Прості ускладнені речення

Про матеріал
Мета (формувати компетентності): предметні ( знання про прості ускладнені речені, однорідні члени речення, відокремлю вальні члени речення, звертання); ключові ( уміння вчитися: уміння виділяти головне в темі, що вивчається; творча уява; комунікативні: уміння працювати самостійно та в колективі, навички складання усного монологічного висловлення; інформаційні: уміння аналізувати текст, навички роботи з тестами; загальнокультурні: інтерес до вивчення рідної мови. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Перегляд файлу

               Тема: Прості ускладнені речення

Мета (формувати компетентності):  предметні ( знання про прості ускладнені речені, однорідні члени речення, відокремлю вальні члени речення, звертання); ключові ( уміння вчитися: уміння виділяти головне в темі, що вивчається; творча уява; комунікативні: уміння працювати самостійно та в колективі, навички складання усного монологічного висловлення; інформаційні: уміння аналізувати текст, навички роботи з тестами; загальнокультурні: інтерес до вивчення рідної мови.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок

Перебіг уроку:

І. Організація класу

Аутотренінг «Хто я?»

Я  - здобувач освіти, що прогнозує своє майбутнє. 

Я - креативна особистість, що прагне бути сучасною, мобільною, оригінальною.

Я - криниця людяності, що постійно наповнюється живильними джерелами добра, щедрості, любові до рідного народу, його мови.

Я - скарбничка знань, що думає мислить, аналізує.

Я хочу багато знати.

Емоційна зарядка.

Прослуховування грам запису вірша «Лебеді материнства»  у виконанні  автора  Василя Симоненка.

ЛЕБЕДІ МАТЕРИНСТВА

 

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

 

Заглядає в шибку казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима.

 

Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати,

Не пущу тебе колиску синову гойдати.

 

Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,

Опустіться, тихі зорі, синові під вії.

 

Темряву тривожили криками півні,

Танцювали лебеді в хаті на стіні,

 

Лопотіли крилати і рожевим пір'ям,

Лоскотали марево золотим сузір'ям.

 

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,

Виростуть з тобою приспані тривоги.

 

У хмельні смеркання мавки чорноброві

Ждатимуть твоєї ніжності й любові.

 

Будуть тебе кликать у сади зелені

Хлопців чорночубих диво-наречені.

 

Можеш вибирати друзів і дружину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

 

Можна вибрать друга і по духу брата,

Та не можна рідну матір вибирати.

 

За тобою завше будуть мандрувати

Очі материнські і білява хата.

 

І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі.

 

Стануть над тобою, листям затріпочуть,

Тугою прощання душу залоскочуть.

 

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

 

 

Визначити головну думку твору, знайти звертання, однорідні члени речення.

Сформулюйте загальнокультурні компетентності

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування

Дайте відповіді на запитання

  1. Що таке просте речення?
  2. Чим може бути ускладнене просте речення?
  3. Що таке однорідні члени речення?
  4. Які розділові знаки ставляться при однорідних членах речення?
  5. Які члени речення називаються відокремленими?
  6. Умови відокремлювання?
  7. Що таке звертання?
  8. Наведіть приклади вставних слів. Поясніть розділові знаки в реченнях зі вставними словами.

 

Визначення мети і завдань уроку.

Прийом «Закінчи речення»

  • На уроці я ознайомлюся….
  • Я буду намагатися сформувати….
  • Під час уроку в нас будуть….

Орфографічна хвилинка

Пояснити правопис складних прикметників разом і через дефіс.

Випишіть слова у дві колонки:

  1. Ті, які пишемо через дефіс;
  2. Ті, які пишемо разом.

Монголо/подібний, робітничо/селянський, електронно/обчислювальний, все/український, семи/річний,  фізико/математичний, право/захисний, історико/культурний, тепло/провідний, коричнево/сірий, фруктово/ягідний, біло/лиций, бюджетно/фінансовий, дво/поверховий, судно/будівний, клавішно/струнний,  плато/спроможний.

Ключ

У кожному слові підкресліть третю від початку букву і прочитайте прислів’я.

( Без труда нема плода) Отож приступимо до роботи.

ІІІ.  Повідомлення теми уроку.

                                                Епіграф до уроку

              О рідне слово,

              Хто без тебе я?

                                              Д.Павличко.

Завдання для учнів: шляхом спостереження за мовним матеріалом побудуйте опорну схему .

На екрані  демонструються  слайди, зі змістом яких працюють учні.

Слайд 1.

Ускладнення

 

Однорідні члени речення.   Слайд 2.

Неоціненною скарбницею досвіду багатьох поколінь народної мудрості, моралі й культури народу є його афористичне живе слово - прислів’я й приказки, які прийшли до нас із сивої давнини.

Вражає сила мудрості, поетичної краси, високої моралі прислів’їв та приказок, що свідчить про гострий розум народу, його естетичні й етичні почуття, багатий духовний світ. Їхня культура та художня цінність надзвичайно висока.

Тут кристалічно викладено національну історію народу, суспільний лад, побут, звичаї та світосприйняття.

Завдання: знайдіть однорідні члени речення. Обґрунтуйте їх доцільність, з’ясуйте, яку функцію вони виконують. Проведіть (усно) стилістичний експеримент: опустивши однорідні члени речення, прочитайте текст. Що втрачає при цьому текст?

Відокремлені члени речення. Слайд 3.

В історії кожного народу є пам’ятні події, прив’язані до певних географічних місць. Через ті місця події дати висвічується нащадкам сива давнина пізнається ними власна далека й близька історія. Звідти з правічних часів із недавніх століть долинає відгомін життя й боротьби наших предків. Знані й невідомі давні події Київської Русі немов глибинні живлющі джерела напоїли наснажили героїчним духом легенди й богатирські поеми-билини. Від них і нині свідомість сповнюється почуттям захоплення від донесених із давніх віків реальних картин буйної природи краси рідної землі. А брали від неї все потрібне для свого існування і хліб і м'ясо і рибу і мед. І співали прославляючи свою працю.

Завдання: прочитайте висловлювання, розставте потрібні розділові знаки. Знайдіть відокремлені члени речення, підкресліть їх, дайте визначення.

Звертання. Слайд 4.

Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній
вимовляється, -
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Дорожи українською мовою,
Рідна мова - основа життя.
Хіба мати бува примусовою?
Непутящим бува дитя!

  

 

Завдання

Знайдіть звертання у тексті,  поясніть розділові знаки, яку роль вони виконують.

Вставні слова. Слайд 5.

Вочевидь, слово Україна існувало в нашій мові як загальна назва краю, землі, території з незапам’ятних часів. Але першою писемною згадкою ( тобто задокументованою) прийнято вважати 1187 рік, коли його вживають в «Іпатіївському літописі». Хоча, як вважає Іван Огієнко, є більш ранні джерела, зокрема історична пам’ятка «Слово, як погани кланялися ідолам», написана, можливо, ще аж у ІХ столітті греком Григорієм Богословом. Певно, десь близько 1060 року вона була перекладена старослов’янською мовою. У ній читаємо: «но і нонє по українам моляться ему». Саме з цього часу назва Україна все частіше вживається в літописах. У зарубіжних джерелах етнонім Україна з’являється, треба думати, з ХУІ століття. Як нам здається, найбільше сприяв закріпленню цієї назви в Європі інженер-картограф француз Гійом Ле Вассер де Боплан, який 1650 року видав книгу «Опис України».

Завдання: спробуйте дати визначення вставним словам. Простежте за пунктуацією в реченнях зі вставними словами, зробити висновок , як їх виділяють на письмі. Що таке історія та чому важливо вивчати історію рідної землі?

Мозковий штурм

  • Узагальніть свої знання про те, чим може бути ускладнене  просте речення, склавши опорну схему. Наведіть приклади.

Робота з підручником

 ІУ. Систематизація  та  узагальнення вивченого .

Творча робота. Слайд 6.

Розгляньте картину  Миколи Пимоненка  «Українська ніч». Складіть речення з вставними словами, відокремленими членами речення, звертаннями, однорідними членами речення.

 У. Підсумок уроку

 УІ. Рефлексія

Зробіть висновки за темою уроку, закінчивши речення

  • Просте речення може бути ускладненим….
  • Відокремленими можуть бути…
  • Звертання це…
  • Розділові знаки при однорідних членах речення…

  УІІ.  Домашнє завдання:  ( робота в групах)1. Складіть міні-твір на тему: «Мова моя  - зоряночка світанкова», використовуючи прості ускладнені речення.

2. Підготуйте  презентацію  на тему: «Ну щоб здавалося слова…».

3.Проведіть експрес - опитування  серед учнів школи  на тему:  «Якщо забув ти рідну мову…»

docx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
2901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку