Програма
занять для дітей 4-5 років
з розвитку дрібної моторики, когнітивної сфери та мовлення
Заняття 1
Мета: розвиток дрібної моторики рук. Розвивати зорове сприймання, вміння виділяти один об’єкт серед інших. Розвивати мислення, зв’язне мовлення, діалогічне мовлення. Вчити дітей відповідати на питання.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Горобці малі стрибали,
На стежині гралися.
Враз знялися – полетіли,
Бо когось злякалися.
«Підстрибувати» пальцями по столу, потім «Літати», рухаючи всією рукою.
Хід: Спочатку пропонується вибрати серед 2 картинок, потім серед 3 картинок і так далі. Предметні картинки із простим і доступним для сприймання зображенням: ялинка, дерево, хмаринка, сонце, машина тощо у 2 екземплярах.
Примітка: Аби активізувати дитину, можна помінятися ролями. Дитина кидає м’яча дорослому і ставить сама питання. Питання класифікуються по рівню складності від простого до складного.
Обладнання: гарний, яскравий м'яч.
Хід: Дорослий кидає дитині м’яча і ставить питання, дитина має дати відповідь на питання.
- Як тебе звати?
- Скільки тобі років?
- Яка твоя улюблена іграшка?
- Яку казку ти любиш? - Що ти любиш робити? Тощо
Ускладнення: Спочатку пропонуються найпростіші форми і дві: круг, квадрат. Потім можна запропонувати три форми одночасно. Також можна підкласти зайву форму, яка не підходить до жодного «віконечка».
Обладнання: Картонні планшетки – трафарети із вирізаними «віконечками» та фігури – втулки, які підходять по формі у ці віконечка.
Хід: Дитині пропонується трафаретка із «віконечками», які потрібно закрити. Тобто дитині потрібно знайти фігурки, які за формою підходять до «віконечок».
Ускладнення: 1.Спочатку можна запропонувати квітку, яка складається з серединки і 4 пелюсток, потім з 5.
2. Якщо дитина легко виконує завдання, можна запропонувати чистий аркуш для викладання, без контурного допоміжного зображення квітки.
3.Якщо дитина вже знає основні кольори і називає їх, то можна запропонувати назвати відтінки.
Обладнання: Картонна планшетка із контурним зображенням простої квітки (з кіл), різнокольорові кружечки, які підходять за розмірами до контурного зображення квітки. Вже готова така ж демонстраційна квітка ( зразок).
Хід: Дитина дорослий пропонує розглянути зразок і викласти таку ж квітку, викладаючи кольорові кружечки на контурне зображення. Потім назвати кольори.
Обладнання : Вирізати з картону синього кольору фігури ( трикутник, круг, квадрат).Хід : Попросіть дитину обвести кожну фігуру пальчиком по контуру. Скажіть дитині: «Це трикутник, це круг....» Попросіть покласти фігури на такі самі на малюнку. Покажіть, як це треба зробити. Спитайте: «Яка це фігура? На що вона схожа?». Попросіть дитину знайти предмети в кімнаті та на вулиці, схожі на ці фігури. Якщо дитина не зможе сама, покажіть ці предмети
Заняття 2
Мета: коректувати розвиток сприймання, дрібної моторики рук, мовлення. Закріпити знання про форми геометричних фігур
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Ось конячка прискакала,
Б’є копитом: цок-цок-цок,
І по колу, й по доріжці,
Ще й забігла у лісок.
Рухи в різні боки другим і третім пальцями рук, підстрибуючи, з акцентом на один палець.
Обладнання : Потрібно по сім фігур кожної форми синього або жовтого кольору.
Хід: Покладіть під кожну парасольку на малюнку по одній фігурі. Попросіть дитину сховати під парасольки всі фігури. Однакові фігури ховаються під одну парасольку.
Ускладнення: Використовувати для гри фігури різного розміру (великі і малі).
Обладнання : Карточки з фігурами намальованими пунктиром.Хід : Попросіть дитину обвести фігури по пунктирам олівцем. Розмалювати їх різними кольорами. Попросіть назвати знайомі фігури.
Ускладнення: Покажіть на незнайому фігуру, овал. Назвіть її. На що вона схожа?
Обладнання : Потрібно по сім фігур кожної форми
Хід : Попросіть дитину посадити однакові фігури на свою лавочку. Покажіть як це зробити, наприклад, на квадратиках. Перемішайте фігури. Коли дитина розкладе всі фігури, попросіть назвати їх.
Ускладнення : Додається нова для дитини фігура – овал. Перемішайте фігури. Коли дитина розкладе всі фігури, попросіть назвати їх.
Обладнання : Потрібно по сім фігур кожної форми, великого та маленького розміру, одного кольору.
Хід : Розкладіть всі фігури перед дитиною і запропонуйте їй зібрати однакові фігури в хоровод. Наприклад, хоровод тільки для трикутників.
Ускладнення : Викладаються хороводи для всіх фігур.
Обладнання : Потрібно по сім фігур кожної форми, великого та маленького розміру, одного кольору.
Хід : В картонну коробку покладіть фігури різної форми та розміру та попросіть дитину с закритими очима знайти фігуру певної форми.
Обладнання : по 10 – 12 маленьких трикутників, квадратів, кругів одного кольору.
Хід : Покажіть дитині як зібрати намисто, викладаючи фігури на аркуш паперу з намальованою ниткою. Попросіть зібрати намисто тільки з кружечків (трикутничків, квадратиків).
Ускладнення : зібрати намисто комбінуючи їх колір ( перевертаючи білою стороною ); комбінуючи форму ( трикутнички і квадратики ).
Заняття 3
Мета: коректувати розвиток дрібної моторики рук, мовлення; формувати спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на одному виді діяльності. Закріпити знання про форми геометричних фігур
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з переказом невеличкого оповідання кистями рук виконуються відповідні рухи.
На землі сніжок лежить,
(Плавні рухи руками,розвести їх над «землею»)
Зайчик по сніжку біжить.
(Пальчикова фігурка «зайчик»)
Мерзнуть вушка,
(Згинати й розгинати пальці-«вушка»)
Мерзнуть лапки,
(Ворушити всіма пальцями, згинаючи і розгинаючи їх).
Бо без валянців
(Утворити немовби дві «мисочки» долонями)
Та шапки. Ой!
(Двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру й піднести над головою).
Обладнання : по 10 – 12 маленьких трикутників, квадратів, кругів одного кольору.
Хід : Покажіть на малюнку потяг і скажіть: «На зупинці стоїть багато фігур. Коли підійшов потяг, фігури почали шукати свої вагончики і ставати в чергу. Як вони шукали свої місця? Постав фігури до своїх вагончиків.»
Обладнання : Малюнки будиночків різних фігур.
Хід : Запитайте дитину: «З яких фігур складаються будиночки? Які будиночки схожі? Чим?»
Обладнання : Кольорові фігури різних форм для викладання предметів (дивись малюнок), малюнки цих предметів.
Хід : Попросіть дитину викласти такі ж предмети, як на малюнку. Запитайте дитину: «Якої форми ці деталі?».
Ускладнення : Запропонуйте дитині викласти з цих фігур щось за своїм бажанням.
Заняття 4
Мета: коректувати розвиток сприймання кольору, дрібної моторики рук, уваги, мовлення.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: Робити плавні синхронні рухи обома руками згори донизу.
Обладнання : Малюнки різнокольорових прапорців та повітряних кульок.
Хід : Розкладіть в один ряд прапорці і попросіть дитину підібрати однакові за кольором повітряні кульки.
Ускладнення : На перших заняттях використовувати два кольори. На наступних збільшувати кількість кольорів, але не більше чотирьох.
Обладнання : Кольрові дуги для веселки розрізані навпіл.
Хід : Одну половину веселки складіть самі, а другу половину дайте скласти дитині. Називайте кольори. Попросіть показати полоски певного кольору. Коли дитина буде складати веселку за вашим зразком, запитуйте її: «Який це колір?». Якщо не знає, кажіть самі.
Хід: Психолог показує дітям картки трьох кольорів і домовляється: якщо зелений колір – діти можуть бігати, кричати, стрибати; жовтий – тихо ходити, шепотіти; червоний – мовчки стояти.
Сигнали подаються в різній послідовності.
Обладнання : Фарби, пензлик, папір, зразки малюнків.
Хід : Покажіть дитині малюнки. Запитайте якого вони кольору. Намалюйте разом з дитиною жовте сонечко, жовте курчатко, червоний помідор, червону квітку, синю кульку, синю хмарку, зелену травичку, зелений огірок.
Ускладнення : На перших заняттях малювати предмети одного кольору. На наступних збільшувати кількість кольорів, але не більше трьох.
Заняття 5
Мета: коректувати розвиток сприймання, уваги, мислення, дрібної моторики рук, фонематичного слуху.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Сніг–сніжок
Засипав поріжок.
Побігли ми погратися
У сніжки на лужок.
Пальцями рук немов присолювати, потім «бігти» пальцями та «ліпити» сніжки.
Обладнання : Малюнки різних за кольором та формою прапорців.
Хід : Попросіть дитину уважно роздивитися прапорці і знайти однакові за двома ознаками ( кольором та формою). Попросіть назвати кольори на прапорцях.
Ускладнення : На першому занятті використовувати один ряд прапорців, на наступних заняттях – два.
Матеріал: набори геометричних фігур на кожну дитину і чисті аркуші паперу.
Хід: Гра проводиться за принципом графічного диктанту. Ведучий називає фігури в певному темпі (від повільного до швидкого), а діти повинні викласти на аркушах візерунок з названих фігур в порядку їх називання. Перемагає той, хто не припустився помилок.
Примітка: для маленьких дітей або дітей з дуже низьким рівнем розвитку допускається викладання за зразком, потім без зразка і лише потім у вигляді диктанту.
Хід: Вибирається «виконавець» решта дітей дають йому кілька доручень (починати можна з одного-двох доручень, поступово збільшуючи кількість), які він повинен уважно вислухати і правильно виконати. Наприклад: «підійди до стільця і сядь на нього», «встань зі стільця, підійди до полички з іграшками і дістань цуценя», «посади цуцика між лисичкою і ведмедиком на іншу поличку».
Обладнання : Кольорові квадрати червоного, жовтого, зеленого, синього, чорного та білого кольорів. Малюнки різних за кольором предметів.
Хід : Дайте дитині кольорові квадрати і попросіть її розкласти до кожного предмету свій колір.
Ускладнення : Використовувати малюнки предметів різної кількості кольорів.
Хід: Дітям задається тема, наприклад, тварини. Ведучий називає різні слова, серед яких є і назви тварин. Діти повинні плеснути в долоні (топнути ногою, ляснути по столі…), коли прозвучить слово з обраної теми, тобто назва тварини.
Заняття 6
Мета: коректувати розвиток дрібної моторики рук, стійкості та переключення уваги, памяті.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Хоч бабуся вже стара,
Всім гостинці роздала:
Тарасику – пряничок, Загинати правою рукою по черзі пальці
Іванкові – бубличок, лівої руки. В кінці розвести руками.
Тетянці – ватрушку,
Марійці – пампушку,
Тільки в Юлі – внученьки –
Без гостинців рученьки.
Матеріал: парні малюнки з відмінностями.
Хід: Дітям пропонуються парні картки на яких потрібно знайти якомога більше відмінностей.
Примітка: картинки мають бути з наростаючим ускладненням, від 1-2 відмінностей до 10 та більше.
Матеріал: простий олівець, бланки стимульного матеріалу (з предметними малюнками для маленьких дітей і знаками та літерами для більш старших) з тесту «коректурна проба»
Хід: Дітям потрібно відшукати та викреслити потрібний знак або букву. Як ускладнення можна обмежити виконання вправи часом.
Мета: розвивати зорову пам’ять.
Обладнання: набір м’яких іграшок
Хід: Психолог виставляє на столі іграшкові тваринки, пропонує дітям заплющити очі або відвернутися. В цей час ховає одну іграшку, діти повертаються і називають тваринку, яка сховалась.
Примітка: в цій грі можна розвивати й мимовільну память, якщо запитувати в дітей якого кольору була іграшка, про її особливості (бантик на шиї в котика тощо)
Обладнання: набір м’яких іграшок (предметів)
Хід:На столику перед дітьми стоять іграшки (2-5 шт. молодша, середня група; 7-8 шт. старша група залежно від можливостей дітей). Психолог пропонує дітям запам’ятати як вони стоять, а потім відвернутись. В цей час міняє місцями, або забирає іграшку. Діти повинні побачити що змінилось.
Матеріал: м’які іграшки (7 хв.)
Хід: Повідомити дітям, що у зайчика Вуханчика незабаром день народження, прийдуть гості привітати іменинника. А як звуть гостей він дізнається пізніше. Дістати 5-8 іграшок м’яких іграшок, назвати їх імена, розсадити за столом і частувати чаєм. Обрана на роль зайчика дитина повинна їх пригостити чаєм, називаючи кожного гостя на ім’я. кількість гостей можна збільшувати.
Заняття 7
Мета: коректувати розвиток дрібної моторики рук, уваги, пам яті, мовлення.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Матеріал: кольорові олівці, папір.
Хід: Дитині дають аркуш паперу і просять її намалювати в рядочок 10 трикутничків. По завершенні роботи дитину попереджають про необхідність бути уважним, тому що завданні говоритиметься лише один раз: «Будь уважним, заштрихуй червоним олівцем третій, сьомий і дев’ятий трикутники». Якщо дитина перепитує що робити далі.
Якщо дитина впоралася з завданням, можна продовжувати виконання завдань, ускладнюючи їх.
Обладнання: набір м’яких іграшок (або просто предметів)
Хід: На столику перед дітьми стоять іграшки (різні предмети). Психолог пропонує дітям відвернутись. В цей час міняє місцями кілька предметів. Коли діти повернулись пропонує зробити як було
Матеріал: картки з зображенням крапочок (за мет-ю Нємова), шаблони для малювання крапок, прості олівці.
Примітка: починати гру можна з простого перенесення дитиною крапок зі зразка на чисту сітку, тобто – копіювання.
Хід: Дітям роздаються шаблони для малювання крапок та прості олівці. Ведучий демонструє карточку з намальованими крапочками протягом 15 сек. Діти повинні запам’ятати розташування крапок та намалювати їх в шаблонах.
Завдання ускладнюється розташуванням та кількістю крапок на картці, а також скороченням терміну демонстрації картки з крапочками.
Діти стають в коло та імітують рухи, про які говориться у вірші.
Готуємось до рекорду,
Будемо займатись спортом
Штангу піднімаємо,
Тримаємо, кидаємо.
Наші м'язи не стомились,
А слухняними зробились.
Ні для кого не таємно,
Що розслабитись приємно.
Заняття 8
Мета: тренувати пам'ять, увагу, мислення, дрібну моторику рук, розширювати словник дитини.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Матеріал: 5 карток різного кольору і 5 таких самих карток із наклеєними на них портретами людей: немовляти, дівчинки, юнака, жінки, діда.
Хід: Дітям пропонується запам’ятати п’ять кольорових карток із наклеєними на них портретами, причому треба запам’ятати і портрет і тло, на якому він зображений.
Час запам’ятовування 10 сек. Через кілька хвилин дітям демонструють кольорові картинки без портретів. Діти мають пригадати, на картці якого кольору був той чи інший портрет.
Варіанти: 1.Спочатку запропонувати одну тварину, потім одночасно дві, три.
2.Запропонувати дитині промовити ті звуки, які вимовляє дана тварина (корівка - му ).
Обладнання: Предметні картинки із зображенням диких і свійських тварин та їх дитинчат: ведмідь, вовк, лисиця, корова, кінь, коза, свиня тощо.
Хід: Дитині пропонуються предметні картинки із зображенням тварин. Необхідно знайти дитинча тваринки – мами, спробувати назвати тварину і дитинча.
Хід: Ведучий називає кілька дій, але не показує їх. Дозволяється повторити це завдання 1-2 рази. Потім діти повинні відтворити ці дії в тій послідовності, у якій вони були названі ведучим.
Завдання 1. Повернути голову праворуч, повернути голову прямо, опустити голову вниз, повернути голову прямо.
Завдання 2. Підняти праву руку в гору, підняти ліву руку вгору, опустити обидві руки.
Завдання 3. Повернутись ліворуч, присісти, повернутись праворуч, встати.
Завдання 4. Підняти праву ногу, постояти на лівій нозі, поставити праву ногу.
Примітка: 1)декілька вправ на розвиток пам’яті можна брати з розділу «розвиток макро- та дрібної моторики»;
2)використовуються і настільно-друковані ігри-тести на розвиток пам’яті;
Дорослий вмикає музику. Починає танцювати і запрошує дітей потанцювати з ним. Усі танцюють, так як уміють і як хочуть.
Заняття 9
Мета: розвивати мислення, увагу, пам'ять, дрібну моторику, мовлення.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.розвинена дрібна моторика кистей рук, мовлення.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Хід:Діти стоять в колі (або індивідуально). Психолог кидає дитині м’яча і просить дати вірну відповідь:
і т.д.
Хід:Діти стоять в колі (або індивідуально). Психолог кидає дитині м’яча і запитує «Їстівне – неїстівне?» («Можна їсти чи неможна») називаючи різні слова. Діти відповідають.
Хід: Діти стоять в колі (або індивідуально). Психолог кидає дитині м’яча і запитує: «Буває – не буває?»:
Хід: ведучий пропонує дітям придумати якійсь простий рух на кожен рахунок. Наприклад: на рахунок ОДИН – діти будуть плескати в долоні, на ДВА – присідати, на ТРИ – підстрибувати…тощо. Коли діти придумають рухи, ведучий перевіряє, чи всі діти запам'ятали, рахуючи по порядку і виправляючи можливі помилки. Потім ведучий попереджає дітей, що далі рахуватиме так, як схоче і не по порядку. Завдання дітей уважно слухати ведучого і не переплутати рухи.
Примітка: оскільки ця гра доволі складна для дітей із ЗПР, починати її варто тоді, коли діти впевнено рахують хоча б до 5. Також починати відтворення варто з рахунку 1,2,3 не більше, переконавшись, що діти справляються, можна збільшувати рахунок і кількість рухів відповідно.
Ускладнення: проведення даної гри із заплющеними очима.
Заняття 10
Мета: розвиток мислення, уваги, дрібної моторики рук, мовлення; встановлення спільних ознак предметів, уміння робити узагальнення, швидкість реакції.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Хід: Діти стоять в колі (або індивідуально). Психолог кидає дитині м’яча називаючи кілька предметів з спільними ознаками, місцем проживання, місцем проростання, способом пересування, призначенням:
Хід: Діти стоять в колі (або індивідуально). Психолог кидає дитині м’яча і проговорює несумісні між собою поняття або події, пропонуючи дати відповідь дітям так чи не так. Наприклад:
Хід: Психолог повідомляє дітям багато різних слів, а їм потрібно піймати (плеснути в долоньки) ті слова які називають тваринок (варіанти: комах, диків звірів, меблів, одяг, слова які можна «зібрати в лісі», «повісити на ялинку», «веселі слова», «смішні слова» і т.д.)
Обладнання: картинки-зразки, та розрізані картинки.
Для гри потрібно взяти будь-яку листівку (краще використовувати зображення об’єктів неживої природи) і розрізати на дві, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім рівних частин.
Інструкція: Дитині пропонується скласти зображення.
Ускладнення: розрізані картинки неправильної форми, нерівних частин (різні геометричні фігури – квадрат, трикутник, ромб, прямокутник).
Критерій ефективності: дитина склала картинку.