Тренувальні вправи з теми "Повторення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово"

Про матеріал
Тренувальні вправи для учнів 5 класу з теми "Повторення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово". Завдання доповнють підручник з української мови. Працювати з ними школярі можуть під час занять у класі, вдома для вироблення орфографічних навичок та вмінь аналізувати і розбирати мовні явища.
Перегляд файлу

Повторення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово

 

Двічі повторене сподобається

Горацій

 

1. Утворіть із поданих речень текст. Запишіть його дотримуючись абзаців. Визначте тему і основну думку.

  4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg  1. Вони тримаються правого боку, ввічливо обминають один одного. 2. Ідуть по тротуару пішоходи. 3. І перехожі сходять на бруківку – прямо під колеса автомобілів. 4. Але що це? 5. Четверо школярів, узявшись за руки біжать на зустріч людському потокові, займаючи майже всю ширину тротуару. 6. На стадіоні, наприклад, у лісі, в полі, а от на вулиці не варто, бо своїм бігом ви заважаєте пішоходам. 7. Взагалі правила дорожнього руху не забороняють бігати. 8. Та треба тільки знати, де це можна робити. 9. Будьте уважними і дисциплінованими на вулиці!

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тема тексту _______________________________________________________

__________________________________________________________________

Основна думка ____________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

2. Прочитайте текст. Спишіть, розподіляючи його на окремі речення і ставлячи між ними розділові знаки. У кожному реченні виділіть граматичну основу.

   jhd     Цілком спокійно почуває себе восени кажан я його знайшов у дуплі старої осики він висить вниз головою і безтурботно спить так і висітиме це звірятко до весни дуже міцно спатиме і шкідник-ховрах уже позаривались у мул на дні річок і боліт жаби там вони й лежатимуть всю зиму.  ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Доповніть речення однорідними членами. Поставте між однорідними членами речення, де потрібно, коми.

jhdДо лісу із самого ранку вирушили із кошикам (хто?)_________________

__________________________________________________________________

Там вони збирали (що?) _____________________________________________

По дорозі діти зустріли (кого?) _______________________________________

Додому всі поверталися (які?) ________________________________________

 

4. Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Випишіть двоє-троє слів, що належать до кожної з відомих вам частин мови.

jhd                                           ________________________________

       Тихий осінній день.  У яблуневому саду літають джмелі.  Вони прилетіли до яблука, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі.

       Зайшло сонце. А в саду яблука пахнуть сонцем. Десь заспівав цвіркун. Раптом з яблуні на землю впало яблуко – гуп… Цвіркун замовк. Пролетів сполоханий птах. Десь за лісом у нічному небі спалахнула зірка. Знову заспівав цвіркун.

       Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.

 

Іменник ___________________________________________________________

Прикетник_________________________________________________________

Займенник _________________________________________________________

Дієслово __________________________________________________________

Прислівник________________________________________________________

Прийменник _______________________________________________________

Сполучник ________________________________________________________

5. Спишіть, поширюючи речення другорядними  членами. Виділіть граматичні основи.

   4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg  День переходив у ніч. На траві лежали тіні дерев. Сонце ховалось за ліс. Довго ще догоряла зоря. На східній частині неба з-за дерев з’явився серп місяця. Іноді налітав вітерець і шумів у кронах дерев.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

6. Назвіть види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

jhd                Учіться добра!­­­­ ______________________________
Хто з вас, діти, не мріє бути сміливим, мужнім, сильним?_________________ А хто з вас, дорогі друзі, мріє бути добрим? ____________________________

Просто доброю людиною?___________________________________________
Добро необхідне людині, як повітря.___________________________________ Без добра життя стає бідним, нікому не потрібним._______________________

Усе, що є кращого в житті людини, осяяне добром.______________________
Давайте ж учитися добра!___________________________________________

 

7. Установіть відповідність.

images (2)

               Хочеш собі добра,                                       той і сам себе не любить.

               Хто добре робить,                                       всіх не обігріє.

               Хто не робить добре людям,                      тому зло не шкодить. 

               Чоловік не сонце,                                        не роби нікому зла.

 

yt_1200-vfl4C3T0K8. Перегляньте експрес-урок «Як виникло слово мрія?» і дайте відповіді на запитання:

1. Хто придумав слово мрія? _____________________________

2. Кому присвячено вірш із цим словом? ___________________

3. Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?_______________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

До речі…

Без названия (2)Цікаві факти

  • В українській мові, на відміну від решти східнослов’янських мов, іменник має 7 відмінків, один з яких – кличний.
  • В українській мові безліч синонімів. Наприклад, слово «горизонт» має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овид.
  • Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера Ф.

ВІДГАДАЙ

28vidgadaj Яке слово в словнику написано неправильно?_______________

 Це нежива істота, але в неї є 5 пальців. _____________________

 Хто ходить сидячи? _____________________________________

Що намокає, поки сушить?________________________________

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
2556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку