», «адаптація». Вміє встановити контакт з незнайомою людиною. Вчиться планувати власне життя, свої кроки до успіху. Планує своє життя з урахуванням альтернативи, неочікуваних життєвих змін. Розвивається за допомогою щоденника моніторингу виконання власного індивідуального комплексу вправ.
|
1.Перевірка Д/З – наявність щоденників спостережень з результатами моніторингу виконання розвиваючих вправ. 2. Інформаційний mеssage «Стрес у нашому житті». 3. Практика – - виконання вправ на зняття м'язової напруги; - виконання вправ на зняття емоційної напруги (вправи – релаксації); - вправи «Швидка допомога» при гострому стресі. 4. Рефлексія. 5. Д/З Проаналізувати і підібрати вправи, які вам більше підходять в стресових ситуаціях. |
2 |
Я і люди |
Сформувати поняття «соціальна адаптація», навчити навичкам взаємодії, вирішення конфліктів; умінню встановлювати контакти. |
1.Перевірка Д/З - додатки в щоденнику моніторингу виконання вправ. 2. Інформаційний mеssage «Соціальна адаптація». 3. Практика (робота в групах): - «Конфлікт, шляхи конструктивних рішень»; - «Як встановити контакт з оточуючими». 4. Обговорення. 5. Рефлексія. 6. Д/З Підійти до незнайомої людини і спробувати познайомитись. |
|
3 |
Мій зоряний шлях |
Допомогти сформувати життєві позиції обдарованої дитини, її цілі; навчити, як досягти своєї мети; розпланувати власні кроки успіху. |
1.Перевірка Д/З розповіді про встановлені контакти. 2. Інформаційний mеssage «Як скласти власний план життєвого шляху: цілі і кроки досягнення, альтернативні роздуми» 3. Практика: - сформувати власні життєві цілі; - як їх досягти, враховуючі власні можливості; - проаналізувати свою майбутню професіональну схильність; - наміти альтернативи пошуку себе. 4. Рефлексія. 5. Д/З Закінчити проект планування власного життя. Підготуватись до презентації. |
|
4 |
Презентація проекту «Моє життя» |
Підвести підсумки факультативного курсу, згадати цікаві і проблемні моменти. Допомогти обдарованим учням презентувати власні проекти «Моє життя». Націлити дітей на успіх, впевненість у своїх силах. |
1.Вступна бесіда «Підведення підсумків факультативного курсу» 2. Презентація проектів обдарованих учнів. 3. Нагородження сертифікатами учасників даної програми з додатковими життєвими рекомендаціями. |
ЛІТЕРАТУРА
1. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей. – М.: Академия, 2002.
Психолог – вкладка квітень 14 (110) 2004
2. Городнова Н. Тренінг креативності / Психолог – вкладка листопад 42 (186) 2005
3. Залепа Е.А., Лиманова Л.Р. – Психолого-педагогическое сопровождение одареного ребенка. – С., мсп «Ната» 2006 – с. 152
4. Занимательные головоломки и тесты: упражнения для всестороннего развития интеллекта / Авт.-сост. Белов Н.В. – М.: АСТ, Мн.: Харвест, 2006. – 64 с.
5. Класному керівнику: створення й розвиток колективу класу / уклад. А.Г. Дербеньова, А.В. Кунцевська. – Х.: Вид. Група «Основа», 2011. – 191 с.
6. Коробова О. Планування майбутнього – шлях до успіху (авторська программа для дітей з ознаками обдарованості) / Психолог – вкладка грудень 45 (429) 2010.
7. Коваленко В. Шкільна літературна студія для обдарованих. // Дивослово. – 2001.
№ 11. – с. 61- 62.
8. Миллер А. Драма одаренного ребенка и поиск собственного Я. – М.: Академический проспект, 2001.
9. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. – 4-е изд. – М.: Гуманит. Изд. центр ВЛАДОС, 2001. – Кн. 3: Психодиагностика. Введение в научное психологическое исследование с элементами математической статистики. – 640 с.
10. Психологічний практикум для школярів. Упор. В.І. Сіткар. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – 72 с.
11. Психология одаренности: от теории к практике. Ред. Д. В. Ушаков. – М.: ПЕР СЭ, 2000.
12. Тригук О. Розвиток Комунікативної компетентності (Корекційна программа для підлітків) / Психолог – вкладка січень 2 (434) 2011.
13. Туріщева Л.В. Увага! Особливі діти. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 128 с.
14. Холодная М. А. Психология интеллекта. – 2-е изд., доп., перераб. – СПб.: Питер, 2002.
15. Хуторской А.В. Развитие одаренности школьников: Методика продуктивного обучения: Пособие для учителя. – М.: ВЛАДОС, 2000.
ДОДАТКИ
Додаток А
Зразок робочої сторінки уроку1
«Page Work»
Зразок сторінки для домашнього завдання уроку 1
«Page Home»
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток В
Презентація факультативного курсу
Інформаційний матеріал
Наша школа впроваджує факультативний курс «Уроки Конгеніальності», яка надає переваги особистісного росту обдарованої дитини. Ця програма вимагає вашої активної участі, сконцентрованої уваги, вміння вирішувати проблемні ситуації, а також вашої особистої думку з приводу тих чи інших питань.
Вибір власного життєвого, професійного, творчого шляху є завжди ускладненим і важким. Перед підлітками завжди встають питання: «Як урахувати власні здібності?», «Ким стати?», «Які мої альтернативи» тощо. Фалісітарний курс «Уроки Конгеніальності» допоможе зробити цей вибір, скласти свій життєвий план, намітити цілі і шляхи їх досягнення.
Обдаровані учні, виходячи зі школи стикаються з багатьма життєвими ситуаціями, які не входили в їх уяву, тому потрапляють в стресові стани. Такі діти, наприклад планували вступити в вищий навчальний заклад, а у них не вийшло… Що робити в такій ситуації? Багато підлітків не знають, не бачать альтернатив. Вони починають переживати, від цього погане самопочуття, апатія. Дана програма є профілактикою таких життєвих ситуацій. Вона спрямована на розуміння себе, на розвиток своїх здібностей, самоаналізу, моделювання і планування власного життя. Участь в програмі є добровільною. Тому запрошуємо на уроки «Конгеніальності»!
Увага! Бажано під час презентації факультативного курсу підготувати мультимедійний супровід цього інформаційного повідомлення.