Урок «Я досліджую світ»: природнича галузь
Тема: Прості дослідження \ досліди. Досліджуємо свій організм.
Очікувані результати:
Предметні: навчити проводити прості спостереження; визначати, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження; описувати послідовність дій в дослідженні; досліджувати свій організм; використовувати інформацію, отриману з відомих та запропонованих іншими джерел.
Комунікативні: розвивати монологічне і діалогічне мовлення учнів; мовлення, пам'ять, уважність; розуміння важливості кожного органу чуття; збагачувати словниковий запас учнів.
Соціокультурні: виховувати вміння співпрацювати в групі; ввічливе ставлення, тактовність, щирість.
Обладнання: картки для групової роботи, малюнки, дрібні предмети для дослідів, цеглинки «Лего», лепбук, фізкультхвилинка.
Хід уроку
У: Доброго ранку знову усім!
Гарного настрою зичу я всім.
Плідно працюємо кожен урок
І розраховуємо кожен наш крок.
У: Діти, у нас сьогодні спортивне вітання. Я кидаю м’яч і кажу: «Доброго ранку, …». … кидає м’яч іншій дитині і вітається з нею. І скажемо всі разом: «Добрий ранок всім – всім – всім». І обов’язково посміхнемось.
1.2. Гра «Павутинка».
У: Діти стають у коло. Ведучий тримає клубочок з нитками, називає вид спорту і передає клубок іншій дитині. Так утворюється павутинка.
1.3. Заповнення щоденних новин.
1.4. Оголошення теми уроку.
Відгадування загадки:
Один говорить, двоє дивляться і двоє слухають. ( Язик, очі, вуха)
У: Скільки є органів чуття? ( 5 )
У: Назвіть їх.
У: Діти, подивіться! Ось у мене коробочка. У ній знаходяться картинки із зображенням різних органів чуття. Підійдіть до мене, дістаньте картинку і за нею займіть своє місце у відповідній групі.
У: Молодці! Ви поділились на групи. А зараз пригадаймо правила роботи в групі:
1. Піднімати руку.
2. Усміхатися.
3. Говорити по черзі.
4. Слухати і чути.
5. Брати активну участь у всьому.
У: Тепер розподілімо, хто за що відповідатиме в групах:
хронометрист - ( відповідає за час);
презентатор - ( той, хто презентує дослідження);
організатор - ( той, хто розкладає матеріали).
У: Молодці! Ролі ми розподілили. А тепер подивіться на дошку. Перед вами Смайлики. Подумайте, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Що хочете почути, чого навчитись? На ваших столах є листочки, а ви позначте їх своїми піктограмами. А в кінці уроку ми обговоримо наші очікування та прикріпимо наші листочки до того Смайлика, який вважатимемо за потрібне.
У: Організатори, підходьте і беріть матеріали для своєї роботи. Організовуйте роботу так, щоб кожен учасник групи брав участь у дослідженні. Для дослідження вам відведено 5 хвилин. Хронометристи, ви маєте стежити за часом.
2. Проведення дослідів.
1 група – досліджує око.
Дослідити предмети:
- за кольором ( геометричні фігури);
- за формою ( яблуко, муляж апельсина, куля);
- за розміром ( великі кубики, малі кубики).
2 група – досліджує ніс.
У коробочках знаходяться часник, цибуля, лимон, розпилені парфуми.
У: Визначіть, що знаходиться в коробочках?
У: Який орган чуття допоміг вам визначити, що знаходиться в коробочках?
3 група – досліджує язик.
На тарілочках перед учнями зефір, цукерка, нарізані кислий огірок, лимон, яблуко, солоні горішки. Учні пробують на смак і роблять висновок, що кисле, що солоне, що солодке.
Огірок, лимон, яблуко – корисні продукти.
Солоні горішки, зефір, цукерки – шкідливі продукти.
4 група – досліджує вухо.
Завдання – закрити вуха і виконати завдання, яке я покажу. Ви зрозуміли завдання? Що ви почули? Нічого. Якби вам щодня показували різні завдання, вам було б легко їх виконувати? Який ми можемо зробити висновок?
5 група – досліджує руки, шкіру.
У закриту коробку поміщено різноманітні предмети: м’яку іграшку, ложку, каштан, кубик.
На дотик визначити, який предмет ви тримали в руках.
3. Руханка.
У: Стомилися? Відпочиньмо. Встаньте будь ласка.
Вушка – прислухайтесь,
Очки – придивляйтесь,
Носик – глибше дихай,
Ротик – усміхайся.
Спинка – розправляйся,
Ручки – піднімайтесь.
Нумо до роботи
Дружно всі взялись!
4. Презентація команд.
У: Перед нами стояло завдання розкласти предмети за кольором, формою, розміром. Ви впорались із завданням?
У: За допомогою якого органу чуття ви розподіляли предмети?
У: А тепер прошу взяти цеглинки Лего з контейнера. Виконуємо завдання за моєю командою.
У: Впоралися із завданням?
У: Який орган допоміг правильно скласти цеглинки?
У: Діти, очі – дуже важливий орган. Їх потрібно берегти. Люди, у яких є проблеми з зором, користуються окулярами за призначенням лікаря. Але є люди, які зовсім не бачать. Для них пристосовані різноманітні сигнали, наприклад, сигнал світлофора. Щоб пересуватись вони використовують білу тростину, якою торкаються всього, що є перед ними або собак – поводирів. Читають ці люди за допомогою шрифту Брайля.
У: Яке перед вами стояло завдання?
У: За запахом визначили, що знаходиться у коробочках?
У: Який орган допоміг вам визначити запах?
У: То який можемо зробити висновок? ( За допомогою носа людина розпізнає різні запахи)
3 група презентує язик.
У: Яке завдання стояло перед вами?
У: Який орган допоміг вам визначити смак цих предметів?
У: А що серед цієї їжі корисне, а що ні?
У: Розкажіть, що ви робили?
У: Діти, є люди, які нічого не чують. Як ви думаєте, їм легко жити і спілкуватися?
У: То який висновок зробимо?
У: За допомогою органів слуху сприймаємо й розпізнаємо звуки навколо нас. Чуємо звуки музики, природи. Слухаємо казки, які нам читають, чуємо дзвінок, який повідомляє про початок і кінець уроку.
У: Люди, які не чують, користуються слуховими апаратами і мовою жестів.
У: Що ви робили?
У: Назвіть предмети, які ви змогли визначити у коробці?
У: А який орган чуття вам у цьому допоміг?
У: Так, руки, шкіра.
У: Шкіра захищає весь організм. Вона не пропускає воду, захищає внутрішні органи від спеки, холоду, різних ушкоджень та інфекцій. Шкірою можемо відчувати холод або тепло, подих вітру, жар, укол, удар і робити висновок - що добре, а що небезпечно.
5. Фізкультхвилинка.
6. Створення лепбука.
У: Перед вами лежать лепбуки із зображенням відповідних органів чуття – око, язик, ніс, вухо, рука. А в коробці є різноманітні картинки. Вам потрібно вибрати з усіх картинок ті, зображення яких ми відчуваємо за допомогою відповідного органу чуття. На це завдання вам відводиться 3 хвилини. Хронометристи, стежите за часом.
У: Група, яка досліджувала око, розкажіть, що ми можемо побачити за допомогою ока.
У: Група, яка досліджувала ніс, розкажіть, що ми можемо відчути за допомогою носа.
У: Група, яка досліджувала язик, розкажіть, що ми можемо відчути при допомозі язика.
У: Група, яка досліджувала вухо, розкажіть, що ми можемо почути за допомогою вуха.
У: Група, яка досліджувала шкіру, розкажіть, що ми можемо відчути за допомогою руки.
У: Чи справдились сьогодні ваші очікування?
У: Підійдіть до дошки і прикріпіть листочки до того Смайлика, що найбільше вам імпонує.
7. Підсумок уроку.
7.1.Рефлексія.
У: А тепер пограємо у гру «Так чи ні»
У: Орган слуху – це вуха?
У: Чи можна довго ходити у навушниках і слухати гучну музику?
У: Чи можна чистити вуха гострими предметами?
У: Орган нюху – це ніс?
У: Чи потрібно користуватися носовичком при нежиті?
У: Орган дотику – це руки? ( Шкіра)
У: Чи потрібно утримувати в чистоті і підстригати нігті?
У: Орган смаку – це язик?
У: Чи можна їсти надто гарячу їжу або пити окріп?
У: Орган зору – це очі?
У: Чи корисно для очей довго дивитись телевізор, грати комп’ютерні ігри?
У: Молодці, ви сьогодні гарно попрацювали. Бажаю, щоб отримані на уроці знання вам знадобилися у житті. Подякуємо собі та оточуючим за роботу на уроці.