Просвітницький захід дає змогу розглянути старшокласникам актуальність проблеми суїциду в підлітковому віці та акцентували увагу на той факт,що не слід грати власним життям. Навчить дітей обговорювати свої проблеми, не боятися просити допомоги, гнати геть важкі думки, не намагатися за допомогою шантажу вирішувати свої проблеми, адже межа між грою і реальною небезпекою загинути надто тонка.
Просвітницький захід «Гра власним життям»
Мета: розглянути проблему суїциду в підлітковому віці та акцентувати увагу на аморальність гри власним життям.
Обладнання: роздатковий матеріал (роздруковані картки на яких записана ситуація для обговорення).
План
Хід роботи:
Доброго дня, Ви, мабуть, зустрічали людей, яких називають розбещеними, слабохарактерними, неврівноваженими. На превеликий жаль, саме ці категорії людей не розуміючи цінності власного життя схильні маніпулювати ним.
Запитання до учнів:
«Актуальність проблеми суїциду серед підлітків»
Соціальне опитування проводилося з учнями дев’ятих класів. У соціальному опитуванні багато підлітків побажали залишитися «анонімними співрозмовниками». Багато зізнавалися, що думки про самогубство інколи виникають, але більшість опитаних люблять своє життя. 100% з опитуваних знають, що суїцид – це коли людина може сама себе згубити, заподіяти собі щось погане. Всі з опитуваних учнів зустрічалися з поняттям про самогубство в першу чергу по телевізору; 2,5% вважають, що для України проблема суїциду не актуальна; 56% вважають, що в першу чергу такий вчинок людину можуть спровокувати проблеми в сім’ї, по друге 32% більш схиляють свою думку, що це - негаразди, конфлікти, скрутне матеріальне становище та 12% - розлука з коханою людиною. Всі з опитаних сто відсотково запевнили, що спроба суїциду з ними б не сталася. А стосовно питання з чим пов’язано явище суїциду у підлітків – 48 % учнів не можуть сказати, а 52% схиляються думки, що таким чином дитина висуває протест, що її зовсім не розуміють і вона беззахисна.
Сьогодні ми з вами зрозуміємо, що поведінка, яка може спровокувати суїцид є аномалією в людському житті.
Всі сідають в коло. Соціальний педагог роздає роздруковані картки учням, на яких записана ситуація для обговорення. Дається декілька хвилин для ознайомлення з ситуацією учням, а потім йде обговорення.
Ситуація: З дитинства Олі не відмовляли ні в чому. Батьки для своєї улюбленої дитини готові були на що завгодно, тільки б вона була задоволена. Шили одяг на замовлення, до сьомого класу відвозили і забирали із школи, справжню паніку викликала навіть найменша застуда.
Одного сезону в моду ввійшли шкіряні куртки. Оля відразу забажала і собі, але батьки попросили її зачекати, тому що поки нело грошей так як недавно купили комп'ютер. А так як Олі раніше не відмовляли то вона звісно ж не бажала чекати. Батьки не могли зрозуміти її образи — адже вони робили все можливе для своєї дитини. «Це питання життя і смерті»,— сказала Оля. Але батько запротестував, як може питання речі бути важливішим за життя.
Наступного дня, повернувшись з роботи, вони застали доньку непритомною і навколо неї купу розкиданих таблеток. Олю відвезли до лікарні, врятували життя. А після повернення додому на неї чекала розкішна шкіряна куртка.
Протягом подальшого життя Оля знов і знов лякала своїх батьків спробами самогубства. Вони йшли на все, доки одного разу не зрозуміли всієї серйозності ситуації і небезпеки. Після чого звернулись за допомогою до психолога.
Запитання для обговорення:
Ситуація з шантажу не є виходом, бо це дуже небезпечно і нерозумно. Самогубство проблем не вирішить. Праві ті з вас, що вважають за потрібне в данній ситуації, Олі спробувати поговорити з батьками та узгодити точніше коли батьки куплять їй цю куртку.
Дійсно, псевдосуїцид – це коли залякують, що покінчать життя самогубством з метою шантажування та отримання матеріальних чи соціальних благ, а суїцид – це вчинення самогубства з метою позбавлення себе життя.
Так, небезпека гри із смертю полягає в тому, що думки про неї можуть засісти в підсвідомості й спрацювати в момент, коли сама людина не бажатиме помирати. Крім того, якщо ви будете постійно шантажувати людей навколо себе, з часом ваші погрози не сприйматимуть серйозно, і тоді доведеться перейти від слів до справи, інакше все виглядатиме як фарс. Отже, людина сама заганяє себе в глухий кут.
Найбільше схильні до суїцидальних дій підлітки, що не можуть правильно оцінювати ситуацію, не хочуть прислухатися до думки старших. Як правило, псевдосамогубець завжди діятиме так, щоб його життя змогли врятувати (розкидані таблетки, щоб знали, від чого знепритомнів; хтось із старших присутній вдома і зможе вчасно надати допомогу тощо).
Причини підліткового суїциду – це нездатність самотужки вирішувати свої проблеми, неспроможність реально оцінювати обставини, наявна схильність до перебільшення. Ці причини потрібно знати, розуміти їх природу. Також не слід забувати, що кожна людина дорослішає, стає з часом самостійною, набуває життєвого досвіду.
Крім того, варто задуматися, чи є на світі щось цінніше за людське життя?
Запитання для обговорення:
В людському житті повинна бути мета до якої ми йдемо. Для її досягнення слід розраховувати свої сили, не йти на перекір долі ціною свого життя.
Отже, ми з вами розібралися, що псевдосуїцид не є способом вирішення проблем, досягненням мети; шантаж не є засобом отримання бажаного, а будувати стосунки з людьми на основі страху просто недопустимо. Потрібно вчитися відкрито обговорювати проблеми, ситуації, шукати шляхи розв'язання наболілих питань. До людей, схильних гратися з власним життям, недопустимо ставитися байдуже (ну і стрибай із вікна!), тому що це може призвести до катастрофічних наслідків.
Запитання для обговорення:
-Скажіть, що нового ви дізнались сьогодні?
Сьогодні ми з вами розглянули актуальність проблеми суїциду в підлітковому віці та акцентували увагу на той факт, що не слід грати власним життям.
Обговорюйте свої проблеми, не бійтесь просити допомоги, женіть геть важкі думки, не намагайтеся за допомогою шантажу вирішувати свої проблеми, адже межа між грою і реальною небезпекою загинути надто тонка.