1
Департамент освіти
Маріупольської міської ради
Маріупольський центр практичної психологї та соціальної роботи
Комунальний заклад «Маріупольський навчально-виховний комплекс «Ліцей-школа №48» Маріупольської міської ради Донецької області»
На Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі»
Номінація: профілактична програма
Програма з розвитку дрібної моторики рук
(за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики»
для дітей 5-7 років
Розробила:
Кротовська Людмила Іванівна, практичний психолог
вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист
Маріупольського навчально-виховного комплексу
«Ліцей-школа № 48»
+380686369857
milaygrafinay2016@ukr.net
Маріуполь - 2018
УКРАЇНА
ДОНЕЦЬКА ОБЛАСТЬ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«МАРІУПОЛЬСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
«ЛІЦЕЙ-ШКОЛА №48» МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ»
пр. Свободи 45, м. Маріуполь, 87526. Тел.:(0629)24-11-38, e-mail:school.48@ukr.net
03.12.2018р. № 577
Заявка
на участь у Всеукраїнському конкурсі
авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів
«Нові технології у новій школі»
практичний психолог
Автор (авторський колектив) Кротовська Людмила Іванівна
направляє на участь у Всеукраїнському конкурсі авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі»
в номінації: Профілактичні програми
програму з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5-6 років
Апробацію програми проведено з 01.09.2010 р. по 31.05.2015р. в навчально-виховному комплексі «Ліцей-школа №48» м. Маріуполя
Кількість учасників 1 чол.
Автор Л.І. Кротовська
03.12.2018р.
Директор НВК «Ліцей-школа №48 Л.С. Борисенко
ЗМІСТ
Заявка |
2 |
Пояснювальна записка |
5- 10 |
Тематичне планування програми з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5-7 років (10 годин, 1 година на тиждень) Програма з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5-7 років |
10
11-18 |
Список літератури |
19 |
Розробка занять за програмою з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5-7 років |
20-51 |
Додатки (на електронному носію)
Cвідоцтво про реєстрацію авторського права на навчальну программу Свідоцтво про реєстрацію авторського права на книгу «Цікаві заняття з дітьми для розвитку дрібної моторики» Витяг з протоколу Маріуполського державного гуманітарного університету з засідання кафедри педагогики та психології про затвердження навчальної програми Реценція на программу кандидата психологічних наук, доцента кафедри педагогики та психології Маріупольского державного гуманітарного університету Л.А.Варава Опис проведення апробації Моніторинг впливу ефективності сформованості дрібної моторики рук на якість навчальних досягнень Відгуки Відгук директора НВК «Ліцей-школа №48» на профілактичну програму з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики», для дітей 5-7 років Відеоролики результати роботи дітей, фрагменти занять (на електронному носію) Презентація авторської програми з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики», для дітей 5-7 років Результативність роботи практичного психолога Кротовської Людмили Іванівни з проблеми «Розвиток дрібної моторики» Презентація авторської програми «Мониторинг впливу ефективної сфомованості дрібної моторики рук на якість навчальних досягнень». Роздатковий та наочний матеріал до проведення занять Книга для батьків «Готуємося до школи. Рекомендації та поради батькам » Рекомендації батькам щодо подальших занять із дітьми з розвитку дрібної моторики рук. Список рекомендованих виробів і завдань для занять батьків із дітьми. Буклети для батьків для розвитку дрібної моторики рук. Комплекси розминки для рук. |
|
Кротовська Людмила Іванівна
практичний психолог
м.Маріуполь
Навчальна програма
з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну)
«Розумні пальчики» для дітей 5-7 років
Пояснювальна записка
У межах Концепції Нової української школи епіцентром освітнього простору є й залишиться особистість учня. В умовах особистісно- орієнтованого підходу педагогічний процес у шкільних і дошкільних установах спрямований на виховання конкретних дітей, враховуючи рівень їх розвитку, фізичного і психічного здоров'я, пізнавальних інтересів і здібностей.
Проблема готовності дитини до шкільного навчання не нова, але останнім часом є все більш актуальною щодо психологічної науки взагалі і прикладної психології зокрема. Спостерігаючи за учнями в період адаптації в першому класі, можемо виділити одну із причин неуспішності учнів - це слабкий розвиток дрібної моторики руки і зорово-моторної координації. Розвиток тонкої моторики руки, кисті, пальців, необхідний для вміння грамотно і красиво писати. Від того, наскільки добре розвинені м’язи руки, моторика, залежать не тільки успіх дитини в опануванні письма, але й те, наскільки добре буде розвиватися її мовлення. Дрібна моторика – це такий різновид рухів, у яких беруть участь дрібні м’язи наших рук. Коли дитина зовсім мала, вона через силу втримує у своїх неслухняних ручках ложку, брязкальце. З часом малюк дорослішає, його руки стають більш точними та усвідомленими. Йому вже не важко донести ложку до рота, намалювати нескладний малюнок. Рухи наших рук не є безумовним рефлексом, як ходіння, біг, стрибки. Вони вимагають спеціального розвитку.
Розвивати дрібну моторику можна за допомогою вправ і занять малюванням, вирізанням ножицями, збиранням конструктора. Ми пропонуємо наші заняття з ліплення пластиліном для розвитку моторної сфери дітей 5-7 років «Розумні пальчики».
У змісті цієї програми представлені серії занять і скарбничка вправ щодо соціально-комунікативного, емоційного, пізнавального розвитку особистості дитини.
Цілеспрямоване навчання творчій діяльності за допомогою пластиліну зумовлене поступовим засвоєнням технічних умінь і навичок, формуванням координації рухів руки й ока. У програмі представлена добірка вправ-руханок, яку можна використовувати з метою психоемоційного розвантаження дітей як в урочній, так і в позаурочній діяльності. Дана програма закладає міцну основу в подальшій освіті дітей.
Концепція Нової української школи передбачає:
1. Запорука успіху нової школи - співпраця з батьками, громадами і підтримка з їхнього боку.
2. Нова українська школа повинна стати більш відкритою для батьків та громадськості, більше приділяти уваги освіті й вихованню батьків, вважаючи це одним із принципово важливих чинників успішного розвитку та вихованню дітей.
Тому ця програма передбачає присутність на заняттях батьків, які спостерігають за своїми дітьми та вчаться методам та прийомам ефективних комунікацій у спілкуванні з дитиною, що сприятиме створенню навколо учнів атмосфери довіри, взаєморозуміння, підтримки, єдиних вимог.
Програма може використовуватися практичним психологом, як в індивідуальній, так і груповій формі роботи з дітьми, вчителями навчальних класів.
Мета програми: формування психологічної готовності дитини до навчального процесу через розвиток дрібної моторики рук.
Обов’язкові умови для проведення програми:
Тривалість програми - 10 занять (30 хвилин), один раз на тиждень.
Ресурсне забезпечення: фліп-чарт, канцелярські товари,
роздатковий матеріал, пластилін, картон, свічки, картки тощо.
Програма реалізується на основі спостережень, психодіагностики, фізичних вправ для рук, розвиваючих і творчих завдань та вправ.
Ефективність програми оцінюється за наслідками спостереження, психологічного обстеження. Моніторинг проводиться за допомогою психологічних тестів та методик:
Програму складено з урахуванням психолого-вікових особливостей дітей.
Завдання:
Очікуваний результат:
ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ДІТИ ЗМОЖУТЬ:
ДО КІНЦЯ ЗАНЯТЬ У ДІТЕЙ ПОВИННІ СФОРМУВАТИСЯ ТАКІ ВМІННЯ Й НАВИЧКИ:
ДО КІНЦЯ ЗАНЯТЬ БАТЬКИ ПОВИННІ ОСВОЇТИ І ОЗНАЙОМИТИСЯ:
Програма була апробована у НВК «Ліцей-школа №48» м.Маріуполя у 2010 - 2015 роках. Результати свідчать, що вона працює на користь дитини. Показники успішності значно вище в експериментальній групі в порівнянні з контрольною групою. Програма надрукована в журналі «Психолог дошкіл-ля» видавництва «Шкільний світ», місто Київ № 12, грудень 2010. Кротовська Л.І має авторське право на «Навчальну програму з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5 - 6 років» Свідоцтво про реєстрацію №35037 від 16.09.2010р. Мі-ністерство освіти і науки України, Державний департамент інтелектуальної власності. Кротовська Л.І. має авторське право на книгу «Цікаві заняття з дітьми для розвитку дрібної моторики рук» Свідоцтво про реєстрацію № 35889 від 30.11.2010р. Міністерство освіти і науки України, Державний департамент інтелектуальної власності. Людмила Іванівна розробила книгу «Готуємося до школи. Рекомендації і поради батькам».
Програма заслуховувалась на засіданні кафедри педагогіки та психо-логії Маріупольского державного гуманітарного університету (Протокол №8, від 25.03.2010р.), де було затверджено її та рекомендовано для використання в дошкільних навчальних закладах та школах раннього розвитку дітей, а також при викладанні курсів «Психодіагностика» та «Дитя-ча психологія» на спеціальності «Дошкільне виховання».
Презентація програми відбулася в Маріупольському центрі практичної психології та соціальної роботи, для практичних психологів навчальних і дошкільних закладів, де була схвалена та рекомендована для роботи.
Тематичне планування
№ |
Теми |
Кількість годин |
|
Заняття №1. «Ми приймаємо гостей» |
1 |
|
Заняття №2 «Лошарик» |
1 |
|
Заняття № 3 «Марічка йде до школи» |
1 |
|
Заняття № 4 «Чарівна галявина» |
1 |
|
Заняття №5 «Подорож морським кораблем» |
1 |
|
Заняття № 6 «Бімбо» |
1 |
|
Заняття № 7 «Цифрляндія» |
1 |
|
Заняття № 8 «Хрестики-Нулики» |
1 |
|
Заняття №9 «Пори року. Літо» |
1 |
|
Заняття №10 «Незабаром до школи» |
1 |
Навчальна програма
з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну)
«Розумні пальчики» для дітей 5 - 7 років
(10 годин, 1 година на тиждень)
|
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги щодо навчальних досягнень дитини |
1 |
Заняття №1 «Ми приймаємо гос-тей».
Мета: формування морально-етичних якостей. Розширення кругозору про побутові свята. Етикет гостинності. Ознайомлення з пластиліном. Основні кольори та відтінки. Властивості пластиліну. Прийоми роботи з пластиліном. Практична робота. Виготовлення млинців, чашки, блюдця. Ознайомлення з вправами для пальчи-кової гімнастики. Геометричні фігури. Рахунок до 10, значення більше, менше.
|
Виконує вправи для розвитку дрібної моторики рук; розпізнає і називає основні і допоміжні кольори; застосовує прийоми роботи з пластиліном; виконує кружечки, чашку, блюд-це; характеризує, які свята бувають, чим та як треба пригощати гостей та рідних; називає геометричні фігури; наводить приклади геометричних фігур у класній кімнаті; пояснює розуміння значення більше або менше; готує руки для виконання куби-ка; дотримується правил роботи в групі. |
2 |
Заняття №2 «Лошарик».
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено. Розширення кругозору про частини тіла людини й тварини. Схожість і відмінність. Практична робота. Виготовлення Лошарика. Раціональна послідовність виготовлення виробу, який складається тільки з кружечків. Розташування виробу на картоні. Застосування методу: визначення кількості предметів на дотик, із за-плющеними очима. Рахунок до 10, зворотній рахунок із викладанням предметів (кубиків). Етапи пальчикової гімнастики з додаванням прийомів плескання в долоні. Самомасаж. Масаж рук за допомогою пластиліну (формування з кубиків кружечків). Прийом «пластиліновий джгутик». Виготовлення із пластилінових паличок геометричних фігур (прямокутника, кружечка, квадрата, трикут-ника).
|
Визначає числові частини: половина, більше, менше; рахує від 1 до 10; виконує зворотній рахунок; застосовує вправи для пальчи-кової гімнастики; характеризує частини тіла тва-рини та людини, її ознаки; порівнює, які частини тіла схожі у тварини і людини, а що в них є відмінним; виготовляє вироби з кружечків «Лошарик»; користується прийомом роботи з пластиліном при виготовленні кружечків; виконує прийом «пластиліновий джгутик»; застосовує пластилінові палички для виготовлення геометричних фігур (прямокутника, кружечка, квадрата, трикутника); дотримується правил роботи в групі (говорити по черзі). |
3 |
Заняття № 3 «Марічка йде до шко-ли.
Мета: формування уявлення про свою майбутню роль – ШКОЛЯРА. Розширення кругозору про школяра. Вимоги до школяра. Мотивація до навчання. Ознайомлення з емоційним станом людини. Практична робота. Виготовлення Марічки. Виконання виробу за контуром. Застосування прийому: керування пальцями (великим пальцем, мізинцем, середнім, вказівним, підмізинним) за командою. Прийом розтирання, «джгутик».
|
Виконує команди «Мізинець до мізинця», «середній до серед-нього», «великий до великого», «вказівний до вказівного», «під-мізинний до підмізинного»; здійснює послідовність гімнасти-ки для пальців рук; називає риси обличчя; має уявлення про вимоги для школяра, способи самообслуговування, санітарні норми; виконує прийоми розтирання, «Джгутик»; вміє плести із трьох паличок косу; аналізує настрій за обличчям; уміє виконувати виріб за заданим контуром. |
4 |
Заняття № 4 « Чарівна галявина».
Мета: формування психологічної готовності до трудової діяльності. Розширення кругозору про види квітів. Метелик і квіти. Бажання свої і своєї родини. Практична робота. Квітка з різними пелюстками. Виконання квітки за контуром, мето-дом розтирання. Вправа «Годинник із зозулею». Прийом розминки рук з голосовим співом. Ритмічні вправи (стоячи) під рахунок (для рук і для ніг). Вправа «Ланцюжок».
|
Уміє виконувати вправу «Годинник із зозулею», розминку рук із голосовим співом. виконує гімнастику для рук; розпізнає кольори і відтінки; застосовує метод розтирання за контуром; називає види квітів; характеризує рослинний світ; усвідомлює свої бажання і бажання для своєї родини; уміє за контуром, методом роз-тирання виготовити квітку; характеризує основні ознаки підводного світу; дотримується правил роботи в групі. |
5 |
Заняття №5 «Подорож морським кораблем».
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено. Навчити дітей медитації (концентрації уваги), яка допоможе їм налаштуватися на позитивні спогади або фантазії. Розширення кругозору про жителів підводного світу. Практична робота «Виготовлення кораблика». Виготовлення за контуром (методом розтирання) корпуса, вітрила, прапо-ра. Виготовлення за допомогою пластилінових джгутиків щогли і кріплення. Розширення кругозору про емоції в людини. Основні емоції: інтерес, радість, подив, сум, страждання, горе, відраза, гнів, презирство, страх, сором, почуття провини. Загальний вираз обличчя. Міміка буває живою, млявою, маловиразною тощо. Вираз обличчя відіграє важливу роль у спілкуванні, тому що емоції, які відбиваються на обличчі, часто розуміються краще, ніж мовлення. Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів. Навчити вербально і невербально висловлю-вати почуття. Заповнення таблиці свого емоційного стану до занять і після занять. Практичне завдання «Смайлики». Виготовлення смайликів із сумним і радісним виразом обличчя. Прийом, пов’язаний із слуханням му-зики. Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів. Заповнення таблиці свого емоційного стану в кінці заняття.
|
Виконує комплекс вправ для рук; наводить приклади емоцій у лю-дини; називає і показує мімічні вирази обличчя; має уявлення про імітацію різних емоційних станів; визначає свій емоційний стан; здійснює планування раціональної послідовності роботи та розраховує витрати часу на виготовлення виробу; називає і розпізнає радість і сум; обґрунтовує, де живуть морські тварини, чому людині потрібні кораблі, що треба людині, щоб вона могла довго плавати на воді; володіє методами розтирання, «джгутиків»; називає вимоги до якісного виро-бу; здійснює контроль і оцінку якості виготовленого виробу; дотримується правил поведінки роботи в групі. |
|
Заняття № 6 «Бімбо».
Мета: формування уявлення про свою майбутню роль – ШКОЛЯРА. Познайомити дітей з частинами тіла людини; навчити утворювати іменники множини; учити складати пропозиції на наочному матеріалі; учити розрізняти праву і ліву руку, ногу і т.д. Практична вправа. Виготовлення чо-ловічка «Бімбо» за допомогою пластиліну. Гра «У чому схожі й чим різняться?» Гра «Один - багато» Гра «Частини тіла» Бесіда про емоції, настрій. Практична робота. Психолог пропо-нує одягти свого чоловічка. Гра: «Дівчина, хлопчик». Загадки про частини тіла, лиця. Вправа «Жіночі та чоловічі імена». |
відрізняє дівчину від хлопця, має уяву чим різниться жінка від чоловіка; надає жіночі та чоловічі імена; утворює іменники множини; складає пропозиції на наочному матеріалі; розрізняє праву і ліву руку, ногу; оцінює і усвідомлює свій настрій. |
|
Заняття № 7 «Цифрляндія».
Мета: формування психологічної готовності до трудової діяльності. Збалансована активізація моторних і сенсорних центрів кожної півкулі мозку, що сприяє інтеграції, зняттю напруги і стресу. Розширення кругозору про годинник. Види годинників. Для чого потрібні годинники. Режим дня. Практична робота «Цифри». Виготовлення цифр від 0 до 9. Вправа на розвиток дрібної моторики, рахунок цифр на увагу й логіку. Вправа «Чарівна коробочка» на розвиток тактильного дотику. |
закріплює знання про цифри від 0 до 9; розпізнає на дотик цифри і називає їх; має уявлення про годинник, режим дня; уміє із пластиліну складати цифри |
|
Заняття № 8 « Хрестики-Нулики».
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено. Формування відчуття опори, стійкості, об’єднання тілесних і образних фантазій. Розширення кругозору про колективні ігри, про значення виконання правил у них. Гра « Хрестики-Нулики». Ця гра на формування в дітей уміння радіти за іншого і на розвиток комунікативних здібностей. Практична робота «Виготовлення десяти кружечків і заповнення квадратів». Вправа «Свічки» для розвитку доти-ку. Гра «Обери улюблений колір і запах» ця гра на розвиток логіки. Гра «Хто швидше заповнить квадрат?» на розвиток дрібної моторики рук, на розвиток просторового мислення, придбання навичок лічби, розвиток логіки. Ця гра допомагає активізувати роботу, сприяє розвитку вміння об'єктивно оцінювати свою роботу, уміння працювати в темпі групи. Гра «Котра година?» для розвитку навичок визначати час за годинником |
уміє за запахом та кольором придумати асоціацію предмета, рослини або ягоди; лічить предмети до п’яти; оцінює об’єктивно свою роботу; розуміє як працювати в темпі групи; визначає час за годинником. |
|
Заняття №9 « Пори року. Літо».
Мета: формування психологічної готовності до трудової діяльності. Розширення кругозору про пори року (зима, літо, осінь, весна). Практична робота: «Виготовлення Сонечка» на розвиток дрібної моторики рук, вправа розвиває силу, спритність пальців, поліпшує почерк, допомагає дітям розвивати посидючість, вміння відчувати силу натиску пальців і вміння регулювати її. Практична робота «Гусінь» вправа на розвиток уваги, логічної послідовності, координації рук. Гра «Котра година?» Гра «Скажи навпаки» на розвиток і закріплення просторової уяви. Гра «Розстав так само» на розвиток зорової пам'яті, на розвиток довільної зорової уваги. Практична робота. «Виготовлення п’яти кружечків різного кольору і заповнення квадратів» на розвиток дрібної моторики рук та логіки. Гра «Кнопочка» на розвиток уваги. |
складає свій режим дня; визначає час за годинником; підбирає слова, які за значенням протилежні. уміє відчувати силу натиску пальців і вміє регулювати її; виконує послідовно кольорову схему. |
|
Заняття №10 «Незабаром до школи».
Мета: формування уявлення про свою майбутню роль – ШКОЛЯРА. Розширення кругозору про школу, шлях до школи. Практична робота. Виготовлення завдання «Будинок». Це завдання для розвитку дрібної моторики рук. Вправа «Продовж речення» на розвиток поняття : школа, відмінник, ручка , олівець, ранець. Практична робота. Виготовлення завдання «Шлях до школи». Це завдання на розвиток дрібної моторики. Практична робота «Парасолька» для розвитку дрібної моторики рук. Практична робота «Будиночок для равлика» для розвитку дрібної мото-рики рук, на розвиток окоміру. Вправа «Вчимося міркувати». Ця вправа на закріплення понять: високий, низький, широкий, вузький, товстий, тонкий, довгий, короткий, для закріплення вміння розташовувати предмети: ліворуч-праворуч, праворуч - ліворуч, зверху вниз, знизу вгору, від лівого нижнього кута до правого верхнього кута, від найкоротшої (вузької) до найдовшої (широкої).
|
уміє на око вимірювати довжину предмету; знає поняття високий, низький, широкий, вузький, товстий, тонкий, довгий, короткий; розташовує предмети ліворуч праворуч, праворуч ліворуч, зверху вниз, знизу вгору, від лівого нижнього кута до правого верхнього кута, від самої короткої (вузької) до самої довгої (широкої); дає визначення словам: школа, відмінник, ручка, олівець, ранець.
|
Література:
1. Бадулина О.И. К проблеме преемственности дошкольного и начального образования // Начальная школа, 2002. – № 1. – С. 101.
2. Безруких М. «Портрет» будущего первоклассника. // Дошкольное воспитание, 2003. № 2 – С.47; № 3 – С.53; № 4 – С.70; № 6.
3. Божович Л.И. Проблемы формирования личности. – М., 2001. – 349 с.
4. Виноградова Н.Ф. Современные подходы к реализации преемственности между дошкольным и начальными звеньями системы образования, 2000. – № 1. – С. 7 - 12.
5. Голуб И.Е. Организация диагностической деятельности в направлении комплексного изучения социально-психологической готовности ребенка к обучению в школе в условиях дошкольного учреждения (методическая разработка). – Донецк, 2008. - 108 с.
6. Гуткина Н.И. Психологическая готовность к школе. – М., 2003. – 216 с.
7. Забрамная С.Д., Боровик О.В. Методические рекомендации к пособию "Практический материал для проведения психолого-педагогического обследования детей" авторов С.Д. Забрамной, О.В. Боровика.: Пособие для психолого-педагогических комиссий. - М.: Владос, 2003.
8. Землянухина Т.М. Познавательная и коммуникативная активность ребенка при подготовке его к обучению в школе.// Начальная школа, 2002. – №6. – С.50.
9. Зимняя И.А. Педагогическая психология. – М., 2000. – 384 с.
10. Конышева Н.М. Дошкольное детство: подготовка к школе или этап жизни? // Начальная школа, 2002. – № 1. – С. 96.
11. Поддъяков Н. Проблема психологического развития ребенка // Дошкольное воспитание, 2001. – № 9. – С. 68-75.
12. Психология детства. Учебник/под ред. А.А. Реана. – СПб., 2003. – 368 с.
13. Психология. Учебник. / Под ред. А.А. Крылова. – М., 2001. – 584 с.
14. Сазонова А. Диагностика психологической готовности ребенка к школе // Дошкольная педагогика, 2003. – № 1. – С. 10-15.
15. Улановская И.М. Образовательная среда.// Начальная школа: плюс – минус, 2002. № 1. – С. 3-13.
16. Урунтаева Г.А. Дошкольная психология. – М., 2001. – 336 с.
17. Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.Мартиненко. – 2-ге вид. - Х.: Вид. група «Основа», 2008, -143, [1] с. : іл. – (Серія «ДНЗ + школа»).
Розробка занять за програмою
з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну)
«Розумні пальчики» для дітей 5 - 7 років
Структура занять
Організаційний момент |
3 хв |
Розминка |
5 хв |
Практична робота |
14 хв |
Рефлексія |
5 хв |
Домашнє завдання |
3 хв |
Заняття № 1 « Ми приймаємо гостей»
Мета: формування морально-етичних якостей.
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі.
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1, 2, 3, 4, 5 ми пішли гуляти
5, 4, 3, 2, 1 ми зібрались як один
(діти загинають пальці по черзі і назад)
Звуки.
Діти розводять долоньки і вимовляють «Ку-ку», як зозуля в годиннику, при цьому розводять пальчики, а кисті залишаються зімкнутими.
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
Психолог веде з дітьми дискусію:
- Хто знає, для чого ми розігріваємо долоньки?
- Правильно, щоб зігріти!
- А навіщо?
- Правильно! Грітимемо пластилін, щоб він був м'якший.
ІІІ. Практична робота.
А зараз, малята, давайте подивимося на пластилін. Які кольори ви знаєте?
Діти називають основні кольори і відтінки (перевірка на знання кольору).
Психолог:
Малята, візьміть з коробочки той пластилін, колір якого вам подобається.
Сьогодні ми готуватимемося до свята «Масниця» та будемо робити млинці, пригощати гостей.
- Що печуть на свято?
- Млинці!
Завдання. Візьмімося за виготовлення млинців. Виготовимо 3 кружечки, потім їх притиснемо пальчиками, щоб вони були плоскими.
Розкладіть їх у рядок, а зараз зробіть два для гостей.
Що більше: три або два?
А скільки всього? (5 шт.)
Для того, щоб пригостити наших рідних і гостей, потрібно виготовити чашку з блюдцем. У блюдця складаємо всі млинці.
Тепер пригощаємо.
- Кого насамперед пригощаємо? (Діти по черзі називають, кому вони віддадуть свій перший млинець, психолог відстежує, хто в сім'ї більш значущий для дитини, з ким живе)
- Пригостили, всім сподобалося, дуже смачно.
- А зараз помиємо посуд і приберемо зі столу. Складаємо посуд у шафу.
З’єднуємо весь пластилін в один великий комочок.
Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
Фізхвилинка з розмовою.
Посуд
Раз, два, три, чотири
(удар кулаком один об один, плещуть у долоні),
Ми посуд перемили
(одна долоня ковзає по іншій):
Чайник, чашку, ківш, ложку
(загинають пальчики поодинці, починаючи з великого)
І великий ополоник.
Ми посуд перемили
(одна долоня ковзає по іншій),
Тільки чашку ми розбили
(загинають пальчики поодинці, починаючи з великого),
Ківш теж розвалився
Ніс у чайника відбився.
Ложку ми трохи зламали
Так ми мамі допомагали
(б’ють кулак об кулак, плескають у долоні).
ІV. Домашнє завдання.
Психолог нагадує, як з великого кружечка зробити квадрат (кубик), що у квадрата всі сторони рівні.
Технологія: два пальчики зверху, ще два пальчики знизу, придавлюємо пластилін. У віконце виглядає пластилін і перетворюється на охайний квадратик.
Діти намагаються самостійно зробити один квадрат (кубик).
Удома потрібно зробити 10 квадратів і принести на наступне завдання.
Психолог у кінці підбиває підсумок і перераховує, які геометричні фігури діти знають.
- Чим квадрат відрізняється від прямокутника.?
- Що в кімнаті має форму квадрата? А що прямокутника? А що круга?
Ще раз ланцюжком діти промовляють, що потрібно зробити самостійно вдома. Прощаються і йдуть додому.
Заняття № 2 «Лошарик»
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено.
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: 10 квадратиків (кубиків)
- Розділіть їх на рівні частини.
- Що більше: 6 або 4 квадрати?
- Що більше: 1 або 9 квадратів?
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний тощо)
Лічилочка
1, 2, 3, 4, 5 ми пішли гуляти
5, 4, 3, 2, 1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад).
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні.
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають пальчики для роботи з пластиліном.
ІІІ. Практична робота «Виготовлення «Лошарика».
Сьогодні в гості до нас завітає дуже веселий і незвичайний гість - «Лошарик».
- Хто дивився мультфільм про Лошарика?
- Це маленька конячка, що складається з кругленьких кульок.
- У справжньої конячки скільки ніжок? А у людини?
- Скільки у конячки вух? А у людини?
- Що є в конячки, а в людини немає? (хвоста).
Завдання: з 10 квадратиків - зробити 10 кульок (заготівка для нашого Лошарика).
На картоні, притискуючи до підставки, виготовити свого гостя - Лошарика.
- Що потрібно зробити, щоб наш Лошарик посміхався?
- Правильно, очі та носик з ротом (тільки все повинно бути із кружечків).
Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
ІV. Домашнє завдання.
З кружечка зробити пластилінову паличку (джгутик). Діти самостійно виготовляють джгутик.
Психолог: із пластилінових паличок складіть трикутник, прямокутник, кружечок.
Завдання: удома виготовити картину з пластилінових паличок на картоні.
Діти по колу повторюють завдання і намагаються уявити, яку картинку вони зможуть виготовити.
Заняття № 3 «Марічка йде до школи»
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено.
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: з пластилінових паличок (джгутиків) виготовлені картини.
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом-цьом»
Самомасаж пальчиків
Перед вправою психолог нагадує, як називається кожен палець на руці. Просить дітей показати великий палець, мізинець, середній, вказівний, підмізинний.
Діти виконують команди психолога: «Мізинець до мізинця», «середній до середнього», «великий до великого», «вказівний до вказівного», «підмізинний до підмізинного»;
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1, 2, 3, 4, 5 ми пішли гуляти
5, 4, 3, 2, 1 ми зібрались як один
(діти загинають пальці по черзі і назад)
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
ІІІ. Практична робота. «Виготовлення Марічки»
Сьогодні в гості ми покличемо «Марічку» і зберемо її до школи.
- На обличчі у людини що знаходиться?
- Скільки очей?
- Скільки вух?
- Скільки бров, носиків?
- Що ще знаходиться на обличчі? (ротик, губки, щічки тощо)
- Що потрібно зробити, щоб Марічку прийняли до школи?
- Яких дітей приймають до школи? (умитих, охайних, причесаних)
- Хто допоможе Марічці зібратися в школу?
ТЕХНОЛОГІЯ: (способом розтирання пластиліну, заповнити коло, не виходячи за контур). Розтираємо пластилін на картоні (виготовляємо обличчя).
Виготовляємо 6 джгутиків (по 3 на кожну косу). Кріпимо джгутики і заплітаємо коси, де знаходяться вушка у людини.
ІV. Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
V. Домашнє завдання.
Удома способом розтирання виготовити метелика за контуром.
Заняття № 4 «Чарівна галявина»
Мета: формування психологічної готовності до трудової діяльності.
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: Метелик (метод розтирання).
ІІ. Розминка.
Викидання пальчиків
а)У хованки пальчики грали
І головки прибирали
От так, от так,
І голівки прибирали.
б) 1, 2, 3, 4, 5.
Ми гриби йдемо шукати.
Ось мізинчик у ліс пішов -
Безіменний гриб знайшов.
Середній пальчик чистити почав,
Вказівний – скакав,
Великий палець все з'їв
Від того і товстим став.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом-цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1, 2, 3, 4, 5 ми пішли гуляти
5, 4, 3, 2, 1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад)
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Прийом розминки рук з голосовим співом.
Ха, хи, хо, ху, хі
Ма, ми, мо, мі
Ку-ку (годинник із зозулею)
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
ІІІ. Практична робота. Виготовлення «Квіточки - семибарвиці»
Психолог: пропонує відповісти дітям, що люблять метелики?
Діти:
Психолог:
Малята! А ви знаєте, що сьогодні наш метелик обрав собі «квіточку – семибарвицю».
Хто знає, які пелюстки у квіточки - семибарвиці?
Діти:
Різні: червоні, жовті, сині, зелені, помаранчеві, коричневі тощо.
Завдання:
Психолог роздає заготівки квітки (кожній дитині)
Діти за контуром методом розтирання виготовляють квітку.
ІV. Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
Психолог пропонує дітям узяти свого метелика і покласти поруч із квіточкою та порадувати метелика.
Фізхвилинка з розмовою.
Листя
Раз, два, три, чотири, п'ять
(діти загинають пальчики, починаючи з великого),
Листя збиратимемо
(стискають і розтискають кулачки).
Листя горобини
(загинають пальчики, починаючи з великого),
Листя берези
Листя тополі
Листя осики
Листя дуба ми зберемо
Мамі осінній букет принесемо
(«крокують» по столу середнім і вказівним пальчиками
V. Домашнє завдання.
Психолог: діти, хто живе у воді?
Діти ланцюжком перераховують.
Завдання: Удома потрібно виготовити картинку з жителем підводного світу.
Завершуючи заняття, психолог проводить ритмічні вправи (стоячи) під рахунок (для рук і для ніг), потім діти сідають на місце, і психолог перевіряє, як вони запам'ятали завдання, яке потрібно самостійно виконати удома.
У кінці занять діти дарують вироби своїм батькам і прощаються з психологом.
Заняття № 5. «Подорож на морському кораблі»
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено.
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, сідають по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: Картина жителі підводного світу.
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1, 2, 3, 4, 5 ми пішли гуляти
5, 4, 3, 2, 1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад)
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
Емоції в людині. Основні емоції: інтерес, радість, подив, сум, страждання, горе, відраза, гнів, презирство, страх, сором, почуття провини.
Загальний вираз обличчя. Міміка буває живою, млявою, маловиразною тощо. Вираз обличчя відіграє важливу роль у спілкуванні, тому що емоції, які відбиваються на обличчі, частіше зрозумілі, ніж мовлення.
Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів.
На таблиці розташовані чоловічки з різними емоціями. Діти розглядають і прикріплюють клейку смужечку зі своїм номером червоного кольору, до зразка з таким виразом обличчя, який найбільше відповідає їхньому душевному стану.
ІІІ. Практична робота «Виготовлення кораблика»
За контуром виготовити корабель, щоб попливти до наших морських друзів в гості. Людина живе на землі. А де живуть наші друзі? (у морі, океані, річці, озері). Людина може довго прожити у воді? (не може). Тому йому необхідний корабель та вітрила. Виготовляємо за допомогою пластиліну і відправляємося в подорож.
Діти за контуром (метод розтирання) виготовляють корпус, вітрило, прапор. Щоглу і кріплення будують за допомогою пластилінових «джгутиків».
Риби
Жив та був один лин
(долоні складені, плавні рухи ними, що імітують рухи плавників),
Два карасики приятелювали з ним
(долоні розсунені; рухи двома долонями порізно).
Прилітали до них три качки
(руки складені навхрест, помахи долонями)
По чотири рази на добу
І вчили їх рахувати
(стискувати і розтискувати кулачки):
Раз, два, три, чотири, п'ять
(загинати пальчики, починаючи з великого).
Практичне завдання. Смайлики.
- Якщо людині сумно - вона сумує;
- Якщо людині весело - вона посміхається, радіє.
Давайте спробуємо це зробити з пластиліну. Виготовимо смайлики з сумним виразом і радісним.
Психолог використовує прийом, пов’язаний із слуханням музики.
ІV. Рефлексія.
У кінці заняття діти кріплять клейку смужечку зі своїм номером зеленого кольору, до зразка з таким виразом обличчя, який найбільше відповідає його душевному стану в кінці заняття.
Психолог підбиває підсумок.
V. Домашнє завдання.
Повторювати вправи для пальчиків і кистей рук. Робити самомасаж пальчиків і рук. Продовжувати заняття з пластиліном.
Заняття № 6 «Бімбо»
Мета: познайомити дітей з частинами тіла людини; навчити утворювати іменники множини; учити складати пропозиції на наочному матеріалі; учити розрізняти праву і ліву руку, ногу і т.д.; закріпити словник по даній темі; розвивати увагу. Формування уявлення про свою майбутню роль – ШКОЛЯРА.
1.Розминка
Бесіда з дітьми.
2. Гра «У чому схожі й чим різняться?»
2. Гра «Один - багато»
Правила:
Я називаю предмет в однині, а ви називаєте його в множині і навпаки.
Палець |
пальці |
очі |
око |
вуха |
вухо |
носи |
ніс |
ноги |
нога |
руки |
рука |
3.Гра «Частини тіла»
Організаційний момент
Психолог виставляє ряд картинок: дівчинка, хлопчик, чоловік, жінка, бабуся, дідусь. Діти запам'ятовують послідовність і промовляють (послідовність картинок міняється кілька разів).
Питання:
Психолог показує малюнок людини.
Психолог показує, де знаходяться груди, живіт, спина, потім загадує загадки:
У звірятка — на верхівці
А у нас — нижче за очі. (Вуха)
Для чого потрібні вуха?
Два Єгорки живуть біля гори
Живуть дружно
А один на одного не дивляться. (Очі)
Для чого потрібні очі?
Він буває самим різним:
Добрим і шкідливим
Гордим і важливим
Довгим, маленьким, горбатим
Товстим, тонким, веснянкуватим. (Ніс)
Для чого потрібний ніс?
А ще у людини є лоб, щоки, брови, вії, ніздрі, губи, підборіддя.
(Діти на собі показують названі частини лиця.)
Практична робота.
Зараз ми будемо створювати свого чоловічка «Бімбо» за допомогою пластиліну.
Діти під диктовку психолога починають поетапно виконувати чоловічка.
1.Голова.
Беремо пластилін для виготовлення голови
Зробімо кружечок і розітремо його на папері, так щоб потім вмістилися інші частини тіла.
(Розвиток у дітей орієнтиру в просторі)
2.Тулуб.
Виготовляємо овал і приєднуємо його до тулуба.
3.Ноги.
Скільки ніг у людини? (дві), значить беремо два овали розміром меншим ніж для тулуба. Кріпимо ноги до тулуба.
4. Руки.
Скільки у людини рук? (дві)
Виготовляємо такі ж за розміром два овали й кріпимо до тулуба.
Психолог, поки діти оформлюють деталі рук, ланцюжком запитує, кого дитина виготовляє - хлопчика чи дівчинку, яке ім'я вона йому дасть?
5. Оформлення голови.
Дитина самостійно виготовляє деталі (очі, волосся, рот).
Бесіда про емоції, настрій:
Який настрій у вашого чоловічка? Гарний або поганий? Чому?
Хто у вас - дівчинка чи хлопчик?
Психолог пропонує одягти свого чоловічка. Діти проговорюють, що носить дівчинка, а що хлопчик. Що не може одягти хлопчик (спідницю, сарафан, підбори)
Що ще не може дозволити собі хлопчик? (коси, фарбувати губи)
Наприкінці занять проговорюють ім'я свого чоловічка й дарують батькам.
Домашнє завдання:
Заняття № 7 «Цифрляндія»
Мета: формування психологічної готовності до трудової діяльності.
1.Перевірка домашнього завдання
Бесіда з дітьми:
Питання:
1.Якщо велика стрілка годинника на 12, а маленька на 7, що робить дитина в цей час?
(прокидається сама, мама будить)
А потім?
(умивається, розчісується, одягається, іде в садок)
2.Якщо велика стрілка на 12, а маленька на 8, що робить дитина?
(прийшла в садок).
А потім?
(робить зарядку, снідає)
3.А що робить дитина з 9.00 до 12.00 години? (гуляє, займається).
Психолог показує на циферблаті: четверта година, восьма година, чотирнадцята, пів на шосту.
Психолог роздає малюнки дітям з режимними моментами, на стіні висить плакат «Режим дня».
Психолог:
2.Вправа із цифровим настільним килимком, де по прорізах діти в розкид називають цифри.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
3.Вправа «Чарівна скринька»
Діти із заплющеними очима дістають вирізані з гумового пеноплену цифри великого розміру від 0-9. По черзі рукою, на дотик беруть цифру зі скриньки й називають її. Розкривають очі і якщо правильно називають, викладають їх на стіл, якщо помилилися, з розплющеними очима називають правильно, але залишають у скриньці. Так триває, поки всі цифри зі скриньки не зникнуть. Потім підраховують кількість у кожного учасника відгаданих цифр. Називають їх і знову кладуть у скриньку для збереження скарбу.
(закріплення знань про цифри)
4. Розминка для рук.
Гімнастика.
Годинники стукають: |
Діти пальчики стискають і розтискають у кулачки (двома руками одночасно) |
«Тик-Так, тик-так, Тик-Так, тик, так, |
Кулачки розціплені, долоньки спрямовані від себе. На слова долоньки обох рук погойдують ліворуч - праворуч |
Займатися нас запрошують |
Діти пальчики стискають і розтискають у кулачки (двома руками одночасно) |
«Тик-Так, тик-так, Тик-Так, тик, так. |
Діти кулачки розтискають, долоньки спрямовані від себе. На слова діти свої долоньки погойдують ліворуч - праворуч |
5. Практична робота «Цифри».
Вправа на розвиток дрібної моторики.
Діти виготовляють 10 пластилінових джгутиків, а з них виготовляють цифри 0-9 і викладають їх на картонці за наростанням.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Діти один по одному рахують, скільки їх вийшло ( 10), а остання цифра 9. Рахунок збиває цифра 0.
(Цей рахунок на увагу й логіку)
Потім діти викладають на картонці цифри від 9 - 0 ( у зворотному порядку).
Знову рахують, скільки тепер цифр вийшло. Знову 10, як не переставляй, кількість теж не змінюється.
Висновок: як би ми не розташовували цифри, їх завжди буде однакова кількість. Щоб з'ясувати, скільки предметів, їх потрібно перерахувати.
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
6. Вправа «Чарівна коробочка» на розвиток тактильного дотику.
(у коробочці цифри 1-12 циферблат від годинника). Розмір цифр дрібний.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Діти по черзі із заплющеними очима на дотик дістають із коробочки цифру й називають її, якщо відгадав, кладуть перед собою, якщо ні, то цифра залишається в коробочці. Таким чином, доки коробочка не буде порожньою. Наприкінці гри кожен підраховує, скільки цифр він розчаклував (вгадав).
Домашнє завдання:
Дітям вдома потрібно з батьками познайомиться з правилами гри
«Хрестики-Нулики», пограти з батьками або близькими;
продовжити займатися гімнастикою для пальчиків рук.
Заняття № 8 «Хрестики-Нулики»
Мета: формування відчуття єдності, уміння діяти погоджено.
Формування відчуття опори, стійкості, об’єднання тілесних і образних фантазій.
1.Вправа «Свічки» для розвитку дотику.
Дітям роздають набори з 7 кольорових ароматизованих свічок.
Пропонується торкнутися й понюхати кожну. Визначити, чим пахне або що нагадує.
Потім кожен по черзі із заплющеними очима бере одну ароматизовану свічку й промовляє вголос, чий аромат нагадує, що ще так пахне.
(троянда, малина, лимон, бузок, жасмин, яблуко, брусниця).
Якщо дітям із першого разу важко назвати, то з розплющеними очима називають свічки, що залишилися, з ароматами. Колір допомагає придумати асоціацію предмета, рослини або ягоди.
2.Гра «Обери улюблений колір і запах»
Дітям пропонується із загальної коробки, де зібрані всі кольори, обрати тільки два кольори із запахами, що сподобалися. Кожного кольору - запаху повинно бути по 5 штук; розкласти їх на своїй картонці.
На картонці розкреслено поле для гри.
Дітям проговорюється завдання:
Потрібно розташувати так свої фішки (свічки), щоб наступний квадрат не повторювався за кольором. Діти заповнюють ігрове поле. Якщо хтось помилився, то психолог може звернути увагу й запропонувати подумати, чи все правильно зроблено. Якщо все виконувати правильно, ігрове поле звільняється.
Діти залишають тільки один колір, інші фішки відправляються до загальної коробки.
(цей прийом на розвиток логіки)
3.Гра « Хрестики-Нулики»
У кожного учасника 5 фішок свого кольору. Діти діляться на пари.
Кожен обирає собі напарника для гри.
Бесіда: Хто знає гру « Хрестики-Нулики»?
Усі ? Добре!
Давайте повторимо правила гри.
Правила:
Гравцям потрібно по черзі поставити свої фішки (певного кольору) так, щоб першим вибудувати три фішки в цілий ряд.
Подивіться, будь ласка, на таблички, якщо ви вишикуєте свої фішки таким чином, то ви вважаєтеся переможцем:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
угорі |
праворуч |
до центру |
до центру |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
унизу |
ліворуч |
По діагоналі |
По діагоналі |
Психолог пропонує дітям пограти, відіграють 5 партій у парах.
Психолог розігрує з кожною парою, хто буде починати гру першим. Потім вони самі продовжують стежити за черговістю.
(Цей прийом на розвиток комунікативних здібностей)
Потім переможці грають із переможцями. Виграє той, хто набирає найбільшу кількість переможних балів.
Переможцеві надається право першому дістати з «Чарівної коробочки» приз. Усі плескають у долоні.
Потім діти називають число набраних балів і в порядку зменшення балів одержують приз. Усі аплодують за гарну гру.
(цей прийом на формування у дітей уміння радіти за іншого і на розвиток комунікативних здібностей)
5.Розминка для рук.
4. Практична робота «Виготовлення 10 кружечків і заповнення квадратів»
Гра «Хто швидше заповнить квадрат?» на розвиток дрібної моторики рук.
Завдання:
Із пластиліну потрібно виготовити 5 кружечків одного кольору й 5 кружечків іншого кольору.
Діти виготовляють кружечки. Розташовують їх рядами. У процесі роботи психолог запитує в кожного:
(метод на розвиток просторового мислення, набування навичок лічби)
Розташувати на ігровім полі так, щоб два кольори перемогли.
Діти розташовують кружечок, якщо помиляються, переставляють. Вони переставляють заготовлені кружечки, поки не зроблять правильно.
( цей прийом на розвиток логіки)
Коли психолог перевірить правильність виконаного завдання, діти переходять до наступного етапу.
Закріплюють на правильних позиціях кружечки.
Потім способом розтирання по контуру заповнюють клітинки пластиліном.
Хто перший акуратно закінчить завдання, одержує приз за акуратність і швидкість.
(метод допомагає активізувати роботу, сприяє розвитку вміння об'єктивно оцінювати свою роботу, уміння працювати в темпі групи)
Обов'язково потрібно простежити, щоб кожна дитина оцінила свою роботу й зробила її до кінця.
5. Гра «Котра година?»
Дітям роздають зроблені ними годинники.
Бесіда:
Подивіться на свої циферблати і скажіть, котра година на вашім годиннику?
(діти можуть відповісти, а можуть і промовчати, бо ще не мають навичок визначати час за годинником)
Психолог бере макет годинника і пояснює, як визначати час, пересуваючи стрілки.
Дітям психолог показує:
Домашнє завдання:
Заняття № 9 «Пори року. Літо»
Мета: формування психологічної готовності до трудової діяльності.
1.Перевірка домашнього завдання: гра «Котра година?»
На великому бутафорському циферблаті психолог пересуває стрілки, діти називають годину:
Психолог прослуховує кожну дитину «Мій режим дня»
2..Гра «Скажи навпаки» на розвиток і закріплення просторової уяви.
Психолог називає слова, до яких потрібно підібрати слова, які за значенням протилежні. Наводить приклад, а потім починає гру. Кожному учасникові, який правильно дасть відповідь, дається кольорова фішка. Наприкінці підраховують фішки й підбивають підсумок. Переможцеві апладують.
Слово (завдання) |
Слово (відповідь) |
униз |
вгору |
верхній |
нижній |
ліворуч |
праворуч |
правий |
лівий |
попереду |
позаду |
перший |
останній |
знизу нагору |
зверху вниз |
праворуч ліворуч |
ліворуч праворуч |
під столом |
над столом |
на початку книги |
наприкінці книги |
3. Гра «Розстав так само» на розвиток зорової пам'яті, на розвиток довільної зорової уваги.
Дітям видається чисте ігрове поле й 4 фішки. У психолога 3 ігрових поля із завданнями.
Психолог пропонує дітям подивитися на картку № 1 ( 30 секунд), запам'ятати розташування фішок і просить протягом 1 хвилини розставити їх у себе на чистих картках.
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
1 ЗАВДАННЯ |
2 ЗАВДАННЯ |
3 ЗАВДАННЯ |
Психолог:
Якщо завдання правильно виконано, діти одержують кольорові фішки. Хто помилився, той виправляє помилки сам, а якщо не вийде, допомагає психолог, але фішку вже не одержує.
Хід завдання повторюють ще два рази з карткою № 2 і карткою №3. Після кожного правильно виконаного завдання дитина одержує фішку (див.додаток № 1), а потім підраховує свій банк і проговорює вголос.
Наприкінці гри складаються всі фішки, після виконання гри «Скажи навпаки» і після гри «Розстав так само». Підраховується загальний бал, називається найбільший банк і визначається переможець. Діти аплодують переможцеві.
3.Практична робота «Виготовлення 5 кружечків різного кольору и запов-нення квадратів»
Гра «Кнопочка» на розвиток уваги.
Дітям роздається картка з розкресленими квадратиками (ігрове поле). Видається одна фішка. Діти ліплять із пластиліну п'ять кружечків жовтого, зеленого, червоного, синього й фіолетового кольору.
Потім психолог пропонує прослухати його завдання й виконати його вказівки.
4.Розминка.
Бесіда:
Які пори року ви знаєте?
(Зима, літо, осінь, весна)
Чим відрізняються?
Чим схожі? ( У будь-який час року з'являється сонце)
5. Практична робота : «Виготовлення Сонечка» на розвиток дрібної моторики рук
Сьогодні потрібно зробити дуже багато жовтих кульок з пластиліну.
Потім щільно розмістити їх у кружечку, щоб вийшло об'ємне сонечко. Дрібні кульки повинні залишитися. Сильно до картонки не притискайте, щоб залишилася об'ємна форма кульки, а простір на картоні було заповнено.
Діти роблять заготовки жовтих кульок (кількість психолог не вказує)
(вправа розвиває силу, спритність пальців, поліпшує почерк,
допомагає дітям розвивати посидючість, вміння відчувати силу натиску пальців і вміння регулювати її).
6.Практична робота «Гусінь»
Дітям роздають картки з намальованою гусінню, що складається з 40 кружечків.
Жовтий Зелений Синій
Червоний Коричневий
Психолог:
Діти, заготуйте по 8 кружечків різного кольору (жовтого, червоного, зеленого, синього й коричневого).
А тепер у тій послідовності як я говорю, потрібно розфарбувати нашу гусінь за допомогою пластилінових кружечків.
Діти під диктовку психолога заповнюють пластиліном потрібного кольору намальовані кружечки.
Тепер, будь ласка, у такій послідовності виконаєте самостійно.
Дітям потрібно заповнити кружечками із пластиліну в тому кольорному порядку, який показав психолог.
(вправа на розвиток уваги, логічної послідовності, координації рук)
Заняття №10 «Незабаром до школи»
Мета: формування уявлення про свою майбутню роль – ШКОЛЯРА.
1.Перевірка домашнього завдання:
Виконане гроно винограду.
Бесіда:
Діти, щоб виноград не зав'янув і був відмінний урожай, що потрібно рослині? (Дощ)
2. Практична робота «Парасолька» для розвитку дрібної моторики рук.
Що людина застосовує, щоб захистити себе в дорозі від дощу?
(Парасольку)
Дітям роздають картки з намальованою парасолькою. Їм пропонується за контуром, за допомогою пластиліну, розфарбувати свою парасольку різними кольорами.
Парасольку від дощу застосовує людина. Як ховається равлик від дощику? (у свій будиночок)
3. Практична робота «Будиночок для равлика» для розвитку дрібної моторики рук
Дітям роздають картки з намальованим равликом. Давайте її будиночок розфарбуємо за допомогою пластиліну. Зробимо довгий – довгий джгутик, викладемо на папері як спіраль, вийде будиночок для равлика.
(вправа на розвиток окоміру)
4.Вправа «Вчимося міркувати»
Ця вправа на закріплення понять: високий, низький, широкий, вузький, товстий, тонкий, довгий, короткий.
Завдання № 1:
Технологія:
Розділіть шматочок пластиліну на три рівні частини й з кожної зробіть пластилінову паличку. Прикладаючи палички одна до одної, намагайтеся, щоб вони були однакові за довжиною й товщиною.
Завдання № 2:
У цьому завданні пластилінові палички будуть розташовуватися вертикально, тому ми назвемо їх «стовпчики».
(Закріплюються поняття «широкий, «вузький, «довгий», короткий»
Завдання №3.:
Розташуйте пластилінові палички
Завдання № 4
Скажіть, як розташували палички?
Назвіть палички:
Завдання №5
Праворуч від найвищого стовпчика поставте середній стовпчик, між ними поставте низький стовпчик.
5. Практична робота вправа «Будинок» для розвитку дрібної моторики рук.
Психолог: Діти, а де людині сховатися від дощу? (У будинку). Давайте збудуємо собі будинок із пластилінових паличок.
Дітям дається порожня картонка, вони самостійно за своєю уявою викладають джгутиками (пластиліновими паличками) будинок. Психолог може в процесі роботи ставити додаткові запитання, які допоможуть йому про-діагностувати дитину за методикою «Будинок».
6. Вправа «Продовжи речення»
Поясніть, будь ласка, що означає слово.
7. Практична робота вправа «Шлях до школи» на розвиток дрібної моторики.
Дітям роздають картки з намальованим шляхом до школи. Хто швидше за допомогою пластиліну заповнить шлях, той першим прийде до школи.
Завдання:
За допомогою пластиліну по паралельних лініях методом розтирання, не виходячи за контур, потрібно заповнити дорогу коричневим кольором.
Хто першим виконав завдання, його вітають і дозволяють першим іти додому.
Домашнє завдання:
Дітям батьки загадують загадки, а вони відгадують і кладуть в портфель предмети.
Новий будинок несу в руці Дверці будинку на замку. Тут мешканці паперові Усі дуже важливі. |
Портфель
|
|
То я в клітинку, то в лінійку Написати на ньому зумій Можеш і намалювати. Називаюся я ... |
Зошит
|
|
Я люблю прямоту, Я сама пряма. Зробити нову лінію Вам я допомагаю. І пряму без мене Накреслити зумій. Вгадайте, друзі, Хто ж я? |
Лінійка
|
|
У чорному полі заєць білий Стрибав, бігав, петлі робив. Слід за ним був теж білий. Хто ж цей заєць? |
Гумка
|
|
Хто альбом розфарбує наш? Ну, звичайно ... |
Олівець
|
|
Язика немає, а розповідає. |
Книга
|
|
Як називаються книги, за якими вчаться діти? |
Підручники |
|
Перелічіть якнайбільше способів застосування (використання) предмета.
Наприклад: